12. Sınıf Edebiyat Sayfa 118 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

Sayfa 118

7)
B)
Ses
Yapı
Tema
Dil ve Anlatım
Kitab-ı Sengi Mezar
Serbest nazımın ses özellikleri vardır.
Serbest nazım
Ölüm
Sade ve doğal bir anlatımı vardır.
Yüz
Kelime tekrarları ve dizelerin sıralanışı ses ahengini sağlamıştır.
Serbest nazım
Ölüm
İmge ve çağrışımlara ağırlık verilmiştir. Dil sade, anlam kapalıdır.
9)
b)
İkinci Yeni Şiirine Ait
Bir gül bu karanlıklarda
Ses
Kelimelerin ses değerine önem verilmemiştir. Uyak, redif gibi unsurlara pek az yer verilmiştir.
Kelimelerin ses değerinden yararlanılmıştır. Düzenli ve ahenkli bir ses akışı vardır.
Ritim
Dizelerin sıralanışı ve kelime tekrarlarıyla ritim sağlanmıştır.
Uyak, redif gibi ahenk ögeleriyle ritim sağlanmıştır. Hece ölçüsünden yararlanılmıştır.
Dil ve Anlatım
Sade bir dil, kapalı ve imgelerle yüklü bir anlatım vardır. Soyut ifadeler ve çağrışımlar sıkça kullanılmıştır.
Dil sadedir. İmge ve mecazlara yer verilmiştir. Kelimeler ve dizeler ses ahengine göre bir diziliş halindedir.
10)
b)
İmge, edebi sanatlar ve çağrışım değerleri bakımından özellikleri
Bir Günün Sonunda Arzu
“Gül, fecir, gün, kuşlar, akşam, göl, kamış” kelimelerinde imgesel bir değer vardır. Şiirde edebi sanatlara ağırlık verilmiştir. Kullanılan imgeler Haşim’in “akşam” imgesinin gerçek yaşamdaki yansımalarıdır.
Şarkı
“Ruh-ı revan, gül, damen(etek), ayine, ağyar, zülüf, kakül” kelimeleri imge olarak kullanılmıştır. Kelimelerin çağrışım değerlerine ağırlık verilmiştir. Anlatım süslü ve sanatlıdır.
Çok Üşümek
“uzun resim, nehirlere binmek, yalınç gerçek, aşkın üşümesi, kaşıntının dağınık dirliği” kelimelerinde imgesel bir anlam değeri vardır. Bu imgeler, divan şiirlerinden farklıdır ve alışılmışın dışında bir özellik taşır. Kelimelerin yalnızca şairin kurguladığı uzak çağrışımlarına yer verilir.


Load disqus comments

0 Yorumlarınız