2014 - 2015 9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 23 Soruları ve Cevapları ( Ada Yayınları )


2. ETKİNLİK:
I.

   Evet
Hayır
Gazete haberlerinde dil göndergesel( göndergeyi olduğu gibi ifade etme) işleviyle mi kullanılmıştır?
     X


II.

   Evet
Hayır
 Yukarıdaki reklam metinlerinde dil, alıcıyı harekete geçirme işleviyle mi kullanılmıştır?
     X


III:

   Evet
Hayır
Yukarıdaki görsel ögede Emir ve annesi sohbet ederken görmekteyiz. Bu konuşmada dil kanalı kontrol işleviyle mi kullanılmıştır?
     X


IV:

   Evet
Hayır
 Ahmet Hamdi Tanpınar, okuduğunuz şiirde dili heyecana bağlı işleviyle mi kullanmıştır?
     X


V.

   Evet
Hayır
 Yukarıdaki metinde dil, dil ötesi  işleviyle mi kullanılmıştır?
     X


VI.

   Evet
Hayır
 Okuduğunuz şiirde altı çizili kelimeler veya kelime grubunun gerçek anlamda mı yoksa mecaz anlamda mı kullanıldığını söyleyiniz. Bu incelemenin sonucundan hareketle şiirde dil şiirsel işleviyle mi kullanılmıştır?
     X





3.ETKİNLİK:
a. “mıh gibi aklımda tutuyorum” , “ısıtıyorum” ,“ yoksul bir gramofon”  “Cuma”  “ kullanılmamış bir gök”  ve “ haftalar ellerimde ufalanıyor.”  İfadeleri mecaz anlamda kullanılmıştır.
b. 1 ) Teşbih (Benzetme) :
Anlama güç katmak için, aralarında gerçek ya da mecaz, çeşitli yönlerden ilgi, benzerlik bulunan en az iki varlıktan zayıf olanı nitelik bakımından güçlü olana benzetme sanatıdır.
Teşbih sanatında en az iki, en fazla dört öğe bulunur. Öğeleri şunlardır:
1- Benzeyen:
Birbirine benzetilen şeylerden nitelik bakımından güçsüz olanıdır.
2- Kendisine Benzetilen:
Birbirlerine benzetilen şeylerden nitelik bakımından daha üstün ve güçlü olanıdır.
3- Benzetme Yönü:
Benzeyen ve kendisine benzetilen arasındaki ortak noktadır. Zaten benzetme bu ortak noktayı belirtmek için yapılır.
4- Benzetme Edatı:
Benzeyen ve kendisine benzetilen arasında benzetme ilgisi kuran kelime veya ektir.
Ör: Bu sesler dokunuyor en ağrıyan yerime,
      Bir eski çıban gibi işliyor içerime.
            (Ayak Sesleri/Necip Fazıl Kısakürek)
Benzeyen: Sesler
Kendisine benzetilen unsur: Eski çıban
Benzetme yönü: Batmak, işlemek
Benzetme edatı: Gibi
Teşbih- beliğ: benzetmenin sadece benzeyen ve kendisine benzetilen unsurları kullanılarak yapılan teşbihe denir.
Örnek: kömür gözlüm:   benzeyen: göz,  kendisine benzetilen: Kömür
Teşhis (Kişileştirme) :
İnsan dışındaki canlı ve cansız varlıklara insana özgü bir özellik verme sanatına teşhis denir.
Ör: Ağlama karanfil beni de ağlatma
      Sil gözyaşlarını
Metinde kullanılan söz sanatları:
Teşhis:  yoksul bir gramofon
Kişileştirme( teşhis):   mıh gibi aklımda tutuyorum, Cuma çalıyor, kullanılmamış bir gök
Teşbih-i beliğ:  içimi seninle ısıtıyorum
c. Metinde dil şiirsel işlev dışında heyecan bildirme işleviyle kullanılmıştır.

Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 19 - 20 Soruları ve Cevapları ( Ada Yayınları )

Sayfa 19.
1……………yukarıda cevap verildi.

2. Atatürk basının, bilinçli kamuoyu yaratmada en önemli araç olduğunu vurguluyor.

3. basın bir milleti aydınlatmada ona doğru yolu göstermede önemli bir araç olarak görüyor. Basının milletin genel sesi olduğunu vurguluyor.

4. Çünkü doğru ve tarafsız bir haber yapabilmesi için basın hür olmalıdır.

Sayfa. 20
                                    ANLAMA- YORUMLAMA
1.Çevremizdeki insanlar daha çok sözlü iletişimi yani dille gerçekleştirilen iletişim yöntemini kullanmaktadır.

2.Günümüzde en çok telefonla iletilişim kullanılmaktadır. Çünkü en kolay ve en hızlı iletişim sistemidir. Her yere taşınabilir özelliği onu vazgeçilmez kılıyor.

3.Bazen insan duygularını yüz yüze ifade edemez. Bu durumlarda mektup yazarak düşüncelerini ifade etme yoluna gidebilir. Biz de yer yer düşüncelerimizi mektup yazarak ifade ediyoruz.

4.İstiklal Marşı ve bayrak bir milletin bağımsızlığının sembolüdür.

5.büyüklere saygılı davranmak sosyal gösterge; sonbaharda ağaçların yapraklarının dökülmesi ise doğal göstergeye girer.

6. Basın toplumun doğru haber almasında önemli bir unsurdur. Kamuoyu basın sayesinde dünyadaki gelişmeleri, önemli olayları, kendilerini ilgilendiren hususları basın aracılığıyla öğrenir. Bu yüzden günümüzde basının doğru bilgiye ulaşma ve günlük olaylardan ve gelişmelerden haberdar olmada rolü büyüktür.
                                              
   DEĞERLENDİRME
1.Aşağıdaki cümlelerde yargılar doğru ise D yanlış ise Y yazınız.
·         İnsanlar iletişim kurmadan yaşayamaz                                                         (D)
·         Gösterge sistemlerini inceleyen bilime gösterge bilimi denir.                          (D)
·         Geleneklere uygun davranışlar sergilemek doğal gösterge örneklerindendir.  (Y)

2. Bağlam dışı bir konuşma iletişimi nasıl etkiler?
Bundan kasıt yüz yüze görüşmeme ise, bu iletişimi olumsuz etkiler. Muhatabını karşında görerek konuşmak, ona hitap etmek ve etkilemek daha kolaydır. Uzaktan konuşarak muhatabı etkileme daha zayıf bir iletişim yoludur.

3. Aşağıdakilerden hangisi iletişimin ögelerinden biri değildir?
A. Gönderici   B. Alıcı   C. İleti    D. Kanal      E. Amaç 

4.  Bu notun iletisini en iyi ifade edecek yöntem yazılı yani dille yapılan iletişimdir. Duyguları başka yollarla tam olarak ifade edemeyiz.

5. Kamuoyu basını sesini duyurmada bir araç olarak kullanır. Basın kamuoyunun sesidir.

6. Aşağıdakilerden hangisi doğal bir göstergedir?
A. insanların ayakkabılarını bağlamaları
B. Yardıma muhtaç birine yardım edilmesi
C. Ağaçların yapraklarının sararması
D. İnsanların selamlaşması

E. otobüste büyüklere yer verilmesi




2014-2015 9. Sınıf dil ve anlatım Ders Kitabı Cevapları- Ada yayınları- sayfa  21-27  arası

HAZIRLIK:
1.Dili, güzel kullanmanın sosyal hayattaki etkisini anlatınız. 
Dili güzel kullanan biri sosyal hayattaki ilişkilerinde daha sağlıklı bir iletişim kurar. Sağlıklı bir iletişim demek daha sağlıklı bir yaşam demektir. Kısacası dili kullanmayı bilen ilişkilerinde daha az sorunla karşılaşır. Kendini daha iyi ifade eder. İnsanlarla daha iyi iletişim kurar.
2. Yanlış anlaşıldığınız hissettiğiniz durumlarda karşınızdaki kişiyle nasıl iletişim kurduğunuzu açıklayınız.
Böyle  bir durumda yapılması gereken şey yanlış anlaşıldığınızı ifade edip anlatmak istediğiniz şey neyse onu daha açık bir şekilde ortaya koymak ve özür dilemektir.  Özür dileme aradaki yanlış anlaşılmadan dolayı oluşan kötü havayı yumuşatır. Muhatabınızı sizi anlamaya karşı açık hale getirir.
3. En son kime ve ne amaçla mektup yazdığınızı belirtiniz.
……………….cevabı size kalmış.
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 21 Soruları ve Cevapları ( Nova Yayınları )

Sayfa 21
2. a) İslamiyet Öncesi, İslami Dönem ve Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemlerine ait üç metin okudunuz.  Orhun Abideleri, gazel ve Promete isimli bu metinleri içerik ve yapı bakımından değerlendiriniz. Farklılıkları aşağıdaki tabloya yazınız.




 


b) Bu metinler arasındaki farklılıkların sebepleri nelerdir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Her bir metnin oluştuğu dönem farklıdır.  Her eser kendi döneminin zihni yetini yansıtır. Bir dönemin zihniyeti o dönemde yaşanan sosyal, siyasi, askeri, ekonomik ve kültürel alandaki değişlimlerdir.

3. a) Tevfik Fikret’in yaşadığı dönemin siyasi, sosyal ve kültürel özellikleri hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Tevfik Fiktet Servet-i Fünun dönemi sanatçılarındandır. Bu dönemde siyasi baskılar sanatçıların içe kapanmasına sebep olmuş. Eserlerde daha çok bireysel temalar işlenmiş, sosyal ve siyasi olaylardan uzak durulmuştur. Eserlerde karamsarlık, uzak ülkelere duyulan özlem konu olarak ön plana çıkmıştır.

b) Bakî’nin gazeline hâkim olan “kadere teslimiyet” inancıyla bilgi birikiminizden hareketle Fikret’in
şiirindeki “insan aklının yüceltilmesi” anlayışının hangi nedenlerden kaynaklandığını sözlü olarak
ifade ediniz. Bunların, ait oldukları dönemlerdeki toplumsal ve kültürel olaylarla ilişkisini açıklayınız.

Eserler farklı dönemlerin zihniyeti ile yazılmıştır. Bakinin yaşadığı dönemde İslam inancı etkili iken Tevfik Fikret’in yaşadığı dönemde ise akıl ön plana çıkmıştır. Bu zihniyet değişimi aynı zamanda edebi eserlere de yansımıştır.

c) Tevfik Fikret’in şiirinden hareketle, her olayın ve nesnenin bir tarihi olduğu gibi edebî metinlerin
de edebî ilişkilerin de bir tarihi olduğu söylenebilir mi? Tartışınız. Ulaştığınız sonucu sözlü olarak ifade ediniz.

Her olayın bir tarihi olduğu gibi edebi eserlerin ve edebi kişilerin de bir tarihi vardır. Çünkü her dönemin kendine özgü yaşam biçimi, sanat anlayışı farklıdır. Bu durum sanatçıları etkileyecek dolayısıyla sanat eserleri de etkilenecektir.

5. Okuduğunuz metinlerden ve yaptığınız araştırmalardan hareketle farklı uygarlıkların ve tarihî dönemlerin Türk edebiyatı üzerindeki etkilerini karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.

Toplumlar yaşadıkları coğrafyalara, dini inançlarına ve kültürel seviyelerine ve gelecek düşüncelerine göre farklı toplum ve uygarlıklardan etkilenirler. Türkler İslam öncesinde bazı uygarlıklardan etkilenmelerine rağmen kendi kültürel kimliklerini büyük oranda korumuşlardır. İslam’ın kabulü ile İslam uygarlıklarının etkisi altında kalmışlardır. Tanzimat’la birlikte Batı kültürü toplumumuzu etkilemiş bu değişim edebiyatımıza da yansımıştır. Bu etkileşimler neticesi edebiyatımız üç ana döneme ayrılmıştır. İslamiyet öncesi, İslami devir ve Batı tesirinde gelişen Türk edebiyatı.

İslamiyet’in kabullü edebiyatımızın da şekil değiştirmesine sebep olmuş divan edebiyatı doğmuştur.
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 24 Soruları ve Cevapları ( Nova Yayınları )


1. “Türk edebiyatı bugüne gelene kadar bilebildiğiniz üç medeniyet devresi geçirmiştir. Her bir
Uygarlığın kendine özgü şartları ve düşünce dünyası vardır. Toplumdaki değişimin kalıcı ve sürekli oluşu, zihinlerin dönüşümüne bağlıdır. Zihniyetteki köklü değişiklik gündelik hayata yansıyınca edebiyatta da paralel bir değişim gerçekleşir.” edebî dönemlerin zihniyetle ilişkisini göz önüne alarak yukarıda anlatılmak istenen düşünceyi bir cümle ile açıklayınız.
Zihniyet değişimi bir dönemin edebi ürünlerinin de şekillenmesini sağlar.

       2.  Aşağıdaki cümlelerin karşısına yargılar doğru ise “d”, yanlış ise “y” yazınız.

·          İslam uygarlığı çevresinde gelişen Türk edebiyatı büyük oranda atlı-göçebe Kültürüne dayanır. ( y)
·         İslam uygarlığı çevresinde gelişen Türk edebiyatı fars ve Arap edebiyatından etkilenmiştir. ( D)
·         Farklı uygarlıkların ve tarihî dönemlerin Türk edebiyatı üzerinde etkileri olmuştur. ( Y)
·         Toplumsal ve kültürel olaylarla edebî eserler arasında doğrudan ve dolaylı bir ilişki vardır.(Y )
·         Türk edebiyatının dönemlere ayrılmasında din tek faktördür. (y )

3. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kelime ya da kelime gruplarını
yazınız.
• Her toplumda bir yüksek zümre edebiyatı bir de ....halk..... edebiyatı vardır.
• Türklerin yazıyı kullanmadan önce ortaya koydukları eserlere..........sözlü edebiyat..., yazıya geçtikten sonra ortaya koydukları eserlere de .......yazılı edebiyat..... denir.
• İslam uygarlığı çevresinde gelişen Türk edebiyatını kesin çizgilerle ayırmamakla birlikte
halk,….EDEBİYATI.... ve .....DİVAN ….. edebiyatı olarak iki grupta değerlendirebiliriz.
• Tanzimat’la birlikte başlayan edebiyata .....batı tesirinde  gelişen............ Türk edebiyatı denilmektedir.


Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 25 Soruları ve Cevapları ( Nova Yayınları )


                        I. Ünite ölçme ve değerlendirme soruları

1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri ve kelime gruplarını yazınız.
A. Her bilim dalının bugüne kadar gelen süreci o bilim dalının… tarihini …oluşturur.
B. Edebiyat tarihi…. edebiyatın sanat ve kültür devirlerini, sanat ve kültür geleneklerini oluşturan tarihî, sosyal, düşünsel, estetik ve coğrafi olaylarla, bu olayların doğurduğu sanat ve edebiyat hareketlerini inceler.
C. Edebi…. ürünler, tarihî belge niteliği de taşır.
Ç. Edebiyat tarihinin….. medeniyet tarihi, düşünce tarihi, kültür tarihi ile de yakından ilgisi vardır.

2.Aşağıdaki seçeneklerden hangisi doğrudan edebiyat tarihinin konusu içerisine girmez?
         A.      Yazarın hayatı
         B.      Yazarın psikolojisi
         C.      Psikoloji
         D.      Edebi eser
         E.       Mitoloji

3. Edebiyat tarihinin dönemlere ayrılmasında en önemli etken aşağıdakilerden hangisidir?
A. Önemli savaşlar
B. Zihniyet değişimi
C. duyguların değişimi
D. Şairin psikolojisi
E. Edebiyatta kullanılan malzemenin değişimi

4.Aşağıdaki terimlerden hangisi destan dönemine aittir?
A. Gazel
B. Koşma
C. Mesnevi
D.  Sagu

E. Halk hikayesi
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 26 Soruları ve Cevapları ( Nova Yayınları )


sayfa 26
5. Aşağıdaki terimlerden hangisi dinî dönem içinde değerlendirilemez?
A Tanzimat edebiyatı
B. Divan edebiyatı
C. Âşık edebiyatı
D. Tekke edebiyatı
E. Halk edebiyatı

6. Aşağıdaki yargılardan hangisi Batı Tesirinde Gelişen Türk Edebiyatı için söylenemez?
A. İşlenen temada aklın öne alındığı görülür
B. Batı edebiyatından alınan konulara öncelik verilmiştir.
C. Kaside, gazel gibi şekiller tamamen kullanım dışı kalmıştır.
D. Adalet, hürriyet, eşitlik bu dönemin başlangıcında en çok işlenen konulardır.
E. Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatı, düşünce tarihindeki değişim sürecinden sonra olmuştur.

7. Aşağıdakilerden hangisi edebiyatın devirlere ayrılmasındaki ölçütlerden biri değildir?
A. Dildeki değişmeler
B. Sosyal hayattaki değişmeler
C. Kültür coğrafyasının değişimi
D.  Eser sayısının çokluğu
E. Dini hayatın değişmesi

8. Dinî dönemde Arap ve Fars uygarlığının Türk edebiyatı üzerine etkileri nelerdir? Açıklayınız.
Arapça Farsça kelimelerin edebiyatımızda çokça kullanılmaya başlanması
Halk edebiyatı nazım şekillerinin yanında Arap ve İran nazım biçimlerinin kullanılmaya başlanması
Hece ölçüsünün yanında aruz ölçüsünün de kullanılması
Tasavvufi edebiyatının ortaya çıkışı ve yaygınlaşması
Milli kültürel konuların yanı sıra dini, ahlaki konularında ağırlık kazanması

9. Destan Döneminin genel özelliklerini defterinize yazınız.
                Türklerin İslamiyet ile tanışmadan önce oluşturdukları edebiyattır.
             Bu dönem edebiyatı genel olarak sözlüdür.
             Yazılı ürün yok denecek kadar azdır.
             Bu dönemde Türklerin göçebe bir yaşamları vardır.
             Edebiyat yabancı etkilerden oldukça uzaktır.
             Türkler çok tanrılı bir din anlayışına sahiptir.(Totemcilik, Manihaizm, Budizm, Şamanizm…)
             Duygu, düşünce ve hayallerini sözlü biçimde; cura, tambura, kopuz gibi sazlarla iletirler.
             Bu dönemde saz çalıp şiir söyleyenlere “ozan, kam, baksı” adı verilir.
             Bu dönem ürünlerinin konusu genellikle kahramanlıktır.
             Kahramanlar olağanüstüdür ve mitolojik unsurlarla süslüdür.
             Kahramanlar hüsrana uğramazlar, eylemler çoğunlukla zaferle sonuçlanır.
             Türklerin totemi genellikle bir hayvan veya bitkidir.
             Köktürklerin totemi kurt,  Uygurların kuş ağacıdır.
             Destanlar; milletin, din, fazilet ve milli kahramanlık maceralarının manzum hikâyeleridir.
             Tarihten önceki çağlarda tanrılar veya tanrılaştırılmış insanlar hakkında söylenerek zamanla
               inanış haline gelen efsaneye mitos denir.
             Mitoslarda tanrılar ve insanlarla birlikte devlerin, cinlerin, perilerin ve diğer masal   
                yaratıklarının da hikâyeleri vardır.
             Bir milletin mitoslarını inceleyen bilime mitoloji denir.(Yunan mitolojisi, Mısır mitokojisi vb.)
?           Bu dönemde “sav, sagu, koşuk, destan” nazım şekilleri görülür.
?           Şiirde “yarım uyak, hece ölçüsü, dörtlükler” kullanılmış.
?           Yalın bir dil kullanılmıştır, dil yabancı etkilerden uzaktır.
?          Kutsal sayılan “Yak” adlı öküzün senede bir kere sürek avıyla avlanması törenine “SIĞIR
            ŞÖLENİ” denir.
?          Kutsal sayılan hayvanların kurban edildiği törenlere “ŞÖLEN” denir.
?          Ölen bir kahramanın ardından düzenlenen yas törenlerine “YUĞ” denir
Read more

iPhone 6 Plus İncelemesi [Video İzle]



Rahmetli Steve Jobs kimse büyük telefon almaz diyordu :) ama gel gör ki Apple'nın yeni telefonu iPhone 6+  kemiklerini sızlatır cinsten :) İşte içinizi rahatlatacak bir inceleme mutlaka izleyin
Read more

2014 Eylül İlk Öğretmen Atama Sonuçları Öğren

Milli Eğitim Bakanlığı, 109 branşa 39 bin 642 öğretmen atamasını gerçekleştirdi. Atamalar Milli Eğitim Bakanlığı'nda düzenlenen törenle elektronik ortamda gerçekleşti.
Sonuçları öğrenmek için Tıklayınız
Read more

Tanzimat Dönemi Şiirinin En Önemli Temsilcisi Kimdir?

Tanzimat döneminde yeni şiirin ilk temsilcisi olan Şinasi (1826-1871), Fransa'ya gitmeden önce klâsik kasideler yazmıştır. Fakat Fransa'dan döndükten sonra kasidede biçim açısından değişiklikler yapmış, ayrıca toplumsal kavramlara yer vermiştir. Artık şiirleri duygusallıktan yoksundur, akılcılık öne çıkmıştır. Bu yönüyle Şinasi Tanzimat'tan sonraki edebiyatımızda akılcılığın öncüsü olarak yerini almıştır.


Şinasi konuşulan Türkçe ile yeni bir şiir dili yaratmayı amaçlamışsa da bunda başarılı olamaz. Ancak bu konuda öncülük etmesiyle, batılı Türk edebiyatının oluşmasına katkılarıyla önem kazanmıştır.
Read more

Topluma Açık Ya Da Kapalı Olan Tartışmaların Özellikleri Nelerdir?

    Tartışmanın özellikler
1. Tartışma konusunun önceden belirlenmesi,
2. önceden o konuda hazırlık yapması,
3. Konunun belli sorular çerçevesinde tek tek ele alınması,
4. Herkese eşit söz hakkı sağlanması,
5. Karşı görüşlerin hoşgörü ile karşılanması,
6. Herkese eşit sürenin verilmesi,
7. Grup üyelerini ilgilendiren ortak sorunu veya gereksinimi içermeli,
8. Tartışmaya katılanlar konu hakkında bilgi sahibi olmalı,
9. Tartışma konusu açık olarak belirlenmiş ve her üye tarafından anlaşılmış olmalı,

10. Farklı görüşlere açık olmalıdır.
Read more

2014 - 2014 11. Sınıf Edebiyat Sayfa 22 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

1. Aşağıdaki cümlelerin bildirdiği yargılar doğru ise karşısına “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
• Tanzimat Döneminde çıkarılan ilk gazete, halka haber ve bilgi verme aracı olarak görüldüğü için
bu gazetenin adı “Tercüman-ı Ahval” olarak konmuştur. ( D)
• Edebiyatımızda, Tanzimat’la birlikte gazete çevresinde gelişen türlerden biri de mesnevidir. ( Y)
• Gazetenin edebî konulara ayrılan alt kısmına tefrika denir. (D )
2. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri yazınız.
• Matbaa ve gazetenin 2300 yıl kadar önce ÇİN'de ortaya çıktığı tahmin edilmektedir.
• Gazete İTALYANCA  , jurnal ise FRANSIZCA bir kelimedir.
• 22 Ekim 1860 yılında yayın hayatına başlayan ve çıkış tarihi Tanzimat edebiyatının başlangıcı
sayılan gazete  TERCÜMAN-I AHVAL'DİR.
3.Metnin :
Yazılış amacı : Okuyucuya bilgi vermek
Konusu : Gazetenin önemi
Ana düşüncesi : .Bir devlet ve milletin ihyası gazetelerle olur.
Türü : Makale
4.Yukarıdaki metne göre Atatürk’ün basın hakkındaki düşüncelerini aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
Atatürk'e göre basın bir ulusun genel sesidir.Basın toplumu aydınlatmada ve uyarmada, düşünce ürünlerini vermede başlı başına bir güçtür.


edebiyatfatihi.blogspot.com
Read more

Gazetenin Kültür ve Edebiyatımızdaki İşlevi Nedir?

    • Görüşlerin yayılmasını sağlar.
    • Toplumun bilmesi gereken olaylar, durumlar halktan gizlenmez, gazete bu açıklığı sağlar
    • Toplumu iç ve dış olaylar hakkında bilgilendirir, bilinçlendirir.
    •  Adaletin sağlanmasına katkıda bulunur.
    • Kamuoyu oluşturur.
    • Dil birliği sağlar.
    • Gazetenin kültür-sanat ve edebiyatla ilgili haber vermesi,  edebi ürünlere  halkın kolayca ulaşmasını sağlaması kültürel işevidir.
    • Toplumların aydınlanmasında, reaksiyon göstermesinde gazetenin önemli bir rolü vardır.
    • İnsanların haber alma ihtiyacını karşılar.
    • Her türlü yenilik, değişimin topluma ulaşmasını sağlar.
    • Kamusal görevlerin tam anlamıyla ve gerçeğe uygun yerine getirilmesini sağlar.

Read more

Sözlü Edebiyat Ürünlerinin Türk Kültüründeki Yeri Nedir?

Türk toplumunda  sözlü edebiyat ilk insanla birlikte başlamıştır. Çünkü Türk anaları çocuklarını büyütürken uyaklı, ölçülü ninniler söylemiştir, babalar çocuklarına destanlar anlatmıştır. Bu yüzden ilk Türk ailesi ile birlikte sözlü edebiyat başlamıştır. Biz bugün sözlü edebiyatı ilk yazılı metinlerimin yazıldığı 8.yüzyıla kadar getiriyoruz.
Bu dönemde Türklerin yaşam biçimlerini belirleyen en önemli unsurlar: avcılık, ata bilicilik, savaş ve yerleşik hayat olmadığı için göçtür.
İnsanlar ilk çağlarda toplum ve doğa olaylarını anlamakta güçlük çektiler. Her olay onlara önce Tanrı’yı düşündürdü: Gök gürlemesi Tanrı’nın hiddetiydi. Yıldırımlar, kasırgalar, susuzluklar Tanrı’nın insanlara verdiği cezalardı. İnsanlar her doğa ola­yını korkuyla karışık bir hayranlıkla izledi.
Zengin bir hayal dünyası olan ilk insanlar, önemli gördükleri her olayı, olağanüstü olay ve hayallerle süsleyerek birbirlerine anlattılar.
Yeni olaylarla zenginleşen destanlar, halk arasında yayılarak ortak bir eser haline geldi. Destanları anlatan her yeni ağız destanlara yalnız bir olay değil, dil ve söyleyiş güzelliği de kattı. Destanlar, başlangıçta manzum oldukları, ezgiyle söylendikleri için halk dilinde uzun süre yaşayabildi.
Destanlar, birçok doğa olayının çözüme ulaştığı dönemlerde bile yer yer önemini koruyarak köklü bir destan geleneğinin oluşmasını sağlamıştır. Zamanla, destan gelenekleri zenginleşen ulusların, destan şairleri yetişmiştir.

Her ulusun ilk edebî ürünleri, sahip oldukları destanlarıdır. Bu nedenle destanlar uluslar için önemli türlerdir.
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 21 Soruları ve Cevapları ( Öğün Yayınları )



Sayfa 21

1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun kelimelerle doldurunuz.
• iyi bir sunumda .........GÖRSELLİK.................. çok önemlidir.

• Sunumda malzeme bir başkası tarafından kullanılacaksa konuşmacı ile malzemeyi kullanan  kişi arasında ...........EŞGÜDÜM ................ olmalıdır.

• Sunuma dinleyici olarak katılanların konu hakkında ..........BİLGİ SAHİBİ.......... olması gerekir.


2. Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.
• Sunumda dinleyicilerin soru sormalarına izin verilmemeli. (Y )
• Sunumda hazırlanan metin ve slaytların dışına kesinlikle çıkılmamalı. (Y )
• Slaytlarda kullanılan ifadelerin açık ve net olmasına dikkat edilmeli. (D )
• Sunumda dinleyiciyi sıkacak uzun açıklamalardan kaçınılmalı. (D )
• Konuşmacı, anlatacağı konuya hâkim olmalı. (D )


3. Aşağıdakilerden hangisi sunumu başarılı kılan etkenlerden değildir?
A) Savunulan düşünceyi ya da tanıtılan ürünü vurgulamak
B) Sunuma yoğunlaşmak
C) Görselliği ön plana çıkarmak
D) Sunumda kullanılan malzemeden etkin bir şekilde faydalanmak
E) Her konu başlığından sonra dinleyicilere soru sorma imkânı vermek


4. Aşağıdakilerden hangisi sunumdan önce yapılması gerekenlerden değildir?
A) Sunum için güncel bir konu belirlemek
B) Sunum yapılacak konu hakkında ayrıntılı bilgi edinmek
C) Sunumda kullanılacak slayt metinlerini hazırlamak
D) Sunumda anlatılacakları yazılı bir metin olarak hazırlamak
E) Sunum sırasında kullanmak için anketler düzenlemek


5. Aşağıdakilerden hangisi sunum sırasında yapılması gerekenlerden biri değildir?
A) Sunum yapan kişinin ciddi ve ağırbaşlı olması
B) Ses tonunun, vücut dilinin, jest ve mimiklerin konuyla uyumlu bir şekilde kullanılması
C) Sunumda kullanılacak slaytların ayrıntılı bir şekilde hazırlanması
D) Sunumda, konuya uygun bir fon müziğinin kullanılması
E) Sunumu gerçekleştiren kişinin konuya hâkim olduğunu göstermesi


6. Sunumda dil, aşağıdaki işlevlerden hangisiyle kullanılır?
A) Kanalı kontrol işlevi
B) Heyecan bildirme işlevi
C) Göndergesel işlevi
D) Dil ötesi işlevi

E) Alıcıyı harekete geçirme işlevi
Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 5 - 6 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

5.SAYFA

2. ETKİNLİK
Aşağıdaki fotoğrafta iletişimin hangi türü kullanılmaktadır?
Fotoğrafta eğitmen yunuslarla el işaretleriyle iletişim kurmaktadır.
3.ETKİNLİK
İLETİŞİM ÖĞELERİ
Gönderici (Kaynak): İletiyi hazırlayan, gönderen kişi.
Alıcı ( hedef): İletinin gönderildiği kişi.
İleti(Mesaj): Gönderilmek istenen bilgi,düşünce,duygu ve benzerinin kanal aracılıyla şifrelenmesidir.Bu şifre genelde dildir.
Kanal: İletinin göndericiden alıcıya ulaştığı yol, araç.
Örneğin, ses dalgaları. Hava yolu...
Bağlam: İetişimin gerçekleştiği ortam
Kod: İletişimin dil biçimi halinde düzenlenmesi, şifrelenmesidir. Nesneler sözcükler halinde kodlanır.


6.SAYFA  5. sayfada yer alan şemadan yararlanarak “bağlam” ögelerinin hangi fonksiyonlarını  yerine getirdiğini açıklayınız. Siz de aşağıdaki tabloyu uygun örneklerle doldurunuz.
5.ETKİNLİK:
Fotoğraftaki iletişim çeşitlerinden birini belirleyiniz. Belirlediğiniz iletişim çeşidindeki gönderici, ileti, alıcı, dönüt ve bağlamı aşağıda boş bırakılan yerlere yazınız
a. Gönderici..trafik lambaları
b. ileti : DUR-GEÇ
c. Alıcı : YAYALAR ve ARAÇLAR
ç. Dönüt : Yayaların durup araçların geçmesi veya tam tersi

d. Bağlam : Trafik ortamı, cadde de denebilir.


kaynak; edebiyatfatihi.blogspot.com
Read more