HAZIRLIK:
• "Çok yaşayandan sorma, çok gezenden sor" atasözü gezen
insanın farklı kültürleri , farklı coğrafyaları görüp, faklı insanlarla
tanışarak bilgisini, görgüsünü kültürünü arttırdığı, bu şekilde gezilerin
insanın ufkunu açtığını anlatır.
• Gezi yazıları, gezilen yerler hakkında izlenim ve
bilgilerin(coğrafi, tarihi özellikler, kültür ve tabiat zenginlikleri, gelenek
görenekler...) diğer insanlara aktarmak için yazılabilir.
SAYFA
90:
1.ETKİNLİK:
• Okuduğumuz gezi yazısıyla diğer gezi yazıları
içerik ve bakış açısı olarak birbirinden farklıdır. Her yazar farklı bir yerle
ilgili anlatmaya değer ilginç yönlerini kendi düşüncelerini ve yorumlarını da
ekleyerek kendi bakış açısıyla ifade etmişlerdir.
• Gezi yazılarının
ortak yönleri:
• Gezilip görülen yerlerle ilgili bilgi ve
gözlemler anlatılmıştır.
• Gezilip görülen yerlerin tarihi, sosyal,
ekonomik, kültürel yaşantısı yansıtılmıştır.
• Dil açık, sadedir.
• Genelde göndergesel işlev
kullanılmıştır.
• öyküleyici, betimleyici, açıklayıcı, öğretici
anlatım türleri kullanılmıştır.
• Yazarlar kendi yorumlarını da
katmışlardır.
Farklı
yönleri:
• Her yazar farklı bir yeri kendi bakış açısı
bilgi ve gözlemlerine göre anlatmıştır. Dil ve Anlatım yönünden
farklıdır.
2.ETKİNLİK:
"Beserabya Köyleri" adlı gezi
yazısından...
• Komrad'ın Beserabya'da (bugünkü Moldova)
Gagavuz Türklerinin yaşadığı tek kasaba olduğunu
• Köydeki yel değirmenlerinin
bulunduğunu
• Gagavuzların toplu halde yaşadığı ve
birbirlerine çok bağlı olduğunu
• Komrat'ın 14 bin nüfuslu
olduğunu
• İnsanların yalnız çiftçilikle
geçindiği
• Gagavuzların kültürlerine son derece bağlı
olduklarını
• Ana yurttan çok önceleri koptukları halde
Türklüklerini kaybetmediklerini... öğrendik.
• Bu bilgiler daha önce hiç bilmediğimiz
Beserabya köyleri hakkında az da olsa bilgi edinmemizi sağladı.
• Yazar, gezdiği bu yörenin bütün özelliklerine
yer vermemiştir. Çünkü gezi yazılarında görülen her şey değil sadece yazarın
dikkatini çeken kültür ve doğa zenginlikleri, tarihi ve sosyal özellikler ve
yaşama biçimi hakkında bilgi verilir.
3.ETKİNLİK:
ÖRNEK METİN...
"Yamacındaki yemyeşil çam ağaçlarının aksinin vurduğu
pırıl pırıl bir göl...Zümrüt teninin içinde bir cennet bahçesi saklayan enfes
bir doğa harikası burası. Ciğerlere doldurulan bu tertemiz havada çamlara özgü o
mis koku nefeslere karışıyor. Bir, kuş sesi eksik fonda.O mis kokuyu içime
çekerken gözlerimi kapatıp ormanın derinliğinde kaybolmuş kuş seslerini duymaya
çalışıyorum. Gözlerim kapalı, ne kadar kalıyorum böyle bilmiyorum; ama tam da
kuşlar şakımaya başlıyor ki hayalimde birden......." (devam
edebilirsiniz:))))
SAYFA
91:
• Herkesin duyuş ve düşünüşü, bakış açısı
birbirinden farklı olacağı için yazılanlar arasında farklılıklar
olacaktır.
4.ETKİNLİK:
• Metindeki
anlatım türleri ve örnekleri:
• Öyküleyici
anlatım:
"Komrat Lisesi'ni bitirmiş
bir genç kız gördüm,Türkçe konuşmakta güçlük çekiyordu."
• Betimleyici
Anlatım:
"Alabildiğine düz ve geniş bahçeler, bahçeler içinde beyaz
boyalı muntazam, kiremitli, çoğu tek katlı evler..."
• Açıklayıcı Anlatım:"Halkın büyük çoğunluğu
Gagavuz olan on dört bin nüfuslu Komrat yalnız çiftçilikle geçinen bir
kasabadır."
• Söyleşmeye Bağlı
Anlatım:
-Sen nesin?
-Gagavuz
-Gagavuz ne demek, Bulgar mısın?
-Yok, Bulgar değilim..."
-Peki, ya nesin?
-Türk
• Metnin yazılış amacı gezilip görülen
Beserabya Köyleri hakkında izlenimlerin, gözlemlerin canlı ve etkili bir şekilde
aktarılması olduğu için metinde bu anlatım türleri
kullanılmıştır.
5.ETKİNLİK:
• Metindeki paragraflar metnin bütünlüğü
bozmayacak şekilde birbirine bağlanmıştır. Paragrafların yapı unsurları olan
cümleler birbirlerine bağlanmış, başka konulara atıfta bulunularak paragraflar
arasında geçişler sağlanmıştır. Metindeki diğer paragraflar da Beserabya Köyleri
hakkında okuyucuya bilgi vermek amacı etrafında yapı unsurlarıyla oluşturulmuş
ve bu amaçla bütünsel bir biçimde birbirine bağlanmıştır.
6.ETKİNLİK:
Metnin yapı unsurları metnin iletisini vermek amacıyla
düşünsel bir bütünlük içinde bir araya getirilmiştir. Yapı unsurları metnin
iletisini vermede ve somutlaştırmayı sağlamada birer araçtır.
7.ETKİNLİK: Duygularınızı belirtiniz.
SAYFA
92:
8.ETKİNLİK:
• Tarihi, coğrafi özellikleri
• Sosyal, ekonomik, kültürel
yaşantısı
• Ahlak, gelenek ve görenekler gibi bilgiler
yer almıştır.
• Bu bilgilerden yola çıkılarak gezi yazıları
sosyoloji, tarih, coğrafya gibi bilim dallarına yarar sağlar.
9.ETKİNLİK:
• Okuduğumuz gezi yazıları açık, duru, akıcı ve
yalındır.
• Bu anlatım özellikleri gezi yazıları için
önemlidir. Çünkü amaç, okuyucuya bilgi vermektir.
10.ETKİNLİK:
Anlatım bozukluğu olan
cümlelerin düzeltilmiş hali:
"Yabancı bir dille lise tahsili görmüş, kafasındaki
kavramlar (artmış) ve dünyayı görüş seviyesi yükselmiş bir insan..." (fiilimsi
eksikliğinden kaynaklanan anlatım bozukluğu)
"Yalnız Hristiyan değil hatta Müslüman birçok Türk
kitlesinin ...(tamlama yanlışlığı)
11.ETKİNLİK:
1.cümlede:
ilerde: ses düşmesi
köyü-n-ü: ses türemesi ( Türkçe ‘de iki ünlü harf yan yana
gelmediği için "n" kaynaştırma harfi gelmiş)
savaşçı : benzeşme
ses daralması yok...
2.cümlede:
ses düşmesi yok
ses türemesi: hak-k-ım-da ("hak" sözcüğüne lütfen dikkat
ediniz. Yardımcı eylem( et-) aldığında ses türemesi olmaz; ama "-ı,-a" gibi
ünlü ekler aldığında ses türemesi olur.
Lütfen konuyla ilgili tıklayınız... ünsüz türemesi
videosu
ses benzeşmesi yok
gizlemiyorum: ses daralması ( "yor" eki kendinden önceki
geniş ünlüyü (a-e) daraltır.
SAYFA
93:
12.ETKİNLİK:
Metinde dil ağırlıklı olarak göndergesel işlevde
kullanılmıştır.
13.ETKİNLİK:
GEZİ YAZISI-ANI
KARŞILAŞTIRMASI:
BENZER
YÖNLER:
• İki türde de açık, sade, anlaşılır, içten bir
dil kullanılır.
• İki türde de dil göndergesel işlevde
kullanılır.
• Her iki türde de açıklayıcı, betimleyici,
öyküleyici anlatım türleri kullanılır.
• Her iki tür de başka bilim dallarına
kaynaklık edebilir.
FARKLI
YÖNLERİ:
• Anılarda amaç yazarın yaşamından ilgi çekici
olayları anlatmakken gezi yazıları gezilip görülen yerler hakkında okuyucuya
bilgi vermek için yazılır.
• Gezi yazılarında gözlem önemli bir yer tutar,
anılarda ise yazarın kendi yaşamına dair izlenimleri vardır.
• Anılarda çevreye ait bilgiler gezi yazısı
kadar ayrıntılı değildir.
ANLAMA-YORUMLAMA
14.ETKİNLİK:
•Yazara göre ana dilinin zenginliklerinden habersiz olan ve
kendi milletiyle bağlarını koparmış insanlar ancak konuştuğu dilin dar
çerçevesinde düşüncelerini anlatmak zorunda olur. Böyle bir insan dili daha
zengin ve kalabalık yabancı topluluklar arasında kaldığında da kendi ana dilini
kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalır.
•Yazar bu görüşünde son derece haklı, çünkü dilini kaybeden
milletler yok olmaya mahkûmdur.
•Gezi yazısında işlenen konuyu yazar kendi kişisel
gözlemlerine, izlenimlerine ve bakış açısına göre öznel bir şekilde
anlatır.
15.ETKİNLİK:
Evliya Çelebi son derece dikkatli bir seyyahtır. O, gezdiği
yerlerin tarihini, coğrafyasını, iklim ve tabiatını, sanat eserlerini,
insanlarını, insanlarının giyiniş, yaşayış, dil ve dinlerini, silahlarını,
âdetlerini, tanınmış hususiyetlerini, yerleşme şekillerini, kısaca şahsi ve
günlük hayattan, cemaat hayatına, manevi hayata kadar bütün unsurları eserine
almıştır. Bu durum Seyahatname’nin dünyada eşine rastlanmayan bir zenginlikle
önemli bir kaynak olmasını sağlamıştır. Düşünceye ve daha çok göze hitap eden
güçlü tasvirler, sıcak bir mizah, mübalağa ve secilerle süslü üslubu onu farklı
kılan unsurlardır.
Seyahatname on ciltten oluşmaktadır.
Seyahatine dair bıraktığı
10 ciltlik Seyahatname'nin konuları şu şekildedir:
*I. Cilt: İstanbul ve civarı Eserin birinci cildinde
İstanbul'un târihi, kuşatmaları ve fethi, İstanbul'daki mübârek makamlar,
câmiler, Sultan Süleyman Kânunnâmesi, Anadolu ve Rumeli'nin mülkî taksimâtı,
çeşitli kimselerin yaptırdığı câmi, medrese, mescit, türbe, tekke, imaret,
hastane, konak, kervansaray, sebilhane, hamamlar... Fatih Sultan Mehmet
zamanından itibaren yetişen vezirler, âlimler, nişancılar, İstanbul esnâfı ve
sanatkârları yer almaktadır.
*II. Cilt: Nisan 1640'ta yaptığı Buca, Batum, Trabzon,
Kafkasya, Girit seferi, 1645'te Erzurum, Azerbaycan ve Gürcistan. Osmanlı
Devletinin kuruluşu, İstanbul'un fethinden önceki Osmanlı sultanları, Bursa'nın
âlimleri, vezirleri ve şâirleri.
* III. Cilt: Şam-Suriye, Filistin-Urmiye, Sivas, El-Cezire,
Ermenistan, Rumeli (Bulgaristan ve Dobruca)
* IV. Cilt: İstanbul'dan Van'a kadar yol üzerindeki bütün
şehir ve kasabalar, Evliyâ Çelebi'nin elçi olarak İran'a gidişi, İran ve Irak
hakkında bilgiler
* V. Cilt: Van, Basra seyahatinin sonu, Oçakov seyahati,
Rakoçzi'ye karşı sefer, Rusya seferi, Anadolu asilerine karşı hareket, Çanakkale
yolu ile Bursa'ya avdet, Boğdan'a gidiş, Transilvanya seyahati, Bosna'ya gidiş,
Dalmaçya seferi, Sofya'ya avdet.
*VI. Cilt: Transilvanya seferi, Arnavutluk'a gidiş,
İstanbul'a avdet. Macar seferi, Uyvar'ın muhasarası, müellifin 40.000 Tatarla,
Avusturya, Almanya, Flemenk'e ve Baltık Denizine kadar gitmesi. Uyvar'ın zaptı,
Belgrad'a avdet. Hersek'e gönderilmesi, Raguza seyahati, Karadağ seferi, Kanija
seferi ve Kanizsa-Hırvat memleketi.
*VII. Cilt: Avusturya, Kırım, Dağıstan, Deşt-i Kıpçak,
Esterhan.
*VIII. Cilt: Kırım, Girit, Selanik,
Rumeli.
*IX. Cilt: Garbi Anadolu, Suriye, Mekke ve Medine
seyahati.
*X. Cilt: Mısır.
• Seyahatname yazıldığı dönemde de bugün de
değerinden hiçbir şey kaybetmemiştir, eşsiz bir kültür
hazinesidir.
• Öznel anlatıma yer verilmiştir. Örneğin Reşat
Nuri'ni hazırlık çalışmasında verilen "Otoray Yolculuğu " adlı metindeki
"Yolculukta akşam, insanının gayri ihtiyarî garipsediği, kendini karan¬lık
düşüncelere bıraktığı saattir. “cümlesi ; "Beserabya Köylerinde" adlı metinde
ise "Binbir gece masallarının sihirli değneğini hayal ediyorum. Bir mucize olsa
diyorum günün birinde gözlerimizi açtığımız zaman bu güzel ve bayındır köylerin
Türk halkıyla beraber Anadolu ya da Trakya'nın bereketli ovalarında yükseldiğini
görsek." cümleleri öznel anlatıma örnektir.
• Dil öğretici metinlerde göndergesel işlevde
kullanılır. Çünkü amaç okuyucuya bilgi vermektir.
16.ETKİNLİK:
İlk anlam: rüzgar
,lehçe, kelime , köy ,Türkçe
Yan anlam:
kanat
Mecaz anlam: hafif,
ağır, örülmüş, kuşatmıştır
Terim
anlam: lehçe
SAYFA 94:
17.etkinlik:
bir gezi yazısı yazınız.Aşağıdaki plan size yardımcı
olabilir:
Giriş bölümünde gezi
için yapılan hazırlıklar;
Gelişme bölümünde
yolculuk,
yolculuk sırasında görülen ilgi çekici
olaylar;
varış
varıştaki ilk izlenimler
Sırasıyla gezilen yerler ve bunların ilginç, belirgin ve
ayırt edici özellikleri(betimlemeler, açıklamalar)
Sonuç bölümünde ise bu
gezinin sizde bıraktığı etki...
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME:
1. öyküleyici, betimleyici ve açıklayıcı
• öğretici
• tarihi,coğrafi,ekonomik ve
kültürel
2)
• (Y)
• (D)
• (Y)
• (D)
3) (E)
4) (E) "Şiir ve İnşa" Ziya Paşa'ya ait
makaledir.
SAYFA
95:
5) (D)
6) (C)
7) (B)
SAYFA
96:
8) (A)
9) (C)
10) (D)
0 Yorumlarınız