Yeşil cip, tozu dumana katarak köye gelir. Arabadakilerden biri, elinde bir gaz tenekesiyle sazlıkların yakınında iner.
Yabancılar muhtarın evine misafir olurlar. Köylü de onları görmeye gelir.
Yabancı konuklar köylülere iltifatlar yağdırır, hediyeler verirler.
Sazlıkta yangın çıkar ve tüm köylü sazlığa koşup saatler sonra yangını söndürür.
Köye dönen köylüler, yabancı konukların tüm kıymetli eşyaları alıp kaçtığını görür ve bir daha her geleni misafir etmemeye karar verirler.
2)Olaylar oluş sıralarına göre (serim-düğüm-çözüm) bir araya gelmiştir.
3)Metinde anlatılan olaylar yaşanmışlığın yazar tarafından yeniden düzenlenmiş yani kurgulanmış halidir.
4-5)Metindeki Kahramanlar:
Yabancı Konuklar: Gönlüklü, uzun boylu, bakımlı adamlardır.
Muhtar: İyimser, anlayışlı, saf, misafirperver bir insandır.
Köylüler: Konuksever, saygılı insanlardır.
Metindeki çatışmayı oluşturan kavram yabancıların içten pazarlığı ve kötü niyeti ile köylülerin saflığı ve konukseverliğidir.
6)Olaylar “Sazlı Köy” adında bir köyde geçer.
7)Mekanların özelliği, yaşanan olayların gerçeklik yönünü kuvvetlendirir.
8)Köye yabancıların pek seyrek gelmesi, yolların toz toprak olması, arabanın köylülerin ilgisini çekmesi metinde anlatılan olayın Cumhuriyetin ilk yıllarında geçtiğini gösterir.
9)Metnin temel çatışması “kötü niyet- saflık” üzerine kurulmuştur. Bu çatışma, “Anadolu insanının saflığı” temasını ortaya çıkarmıştır.
10)Metinde anlatılan olaylar, kişiler, mekan ve zaman gerçekliğe uygundur.
11)Metnin anlatıcısı üçüncü kişidir. Olaylar, ilahi bakış açısıyla dile getirilmiştir.
12)Yazar, metin olay hikayeciliği tarzında yazmıştır. Çünkü olaylar serim- düğüm- çözüm planına göre verilmiş ve belli bir sonla bitirilmiştir.
13)Yazar, kişiler ve olaylar hakkında yorum yapmamış, eserde kendi kişiliğini gizlemiştir.
14)Anadolu’da köylerin eğitim, ulaşım, teknolojik ve ekonomik koşullarını aydın insanların ve devlet adamlarının göz önüne getirmeyi amaçlayan toplumcu gerçekçiler, köy hayatını öykü ve romana taşımışlardır.
0 Yorumlarınız