•Aliterasyon:____________________________________________________________________
•Asonans:______________________________________________________________________
•Kelime tekrarı:_________________________________________________________________
•Uyak:_________________________________________________________________________
•Söyleyiş şekli:_________________________________________________________________
•Ölçü:
b. Mâninin ses ve anlam kaynaşmasından oluşan biriminin adını söyleyiniz.
a. Mâni hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
b. Ay doğar ayazlanır
Gün doğar beyazlanır
Mahmur gözlü sevdiğim
Uyanmaya nazlanır
Yukarıdaki mâniyi bestelenmiş hâliyle okuyunuz. Mâniler hakkındaki bilgi birikiminizden de yararlanarak mânilerle müzik arasındaki ilgiyi açıklayınız.
1. Kitabınızdaki mânilerin temalarını söyleyiniz.
2. a. Okuduğunuz mânilerde anlamını bilmediğiniz kelimeler var mı? Belirtiniz.
b.Mânilerdeki kendi anlamı dışında kullanılan kelimeleri bulunuz.
c. Mânilerdeki halk söyleyişlerini belirtiniz.
•Yaptığınız incelemeden yararlanarak mânilerin dil özelliklerini aşağıya sıralayınız.
3. a. Mânilerin söyleyeni belli olmadığı hâlde günümüze kadar nasıl ulaştırıldığını belirtiniz.
b. Mânilerin, Destan Döneminden bu yana geniş halk kitleleri arasında varlığını sürdüren sözlü gelenekle tarihî yönden ilişkisini açıklayınız.
4. Okuduğunuz mânilerden hangisini daha çok beğendiğinizi nedenleriyle açıklayınız.
Aşağıdaki mâni örneklerini okuyunuz. Bilgi birikiminizden yararlanarak mânilerin türlerini yanlarındaki boş bırakılan alanlara yazınız.
Mâni
|
Türü
|
Ana başta tac imiş | |
Her derde ilac imiş | |
Bir evlat Pîr olsa da | |
Anaya muhtac imiş |
1. a. Okuduğunuz türkünün ahenk ögelerini (aliterasyon, asonans, dize
tekrarları, uyak, söyleyiş şekli, ölçü) belirleyiniz.
b. Türküde tekrar edilen dizelerin şiire katkısını belirtiniz.
a. Türkü hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
b. Kitabınızdaki türküyü bestelenmiş hâliyle okuyunuz.
c. Sınıfa getirdiğiniz CD'den beğendiğiniz bir türküyü arkadaşlarınızla dinleyiniz.
ç. Türkülerin müzikle olan ilgisini açıklayınız.
2. Kitabınızdaki türkünün temasını söyleyiniz.
3. a. "Gönül vermek" halk deyiminin anlamını açıklayınız. Okuduğunuz türküden halk söyleyişlerine başka örnekler bulunuz.
b.Okuduğunuz türküde anlamını bilmediğiniz kelime varsa söyleyiniz.
c.Yaptığınız incelemeden yararlanarak türkünün dil özelliklerini sıralayınız.
4. a. Okuduğunuz türkünün niçin anonim olduğunu belirtiniz.
b. Türküde tekrar edilen dizelerin şiire katkısını belirtiniz.
a. Türkü hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
b. Kitabınızdaki türküyü bestelenmiş hâliyle okuyunuz.
c. Sınıfa getirdiğiniz CD'den beğendiğiniz bir türküyü arkadaşlarınızla dinleyiniz.
ç. Türkülerin müzikle olan ilgisini açıklayınız.
2. Kitabınızdaki türkünün temasını söyleyiniz.
3. a. "Gönül vermek" halk deyiminin anlamını açıklayınız. Okuduğunuz türküden halk söyleyişlerine başka örnekler bulunuz.
b.Okuduğunuz türküde anlamını bilmediğiniz kelime varsa söyleyiniz.
c.Yaptığınız incelemeden yararlanarak türkünün dil özelliklerini sıralayınız.
4. a. Okuduğunuz türkünün niçin anonim olduğunu belirtiniz.
0 Yorumlarınız