12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 221- 222- 223 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 221- 222- 223

Ünite Sonu Değerlendirme Cevapları

A)DYD
B)tarama makalesi, giriş-tartışma-yöntem-özet-sonuç, giriş
C)
1)D
2)E
3)C
4)D
5)E
6)E
7)D
8)D
9)E
10)C
11)D
12)C
13)C
14)E
15)D

16)C
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 219 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 219

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

A)DDDDY
B)
1)B
2)C
3)Sonuçlar
4)A
5)C

6)C
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 193- 194- 195 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 193- 194- 195

Ünite Değerlendirmesi Cevapları

A)DYDDY
B)güzel konuşmak- ses tonunu iyi ayarlamak- beden dilini iyi kullanmak, foruma, ele alınan konunun bir çözüme ulaştırılması ve oturumların gerekirse birkaç gün sürmesidir, öne sürdükleri tezi kanıtlayabilme becerilerini, dinleyicilerin de söz alarak tartışmaya dahil olmalarıdır
C)
1)B
2)C
3)C
4)a
5)B
6)A
7)C
8)C
9)D
10)B
11)C
12)C

13)D
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 191 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 191

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

A)DYDY
B)münazara, üçer-üç, başkan, tartışma-eleştirme-düşünce savunma- bir tezi çürütme,
C)
1)D
2)C
3)A
4)D
5)C
6)B
7)C
Ç)
1)Münazara, tartışılan konu üzerinde düşünme, araştırma yapma, neden- sonuç ilişkilerini kurma,  mukayese etme gibi becerilerin gelişmesine yardımcı olan bir etkinliktir. Bu yönüyle bir kafa ve beyin jimnastiği olarak kabul edilir.

2)kitleleri peşinden sürükleyen liderler bilgi ve birikimlerin yanı sıra dili çok etkili kullanma ve insanları kendi çevrelerinde toplama gibi niteliklere sahiptirler.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 180 - 181 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 180- 181

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

A)DYY
B)forum, dinleyicilerin, tarafsız, iyi niyetli, toparlayıcı, konuya hakim
C)
1)E
2)D
3)A
4)A
5)A
6)D
7)A
8)E
Ç)
1)Bilimsel konularda ciddi ve resmi, mizahi konularda ise doğal ve içten bir tutum sergilemelidir.

2)Forumlarda konuşmacılar dinleyicilerin eğitim ve kültür düzeyini dikkate almalıdır. Çünkü dinleyiciler de tartışmanın bir tarafı durumundadır.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 178 - 179 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 178

2.Etkinlik
Forumda mimarlık ve mühendislik eğitiminde karşılaşılan sorunlar farklı kişilerin bakış açısıyla ele alınıp tartışılmıştır.
Forum konusu üniversite öğrencileri karşısında Saadettin Özen, Mustafa Bilge, Uğur Belger tarafından ele alınmıştır.
Dinleyiciler foruma aktif bir şekilde katılmışlardır.
3.Etkinlik
Kriterlerin hepsi : Çok
4.Etkinlik
Başkan, öncelikle forumun konusunu açıklamıştır. Daha sonra konunun hangi yönlerinin ele alınacağı hakkında kısaca bilgi vermiştir.
7.Etkinlik
Göndergesel işlev
8.Etkinlik
Konuşmacı olarak katılan Zeki Aslan ve Saadettin Özen’in açık, sade ve duru bir ifade özelliği vardır.
9.Etkinlik
Açıklayıcı, tartışmacı, kanıtlayıcı anlatım türleri le tanımlama, karşılaştırma, örneklendirme gibi düşünceyi geliştirme yollarına başvurulmuştur.
10.Etkinlik
Açık, sade ve duru bir dil kullanılmıştır.

Sayfa 179

Anlama Yorumlama
3)Kelimeler gerçek anlamda kullanılmıştır.
5)Forum konuları genellikle güncel olaylardan ve toplum gündeminden seçilir.
6)Forumlara katılan dinleyicilerin tartışmada aktif bir rol oynaması halkın konuya bakış açısını ortaya koyması bakımından önemlidir.

7)Yazılı anlatımda ortak dil dediğimiz yazı dili, sözlü anlatımda ise konuşma dili veya konuşma diline yakın bir dil kullanılır. Yazı dili resmi ve ciddi bir söyleyiş özelliğine sahiptir. Konuşma dili ise samimi ve doğaldır.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 170 - 171 - 172 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 170- 171

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

A)YDDD
B)sempozyum, üç ile altı, konuyu kapsayıcı-bilimsel- açık ve anlaşılır
C)
1)D
2)E
3)C
4)D
5)E
6)C
7)D
8)E
9)B
Ç)
1)Bilim, sanat ve teknoloji alanlarındaki çalışmaların fazlalığının ve buna verilen önemin göstergesidir.
2)Sempozyumlar bilim ve sanat alanlarındaki çalışmaları bir rapor haline getirerek toplumun bilgisine sunar. Böylece araştırmalar kayıt altına alınır.

Sayfa 172

Forum

Hazırlık

2)Forum sözcüğü son zamanlarda internet ortamında bir konunun topluma açık sitelerde tartışıldığı, kişilerin bilgilerini paylaştıkları bir ortam anlamında kullanılmaktadır.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 168 - 169 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 168

6.Etkinlik
Sempozyumda dinleyici- konuşmacı ilişkisi diğer tartışma ve sözlü anlatım türlerindeki gibidir.
7.Etkinlik
Kriterlere uygundur.
8.Etkinlik
Göndergesel işlev
9.Etkinlik
Okuduğumuz sempozyumda açıklayıcı, tartışmacı, kanıtlayıcı, öyküleyici anlatım türleri ile örnekleme, karşılaştırma, tanımlama gibi düşünceyi geliştirme yollarına başvurulmuştur.
10.Etkinlik
Daha açık, sade ve durudur.

Sayfa 169

Anlama Yorumlama
2)Nasreddin Hoca’yı çeşitli yönleriyle tanıtmak, onun fıkralarını yorumlamak amacıyla düzenlenmiştir.
3)Kelimeler gerçek anlamda kullanılmıştır.
4)Sözlü anlatımda örneklemenin somutlaştırıcı etkisini ortaya koymaktadır.
5)İleri sürülen fikirler kanıtlanabilir niteliktedir. Çünkü öne sürülen bu görüşler bilimsel bir araştırmanın sonucudur.

7)bildiride yer alan fıkralarda yaşanan olaylar günümüz koşulları içinde de değerlendirilebilir. Çünkü bu fıkralar insanın evrensel niteliklerini öne çıkarmaktadır.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 155 - 156 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 154- 155

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

A)YDYD
B)açık oturum, başkan,  açık ve yalın, toplumun genelini ilgilendiren
C)
1)D
2)Açıklama- karşılaştırma
3)D
4)B
5)D
Ç)
2)Konuya tam hakim olmalıdır.
Ses tonunu iyi ayarlamalıdır.
Beden dilini iyi kullanmalıdır.
Anlatım yöntemlerinden yararlanmalıdır.

Sayfa 156

Sempozyum

Hazırlık
1)Hazırlıklı konuşmalarda konuşmacının atasözü, deyim, fıkra ve küçük hikaye gibi halka özgü söyleyişlerden yararlanması anlatımın içten, doğal ve ilgi çekici olmasına katkı sağlar.

2)Sempozyum öncesinde savunulacak düşünce hakkında bilgi toplamak, düşünceye kanıtlar göstermek ve sayısal verilerden yararlanmak sunumun inandırıcı ve gerçekçi olmasına katkı sağlar.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 153 - 154 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 153

3.Etkinlik
Açık oturumlar halka açık salonlarda, radyo ve televizyon stüdyolarında düzenlenebilir. İletişim araçlarıyla tüm topluma hitap eden açık oturumların etki alanı daha geniş olur.
4.Etkinlik
Açık oturumun konusunun önceden belirlenmesi katılımcıların iyi bir hazırlık yapması için faydalıdır.
6.Etkinlik
“Türkiye Cumhuriyet’inin 80.Yılı ve Atatürk” adlı açık oturumda Atatürk’ün belli yönleri öne çıkarılarak konu sınırlandırılmıştır.
9.Etkinlik
Açık oturumda konuşma yapan Suat İlhan ile Esin Dayı’nın konuşmaları açık, akıcı ve duru bir anlatım niteliği taşır.
10.Etkinlik
Okuduğumuz açık oturumda açıklayıcı, tartışmacı, kanıtlayıcı anlatım türleri ile örnekleme, karşılaştırma, tanımlama gibi düşünceyi geliştirme yollarına başvurulmuştur.

Sayfa 154

11.Etkinlik
Göndergesel işlev
Anlama Yorumlama
1)Açık oturum, cumhuriyetin kurulmasında ve Türk toplumunun çağdaş bir yaşam çizgisine ulaşmasında Atatürk’ün rolünü belirtmek amacıyla düzenlenmiştir.
2)Her konuşma ana düşünceyi destekleyici niteliktedir.

3)Kelimeler gerçek anlamda kullanılmıştır. Bunun nedeni metnin öğretici ve bilgi verici olmasıdır.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 146 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 146

2.Açık Oturum

Hazırlık

1)Güzel ve etkili konuşma, düşüncelerini inandırıcı kılma yeteneği siyaset, hitabet, toplumbilim, edebiyat gibi alanlarda  meslek icra eden kişiler için gerekli özelliklerdir.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 144 - 145 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 144- 145

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

A)DYDYY
B)konferans, bilim-sanat-ekonomi-kültür, kültür düzeylerini, konuşma metni
C)
1)C
2)D
3)A
4)E
5)B
6)A
Ç)

1)Konferanslar, bilim sanat ve teknoloji alanlarında yapılmış araştırmaları kamuoyuna aktaran sözlü anlatım türleridir. Halkın bilimsel ve sanatsal gelişmeleri takip etmesinde konferansların önemli bir rolü vardır.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 143 - 144 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 143

9.Etkinlik
Çağdaş Türk Tiyatrosu adlı konferansın teması Modern Türk Tiyatrosunun gelişimidir.
10.Etkinlik

Konferans hazırlama ve verme, hem bilgi birikimini hem de etkileyici bir konuşma becerisini gerektirir.

12.Etkinlik
Çağdaş Türk Tiyatrosu konferansında açıklayıcı, tartışmacı, tanımlayıcı, kanıtlayıcı anlatım türlerine başvurulmuştur.
13.Etkinlik
Çağdaş Türk Tiyatrosu konferansı toplumu bilgilendirmek amacıyla verilmiştir. Dil göndergesel işlevde kullanılmıştır.

Sayfa 144

Anlama Yorumlama

1)Konferansın ikinci paragrafındaki sözcükler genellikle gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 141 - 142 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 141

2.Etkinlik
Konferansların düzenlenme amacı bilimsel, toplumsal, ekonomik, teknik, siyasi veya kültürel bir konu hakkında topluma bilgi vermektir.
Konferans verecek kişilerin kendi alanlarında bilgi birikimine sahip olması gerekir.
Konferans verilecek topluluğun konu hakkında bilgi sahibi  olması gerekmez.
Konferans verilecek konu toplumu ilgilendiren, insanların merak duygusuna cevap verebilen bir konu olmalıdır.
3.Etkinlik
Metinden alınan bölümde konferansçı Tuluat tiyatrosunun ortaya çıkışını Türklerin Batı kaynaklı oyunları kendi zevk ve anlayışlarına göre değiştirip yeniden sahnelenmesine bağlamaktadır.

Sayfa 142

4.Etkinlik
Çağdaş Türk Tiyatrosu adlı konferans Türk tiyatrosunun cumhuriyet dönemindeki gelişimini ve ortaya koyduğu ürünleri merak eden kişilere sunulmuştur.
5.Etkinlik

Söylevlerde dil alıcıyı harekete geçirme işlevinde, konferanslarda ise göndergesel işlevde kullanılır. Söylev ve konferansın ortak yönü dinleyicilere bilgi vermektir.
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 133 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 133

Konferans 3.Ünite

Hazırlık

3)Konferans türü bilimsel, toplumsal, ekonomik, siyasi ve kültürel konularda toplumu bilgilendirmek, yeni gelişmelerden haberdar etmek amacıyla yapılan sözlü bir etkinliktir.
Read more

12. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 141- 142- 143- 144- 145- 146 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

Sayfa 141- 142- 143- 144- 145- 146

3.Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

1)DDYYYD
2)Cahit Sıtkı Tarancı-Orhan Seyfi Orhon-Turgut Uyar, Behçet Necatigil
3)C
4)c
5)C
6)E
7)E
8)E
9)D
10)D
11)A
12)C
13)C
14)A
15)D
16)A
17)E
18)E
19)C
20)D
21)B
22)A

23)A
Read more

12. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 139 - 140 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

Sayfa 139- 140

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

1)E
2)D
3)aşk, tabiat, güzellik, gurbet,, Ahmet Kutsi Tecer,, Cumhuriyet,,
4)E
5)E
6)E

7)YYD
Read more

12. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 137 - 138 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

Sayfa 137

1)11’li hece ölçüsü
UyaK:
1.Dörtlük:
Avcı
Saz ile seni
İlacı
Söz ile seni
Cı: tam uyak
İle seni: redif
Z: yarım uyak
2.Dörtlük:
Deyin:
Geyin:
Koyun
İle seni:
N: yarım uyak
İle seni: Redif
3.Dörtlük:
Yaylada
Hoyrada
Deyada
İle seni
Da:redif
A: yarım uyak
İle seni: redif
4.Dörtlük:
Dilimden
İlimden
Elimden
İle seni
İmden: redif
L: yarım uyak
İle seni: redif
Nazım birimi: dörtlük
2)1.Dörtlük: sahip olma,elde etme arzusu
2.Dörtlük: şefkat ve güzellik
3.Dörtlük: Koruma, sahiplenme
4.Dörtlük: Güzeli görememek
3)Metnin birimleri aşk teması etrafında bir araya gelmiştir.
4)Metin, herkesin anlayabileceği bir dil özelliğine sahiptir.
5)Metinde dile getirilen Anadolu insanının sosyal yaşamı, çevresiyle ilgilidir.
6)Aşık Veysel, sözlü edebiyat geleneğini devam ettirmiştir. Şiirlerini koşma ve semai nazım şekilleriyle ve irticalen söylemiştir.
7)Metnin son dörtlüğünde şairin adının(mahlasının) geçmesi halk ve divan şiirinden gelen bir şiir geleneğidir. Mahlas kullanmak şiirin kime ait olduğunu belirtme amacının bir sonucudur.
8)Metinde, metnin yazıldığı döneme ait zihniyet özellikleri:
Avcılık
Hayvancılık ve yayla yaşamı
Gurbete düşmek
Şiir söylemek

Sayfa 138

Anlama Yorumlama
2)Metnin yazıldığı dönemde Anadolu’nun kırsal bölgelerinde tarım ve hayvancılığın başlıca uğraşlar olduğu anlaşılmaktadır.
3)Günümüzde halk şiiri belli bölgelerde sürdürülmeye çalışılmaktadır.
3.Etkinlik

Şiir Tarzına Uzak: Necip Fazıl Kısakürek, Cemal Süreya, Sezai Karakoç, İsmet Özel, Nihat Behram, Ahmet Erhan, Ebubekir Eroğlu
Read more

12. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 135 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

Sayfa 135

Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri


c)Metne göre Aşık Veysel’in insan ve tabiat sevgisinin yanı sıra içten içe bir isyan, bir başkaldırı vardır.
Read more

12. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 133 - 134 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

Sayfa 133- 134

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

1)DDD
2)12 Eylül Askeri Darbesi, şiir
3.b)Metne göre 1980 sonrası şiir İkinci Yeni, Garip ve toplumcu şiirin söyleyiş anlayışını sürdürmüştür.

4)E
Read more