Sayfa
143
Şiir tahlillerinde ilk önce, metne bağlı olarak ortaya çıkan, biri görünen(vitrin)anlam, biri de şiirin içinde gizli olan iki yön olduğunu unutmamak lazım. İlk bakışta çeşitli yorumlara açık olan bu şiirde, herkes tarafından görülen (vitrin) anlam içinde bulunanlar şunlardır: Hayatı simgeleyen bir merdiven imgesi, bir akşam tablosu, güneş rengi sarı yapraklar, yüzün perde perde soluşu, kızıl bir akşam dekoru içinde yere eğilmiş şekilde sürekli olarak kanayan güller, dallardaki kanlı bülbüller, sararan sular, tunç rengini almış mermerler ve bütün olarak bunlara ait olan gizli bir lisan.
Şairin “merdiven” sembolüyle anlatmaya çalıştığı ‘hayat yolu’dur. Bu sembolün dışında şiirde, “etek”, “güneş rengi bir yığın yaprak”, “yüzün perde perde soluşu” gibi semboller ile “suların sararması”, “kızıl havalar”, “alev gibi dallarda duran kanlı bülbüller” ve tunca benzeyen mermer” gibi anlatımlar empresyonist (izlenimci) özellikleri ortaya koyucu özelliklerdir. Ana konuyu destekleyen bu benzetme ve anlatımlar, görülen anlamı bir tabloya benzetecek olursak, eksik kalan yönleri tamamlar niteliktedir.
Şiirin bütününe hâkim olan bu akşam tablosu içinde, şairin bize duyurmaya ve hissettirmeye çalıştığı psikoloji ise içinde hüznün ağır bastığı, biraz karamsar ama dolaylı anlatımın şairene kullanışlarını saklar. Bu akşam tablosu içinde, hayatın sona yaklaştığını anlatan sonbahar mevsimi ve sarı yapraklar, zamanın geçişi ve yaşlanmayla beraber duyulan hüzünle birlikte bir korkunun ortaya çıkışı neticesinde yüzün perde perde soluşu, güneşin batış anında dallardaki bülbüllerin aldığı renk, ve yanmış izlenimi veren sular içinde gizli bir lisan saklı oluşuyla şairin bize anlatmaya çalıştığı şey, ne yaparsak yapalım akşamdan (ölümden) kaçışın olmadığı gerçeğidir.
•
Sınıfta iki grup oluşturulur ve grup sözcüleri seçilir. Birinci grup Uzlette
şiirini ahenk unsurları (kafiye, ritim, aliterasyon), ikinci grup ise şiir
dilinin özellikleri (imgeler ile söz sanatları) bakımından inceleyip önceki
derste görülen Edebiyatı cedîde şiirinin özellikleriyle karşılaştırır, grup
sözcüleri de ulaşılan sonuçları tahtaya yazar.
Uzlette Şiirinin ahenk
unsurları:
Ölçü: aruz ölçüsü.
Kafiyue düzeni: abab, cdcd, eff, ghh,ı
Nazım birimi: bent
Nazım şekli: sone.
Kafiyeleri:
-lâciverdi- si -si
…….> redif -i yarım kafiye
- ağaçlarına; -a yarım
kafiye
- bûy-i mest ü şehvî-
si
- eyliyor imlâ...
- bâd-ı şûh u eflâtun -un tam
kafiye
-akşamın ipek nef-es- i, -es
tam kafiye - i radif
- meşhûn
- hüsn-i mukteb- es-
i...
- şu’le-i mu talsamla
- bütün yoll- ar -ar tam
kafiye
- böyle uz - ar?
- midir zühale
- ahter-i elm- as -as tam
kafiye
- eyliyor onu ihs -as
- bu uzlette
Z, y,r s sesleri
aliterasyon,
E,a, sesleri asonans
SÖZ SANTLARI:
Esiyor akşamın ipek nefesi.
Kişileştirme ve benzetme. Rüzgar ipek nefese benzetilmiş. Ve bir insan gibi
düşünülmüş.
(Yollar) onu bulmak için mi böyle
uzar? Hüsn ü talil. Yolları sevgilisini bulmak için uzadığını söylüyor. Yol
zaten uzayıp gider.
Gece saçlarına elmas (bir) yıldız takıp
süsleniyor. Kişileştirme. Gece süslene bir güzele benzetilmiş.
• Siz de bu sonuçlardan
hareketle;
• Fecriati Dönemine ait incelediğiniz ve sınıfa
getirdiğiniz şiirleri, ahenk özellikleri bakımından Edebiyatı cedîde şiirleriyle
karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
Her iki dönemin şiir
aşk ve doğa temalarının işlenmesi sembolizm ve parnasizm akımından etkilenmeleri
yapı ile tema ve söyleyiş arasında sıkı bir ilişli kurmaları aruz ölçüsünü
kullanmaları ve ağır dille yazılmaları bakımlarından benzerlik
gösterir.
Ayrıldıkları yön ise Fecr-i Aticilerin bir nebze de olsa
halka yüzlerini dönmeleridir.
• İncelediğiniz şiirleri, hazırlıkta okuduğunuz
Merdiven şiiriyle "Öz Şiir Hareketi" çevresinde karşılaştırıp Ahmet Haşim'in,
Tahsin Nâhid'in şiir anlayışından ayrılan yönlerini maddeler hâlinde tahtaya
yazınız.
Şiirin biçim özellikleri
incelendiğinde Fecr- ati şiirinin şekil özelliklerine uyduğu
görülmektedir.
Uzlette şiiri sone nazım şekli ile
yazılmıştır Merdiven şiirinden şekil yönüyle ayrılır. Merdiven şiiri iki üçlük
iki ikilik mısradan oluşuyor. Kafiye düzeni bakımından farklılık
gösteriyor.
Merdiven
Ağır ağır çıkacaksın bu
merdivenlerden
Eteklerinde güneş rengi bir yığın
yaprak
Ve bir zaman bakacaksın semaya
ağlayarak
Sular sarardı yüzün perde perde
solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam
olmakta
Eğilmiş arza kanar muttasıl kanar
güller
Durur alev gibi dallarda kanlı
bülbüller
Sular mı yandı neden tunca benziyor
mermer
Bu bir lisan-ı hafidir ki ruha
dolmakta
Kızıl havaları
seyret ki akşam olmaktaŞairin “merdiven” sembolüyle anlatmaya çalıştığı ‘hayat yolu’dur. Bu sembolün dışında şiirde, “etek”, “güneş rengi bir yığın yaprak”, “yüzün perde perde soluşu” gibi semboller ile “suların sararması”, “kızıl havalar”, “alev gibi dallarda duran kanlı bülbüller” ve tunca benzeyen mermer” gibi anlatımlar empresyonist (izlenimci) özellikleri ortaya koyucu özelliklerdir. Ana konuyu destekleyen bu benzetme ve anlatımlar, görülen anlamı bir tabloya benzetecek olursak, eksik kalan yönleri tamamlar niteliktedir.
Şiirin bütününe hâkim olan bu akşam tablosu içinde, şairin bize duyurmaya ve hissettirmeye çalıştığı psikoloji ise içinde hüznün ağır bastığı, biraz karamsar ama dolaylı anlatımın şairene kullanışlarını saklar. Bu akşam tablosu içinde, hayatın sona yaklaştığını anlatan sonbahar mevsimi ve sarı yapraklar, zamanın geçişi ve yaşlanmayla beraber duyulan hüzünle birlikte bir korkunun ortaya çıkışı neticesinde yüzün perde perde soluşu, güneşin batış anında dallardaki bülbüllerin aldığı renk, ve yanmış izlenimi veren sular içinde gizli bir lisan saklı oluşuyla şairin bize anlatmaya çalıştığı şey, ne yaparsak yapalım akşamdan (ölümden) kaçışın olmadığı gerçeğidir.
4. Bu özelliklerden yola çıkarak şiirin yapı
özellikleri ile ahenk ve söyleyişbiçimi arasında bir ilişkiden söz edilip
edilemeyeceğini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya
yazınız.
Şiirin yapı özellikleri
ile ahenk ve söyleyiş biçimi arasında bir ilgi vardır. Şiirde kullanılman ölçü
ve ritmi oluşturan sesler şiirin yapısı ile uyum gösterir.
5. Şiiri yorumlayınız ve yorumlarınızı
arkadaşlarınızla paylaşınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize
yazınız.
Şiir fecr-i Ati
şiirinin hem biçim özelliklerini hem de anlam özelliklerini yansıtmaktadır.
Bireysel bir tema işlenmiştir. Anlam yönünden kapalı bir şiirdir. Düşünceler
sembollerle anlatılmıştır. Akşam, gece, mehtap, sis, rüzgar.. gibi tabiat
unsurları bolca kullanılmış bunlara farklı anlamlar
yüklenmiştir.
0 Yorumlarınız