11. Sınıf Edebiyat Sayfa 135 - 140 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

 Hazırlık
1.Edebiyatta grup  ya da topluluk ifadeleri : Belirli bir duygu, düşünce , anlayış ve fikir üzerinde bir araya gelmiş topluluklara denir.

2.Evet, söylenebilir. Edebi topluluklara daha çok kendinden önceki topluluklara bir tepki olarak ortaya çıkmışlardır. Kendinden önceki toplulukların yaptıklarını eleştiren, yanlışlarını kabul etmeyen veya gittikleri yolun doğruluğunu sorgulayan gruplar kendi düşüncelerini hayata geçirmek için bir araya gelmiş yeni topluluklar oluşturmuşlardır.

3. Fecr- Ati toplu7luğu bu adı edebiyatımızı gelecekte hak ettiği yere getirme azmi ve cehdiyle oluşturulmuş bir topluluğun ortak hedefi olarak benimsedikleri için bu adı vermişlerdir. Yönlerinin daima ileri olacağını beyan etmişlerdir.

1. Metin    -AHMET HAŞİM



1. Etkinlik
1.Fecr-i Ati  Beyannamesinin altında şu imzaları görürüz:)
Ahmet Samim, Ahmet Haşim, Emin Bülent, Emin Lâmi, Tahsin Nâhit, Celâl Sâhir (Reis), Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi, Refik Halit. Sahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, izzet Melih, Ali Canip, Ali Süha, Faik Âli, Fâzıl Ahmet, Mehmet Behçet, Mehmet Rüştü, Köprülü-zâde Mehmet Fuat, Müfit Râtip, Yakup Kadri (Servet-i Fünun C: 38, No. 977.11 Şubat 1325

2.Etkinlik
Fecr-i Ati topluluğu Servet-i funun topluluğuna ve Batıdaki akımlara özenerek bir araya gelmiş genç şairlerden oluşur. Tanzimat ve Servet-i Fünun edebiyatını hazırlayan sosyal ve siyasi olaylar bu dönemde etkili değildir. Servet-i Fünun  topluluğu dağılınca bir topluluk oluşturma gayreti için eğiren bu gençler bir araya gelerek Fecr-i Ati topluluğunu ortay çıkarmışlardır.

3.Etkinlik
Fecr-i Ati sanatçıları şiir dışında diğer alanlarda çok etkili olamamışlardır.
Dilin, edebiyatın, edebî ve sosyal bilimlerin ilerlemesine dikkat etmek; genç yetenekleri bir araya toplamak, ancak fikir tartışmalarıyla kamuoyunu aydınlatmak, Batı'nın önemli edebiyat ve fikir eserlerini çevirmek, edebiyat ve fikir konuları üzerinde konferanslar düzenlemek, Batı'daki benzeri kuruluşlarla sürekli bir temas kurmak onun gayeleri arasındadır.

4.Etkinlik
    Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur.
    Servet-i Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur.
    ‘Sanat şahsi ve muhteremdir.’ (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar.
    ‘Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır.’ görüşüne sahiptirler
    Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar.
    Servet i fünun ve milli edebiyat arasında köprü vazifesi görmüştür.
    Belli bir sanat anlayışında, belli değer ölçüleri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır. Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp‘in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir. Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecr-i Ati‘yi bitirir.
                                      Anlama – Yorumlama
1.Fecr-i Ati edebiyatı  servet-i Fünun edebiyatının etkisi altındadır. 

2.Şiirin toplumsal sorunlardan uzak olmasını savunmuşlar, sanat şahsi ve muhteremdir sözünü kendilerine düstur olarak almışlardır.  Şiirde parnasizm, sembolizm ve empresyonizm akımlarını etkisinde kalmışlardır. Ölçü olarak aruz ölçüsünü kullanmışlardır. Bütün bu özelliklere bakıldığı zaman servet-i fünun edebiyatının etkisinde olduğu görülür.

3. Fecr-i Ati topluluğu Batılı yaşam biçimi ve sanat anlayışını benimsemiş sanatçılardan oluşur. Ortak hedefleri de budur.  Bunun dışında ortak bir noktaları yoktur.

4. topluluğun dağılmasındaki en etkili sebep sanat şahsi ve muhteremdir anlayışı vardır. Devrin sosyal ve siyasi şartlarını iyi değerlendiremeyen toplumdan uzak bir  anlayış benimseyen bu sanatçılar kısa bir süre sonra Milli edebiyat akımının karşısında tutunamamış dağılmışlardır.

5. günümüz sanatçılarının birçoğu Fecr-i Ati sanat anlayışını sürdüren bir yaklaşımla eserler ortaya koymuşlardır.

5. Etkinlik
Fecr-i Ati edebiyatı , sanat anlayışı yönüyle servet-i Fünun edebiyatının devamı niteliğindedir.
Tanzimat edebiyatı ile ortak olan yanları ise aruz ölçüsünü kullanmaları, Arapça ve Farsça kelimelerle yüklü bir dil kullanmaları.
                                                           Değerlendirme
1.Aşağıdakicümlelerin başına  yargılar doğru ise D yanlış ise Y yazınız.
D
Y
D
2.Türk edebiyatında ilk edebi beyanname Fecr-i Ati  topluluğu tarafından yayımlanmıştır.
Fecriati Topluluğu sanatçılarından bazıları bu topluluğun dağılmasından sonra ….milli edebiyat .... hareketine katılmış ardır.

3. Aşağıdakilerden hangisi Fecriati Beyannamesi’nde imzası olan sanatçılar arasında yer
almaz?
A) Ahmet Haşim   B) Tahsin Nahit    C) Emin Bülent    D) Müfit Ratip      E) Hüseyin Cahit Yalçın

4.C) Fecriati

5. D) Fecriati

6. Fecriati Topluluğu’nun ortaya çıkış sebepleri:


    Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzer topluluklarla temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar.
Load disqus comments

0 Yorumlarınız