Sayfa 32
HAZIRLIK
1.
Her iki metin de edebi metin örneğidir. Biri manzum diğeri
mensur(düzyazı) örneğidir.
Manzum olan metin belirli bir mısra örgüsü,
kafiye düzeni ve nazım birimi vardır. Düzyazı da ise bir olay örgüsü, kişi,
zaman, mekan ve anlatıcı unsurları
vardır.
2.Hayır,devam
etmez. Çünkü bu bir dizidir. Gerçek hayatla birebir ilgili değildir.
3. Destan , masal, hikaye ,roman hepsi olay dayalı metin türüne girer. Olaya dayalı
metinlerin temelini destanlar oluşturur. Daha sonra diğer olaya dayalı
metinlerin ortay çıkmasına öncülük etmiştir.
Sayfa 33
1.acevap . İnsanın kendisi ve dış dünya ile ilgili
yaşantılarını anlatmak.
b. Sanatsal özellik vardır.
c.Sanat etkinliklerinin düzenleniş amacı insanda estetik
zevk ve heyecan uyandırmadır.
c. Edebi metinler duygu ve düşünceleri daha güzel ifade
etme, sanat yapmak amacıyla yazılırlar.
2.a.Evet, geçebilir.Nur hayat hanım’ın oğlu Paris’e gidip
uzun zaman geri gelmeyen biridir. Orada sıkıntılı günler geçirmiş birçok ülke
gezmiştir. Sanattan anlayan birisidir.
b. Kapılarda tokmak olduğunu bugün bunun yerine daha çok
zil kullanılıyor. Trenden uçaktan, otellerden bahsediliyor. Evler kiremit
çatılı, evlerde koltuklar ve sedir var. Bütün bunlar o dönemin sanat eserine yansıyan
özellikleridir. Gündelik hayatın gerçekleridir. Kocası ölüp oğluyla tek başına
yaşayan bir kadın var. Daha sonra bu çocuk annesini yalnız bırakıp Paris’e
gidiyor. Bütün bunlar gerçek hayatın yansımalarıdır.
c. Kurmaca metindir. Çünkü bu metindeki kişi, zaman , mekan
ve olay gerçek hayatta birebir yaşanmamış olabilir. Yazar kafasında kurguladığı
olayı gerçek yaşamdan alınmış bir kesit gibi sunmuş.
3.a. Evet. Metinde dilme getirilen gerçeklik bir kişiye ait
bir gerçekliktir. Çünkü bu olay o kişinin başından geçmiş bir olaydır.
b. kurmaca metinlerde olay her ne kadar tikel ise de bunu günlük hayatta herhangi bir
kişinin başından geçen bir olay olarak da düşünebiliriz. Okuyucu bu olayı kendi
başından geçen bir olayla özdeşleştirebilir. Bu açıdan bakılınca tümeli
ilgilendirir.
4.Üzüntü, burukluk
uyandırdı. Hüzünlendik. Bu olay televizyon ya da gazetede dhaber olarak
duyulabilecek bir olay olabilir.
5.
Hikayedeki
olay nedir?
|
Annesiyle
birlikte yaşayan bir gencin Paris’e gidip uzun yıllar geri dönmemesi , eve
dönünce annesinin öldüğünü
öğrenmesi
|
Bu olayı
yaşayan kişiler kimlerdir?
|
Nur hayat
hanım ve oğlu
|
Olay ne
zaman yaşanmıştır?
|
Net bir
tarih ve zamn ifadesi yoktur. Ama uzun bir zaman dilimi içinde yaşanan bir
olaydır.
|
Olay nerede
yaşanmıştır?
|
Paris’te ve
çocukluğunda yaşadığı mahallede geçmektedir.
|
b. Bu bilgiler metnin tamamına yayılmıştır. Paragrafları
birbirine bağlayan unsurlar, yapıyı oluşturan unsurlardır. Yani zaman, mekan,
kişiler ve olay örgüsü.
c.Yapıyı oluşturan unsurlar; Olay örgüsü, zaman, mekan,
kişilerdir.
6. Sevdiklerinden
ayrı kalan bir insanın yaşadığı pişmanlık. Hikayenin oluşturulma sebebi sanat
yapmaktır.
7. a ve d şıkları yani duygusal ve anlatımsal işlev ile
edebi ve ya şiirsel işlev
8a..vurmak, kapılmak ve suyu çekilmek sözcükleri mecaz
anlamda kullanılmış.
b.Mecaz anlamın
oluşmasını sağlar. Dallara su yürür ,baca tütüyor (duman tüter)ifadelerinde var.
9. Edebi
metim her okunduğunda insanda ayrı çağrışımlar uyandırır. Bu edebi bir metnin
özelliğidir. İnsan metni okuduğu zamandaki ruh haline göre değişik duygular
içine girebilir.
10.merdivenlerden
bahçeye inince taş duvar bir uçtan öbür uca uzanıyordu. Duvarın üstündeki duman
kayboldu.
Her sözcük
kullanıldığı yere göre değişik anlamlar kazanabilir. Bu sözcüğün kullanımına
bağlıdır.bir de metinde anlatılan duruma bağlıdır.
11.bir hikaye böyle başlamaz. Masal olurdu.yapıyı oluşturan
unsurlar yönüyle benzerlik gösterir.
12. hazırlık bölümündeki şiir _____________coşku ile dile
getirme
Pandomim
sanatçısının oynadığı tiyatro_____________gösterme
Okuduğunuz
hikaye___________________anlatma
13. siz tamaalyınız.
14. Günümüzde yaşanmış bir hikayedir. Çünkü uçak günümüzde
kullanılan bir taşım aracıdır.
SAYFA 37
ANALAM YORUMLAMA
1.
hayır anlatılamazdı. Çünkü emir ve istek ifadeleri bu
anlatıma uygundur.
2.
Yaptığın hatalardan dolayı pişmanlık duyma
3.
Edebi metinlerde yan anlam anlatımı daha güzel ve etkili
kılmak için kullanılır.
4.
Size kalmış.
DEĞERLENDİRME
1.D, Y, D,Y,D,D
2.
SANAT YAPMA, ESTETİK ZEVK VE HEYECAN UYANDIRMA
3.
E
4.
…..METİN…ANLAM….SÖZCÜK ….KAZANIR.
…..ANLAMLI….
SAYFA 38.
ÖLÇME DEDEĞERLENDİRME
!. sanat eseri kurmaca on ilham veren nesne gerçektir.
Sanat eseri estetik zevk ve heyecan uyandırma amacı güder, nesne ticari amaçlı
olabilir.
2.D
3.B
4.ÇÜNKÜ SANAT ESERİ BİRİK VE TEK OLANDIRÇ AYNISINDAN BİRDEN
ÇOK VARSA BU SANAT ESERİ OLMAK TAN ÇIKAR.
5.RESİM----------------ÇİZGİ VE RENK
ROMAN-------------SÖZ
HEYKEL-------------TAŞ
ŞARKI-------------SES
6.DUYGU VE HEYCAN DİLE GETİRME-------HEYECANA BAĞLI
İŞLEV
GÖDERGEYİ OLDUĞU GİBİ İFADE ETME---GÖNDERGESEL İŞLEV
İLETİNİN İLETİSİNİ KENDİNDE TAŞIMA-----ŞİİRSEL İŞLEV
DİL İLE İLGİLİ BİLGİ VERME --------- DİL ÖTESİ İŞLEV
7.hayır aynı amaçla kullanılmaz. Tarihi metinler bilgi
vermek amacıyla yazıldığı için dil burada gerçek anlamıyla kullanılır. Edebi eserde ise yan ve mecaz
anlam ağırlıklı kullanılır.
8.her okuyan ondan ayrı bir şey çıkarır. Bu okuyucuya zevk
verir.
9. okuyucuya iletmek istediği mesaj ile bir iletişim
arcıdır.
10…
0 Yorumlarınız