İstiklal Marşımızın Kıta Kıta Açıklaması

İSTİKLÂL MARŞIMIZIN AÇIKLAMASI

BİRİNCİ KITA: Şair bu kıtada Türk milletine sesleniyor ve diyor ki: “Ey milletim endişelenme! Yurdumun üzerinde bacası tüten en son ocak da sönmeden, yıkılmadan (son kişi de şehit olmadan), şafak kızıllığı içinde bir alev gibi dalgalanan, yüzen al bayrak indirilemez. O bayrak, milletimin daima parlayan yıldızıdır, kuvvetinin ve kudretinin sembolüdür. O bayrak sadece benimdir, yani benim milletimindir. Başka hiçbir varlık ona sahip olamaz.” Şair bu kıtada kendini, Türk milletiyle özdeşleştiriyor.

İKİNCİ KITA: Bu kıtada bayrağa sesleniş var. Şair bayrağa seslenerek; “Ey nazlı hilâl, senin yoluna canımı kurban edeyim, ne olur kaşlarını çatma, yüzünü asma! Bu öfken, bu hiddetin nedendir? Tarihi kahramanlıklarla dolu olan milletime artık gülümse. Yoksa, asırlardır senin uğrunda savaşırken toprağa dökülen kanlarımız sana helâl olmaz. Zira yalnızca Allah’a kulluk eden milletimin, O’ndan başka hiçbir güce boyun eğmeyen milletimin, bağımsızlık hakkıdır.” diyor.

ÜÇÜNCÜ KITA: Üçüncü ve dördüncü kıtalarda da şair kendini Türk milletiyle özdeşleştiriyor. Milletinin ağzından seslenerek; “Ben, tarihin ilk devirlerinden beri bağımsız olarak yaşamış bir milletim. Bundan sonra da, bağımsız olarak yaşamaya devam edeceğim. Beni esir etmeye kalkışacak olanlar olsa olsa çıldırmış olanlardır. Onların akıllarına ve bu düşüncelerine şaşarım. Kükreyerek coşkun akan bir ırmak gibiyim, önümü kesmek isteyen engelleri yıkar geçerim. Hatta dağları dahi parçalar, uçsuz bucaksız denizlere bile sığmam taşarım.” diyor. Şair burada, “yırtarım dağları” derken, Ergenekon Destanı’nda Türklerin dağı eritip delerek Ergenekon’dan çıkışlarını da akla getiriyor.

DÖRDÜNCÜ KITA: Şair bu kıtada; “Batı (Avrupa), bilim ve teknik alanında ne kadar gelişmiş olursa olsun, bizim de buna karşılık, ‘iman dolu göğüs’e benzeyen sınır boylarımız var. Yani sınırlarımızda, yüreği iman ateşiyle yanan Mehmetçiklerimiz var. Bırak, o adına “medeniyet, uygarlık” denilen tek dişi kalmış canavar, yani Batı, ulusun –kurt uluması gibi- dursun. Onun, böyle güçlü bir imanı boğmaya gücü yetmez.” diyor. NOT: Buradaki “ulusun” kelimesi “yücesin, büyüksün” anlamında değildir.

BEŞİNCİ KITA: Bu kıtada şair, Türk milletinin tek tek bütün fertlerine sesleniyor: “Arkadaş, vatanıma alçakları, düşmanları sakın sokma. Bu uğurda gerekirse gövdeni (vücudunu) siper et, (Çanakkale’de yaptığın gibi) etten kemikten duvarlar ör; ama bu utanmazca saldırıları durdur. Zira Allah’ın sana vadettiği, geleceğini müjdelediği o mutlu günler, güzel günler mutlaka gelecektir. Hatta o günlerin gelmesi artık belki de çok yakındır.” Âkif bu kıtada millete büyük bir moral veriyor.

ALTINCI KITA: Şair altıncı kıtada, bilhassa yetişmekte olan genç nesillere ve gelecek nesillere sesleniyor. Onlara; “Üzerinde dolaştığın, serbestçe gezindiğin bu yerleri basit bir toprak parçası olarak görme. Bu vatan topraklarını iyi tanı, bu toprakların nasıl vatan haline geldiğini iyi öğren. Toprağın altında kefensiz olarak yatan binlerce şehidi düşün. Sen; vatanı, milleti ve kutsal değerleri için şehit düşmüş insanların çocuğusun. Bu vatan topraklarının değerini bilmeyen kişi durumuna düşerek şehit atalarını incitme. Sana, karşılığında dünyanın bütün zenginliklerini de verseler, sen bu cennet vatanı kimselere verme.” diyor.

YEDİNCİ KITA: Şair bu dörtlükte de vatan sevgisi üzerinde duruyor. “Her karış toprağı şehit kanıyla sulanmış, adeta sıksan şehit kanı fışkıracak bu topraklar, bu cennete benzeyen vatan için kim kendini fedâ etmez.” diyor. Allah’a da seslenerek; “Canımı, sevdiklerimi, bu dünyada neyim var neyim yoksa hepsini alsın ama yeter ki beni bu dünyada vatanımdan ayrı koymasın.” diyerek yalvarıyor.

SEKİZİNCİ KITA: Sekizinci kıtada şair yine Allah’a yalvararak; “İlâhi, -Ya Rab- ruhumun senden bir tek emeli, isteği var. Mabetlerimizin, ibadethanelerimizin göğsüne yabancı eli değmesin. (Vatan topraklarımıza düşman ayağı basmasın.) Bir de, şehadetleri (kelime-i şehadet) dinin temeli olan bu ezanlar sonsuza kadar yurdumun üstünde, göklerinde inlesin, okunsun.” diyor.
DOKUZUNCU KITA: Şair bu kıtada da, Allah’a sesleniyor ve “Eğer sekizinci kıtadaki dileklerim gerçekleşirse, işte o zaman mezar taşım da yeryüzünde hâlâ duruyorsa, coşkuyla, sevinçle sana binlerce defa secde eder, yerlere kapanır. Bu sevinç dolayısıyla yaralarımdan kanlı yaşlar boşanır ve cesedim adeta soyut bir ruh gibi yerden fışkırır ve bu sevinçle başım belki de yükselerek gökyüzüne değer.” diyor.

ONUNCU KITA: Son kıtada şair yine bayrağa sesleniyor. “Şafak vakti nasıl ufukta adeta kızıl dalgalanmalar oluyorsa, sen de kırmızı renginle, şanınla şerefinle dalgalan. Artık senin uğrunda döktüğümüz (akıttığımız) kanların hepsini helâl ediyoruz. Bundan böyle sen de, milletim de sonsuza kadar var olacaksınız. Zira tarih boyunca hep hür yaşamış, hürriyet içinde dalgalanmış bayrağımın bundan sonra da hür olmak hakkıdır. Yine, yalnızca Allah’a tapan, O’na kulluk eden, başka hiçbir kuvvete boyun eğmeyen milletimin de bağımsız olmak, bağımsız olarak yaşamak hakkıdır.” diyor.
Read more

Öğretici Metinler Nelerdir? Öğretici Metinlerin Özellikleri

1.ÜNİTE: ÖĞRETİCİ METİNLER
ÖĞRETİCİ METİNLERİN ÖZELLİKLERİ
1. Nurullah Ataç
2. Suut Kemal Yetkin
3. Sabahattin Eyüboğlu
4. Ahmet Hamdi Tanpınar,
5. Cemil Meriç,
6. İsmail Habib Sevük,
7. Mehmet Kaplan,
8. Salah Birsel,
9. Falih Rıfkı Atay,
10. Haldun Taner,

Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öğretici metinlerin özellikleri
şunlardır: Öğretici metinler bakımından bu dönemde büyük ilerlemeler
kaydedilmiş; deneme, makale, gezi yazısı, hatıra, fıkra, eleştiri türlerinde
önemli eserler verilmiştir. Bilgi verme, düşündürme, açıklama amaçlanmış;
metnin yapısı dil ve anlatımı, kullanılan motifler bu amaçlara göre
belirlenmiştir. Kurtuluş Savaşı’ndan yeni çıkmış olan ülkenin Atatürk ilke ve
inkılâpları doğrultusunda büyük bir kalkınmaya girişmesi sonucunda millete
ve milletin kültürüne yönelinmiş, Anadolu ve Anadolu insanı konu edilmiştir.
Öğretici metinlerde günlük konuşma dilindeki Türkçe sözcükler, halk
söyleyişlerindeki tamlamalar kullanılır; Arapça ve Farsça sözcüklere fazla
yer verilmez. Bu dönem yazarları, öğretici metinlerde terim ve kavramları,
gündelik hayata ait sözcük ve sözcük gruplarını kullanarak edebi bakımdan
güçlü bir anlatıma ulaşmayı amaçlarlar. Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı
öğretici metinlerinde yazı dilinin konuşma diline yaklaştırılması, açık ve sade
bir dilin kullanılması daha fazla okura ulaşılmasını sağlamıştır.
Read more

2013 - 2014 10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 34 - 35 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

10. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (BİRYAY) Destan Dönemi Türk Edebiyatı (sayfa 34-35)

ANLAMA-YORUMLAMA

Destan Dönemini temsil eden bu görsel ögelerle ilgili düşüncelerinizi belirtiniz.
Üstte solda yer alan resim hayat ağacıdır. Türk mitolojisinde ağaç miti önemli bir yere sahiptir. Gökten ağaca bir ışık düşer, ağacın içinden bir veya birkaç dünyaya gelir. Destanlarımızda ağaç miti kullanılmıştır.
Sağdaki resimde Göktürk savaşçısı görülüyor. Göktürklerin günlük hayatında at, ok, yay önemli bir yere sahiptir. Bunlar savaşta ve avlanmada kullanılan silah ve araçlardır.

2. Destan dönemindeki "mit"lerin bir bölümü günlük yaşamın içinde yer almaktaydı. At, ok, yay, ağaç gibi. İnanışlarla bağlantılı "mit"ler, insanların duygu ve düşünce dünyasını, kültürünü etkilemiştir. (ışık, kırklar gibi)

3 a) İnsanların tabiatla veya üstün güçlerle mücadelesinde yapılan kahramanlıklar abartılarak nesilden nesile aktarılmış, hayal gücü kullanılarak olağanüstülükler eklenmiş, böylece mitolojik unsurlar ortaya çıkmıştır.
b) Mitoloji ögeler, o dönemini dilini ve sanatını etkilemiştir. Mitolojik ögelerin etkisiyle anlatımda abartma, olağanüstülük, hayal gücü, yüceltme gibi özellikler görülmüştür. Zaman zaman sanatlı, zaman zaman şairane söyleyişle dil ve anlatımın zenginleştiği görülür.

4. Anonim olan sözlü anlatım ürünleri toplumun ortak malıdır. Toplumun kültürel değerlerini yansıtır. Destanlarda bir milletin mücadelelerini, bağımsızlık çabalarını, hayata bakışını, inanışlarını, milleti millet yapan değerleri görürüz.

DEĞERLENDİRME

1. Destan, geleneksel olarak yayılan veya toplumun hayal gücüyle biçim değişti­ren tanrı, tanrıça, evrenin doğuşu ile ilgili hayalî, alegorik bir anlatımı olan halk hikâyesine denir.
Destan Dönemi ile destanların ortaya çıktığı zaman dilimi belirtilmektedir.
Sözlü edebiyat mitolojik dönemde başlamıştır.
• Mitolojik öğeler, dönemin yaşam ve inanç biçimiyle ilişkilidir.
• Ergenekon Destanı Göktürklere ait bir destandır.

2 Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Destan Döneminde kavimlerin özelliklerinin destanlara yansımaması
B. Mitolojik öğelerin doğuşuna, insanların korktukları doğa olaylarının neden olması
C. Mitlerin, efsaneleşen kavram veya kişiler olması
D. Farklı uygarlık ve kavimlerde de destan döneminin var olması
E. Destanlara, halkın zihniyetinin ve beğenisinin yansımış olması

Cevap: A ( Destan döneminde kavimlerin özellikleri destanlara yansımıştır.)

sayfa 35

3.  Destanlarda olağanüstü öğelerin bulunmasını neye bağlıyorsunuz? Düşüncelerinizi belirtiniz.

Destanlarda mitolojik unsurların olması, milletlerin kahramanlıkları önemseyip bunları yüceltmesi, konunun ilgi çekici ve etkileyici hale getirilmesi...


4. Destanlarımızı geniş bir coğrafya ve tarih içerisinde incelemek gerektiği ve destanlarımızın çeşitliliği, zenginliği anlatılmaktadır.

5.  Aşağıdakilerden hangisi Türk destanlarındaki mitolojik öğelerden biri değildir?
A.  Ağaç
B.  Gemi
C.  Işık
D.  Kutlu Dağ
E.  Kurt

CEVAP: B (Gemi)

6.  Aşağıdakilerden hangisinde sözlü edebiyat ürünleri bir arada verilmiştir?
A.  Koşma, ninni
B.  Masal, mesnevi
C.  Atasözü, kaside
D.  Halk hikâyesi, gazel
E.  Destan, atasözü

Cevap: E


7.  Mitolojik öğelerin gelecek nesillere aktarılmasında sözlü edebiyat ürünlerinin üstlendikleı rolün önemini açıklayınız.


Destan, masal, efsane gibi sözlü edebiyat ürünleri mitolojik ögeleri geleceğe taşırlar.
Read more

Canlıların Ortak Özellikleri Nelerdir? Detaylı Anlatım

1-) Hücresel Yapı : Tüm canlılar yapısal ve işlevsel bakımdan en küçük yapı birimi olan hücreden oluşur.

  • Bazı canlılar sadece bir hücreden oluşur. Bunlara ; "Bir hücreli canlılar" denir.
Örnek : Öglena, Amip, Paramesyum

  • Bazı canlılar ise çok sayıda hücrenin belirli bir organizasyon ile bir araya gelmesi sonucu oluşmuştur. Bunlara da ; "Çok hücreli canlılar" denir
Örnek : İnsan, Hayvan, Bitki

2-) Beslenme : Canlıların hayatlarını sürdürebilmesi için beslenmeleri gerekir. Canlılarda değişik beslenme şekilleri görülür. Bunlar ; Otorotof ve Heterotrof beslenmedir.

  • Otorotof beslenme ; Canlıların kendi besinini kendisi üretmesidir. Bu beslenme şekli fotosentetik bitkiler (ışık enerjisi ile besin üretme) ve kemo sentetik canlılarda (bakterilerde) görülür. Bu canlılara üreticiler de denir.
  • Heterotrof Beslenme ; Canlılar ihtiyacı olan besini dışarıdan hazır olarak alırlar. Bu canlılara Tüketiciler de denir. Bu beslenme şekli İnsan, hayvan, mantar ve daha bir sürü canlıda görülür.
3-) Enerji Üretimi (Solunum) : Canlıların büyümesi, iş yapabilmesi, üremesi, bütün hayatsal Fonksiyonlarını gerçekleştirebilmesi için enerjiye ihtiyaç vardır.

  • Canlıların kullandığı enerjinin temeli Güneş tir.
  • Güneş enerjisinin tüketici canlılar (heteratrof) tarafından kullanılabilmesi için fotosentezle bitkiler tarafından kimyasal bağ enerjisine (besinlere) dönüştürülebilmesi gerekir.
  • Fotosentez organik besinlerin kimyasal bağlarında depolanan bu enerji hücre solunumu ile serbest hale geçer ve hücrede kullanılır. Hücrede Oksijenli ve Oksijensiz olmak üzere iki çeşit solunum gerçekleşir.
  • Oksijenli Solunum ; Hücrede oksijen kullanarak besinlerdeki kimyasal bağ enerjisinin açığa çıkarılabilmesidir. Örnek ; Hayvan , bitkiler
  • Oksijensiz Solunum ; Hücrede oksijen kullanmadan besinlerdeki kimyasal bağ enerjisinin açığa çıkarılması olayıdır. Örnek ; Bazı bakteriler
4-) Büyüme : Canlıların yapısını oluşturan hücrelerin sayıca ve hacim olarak artmasına büyüme denir.
Büyüme olayı besinlerle ve solunum ile gerçekleşir. Dışardan alınan besinlerin hücrede kullanılması ve enerji oluşturulmasını içeren olayların tümüne Metabolizma denir.

Metabolizma : Anabolizma (Yapım olayları) ve Katabolizma (Yıkım olayları) olarak 2 ye ayrılır.
Anabolik ve katabolik olaylar hücrenin hayatı boyunca devam eder.
Anabolik olaylar > Katabolik olaylar --> Canlı büyür.
Anabolik olaylar = Katabolik olaylar --> Büyüme durur.(Yetişkinlik)
Anabolik olaylar < Katabolik olaylar --> Yaşlanma

Hayvanlarda büyümenin üst sınırı vardır. Bitkilerde ise gövde ve kök uçlarında bulunan sürekli bölünebilen doku nedeniyle büyüme sınırsızdır.


5-) Haraket : Canlılar yaşadıkları ortama göre çeşitli hareket yeteneklerine sahiptir.
Örnek : Tek hücrelilerde Paremesyum = Siller ile (Titrek Tüy) , Öglena = Kamçı ile , Amip = Yalancı ayak (Sitoplazma uzantısı) ile çok hücrelilerde bacak, kanat, yüzgeç gibi yapılarla hareket sağlanır. Bitkilerde ise yönelme hareketi vardır. Işığa Yönelme gibi..

6-) Boşaltım : Bir hücreli yada çok hücreli canlılarda metabolizma sonucunda oluşan atık maddelerin canlıdan uzaklaştırılmasına boşaltım denir.

Tek hücrelilerde Boşaltım ; kontraktil kokularla yapılır.
Bitkilerde fazla su yapraktan terleme yoluyla yapılır.
Katı atıklar yaprak dökümü ile uzaklaştırılır.
Hayvanlarda katı sindirim atıkları sindirim sistemiyle solunum gazları (CO2) su ve suda çözünmüş zehirli atıklar boşaltım sistemiyle canlıdan uzaklaştırılır.

7-) Üreme : Her canlının belli bir büyüme döneminden sonra neslini devam ettirebilmesi için kendine benzer bireyler meydana getirmesine üreme denir.

Eşeysiz Üreme (Mitoz Bölünme) ; Mitoz hücre bölünmesi ile oluşur. Kalıtsal açıdan hem birbirine hemde ana canlıya tamamen benzer yavrular oluşur. Kalıtsal çeşitlilik yoktur. Tek bir ata vardır.
Eşeyli Üreme (Mayoz Bölünme) ; Üreme hücreleri mayoz bölünmeyle oluşturulur. Enek ve dişi üreme hücreleri vardır. (Yumurta ve Sperm, iki canlı var.) Oluşan yavrular hem birbirinden hemde ana babadan tamamen farklıdır. Kalıtsal çeşitlilik var, bu nedenle farklı yaşam şartlarına kolay uyum sağlarlar. Eşeysiz üremeye göre bu nedenle avantajlı.


8-) Uyarılma Çevresel Uyarılara Tepki : Canlılar iç ve dış ortamlardan gelen fiziksel ve kimyasal uyarılara tepki gösterirler. Bu duyarlılıkları sayesinde çevrelerinde meydana gelen bu tepkimelere karşı kendilerini koruyabilirler.  
 Örnek : Bitkilerin suya yönelirken kireç vb. maddelerden uzaklaşması, göz bebeklerinin az ışıkta genişlemesi, fazla ışıkta daralması
Çevresel uyarılara tepki sinir sistemi ve duyu organlarının birlikte çalışmasıyla gerçekleşir.

9-) Organizma, Organizasyon : Çok hücrelilerde organizasyon en küçük yapı birimi hücredir. Hücre < Doku < Organ < Sistem < Canlı

10-) Adaptasyon : Canlıların yaşama ve üreme şansını arttıran uyum yeteneğidir.
Kalıtsal olmalıdır. 

11-) Protein Sentezi : Bütün canlıların ribozom organeli taşır.  Ribozom organeli protein sentezlemektedir. (Hücre zarı yapısına katılır)

Read more

Leyla Gencer Kimdir?

Ayşe Leyla Gencer, (d. 10 Ekim 1928; Polonezköy, ö. 10 Mayıs 2008]; Milano), Türk opera sanatçısı. 20. yüzyılın en önemli sopranolarından birisi olarak görülür.[2]
Batı ülkelerinde "La Diva Turca", "La Gencer", "La Regina" olarak ün yapan; Milano, Roma, Napoli, Venedik, Viyana, Paris, San Francisco, Köln, Buenos Aires, Londra, Rio de Janerio, Bilbao, Chicago’da sanatını dinleten; Lucia’nın, Norma’nın, Lady Macbeth’in, Queen Elizabeth’in, Filoria Tosca’nın, Lucrezia’nın, Madam Butterfly’ın, Alceste’nin, Aida’nın, Violetta’nın, Leonora’nın "Leyla la Turca"sı soprano Leyla Gencer, hem seçkin opera sahnelerinde hem resitallerinde hayranlık uyandırmış sanatçılardandır. Opera repertuarı 23 bestecinin 72 yapıtını kapsamıştır. Gencer, T.C. Devlet Sanatçısıdır.

10 Mayıs 2008'de Milano'daki evinde kalp ve solunum yetmezliğine bağlı olarak hayatını kaybetti. Leyla Gencer’in cenazesi 12 Mayıs günü Milano’da La Scala Operası’nın Santa Babila Kilisesi‘nde düzenlenen kalabalık bir törenden sonra vasiyeti doğrultusunda krematoryuma götürülerek yakıldı. Leyla Gencer’in külleri daha sonra İstanbul’a getirildi. Kendi vasiyeti gereği küller, 16 Mayıs günü Dolmabahçe Sarayı ile Dolmabahçe Camii arasındaki yapılan bir törenden sonra Dolmabahçe açıklarında Boğaz sularına döküldü[3]. Törende, Mozart'ın Requiem'inden "Lacrimosa" ile Ahmed Adnan Saygun'un "Yunus Emre Oratoryosu"'nun 5, 12 ve 13. bölümleri İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestra ve Korosu tarafından seslendirildi.
İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın yeni yapılmakta olan merkezinde sanatçının vasiyeti üzerine bir "Leyla Gencer Müzesi" oluşturulacak.
Read more

Fiziğin Alt Dalları Nelerdir? Özellikleri



Fiziğin Alt Dalları
1) Mekanik Fiziği : Evrenin hareketlerini , kuvvet hareket, ilişkisini cisimlerin durgunluk şartlarını ve Güneş sistemini inceleyen fizik dalıdır. Klasik Fizik ve ya Newton fiziği de denilebilir.


2) Elektrik Fiziği : Elektrik yükünü elektrik yükünün hareketiyle oluşan elektirk akımını yükün hareketsiz durumu, potansiyeli inceleyen fizik dalıdır



3) Manyetizma Fiziği : Demir, Nikel, Kobalt gibi maddeleri çeken cisimleri , mıknatısın çevresinde oluşan manyetik alan, manyetik kuvvet ve bunların etkileşimlerini inceleyen fizik dalıdır.



4) Atom Fiziği : Maddenin yapısını oluşturan atomları ve atomlar arası ilişkileri inceleyen fizik dalıdır. Bu incelemeyi yaparken maddenin yoğurduğu veya saldığı elektro manyetik ışımaları inceleyen spektrometreden faydalanır.


5) Termo Dinamik : Fizik olaylarının oluşum şartlarını enerjiyi enerji değişimlerini, enerji aktarımlarını, enerji dönüşümlerini, ısı, sıcaklık, genleşme ve bunlar arasındaki ilişkiyi inceler.


6) Optik : Işığın yapısını, kırılma, yansıma, kırınım, girişim olaylarını inceler. Mercek, dürbün, mikroskop, teleskop yapımlarında optikten dalından yararlanılır.


7) Nükleer Fizik : Atom çekirdeğindeki olayları çekirdeklerde bulunan nötron ve protonları bir arada tutan nükleer kuvvetleri, çekirdeğin saldığı ışımaları ve bunların etkilerini inceleyen daldır.


8) Katı Hal Fiziği : Çok sert ve şekil değiştiremez maddelerle ilgilenir. Bu maddelerin elektrik, manyetik, optik, esneklik özelliklerini araştırır. Özellikle kristal yapıların nasıl oluştuğunu ve bu yapılarda atom dizilişini inceler.

Read more

Rihanna'nın En Yeni Dövmesi ( 9 Ekim 2013 )

Artık vücudunda dövme yaptırmadığı yer kalmayacak Rihanna'nın son olarak eline yeni bir dövme yaptırdı RİRİ.

İşte yeni dövmesi sizce nasıl olmuş?

Read more

Fizikte Modelleme Nedir? Fizikte Modelleme Özellikleri

model
  Fizik olaylarının daha kolay ve iyi anlayabilmek fizik olayları modellenerek açıklanır. Modelleme yapılırken bilinmeyen ve yeterince anlaşılmayan olguya hedefbilinen ve anlaşılan olguya ise kaynak denir.

  Var olan kaynaklardan hareketle bilinmeyen bir hedefi basit ve anlaşılır bir hale getirmek için yapılan işlemler bütününe modellememodelleme sonucu çıkan ürüne model denir. 


Fizikteki Bazı Modeller
  1. Işığın dalga ve tanecik modeli
  2. Atom modeli
  3. Güneş sistemini açıklyan uydu modeli
  4. Elektrik ve manyetik alanı açıklamak için kuvve çizgileri modeli
Modelleme Çeşitleri

  1. Benzeştirme modelleri
  2. Teorik modeller
  3. Matematiksel modeller


Bu yazı http://bilgiblogtr.blogspot.com/ sitesinden alınmıştır.

Read more

Anlatımda Bakış Açısı Nedir? Anlatımda Bakış Açısı Özellikleri Nelerdir?

Anlatımda Bakış Açısı

bakis
1-) Kahraman Bakış Açısı : Hikaye veya romanlardaki olaylar, eserdeki kahramanlardan birinin bakış açısıyla anlatılıyorsa birinci kişi (ben-biz) ağazından anlatım söz konusudur.

Örnek : Babam her sabah biz uyanmadan, karanlıkta kalkıyor, hiç bir şey yemeden ekmeğini alıp yola çıkıyordu. Akşam hava kararırken yalıdan dönen toplayıcılarla oda dönerdi. Her gün altı liraya kadar gündelik alıyordu galiba. O parayla köyün bakkalından yiyecek öteberi alırdık.

2-) Gözlemci Bakış Açısı : Gözlemci kişinin (o) bakış açısıyla yapılan anlatımda anlatıcı , gördüklerini anlatan bir şahit konumundadır. Bu yöntemde anlatıcı, öykü kahramanından daha az şey bilir. Anlatıcı, hikayedeki kişilerin aklından geçenleri bilmez, nesnel bir tavır takınır. Olan bitenler okuyucuya kamera sessizliğiyle aktarır.

Örnek : Erkekler düğün evindeki bir odaya tıkılmışlardı. Kapıdan başka hiç bir yerden ışık almayan , toprak tabanlı odanın kenarında alçak bir sekinin üstünde şehirden getirdiği iki misafiriyle hancı Yakup Ağa oturmuştu. Düğün sahibi güveyinin büyük kardeşi - dört yana koşup ortalığı idare, misafirlere ikram ediyor, kapıya yakın bir yerde panikleyip duran ihtiyar bir aşığa :" Ne duruyorsun çalsana ! " diye sesleniyordu. Yirmi beş otuz kişi küçük odanın kenarlarına sıkışıp oturmuşlar ve ortada ancak bir buçuk adım eninde ve boyunda bir yer : açık bırakmışlardı.

3-) Hakim / Tanrısal / İlah Bakış Açısı : Anlatıcı hikayelerde herşeyi biliyor, zaman ve mekan engeli tanımadan herşeyi görüyorsa hakim/tanrısal bakış açısı söz konusudur.Hakim bakış açısı olan anlatıcı, hikayelerde kahramanların psikolojik hallerini, akıllarından geçirdiklerini bil. Okura anlattığı yerin özellikleri ayrıntıl bilgi verebilir. Anlatım, üçüncü kişi "o" ile yapılır.

Örnek : "Sermet Bey, bir hafta sıbra kalabalık ailesiyle köşke taşındı. Halis bir zevk ehliydi. Her gece çalgı, çağanak, yemek, içmek, keyif, sofa gırla giderdi. Daima kadın akrabalarından kadın erkek 4-5 misafiri bulunuyordu. Sermet Türkiyeliydi fakat Avrupalıların "gündüz cefa gece sefa " düsturumu kabul etmişti. Çocukları mektebe giderdi. Kızlarını büyük ticarethanelere katip diye yetiştirmişti.

Bu yazı http://bilgiblogtr.blogspot.com/ sitesinden alınmıştır.

Read more

Küme Nedir? Küme Çeşitleri Nelerdir? Kümeler Detaylı Anlatım

Küme Ne Demektir? Küme Çeşitleri Nelerdir?

Herkes tarafından bilinen, elemanları iyi tanımlanmış,birbirinden farklı nesnelerin veya şekillerin bir araya gelerek oluşturdukları topluluklar bütününe yada net bir şekilde tanımlanmış nesneler topluluğuna küme denir.Bazı,kimi,bir kısım gibi netlik ifade etmeyen ve kişisel yorumlara dayalı ifadeler küme belirtmez.Bazı şovmenler,Dünyanın en güzel kadını; bunlar küme belirtmez.Kümeler büyük harflerle gösterilir.

Evrensel küme: Üzerinde işlem yapılan tüm kümeleri içine alan kümeye denir.En büyük kümedir.

Tümleyen: A'nın tümleyeni veya tümleneni demek, A kümesinin dışında kalan bütün elemanların oluşturduğu kümedir.

s15

Ayrık küme: Kesişimleri boş kümedir.Yani iki küme arasında ortak veya beraber kullanılan eleman olmuyacak.İçiçe geçen A alt küme B olduğunda A  fark B kümesi kesinlikle boş kümedir.

Eşit Küme: Elemanları aynı olan kümelere denir.Aynı zamanda eleman sayılarıda eşittir.

s14

Denk Küme: Eleman sayıları aynı olan kümelere denir.Dikkat elemanları deyil,eleman sayıları aynı olcak.Eşit kümeler denk kümelerdir ama, denk kümeler eşit küme deyildir. º sembolü ile gösterilir.
s12

Kümelerin Gösterim Şekilleri:
Kümelerin 3 çeşit 
gösterimi vardır.
1) Liste yöntemi: Kümenin elemanları aralarına virgül konularak parantez içinde yazılır. A= (1,2,3,4,5)
2) Şema yöntemi: Kümenin elemanları yanlarına nokta koyularak şema veya kapalı bir şekil içerisine yazılır.
3) Ortak özellik yöntemi: Kümenin elemanlarının ortak özellikleri kısaltılarak parantez içine yazılır. 
A=( 10'dan küçük tek sayılar)

Alt Küme: Alt küme demek bir küme diğer kümenin içinde olacak. 
Örneğin haftanın günleri kümesinde Salı günü alt kümedir çünkü haftanın içindedir.Haftanın günleri küme,salı günü alt kümedir.Kapsar tam tersi demektir.
Her küme kendisinin alt kümesidir.
A=(1,2,3,4,5,6) Kümesinin bazı alt kümeleri (1),(2),(1,2,5),(2,4,5,6),(1,2,3,4,5,6) .......

s11

s10

s9
Boş Küme: Elemanı olmayan kümeye denir.Boş küme her kümenin alt kümesidir.

s8
Kümelerin Birleşimi A nın elemanlarından veya B nin elemanlarından oluşan kümeye bu iki kümenin birleşim kümesi denir ve A È B biçiminde gösterilir.Kümelerde birleşim işlemi demek elemanların hepsini alacaz yani birleştirecez.
È B = {x : x Î A veya x Î B}

s7
Kümelerin Kesişimi
A ve B kümesinin ortak elemanlarından oluşan kümeye A ile B nin kesişim kümesi denir
ve A Ç B biçiminde gösterilir.
Kümelerde kesişim işlemi demek ortak kullanılanı yani arada olanı alacaz.
Ç B = {x : x Î A ve x Î B}

s6

Birleşim ve Kesişimle İlgili Temel Kavramlar

s5
İKİ KÜMENİN FARKI
A kümesinde olup, B kümesinde olmayan elemanların kümesine A fark B kümesi denir. A fark B kümesi A – B ya da A B biçiminde gösterilir.Kümelerde fark işlemi demek örneğin A-B , A’da olan B’de olmayan elemanlar veya fark işaretinin sağındaki kümeyi her zaman parmağımızla kapatıp diğer elemanları alacaz.
A – B = {x : x Î A ve x Ï B}

s4

Kümelerle İlgili Örnekler

A = (1,2,3,a,b,5)
B = (3,d,e,5,7)
AÇB = (3,5)
AUB = (1,2,3,a,b,5,d,e,7)
A/B = (1,2,a,b)
s(AUB)=s(A)+s(B)-s(AÇB)
s(AUB)=s(A-B)+s(B-A)+s(AÇB)

ELEMAN SAYISI

A, B, C herhangi birer küme olmak üzere,
  i) s(A È B) = s(A) + s(B) – s(A Ç B)
 ii) s(A È B È C) = s(A) + s(B) + s(C) – s(A Ç B) – s(A Ç C)
    – s(B Ç C) + s(A Ç B Ç C)
iii) s(A È B) = s(A – B) + s(A Ç B) + s(B – A)
ıv) a + b + c + d tane öğrencinin bulunduğu bir sınıfta voleybol oynayan öğrencilerin sayısı s(V) = b + c, 
tenis oynayan öğrencilerin sayısı s(T) = a + b, 
voleybol ve tenis oynayan öğrencilerin sayısı s(T Ç V) = b olsun.


s3
Tenis veya voleybol oynayanların sayısı:


s(T È V) = a + b + c
Tenis ya da voleybol oynayanların sayısı:

s(T – V) + s(V – T) = a + c
Sadece tenis oynayanların sayısı:

s(T – V) = a
Tenis oynamayanların sayısı:

s(T) = c + d
Bu iki oyundan en az birini oynayanların sayısı:

s(T È V) = a + b + c
Bu iki oyundan en çok birini oynayanların sayısı:

s(A Ç B) = s(A È B) + s(T – V) + s(V – T) = d + a + c
Bu iki oyundan hiç birini oynamayanların sayısı:

s(A È B) = d

Kümelerle İlgili Çözümlü Örnek Sorular

s1


soru

Bu yazı http://bilgiblogtr.blogspot.com/ sitesinden alınmıştır.
Read more

Medcezir 5. Bölüm Neden Yayınlanmıyor? Bu Hafta Medcezir Neden Yok?

11 Ekim 2013 Cuma günü Medcezir dizisinin yeni bölümü yayınlanmıyor? Sebebi ise o gün Estonya - Türkiye maçının olması.

11 Ekim Cuma günü Star TV'de saat 20:00de medcezirin 4. bölümünü yayınlacaktır.


Medcezir 5. Bölümünü 18 Ekim Cuma günü yayınlanacaktır. Bilginize
Read more

Austin Mahon ve Camila Cabello Birlikte Mi?


İşte son dönemde magazin dünyasına bomba gibi sarsan bir iddia, genç kızların yeni sevgilisi Austin Mahon ve  Fifth Harmony grubundan tanıdığımız Camila Cabello'nun aralarında aşk yaşadığı söylentisi.
Austin 17 yaşında Camila ise 16 yaşında aralarında neden bir ilişki olmasın ki ?
hatta gecen gün Austin twitterdan söyle bir twit attı.
@camilacabello97 Hey gorgeous! Good job tonight. I voted for you.
hemen ardından
When I text you, it's because I miss you. When I don't text you, it's because I'm waiting for you to miss me!

Siz bu olası ilişki için ne düşünüyorsunuz ?


Read more