3.ÜNİTE OLAY ÇEVRESİNDE GELİŞEN EDEBİ
METİNLERİ
TANIMA VE GRUPLANDIRMA
TANIMA VE GRUPLANDIRMA
SAYFA
99
1. Bir balıkçının oğlunun
sultanla evlenmesi ve ardından yaşananlar metnin olayıdır.
2. Metindeki olay zamanı
belirsizdir. Mekan olarak da Mısır, saray gibi mekanlar
vardır.
Metnin türü masal olduğu
için zaman ve mekan çoğunlukla belirsizdir.
3.Balıkçı ve sultanın hangi
ülkenin insanı olduğu belli değildir. Metinde böylesi bir bilgi
yoktur.
4. Metindeki olağanüstü olaylar
şunlardır:
v Sultanın kocasının balıkçı
olduğunu başına kakınca balıkçı kocasının konuşma yeteneğini
kaybetmesi
v Geminin direğinin som
altından olması ve yelkenlerinin atlastan ( ipekten) olması.
SAYFA 100
5. Metindeki yerleri haritada
gösteremeyiz; bunlar hayali, kurmaca mekanlardır.
6. Metindeki gerçeğe uymayan
durumlar ve olaylar:
v Sıçanın otları yemesiyle
eski halinden on kat daha iyi olması,
v Malçı’nın da aynı ottan şifa
bulması…
v Altı kulaklı aygırın
varlığı…
v Atın sihirli olması ve
konuşması ,
v Atın Malçı’ya ad vermesi,
kendi adını da değiştirmesi,
v Malçı’nın şarkı söylemesiyle
kurumuş yerlerin yapraklanması , ağaçların yapraklanmaya
başlaması
7. Doğal bir durum değildir
;çünkü bu yetenekler gerçekliğe uygun değildir...
SAYFA 101:
8. Hepsinde tasvirlere yer
verilmiştir. Betimlemelere örnekler…
Balıkçı Güzeli adlı metinde
“Bunun çok güzel, civan gibi bir oğlu varmış.”
Malçı Mergen metninde “ Ak
ormanlık dağın koltuğunda , yer altı suyunun kenarında , sayılamayac kadar mal
besleyen dağ gibi serveti besleyen altı köşeli keçe evinde Aybıçı adlı bay
yaşarmış…”
“O en güzel sevgi” metninde
ise “Kırmızı ışıklı reklam yazıları ya da THY’nin o kocaman beyazlı , açık
mavili reklamı bu sis içinde çok kötü gözüküyordu…”
9.Balıkçı Güzeli’nde duyulan
geçmiş zaman (miş’li geçmiş zaman ) ve geniş zaman kipi ; Malçı Mergen’de
görülen geçmiş zaman (di’li geçmiş zaman) ve geniş zaman ; O En Güzel Sevgi
metninde (görülen geçmiş zaman) kipi kullanılmıştır. Masallarda genelde duyulan
geçmiş zaman kipi, öykülerde ise görülen geçmiş zaman kipleri
kullanılır.
10.
Benzerlikler:
Metinlerin benzer yönleri
yapısının olay örgüsü, yer , zaman ve kişi unsurları üzerine kurulması ;
hepsinin edebi metin olmasıdır.
Farklılıkları
:
Karagöz Oyunu gösterme amacıyla
diğerleri anlatma amacıyla yazılmıştır.
1.metnin türü masal ,
2.metnin (Malçı Mergen)türü destan (Altay Destanı) 3.metin ise
öyküdür.
11. Karagöz oyunu adlı
metindeki olayın kişileri Karagöz ve Hacivat’tır. Metin göstermeye bağlı bir
metin olduğu için karşılıklı konuşmalara yer verilmiştir. Diğer metinlerde de
karşılıklı konuşmalara yer verilebilirdi.
SAYFA 102:
12. Ah Şu Gençler adlı metin
sahnede canlandırılabilir. Bu metinlerden Karagöz Oyunu ve Ah Şu Gençler
metninde yay ayraç içinde açıklamalar vardır. Bu açıklamalar oyun sahnelenirken
oyuncuların yapmaları gereken hareketleri göstermek içindir.
13. Tiyatro metinleri kaşıklı
konuşmaya dayanmaktadır. Karagöz oyunu geleneksel Türk tiyatrosu olduğu için bu
oyundaki olaylar belirli tipler arasında geçmektedir.
14. Ah Şu Gençler metninde
olaylar altı kişi arasında geçmektedir.
Benzerlikler
Göstermeye bağlı olmaları ve
yapı unsurları bakımından benzerlik göstermektedir.
Farklılıklar
Karagöz oyununda belirli tipler
varken Ah Şu Gençler metninde çeşitli tipler ve karakterler yer
almaktadır.
Karagöz oyununda yanlış
anlamalar üzerine kurulu bir dil kullanılırken Ah Şu Gençler metninde konuya
göre bir dil kullanılmaktadır.
Karagöz oyunu hayal perdesinde
oynatılırken Ah Şu Gençler sahnede oynanmaktadır.
Bu metinlerin türü tiyatrodur.
Bu metinler tiyatroda kullanılır.
TİYATRO
TÜRLERİ
Geleneksel Tiyatro
Türleri
§
Karagöz
§
Orta oyunu
§
Meddah
§
Köy Seyirlik Oyunları
Modern Tiyatro
Türleri
§
Dram
§
Trajedi
§
Komedi
SAYFA 103:
1.Kullanılan unvanlar:
Padişah
Sultan
Bay
Kağan
Hanım
Bu unvanlar kişileri daha iyi
tanıtmak için kullanılmıştır.
2.Tanık olduğumuz olayları
görülen geçmiş zaman duyduğumuz olayları “duyulan geçmiş zaman ”kipiyle
anlatırız.
3. 3.metinde “ O EN GÜZEL SEVGİ
“ metninde günümüzde görebileceğimiz bir manzara
betimlenmektedir.
6. ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ
METİNLER
§ Masal
§ Destan
§ Halk hikayesi
§ Mesnevi
§ Manzum hikaye
§ Hikaye
§ Roman
DEĞERLENDİRME
:
A. edebi , anlatmaya ve
göstermeye
b. masal, destan , halk
hikayesi, hikaye ve roman …
c. göstermeye bağlı edebi
metinler tiyatro türlerini oluşturur.
d. meddah, ortaoyunu, köy
seyirlik oyunu
e. sahne
2. Anlatmaya bağlı eserlerde
uzun ve kurallı cümleler kullanılırken göstermeye bağlı eserlerde günlük konuşma
dili kullanılır. Cümleler daha açık ve kısadır. Söylenen sözün izleyici
tarafından anlaşılması beklenir. Bunun için daha açık ve kısa cümleler
kullanılır. Konuşma dilinin canlılığı sahnede yansıtılır.
3. D
4.Tiyatroda oyuncuların metinde
yazar tarafından belirtilen sahne dekor ve kostüm özellikleri ile metindeki
yönlendirme ifadelerinden farklı şekilde canlandırması mümkündür; fakat yeni
düzenlenmeyle ortaya çıkan oyun yazarın düşlediği , anlatmak istediğinden çok
daha farklı olacaktır. Çünkü bütün bu unsurlar, metnin ayrılmaz bir parçasıdır.
Bu ögeleri değiştirmek yazarın tasarladığı kurguyu zafiyete uğratacağından
oyunun bütünlüğü de bozulacaktır.
0 Yorumlarınız