Metinde geçen kişilerle olayı canlandıran kişiler yanı kişiler değildir. O rolü üstlenen kişilerdir.
Fakat bu kişiler günlük hayata var olabilecek kişilerdir. Bu yüzden bu eser gerçekçidir.
1.a. Olay örgüsü:
* Ata’nın öksüz kalması ve müştak Bey’in yanına evlatlık olarak yerleşmesi
* Tıbbbiyeye gitmesi
* Şefikaya aşık olması, ve bunu gizlemesi
* Halil Bey’in işlerinin bozulması
* Tahire Hanım’ın Şefika’yı bir paşaya vermek istemesi.
* Şefika’nın Ata’yı sevdiğini söylemesi
* Şefika’nın Ailenin isteği üzerine paşayla evlenmesi
* Şefikanın verem olup ölmesi
* Bunu duyan Ata’nın zehir içerek hayatına son vermesi
b. Olay örgüsü günlük yaşamda karşı8mıza çıkabilecek bir olaydır. Bu yönüyle gerçekçidir. Tanzimat döneminin sorunlarından birsi de görücü usulü evliliktir.
6. Etkinlik
* İnsan metni okuyunca üzüntü ve öfke hissediyor. Şefika ve Ata’nın başına gelenler üzüntü verici aynı zamanda ailelerin kendi çıkarları için çocuklarının hayatını karartması da öfke verici bir olay.
* Bu metin döneminin sosyal yaşamı hakkında bilgi verdiği için bir belge niteliğindedir.
7. Etkinlik
Kiş,ilerin
a. Özellikleri:
Halil Bey: kendi çıkarları ve sıkıntısı için evladını feda eden bir kişilik. Çıkarcı.
Tahire Hanım: Kendi mutluluğu ve huzuru için kızını feda eden bir kişilik.
Ata: evlatlık. Sevdiği uğruna canını feda edebilecek kadar sadık ve dürüst biri.
Şefika: ailesi için kendi hayatından vazgeçen feda eden bir kişilik. Fedakar.
b. Halil Bey: kendi çıkarları için kızının istemediği biri ile evlenmesine karşı değil.
Tahire hanım: Ailenin içine düştüğü
Durumu kızını istemediği biri ile evlendirerek çözüme kavuşturacağını düşünüyor.
Ata: başına gelenlere dayanamayıp intihar ediyor.
Şefika: gelişen olaylara karşı koymayıp teslim oluyor.
ç. Bu kişilerle günümüzde karşılaşmak mümkün.
Metindeki kişiler daha çok tip özelliği özeliği göstermektedir.
2. Metindeki kişiler olayın ortaya çıkmasında rol alır. Temayı ortaya koymak için bir olay gerekir. Bu olayın somutlaştırılması içinde şahıslar olması gerekir.
3. metinde geçen zaman gerçekçidir. Yaşanılan zamanla metnin yazıldığı zaman aynı zaman dilimi içinde geçmektedir. Metinde geçen mekan çok belirgin değil. Daha çok bir ve olarak ön plana çıkıyor. Mekan olayın akışına uygun seçilmiş. Bu mekan günlük hayata var olan bir mekandır.
4.zavallı Çocuk adlı eserde olay, zaman, mekan ve kişiler arasında bir uyumdan söz edilebilir.
8. Etkinlik
Akın adlı tiyatroda mekan konuya uygun bir mekandır. Şair evlenmesi ve Zavallı Çocukta da mekan olayın yaşanmasına uygun olarak planlanmıştır. Şair evlenmesinde mekan bir sokak, Zavallı Çocukta ise bir evdir.
9. Etkinlik
* Metnin teması: Görücü usulü evliliğin yanlışlığı. Bu tema Tanzimat döneminin sosyal problemlerinden biridir.
5. metnin teması görücü usulü evlilik. Tanzimat döneminde yaşanan bir durumu dile getirdiği içn tema gerçekçidir.
6.a. metnin yazılış amacı sanat yapmaktır. Fakat Tanzimat tiyatrosu sanat toplum içindir düşüncesiyle hareket ettiği için metnin öğreticilik yanı da vardır.
b. Seyretmek okumaktan daha fazla akılda kalıcıdır. Tanzimat döneminde halkın okuma düzeyini de düşündüğümüz zaman seyretmenin daha ön plana çıktığını görürüz. Fakat okuma insan üzerinde çok daha kalıcı tesirler uyandırır.
10. Etkinlik
Her iki metin de dil bakımından sadedir. Tanzimat tiyatrosu halka hitap ettiği için dili sadedir. Cümleler kısa karşılıklı konuşmalar önemli bir yer tutar. Mahalli konuşmalara yer verilir.
6.Her iki metnin teması da görücü usulü evliliktir. Olay örgüsü ikisinde de temaya uygun olarak ele alınmıştır.
7. Namık Kemal:
a. sanat toplum içindir anlayışını benimsemiştir.
b. Tiyatroyu toplumu eğitmekte bir araç olarak görür.
c. Tiyatrolarında dil sadedir.
d. Toplumsal konuları işlemiştir
e. Vatani millet, hak, özgürlük adalet, eşitlik gibi temaları şiirlerinde bolca işlemiştir.
12. Etkinlik
Şair evlenmesi ve Zavallı Çocuk adlı tiyatro geleneksel tiyatromuzdan modern tiyatroya geçiş ürünleridir. Bu yüzden bu eserlerde geleneksel tiyatromuzun izlerini de görmekteyiz.
13. Etkinlik
Mekanlar farklıdır. Şair evlenmesinde mekan bir sokak, Zavallı Çocuk da ise bir evdir. Ortak noktaları her iki eser de görücü usulü evliliği işlemiştir.
DEĞERLENDIRME
1. D
Y
D
2
· …….Vatan Yahut Silistre Namık Kemal tarafından….
· Tanzimat dönemi tiyatro eserleri …. Okunmak…. için değil….. oynanmak….. için yazılmıştır.
· Tanzimat dönemi tiyatro eserlerinde ……klasizm…… akımının etkileri görülür.
Komedilerde kalsisimin, dramlarda realizmin etkisi görülür.
3. E. Tanzimat’ın ikinci dönemindeki tiyatro eserlerin de halkın eğitilmesi amaçlanmıştır
4. B) Celaleddin Harzemşah
0 Yorumlarınız