SAYFA 145
7. “Yazın Okuru Aranıyor”,
“Sevgi” ve ‘Topacın İpi Vardır Ama” adlı metinleri incelemek amacıyla
sınıfınızda üç grup oluşturunuz. Grupların hangi metni inceleyeceğini
belirleyiniz. Daha sonra grup arkadaşlarınızla metni yazım kuralları,
bağlaşıklık, bağdaşıklık ve akıcılık bakımından inceleyiniz. İncelemelerinizi
tamamladıktan sonra metinde büyük harflerin nerelerde kullanıldığını, hangi tür
birleşik kelimelerin bitişik hangilerinin ayrı yazıldığını, bağlaşıklık ve
bağdaşıklığın nasıl sağlandığını, metinde akıcılığı bozan söyleyişlerin yer alıp
almadığını, sayıların nasıl yazıldığını, yanlış yazılan kelimeler olup
olmadığını grup sözcünüz aracılığıyla sınıf arkadaşlarınıza
sununuz.
.......................
8. “Yazın Okuru Aranıyor” ve “Sevgi” adlı denemelerden
alınan aşağıdaki cümlelerde noktalama işaretlerinin hangi amaçlarla
kullanıldığını tabloya verilen örnekteki gibi yazınız.
ırnak
işareti
|
* Yazın
derslerinde en alışılmış yarı yıl ödevlerinden biri
* "Okuduğunuz
romanı özetleyin."dir.
* Hem
"sevgi'ye bir konulardan bir konu gözüyle bakılamaz ki.
* Bir
an için bugün Charles Dickms'm "Antikacı Dükkanı'nı salt televizyon
izlencelerinde yer aldı diye izleyenleri getirin gözünüzün önüne.
|
Vurgulanmak
istenen ifadeler, açıklamalar ve eser adları tırnak içine alınır.
|
Virgül
|
* Kafasında,
kendi bilgi birikiminde, yaşantısında bunlardan hangi birini nereye koyacağını
bilmeden, salt görsel bir tutkuyla bakar da bakar.
* Ne
mutlu sana, seni seviyorum.
* Evet,
gönüllü yazın okuru aranıyor!
|
Birinci
cümlede ilk iki virgül eş görevli sözcük ve sözcük gruplarını ayırmada
kullanılmış. bilmeden sözcüğünden sonra kullanılan virgül anlama karışıklığını
önlemek için ögeyi ayırmada kullanılmış.
İkinci
cümlede sıralı cümleleri ayırmak için kullanılmış.
Evet,
hayır gibi kabul ve ret bildiren sözlerden sonra kullanılmış.
|
Noktalı
virgül
|
*
Bir kurmaca metnin anlamı; okurun kafasında, duyarlığında, işinde, gücünde
sürer; dal budak salar, büyür, yaşamla yeniden yazılır.
|
Noktalı
virgülün ilk kullanımı, içinde virgüller bulunan cümlede özneyi diğer ögelerden
ayırmak için. Diğer noktalı virgül, içinde virgüller bulunan sıralı cümleleri
ayırmada kullanılmış.
|
Üç
nokta
|
* Önemli
olan benim, bir de benim sevgim, ötesi bir ilinek...
* Anne
sevgisi, baba sevgisi, karı-koca sevgisi, teyze sevgisi *(...) makine sevgisi,
insan sevgisi, Tanrı sevgisi...
* Ne
var ki biz dünyayı tekmeliyoruz...
|
Sözün
bitmediğini, devam ettiğini
Örneklerin
devam ettiğini
Sözün
devamının okuyucunun hayal gücüne bırakıldığı
|
Sora
işareti
|
* Tükenecek
şey mi sevgi?
* Okumak
da ne söz?
|
Soru
bildiren cümlelerin sonuna konur.
|
Ünlem
işreti
|
*Aha,
dünya da aynen bunun gibi dönüyor!
*
"Yardım" nerde, sevenin tüm varlığını bu varlığını kendisine armağan eden
sevdiğine adaması nerde!
|
Seslenme
ve ünlemlerden sonra cümle devam ediyorsa
|
Düzeltme
işareti
|
*Okuma
yazma bilmeyenlerin resmî kaynaklara göre yüzde kırk bir gibi hiç de
küçümsenmeyecek bir oran oluşturduğu Türkiye'de (...) okur sayısı umut kırıcı
ölçüde düşüktür.
*
Sayfalarına okur gözünün değmediği bir yapıt, kâğıttan, mürekkepten, kartondan
başka bir şey değildir.
|
Resmî
sözcüğünde i ünlüsünün uzun okunduğunu göstermek amacıyla ayrıca “resim”
sözcüğünün ek almış hali olan “resmi” sözcüğünden ayırmak amacıyla
Kâğıt
kelimesine getirilen düzeltme işareti inceltme amacıyla (“k” ünsüzü ince
söylenecek) kullanılır.
|
9. Yazdığınız denemeleri incelemek amacıyla ikişer kişilik
gruplar oluşturunuz. Grup arkadaşınızın yazdığı ve kendi yazdığınız denemeyi
yazım, noktalama, bağlaşıklık, bağdaşıklık akıcılık bakımından inceleyiniz.
“Yazın Okuru Aranıyor”, “Sevgi” ve “Topacın İpi Vardır Ama” adlı metinlerle
ilgili yapılan çalışmaları da dikkate alarak yazdığınız metinlerde yazım,
noktalama, akıcılık, bağlaşıklık ve bağdaşıklık hataları bulunup bulunmadığını
belirleyiniz. Çalışmanızı tamamladıktan sonra daha önce yazmış olduğunuz
metinlerle ilgili hazırlanan raporları inceleyiniz. Yazma çalışmalarında hangi
konularda ilerleme kaydettiğinizi, hangi konularda eksikliklerinizin olduğunu,
bu eksikliklerin hangi nedenlerden kaynaklandığını ve bu eksiklikleri gidermek
için neler yapabileceğinizle ilgili bir öz değerlendirme yazınız. Yazdığınız
denemeyi ve hazırladığınız öz değerlendirmeyi öğretmeninizin değerlendirmesi
amacıyla öğrenci ürün dosyanızda saklayınız.
SAYFA 146
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A. Aşağıdaki cümlelerde yargı
doğru ise yay ayraç içerisine “D”, yanlış ise “Y”
yazınız.
• Denemelerin kendine özgü bir tekniği ve planı
vardır. ( D
)
• Deneme yazarı ele aldığı düşünceyi kanıtlamak
zorundadır. ( Y
)
• Denemelerde genellikle sanat, kültür, felsefe, edebiyat
ve siyaset gibi konular ele alınır. (D )
• Denemeler duygu ağırlıklı yazılardır. Yazar sıklıkla
duygusallığa yer verir. ( D )
• Deneme yazarı konuyu kendi kendine tartışıyormuş gibi ele
alır. (D )
• Deneme yazarı ele aldığı konuyla ilgili sorunları dile
getirerek bu sorunlara çözüm bulmaya çalışır. (
D)
B. Aşağıdaki çoktan seçmeli
soruları yanıtlayınız.
1. Deneme, kökeni 16. yüzyıla dayanan bir edebiyat
türüdür. Rönesans’la birlikte özellikle Avrupa’da birey olarak insanın önem
kazanması yazarları, aydınları; insanı kurmaca bir dünyanın ve belli kalıpların
içinde ele alan anlatı türlerinden farklı bir yazın arayışına yöneltmiş, böylece
ilk ve tipik örneğini Motaigne (Monteyn)’in “Denemeler” adlı eserinde veren
deneme türünü doğurmuştur. Buna paralel olarak yazarlar da kurmaca türlerde
işleyebildikleri insani durumları samimi, dolayısıyla daha özgür biçim ve
olanaklarıyla irdeleme fırsatını bulmuşlardır.
Bu parçadan aşağıdakiler den
hangisi çıkarılamaz?
A) Deneme türü ilk kez Batı edebiyatında ortaya
çıkmıştır.
B) Bu türün öncüsü Motaigne’dir.
C) Denemeler kurmaca metinler arasında yer
almaz.
D) Denemelerin öznesi nesnel gerçeklik içinde yaşayan
insandır.
E) Denemeler okuyucu
tarafından en çok sevilen yazılardır.
2. Yazar bir konuyu işlerken iyi ya da kötü yanlarını
kişisel bir tavırla ele alır. Bu tür metinleri türüne yaklaştıran
yön, denemecinin yargı vermekten kaçınmaması, kimi zaman da
konuyu araştırmacı bir tutumla hatta bilimsel bir bakış
açısıyla işlemesidir. Ancak..... denemede
yazar yargı verirken çözümleyici bir tavır sergiler, katı
kesin yargılar vermez.
Yukarıdaki paragrafta noktalı
yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri
getirilebilir?
A) Söyleşi,
öğretici B) Eleştiri,
eleştirel C) Fıkra,
öğretici
D) Makale, felsefi
E) Hikâye, kurmaca
C. Aşağıdaki soruları sözlü
olarak yanıtlayınız.
Deneme roman, şiir, öykü, tiyatro gibi kurmaca nitelikli
edebî türlerle üslubun önem kazandığı gezi, anı, eleştiri, mektup ve günlüğün
oluşturduğu diğer türler arasında bir ara bölge oluşturması bakımından oldukça
önemli bir yere sahiptir. Bir başka deyişle deneme, kurmaca özellikler
taşıyabildiği gibi yazarın ve konuların gerçekliğini de içerir. Bu durum, deneme
türünde asli öznenin “insan” oluşundan kaynaklanır. Tabii, kurmaca türlerde de
aynı durum söz konusudur ancak denemenin öznesi artık nesnel gerçeklik içinde
yaşayan gerçek insandır.
1. Yukarıdaki parçada denemelerin
hangi özelliği üzerinde durulmaktadır?
Denemeler hem kurmaca hem de gerçeklik özelliğine
sahiptir.
Deneme, kurmaca yönü olduğu için edebi metinlerle temasa
geçer, gerçekliği yansıtması bakımından öğretici metinler içindedir Bu bakımdan
deneme ara bölgede yer alan bir türdür.
2. Deneme ve sohbet türü
arasındaki farklılıkları belirtiniz.
Deneme türündeki yazılarda da sohbette olduğu gibi içtenlik
ön plandadır. Ancak denemedeki içtenlikle sohbetteki içtenlik aynı değildir.
Denemelerde daha çok, düşünen insanın kendi dünyasındaki bütünlüğü, hoşgörüyü
sağlayan, onu sevimli ve tutarlı kılan içtenlik söz konusudur. Sohbette yazar
okur ile konuşur gibi bir anlatımı tercih eder. Böyle yapmakla okuru etkilemeye
ve yönlendirmeye çalışır.
Denemede yazar, kendisiyle konuşuyormuş gibi tavır takınır.
Sohbette ise okuyucuyla konuşuyormuş tarzda bir anlatım vardır.
Soruların bir kısmı www.sorucenneti. net sitesinden alınmıştır.
Soruların bir kısmı www.sorucenneti. net sitesinden alınmıştır.
0 Yorumlarınız