10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 151 - 152 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Sayfa 151-152

3.Etkinlik
Düz mani, kesik mani, dedim-delili, cinaslı, yedekli mani
2.Metin Türkü
1)
a)Türkünün ahenk ögeleri:
 
1.Dörtlük
Nakarat
3.Dörtlük
5.Dörtlük
Aliterasyon
R, l, n, c
L, r
R, ş
R, m
Asonans
A, l
A, e
A, e
A, e
Dize tekrarı
 
Di lala
 
 
Uyak
Cı:tam uyak
La: tam uyak
Şi: tam uyak
-er mi: redif
T: yarım uyak
Söyleyiş özelliği:
Mani türüne özgü bir söyleyiş özelliği vardır. Akıcı ve ritmik yönü ön plandadır. Bestelenmeye uygundur.
 
b)Türküde tekrar edilen dizeler şiirin ses ve ritim bakımından akıcı olmasını sağlar.
4.Etkinlik
a)
b)
ç)Türkülerin sözleri ve besteleri anonimdir. Kim tarafından yazıldığı ve bestelendiği belli değildir. Türküler, halkın söz ve ritim zevkini yansıtan şiirlerdir.
2)Türkünün teması sevgidir.
3) a)”Gönül vermek” halk deyimi, birine aşık olmak, sevdalanmak anlamındadır.
“gözün kör olsun, dünyada eşi olmamak, yardan geçmek, dalda bitmek”
c)Türküde açık, sade ve akıcı bir dil kullanılmıştır. Sözcükler genellikle halkın konuşma dilinden seçilmiştir.
4)
a)Okuduğumuz türkünün yazarı ve bestecisi bilinmektedir. Bu eser, halkın arasında yaygın olarak bilinip söylenmektedir.
b)
 
Kitaptaki Türkü Metni
Destan Dönemine Ait Şiir
Tema
Sevgi ,aşk
Ölüm
Nazım birimi
Dörtlük
Dörtlük
Ölçü
Hece ölçüsü
Hece ölçüsü
Dil ve Anlatım
Halkın konuşma diliyle yapılmıştır. Oldukça sade ve yalındır.
Eski Türkçenin saf diliyle yazılmıştır. Kendi dönemine göre oldukça yalındır
 

c)Anonim şiirler Türk tarihinde cenaze merasimi, düğün ve şenliklerde söylenen şiirlerden doğmuştur.
Load disqus comments

0 Yorumlarınız