10 Kasım Atatürk Haftası Anma Töreni Program Örneği


………………………………………… ATATÜRK’ Ü ANMA HAFTASI PROĞRAMI

Cumhuriyetimizin kurucusu Ulu Önder Atatürk’ ün ölümünün 66. yıl dönümü münasebetiyle Atatürk Anma Haftası Programı aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.

  1. Anma faaliyetleri sadece ölüm günüyle sınırlı tutulmayıp 10-15 Kasım 2004 Atatürk Haftası süresince devam ettirilecektir.
  1. Okulumuzda hafta boyunca Atatürk ilke ve inkılapları, düşünce yapısındaki dinamizm,Atatürk’ ün görüşlerine göre gençliğin yetiştirilmesi ve Atatürkçü düşünce sisteminin özü konularında öğrencilerimiz bilgilendirilecektir.
  1. Okulumuzda Atatürk ile ilgili resim, şiir ve kompozisyon yarışmaları düzenlenerek okulçapında değerlendirilip sergilenecektir.
  1. Okul gazetemizde Atatürk konusu işlenerek resim, şiir, fotoğraf, yazı ve veciz sözlerine yerverilecektir. Sınıflarda Atatürk köşelerine aynı şekilde düzenleyeceklerdir.
  1. Okulumuz kitaplığı ve kasabamız halk kütüphanesinde Atatürk kitapları sergisi açılarak her öğrencinin en az bir kitap okuması sağlanacaktır.

ANMA TÖRENİ
  1. 10 Kasım 2004 Pazar günü saat 8:45’ te tüm resmi kuruluşların çelenkleri kasabamız 100. YılParkı içindeki Atatürk Anıtı yanında hazır bulundurulacaktır. Saat 08.55’ te tören komutanı Hüseyin ŞAHİN’in anonsu ile protokol sırasına göre daire amirleri tarafından Atatürk Anıtına konulacaktır.
  1. Saat 09.05’ te tören komutanın işareti ile belediye hoparlörlerinden çalınacak siren sesi ilebirlikte Atatürk’ ün manevi huzurunda 2 dakikalık saygı duruşunda bulunulacaktır. Aynı anda tüm araçlar ve halk oldukları yerde kalacaklar ve araçlar kornalarını çalacaklar.
  1. Saygı duruşunun hemen ardından okulumuz Öğretmeni .... yönetimindetörene katılanlarca İstiklal Marşımız söylenerek, bitiminde görevli öğrencilerimiz tarafından bayraklar yarıya indirilecektir.
  1. Okulumuz Türkçe Öğretmeni ..... gözetiminde hazırlanan konuşma ve şiirler sunulacaktır.
  2. Yarıya indirilen bayraklar aynı gün saat 17.00’ da yukarıya çekilecektir.
  3. Gece Atatürk anıtının aydınlatılması ve tören alanının hazırlanması Belediye tarafındansağlanacaktır.



İş bu program görevliler için emir, vatandaşlar için davetiye niteliğindedir.

ANMA HEYETİ











Read more

10 Kasım Atatürk Haftası Açılış Konuşması Örneği

Bugün Ulu önder Atatürk'ün ebediyete intikalinin ....yıl dönümünü anmak üzere Atatürklün manevi huzurundayız.
Yıllar önce 10 kasımlar ağlamaklı ve kasvetliydi.Bugün ise hüzünün ağlamanın artık hiç birşeye yaramadığını hele Atatürk'ün ilke ve inkılaplarını anlayıp kavramaya hiç bir faydası olmadığına inanıyoruz.çünkü Atatürk bizlerden ağlamayı değil çalışmayı,başarıyı ve Türk Milletini Dünya Milletleri içerisinde layık olduğu yere getirmemizi isterdi.1919 tarihinde şairimizin Vatanın bağrına düşman dayamış hançerini Yok mu kurtaracak bahtı kara mabedini diye seslenişine Mustafa Kemal'in
Vatanın bağrına düşman dayasın hançerini
Elbet bulunur kurtaracak bahtı kara mabedini diye cevabı gelir. Ardından ya istiklal ya ölüm parolası ile öldü bitti denilen Türk Milletinin Mustafa Kemal ve silah arkadaşları ile 7 düvele karşı verilen Milli mücadele gelir. İnanç, azim istiklal ve hürriyet genç Türkiye Cumhuriyetini doğurur.
Mustafa Kemalin Türk tarih sahnesine çıkışı Kürşat gibi Kutluk Kağan gibi, Sultan Alparslan gibi, Osman gazi gibi sert ve kararlı olur. Türk Milletini zafere götürerek güçlü ve kudretli yeni bir Türk Devletinin kurulup, Dünya Milletlerine Türk Milletinin nelere malik olduğunu göstermiştir.
Mustafa Kemal askeri zaferleri siyasi zaferlere çevirmeyi bilen dehasıyla Türk Milletini kısa zamanda medeni devletler seviyesine çıkarmıştır.
Bugün bize düşen vazife Atatürk'ü iyi anlamak fikirlerini iyi değerlendirmek ilkelerini ve inkılaplarını kavrayıp geliştirmek çünkü düşman ister'ki Türk fakir olsun basiretsiz ol sun, Türk Türk’e düşman olsun Türk perişan olsun Türk bunalsın isabetsiz hareket etsin ki her an fevkalade şartlar altında yaşasın.Buhran buhrana sürüklensin.Türk güçlenip kuvvetlenmeye zaman bulamasın Türk cahil olsun7gafil olsun asalet ve cevherini bilmesin.Düşmanlarımızın bizi görmek istediği şekil bu,
Türk Milleti bu isteğe şuurlu ve kararlı olarak hayır dediği gibi Atatürk'e bağlı olarakta çalışmaya mecburdur.Gerçek manada Atatürk'ün fikirleri ve idealleri bilinmeli.Atatürk'ü kendilerine maske yapmaya kalkışanlar Atatürk'ün düşüncelerini değiştirmeye kalkanlar,karşılarında Atatürk'ü her yönü ile bilen anlayan,kavrayan Atatürk'ü Türk Milletini muasır medeniyetler seviyesine çıkarma ülküsünü gerçekleştirmek için çalışan Türk gençlerini bulacaklardır.
Mustafa Kemal Atatürk her fani gibi ebediyete intikal etti fakat en büyük eserim dediği Türkiye Cumhuriyeti sonsuza kadar yaşayacaktır. Yaşayacak olan diğer unsurlar Atatürk'ün idealleri ilkeleri,inkılapları Türk gencine verdiği emir ve Türk Milletine inanıp güvenmesidir.
10 Kasımlarda artık ağlamıyoruz, ağlamak yerine Atatürk'ün çok kısa sürede büyük işler başarmasındaki sırrı anlamaya çalışıyoruz.
Read more

2013 - 2014 11. Sınıf Edebiyat Sayfa 46 - 50 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

bu yazı edebiyatfatihi.blogspot.com sitesinden alınmıştır. Kaynak siteyi mutlaka ziyaret edin

1a) KÜLBE-İ İŞTİYAK ŞİİRİNİN AHENK UNSURLARI:
1.BİRİM:
eyler > redif ; âr > zengin uyak
-dir: redif, -iÎ > zengin uyak



2.birim:
-dir > redif ; -er> tam uyak
-dir: redif, -iÎ > zengin uyak
3.birim:
-undan > redif ;  -ûn > zengin uyak
-dir: redif, -iÎ > zengin uyak

UYAK ŞEMASI: aaaabb/ccccbb/ddddbb/....
ÖLÇÜ:Aruz ölçüsü
NAZIM BİÇİMİ: Müseddes (altılı)
b) Temaları farklı olduğu için söyleyişleri farklıdır.Ayrıca üç şiirin de nazım biçimi farklıdır.
2a)KÜLBE-İ İŞTİYAK müseddes nazım biçimiyle yazılmıştır.Genellikle felsefi ve tasavvufi konular işlenir.
b) KÜLBE-İ İŞTİYAK adlı şiirde dünyayı algılama çabası içindeki bireyin yalnızlığı işlenmiştir.TEMA: ALLAH’IN BİRLİĞİDİR.Bireyin kendini merkeze koyarak Allah’ın birliği temasını kendi gözünden anlatması modern döneme aittir.
3) Şiirdeki her birim temayı değişik yönlerden işleyen bir araç durumundadır.
10.ETKİNLİK:
Her iki şiir de son iki dizesi her bentte tekrar edilen müseddes (altılı) örneğidir.
11.ETKİNLİK:
Hürriyet Kasidesinde HÜRRİYET teması
Terkib-i Bent’te ZAMANDAN ŞİKAYET
KÜLBE-İ İŞTİYAK’ta ise ALLAH’IN BİRLİĞİ TEMASI işlenmiştir.
 Benzer tema divan şiirinde de görülmektedir.




SAYFA 47:
HER İKİ ŞİİRDE bireyin kendini merkeze koyarak  temayı kendi gözünden anlatması vardır.Bu durum modern döneme aittir.
4) KÜLBE-İ İŞTİYAK şiirindeki imgeler:
Semadan inen gülüşler, Allah’ın saçtığı gülüşler
Akşamları ruhu saran mavi yıldız, ümit yolunun hüzün ırmağına çevrilmesi
Aydınlık mehtabın mavi ışıklı düşüncesi, hüzünlü güzellik, sonsuzluk diyarı, sonszuluk perdesi....
5)  KÜLBE-İ İŞTİYAK şiiri nazım şekli bakımından Divan şiiri, anlatılanlar bakımından Tasavvuf geleneğiyle ilişkilidir.
6)....

13.ETKİNLİK:

Abdülhak Hamit Tarhan Kimdir? Abdülhak Hamit Tarhan Edebi Kişiliği

  • Edebiyatımızın en bireysel şairlerindendir.
  • Batılılaşma hareketinin asıl öncüsü olarak kabul gördüğü için kendisine "ŞAİR-İ AZAM"(büyük şair) lakabı verilmiştir.
  • İkinci dönem Tanzimat edebiyatının en verimli, üretken, kudretli yazarlarından olan Abdülhak Hamit, modern edebiyatımızın kurucularındandır. Doğu ile Batı arasında bir köprü olabilecek kadar kuvvetli bir kültüre sahiptir.
  • Şiirdeki Batılılaşma hareketinin asıl büyük öncüsüdür. Yaşadığı dönemde Şair-i Azam unvanıyla anılmıştır. Şiir biçiminde ve içeriğinde önemli değişiklikler yapmıştır. Onda ölçü, uyak, dil kaygısı görülmez; bundan dolayı eserleri dil bakımından kusurludur. Dili çok ağır üslubu dağınıktır.
  • Abdülhak hamit Tarhan, şiirde tezatlara, şaşırtmacalara çok yer vermiş; lirik-felsefi bir anlayışla yazmıştır. Günlük hayat, ölüm, metafizik düşünceler, tabiat, aşk, vatan sevgisi gibi konuları işlemiştir.
  • Tanzimat şiirine geniş ufuklar açan, divan şiiri gelenğini tamamıyla yıkan Abdülhak Hamit; Tanzimat şiirine yüksek bir anlatım yeteneği kazandırmıştır.
  •  Veremden ölen eşi Fatma Hanım onun edebiyatını büyük ölçüde etkilemiştir. Böylelikle ölüm teması onun şiirlerinin en temel teması olmuştur. Ünlü Makber şiirini eşinin ölümü üzerine yazmıştır.
  •  Tiyatrolarında ağır bir dil kullanmıştır. Ayrıca tiyatroları sahne tekniğine de uygun değildir. Abdülhak hamit tiyatrolarını sahnelenmek için değil okunmak için yazmıştır. nazım-nesir karışık tiyatrolarında tarihi olaylar ve hayallerini anlatmıştır.
  •  Sanat için sanat anlayışını benimseyen sanatçı, romantizm akımın etkisindedir.
  •  Abdülhak hamit Tarhan, edebiyatımızın ilk pastoral şiir örnekleri olan şiirlerini Sahra adlı eserde toplamıştır.
ESERLERİ:
ŞİİR: 
Sahra (1879) 
Ölü (1886) 
Hacle (1886) 
Bir Sefilenin Hasbihali (1886) 
Bâlâ'dan Bir Ses (1911) 
Validem (1913) 
İlham-ı Vatan (1918) 
Tayflar Geçidi (1919) 
Ruhlar (1922) 
Garâm (1923)
OYUN: 
İçli Kız (1874) 
Sabr ü Sebat (1875) 
Duhter-i Hindu (1875) 
Nazife yahut Feda-yı Hamiyet (1876, 1919) 
Tarık yahut Endülüs Fethi (1879, 1970) 
Eşber (1880, 1945) 
Zeynep (1908) 
Macera-yı Aşk (1910) 
İlhan (1913) 
Tarhan (1916) 
Finten (1918, 1964) 
İbn Musa (1919, 1928) 
Yadigar-ı Harb (1919) 
Hakan (1935)SAYFA 48)
1) Namık Kemal’in Hürriyet Kasidesi ve Ziya Paşanın Terkib-i Bendi Tanzimat 1.döneme, Külbe-i İştiyak ise Tanzimat 2.döneme aittir.
Her üç şiirde Divan şiiri geleneğine bağlı olup (nazım biçimi bakımından) şiirlerde genelde zengin ve tam uyak ve aruz ölçüsü kullanılmıştır.
Hürriyet Kasidesinde HÜRRİYET teması
Terkib-i Bent’te ZAMANDAN ŞİKAYET
KÜLBE-İ İŞTİYAK’ta ise ALLAH’IN BİRLİĞİ TEMASI işlenmiştir.

15.etkinlik:
Hürriyet Kasidesi ve Terkib-i Bent döneminin sosyal ve siyasi gerçekliğiyle ilişkilidir.Külbe-i İştiyak’ta Allah’ın birliği Dostlar Beni Hatırlasın şiirinde ölüm teması işlenmiştir.İki şiir de tema yönüyle bireyseldir.

SAYFA 49:
16.ETKİNLİK:
TANZİMAT VE DİVAN ŞİİRİNİN FARKLILIKLARI VE BENZERLİKLERİ
BenzerIikIeri:
Nazım şekiIIeri benzer: Kaside, gazeI, terkib-i bend, müseddes vb.
ÖIçü benzer: Aruz öIçüsüyIe şiirIer yazıIır.
KafiyeIeniş benzer.
DiI benzer: Arapça-Farsça keIime ve tamIamaIarın kuIIanıIması (Tanzimat edebiyatında dilin biraz daha sade olduğunu belirtmeliyiz.)
FARKLILIKLAR:
 Tema -Konu (İçerikIe İIgiIi)
Divan Şiirinde Tema: Aşk, tabiat, tasavvuf,ahIak,övgü (devIet ve din büyükIerine)
Tanzimat Şiirinde Tema: HaIkı aydınIatmaya yöneIik yeni tema ve konuIar işIenmiştir. Hürriyet, eşitIik, adaIet, kanun, yönetimden ve dönemden şikayet vb.
YAPI ÖZELLİKLERİ:
Divan ŞiirindeGeneIIikIe beyitIer kuIIanıIır, öIçü aruzdur, KafiyeIeniş nazım biçimi beIirIer Göz için kafiye benimsenir. Nazım biçimIerinin beIirIi böIümIeri vardır. Şiir, nazım biçimine göre adIandırıIır.
Tanzimat Şiirinde: Divan şiiri nazım biçimIeri kuIIanıImasına rağmen kIasik yapıda bazı değişikIikIer yapıIır. Beyit sayıIarının değiştiriImesi böIümIerin buIunmaması, bazen mahIasIarın kuIIanıImaması bazı şairIerin aruz öIçüsünü yanında heceyi kuIIanmaIarı, ayrıca şiirIerde başIıkIara nazım biçiminin yanında konu adının da ekIenmesi gibi.
Zengin kafiye benimsenmiş, divan şiirinin aksine “Kafiye kuIak içindir.” (Aynı ses veren değişik harfIer kafiye sayıIır.) anIayışı Recaizade Mahmud Ekrem Tarafından iIeri sürüImüş zamanIa taraftar kazanmıştır.
DİI VE ANLATIN ÖZELLİKLERİ: 
Divan Şiirinde:Arapça ve Farsça tamIamaIara söz sanatIarına yer veriImesinden doIayı ağır bir diI vardır.
Tanzimat Şiirinde: HaIkın anIayacağı bir diIde yazma anIayışına rağmen Arapça – Farsça keIime ve tamIamaIarın kuIIanıIdığı görüIür.DiIdeki en büyük farkIıIık yeni kavramIara yer veriImesidir.
DEĞERLENDİRME:
1) D, D, Y(aruz) D, Y
2)BÜTÜN GÜZELLİĞİ
YAPISINDA
KLASİZM VE ROMANTİZM
EŞİTLİK, KANUN, HÜRRİYET gibi konular
3) B


4) TANZİMAT ŞİİRYLE BİRLİKTE ORTAYA ÇIKAN DEĞİŞİMİN TEMEL NEDENİ, HER ALANDA GÖRÜLEN DEĞİŞİM VE BATIDAN GELEN FİKİRLER/AKIMLARDIR...
Read more

2013 - 2014 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 65 - 68 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

bu yazının tamamı edebiyatfatihi.blogspot.com sitesinden alınmıştır. Kaynak siteyi mutlaka ziyaret ediniz.


SAYFA 65:

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI:
1) İslâmiyet, bu dini kabul eden Türklerin duyuş ve düşünüşünü, dünya görüşünü, yaşayış tarzını değiştirmiştir. Bu dönemde kentlerin ve kentsel yaşamın oluşması sonucunda toplumdatabakalaşma meydana gelmiş, bu da Arap ve Fars kültür­lerinin yüzyıllar boyunca beslediği büyük bir zevk ayrılığını doğurmuştur.

Gerçekten kentlerde, medrese ve saray çevresinde oluşan yüksek zümre ede­biyatı, gerek dil gerek içerik gerekse ölçü ve biçim bakımından yeni uygarlığın etki­sine hızla girmiştir. Halkın edebiyatı ise içerik bakımından değişmekle birlikte dil, ölçü ve biçim yönlerinden eski geleneğine bağlı kalarak gelişmesini sürdür­müştür. Böylece Türk edebiyatı, aydınlar için ayrı, halk için ayrı olmak üzere iki kolda gelişme göstermiştir.

Genellikle medrese öğrenimi gören ve İslâmî bilimleri öğrenen yüksek zümre şairleri, Fars edebiyatını örnek almakla birlikte, aynı konu ve temaları, aynı ölçü ve biçimleri kullanarak, kendi üslûplarının damgasını taşıyan klâsik bir edebiyat meydana getirmeyi başarmışlardır. Geçen yıl örneklerini gördüğünüz bu Klâsik Türk Edebiyatı'nı, ileride daha geniş olarak inceleyeceğiz.
İslâmiyet’in Türk edebiyatı üzerindeki etkilerini belirtirken tasavvuf düşüncesine de değinmek gerekir. Bu İslâm mistisizminin özellikle Türk Halk Edebiyatı içinde Dinî - Tasavvufî Türk Edebiyatı diye ayrı bir dal oluşturduğunu, yine geçen yılki derslerinizden biliyorsunuz.
Demek ki İslâmiyet, toplumda bir zevk ayrılığına yol açmakla birlikte, Türk ede­biyatının birtakım yeni değerler kazanarak zenginleşmesinde ve böylece çok yön­lü bir gelişme göstermesinde etkili olmuştur.

2)
Gök Tanrı İnancı
  Gök Tanrı İnancı, tarihi Türk topluluklarının hepsinde görülen bir inanç sistemidir. Bu inanç, başka inançlarla hiçbir şekilde karışmaksızın bozkır Türk topluluğunun asıl dini olmuştur. Bu sistemde Tanrı, en yüksek varlık olarak inancın merkezinde bulunur.
Gök Tanrının Taşıdığı Özellikler
Eski Türklerde inanılar ancak tek bir Tanrı vardı ve bu Tanrı’ya, saygı ifadesi olarak yüce Tanrı anlamına gelen Gök Tanrı denilmiştir. Şafağı söktüren, bitkilere can veren, insanların hayatlarını bağışlayan, dilediği zaman insanlara verdiği canı alan, cezalandıran, affeden odur. Atları, kuzuları çoğaltan, yeni doğmuş bir kuzunun sesini duyan, Türk milletinin kağanını o seçer. Türk Kağanına kut ve güç verir.
Göktürk kitabelerinde Tanrının özellikleri İslam dininde belirtilen Allahın sıfatlarına çok yakınlık göstermektedir. Tanrı sonsuz bir hayata sahiptir ezeli ve ebedidir. Tanrı her şeyi yaratır. Tanrı yaşatır ve öldürür. Tanrı üstün bir kudret sahibidir. Tanrı insan kaderine hâkimdir, insana güç, başarı, zafer verir. Tanrı her şeyi en iyi bilendir, insana bilgi verendir. Tanrı esirgeyici ve koruyucudur. Tanrı kulunun duasını kabul eder. İnsan Tanrının buyruğunda onun kuludur.
Gök Tanrının özelliklerinden özetle söz etmek gerekse şunlar söylenebilir: Gök Tanrı öncelikle tektir, eşi ve benzeri yoktur. Yaratıcıdır; bilinen ve bilinmeyen her şeyi o yaratmıştır. Savaşlarda onun iradesiyle zafere ulaşılır. İradesinde uzak olanları cezalandırır. Canlılara yaşam verir. Ölüm Gök Tanrının iradesine bağlıdır. Varlıklara yaşam verdiği gibi o canları geri almak ona mahsustur. İnsanlar ölümlü, Tanrı ise ebedidir.

1.ETKİNLİK:

b) Mani İlahisinde Mani Dininin etkileri (Nirvana,üstteki ve alttaki tüm tanrılar) , Atebetü'l Hakayık'ta ise İslam Dininin etkileri (Tanrının birliği, Peygambere övgü) 


SAYFA 67:
İslamiyetin kabulü ile Türklerin sosyal, siyasi ve kültürel hayatındaki değişimleri belirtiniz.
İslâmiyet, getirdiği inanç sistemi ile Türklerin yaşam tarzını ve hukuk düzenini değiştirmiştir. Ancak, Türkler, bu yeni inanç sistemi ve yaşam tarzı içinde de ulusal kişiliklerini oluşturan yiğitlik, mertlik, at sevgisi ve binicilik, konukseverlik, hoşgörü, sözünü tutma, yöneticilik ve güç işlerin üstesinden gelme gibi üstün niteliklerini korumuşlardır. Halk arasında gelişen eski dil ve edebiyat da yeni de­ğerlerle zenginleşerek varlığını sürdürmüştür

B) SES DEĞİŞİMLERİ:
d>t değişimi
ing> in
b>p değişimi
ol> o (l düşmüş)
k>g değişimi
t>d değişimi
ni eki ü şeklini almış.
Bu metin geçiş dönemi metni olduğu için İslamiyet önceki dönemdeki metinlerin dil özelliklerini az çok taşımaktadır. Arapça kelimelerin eserde kullanıldığını görmekteyiz. “resul, habib, hamd, ilahi” bu kelimeler İslam dinini kabul ettikten sonra Türk edebiyatında görülmeye başlanmıştır.Ses değişimlerin nedeni ise Türkiye Türkçesinin ses özelliklerinden kaynaklanmaktadır.

 islamiyetin kabulü ile Türk toplumunda görülen kültürel değişimler 

Türk İslam Toplumlarında, kültürel hayat, islam kültür çevresinin etkisi altında gelişti. Türklerin bu çevreye girmeleri onların her alanda ilerlemesine ve yükselmesine sebep oldu. Türk düşüncesi, bir yandan tarihi gelişimini devam ettirirken diğer yandan İslam düşüncesi ve felsefesiyle bütünleşti. Bu toplumların hayat tarzlarında islamın yüce ve ebedi ilkelerine, esaslarına ve kurallarına uyum sağlayacak değişmeler meydana geldi. Hukuk düzenleri "Şerri" esaslara ve "Törelere" göre yeniden kuruldu, düzenlendi. Arap ve Fars dil ve kültürlerinin baskısına rağmen, Türk dili korundu. Karamanoğullarının başlattıkları resmi dilin Türkçe olması hareketi, bazı olumsuz dönemler dışında devam etti. İslamın koruyuculuğunu üstlenen Türkler, Türk tasavvuf düşünce ve eylemleriyle müslümanlığın çağlar boyu gelişmesini ve yönlendiriciliğini sağladılar. Anadolu Türk toplumu oluşturduğu kültür çevresinde, manevi ve maddi kültür hayatını sürekli şekilde güçlendirdi. Kurduğu imparatorluklar o çağların siyasette, sosyal düzen ve sosyal adalette, iktisadi alanda, özellikle bilimde, eğitim ve öğretimde, hukuk hayatında, en medeni ve en ileri devletleri oldular. Osmanlı imparatorluğu kuruluşundan başlayarak, tarihi varlık alanından çekilişine kadar altı yüz yıl boyunca İslam Dünyasının, Türk İslam kültür çevresinin tek temsilcisi oldu. Bir dünya devleti niteliğini koruyarak, kültür hayatını inançlarda, adalette, dilde, musikide, sanat ve estetikte, mimaride, folklorda, eğitim ve öğretimde, sosyal ilişkilerde, diplomasi de özenle güçlendirdi. İnsanlık tarihine sayısız örnekler verdi. Kültür varlığımızın zenginleşmesini sağladı.


islamiyetin kabulü ile dil alanında gerçekleşen yenilikler
İlk Müslüman Türk devleti olan Karahanlılardan itibaren Türkler "Arap" Alfabesini kullanmaya başladılar.1928'e kadar bu durum sürdü.Alfabe değişse de konuşma dili Türkçe olarak kaldı.İslamiyet'in kabulüyle Arapça ve Farsça'dan birçok sözcük ve kavram dilimize girmeye başladı.Özellikle ibadetle ilgili kavramlar Farsça'dan geçmiştir.


ANLAMA-YORUMLAMA:
NİRVANA:Nirvana, kelime anlamı itibariyle sönmüşlük, dinginlik manevi bilgiye ulaşma demektir..
Nirvana, Batı 'da genelde anlaşıldığı gibi ölümden sonra değil, burada ve şu anda gerçekleştirilebilecek bir ruhsal durumdur. istek ve tutkuların yok olması, Istırabın etkili olmayacağı bir iç barışa, iç suskunluğa, aşkın bir Mutluluğa erişmektir. Nirvana 'ya erişme isteği de dahil olmak üzere tüm istek ve tutkular bırakılmadan, olanla, gelenle yetinmekten gelen iyimser bir yetingenlik kazanılmadan Nirvana gerçekleştirilemez.

b) Tüm istek,tutku, arzu ve hırslardan kurtulup ıstırabın etkili olmayacağı bir iç barışa, iç suskunluğa, sonsuz  bir mutluluğa erişmektir.
1) Tek tanrılı bir dine inanmaya başladılar.
2) Zihinsel yapımızda yer alan temel inançlar  hayatımıza yön veren, duygu, dünce, davranış ve fizyolojimizi etkileyen en önemli mekanizmalardır.İnsan, biyo-kültürel ve sosyal bir varlıktır.İnancın yanı sıra kültürel koşullar içinde sosyal ilişkiler, hem toplumun, hem kültürün hem de bireyin yapısını etkiler. Bireyin tüm yaşamı çevresine uyum sağlama çabası içinde geçer. Bu uyum çabası doğumdan başlayarak ölüme kadar süren bir gelişim göstermektedir.

SAYFA 68:
DEĞERLENDİRME:
1) D, D,D

2) GÖKTÜRK,UYGUR,ARAP, LATİN

3) B
4)D

Read more

8 Kasım 2013 Bim İndirimli Ürünler Listesi

Netlon üçlü güveç tencere seti : 49,00 TL
Kaz tüyü yorgan : 94,00 TL
Kaz tüyü yastık : 16,50 TL
Bluelight su ısıtıcısı : 39,00 TL
Casual bay ayakkabı : 18,50 TL
Bay / bayan sweatshirt : 13,00 TL
Bluelight portatif ışıldak : 14,90 TL
Oyuncak mutfak seti : 18,00 TL
Sallanan at : 32,00 TL
Oyuncak arkadaş bebek : 16,00 TL
Lisanslı oyuncak doktor seti : 7,50 TL
Dekoratif kutu : 6,00 TL / 7,50 TL
Çok amaçlı sele : 7,50 TL
Kapı altı rüzgar önleyici : 7,50 TL
Ahşap beşli askı : 6,50 TL
Cam demlik 1,5 lt : 7,50 TL
 DBK 3 parça makine seti : 115,00 TL
Akülü vidalama
Darbeli matkap
Avuç taşlama

Read more

7 Kasım 2013 A101 İndirimli Ürünler Listesi

Hi-Level 7" tablet bilgisayar : 139,00 TL
Kombine ve uç dubel seti : 8,95 TL
Attlas 3 parça pense seti : 9,95 TL
Attlas 41 parça tornavida ve lokma seti : 13,95 TL
Attlas 3'lü Tornavida ve kontrol kalemi seti : 5,50 TL
Metal kilitli takım çantası : 15,95 TL
CKS pas sökücü ve yağlayıcı : 4,95 TL
Roman kitapları : 2,95 TL
Canlı çiçek çeşitleri : 5,95 TL
Kadife çekyat örtüsü : 19,95 TL
Türkçe konuşan oyuncak cep telefonu : 7,50 TL
Kırılmaz oyuncak yolcu uçağı : 3,95 TL
Oyuncak hayvanlar : 6,95 TL
Sinbo SJ-3127 katı meyve sıkacağı : 59,00 TL
Görgel 11 lt derin tencere : 29,95 TL
Paşabahçe kase seti pastoral : 7,50 TL
Attlas Eco 3'lü makina seti : 99,95 TL
Matkap
Akülü vidalama
Avuç taşlama
Read more

2013 - 2014 11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 42 - 44 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

bu yazı http://yeniedebiyat.blogspot.com sitesinden alınmıştır. Kaynak siteyide mutlaka ziyaret edin


1. Okuduğunuz şiirin yapı özelliklerini belirleyerek;
yapı özellikleri:
nazım birimi:  üst birim : bent, alt birim : beyit
Kafiye düzeni: aa,ba,ca,da,ea,fa...hh
Ölçü: aruz ölçüsü

a. Birimlerini ve birimlerinde anlatılanları,
birinci birim: yakınlarını, çevresini  kayırma anlayışının ortaya çıkmasından  bahsediliyor.
ikinci birim:  Yalancılığın yaygınlaşmasından  bahsediyor.
üçüncü birim:Dedi kodu ve gıybetin yaygınlaşmasından bunu normal görülmesinden
dördüncü birim: Doru olanların itibar görmeyip devlet malını yiyenlerin iti,barlı olarak görülmesinden
beşinci birim:  Doğru söyleyenin değil hainlerin itibar  itibar görmesinden
altıncı birim:   acizin elindekini alıp haksıza destek olunmasından
yedinci birim: dinin devletin gerilemesine sepep olduğu anlayışının ortaya çıkmasından
sekizinci birim:  Milliliğin unutulup Batıcılığın benimsenmesinden


dokuzuncıu birim: Bütün bunların bize hiçbir şey kazandırmadığından bahsedilmiş.

b. Birimlerde anlatılanlardan hareketle temayı,
Tema:  Toplumun batıya uyma nedeniyle ahlaki değerlerinin bozulduğu

c. Birimlerin bir tema etrafında nasıl bir leştiğini,
Her birim temanın ayrı bir yanını ortaya koyarak ana temayı oluşturmuştur. daha doğrusu tema birimlerde ifade edilen düşünceelerin birleşimidir.

ç. Birimlerin metnin tamamı içindeki işlevlerini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları defterinize yazınız.
Şiirde metni oluşturan her birim temanın ayrı bir yanını oluşturur. tema yan düşünceler vasıtasıyla metin içine yerleştirilir. sanat metinlerinde tema direk verilmez. sezdirme yoluyla okuyucuya ulaşır.

2. Şiirin temasının dönemin gerçekliği ile ilişkisi: her şiir döneminde yaşanan gerçeklikten etkilenir ve izler taşır. Bu şiirde Tanzimat döneminin sosyal hayatından izler taşımaktadır. bu dönemde Avrupa hayranlığı ve bunu yanlış yorumlanması sonucu devlet yapısı ve sosyal hayat yanlış etkilenmiş bilim ve teknik alınmalı düşüncesi pek hayat bulmayıp bunu yerine Batını yaşam biçimi ve kültürü taklit edilmiş. fakat burada da gerçek kültür değil batılıların da şikayet ettiği  düşük yaşam biçimi taklit edilmiştir.
bireyin hak ve özgürlüğünün önünde din bir engel olarak görülmüş. bireyin haklarını  savunalım derken devletin yapısı bozulmuş. devlet zaafa uğratılmıştır.

3. Aşağıda geçen beyitlerdeki söz sanatları:
Bî-baht olanın bağına bir katresi düşmez
Bârân yerine dürr ü g her yağsa semâdan
Er bab-ı ke mâ li çekemez nâkıs olanlar
Ren cî de olur dî de-yi huf fâş Zi yâ’dan
Yağmur inci ve mercana benzetilmiş. teşbih sanatı var.
noksan ve kemal  sözcükleri aarsında tezat var. yine kendini yetiştirememiş kişiler gözleri ışıktan rahatsız olan yarasya benzetilmiş. istiare santı var. alim ise bir ışığa benzetimliş. fakat alim söylenmemiş açık istiare var.

4. kanun devlet hak. adalet, bilim, dinin ilerlemeye engel olması( pozitivim anlayışı)
Bu ifeda ve kavramlar dönemin zihniyeti ile ilişkilidir. bu şiir Yenileşme dönemininde yaşananları eleştiriyor.

5. şiide ahengi sağlayan unsurlar:
kafiye düzeni:             aa, ba,ca,da......hh
Ölçü:                          aruz ölçüsü.
kafiye/ redif:               - siâyet-  yeni çıktı       yeni çıktı redif,   yet'ler  zengin kafiye
                                 - dirâyet-  yeni çıktı
                                 -  hamiyyetyeni çıktı
asonans:                     a,i
aliterasypn:                 y,t, d,m

6. şiir yazıldığı dönemin sant anlayışını yansıtmaktadır. Dil Arapça ve Farsça sözcük ve dil kaideleri ile doludur. sanatlı bir anlatım vardır. buna rağmen dil o gün diavan edebiyatında kullanılan dile göre daha sadedir.

7. Şiir dönemin sanat anlayışınını yansıtmaktadır. Tanzimat şiiri şekil olarak eskiye bağlı kalırken içerik olarak batıdan alınan temalar işlenmiştir. bu şiirde de tema divan şiirinde işlenen temadan farklıdır.

 8. ETKİNLİK
 Divan şiirinden alına örnekle Ziya paşanın terkib- benti şekil bakımından benzerlik göstermektedir. fakat içerik bakımından farklıdır. ölçü her iki şiirde de aruz ölçüsüdür. her iki şiirde de beyit nazım birimi ve aynı kafiye düzeni kullanılmıştır. farklşı olarak temalar dikkat çekmektedir.

8. Ziya Paşa'nın terkib-i benti ile Tanzimat şiiri arasında hem şekil hem de içerik bakımından benzerlik vardır. tema olarak sosyal bir  sorun işlenmiş. biçim olarak divan edebiyatı nazım şekli kullanılmıştır.

9. Terkib-i bentten hissedilenler: dönemin sosyal yaşantısının bozulduğunu toplumun değerlerinin ters yüz olduğunu görüyoruz. bu da bize Osmanlı devletinin nasıl yıkıldığı  hakkında bize fikir veriyor.

10. Şiir Tanzimat dönemi şiir anlayışını özelliklerini yansıtmaktadır.

Read more

Daft Punk - Instant Crush [ Türkçe Çeviri ]


I didn't want to be the one to forget
Unutulacak biri olmayı istemedim

I thought of everything I'd never regret
Asla pişman olmadığım herşeyi düşündüm

A little time with you is all that I get
Sahip olduğum herşey seninle az bir zaman 

That's all we need because it's all we can take
İhtiyacımız olan herşey bu çünkü elde edebildiğimiz herşey bu

One thing I never see the same when you're 'round
Sen etraftayken benzerini  görmediğim bir şey

I don't believe in him - his lips on the ground
Ben ona inanmıyorum-dudakları yerde

I wanna take you to that place in the "Roche"
“Roche”ta ki bu yere seni götürmak istiyorum

But no one gives us any time anymore
Ama artık hiç kimse bize zaman tanımıyor

He ask me once if I'd look in on his dog
Bir defasında bana köpeğine bakıp bakmayacağımı sordu

You made an offer for it then you ran off
Bunun için bir teklifte bulundun sonra kaçtın

I got this picture of us kids in my head
Kafamda bizim bu resmimiz,çocuklar var

And all I hear is the last thing that you said
Ve duyduğum hep söylediğin son şeyler

"I listened to your problems
Ben senin sorunlarını dinledim

Now listen to mine"
Şimdi sen benimkileri dinle

I didn't want to anymore
Artık istemiyorum

And we will never be alone again
Ve bir daha asla yalnız olmayacağız

'Cause it doesn't happen every day
Çünkü bu hergün olmaz

Kinda counted on you being a friend
Arkadaş  olma konusunda sana az çok güvendim

Can I give it up or give it away?
Vazgeçebilir miyim veya yol verebilir miyim ?

Now I thought about what I wanna say
Şimdi demek istediğim şeyi düşündüm

But I never really know where to go
Ama gerçekten nereye gideceğimi asla bilmiyorum

So I chained myself to a friend
Bu yüzden kendimi bir arkadaşa zincirledim

'Cause I know it unlocks like a door
Çünkü  bir kapı gibi kilidini açtığını biliyorum

It didn't matter what they wanted to see
Onların görmek istediği şeyin bir önemi yoktu

He thought he saw someone that looked just like me
Tıpkı benim gibi birini gördüğünü zannetti

The summer memory that just never dies
Asla ölmeyen  yaz mevsimi anıları

We worked too long and hard to give it no time
Kendimize zaman tanımamak için çok uzun ve sıkı çalıştık

He sees right through me, it's so easy with lies
O benim tam içimi görüyor,yalanlarla bu çok kolay

Cracks in the road that I would try and disguise
Gizlemeye çalıştığım yoldaki yarıklar

He runs his scissor at the seam in the wall
Makasını  duvardaki  çatlağa saplar *

He cannot break it down or else he would fall
Onu parçalayamaz aksi takdirde o düşerdi**

1000 lonely stars, hiding in the cold
Bin tane yalnız yıldız soğukta gizleniyor

Take it, I don't want to sing anymore
Bunu al,artık şarkı söylemek istemiyorum

"I listened to your problems
Ben senin sorunlarını dinledim

Now listen to mine"
Şimdi sen benimkileri dinle

I didn't want to anymore
Artık istemiyorum

And we will never be alone again
Ve bir daha asla yalnız olmayacağız

'Cause it doesn't happen every day
Çünkü bu hergün olmaz

Kinda counted on you being a friend
Arkadaş  olma konusunda sana az çok güvendim

Can I give it up or give it away?
Vazgeçebilir miyim veya yol verebilir miyim ?

Now I thought about what I wanna say
Şimdi demek istediğim şeyi düşündüm

But I never really know where to go
Ama gerçekten nereye gideceğimi asla bilmiyorum

So I chained myself to a friend
Bu yüzden kendimi bir arkadaşa zincirledim

'Cause I know it unlocks like a door
Çünkü  bir kapı gibi kilidini açtığını biliyorum

I don't understand, don't get upset, I'm not with you
Anlamıyorum,üzülme,ben seninle birlikte değilim

We're swimming around, it's all I do when I'm with you
Etrafta yüzüyoruz,seninle birlikte olduğumda yaptığım hep budur
Read more

Justin Timberlake - Murder [ Türkçe Çeviri ]


[Verse 1: Justin Timberlake] 
[Dize 1 : Justin Timberlake ] 
Walking around middle of the night 
Gece yarısı yürüyüş 
Might end a man's life with that innocent face 
Bir insanın hayatı bu masum suratı yüzünden sona erebilir 
Cause everything below your neck killin' everything next 
Sonraki her şeyi öldürmek,boyun altındaki herşeyi 
It's murder, murder 
Bu cinayet,cinayet 
You say I need to watch out, something might go down, good 
Dikkat etmen gereken,bir şey ,iyi gidebilir 
I really wanna take this under the ground 
Gerçekten bunun altında yer almak istiyorum 
And I'ma be down to go to that level 
Ve bu seviyeye gitmek için aşağıda oluyorum 
And even when you speak regular a sick freak girl, I say ok 
Ve hatta normal hasta bir kız konuşurken ,diyorum ki tamam 
So come on and leave me cause the deeper you take me the better 
Bu yüzden gel ve beni al neden beni derinden daha iyi alıyorsun 
You killin' me softly but we can go as hard as you want to 
Beni yavaşca öldürüyorsun ama istediğin kadar sert gidebiliriz. 
Bed's way under the ground, under the ground 
Yatak yolu toprağın altında,toprağın altında 
And I'll be down and throw it at that level 
Ve ben aşağıda olacağım ve bu düzeyde atacağım 

[Hook: Justin Timberlake] 
[Nakarat:Justin Timberlake ] 
Ooooh that girl is murder (Everybody get down) 
Ooooh bu kız cinayet işledi (Herkes yere yatsın) 
Ooooh that girl is murder (Everybody get down) 
Ooooh bu kız cinayet işledi (Herkes yere yatsın) 
Under the lights and sound 
Işıkların ve sesin altında 
Everybody get down, down 
Herkes yere yatsın,yere 
You know that she's a killer 
Onun bir katil olduğunu biliyorum. 
Watch it get down, watch it get down 
Dikkat et yere yat,dikkat et yere yat 
Watch it get down, watch it get down 
Dikkat et yere yat,dikkat et yere yat 
Murder.... 
Cinayet... 

[Verse 2: Justin Timberlake] 
[Dize 2 : Justin Timberlake ] 
You dancing around, hanging out the window 
Etrafta dans ediyorsun,pencereden dışarı asılı 
Talking real big with your little slim waist 
İnce belin ile büyük konuşuyorsun 
And with all that below your waist 
Ve o belin altında 
Girl, you know the next scene is murder 
Kızım,bir sonraki sahnede cinayet olduğunu biliyorsun
Maybe you need to watch out something might go down 
Belki birşey olabilir dışarıyı izlemek gerekir 
Girl, your body is gonna end up 
Kızım,vücudun sona erecek 
Under the ground, under the ground 
Toprak altında,toprak altında 
I would be down to go to that level 
Bu seviyeye gitmek için aşağıda olacağım 
And even when you dress regular a freak chick 
Ve normal ucube bir fıstık gibi giyiniyorsun 
Girl, you complement my taste 
Kızım,tadımı tamamlıyorsun 
So girl don't be stingy the more that you give me the better 
Bu yüzden kızım cimri olma bundan daha iyisini ver. 
You know you killin' me softly but we can go as hard as you want to 
Beni yavaşca öldürüyorsun ama istediğin kadar sert gidebiliriz. 
Until the bed's way under the ground, under the ground 
Ta ki yatak yolu toprağın altında,toprağın altında 
I would be down to go to that level 
Bu seviyeye gitmek için aşağıda olacağım. 

[Hook] 
[Nakarat] 

[Verse 3: Jay-Z] 
[Dize 3 : Jay-Z ] 
Yoko Ono, she got that Yoko Ono 
Yoko Ono,o bu Yoko Ono 
You know that shit that made John Lennon go solo 
John Lennon'ın yalnız gitmesi için yapılan pisliği biliyorsun. 
Know that shit gotta be lethal 
Bu pislik öldürücü olmayı biliyor 
If that pussy broke up The Beatles 
Eğer bu korkak kırılırsa The Beatles 
Chocha ruined pop culture 
Chocha pop kültürünü berbat ettin. 
All them playa days is over 
Bütün playa günleri sona erdi 
Got me buying Rovers, rings 
Rovers marka yüzük satın aldım 
Jumping over brooms and church rooms, kaboom* 
Süpürgelerin üzerinde zıplıyor ve kilise odaları,Bom 
That bomb, that P 
Bu bomba ,bu P 
It's a problem call the police 
Bu bir problem polisi ara 
Red bottoms, white sheets that's murder, she a beast 
Kırmızı tortular,beyaz çarşaf,bu cinayet,o bir canavar 
Faces of death, she fine or what 
Ölümün yüzleri,o iyi yada ne 
Suicide I'm trying to cut 
İntiharı kesmeye çalışıyorum 
White chalk line 'em up 
Beyaz tebeşir hattı hizalı 
Give new meaning to dying to fuck 
Ölürken onu si*mek için yeni bir anlam verin. 

[Hook] 
[Nakarat] 
Read more