2.Manzume ve Şiir
HAZIRLIK
1.
Yukarıdaki fotoğraflarda neler görüyorsunuz? Anlatınız.
1.Resimlerden birinde örgü ören köylü kadınlar diğerinde
ise ormanlık bir yer ve küçük bir şelale var.
2. Sınıfınıza getirdiğiniz
manzume ve şiiri arkadaşlarınıza okuyunuz. Okuduğunuz metinlerin birbirinden ne
yönlerden farklı olduğunu belirleyiniz.
2. Manzumede olay örgüsü vardır. Olay örgüsü, yer, zaman,
mekandan oluşur. Şiirde olay örgüsü yoktur. Manzume düz yazı çevrilebilir ama
şiir çevrilemez.
3. Aşağıdaki metinleri
okuyunuz. Hangi metinde hikâyeye benzeyen bir anlatım vardır?
Belirtiniz.
EVİM
Dedemden yadigâr olan bu evi
Kışın fırtınası, yazın alevi
Daha ben doğmadan ihtiyarlatmış.
Fikrim bir hülyaya bazen dalar da
Düşünür, derim ki: “Bu odalarda
Kim bilir kaç kişi oturmuş, yatmış.”
Şimdi bir ben varım, bir de annem var,
Benim ömrüm onun, onunki benim.
Zaten ondan başka dünyada nem var?
Senelerden beri, akşam oldu mu,
Donuk gözleriyle ıssız yolumu
Ondan başka yok ki bir bekleyenim.
Yusuf Ziya ORTAÇ
DÖRTLEME
Gurur
Sevdiceğim, gerçeğimsin, yoğumsun, varımsın,
Hırçın denizimsin, köpüklü dalgalarımsın.
Bir esrik rüzgâr esiyor göz bebeklerinde
Dört mevsim boyuncasın, tekmil ilkbaharımsın.
Fevzi HALICI
3. Evim şiirinin hikayeye benzeyen tarafları vardır.
İNCELEME
1. metin
NERGİS İLE
YANKI
Nergis dünyaya geldiğinde
Su perisi olan anası
Ona baktı da uzun uzun
Ya bu dünya güzeli çocuk
Göze gelirse diye
meraklandı,
Dar attı kendini falcının
yanına,
“Oğlumun ömrü uzun mu falcı
baba?”
Falcı mavi saçlı periye dedi
ki,
“Evet, ama hiç görmezse
kendini..”
Delikanlı Nergis on
altısında,
Sevgilisiydi herkesin.
Ama hiçbiri bu
talihsizlerin
Sokulamamıştı yanına,
Çünkü döndüğünü bilmiyordu
dünya,
Büyümez gibi büyüyordu bervak
otu,
Kunduz bilmeden
acıkıyordu,
Görmeden bakıyordu geyik.
Güzelliðini bilmeyen
güzellik,
Issızdı görkemi içinde,
Nergis büyüsü içinde donuk
donuktu.
Hani öğle saati amfitrit
Sallanarak derin sularda
…………
2. metin
DOĞUNUN SEVDALARI
sevda derinlerdedir, oysa
Ferhat
üstünü kazmada dağın
kalbimin, yani o yağmur
ve acıdan ocağın
madenini, laciverdi ve mahmur
bir ağrıyla delmede
şirin
ve en asılmaz, en derin
bir şiirin yurt edindiği
billur bir köşke girmede
Leyla
ve mecnuncun, yani o
çölden
ve ağıttan otağın
önünde, bir adak gibi
ölüme diz çöktürmede
Leyla
ve yakut, şafak ve irin
ile emzirdiği bir gözün
boynunu vurmada
şirin
sevda derinlerdedir, oysa
Ferhat
üstünü kazmada dağın
1.Sınıfınızda iki gruba ayrılınız. Okuduğunuz birinci ve
ikinci metni aşağıdaki yönergelere göre inceleyiniz. İnceleme sonucunda grup
görüşlerini sözcünüz aracılığıyla tahtaya yazınız.
a. Metinlerin hangisinde
anlatılanlar düz yazı olarak anlatılabilir? Neden?
a. NERGİS İLE YANKI çevrilebilir. Olay örgüsü var ve
çevrildiğinde anlam bozulmaz.
b.
Metinlerde ahenk unsurlarında olan akrostiş, aliterasyon, asonans, kafiye, iç
kafiye kullanılmış mıdır? Belirtiniz.
b. Her ikisinde de kullanılmıştır. Zaten manzume ile şiirin
ortak tarafları her ikisinde ahenk unsurları vardır. İkinci şiide kafiye daha
belirgindir.
c. Metinlerde ölçü kullanılmış
mıdır? Belirtiniz.
c.Hayır, belirli bir ölçü yoktur. Bu tür şiirlere Serbest
nazım denir.
ç. Metinlerde yapı nasıl
oluşturulmuştur?
ç. Dizelerle oluşturulmuş ve serbest yazılmıştır. Belirli
bir dize kümesi yoktur. Yani nazım birimi mısra belli değil.
d. Metinlerin hangisinde anlam
daha açık, hangisinde sezgi ve imgeye dayandırılmıştır?
d. Nergis İle Yankı’da anlam daha açıktır. Olya dayalı bir
anlatım vardır, diğeri ise sezgiyeve imgeye dayandırılmıştır.
e. Metinlerde kullanılan
kavramlar nelerdir? Bu kavramlar nerelerde, nasıl kullanılmıştır? Hangi metinde
gerçek anlamlı kavramlara daha çok yer verilmiştir?
e. NERGİS İLE YANKI şiirinde;
kunduz, bervak otu, geyik, nergis, peri, şahin, falcı , papağan, kurt…
sözcükleri . DOĞUNUN SEVDALARI, Ferhat, Leyla, Şirin, Mecnun, çöl, dağ,
yağmur…
bu kavramalr varlıkları belirtmek için kullanılmıştır.
NERGİS İLE YANKI şiirinde gerçek anlamlı kelimeler daha fazladır.
f. Metinlerin hangisindeki
gerçeklik yaşanan gerçekliğe daha yakındır?
f. NERGİS İLE YANKI gerçekliğe yakın değildir.
Olağanüstülükler vardır. DOĞUNUN SEVDALARI gerçekliğe daha yakındır.
g. Metinlerin hangisinde
dizeler şiir cümleleri olarak düzenlenmiştir?
g. Doğunun Sevdalar’ında şiir cümleleri olarak
düzenlenmiştir.
ğ. Metinlerin hangisinde
başlangıcı, gelişmesi ve sonucu belli olan bir olay
anlatılmıştır?
Ğ. NERGİS İLE YANKI şiiri giriş, gelişme ve sonuç
bölümlerinden oluşmuştur.
h. Metinlerin hangisi manzume
(manzum hikâye), hangisi şiirdir? Manzume ile şiir arasındaki farklar
nelerdir?
h. NERGİS İLE YANKI manzume , DOĞUNUN SEVDALARI şiirdir.
Manzumede olay örgüsü var şiirde imge ve sanat vardır. Manzumede kelimeler
gerçek anlamlı , şiirde ise sanatlı ve mecazlıdır. Manzume düz yazıya çevrilirse
anlamını kaybetmez; şiir düz yazıya çevrilemez.Çevrildiği vakit anlamı ve
özelliği bozulur.
2. NERGİS İLE YANKI adlı
manzumenin olaylarını aşağıya yazınız.
2. Nergis dünyaya geldiğinde su perisi olan annesi onu
falcıya ömrünün uzun uzun olup olmayacağını öğrenmeye gider. Kendini görmezse
ömrü uzun olacak der falcı. Nergis büyür ve herkesi sevdiği biri olur.
Ormandayken bir ses duyar ve seslenir o sese. Kimse yoktur sadece kendi sesi
ona yankı yapmaktadır. Zamanlar o sese aşık olur ve belli bir zaman sonra
ormanın içindeki bir akarsuda kendini görür ve bu güzelliği hayran kalıp dona
kalır ve ondan bir çiçek haline gelir.
3. NERRGİS İLE YANKI adlı
manzumedeki olay, yaşanmış bir olay mıdır? Böyle bir olayın insanlar arasında
yaşanabilme ihtimali var mıdır? Manzumedeki olayı kimler yaşamıştır? Bu olay
nerede, ne zaman ve nasıl yaşanmıştır?
3. Yaşanmamıştır. Yaşanma ihtimali yoktur. Mitolojik bir
olaydır, kimsenin başından geçmemiştir.
Manzumedeki olay Nergis İle Yankı arasında geçmiştir.
Belli bir zaman ve mekan yoktur. Olay bir ormanda geçmektedir.
4. Manzumede verilen olayın
başlangıcı, gelişmesi ve sonunda neler olduğunu
anlatınız.
4. Başlangıcı nergisi doğumu, gelişme bölümü kendi sesini
duyup ona aşık olması , bitiş ise kendine akarsuda görüp donması ve çiçek
olması.
5. Manzumeden neler
öğrendiniz? Manzume hangi efsaneden yola çıkılarak oluşturulmuştur? Manzumeler
öğretici yönü olan metinler midir? “Doğunun Sevdaları” adlı şiirin niçin
duygusal bir biçimde oluşturulduğunu tartışınız. Tartışma sonucunda ulaştığınız
sonucu tahtaya yazınız.
5.Metin Nergis Çiçeği efsanesinden yola çıkılarak
oluşturulmuştur. Öğreticidir. Doğunun Sevdaları şiiri ise duygusal bir metindir.
Öğreticilik yönü yoktur, amaç bir estetik zevk uyandırmak ve çağrışımda
bulunmaktır.
6. Lirik, epik, dramatik,
satirik, pastoral vb. anlatımların şiirlerin oluşmasındaki rolünü
açıklayınız.
6. Lirik şiir duygusal, epik şiir yiğitçe, mertçe, dramatik
şiir karşılıklı konuşma şeklinde, satirik eleştirel, pastoral ise köy ve kır
yaşamını anlatır. Bu gösteriyor ki bunlar şiirin anlatımı belirleyen
özellikleridir.
7. Aşağıdaki şemayı
inceleyiniz. Verilen bilgi hangi metne uyuyorsa o metnin bölümüne “x” işareti
koyunuz.
Özellikler
1. Metin 2. metin
Duygusal bir dil kullanılmış.
XXX
Coşku, heyecan ve kahramanlığı anlatan bir dil
kullanılmış. XXX
Hüzün ve sevinci yansıtan bir dil
kullanılmış.
XXX XXX
Alaycı bir dil kullanılmış.
Tabiattaki varlıkların güzelliğini anlatan bir dil
kullanılmış. XXX XXX
Mecaz ve imgeye dayalı bir dil
kullanılmış.
XXX
8. “Nergis ile Yankı” ve
“Doğunun Sevdaları” adlı metinlerde işlenen tema nedir? Bu tema, metinlerde
hangi yönlerden ele alınmıştır?
8. (Aşk)Sevda teması işlenmiştir. Birisi olay örgüsü
yönünden ele alınmıştır, diğeri de yaşanmış sevda üzerinden ele
alınmıştır.
9. “Nergis ile Yankı” ve
“Doğunun Sevdaları” adlı metinlerin hangisini okuduğunuzda gözünüzde bir olay,
kişiler ve yer canlanıyor?
9. Nergis ile Yankı’da daha belirgin bir kişi, olay ve yer
canlanıyor.
10. Doğunun Sevdaları adlı metin kişisel bir duyguyu ve
şairde oluşturduğu çağrşımları dile getiriyor. Nergis ile Yankı” da anlatma
Doğunun Sevdaları adlı metinde ise bireysel duygular ve çağrışımlar daha ön
planda tutulmuştur.
11…….
Sayfa
86
12.Balıkçı adlı metinde halkın fakir olduğu, eve ekmek
getirecek bir iş güç bulunmadığı, insanların kazanç sağalmak için zor şartlerda
denize açıldıklarını öğreniyoruz. Milli Edebiyat şairleri sosyal temalrı
işlemişler, halkın duygu ve düşncelerini dile getirmeye çalışmışlardır. Bu
şiirde de bu özelliklere rastlıyoruz. . Bu şiirde hec ölçüsü kuralı
uygulanmamıştır.
13 .Şair ahnek oluşturabilmek için kafiye ve rediflere,
kafiye örgüsüne baş vurmuştur.
14. Balıkçı adlı manzumede sade halkın konuştuğu gündelik
dil kullanılmıştır. Bu tür bir kullanım şiirde sanat yapmaya engel değildir.
Çünkü sanat yapmak sade bir dil kullanmakala eş değer değildir.
15. Balıkçı adlı manzumede yapıyı oluşturan unsurlar;
olay, kişi, zaman ve mekan unsurlarıdır. Yardımcı unsurlar kafiye redif, ölçü,
nazım birimi gibi unsurlardır.
16.Balıkçı adlı metine duygu ve düşünceler merhamet, sevgi
ve acıma duygusu etrafında bütünleşmiştir.
17. meleğim, buyun eğmek, ekmek getirmek,yüreği
acımak,derdini uyutmak, yorgun gönül ifadeleri gerçek anlamalrının dışında
kullanılmıştır. Hayır, engellememiştir. Çünkü mecazlı anlatım manzumenin
sezdirme yönünü artırmıştır.
18. Babası merhamet ve sevgi duygularıyla dolu. Çocuk ise
sevgi ve acıma duyguları ile dolu. Duygusal bir ses tonu olmalı. Çünkü burada
acı ve hüzün verici bir olay var.
19. Servet-i Fünun serbest müstezat şiir geleneğine daha
yakın bir çünkü serbest nazım geleneği bize Servet-i funun edebiyatı ile
gelmiştir.
20. manzumede fakir bir balıkçı ile oğlunun yaşam
mücadelesi var. Acıma ve sevgi duyguları sezdirme yoluyla verilmeye
çalışılmış.
sayfa 87
sayfa
89sayfa 87
4. metin
MUSTAFA KEMAL’İN KAĞNISI
Yediyordu Elif kağnısını,
Kara geceden geceden,
Sanki elif elif uzuyordu, inceliyordu,
Uzak cephelerin acısıydı gıcırtılar,
İnliyordu dağın ardı, yasla,
Her bir heceden heceden.
Mustafa Kemal’in kağnısı derdi, kağnısına
Mermi taşırdı öteye, dağ taş aşardı.
Çabuk giderdi, çok götürürdü Elifçik,
Nam salmıştı asker içinde.
Bu kez yine herkesten evvel almıştı yükünü,
Doğrulmuştu yola önceden önceden.
Öküzleriyle kardeş gibiydi Elif,
Yemezdi, içmezdi, yemeden içmeden onlar,
Kocabaş, çok ihtiyardı, çok zayıftı,
Mahzundu bütün bütün Sarıkız, yanı sıra,
Hafiftiler, inceden inceden.
İriydi Elif, kuvvetliydi kağnı başında.
Elma elmaydı yanakları, üzüm üzümdü gözleri,
Kınalı ellerinden rüzgâr geçerdi daim;
Toprak gülerdi çarıklı ayaklarına.
Alını yeşilini kapmıştı, geçirmişti,
Niceden, niceden.
Durdu birdenbire Kocabaş, ova bayır durdu,
Nazar mı değdi göklerden, ne?
Dah etti, yok. Dahha dedi, gitmez,
Ta gerilerden başka kağnılar yetişti geçti gacur
gucur
Nasıl dururdu Mustafa Kemal’in kağnısı.
Kahroldu Elifçik, düşünceden düşünceden.
Aman Kocabaş, ayağını öpeyim Kocabaş,
Vur beni, öldür beni, koma yollarda beni.
Geçer götürür ana, çocuk, mermisini askerciğin,
Koma yollarda beni, kulun köpeğin olayım.
Bak hele üzerimden ses seda uzaklaşır,
Düşerim gerilere, iyceden iyceden.
Kocabaş yığıldı çamura,
Büyüdü gözleri, büyüdü yürek kadar,
Örtüldü gözleri örtüldü hep.
Kalır mı Mustafa Kemal’in kağnısı, bacım,
Kocabaş’ın yerine koştu kendini Elifçik.
Yürüdü düşman üstüne, yüceden yüceden.
Fazıl Hüsnü DAĞLARCA
21. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzume, Kurtuluş Savaşı’ndan sonra yazılmıştır. Cumhuriyet Dönemi Türk
Edebiyatı şairlerinden olan Fazıl Hüsnü Dağlarca bu manzumede, yazıldığı dönemde
hâkim olan zihniyeti mi yoksa kendi şiir anlayışından doğan duygu ve düşüncenin
oluşturduğu zihniyeti mi yansıtmaktadır? Tartışınız. Tartışmanız sonucunda
vardığınız kararı tahtaya yazınız.
21. Savaştan sonra yazıldıysa bu da kendi döneminde hakim
olan şiir anlayışı ile yazıldığını göstermektedir.
22. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumedeki olayı kısa bir hikâye olarak defterinize yazınız. Yazdığınız
metni okuyunuz. Yazdığınız metin mi yoksa manzume mi daha ahenklidir?
Nedenleriyle açıklayınız.
22. Kurtuluş Savaşı yıllarında Elif isimli Anadolu
kadınının cepheye mermi taşırken kağnısının yük altında kalıp can vermesini ve
Elif’in duygularını anlatır.
Manzume daha etkili ve ahenklidir. Şiiri gücü her zaman düz
yazıdan üstündür. Sanatsal yönü fazla olduğu için insanda daha çabuk yankı
bulmaktadır.
23. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumedeki söyleyiş tarzının, “Balıkçı” manzumesindeki söyleyiş tarzından
farklılıklarını tespit ediniz. Bu farklılıkların nedenini
belirtiniz.
23. Olay örgülerinin ve temalarının farklı olması bu tarzı
belirlemiştir.
24. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumede, imge yada söz sanatı olduğunu düşündüğünüz kelimelerin altını
çiziniz. Neden bu kelimeleri çizdiğinizi açıklayınız.
24. Uzak cephelerin acısıydı
gıcırtılar Benzetme
Mahzundu bütün bütün Sarıkız,
Kişileştirme
Elma elmaydı yanakları, üzüm üzümdü
gözleri, Benzetme(Teşbih-i Beliğ)
25. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumenin yapısının nasıl oluşturulduğunu inceleyiniz. Balıkçı
manzumesiyle bu manzumeyi yapı bakımından karşılaştırınız. Manzumelerdeki
benzerlik ve farklılıkları bularak sıralayınız.
25. Mustafa Kemal’in Kağnısı serbest tarzda yazılmış ve
olay örgüsü hakimdir. Balıkçı adlı metinle benzeyen yönleri serbest nazımla
yazılmış olmaları ve nazım şekillerinin aynı olması. Farklın olan yanları ise
temaları.
26. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumenin temasını bulunuz. Bu temanın özelliklerini ve manzumede hangi
açılardan ele alındığını belirtiniz.
26. Anadolu kadının kahramanlığı…
Kurtuluş Savaşı döneminde Anadolu kadını büyük bir
fedakarlık göstermiş analık duygusunu bir kenara bırakıp vatan savumasına
koşmuştur. Türk kadınının fedakarlığı anlatılmış.
27. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumede anlam bütünlüğü var mıdır? Manzumedeki gerçeklik kişiden kişiye,
toplumdan topluma değişebilecek bir gerçeklik midir?
Neden?
27. Anlam bütünlüğü ve konu bütünlüğü vardır. Kişiden
kişiye değişmez, herkes aynı algılar.
28. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzume hangi şiir geleneğinin devamı olarak oluşturulmuştur?
Düşüncelerinizi nedenleriyle açıklayınız.
28. Modern şiir geleneği…şiirde belirli bir ölçü ve kafiye
düzeni yoktur. birimleri oluşturan kümeler belirli sayıda mısralardan meydana
gelmemiştir. Kafiyevar ama belirlib ir kurala göre oluşturulmamış.
29. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumede sizin sezginize dayalı bir anlam gizlenmiş midir? Düşüncenizi
örnekleyerek açıklayınız.
29. Evet, gizlenmiştir. Vatan sevgisi ve fedakarlık teması direk
verilmemiş sezdirme yoluyla verilmiştir.
30. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumeden Elif’in Kocabaş’la konuştuğu bölümü çıkarırsanız manzumenin
anlamında nasıl bir değişiklik olur?
30. Olay örgüsü bozulur. Olay örgüsü Elif ile kağnısı
arasında geçer.
31. “Mustafa Kemal’in Kağnısı”
adlı manzumede, Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın sanat anlayışını yansıtan hangi
özellikleri görüyorsunuz? Açıklayınız.
31. Fazıl Hüsnü Dağlarca, hayatı boyunca değişik şiir
tarzlarını ve değişik konuları işlemiştir. Hayatının bir döneminde Anadolu’daki
Kurtuluş Savaşı yıllarını işlemiş, halkın örnek davranışını şiirleriyle
resmetmeye çalışmıştır.
ANLAMA -YORUMLAMA 88
.sayfa
1. Okuduğunuz metinlerin
hangisinde betimleme ve tahlillere yer verilmiştir?
1. Nergis Çiçeği ile Yankı’da verilmiştir.
2. “Nergis ile Yankı” adlı
metinde adı geçen Nergis ile “Doğunun Sevdaları” adlı metinde adları geçen
Ferhâd, Şirin, Leyla, Mecnun kimlerdir? Bu kişilerin edebî metinlere konu
olmalarının nedeni ne olabilir?
2. Teması sevda olduğu için bu sayılan kişiler eski zaman
insanlarının anlattığı aşk hikayelerinin kahramanlarıdır. Aşk şiirinde
verilebilecek en güzel imgelerden birini oluşturduğu için verilmiştir.
3. İncelediğiniz metinlerin
hangisini beğendiniz? Bu metinlerde aşk duygusunun işlenişi hangi yönleriyle ele
alınmıştır? Siz aynı konuda bir manzume ya da şiir yazsaydınız hangi temayı,
niçin kullanırdınız?
3. Size kalmış cevabı…
4. Şiir ve hikâye türünün yanı
sıra manzume gibi bir türün oluşturulmasının nedeni ne
olabilir?
4. Şeklen şiirin ahenk unsurlarını bulundurması ama içerik
olarak da bir hikaye gibi olay örgüsü etrafında şekillenmesidir.
5. Metinlerde kullanılan zaman
kiplerini inceleyiniz. Metinlerde niçin bu kiplerin tercih edildiğini
açıklayınız.
5. Anlatılanlar geçmiş zaman hikayeleri olduğu için mişli
geçmiş zaman kullanılmıştır.
6. Balıkçı ve Mustafa Kemal’in
kağnısı adlı metinde geçen olayalr günümüzde de yaşaanbili mi? Sosyal ve
teknolojik gelişmeler bu tür sorunalrı ortadan kaldırabilir
mi?
6. Hayır, bu tür olaylar artık yaşanmıyor.
Çünkü,tTeknolojik gelişmeler bu tür sorunları ortadan kaldırabilir. Bu gün artık
kağnı yok. Onun yerine daha modern araçlar var.
7……
8…..
DEĞERLENDİRME
1. Manzume ile şiir arasındaki
farkı en belirgin olarak veren seçenek aşağıdakilerden
hangisidir?
A. Belli bir temada yazılması
B. Ahenk unsurlarının bulunması
C. Bir olay örgüsünün verilmesi
D. Şiir gerçekliğinin bulunması
E. Epik bir anlatım olması
CEVAP:C
2. Aşağıdakilerden hangisi
manzume için söylenemez?
A. Bir olayı başlangıcından sonucuna kadar verir.
B. Bireysel duygular ve bu duyguların yarattığı çağrışımlar
anlatılır.
C. Betimlemeler ve ruh tahlilleri bulunur.
D. Öğrenilen geçmiş zaman kullanılır.
E. Bir olay anlatılır ya da göz önünde canlandırılır.
CEVAP:C
3. Aşağıdaki cümleleri
tamamlayınız.
• Manzumeler OLAY ÇEVRESİNDE GELİŞEN metinlerdir.
• Manzumede anlatma ve GÖSTERME şiirde SÖZ SANATLARI, duygu ve çağrışım
önemlidir.
• Manzumede YAŞANMIŞ ya da YAŞANABİLECEK olaylar anlatılır.
• Manzumede olay, yer, ZAMANve
KİŞİunsurları verilir.
• Manzumede anlatılanlar HİKAYE, ROMAN olarak anlatılabilir.
4. Manzumeler niçin didaktik
metin olarak kabul edilir?
4. Çünkü bir olay örgüsü vardır. Ve temaları toplumsaldır.
Menzumelar toplumsal sorunalrı konun edinmişlerdir. Bu yüzden öğretğicilk
yanalrı ağır basar. Aynı zamanda Anlatıldığı olaylar açık ve net olduğu için
aynı zamanda bilgi verdiği için öğretici metindirler.
5. Aşağıdaki cümleleri
okuyunuz. Doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y”
yazınız.
( D ) “Balıkçı” manzumesindeki olay bir hikâyede de
anlatılır.
( Y ) “Mustafa Kemal’in Kağnısı” adlı metin bir
şiirdir.
( Y ) Manzume ve şiir aynı anlama gelen terimlerdir.
( Y ) “Balıkçı” ve “Nergis ile Yankı” aynı edebî döneme ait
manzumelerdir.
0 Yorumlarınız