DEĞERLENDİRME SAYFA
72-73-74-75
1. Aşağıdaki cümleleri konudan edindiğiniz bilgilere göre
tamamlayınız.
Şiirlerden yazıldığı dönemle ilgili sosyal hayat hakkında bilgiler
edinilebilir.
Şairler yetiştikleri dönemin sosyal ve siyasi hayatını eserlerine yansıtırlar
Namık Kemal’in yetiştiği Tanzimat Döneminde toplumda etkili olan hak, adalet, hürriyet gibi
kavramlar, şiirlerde döneminin zihniyetini yansıtmak için kullanılmıştır.
Şairler yetiştikleri dönemin sosyal ve siyasi hayatını eserlerine yansıtırlar
Namık Kemal’in yetiştiği Tanzimat Döneminde toplumda etkili olan hak, adalet, hürriyet gibi
kavramlar, şiirlerde döneminin zihniyetini yansıtmak için kullanılmıştır.
Yunus Emre’nin şiirlerinde 13 ve 14.
Yüzyılda Anadolu’da yaygınlaşan tasavvufun etkisi vardır.
2.D.
DÖNEMİN ADLİ YAPISININ
BİLİNMESİ
3. Evet, her şair yaşadığı dönemin kültür ve
sanat anlayışı ile ilgilenmesi gerekir. Eserlerini oluştururken bunlardan
yararlanır.
4. D,D,Y
ÇIKMAZ AYLAR
Bahtım, bahtım ne
açıksın,
Hele çıkmaz aylar
çıksın,
Hele çıkmaz aylar
çıksın…
Bahtım, bahtım ne
güzelsin,
Hele çıkmaz aylar
gelsin,
Hele çıkmaz aylar aylar
gelsin…
Bana alaylar
getirsin,
Sana saraylar
getirsin.
Bahtım, bahtım ne
beyazsın,
Güzel ay niye
çıkmazsın?..
Ahmet Kutsi
TECER
5. Aşağıdaki cümleleri “Çıkmaz Aylar” şiirine
göre tamamlayınız.
Şiirin
birimi…benttir.
Şiirde…. çıkmaz ...kelimeleriyle ses kaynaşması
oluşturulmuştur.
Şiirde…umut… duygusu hakimdir
Şiirin
dili akıcı ve
sadedir.
Şiir cumhuriyet döneminde yazılmış
olabilir.
6. B Cümle
7.Şiirin yapısı, şiirin anlamının oluşmasında ne ölçüde
etkilidir? Açıklayınız.
7. Şiirde ahenk önemlidir. Ahenk denilen şey de sadece ses ve ritm akışıyla
olmaz
bunun yanında şiirinde yapısı da
önemlidir.
8. D, Y, Y, D
9. A şiirin yapısının nasıl
oluştuğu
10. D
11. Şairler yetiştikleri dönemin sosyal
ve siyasi hayatını eserlerine yansıtırlar.
12. D,D, Y, Y
13. Aşağıdaki cümlelerin
tamamlayıcısı olan gerekçeleri noktalı yerlere yazınız.
Şiir dili düz yazı dilinden SANATLI BİR SÖYLEYİŞ olduğu için farklıdır.
İmge sınırlı olan VARLIKLARLA sınırsız olan HAYALLER için doğmuştur.
Söz sanatı ile imge DAHA
SINIRLI olduğu için birbirinden farklı anlatım biçimidir.
Şiir dilinde KELİMELER için çağrışımı önemlidir.
İmge soyut OLAN VARLIĞI
SOMUTLAŞTIRMAK için oluşmuştur.
Şiir anlam için değil AHENK için yazılır.
14. Şiirde imge nasıl
sağlanır?
14. Şiirde imge söz sanatlarıyla , mecazlarla ve
somutlaştırma gibi özelliklerle sağlanır.
15. Aşağıdakilerden hangisi
şiir dili incelenirken aranılacak özellik değildir?
A. Yan anlam
B.
Yapı özelliği
C. Söz sanatları
D. İmge
E. Mecaz anlam
CEVAP:B
16. Aşağıdaki şiirde anlam ve
ses kaynaşması nasıl sağlanmıştır?
16. Kelime aralarında s sesinin aşağı yazılması ile hem
ses hem de görüntü sağlanmaya çalışılarak anlam pekiştirilmeye
çalışılmıştır.
17. KAFİYE, REDİF, ÖLÇÜ, ASONANS, ALİTERASYON,İÇ
KAFİYE
18. C. Şiirin yazıldığı sosyal dönem
19. C. Halk şiiri
20. D,Y,Y
21. Her edebi eserin kendine özgü bir ses ve ritim anlayışı vardır.
Şiirde ölçü ve
kafiye ahenk unsurudur
22.şiirde ahenk ölçü, kafiye, redif asonans ve aliterasyon
ile sağlanmış
23. Aşağıdaki cümleleri
konudan edindiğiniz bilgilere göre tamamlayınız.
Şiirlerde KELİMELER gerçek anlamlarından farklı anlamlar
kazanabilir.
Şiirde gerçeklik TEMA algılayışla sınırlı değildir.
Şiirde gerçeklik verilirken
şair tarafından DEĞİŞTİRİLİR ve DÖNÜŞTÜRÜLÜR
Şiir gerçekliğinde ANLAMLAR, DÜŞÜNCE ve izlenim önemlidir.
Şiirdeki gerçeklik şiire ÖNEM KATAR.
24. Şiir gerçekliğini
yorumlarken aşağıdakilerden hangisi önemli değildir?
A.
Okuyucunun şaire olan sempatisi
B. Şairin gerçek hayatı nasıl
yorumlayıp verdiği
C. Okuyucunun şiirden ne
anladığı
D. Şiirdeki dizelerin anlamının
bulunması
E. Her dönemin kendine özgü
şiir gerçekliği olduğu
CEVAP:A
25. şiirdeki gerçeklikte tasarımın rolü yüksektir. Çünkü
şiirler kurmaca metinlerdir. Edebi eserlerin en önemli özelliklerinden biri de
kurmaca olmalarıdır.
26. Farklı dönemlere ait
şiirlerin gerçekliği birbirlerine benzeyebilir mi?
Neden?
26. Benzemez çünkü her dönemi gerçekliği ya da hayatı
diğerinde farklıdır. Şair de var olan dış gerçekliği kendi içinde anlattığı için
zamanlar değişince gerçeklikte değişir.
27 . Aşağıdakilerden hangisi
şiir geleneğiyle ilişkilidir?
A. Şairin dünya görüşünü
şiirine yansıtması
B. Şairin beyitlerle yazmayı
tercih etmesi
C. Şairin “Herkesle dost
yaşamalıyız.” temasını vermeye çalışması
D.
Şairin, kendinden önce yazılan şiirlerin yapısını şiirinde
kullanması
E. Şairin yabancı kökenli
kelimelerle yazıyor olması
CEVAP: D
28. Aşağıdaki cümlelerden
hangisi şiir geleneği açısından incelendiğinde
yanlıştır?
A. Her şiirde geçmişten izler
vardır.
B. Her dilin kendine ait bir
şiir geleneği vardır.
C.
Şiir geleneğine bağlı olarak şiir yazmaya çalışmak sanatsal söyleyişi
engeller.
D. Şairin yetiştiği kültürel
ortam şiire farklı bir söyleyiş kazandırabilir.
E. Şiir incelenirken farklı
şiir geleneklerinin varlığı unutulmamalıdır.
CEVAP: C
29. Farklı şiir gelenekleri
niçin oluşmuştur?
29 İçinde yetiştikleri sosyal ve onların kullandığı dil
farklılaştıkça gelenek farklılaşır. Mesela Destan geleneğinde Şamanizm’i
benimseyen Türkler zamanla Müslüman olunca sosyal, dini hayat değişmiş ve ortaya
yeni bir gelenek olan Halk Şiiri Geleneği çıkmıştır.
30. Aşağıdaki cümleleri bu
konuda öğrendiğiniz bilgilere göre tamamlayınız.
Şairin yetiştiği SOSYAL ve kültürel HAYAT şiirine farklı söyleyiş kazandırır.
Türk dili, Türk şiir GELENEĞİNİ oluşturmuştur.
31. D, D, Y,Y
32. E
33. C
34. …..
35. A
36. Y, D, Y,Y, D
37. Şiirde kullanılan dile ve imgelere bakılır. Sanat
anlayışına bakılır. Dönemine bakılır.
38. bir yönüyle evet. Çünkü şiir bir duygu işidir.
39. Şairin yetiştiği ortam şiirlerine zihniyet olarak
yansır.
2013-2014 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Fırat Yayıncılık (sayfa 76-77-78 arası)
2. ÜNİTE 2.ŞİİR OKUMA
ÇÖZÜMLEME / İNCELEME
1. a. Sınıfınızda gruplar
oluşturunuz. Gruplarınızla “Gazel”, “Türkü”, “Git Bahar”, “Çakıl” ve “Ağustos
Çıkmazı” adlı şiirleri okuyunuz. Şiirleri okurken ses ve kelimelerin telaffuzuna
dikkat ediniz.
GAZEL1.
metin
I. Tûti-i mu’cize-gûyem ne desem
lâf değil
Çarh ile söyleşemem âyinesi sâf
değil
II. Ehl-i dildir diyemem sinesi
sâf olmayana
Ehl-i dil birbirini bilmemek
insâf değil
III. Yine endişe bilir kadr-i
dür-i güftârım
Rüzgâr ise denî dehr ise sarrâf
değil
IV. Girdi miftâh-i der-i genc-i
ma’ânî elime
Âleme bezl-i güher eylesem itlâf
değil
V. Levh-Mahfûz-ı sühendir dil-i
pâk-i Nef’î
Tab’-i yârân gibi dükkânçe-i
sahhâf değil
Nef’î
Günümüz Türkçesiyle
I. Ben, mucize gibi sözler söyleyen bir papağanım; ne
söylesem bayağı söz değildir. Felek ile söyleşemem onun aynası (kalbi) saf
(temiz) değildir.
II. Kalbi temiz olmayana, gönül ehlidir diyemem. Gönül
ehlinin birbirlerini bilmemesi insaflı bir davranış değildir.
III. Her ne kadar zaman alçak ve dünya kıymet bilmezse de
sözümüzün incisinin değerini yine düşünce sahipleri bilir,
anlar.
IV. Anlamlar hazinesinin kapısının anahtarı elime geçti,
âleme inci saçsam, bunları boşuna harcamış olmam.
V. Nef’î’nin temiz kalbi, sözün Levh-i Mahfuz’u (Allah
tarafından takdir edilenlerin yazıldığı yazı) gibidir. Dostlarınınki gibi
küçücük bir kitapçı dükkânı değildir.
2.
metin
TÜRKÜ
Gurbet elde bir hâl geldi başıma
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Derman ararken derde dûş oldum
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Hüma kuşu yere düştü ölmedi
Dünya Sultan Süleyman’a kalmadı
Dedim, yâre gidem, nasip olmadı
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Kâğıda yazılmış ufak yazılar
Anadan ayrılmış körpe kuzular
Derdi olan yüreğinden sızılar
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Anonim
3.
metin
GİT BAHAR
Çekil, bu gölgeli yolda gezinme,
Bahar, bakışların yine pek sarhoş
Yanılıp gönlüme misafir inme
Kapısı kilitli, mihrabı bomboş,
Mâbeddir orası, meyhane değil!
Ziyalar, kokular, sesler, çiçekler…
Ömrümün her günü başka bir düğün!
Bülbüller koynunda aşkı çiçekler,
Güller dökülürler göğsüne bütün:
Gerçekten güzelsin, efsane değil.
Altınlı başında papatya niçin?
Sarı saçlarına pembe gül takın!
Git bahar, gönlümde ibadet için
Diz çöken kızları ürkütme sakın!
Kalbime girme, o kâşane değil!
Git bahar, git bahar… Uzaklarda gül
Denize renginden bırak hediye;
Ufuklarda gezin, semaya süzül,
Kalbime sokulma “Peymâne!” diye,
Gördüklerin kandil… Peymâne değil!
Halide Nusret ZORLUTUNA
4.
metin
ÇAKIL
Seni düşünürken
Bir çakıl taşı ısınır içimde
Bir kuş gelir yüreğimin ucuna konar
Bir gelincik açılır ansızın
Bir gelincik sinsi sinsi kanar
Seni düşünürken
Bir erik ağacı tepeden tırnağa donanır
Deliler gibi dönmeye başlar
Döndükçe yumak yumak çözülür
Çözüldükçe ufalır küçülür
Çekirdeği henüz süt bağlamış
Masmavi bir erik kesilir ağzımda
Dokundukça yanar dudaklarım
Seni düşünürken
Bir çakıl taşı içimde
Bedri Rahmi EYUBOĞLU
5.
metin
AĞUSTOS ÇIKMAZ
I
beni koyup koyup gitme
ne olursun
durduğun yerde dur
kendini martılarla bir tutma
senin kanatların yok
düşersin yorulursun
beni koyup koyup gitme
ne olursun
bir deniz kıyısında otur
gemiler sensiz gitsin bırak
herkes gibi yaşasana sen
işine gücüne baksana
evlenirsin çocuğun olur
sonun kötüye varacak
beni koyup koyup gitme
ne olursun
elimi tutuyorlar ayağımı
yetişemiyorum ardından
hevesim olsa param olmuyor
param olsa hevesim
yaptıklarını affettim
seninle gelemeyeceğim attilâ ilhan
beni koyup koyup gitme
ne olursun
Attilâ İLHAN
b. Şiir okumada ses ve
kelimelerin telaffuzunun niçin önemli olduğunu grubunuzla
tartışınız.
b. Şiirde anlam kadar duyguyu verebilmek için telaffuzda
önemlidir. Çünkü doğru okunmadığı zaman duygu içerikli bir şiir komedi unsuru
oluşturabilir.
c. Tartışmanız sonucu ulaşılan
görüşü okuduğunuz şiirlerden örnekler vererek
açıklayınız.
c.
ç. Okuduğunuz şiirlerin
yazılmasına sahip olan zihniyet ve şiirin ait olduğu gelenek şiiri okumanızda
etkili oldu mu? Niçin?
ç. Şiirlerin okunmasında gelenek ve zihniyet biraz etkili
de olsa güzel olan her şiiri okumakta sıkıntı duymayız.
2. a. “Git Bahar” adlı şiiri
önce alçak bir ses tonuyla ve heyecansız olarak, daha sonra da yüksek bir ses
tonuyla ve coşkulu bir biçimde okuyunuz.
a………..
b. Bu okuma biçimlerinden
hangisinde kullandığınız ses ve söyleyişin şiire daha çok yakıştığını
nedenleriyle belirtiniz.
b. Tabi ki heyecanla ve coşkulu şekilde olanı daha çok
yakışıyor. Diğeri şiirin anlamında uzak düşmemize neden oluyor.
c. “Çakıl” adlı şiir “Git
Bahar” adlı şiirle aynı ses ve söyleyişle okunabilir mi? Düşüncelerinizi
belirtiniz.
c. Okunamaz. Duyguları farklı. Bütün şiirler aynı ses tonu
ve söyleyişle okunmaz.
ç. Şiirlerde ses ve söyleyişi
iyi kullanmanın niçin önemli olduğunu belirtiniz.
ç. Ses ve söyleyiş en az anlam kadar önemlidir. Hatta Ahmet
Haşim gibi şiirdeki ahengi ve sesi anlamdan daha önemli gören şairlerimiz de
vardır.
3. a. “Ağustos Çıkmazı” adlı
şiiri tekrar okuyunuz. Şiiri okurken hissettiğiniz ahenk unsurlarını
belirtiniz.
a. Serbest nazımla yazılmıştır. Ahengi sağlayan iç sesler
vardır.
b. Ahenk ve anlam ilişkisi iyi
şiir okumak için gerekli midir? “Ağustos Çıkmazı” adlı şiirden örneklerle
düşüncenizi açıklayınız.
b. Gereklidir. Biri olmadan eksik kalır diye
düşünüyoruz.
4. a. Bu konuda incelediğiniz
şiirlerden birini ya da sevdiğiniz bir şiiri
ezberleyiniz.
a.
b. Ezberlediğiniz şiirden ne
anladığınızı anlatınız.
b..
c. Ezberlediğiniz şiirde şair
hangi olayı durum ya da hissi okuruna iletmek istemiştir?
Belirtiniz.
c.
ç. Şiir ezberlemenin o şiiri
anlama ve yorumlamadaki önemini ezberlediğiniz şiirden örneklerle
açıklayınız.
ç.Şiiri ezberlediğiniz zaman anlatılmak istenen manayı daha
iyi anlıyor ve kavrıyorsunuz.
sayfa 76-77-78-79
ÇÖZÜMLEME / İNCELEME
1. a. Sınıfınızda gruplar
oluşturunuz. Gruplarınızla “Gazel”, “Türkü”, “Git Bahar”, “Çakıl” ve “Ağustos
Çıkmazı” adlı şiirleri okuyunuz. Şiirleri okurken ses ve kelimelerin telaffuzuna
dikkat ediniz.
GAZEL1.
metin
I. Tûti-i mu’cize-gûyem ne desem
lâf değil
Çarh ile söyleşemem âyinesi sâf
değil
II. Ehl-i dildir diyemem sinesi
sâf olmayana
Ehl-i dil birbirini bilmemek
insâf değil
III. Yine endişe bilir kadr-i
dür-i güftârım
Rüzgâr ise denî dehr ise sarrâf
değil
IV. Girdi miftâh-i der-i genc-i
ma’ânî elime
Âleme bezl-i güher eylesem itlâf
değil
V. Levh-Mahfûz-ı sühendir dil-i
pâk-i Nef’î
Tab’-i yârân gibi dükkânçe-i
sahhâf değil
Nef’î
Günümüz Türkçesiyle
I. Ben, mucize gibi sözler söyleyen bir papağanım; ne
söylesem bayağı söz değildir. Felek ile söyleşemem onun aynası (kalbi) saf
(temiz) değildir.
II. Kalbi temiz olmayana, gönül ehlidir diyemem. Gönül
ehlinin birbirlerini bilmemesi insaflı bir davranış değildir.
III. Her ne kadar zaman alçak ve dünya kıymet bilmezse de
sözümüzün incisinin değerini yine düşünce sahipleri bilir, anlar.
IV. Anlamlar hazinesinin kapısının anahtarı elime geçti,
âleme inci saçsam, bunları boşuna harcamış olmam.
V. Nef’î’nin temiz kalbi, sözün Levh-i Mahfuz’u (Allah
tarafından takdir edilenlerin yazıldığı yazı) gibidir. Dostlarınınki gibi
küçücük bir kitapçı dükkânı değildir.
2.
metin
TÜRKÜ
Gurbet elde bir hâl geldi başıma
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Derman ararken derde dûş oldum
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Hüma kuşu yere düştü ölmedi
Dünya Sultan Süleyman’a kalmadı
Dedim, yâre gidem, nasip olmadı
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Kâğıda yazılmış ufak yazılar
Anadan ayrılmış körpe kuzular
Derdi olan yüreğinden sızılar
Ağlama gözlerim Mevlâm kerimdir
Anonim
3.
metin
GİT BAHAR
Çekil, bu gölgeli yolda gezinme,
Bahar, bakışların yine pek sarhoş
Yanılıp gönlüme misafir inme
Kapısı kilitli, mihrabı bomboş,
Mâbeddir orası, meyhane değil!
Ziyalar, kokular, sesler, çiçekler…
Ömrümün her günü başka bir düğün!
Bülbüller koynunda aşkı çiçekler,
Güller dökülürler göğsüne bütün:
Gerçekten güzelsin, efsane değil.
Altınlı başında papatya niçin?
Sarı saçlarına pembe gül takın!
Git bahar, gönlümde ibadet için
Diz çöken kızları ürkütme sakın!
Kalbime girme, o kâşane değil!
Git bahar, git bahar… Uzaklarda gül
Denize renginden bırak hediye;
Ufuklarda gezin, semaya süzül,
Kalbime sokulma “Peymâne!” diye,
Gördüklerin kandil… Peymâne değil!
Halide Nusret ZORLUTUNA
4.
metin
ÇAKIL
Seni düşünürken
Bir çakıl taşı ısınır içimde
Bir kuş gelir yüreğimin ucuna konar
Bir gelincik açılır ansızın
Bir gelincik sinsi sinsi kanar
Seni düşünürken
Bir erik ağacı tepeden tırnağa donanır
Deliler gibi dönmeye başlar
Döndükçe yumak yumak çözülür
Çözüldükçe ufalır küçülür
Çekirdeği henüz süt bağlamış
Masmavi bir erik kesilir ağzımda
Dokundukça yanar dudaklarım
Seni düşünürken
Bir çakıl taşı içimde
Bedri Rahmi EYUBOĞLU
5.
metin
AĞUSTOS ÇIKMAZ
I
beni koyup koyup gitme
ne olursun
durduğun yerde dur
kendini martılarla bir tutma
senin kanatların yok
düşersin yorulursun
beni koyup koyup gitme
ne olursun
bir deniz kıyısında otur
gemiler sensiz gitsin bırak
herkes gibi yaşasana sen
işine gücüne baksana
evlenirsin çocuğun olur
sonun kötüye varacak
beni koyup koyup gitme
ne olursun
elimi tutuyorlar ayağımı
yetişemiyorum ardından
hevesim olsa param olmuyor
param olsa hevesim
yaptıklarını affettim
seninle gelemeyeceğim attilâ ilhan
beni koyup koyup gitme
ne olursun
Attilâ İLHAN
b. Şiir okumada ses ve
kelimelerin telaffuzunun niçin önemli olduğunu grubunuzla
tartışınız.
b. Şiirde anlam kadar duyguyu verebilmek için telaffuzda
önemlidir. Çünkü doğru okunmadığı zaman duygu içerikli bir şiir komedi unsuru
oluşturabilir.
c. Tartışmanız sonucu ulaşılan
görüşü okuduğunuz şiirlerden örnekler vererek
açıklayınız.
c.
ç. Okuduğunuz şiirlerin
yazılmasına sahip olan zihniyet ve şiirin ait olduğu gelenek şiiri okumanızda
etkili oldu mu? Niçin?
ç. Şiirlerin okunmasında gelenek ve zihniyet biraz etkili
de olsa güzel olan her şiiri okumakta sıkıntı duymayız.
2. a. “Git Bahar” adlı şiiri
önce alçak bir ses tonuyla ve heyecansız olarak, daha sonra da yüksek bir ses
tonuyla ve coşkulu bir biçimde okuyunuz.
a………..
b. Bu okuma biçimlerinden
hangisinde kullandığınız ses ve söyleyişin şiire daha çok yakıştığını
nedenleriyle belirtiniz.
b. Tabi ki heyecanla ve coşkulu şekilde olanı daha çok
yakışıyor. Diğeri şiirin anlamında uzak düşmemize neden oluyor.
c. “Çakıl” adlı şiir “Git
Bahar” adlı şiirle aynı ses ve söyleyişle okunabilir mi? Düşüncelerinizi
belirtiniz.
c. Okunamaz. Duyguları farklı. Bütün şiirler aynı ses tonu
ve söyleyişle okunmaz.
ç. Şiirlerde ses ve söyleyişi
iyi kullanmanın niçin önemli olduğunu belirtiniz.
ç. Ses ve söyleyiş en az anlam kadar önemlidir. Hatta Ahmet
Haşim gibi şiirdeki ahengi ve sesi anlamdan daha önemli gören şairlerimiz de
vardır.
3. a. “Ağustos Çıkmazı” adlı
şiiri tekrar okuyunuz. Şiiri okurken hissettiğiniz ahenk unsurlarını
belirtiniz.
a. Serbest nazımla yazılmıştır. Ahengi sağlayan iç sesler
vardır.
b. Ahenk ve anlam ilişkisi iyi
şiir okumak için gerekli midir? “Ağustos Çıkmazı” adlı şiirden örneklerle
düşüncenizi açıklayınız.
b. Gereklidir. Biri olmadan eksik kalır diye
düşünüyoruz.
4. a. Bu konuda incelediğiniz
şiirlerden birini ya da sevdiğiniz bir şiiri
ezberleyiniz.
a.
b. Ezberlediğiniz şiirden ne
anladığınızı anlatınız.
b..
c. Ezberlediğiniz şiirde şair
hangi olayı durum ya da hissi okuruna iletmek istemiştir?
Belirtiniz.
c.
ç. Şiir ezberlemenin o şiiri
anlama ve yorumlamadaki önemini ezberlediğiniz şiirden örneklerle
açıklayınız.
ç.Şiiri ezberlediğiniz zaman anlatılmak istenen manayı daha
iyi anlıyor ve kavrıyorsunuz.
ANLAMA – YORUMLAMA
1. a. Sınıfınızda bir şiir dinletisi düzenleyiniz.
Ezberlediğiniz şiirleri arkadaşlarınıza okuyunuz.
a.
b. Sevdiğiniz şiirlerden oluşturduğunuz antolojinizden
metinler okuyunuz. Sınıfta okunan, beğendiğiniz şiirleri antolojinize
ekleyiniz.
b.
2. İncelediğiniz gazelin beyitleri arasında anlam
bütünlüğünün olması şiiri okumanızda etkili oldu mu? Nasıl?
2. Hayır. Gazel zaten beyitleri arasında anlam bütünlüğü
olmadan nazım şeklidir.
3. “Git Bahar” şiirinde savaşın değil de baharın kovulması
ne tür duyguların tepkisidir? Bu şiiri okuyunca hissettikleriniz, gazeli ya da
türküyü okuyunca hissettiklerinizle aynı mıdır? Niçin?
3. Halide Nusret Zorlutuna, Milli edebiyat zevk ve anlayışı
ile şiir yazan şairimizdir. Kurtuluş savaşı içerisinde baharın gelmesinin
kimseye bir katkısı olmadığı düşündüğü için böyle yazmıştır. Gazel ve türküdeki
anlamla bu şiirin anlamı aynı değildir.
4. “Çakıl” şiirinde, kişisel duygulanmanın sanatla ortaya
konulması vardır. Sizce bu şiir nasıl bir ses tonuyla okunmalıdır?
4. Bu şiirde kişinin kendi içindeki çıkmazları ele
alınmıştır dolayısıyla bu şiir daha duygusal okunmalı.
5. “Ağustos Çıkmazı” şiirini okuduğunuzda neler
hissettiniz? Siz ne tür durumlarda bu şiirdeki duyguları yaşarsınız?
Açıklayınız.
5. Üzüntü, hüzün duyguları uyandırıyor.
sayfa 79
Aşağıda adları verilen metinlerin hangisinin
telaffuzu daha zordur?
Türkü
Git Bahar
Gazel
Çakıl
Ağustos Çıkmazı
2.Bir şiir okurken
aşağıdakilerden hangisine dikkat etmezsiniz?
C.
Şiirin hangi geleneğe göre oluşturulduğuna
4. Şiir örneklerini incelerken
bu şiirleri birbirinden farklı kılan hangi özellikler dikkatinizi çekti?
Açıklayınız.
4. Yapıları farklı olsa kiminde olay örgüsü var kiminde de
imge ve sanatlı bir söyleyiş vardır.
5. Aşağıdaki cümlelerin
doğru olanlarının başına “D”, yanlış olanlarının başına “Y”
yazınız.
( D ) “Çakıl” şiirinde imge kullanılmıştır.
( Y ) “Git Bahar” şiirinde kafiye yoktur.
( D ) Türküdeki “Ağlama gözlerim mevlâm kerimdir.” dizesi
nakarattır.
( Y ) “Gazel” didaktik şiire örnektir.
( Y ) “Mustafa Kemal’in Kağnısı” metni bir şiirdir.
( Y ) Manzume ve şiir aynı anlama gelen terimlerdir.
( Y ) “Ağustos Çıkmazı” metninde belli bir tema
yoktur.
6.
Şiirde ÖLÇÜ/ REDİF,
kafiye ve..SES….akışı ahengin oluşmasında
yardımcı olur
Şiir her okunduğunda yeni anlamlar kazanır.
Şiirde anlam okurun anlayışına göre değişebilir.
0 Yorumlarınız