ÖĞRETİCİ METİNLERİN ÖZELLİKLERİ
1. Nurullah Ataç
2. Suut Kemal Yetkin
3. Sabahattin Eyüboğlu
4. Ahmet Hamdi Tanpınar,
5. Cemil Meriç,
6. İsmail Habib Sevük,
7. Mehmet Kaplan,
8. Salah Birsel,
9. Falih Rıfkı Atay,
10. Haldun Taner,
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öğretici metinlerin özellikleri
şunlardır: Öğretici metinler bakımından bu dönemde büyük ilerlemeler
kaydedilmiş; deneme, makale, gezi yazısı, hatıra, fıkra, eleştiri türlerinde
önemli eserler verilmiştir. Bilgi verme, düşündürme, açıklama amaçlanmış;
metnin yapısı dil ve anlatımı, kullanılan motifler bu amaçlara göre
belirlenmiştir. Kurtuluş Savaşı’ndan yeni çıkmış olan ülkenin Atatürk ilke ve
inkılâpları doğrultusunda büyük bir kalkınmaya girişmesi sonucunda millete
ve milletin kültürüne yönelinmiş, Anadolu ve Anadolu insanı konu edilmiştir.
Öğretici metinlerde günlük konuşma dilindeki Türkçe sözcükler, halk
söyleyişlerindeki tamlamalar kullanılır; Arapça ve Farsça sözcüklere fazla
yer verilmez. Bu dönem yazarları, öğretici metinlerde terim ve kavramları,
gündelik hayata ait sözcük ve sözcük gruplarını kullanarak edebi bakımdan
güçlü bir anlatıma ulaşmayı amaçlarlar. Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı
öğretici metinlerinde yazı dilinin konuşma diline yaklaştırılması, açık ve sade
bir dilin kullanılması daha fazla okura ulaşılmasını sağlamıştır.
0 Yorumlarınız