Sayfa 171
3.Metin Karagöz’ün
Bekçiliği
19.Hacıvat’ın perdeye gelmesi,
gazel okuması, Karagöz’ün perdeye gelmesi, Hacıvat’ı dövmesi, Hacivat’ın
Karagöz’den gazel okumasını istemesi, Karagöz’ün Hacivat’ı yanlış
anlaması
20.Metindeki kişiler Karagöz ve
Hacivat’tır.
21.Muhavere bölümünde herhangi
bir olay yoktur. Bu bölüm karşılıklı konuşma şeklindedir. Karagöz oyununun
sahnelendiği hayal perdesi mekan sayılır.
22.Hacivat kültürlü, şakacı bir
insandır. Karagöz ise kaba ve cahil görünse de olayların sonunda aslında bilgili
ve mantıklı bir insan olduğu ortaya çıkar.
23.Muhavere bölümü karşılıklı
konuşmaya dayanır. Bu bölümde Karagöz her sözü yanlış anlar. Muhavere asıl
sözlerin bulunduğu fasıldan bağımsızdır.
24.Fasıl bölümünde izleyiciye
verilmek istenen mesaj şudur: Yaşadığımız sokağa ve mahalleye yabancıları
sokmamalıyız.
25.Metinde geçen musîkî
makamları: Muhayyer kürdî, neva, evinç, ferahnak, segâh, acemaşiran, ferahza,
hicaz, araban, saba,,,
26.Metinde anlatılan musiki
makamları 13.yüzyılda kullanılamazdı. Anlatılanlar 19. Asrın özelliklerini
taşımaktadır.
27.Metnin anlatıcısı, hayali adı
verilen kişilerdir. Hayali, perdenin arkasındadır.
28.Karagöz’in konuşma dili halkın
dilidir. Hacivat daha üst düzey bir dil kullanır. Tiyatro, toplumun her kesimine
hitap eder.
29.Karagöz oyunu 13.yüzyıldan
19.yüzyıla kadar hayaliler tarafından ezberlenerek oynanmış, kuşaktan kuşağa
aktarılmıştır. 19.yüzyılda yazıya geçirilmiştir.
30.Olay örgüsü yoktur. Yalnızca
konuşmalar vardır. Özetleme yapılamaz.
31.Muhavere bölümünde söz
oyunları, mecazlar ve yan anlamlar sıkça görülür. Bu bölümün amacı dilin ve
sözlerin gücü kullanarak izleyiciyi güldürmektir. Yanlış anlama yoluyla güldürü
oluşmaktadır.
0 Yorumlarınız