10. Sınıf Edebiyat Sayfa 152 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

1.   a. Okuduğunuz türkünün ahenk ögelerini (aliterasyon, asonans, dize tekrarları, uyak, söyleyiş şekli, ölçü) belirleyiniz.

1.Dörtlük
Nakarat
3.Dörtlük
5.Dörtlük
Aliterasyon
R, l, n, c
L, r
R, ş
R, m
Asonans
A, l
A, e
A, e
A, e
Dize tekrarı

Di lala


Uyak
Cı:tam uyak
La: tam uyak
Şi: tam uyak
-er mi: redif
T: yarım uyak
Söyleyiş özelliği:
Mani türüne özgü bir söyleyiş özelliği vardır. Akıcı ve ritmik yönü ön plandadır. Bestelenmeye uygundur.
b. Türküde tekrar edilen dizelerin şiire katkısını belirtiniz.
Türküde tekrar edilen dizeler şiirin ses ve ritim bakımından akıcı olmasını sağlar.
a.  Türkü hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
b.  Kitabınızdaki türküyü bestelenmiş hâliyle okuyunuz.
c.  Sınıfa getirdiğiniz CD'den beğendiğiniz bir türküyü arkadaşlarınızla dinleyiniz.


ç. Türkülerin müzikle olan ilgisini açıklayınız.
Türkülerin sözleri ve besteleri anonimdir. Kim tarafından yazıldığı ve bestelendiği belli değildir. Türküler, halkın söz ve ritim zevkini yansıtan şiirlerdir.
2.      Kitabınızdaki türkünün temasını söyleyiniz.
teması sevgidir.

3.      a. "Gönül vermek" halk deyiminin anlamını açıklayınız. Okuduğunuz türküden halk söyleyişlerine başka örnekler bulunuz.
”Gönül vermek” halk deyimi, birine aşık olmak, sevdalanmak anlamındadır.
“gözün kör olsun, dünyada eşi olmamak, yardan geçmek, dalda bitmek”
b.Okuduğunuz türküde anlamını bilmediğiniz kelime varsa söyleyiniz.
c.Yaptığınız incelemeden yararlanarak türkünün dil özelliklerini sıralayınız.
Türküde açık, sade ve akıcı bir dil kullanılmıştır. Sözcükler genellikle halkın konuşma dilinden seçilmiştir.
4.   a. Okuduğunuz türkünün niçin anonim olduğunu belirtiniz.
Okuduğumuz türkünün yazarı ve bestecisi bilinmektedir. Bu eser, halkın arasında yaygın olarak bilinip söylenmektedir.

Read more

10. Sınıf Edebiyat Sayfa 150 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

a.  Okuduğunuz şiirin ahenk ögelerini aşağıya yazınız.
Aliterasyon:
1.Mani:z, l, r
2.Mani: s, l, m
3.Mani: z, l, r
4.Mani: b, ğ, n
Asonans:


1.Mani:a, ü
2.Mani: e,o,u
3.Mani: o, a, ı
4.Mani: a, e
Kelime Tekrarı:
1.Mani: gül, olur
2.Mani: olmasaydı
3.Mani: olur
4.Mani: bana, bağ
UyaK:
1.Mani: olur:redif, az:Tam uyak
2.Mani: masaydı: Redif, Ol:tam uyak
3.Mani: olur:redif, z:yarım uyak
4.Mani: bana:redif, ağ:tam uyak
Söyleyiş şekli: Manilerin akıcı bir söyleyiş özelliği vardır. İlk iki dizenin anlam bakımından bir değeri yoktur. Asıl söylenmek istenen  söz 3 ve 4. Dizelerde dile getirilir.
Ölçü: hece ölçüsü
b.  Mâninin ses ve anlam kaynaşmasından oluşan biriminin adını söyleyiniz.
Maniler dörtlük birimiyle yazılır.
a.  Mâni hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
b.  Ay doğar ayazlanır
Gün doğar beyazlanır
Mahmur gözlü sevdiğim
Uyanmaya nazlanır
Yukarıdaki mâniyi bestelenmiş hâliyle okuyunuz. Mâniler hakkındaki bilgi birikiminizden de yararlanarak mânilerle müzik arasındaki ilgiyi açıklayınız.
Maniler ses ahengi güçlü şiirlerdir. Ritim ve ahengin güçlü olması, manilerin kolayca bestelenmesini sağlar.
1.      Kitabınızdaki mânilerin temalarını söyleyiniz.
1)1.Mani: Sevgilinin değeri
2.Mani: Ayrılık
3.Mani: Kavuşma arzusu
4.Mani: Aşk
2.      a. Okuduğunuz mânilerde anlamını bilmediğiniz kelimeler var mı? Belirtiniz.
Manilerde genellikle günlük konuşma diline ait kelimeler kullanılır. Açık ve sade bir dil vardır.
b.Mânilerdeki kendi anlamı dışında kullanılan kelimeleri bulunuz.
1.Mani: açılmak( çiçeklerin tomurcuktan çıkması)
Demek: hitap etmek
Az:kısa (yan anlam)
2.Mani:
Solmak: çürümek, canlılığını yitirmek (yan anlam)
3.Mani:
Beyaz ,sarı, gül, yeşiller: Bu renkteki kıyafetler(ad aktarması)
4.Mani:
Zincir:kelepçe, pranga
Kâr etmemek: etkisi, faydası olmamak
Tel: saç ,kıl
Bağ: tutku, düşkünlük, esir eden(mecaz)
c.  Mânilerdeki halk söyleyişlerini belirtiniz.
•Yaptığınız incelemeden yararlanarak mânilerin dil özelliklerini aşağıya sıralayınız.
Ben yârime gül demem, gülün ömrü az olur
Ölüm Allah’ın emri
Muradı olmak
Manilerin dil özellikleri:
Manilerde sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır. Bu tür halk edebiyatı türü olduğu ve halkın ortak malı kabul edildiği için dilde halkın kullandığı dildir.

3.   a. Mânilerin söyleyeni belli olmadığı hâlde günümüze kadar nasıl ulaştırıldığını belirtiniz.
Anonim eserler günümüze kadar sözlü gelenekle ağızdan ağza nesilden nesile aktarılmıştır. Bazıları ise halk şairlerinin şiirlerinin toplandığı cönkler sayesinde günümüze kadar ulaşmıştır.
b. Mânilerin, Destan Döneminden bu yana geniş halk kitleleri arasında varlığını sürdüren sözlü gelenekle tarihî yönden ilişkisini açıklayınız.
Anonim halk şiiri, ağızdan ağıza geçerek yayılır. Bu yayılma sırasın­da, halkın hayal gücü ve estetik anlayışıyla, zaman ve çevre tesiriyle şiir âdeta yeniden biçimlenir. Böylece ilk söyleyenleri tamamen unutulur ve halkın ortak ürünü hâline gelir.
4.   Okuduğunuz mânilerden hangisini daha çok beğendiğinizi nedenleriyle açıklayınız.
Aşağıdaki mâni örneklerini okuyunuz. Bilgi birikiminizden yararlanarak mânilerin türlerini yanlarındaki boş bırakılan alanlara yazınız.

Mâni
Türü
Ana başta tac imiş
Düz mani
Her derde ilac imiş
kesik mani
Bir evlat Pîr olsa da
cinaslı
Anaya muhtac imiş
yedekli mani
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 142 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 142
1.    Fecriati Topluluğu Beyannamesi ile okuduğunuz Uzlette adlı şiirin dönemin siyasi, sosyal ve kültürel hareketleriyle ilişkisini belirleyip metnin oluşumuna imkân sağlayan zihniyeti tespit ediniz. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
Uzlette şiiri  fecriati şirinin özelliklerini yansıtmaktadır. Fecr-i Ati şiiri toplumsal temalardan uzak durmuştur. Batıdaki sanat akımları Fecr-i Ati topluluğunu da etkilemiş şiirlerini sembolizm akımının tesirinde kalarak oluşturmuşlardır. Dönemin siyasal yapısından pek etkilendikleri söylenemez. Balkan savalarının  yaşandığı bir dönemde sosyal temalara pek eğilmemişler bireysel temalar işlemişlerdir.
2.    Uzlette şiirini yapı özellikleri bakımından inceleyiniz ve ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
Uzlette şiiri sone nazım şekli ile yazılmıştır. İki dörtlük ve iki üçlükten meydana geliyor son kısım ise tek bir mısradan oluşuyor. Kafiye düzeni abab, cdcd, eff,ghh, ı şeklindedir.  Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
3.    Uzlette şiirinin temasını belirleyerek temanın yapı, ahenk ve söyleyiştarzıyla ilişkisini tartışınız. Sonuçları defterinize yazınız.
Şiirin teması: sevgiliye duyulan özlem. Bu tema şiirde ahenk unsurları ile bütünleştirilerek verilmiş. Şiirde karma bir kafiye düzeni var. Bu şairin ruh halini yansıtıyor. 
 
1. Etkinlik
•  Sembolizm akımının özellikleri ile önemli temsilcileri hakkında yaptığınız araştırmayı hazırladığınız slaytlarla sınıfa sununuz.
•  Araştırma sonuçlarınızdan ve Uzlette şiirinde geçen Akşamın dûd-ılâci verdisi, Güllerin bûy-i mest üşehvîsi, Esiyor akşamın ipek nefesi gibi ifadelerden yola çıkarak Uzlette şiirinin bütününde, sembolizmi düşündüren özelliklerin olup olmadığını belirleyiniz.
•  Elde ettiğiniz sonuçları defterinize yazınız.
19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır. Parnasyenler insan duygularına, izlenimlere önem vermiyorlardı Onlar için önemli olan gerçekti, düşüncelerdi. Sembolistler bu anlayışa karşı çıkmış, duygusallığa, insanın iç dünyasına yönelmişlerdir. Onlara göre somut varlıklar, dış dünya ile insanın duyuları arasında köprü kurmaya yarayan birer simgedir. Çünkü dış gerçek ancak insanın algılayış biçimiyle var olur. Yani insan onu nasıl algılıyorsa öyle değerlendirilir. Sembolistler, semboller aracılığıyla dış çevrenin insan üzerindeki etkilerini ve izlenimlerini anlatmışlardır.
Şiiri sessiz bir şarkı olarak tanımlamışlar ve müziği şiirin amacı durumuna getirmişlerdir. Onlara göre şiir düşüncelere değil duygulara seslenmelidir; çünkü şiir bir şey anlatmak için yazılmaz.
Şiirde anlam kapalı olmalıdır ve herkes kendince yorum getirebilmelidir. Sözcüğün anlam değerinden çok müzikal değeri önemlidir. Anlam kapanıklığı ve farklı çağrışımlar yaratabilme amacı, bol bol mecaz ve istiarelerin kullanılmasına yol açmış, dolayısıyla dil de ağırlaşmıştır.
 
Gerçeklerden kaçma, hayale sığınma, çirkinlikleri hayal yardımıyla güzelleştirme, bunlara bağlı olarak ortaya çıkan karamsarlık, sembolizmin en belirgin özelliklerindendir.
Durgun sular, ay ışığı, alacakaranlık, tan ağartısı, perdede gezinen gölgeler ve ölüm başlıca temalarıdır. Lirizm, bu anlayışın en önemli ögesi durumundadır.
Parnasyenlerin genellikle “sone” nazım biçimini kullanmalarına karşın, sembolistler daha çok serbest nazım biçimlerine yönelmişlerdir.
Başlıca temsilcileri:
            Baudelaire
            Rimbaud
            Mallarme
            Verlaine
Puşkin
TÜRK EDEBİYATINDA SEMBOLİZM
Bu anlayışın ilk uygulayıcısı Cenap Şahabettin’dir. Ancak bu akımın en başarılı örneklerini veren şairimiz Ahmet Haşim’dir. Kimi yönleriyle Cahit Sıtkı Tarancı, Ahmet Hamdi Tanpınar gibi şairler de bu akımın izlerini taşırlar.
 
“Şairin dili, düzyazı gibi anlaşılmak için değil, ama duyulmak üzere oluşmuş müzik ile söz arasında, sözden çok müziğe yakın, ortalama bir dildir”.
                                                                       Ahmet Haşim (Piyâle Önsözü)

Uzlette şiirinde sembolizmin özellikleri görülmektedir. Şiirde düşünceler direk verilmemiş semboller kullanılmıştır. Akşam, gül, sis, rüzgar, gece, yıldız gibi kavramlar şiirde birer semboldür. Şiirde duygular açıktan verilmemiştir.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 141 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


1.   "Şiirin doğduğu yer bilinçaltıdır." sözünden ne anladığınızı sözlü olarak ifade ediniz.
“Şiirin doğduğu yer bilinçaltıdır” ifadesi şiirin insanın iç dünyasını yansıtmasını anlatıyor. Şiir insanın ruh dünyasının dışa vurumudur.
2) Şiirin anlam bakımından açık olmasımı, kapalıifadeler içermesi mi hoşunuza gider? Tartışı-nız ve elde ettiğiniz sonuçlarıtahtaya yazınız.


şiirin anlamının açık olası yani şiirin anlaşılır olması daha iyidir.. İnsanların ne anlatmak istediğini açıkça anlatması kapalı anlatımdan anlaşılmamaktan daha iyidir.
3.   Şiirde, "ifadenin çağrışıma açık olması"ndan ne anladığınızı sözlü olarak ifade ediniz.
ifadenin çağrışıma açık olması”  ortay konan düşüncelerin  farklı yorumlanabilir olması demektir. Her okuyan kişinin kendine göre bir yorum çıkarması çağrışım açıklık anlamına gelir.
4.   Aşağıdaki şiirlerden yola çıkarak şairin birey ve toplumla olan ilişkisi ile devrin siyasi, sosyal ve kültürel yapısı arasında bir ilişkinin kurulup kurulamayacağını tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları defterinize yazınız.
Sanat eserleri tamamen olmasa da devrin sosyal, siyasal ve kültürel yaşamından izler taşır. Şiirlerde de görüldüğü gibi her şiir farklı bir dönemde oluşturulmuştur. Her biri yaşanılan devrin sanat anlayışını yansıtmaktadır.

Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 143 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 144

1. Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise "D", yanlışise "Y" yazınız.
(  D ) Fecriati şairleri daha çok serbest müstezat nazım şeklini kullanmışlar, giderek serbest nazma yönelmişlerdir.


( D  ) Fecriati Topluluğu, 1912'de Ahmet Haşim ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu'nun topluluktan ayrılmasıyla dağılmıştır.
( Y  ) Fecriati şairleri, yalnızca parnasizmin etkisi altında şiir yazmışlardır.
2. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
•  Fecriati Topluluğu sanat anlayışı.....sanat şahsi ve muhteremdir...... ilkesine dayanır.
•  Fecriati Topluluğu ...sembolizm......... akımının etkisiyle şiirde.....resim ..... ve müziğe önem vermiştir.
•Fecriati Topluluğu şiirde......aruz.... ölçüsü kullanmıştır.
3. Aşağıdakilerden hangisi Fecriati şiirinin özelliklerinden biri değildir?
A)   Aruz ölçüsünün kullanılması
B)   Şiirde ahenge önem verilmesi
C)   Şiirde sade dilin kullanılması
D)   Gerçeğe uygun düşmeyen doğa betimlemelerinin yapılması

E)  Sembolizm, parnasizm ve empresyonizm akımlarından etkilenilmesi
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 143 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 143
•  Sınıfta iki grup oluşturulur ve grup sözcüleri seçilir. Birinci grup Uzlette şiirini ahenk unsurları (kafiye, ritim, aliterasyon), ikinci grup ise şiir dilinin özellikleri (imgeler ile söz sanatları) bakımından inceleyip önceki derste görülen Edebiyatı cedîde şiirinin özellikleriyle karşılaştırır, grup sözcüleri de ulaşılan sonuçları tahtaya yazar.
Uzlette Şiirinin ahenk unsurları:
Ölçü: aruz ölçüsü.
Kafiyue düzeni: abab, cdcd, eff, ghh,ı
Nazım birimi: bent
Nazım şekli: sone.
Kafiyeleri:
-lâciverdi- si             -si …….> redif    -i yarım kafiye
- ağaçlarına;           -a yarım kafiye
- bûy-i mest ü şehvî- si
- eyliyor imlâ...
- bâd-ı şûh u eflâtun       -un  tam kafiye  
-akşamın ipek nef-es-   i,    -es  tam kafiye       - i radif
- meşhûn
- hüsn-i mukteb- es-  i...
- şu’le-i mu talsamla
- bütün yoll-  ar      -ar tam kafiye
- böyle uz   - ar?
- midir zühale
- ahter-i elm- as   -as tam kafiye
- eyliyor onu ihs -as
- bu uzlette
Z, y,r s sesleri aliterasyon,    
E,a, sesleri asonans
SÖZ SANTLARI:
Esiyor akşamın ipek nefesi.   Kişileştirme ve benzetme.  Rüzgar ipek nefese benzetilmiş. Ve bir insan gibi düşünülmüş.
(Yollar) onu bulmak için mi böyle uzar?  Hüsn ü talil. Yolları sevgilisini bulmak için uzadığını söylüyor. Yol zaten uzayıp gider.
Gece saçlarına elmas (bir) yıldız takıp süsleniyor.  Kişileştirme. Gece süslene bir güzele benzetilmiş.
•  Siz de bu sonuçlardan hareketle;
•  Fecriati Dönemine ait incelediğiniz ve sınıfa getirdiğiniz şiirleri, ahenk özellikleri bakımından Edebiyatı cedîde şiirleriyle karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
 Her iki dönemin şiir aşk ve doğa temalarının işlenmesi sembolizm ve parnasizm akımından etkilenmeleri yapı ile tema ve söyleyiş arasında sıkı bir ilişli kurmaları aruz ölçüsünü kullanmaları ve ağır dille yazılmaları bakımlarından benzerlik gösterir.
Ayrıldıkları yön ise Fecr-i Aticilerin bir nebze de olsa halka yüzlerini dönmeleridir.
•  İncelediğiniz şiirleri, hazırlıkta okuduğunuz Merdiven şiiriyle "Öz Şiir Hareketi" çevresinde karşılaştırıp Ahmet Haşim'in, Tahsin Nâhid'in şiir anlayışından ayrılan yönlerini maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
Şiirin biçim özellikleri incelendiğinde Fecr- ati şiirinin şekil özelliklerine uyduğu görülmektedir.
Uzlette şiiri sone nazım şekli ile yazılmıştır Merdiven şiirinden şekil yönüyle ayrılır. Merdiven şiiri iki üçlük iki ikilik mısradan oluşuyor.  Kafiye düzeni bakımından farklılık gösteriyor.
Merdiven
Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden
Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak
Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak
Sular sarardı yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta
Eğilmiş arza kanar muttasıl kanar güller
Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller
Sular mı yandı neden tunca benziyor mermer
Bu bir lisan-ı hafidir ki ruha dolmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta




Şiir tahlillerinde ilk önce, metne bağlı olarak ortaya çıkan, biri görünen(vitrin)anlam, biri de şiirin içinde gizli olan iki yön olduğunu unutmamak lazım. İlk bakışta çeşitli yorumlara açık olan bu şiirde, herkes tarafından görülen (vitrin) anlam içinde bulunanlar şunlardır: Hayatı simgeleyen bir merdiven imgesi, bir akşam tablosu, güneş rengi sarı yapraklar, yüzün perde perde soluşu, kızıl bir akşam dekoru içinde yere eğilmiş şekilde sürekli olarak kanayan güller, dallardaki kanlı bülbüller, sararan sular, tunç rengini almış mermerler ve bütün olarak bunlara ait olan gizli bir lisan.

Şairin “merdiven” sembolüyle anlatmaya çalıştığı ‘hayat yolu’dur. Bu sembolün dışında şiirde, “etek”, “güneş rengi bir yığın yaprak”, “yüzün perde perde soluşu” gibi semboller ile “suların sararması”, “kızıl havalar”, “alev gibi dallarda duran kanlı bülbüller” ve tunca benzeyen mermer” gibi anlatımlar empresyonist (izlenimci) özellikleri ortaya koyucu özelliklerdir. Ana konuyu destekleyen bu benzetme ve anlatımlar, görülen anlamı bir tabloya benzetecek olursak, eksik kalan yönleri tamamlar niteliktedir.

Şiirin bütününe hâkim olan bu akşam tablosu içinde, şairin bize duyurmaya ve hissettirmeye çalıştığı psikoloji ise içinde hüznün ağır bastığı, biraz karamsar ama dolaylı anlatımın şairene kullanışlarını saklar. Bu akşam tablosu içinde, hayatın sona yaklaştığını anlatan sonbahar mevsimi ve sarı yapraklar, zamanın geçişi ve yaşlanmayla beraber duyulan hüzünle birlikte bir korkunun ortaya çıkışı neticesinde yüzün perde perde soluşu, güneşin batış anında dallardaki bülbüllerin aldığı renk, ve yanmış izlenimi veren sular içinde gizli bir lisan saklı oluşuyla şairin bize anlatmaya çalıştığı şey, ne yaparsak yapalım akşamdan (ölümden) kaçışın olmadığı gerçeğidir.



4.    Bu özelliklerden yola çıkarak şiirin yapı özellikleri ile ahenk ve söyleyişbiçimi arasında bir ilişkiden söz edilip edilemeyeceğini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
Şiirin yapı özellikleri ile ahenk ve söyleyiş biçimi arasında bir ilgi vardır. Şiirde kullanılman ölçü ve ritmi oluşturan sesler şiirin yapısı ile uyum gösterir.
5.    Şiiri yorumlayınız ve yorumlarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
Şiir fecr-i Ati şiirinin hem biçim özelliklerini hem de anlam özelliklerini yansıtmaktadır. Bireysel bir tema işlenmiştir. Anlam yönünden kapalı bir şiirdir. Düşünceler sembollerle anlatılmıştır. Akşam, gece, mehtap, sis, rüzgar.. gibi tabiat unsurları bolca kullanılmış bunlara farklı anlamlar yüklenmiştir.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 147 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 147

7.Hasta Çocuk, Nesrin ve Balıkçılar, günlük hayat izlenimlerinden esinlenerek oluşturulmuş manzum hikâyelerdir. Bu manzumelerde Fikret'in yaptığı şey, konuşma diline yakın bir şiir dilini bulmak olmuştur. Ayrıca aruzla yazılmış dizelerin, öteden beri süre gelen bağımsızlığını bozmuş ve manzumeyi dizelerden oluşan bir bütün hâlinden, basbayağı cümlelerden yapılmış bir yazı hâline getirmiştir."
Bu paragrafta Tevfik Fikret'in hangiözelliğinden söz edilmemiştir?
A)   Nazmın esre yaklaştırmasından
B)   Şiirlerinde toplumsal konulara da değinmesinden
C)   Beyit bütünlüğünü kurmasından
D)   Aruzu Türkçeye ustalıkla uygulamasından
E)  Şiirlerinde yaşanılan gerçekleri yansıtmasından
(1983-ÖYS)
8.Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şahabettin'le Ahmet Haşim'de ortak değildir?
A)   Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları
B)   Servetifünun topluluğunda yer almaları
C)   "Sanat sanat içindir." ilkesini benimsemeleri
D)   Fransız sembolistlerden etkilenmeleri
E)  Aruz ölçüsünü kullanmaları
(1984-ÖYS)
9.Bir dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlılığı, yeni bir şiir dilini yerleştirmeye çalışan bu şairlerin şiirleri, bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içermektedir. Romantik ve simgecidir. Onların şiirlerinde, düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları egemendir. Hem dönemin siyasi koşulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı, onların içine kapalı, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.
Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerin hangisi içinde yer alır?
A) Tanzimatçılar                   B) Edebiyatı cedîdeciler                  C) Fecri aticiler
D) Yedi Meşaleciler             E) Millî Edebiyatçılar                                                   (2006-ÖSS)
10.  Çıkardıkları derginin adıyla anılan yazarlar topluluğunun üç büyük temsilcisinden biridir. Şiirlerinde kurduğu özgür imgelerle dikkati çeken, konularını daha çok doğadan alan, ülkemizde sembolizmin öncüsü sayılan bir şairdir. Şiir dışında yolculuk yazıları, piyesler, makaleler de yazmış olmasına karşın, şiir ve özdeyişle tanınan bir sanatçımızdır.
Bu parçada sözüedilen şair ve yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hamdullah Suphi             B) Tevfik Fikret                              C) Cenap Şahabettin
D) Abdülhak Hamit              E) Süleyman Nazif
(2007-ÖSS)
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 146 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 146

1.Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise "D", yanlış ise "Y" yazınız.
( D  ) Fecriati Topluluğu "Sanat şahsi ve muhteremdir." ilkesine bağlı kalmıştır.
( Y  ) Fecriati Topluluğu, Servetifünunculardan farklı bir sanat anlayışı takip etmiştir.
( Y  ) Fecriati Topluluğu arasında siyasi ve sosyal yönlerden bir birliktelik yoktur.

2.Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
•   Fecriati Topluluğu, kuruluşunu....beyanname.... ile açıklayan ilk topluluktur.
•   Başta....Ahmet Haşim............. olmak üzere....Emin Bülent........ ve ....Tahsin Nahit... Fecriati'nin önde gelen şairlerindendir.
•Fecriati şiirinde, Servetifünun şairlerinin oluşturdukları..serbest müstezat . nazım şekli, zamanla daha serbest hâle getirilmiş ve serbest şiire kapı açılmıştır.

3.Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A)   Sone, terzarima gibi nazım birimlerinin benimsenmesi
B)   Aruz vezninin kullanılması
C)   Romanda olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi
D)   Nazmın nesre yaklaştırılması
E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması
(1989-ÖYS)
4.Servetifünun edebiyatının kurulmasına ön ayak olan aşağıdakilerden hangisidir?
A)   Recaizade Ekrem
B)   Tevfik Fikret
C)   Halit Ziya
D)   Muallim Naci
E)  Abdülhak Hâmit
(1967-ÜSS)
5.Paul Valery (Pol Valeri) "Bir edebî eserin değeri, her kişiye göre ayrı bir yoruma meydan vermesindedir." demiştir.
Aşağıdaki şairlerimizden hangisi Paul Valery ile aynı anlayıştadır?
A) Ahmet Haşim                  B) Cenap Şahabettin                      C) Yahya Kemal
D) Tevfik Fikret                   E) Orhan Veli
(1982-ÖSS)
6.Servetifünun Devrinde yaşadığı hâlde bu topluluğa girmeyen romancımız, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüseyin Rahmi                B) Ahmet Rasim                            C) Ahmet Hikmet
D) Hüseyin Cahit                 E) Mehmet Rauf
(1967-ÜSS)
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 145 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 145
4. "1909'da Fecriati Topluluğu'na katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra şiirler yazmayı sürdürdü. Şiirlerinin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğa temalarını işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerinde, hayale ve müziğe önem verdi. Güçlü şiirleri yanında değişik konuları yoğun bir dille anlatan fıkraları da vardır."
Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?


A) Ahmet Haşim                           B) Cenap Şahabettin                 C) Süleyman Nazif
D) Faruk Nafiz Çamlıbel                E) Yahya Kemal Beyatlı
 (1989-ÖYS)
5. Fecriati ve Edebiyatı cedîde dönemlerine ait sanatçıların şiir anlayışındaki benzer ve farklı yönleri söyleyiniz.

fecr-i Ati şiiri servet-i Fünun edebiyatına göre serbest müstezatı daha da geliştirmiştir. Sanat şahsi ve muhteremdir görüşü ile serveti fünun şiir anlayışından ayrılır.
Read more

Linkin Park - Guilty All The Same [ Türkçe Çeviri ]



Tell us all again
Bize tekrar söyle 
What you think we should be
Nasıl olmamız gerektiğini düşündüğünü
What the answers are
Cevapların nedir
What it is we can't see
Bizim göremediğimiz ne
Tell us all again
Bize tekrar söyle bize
How to do what you say
Nasıl yaparız söylediğini
How to fall in line
İtaat nasıl edebiliriz
How there's no other way
Başka bir yol nasıl olmaz
But oh, we all know
Ama, hepimiz biliyoruz

You're guilty all the same
Sende herkes gibi suçlusun
Too sick to be ashamed
Utanmak için çok hastasın
You want to point your finger
Parmakla göstermek istiyorsun
But there's no one else to blame
Ancak suçlayacak başka kimse yok

You're guilty all the same
Herkes gibi suçlusun
Too sick to be ashamed
Utanmak için çok hastasın
You want to point your finger
Parmakla göstermek istiyorsun
But there's no one else to blame
Ancak suçlayacak başka kimse yok
You're guilty all the same
Herkes gibi suçlusun 

Show us all again
Tekrar göster bize
That our hands are unclean
Ellerimizin temiz olmadığını
That we're unprepared
Hazırlıksız olduğumuzu
That you have what we need
İhtiyacımız olanın sende olduğunu
Show us all again
Tekrar göster bize
'Cause we cannot be saved
Çünkü biz kurtarılamayız
Cause the end is near
Çünkü son yakın
Now there's no other way
Şimdi başka yol yok
And oh, you will know
Ve ah, öğreneceksin

You're guilty all the same
Herkes gibi suçlusun
Too sick to be ashamed
Utanmak için çok hastasın
You want to point your finger
Parmakla göstermek istiyorsun
But there's no one else to blame
Ancak suçlayacak başka kimse yok
You're guilty all the same
Herkes gibi suçlusun
Too sick to be ashamed
Utanmak için çok hastasın
You want to point your finger
Parmakla göstermek istiyorsun
But there's no one else to blame
Ancak suçlayacak başka kimse yok
There's no one else to blame
Suçlayacak başka kimse yok
Guilty all the same
Herkes gibi suçlu

Guilty all the same
Herkes gibi suçlu
You're guilty all the same
Herkes gibi suçlusun

[Rakim]
Yeah, you already know what it is
Ne olduğunu zaten biliyorsun
Can y'all explain, what kind of man is destined?
Açıklar mısınız, nasıl bir adamın kaderidir bu?
When a man has plans of being rich
Bir adam zengin olma planı yaptığında
If he falls off his plans, he's wealthy?
Planları bozulursa, sağlıklı olur mu?
Dirty money scheme, a clean split
Kirli para planı, temiz bölme
Nonsense the same, he didn't call for this, he's filthy
Anlamsızlık aynı, bunun için aramadı, o kirli
Talk team, they take the paper route
Takımla konuş, güzergahı izliyorlar
All they think about is bank accounts, assets and realty
Tek düşündükleri banka hesapları, mevduat ve gayrimenkuller
Anybody's expense, no shame with a clear conscience
Herkesin harcaması var, temiz bir vicdanla utanmaya gerek yok
No regrets and guilt free, you claim that ain't the way that he built me
Pişmanlık ve suçluluk duygusu yok, onun bende inşa ettiği şeyin bu olmadığını iddia ediyorsun
Smoke scream, we're going in flames
Duman perdesi, ateşlerde yanacağız
Know as soon as they're done what the deal be
Bunu bil ki işleri bittiğinde olacak olan bu
Say it's time for things to change
Şimdi bazı şeylerin değişme zamanı
We arrange that dope product we built cheap
Ucuza ürettiğimiz uyarıcı ürünleri düzenliyoruz
Anything if it's more to gain
Fazla getirisi olan herşeyi
Dream, manipulated like artists, it's real deep
Rüya, yıldız gibi manipülasyon, gerçekten çok derin
Until no more remains, but I'm still me
Geriye kalan olmadıkça, ben hala benim
Like authentic hip-hop and rock, to pop and radio
Eski hip-hop ve rock gibi, popt ve radyo
You record companies kill me
Kayıt arkadaşların beni öldürüyor
Try to force me to strain it, no way
Beni dayanmaya zorla, başka yolu yok
They got the gall to say "yo, how real can real be?"
Şunu söyleyebilecekleri yaraları var "sen, gerçek gerçekten nasıl olabilir?"
You feel me? you will see, the greed will be to blame
Beni hissediyor musun? göreceksin, suçlanacak şey kibir olacak
Greedy for the fame, TV or a name
Ün peşinde koşan kibir, TV veya isim
Media, the game, to me your all the same
Medya, oyun, bana göre hepiniz aynısınız
You're guilty
Suçlusunuz

You're guilty all the same
Herkes gibi suçlusun
Too sick to be ashamed
Utanmak için çok hastasın
You want to point your finger
Parmakla göstermek istiyorsun
But there's no one else to blame
Ancak suçlayacak başka kimse yok
You're guilty all the same
Herkes gibi suçlusun
Too sick to be ashamed
Utanmak için çok hastasın
You want to point your finger
Parmakla göstermek istiyorsun
But there's no one else to blame
Ancak suçlayacak başka kimse yok
Guilty all the same
Herkes gibi suçlu
Guilty all the same
Herkes gibi suçlu
Guilty all the same
Herkes gibi suçlu
Read more

Route 94 ft. Jess Glynne - My Love [ Türkçe Çeviri ]


"My Love"
"Aşkım"
(feat. Jess Glynne)

My love and my touch,
Benim aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma

Love, stay close to me
Aşk, yakın dur bana
Love, stay close, stay close...
Aşk, yakın dur, yakın dur...
Oooh, baby, baby...
Oooh, baby, baby...

My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılma
Love, stay close to me
Aşk, yakın dur bana
Love, stay close, stay close...
Aşk, yakın dur, yakın dur... Oooh, baby, baby...
Oooh, baby, baby...

My love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılmaMy love and my touch,
Aşkım ve dokunuşum
Up above, made with the warmth of my
Yukarıda, sıcaklığımdan yapılmaMy love
Aşkım


Read more