2013 - 2014 8. Sınıf Türkçe 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

2007-2008 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK İ.Ö.O.8.SINIF TÜRKÇE .DÖN.1.YAZILI
ADI SOYADI: ALDIĞI NOT:
SINIF VE NO:
Ben ezelden beridir hür yaşadım,hür yaşarım.
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış?Şaşarım!
Kükremiş sel gibiyim,bendimi çiğner,aşarım.
Yırtarım dağları,enginlere sığmam taşarım.
Mehmet Akif ERSOY









  1. Yukarıdaki dörtlüğü açıklayınız ?( 10 puan )
  2. Dörtlükteki sıfat ve zamirleri bulup çeşitlerini yazınız. ( 10 puan )
Ön ad (Sıfat) çeşidi adıl( zamir) : çeşidi:
..................................................................... ...........................................................
..................................................................... ...........................................................

Dinle, sana bir nasihat edeyim:
Hatırdan,gönülden geçici olma.
Yiğidin başına bir iş gelince,
Anı yad ellere açıcı olma.





Mecliste arif ol,kelamı dinle.
El iki söylerse sen birin söyle.
Elinden geldikçe sen eylik eyle.
Hatıra dokunup yıkıcı olma.
Karacaoğlan
  1. Yukarıdaki dörtlükleri şekil yönünden inceleyiniz?(ölçü,uyak şeması,uyak çeşidi) ( 10 puan )
  2. a) Halk şiirinden sesteş(eş sesli),eş anlamlı(anlamdaş)yakın anlamlı birer sözcük bulup yazınız( 6 puan )
Sesteş:
Eş anlamlı:
Yakın anlamlı:
b) Dörtlüklerden birer ad ve sıfat tamlaması örneği yazınız. ( 4 puan )
Ad tamlaması:
Sıfat tamlaması:
  1. Aşağıdaki tümcelerde geçen altı çizili kelimelerin hangi anlamlarda kullanıldıklarını belirtiniz?(temel,yan..vb.)
Babam kilidin dilini onarmaya çalışıyor.(....................................)
Delinin dilinden ancak deli anlar..(..............................................)
Bu yol geçen yıl açılmıştı.(..........................................................)
Bir aspirin al,başının ağrısı geçer.(.............................................)
Su,yatağını er geç bulur.(............................................................)
6- Aşağıdaki cümlelerde geçen ad aktarmalarını ve dolaylamaları bulunuz?( 6 puan )
a) Mavi bereliler büyük başarı kazandılar..(....................................................................................)
b) Bu kulübecikte on can yaşıyor..(.................................................................................................)
c) Maçı kapalıda izleyeceğiz sanırım. (...........................................................................................)
7- Aşağıdaki tümcede altı çizili sözcükleri anlam ilişkisi (soyut-somut) yönüyle inceleyiniz.( 4 puan )
Tatlı yiyelim tatlı konuşalım .(...............................................................................................................................
............................................................................................................................................................................)
8- “ İnsan kişiliğini oluşturan etmenlerden biri de ,onun kendi kafasıyla düşünmesidir.Oysa genellikle bunun tersi olmaktadır.Kendi kafasıyla düşünmeyi bir yana bırakalım,çoğu başkalarının kafasının hizmetçisi olmayı erdemlilik sayıyor.İnsanı insanlığından uzaklaştıran bir tutumun erdemlilik sayılması ise önemli bir çelişkidir.”
Yukarıdaki paragraftan çıkarılabilecek ana düşünceyi yazınız.( 5 puan )
.........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
9.Aşağıdaki tümcenin yazım yanlışlarını bulunuz.( 5 puan )
”Bu solana birtakım koltuk sığarmı?”diye her hangi birine sorsan bir şey söyleye bilir .
.........................................................................................................................................................................................
10.”Her insan kendi adasında yaşar .” Sözünü açıklayan planlı bir yazma çalışması yapınız. ( 30 puan )
(başlık,plan,yazım noktalama,konuyu anlama ifade etme ve özgünlüğe dikkat ederek...)
Türkçe Öğretmeni
BAŞARILAR Sevda SALAYICI



CEVAP ANAHTARI
  1. Şair bu dörtlükte eskiden beri Türk milletinin özgür yaşadığını,bu özgürlüğünü kaybetse bile en kısa zamanda tekrar özgürlüğüne kavuştuğunu daima da özgür kalacağını.Kendisinin ve Türk milletinin özgürlüğünü elinden almak isteyenlere (çılgın olarak nitelendiriyor)şaşıracağını anlatıyor.Böyle davrananlar karşısında bir sel gibi olunacağını bütün engellerin aşılacağını ifade ediyor. (10 puan)

2- Ön ad (Sıfat) çeşidi adıl( zamir) : çeşidi:
hangi soru ben kişi
kükremiş niteleme bana kişi
bendimi iyelik
( 2+2+2+2+2= 10 Puan )
3-
Dinle, sana bir nasihat edeyim: a
Hatırdan,gönülden geçici olma. b
Yiğidin başına bir iş gelince, c
Anı yad ellere açıcı olma. b

11’li hece ölçüsü ( 2 puan )
uyak şeması ( 2 puan )
uyak çeşidi: -ci olma :redif ( 2 puan )
-ç yarım uyak ( 2 puan )
Mecliste arif ol,kelamı dinle. d
El iki söylerse sen birin söyle. d
Elinden geldikçe sen eylik eyle. d
Hatıra dokunup yıkıcı olma. b
Karacaoğlan
-le tam uyak ( 2 puan )

(10 puan )

4 - a ) Sesteş: el
Eş anlamlı: nasihat-öğüt 2+2+2 =6 puan
Yakın anlamlı: söyle-de ( 10 puan )
b) ad tamlaması: yiğidin başı 2+2 = 4 puan
sıfat tamlaması : bir nasihat
5- Babam kilidin dilini onarmaya çalışıyor.(.....yan anlam...............................)
Delinin dilinden ancak deli anlar..(.......mecaz anlam....................................)
Bu yol geçen yıl açılmıştı.(...............temel anlam..........................................)
Bir aspirin al,başının ağrısı geçer.(.........terim anlam...................................)
Su,yatağını er geç bulur.(.......................yan anlam......................................)
( 2+2+2+2+2 = 10 puan )
6-a)Mavi bereliler büyük başarı kazandılar..(.......mavi bereliler:dolaylama...........)
b) Bu kulübecikte on can yaşıyor..(....................can : ad aktarması..........)
c) Maçı kapalıda izleyeceğiz sanırım. (..............kapalı : kapalı spor salonu..ad aktarması.)
( 2+2+2 = 6 Puan )
7-Tatlı yiyelim derken tatlı somut anlamda kullanılmıştır. Tatlı konuşma da ise soyut anlamlı kullanılmıştır.Tatlı konuşmak kırıcı olmayan ,güzel konuşma anlamındadır. ( 2+2 = 4 puan )

8-Ana düşünce : İnsanı kişilikli ve erdemli kılan ,özgür düşünebilmedir. ( 5 puan )
9- ” Bu solana birtakım koltuk sığarmı?”diye her hangi birine sorsan bir şey söyleye bilir.”
1 + 1 + 1 + 1 + 1 = (5puan)
10. Başlık,plan : 5 puan
Konuyu anlama,ifade etme : 10 puan
Özgün anlatım : 10 puan
Yazım- Noktalama : 5 puan
Toplam= ( 30 puan)
1.2.3.4.5. sorular 10’ar puan
6.soru 6 puan,7.soru 4 puan,8.9..sorular 5’er puan
10.soru 30 puan toplam 100



Read more

2013 - 2014 8. Sınıf Matematik 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

Read more

Jonas Brothers Grubu Dağıldı Mı? Neden

3 kardeş, People dergisine konuyla ilgili şunları söyledi;
Kevin Jonas: “Şimdilik bitti.”
Joe Jonas: “Bu karar, oy birliğiyle alınmış bir karardı.”

Nick Jonas: ” ‘Sonsuza kadar bitti’ demek gerçekten çok zor. Ama şurası kesin ki hayatımızın bir bölümünü kapatıyoruz. Kapana kısılmış gibi hissediyordum. Duygularımı abilerimle paylaşma ihtiyacı duydum.”
Read more

STAR TV Ne Güzel Evim Başvuru Formu Doldur


Ne Güzel Evim
Ekranlara fark getirecek yeni dekorasyon programı Ne Güzel Evim, Melike Emiroğlu’nun sunumu ve mimar Efe Kısakürek’in yorumları ile evleri dekore etmek üzere ekranlara geliyor.

Güzel sunucu Melike Emiroğlu ve mimar Efe Kısakürek evin bir odasını ağırlıklı olarak n11.com’dan seçilen malzemeler ile yeniden yaratacaklar. Evlerinin bir odası yeniden yaratılırken bu sırada ailenin tüm bireyleri evde olup, her aşamada Ne Güzel Evim ekibiyle birlikte karar verecek ve uygulayacaklar.

http://www.startv.com.tr/program/ne-guzel-evim/basvuru sitesinden başvuru formlarınızı doldurabilirsiniz.
Read more

Eminem - The Monster ft. Rihanna [ Türkçe Çeviri ]

Bu Çeviri http://muzikbuldum.com/sarki-sozleri/eminem-the-monster-ft-rihanna-turkce-ceviri Sitesinden alınmıştır. İlk kez muzikbuldum.com sitesinde yayınlanmıştır.

[Chorus - Rihanna]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum

Yeah, you think I'm crazy (crazy)
Evet, ben çılgın olduğumu düşünüyorum (çılgın)

[Eminem - Verse 1]
I wanted the fame, but not the cover of Newsweek
Ben ünlü olmak istedim, ama Newsweek te kapak olmak değil
Oh well, guess beggers can't be choosey
Neyse, sanırım dilenciler seçim yapamaz
Wanted to receive attention for my music
Müziğim için dikkat toplamak istedim
Wanted to be left alone, public excuse me
Yalnız kalmak istedim, gizli bu affedersin
Been wanting my cake, I need it too
Ben pasta istiyordum, buna ihtiyacım var
Wanting it both ways
Her iki şekildede istiyorum
Fame may be a balloon cause my ego inflated
Şöhret bir balon ve benim egomu şişirmiş olabilir
When I blew seep it was confusing
Ne zaman sızsam kafam hep karışık
Cause all I wanted to do is be the Bruce Lee of loose leaf
Çünkü yapmak istediğim Bruce Lee gibi olmak
Abused ink, used it as a tool when I blew steam

Mürekkep beni istismar ediyor onu patladığım zamanlarda araç olarak kullanıyorum
Hit the lottery (oh wee)
Piyango vurdu
With what I gave up to get was bittersweet
Ne acı tatlı oldu ama almak için vazgeçmedi
It was like winning a huge meet
Bu çok büyük bir arayla kazanan gibiydi
Ironic 'cause I think I'm getting so big I need a shrink
Bende bir ironi oldu çünkü büyük düşünüyorum ve alıyorum
I'm beginning to lose sleep: one sheep, two sheep
Uykumu kaybetmeye başlıyorum : bir koyun, iki koyun
Going cucko and cuckier as Kool Keith
Gidiyor cucko ve cuckier aynı kool keith gibi
But I'm actually weirder than you think
Düşündüğünüzden daha fazla ama garip hissediyorum
Cause I'm...
Çünkü ben

[Chorus]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet, ben çılgın olduğumu düşünüyorum

Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil
Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil

[Eminem - Verse 2]
Now I ain't much of a poet
Şimdi bir şair gibi çok değil
But I know somebody once told me to seize the moment
Ama biliyorum bana anı yakalamayı söylemişlerdi
And don't squander it
Ve boşa harcama yok
Cause you never know when it could all be over
Çünkü asla bilemezsin ama herşey bitebilir
Tomorrow so I keep conjuring
Uydurmaya devam yarına çok var
Sometimes I wonder where these thoughts spawn from
Bu düşünceler nereden doğuyor bazen merak ediyorum
(Yeah, ponder it, do you wonder there's no wonder you're losing your mind the way you're brought up?)
Evet düşünmelisin seni buraya zihnin getirdi olduğun yoldan ayrılıyorsun hiç merak etmiyormusun?
I think you've been wandering off down yonder and stumbled upon Jeff VanVonderen
Ben düşünüyorumda sen sendeleyip düşeceksin yere Jeff VanVonderen gibi
Cause I needed an intervention in this to intervene between me and this monster
Çünkü ben ve bu canavar arasına bir müdahele gerekli nedense
And save me from myself and all this conflict
Ve kendimi bu çatışmadan kurtarmalıyım
Cause the very things that I love is killing me and I can't conquer it
Çünkü çok sevdiğim şeyler beni öldürüyor ve ele geçiremiyorum
My OCD is clonking me in the head
Benim OCD kafamı tekmeler durur
Keep knocking, nobody's home, I'm sleepwalking
Tutun onu, evde kimse yok ve ben uyurgezerlik yapıyorum
I'm just relaying what the voice of my head saying
Sadece kafamdaki bu ses oldukça rahatlatıcı
Don't shoot the messenger, I'm just friends with the...
Ateş etmeyin ben sadece onunla arkadaşım

[Chorus]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet, ben çılgın olduğumu düşünüyorum

Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil
Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil

[Eminem - Verse 3]
Call me crazy, but I had this vision
Bana deli diyebilirsiniz ama bir vizyonum var
One day that I'd walk amongst you regular civilians
Bir gün düzenlice siviller arasında yürümek istiyorum
But until then drums get killed I'm coming straight at
Ama o zamana kadar ben ölmeden gelebilirsem
Emcees, blood get spilled and I
Kanı dökülen ben olayım
Take it back to the days that I get on a Dre track
Dre'yi eski günlerine geri götürün
Give every kid who got played gat
Gat oynayan her çocuk verir
Pumped the villian and sh*t that say back
Kötü pompalanır ve lanet olsun tekrar söyle
To the kids who played 'em
Onlara oynadığı çocuklar için
I ain't here to save the f*cking children
Ben kurtarmaya gelmedim lanet çocukları
But if one kid out of a hundred million
Ama biri dışında yüz milyonu değil
Who are going through a struggle feels and relates that's great
Kimi bir mücadele yoluyla gittiğini hisseder bununla ilgilidir
It's payback, Russell Wilson falling way back
Geri ödeme var, Russell Wilson yeniden çöküyor
In the draft, turn nothing into something, still can make that
Taslakta hala yapabilirsiniz
Straw in the gold chump I will spend
Ben altını ot ile buluyor gibi harcayacağım
Rumpelstiltskin in a hay stack
Rumpelstiltskin içindeki ot yığınlığı
Maybe I need a straightjacket, face facts
Belkide gerçeklerle yüzleşmeye ihtiyacım var
I am nuts for real, but I'm okay with that
Gerçek delice, ama ben bu konudada iyiyim
It's nothing, I'm still friends with a...
Hiçbirşey, Ben hala arkadaşım a...

[Bridge]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet ben çılgın olduğumu düşünüyorum

I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil


Read more

İnsan İhtiyaçlarının Özellikleri Nelerdir?

İHTİYAÇLARIN ÖZELLİKLERİ
1-İhtiyaçlar sonsuzdur: Gidermek zorunda olduğumuz çok çeşitli ihtiyaçlarımız vardır. 
2-İhtiyaçlar Görecelidir: Yaş, gelir seviyesi,  toplumsal konum ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak insanların ihtiyaçları farklılaşır ve sürekli olarak artış gösterir.
3-Fizyolojik ihtiyaçların kapasiteleri sınırlıdır: Örneğin; susuzluk ihtiyacımızı bir bardak suyla karşılayabiliriz ancak ikinci bardak suya olan ihtiyacımızın şiddeti daha az olur.
4- İhtiyaçlar ikame edilebilir: İhtiyaçlar birbirlerinin yerine geçebilen mallarla karşılanabilirler. Şeker yerine bal ya da pekmez, ayçiçeği yağı yerine katı yağ birbirleri yerine kullanılabilen mallardır. Bu tür mallara, ikame veya rakip mal denir.
5-İhtiyaçlar değişkendir: İhtiyaçlar kişiye, zamana ve yaşanılan yere göre değişir.1970’li yıllarda televizyon, buzdolabı, çamaşır makinesi lüks olarak görülürken günümüzde zorunlu bir ihtiyaçtır.
6-İhtiyaçlar tekrarlanır: Bazı ihtiyaçlar karşılandıktan bir süre sonra tekrarlanırlar. Yeme, içme gibi.

7-İhtiyaçlar birbirini tamamlar: Çay-şeker, Bilgisayar-yazıcı, Çamaşır makinesi- deterjan, Pantolon-Kemer, gibi ihtiyaçlar birbirini tamamlar, birine sahip olan diğerini edinmek zorundadır. 
Read more

İnsan İhtiyaçlarının Sınıflandırılması Nasıldır?

İNSAN İHTİYAÇLARININ SINIFLANDIRILMASI
İnsanın eksikliğini his ettiği her şey olan ihtiyaçlar, Moslow’un kuramında “ihtiyaçlar hiyerarşisi” olarak bilinir.
Moslow, güdüleri mertebeli bir yapı içinde görür ve insanların üst basamaktaki ihtiyaçları giderilir giderilmez alt basamaktakileri doyurmaya yöneleceğini düşünür. Bu basamaklar şunlardır:
1-Fizyolojik ihtiyaçlar: Yeme, içme, giyinme barınma gibi insanın hayati ihtiyaçlarıdır. İhtiyaçlar sıralamasında bütün insanlar öncelikle fizyolojik ihtiyaçlarını gidermeye çalışır. Bu ihtiyaçlar karşılandıktan sonra sıralı olarak diğer ihtiyaçların giderilmesi düşünülür.  
2-Güvenlik ihtiyaçları: Kendini güven ve emniyet içinde ve tehlikeden uzak hissetmek.
3-Ait olma ve sevgi ihtiyaçları: Başkaları ile ilişki kurmak, kabul edilmek ve bir yere ait olmak.
4-Değer ihtiyaçları: Prestij, başarı, yeterli olmak ve başkalarınca benimsenip tanınmak.
5-Kendini gerçekleştirme ihtiyaçları: Kişinin amacını gerçekleştirmesi ve potansiyelini ortaya çıkarması, kişisel tatmin, kişisel başarı, bilimsel buluşlar.

Read more

2013 - 2014 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 56 - 63 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

SAYFA 57:

  • 1) Oğuz Kağan Destanının teması kahramanlık, Köktürk Yazıtlarının teması ise Türk ulusunun benliğini unutmaması ve birlik olması gerektiğidir.
  • Sözlü dönemde de yazılı edebiyata (edebiyat fatihi özgün içerik) ait ilk örneklerde de arı bir dil kullanılmıştır.Köktürk Yazıtlarında ise kısa cümleler ,ÖzTürkçe bir dil olması,aliterasyonlu bir anlatım ve bir söylev niteliği taşıyan dil kullanılmıştır.
  • Sözlü edebiyat döneminde daha çok ölüm, tabiat,aşk ayrılık gibi temalar üzerinde durulmuş;yazılı edebiyata ait ilk örneklerde ise daha çok sosyal, siyasi,idari konular ve dini içerik (uygur metinleri) vardır.
SAYFA 58:
1.ETKİNLİK:
Köktürk  Yazıtları, Moğolistan'ın kuzeyinde, Baykal gölünün gü­neyinde, Orhun ırmağı vadisindeki Koşo Saydam gölü yakınla­rındadır.

b)  Orhun’da yerleşen Türkler tarafından kullanıldığı için de Türük, Türk Alfabesi denir. Türklere mahsustur ve Esik Kurgan yazısına benzer. Hunlar, Göktürkler ve sathi olarak da Asya ve Avrupa’ya yayılan Türk kavimleri, kullanmıştır. Bu alfabede resmin göze hitap ettiği ve ses haline geldiği açıkça görülür. Göktürk alfabesi otuz sekiz harften meydana gelir. Dördü sesli olup, sekiz sesi karşılar, gerisi sessizdir. Ayrıca ok, ko, uk, ku, ük, kü, nç, nd, gibi heceler ayrı harflerle gösterilmiştir.edebiyat fatihi özgün içerik) Sesli harfleri, sessizler okutur. Sağdan sola doğru yazılır. Tonyukuk, Kültigin ve Bilge Kağan hatırasına yazılıp, dikilen Orhun Abideleri bu alfabenin şaheser numunesidir. Bunlar ayrıca Türkçe'nin bilinen ilk yazılı metinleridir. 


2) Köktürk Yazıtları, Türk tarihi, toplum yaşamı, kültürel yapısı yönünden de aydınlatıcı bilgilerle doludur. Yazıtlar Göktürk Kağanlığı'nın resmi ağızdan yazılmış bir tarihi görünümündedir. Tarihte ilk kez Türk adıyla kurulan bu devlet bozkır devletlerinin (edebiyat fatihi özgün içerik) belirgin özelliklerini taşır. Aynı soydan gelen bütün boylarını "il" adıyla oluşturacak yapıda merkezi otoriteye bağlanması, siyasal erkin hemen bütünüyle orduya dayandırılması, dolayısıyla da iktisadi gücün bu orduyla sağlanması.
Döneme özgü özellikler:


  • Kağanın "kut"lu olduğu inancı(Tanrı gibi gökte olmuş Türk Bilge Kağan...)
  • Gök Tanrı inancı( inanç sistemi)
  • Devlet idaresindeki birtakım unsurlar:(şadpıt, tarkat, buyruk beyleri...)
  • Ordunun sevk edilmesi, düzenlenen askeri seferler
  • Dönemin yer adları:(Ötüken,Şantung Ovası,Demir Kapı,İnci Nehri,Tibet)
  • Çinlilerle anlaşmalar yapıldığı (siyasi zihniyet)
  • Çinlilerle ipek,altın , (edebiyat fatihi özgün içerik)  gümüş ticareti yapıldığı (ekonomik zihniyet
  • Çinlilerin Türklere yaptığı hileler, entrikalar...(siyasi ilişkiler)
  • Kısa cümlelerin kullanılması, dilin ÖzTürkçe olması,anlatımda aliterasyonlar görülmesi,bir söylev niteliğinde olması edebi zevki yansıtmaktadır.
3) Köktürk Yazıtlarını (Orhun , Âbideleri), yazılı edebiyatımızın ilk ve muhteşem örneğidir. Modern Türkçemizin tüm  kuralları, günümüzün bir çok sözcüğü, doğal ve olgun bir söyleyişle, sanki bugünün yapıtlarıymış gibi karşımızdadır.
Bu yazıtlar, bu yönleriyle (edebiyat fatihi özgün içerik)  Türk tarihine ışık tutan önemli belgelerdir. Göktürk Yazıtları, bir hakanın, halkına hesap vermesi, halkın devlete, millete karşı görevlerinin hatırlatılması, düşmanın hilelerine  nasıl karşılık verileceğinden söz edilmesi ve Türklerin yüksek ahlak ve seciyesinin anlatılması açısından önemlidir.
Bu anıtlar Türk adının, Türk milletinin isminin geçtiği ilk Türkçe metindir. Türk tarihinin taşlar üzerine yazılmış ilk belgesidir.
Türk töresinin, Türk medeniyetinin, yüksek Türk kültürünün yazılı belgesidir.
Türk hitabet sanatının erişilmez bir şaheseridir. Hükümdârâne eda ve ihtişamlı bir hitap tarzının yazılı örneğidir. Yalın ve keskin üslubun şaşırtıcı örnekleridir. Türk dilinin kaynağı, Türk yazı dilinin başlangıcının bilinmeyen dönemlere kadar gittiğinin delilidir.
Eski Türkçeyi gerek Göktürk, gerekse Uygur Türklerinin bıraktığı eserlerden takip ettiğimiz için de bu yazıtlar, ayrı bir öneme sahiptir...

4) Türk adının geçtiği ilk edebi metin ve şuan bilinen en eski ve ilk Türkçe metin Göktürk yazıtlarıdır. Göktürk yazıtlarında; taşlar üzerine yazılmış ilk Türk tarihi, Türk devlet adamlarının millete hesap vermesi, milletle hesaplaşması, devletin ve milletin karşılıklı vazifeleri, Türk nizamının, Türk töresinin, Türk medeniyetinin, yüksek Türk kültürünün büyük vesikası, Türk askerinin dehasının, Türk askerlik sanatının esasları, Türk feragat ve faziletinin anlatılması yönünde önemli bir yeri vardır Türk Tarihi açısından.
     Göktürk Yazıtları, Türk tarihi, toplum yaşamı, kültürel yapısı yönünden de aydınlatıcı bilgilerle doludur. Yazıtlar Göktürk Kağanlığı'nın resmi ağızdan yazılmış bir tarihi görünümündedir. Tarihte ilk kez Türk adıyla kurulan bu devlet bozkır devletlerinin belirgin özelliklerini taşır. Aynı soydan gelen bütün boylarını "il" adıyla oluşturacak yapıda merkezi otoriteye bağlanması, siyasal erkin hemen bütünüyle orduya dayandırılması, dolayısıyla da iktisadi gücün bu orduyla sağlanması.


SAYFA 59:
A) Açıklayıcı anlatım türü...
b) ONUNCU YIL NUTKU:                                                            KÖKTÜRK YAZITLARI
hitap edilen kesim:  TBMM üyelerinin şahsında Türk Milleti...    Köktürk Yazıtları Türk milleti
TEMEL DÜŞÜNCE: Milletimizin tehlikelere karşı uyanık olması"  Türk ulusunun benliğini unutmaması ve birlik olması gerektiği 
DİL VE ANLATIM: Güçlü bir söylev dili                     Yer yer gerçekçi tarih dili;  yer yer eleştiri cümleleri yer yer güçlü bir söylev dili kullanılmıştır."
 (edebiyat fatihi özgün içerik) 
 c)    Kısa cümleler kullanılmıştır.
d)Kısa cümlelerin kullanılması, dilin ÖzTürkçe olması,anlatımda aliterasyonlar görülmesi,bir söylev niteliğinde olması 
SAYFA 60:
3.ETKİNLİK:
İkisi de doğru...
ANLAMA YORUMLAMA
4.ETKİNLİK:
YAZILI DÖNEM EDEBİ ESERLERİ:
KÖKTÜRK YAZITLARI
UYGUR YAZITLARI 

SAYFA 61:
YAZILI EDEBİYAT DÖNEMİ

- Bu dönemdeki ürünler Göktürkçe ve Uygurca ile verilmiştir.

- Hem sade halk diline dayalı bir anlatım, hem de sanatlı bir söylev diliyle yapılan anlatım kullanılmıştır.

- Hem dini hem de din dışı ürünler verilmiştir.

-Uygur metinlerinde Çince'nin etkisi vardır. Ancak Göktürk metinlerinde saf Türkçe kullanılmıştır.

6.ETKİNLİK:
KÖKTÜRK YAZITLARININ TEMEL DÜŞÜNCESİ
 Bilge Kağan'ın milletine nutuk tarzında öğütleridir.Türk ulusunun benliğini unutmaması ve birlik olması gerektiğidir.

DEĞERLENDİRME:

1) D,D,D

2) E

3)C

4.
www.edebiyatfatihi.blogspot.com   

SAYFA 62:

2.ÜNİTE SONU ÖLÇME-DEĞERLENDİRME
1)
  •  iSLAMİYET ÖNCESİ DÖNEMDE
  • 10.YY
  • SÖZLÜ VE YAZILI EDEBİYAT
  • 8.YY
2) A
3) ŞEHNAME > İRAN
RAMAYANA > HİNT
KALEVELA > FİN
NİBELUNGEN > ALMAN
GLIGAMIŞ >SÜMER 

4) B

5) Bu dönemde şiirle müzik iç içedir. X
Hece ölçüsü kullanılmıştır. X
Dil sade Türkçedir X
Şiir söyleyen kişilere ozan,kam,baksı,şaman gibi adlar verilirdi. X
Şiirlerde söz sanatları ve benzetmeler kullanılırdı. X
Eserlerde sanatsal amaç güdülmüştür. 
Aşk doğa ölüm ve dini inançlar konu olarak alınmıştır. X
Şiirlerde daha çok zengin uyak kullanılmıştır. 

6) D
7) C
8) Alp ER Tonga Destanı: Saka Türkleri
Bozkurt Destanı : Göktürkler
Türeyiş : Uygurlar
Şu : Saka Türkleri
Ergenekon : Göktürkler
Oğuz Kağan : Hunlar

9) Türk adının geçtiği ilk edebi metin ve şuan bilinen en eski ve ilk Türkçe metin Göktürk yazıtlarıdır. Göktürk yazıtlarında; taşlar üzerine yazılmış ilk Türk tarihi, Türk devlet adamlarının millete hesap vermesi, milletle hesaplaşması, devletin ve milletin karşılıklı vazifeleri, Türk nizamının, Türk töresinin, Türk medeniyetinin, yüksek Türk kültürünün büyük vesikası, Türk askerinin dehasının, Türk askerlik sanatının esasları, Türk feragat ve faziletinin anlatılması yönünde önemli bir yeri vardır Türk Tarihi açısından.
     Göktürk Yazıtları, Türk tarihi, toplum yaşamı, kültürel yapısı yönünden de aydınlatıcı bilgilerle doludur. Yazıtlar Göktürk Kağanlığı'nın resmi ağızdan yazılmış bir tarihi görünümündedir. Tarihte ilk kez Türk adıyla kurulan bu devlet bozkır devletlerinin belirgin özelliklerini taşır. Aynı soydan gelen bütün boylarını "il" adıyla oluşturacak yapıda merkezi otoriteye bağlanması, siyasal erkin hemen bütünüyle orduya dayandırılması, dolayısıyla da iktisadi gücün bu orduyla sağlanması.


10) E



bu yazı edebiyatfatihi.blogspot.com sitesinden alınmıştır. Bu tarz yazıları bu sitede de bulabilirsiniz.
Read more

Bim 1 Kasım 2013 İndirimli Ürünler Listesi

Ütü masası : 49,00 TL
Çamaşır kurutmalığı : 25,00 TL
Çift desenli çift kişilik nevresim takımı : 36,00 TL
Bluelight saç şekillendirme seti : 35,00 TL
Dijital kulaktan ateş ölçme cihazı : 25,00 TL
Dijital baskül : 19,90 TL
Bilekten ölçer tansiyon aleti : 19,90 TL
Eğitim halısı : 17,50 TL
4 katlı metal raf : 19,90 TL
Chef's üçlü tava seti : 19,90 TL
Hascevher çelik çaydanlık : 29,00 TL
Çam kapaklı çaydanlık : 2,50 TL
Dörtlü kek kalıbı : 19,90 TL
Gürallar 12 parça desenli çay seti : 7,50 TL
Ev içi bay bayan terlik : 5,50 TL
Favori ve kıl alma cihazı : 7,90 TL
Read more

A101 31 Ekim 2013 İndirimli Ürünler Listesi

Toshiba 16 gb flash bellek : 18,95 TL
Toshiba mikro sd kart : 12,50 TL
Polar çekyat örtüsü : 11,50 TL
Çift kişilik battaniye : 19,95 TL
Bayan ayakkabı : 16,95 TL
Kız / erkek çocuk puf yelek : 10,95 TL
Kız / erkek likralı bady : 4,95 TL
Lisanslı bayan body : 5,95 TL
Axentia seramik tava ve sahan seti : 19,95 TL
King P948 Multissimo çok amaçlı doğrayıcı : 79,95 TL
Sinbo 1,7 lt cam su ısıtıcı : 39,95 TL
Truva bardağı : 1,00 TL
Gürallar 12'li İznik dekorlu çay seti : 9,95 TL
Gürallar İznik dekorlu cam mutfak ürünleri : 1,00 TL
 Hometech 15 ledli ışıldak : 9,95 TL
Hazneli rende / çelik rende : 7,95 TL
Kare / yuvarlak 6 lt kapaklı kase : 4,95 TL

Read more

2013 - 2014 10. Sınıf Coğrafya Sayfa 108 - 109 Soruları ve Cevapları ( Mega Yayınları )

Sayfa 108

5. Bölüm Göçler Bulmaca Cevapları

1 Yayla 1 Deprem
2 Bulgaristan 2 AlbertEinstein
3 Kuraklık 3 Göç
4 Afrika 4 Sel
5 Bering 5 Tanm
6 Almanya 6 Kavimlergöçü
7 Zorunlugöç 7 Mübadele
8 BatıTrakya 8 Köleticareti
9 SanayiDevrimi  

Sayfa 109 
5. BÖLÜM
SORU NUMARASI Boşluk doldurma D-Y  
1 mevsimlik göç Y  
2 göç Y  
3 kavimler göçü Y  
4 dışgöç D  
5 beyin göçü D  
6 bilinci D  
7 hızh D  
8 suç Y  
9 ekonomik / kültürel D  
10 Afrika Y  
11 göçveren    
12 makineleşme     

Read more

2013 - 2014 9. Sınıf Biyoloji 1. Dönem 1. Yazılı Sınavı Soruları ve Cevapları

………………… LİSESİ 9.SINIF BİYOLOJİ DERSİ I.DÖNEM I.YAZILI SORULARI
SORULAR : A Grubu
A.Aşağıdaki doğru – yanlış sorularını okuyarak parantezlerin içine cümle doğruysa (D) ,yanlışsa (Y) yazınız. (Doğru-Yanlış soruları 2’şer Puan olup toplam 20 puandır.)
1. (……) Canlı varlıkların hepsi ister bir hücreli ister çok hücreli olsun hücresel bir yapıya sahiptir. 
2. (……) Mantarlar beslenme şekli bakımından hayvanlar gibi heterotroftur. 
3. (……) Hücrede meydana gelen yapım ve yıkım tepkimelerinin tümüne organel denir.
4. (……) Fotosentez bir çok tepkimenin gerçekleştiği hücre düzeyinde bir yapım olayıdır.
5. (……) İnorganik bileşikler vücutta sentezlenir.
6. (……) Maltoz bitki hücrelerinde üretilen bir disakkarittir.
7. (……) Glikoz + fruktoz Laktoz 
8. (……) Nişasta hayvan ve mantar hücrelerinde depo edilen bir polisakkarittir.
9. (……) Lipitler ,solunumda parçalandığında karbonhidrat ve proteinlere göre az enerji elde edilir.
10. (……) Vücutta sentezlenen yağ asitlerine temel (esansiyel) yağ asitleri denir.
B.Aşağıda boşluk doldurma sorularında boş bırakılan yerleri doldurunuz.
(Her boşluk 2 Puan olup toplam 20 puandır.)
1. Vitaminler canlıların yapısında bulunan ………………..……… bir bileşiktir.
2. Su ……………………….. özelliğinden dolayı metabolizma sonucu ortaya çıkan bir çok zararlı atığın seyreltilmesinde görev yapar.
3. Ph cetvelinde, Ph 7’den 0’a gidildikçe……………….….özellik artar.
4. Beş Karbonlu şekerlerden Riboz ,…………… ve ………..…..…’nın yapısına katılır.
5.Büyük moleküllere su katarak yapı birimlerine ayrıştırılmasına ……….……….……… denir.
6. Doymuş yağ asidi içeren yağlara örnek olarak ………………..…..….yağını verebiliriz.
7. Lipitler;…………………....….. , ……..….…..……………. , ………….…………….. olarak gruplandırılır. 

C.Aşağıdaki soruların yanıtlarını yazınız. ( Her soru 10 puan olup toplam 60 puandır.)

1.Canlıların ortak özelliklerinden 5 tanesini yazarak bir tane özelliği bitki,hayvan ve bakteriler açısından değerlendiriniz.

2.Üretici ve tüketici canlı nedir? Örneklerle açıklayınız.

3.Solunum nedir?Kaç çeşit solunum vardır?Açıklayınız.


4.Bir hücreli canlıların çevresel uyarılara verdikleri tepkileri örneklerle anlatınız.

5.Polisakkaritler bitkilerin hangi kısımlarında bulunur?Açıklayınız.

6.Canlılarda bulunan lipitlerden, steroitlerin görevlerinden 3 tanesini yazınız.
Read more

Mazhar Alanson - Ah Bu Ben Dinle



Şarkının şu günlerde popüler olmasının sebebi Star TV'nin sevilen dizisi Medcezirde Mira ( Serenay Sarıkaya ) ve Yaman ( Çağatay Ulusoy )'un seslendirmiş olmasu.  Medcezir 6. Bölümde çalan Mazar Alanson şarkısı Ah Bu Ben'nin keyfini çıkarın

Mazhar Alanson - Ah Bu Ben  Sözleri

Zor olsa da galiba dönüyorum sana
Gel dersen hemen
Çağırmazsan geçerken
Yerle gök arasında bir yerde

Sen beni tanımazsın
Severim de söylemem
Sen beni uzak sanırsın
Bilirim söz dinlemem

Ah bu ben kendimi nerelere koşsam
Saklansam bir yerlerde gizlice ağlasam
Ah bu ben kendimi nerelerde bulsam
Çekilsem sahillere hayaller mi kursam
Read more