10. Sınıf Edebiyat Sayfa 152 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

1.   a. Okuduğunuz türkünün ahenk ögelerini (aliterasyon, asonans, dize tekrarları, uyak, söyleyiş şekli, ölçü) belirleyiniz.

1.Dörtlük
Nakarat
3.Dörtlük
5.Dörtlük
Aliterasyon
R, l, n, c
L, r
R, ş
R, m
Asonans
A, l
A, e
A, e
A, e
Dize tekrarı

Di lala


Uyak
Cı:tam uyak
La: tam uyak
Şi: tam uyak
-er mi: redif
T: yarım uyak
Söyleyiş özelliği:
Mani türüne özgü bir söyleyiş özelliği vardır. Akıcı ve ritmik yönü ön plandadır. Bestelenmeye uygundur.
b. Türküde tekrar edilen dizelerin şiire katkısını belirtiniz.
Türküde tekrar edilen dizeler şiirin ses ve ritim bakımından akıcı olmasını sağlar.
a.  Türkü hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
b.  Kitabınızdaki türküyü bestelenmiş hâliyle okuyunuz.
c.  Sınıfa getirdiğiniz CD'den beğendiğiniz bir türküyü arkadaşlarınızla dinleyiniz.


ç. Türkülerin müzikle olan ilgisini açıklayınız.
Türkülerin sözleri ve besteleri anonimdir. Kim tarafından yazıldığı ve bestelendiği belli değildir. Türküler, halkın söz ve ritim zevkini yansıtan şiirlerdir.
2.      Kitabınızdaki türkünün temasını söyleyiniz.
teması sevgidir.

3.      a. "Gönül vermek" halk deyiminin anlamını açıklayınız. Okuduğunuz türküden halk söyleyişlerine başka örnekler bulunuz.
”Gönül vermek” halk deyimi, birine aşık olmak, sevdalanmak anlamındadır.
“gözün kör olsun, dünyada eşi olmamak, yardan geçmek, dalda bitmek”
b.Okuduğunuz türküde anlamını bilmediğiniz kelime varsa söyleyiniz.
c.Yaptığınız incelemeden yararlanarak türkünün dil özelliklerini sıralayınız.
Türküde açık, sade ve akıcı bir dil kullanılmıştır. Sözcükler genellikle halkın konuşma dilinden seçilmiştir.
4.   a. Okuduğunuz türkünün niçin anonim olduğunu belirtiniz.
Okuduğumuz türkünün yazarı ve bestecisi bilinmektedir. Bu eser, halkın arasında yaygın olarak bilinip söylenmektedir.

Load disqus comments

0 Yorumlarınız