2013 - 2014 9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 42 - 50 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Hazırlık Soruları

Türkçenin Konuşulduğu ülkeler Nerelerdir?

Türkiye,
Bulgaristan,
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti,
Makedonya,
Yunanistan,
Kosova,
Romanya,
Azerbaycan,
Suriye,
Irak,

Şu ülkelerdeki göçmen topluluklar:



Almanya,
Hollanda,
Fransa,
Avusturya,
Amerika Birleşik Devletleri,
Belçika,
İsviçre,
Birleşik Krallık,
Danimarka,
İsveç,
Avustralya

Sürgündeki Ahıska Türklerinin yasadığı ülkeler:
Kazakistan,
Azerbaycan,
Rusya Federasyonu,
Kırgızistan,
Özbekistan,
Ukrayna
Türkçe'nin Resmi olduğu ülkeler:
Türkiye
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Güney Kıbrıs Rum Yönetimi
Belediye Dili olarak;
Makedonya, Kosova
Çin, Moğolistan, Rusya, Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Özbekistan, Türkmenistan, Azerbaycan, Afganistan, İran, Irak, Suriye, Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Yunanistan, Bulgaristan, Yugoslavya, Makedonya, Romanya, Polonya, Ukrayna, Moldova

??????Türk kelimesinin anlamı nedir?
Türk sözcüğünün anlamı; "Güçlü, kuvvetli, miğfer, türemiş, şekil kazanmış" demektir. Türk
Dil Kurumu'nun hazırladığı Türkçe Sözlük 'te, Türk; Asya ve Doğu Avrupa'da yaşayan, Türkçe'nin çeşitli lehçelerini konuşan soy ve bu soydan gelen kimse diye belirtilmektedir. Söz konusu bu kimselerden oluşan topluluklara "Türkler" denir. Türkler; Türkçe ve bu dilin lehçelerini  konuşurlar. Türk kelimesinin geçtigi ilk devlet, Göktürk (Kök-Türk) imparatorluğudur. Orhun Kitabelerinde Türk kelimesi, bazen Türk, bazen de Türük olarak yazilmiştir.
11. yüzyılda Kaşgarlı Mahmud; "Türk adının Türkler'e , Tanrı tarafından verildiğini belirterek,
Türk adının "Gençlik, kuvvet, kudret ve olgunluk çağı" demek olduğunu belirtir.
?????? Atatürk'ün Türk dili hakkıındaki görüşleri:
* “Türk milletinin dili Türkçedir. Türk dili dünyada en güzel, en zengin ve en kolay olabilecek bir dildir… Türk dili Türk milleti için kutsal bir hazinedir. Çünkü Türk milleti geçirdiği sayısız tehlikeli felaketler içinde ahlakının, geleneklerinin, hatıralarının, çıkarlarının kısaca bugün kendi milletini yapan her şeyin dili sayesinde korunduğunu görüyor. Türk dili Türk milletinin kalbidir, zihnidir.”
* “Türk dili zengin, geniş bir dildir. Her kavramı ifade kabiliyeti vardır. Yalnız onun bütün varlıklarını aramak, bulmak, toplamak, onlar üzerinde çalışmak lazımdır.”
* “Milliyetin çok belirgin niteliklerinden biri de dildir. Türk milletindenim diyen insan, her şeyden evvel ve mutlaka Türkçe konuşmalıdır. Türkçe konuşmayan bir insan Türk kültürüne, topluluğuna bağlılığını iddia ederse buna inanmak doğru olmaz.”
* “Milli duygu ile dil arasındaki bağ çok kuvvetlidir. Dilin milli ve zengin olması milli duygunun gelişmesinde başlıca etkendir. Türk dili, dillerin en zenginlerindendir, yeter ki bu dil bilinçle işlensin. Ülkesini yüksek bağımsızlığını korumasını bilen Türk milleti dilini de yabancı diller boyunduruğundan kurtarmalıdır.”

Soru: Milli birlik ve beraberliğin güçlenmesinde dilin işlevi nedir?
Çok kısa ifade etmek gerekirse "insan eşit dildir". Hani bir söz vardır, "Bir dil bir insan, iki dil iki insan" derler. İşte aynen o deyişte olduğu gibi, her bir dil bir inasndır. Her bir dil, sadece bir kültürel birikimin toplamı ve bir kültürde yaşayan insanlararası iletişimin aracı olduğu için değil, aynı zamanda gerçekten de "kişinin toplum içinde var olmasının, yani kısaca "bireyin toplumsal varlığının bir aracı" olduğu için de "insan eşit dildir" ya da dil eşit insandır" diyorum. Dil, bireyin toplumsal varlığının aracıdır; çünkü birey ile toplum arasında karşılıklı bir etkileşimin, bireyi birey yapan ve toplumu toplum yapan değerlerin, inançların, kısacası bireysel ve toplumsal tutum ve davranışların karşılıklı etkileşimine olanak tanır. Bireyin "toplumsallaşması" dil sayesinde olur. İnsan, içinde yaşadığı toplumun değerlerini, düşüncelerini, kurallarını ancak dil yoluyla öğrenir. Biz buna "toplumsallaşma" diyoruz. Bireyin kimliği, kişiliği oluştuktan sonra dönüp "toplumu etkilemesi" de yine dil sayesinde olanaklı olur. Yani artık bir birey, toplumun içinde büyümüş, öteki bireylerden farklı ve özgün olan kimliği gelişmiş, sıra artık birey olarak içinde yaşadığı toplumu etkilemesine gelmiştir. Politika, sanat edebiyat, öğretmenlik, memurluk veya esnaflık, zenaatkarlık gibi bireyin toplum içinde sahip olacağı herhangi bir meslek, artık, sadece bir geçim aracı değil, onun toplumu etkileme yoludur da. İşte gerek toplumun bireyi oluşturması, gerekse bireyin, oluştuktan sonra dönüp toplumu etkilemesi ancak dil yoluyla olur. Bu yüzden de ben "insan, eşit dildir" diyorum. Büyük düşünür Konfüçyüs’e “Bir ülkeyi yönetmeye çağrılsaydınız, yapacağınız ilk iş ne olurdu?” Sorusuna şöyle cevap verir. “Hiç şüphesiz dili gözden geçirmekle işe başlardım. Dil kusurlu olursa, sözcükler düşünceyi iyi anlatamaz. Düşünce iyi anlatılmazsa yapılması gereken şeyler doğru yapılmaz. Ödevler gereği gibi yapılmazsa, töre ve kültür bozulur.

“Millî kültürümüzün korunmasında dilin önemi"
Dil bir milletin kültürel değerlerinin başında gelir. Aynı dili konuşan insanlar millet denilen sosyal varlığın temelini oluşturur. Dil, duygu ve düşünceyi insana aktaran bir vasıta olduğu için, insan topluluklarını bir yığın veya kitle olmaktan kurtararak, aralarında duygu ve düşünce birliği olan bir toplum hâline getirir. Dolayısıyla dil ferde toplumunun bağışladığı en büyük miras ve donanımdır. Bu donanıma yabancılaşma insanların içinde yaşadıkları topluma yabancılaşmasını da beraberinde getirmektedir. Çünkü insanların yaşadıkları topluma yabancılaşmadan, ona uyum sağlayarak yani sosyalleşerek hayatlarını devam ettirmeleri, o toplumun kültürünü, inanç ve değerlerini benimsemeleriyle gerçekleşmektedir. Bu ise nesillere dil yoluyla aktarılabilmektedir.

Dil kültürü oluşturan önemli unsurların başında yer alır. Bu konumuyla dil, bir toplumun kültürü içinde şekillenen tüm birikimleri temsil edecek işlev yüklenmektedir. Günlük alışkanlıklar, öfkeler, sevinçler ve değer yargıları dil yoluyla ifade edilmekte ve tanımlanmaktadır. Bu işlevi nedeniyle de dil ve kültür arasında kaçınılmaz bir bağ bulunmaktadır. Bu nedenle de dil ile kültür sürekli etkileşim içindedir.

Bireylerin birbirleriyle anlaşmalarında, problemlerinin hallinde dilin önemi büyüktür. Edebiyatta, şiirde, sanatta, tiyatroda halk kitlelerine ulaşacak yani halkın anlayacağı dilden eserler vermek hem halkın bilinçlenmesi, hem de eserlerin uzun süre anlaşılırlılığını koruması açısından önemlidir. Geçmişten bu güne intikal eden sözlü ve yazılı kültür ürünlerinin bu güne kadar varlığını sürdürmelerindeki en büyük etken anlaşılır, sade ve halkın genelinin anlayabileceği bir dille yazılmış, söylenmiş olanlarıdır.

“Türk” sözü ilk defa hangi yüzyılda, hangi coğrafyada ve kimler tarafından kulla
nılmıştır?
Türk kelimesinin geçtigi ilk devlet, Göktürk (Kök-Türk) imparatorluğudur. Orhun
Kitabelerinde Türk kelimesi, bazen Türk, bazen de Türük olarak yazilmiştir.
11. yüzyılda Kaşgarlı Mahmud; "Türk adının Türkler'e , Tanrı tarafından verildiğini belirterek,
Türk adının "Gençlik, kuvvet, kudret ve olgunluk çağı" demek olduğunu belirtir.

Türkçenin çıkış yeri olarak bilinen bölge neresidir?
Türk yazı dilinin tarihi VII ve VIII. yüzyıllarda Orhon vadisinde dikilmiş olan yazıtlarla başlar.
Esik kurganı buluntuları arasında yer alan ve MÖ 4’üncü yüzyıla ait olduğu saptanan bir çanaktaki Orhon yazısına benzer harflerle yazılan iki satırlık yazının en eski Türkçe metin olduğu bilinmektedir. Çin yıllıklarındaki bir Hun ağıtına ait iki dize ile birkaç sözcük MS 4’üncü yüzyıl Türkçesi hakkında fikir vermektedir. Ancak, yazınsal metin niteliğindeki ilk büyük metinler Tonyukuk (725), Bilge Kağan (731) ve Köl Tigin (732) adına dikilmiş olan Göktürk Yazıtları’dır.
Yayılma alanı Kuzey Buz Denizi’nden başlayıp Hindistan’ın kuzeyine, Çin Halk Cumhuriyeti’nin içlerinden Avrupa’nın en uç noktasına kadar uzanan yaklaşık 12 milyon kilometrekarelik bu coğrafyada en geçerli dil, Altay dil ailesinin en büyük kolu olan Türk dilidir.

Çağdaş Türk yazı dilleri nelerdir?
Bu yazı dilleri Türkiye Türkçesi, Azerbaycan Türkçesi, Türkmen Türkçesi, Özbek Türkçesi, Kazak Türkçesi, Kırgız Türkçesi, Tatar Türkçesi, Başkurt Türkçesi, Uygur Türkçesi, Gagavuz Türkçesi, Karakalpak Türkçesi, Kumuk Türkçesi, Karaçay Türkçesi, Balkar Türkçesi, Nogay Türkçesi, Hakas Türkçesi, Altay Türkçesi, Tuva Türkçesi ile Çuvaşça ve Yakutçadır.

Tarihî süreçte Türkçenin dönemlerini söyleyiniz.

TÜRK DİLİNİN TARİHİ DÖNEMLERİ

 Dil tarihi uzmanları, Türk dilinin tarihî gelişimini dönemlere ayırırken metinlerle takip edilen dönemden öncesi için birbirinden az çok farklı ayrımlar ve adlandırmalar yaparlar. Bu farklılıkları bir kenara bırakarak Türk dilinin tarihî dönemlerini şöyle özetleyebiliriz:

         1. Altay Dil Birliği Dönemi: Türkçenin Altay dillerinden (Moğolca, Mançuca, Tunguzca, Korece, Japonca) henüz ayrılmadığı karanlık bir dönem olarak değerlendirilir.

            2. En Eski Türkçe Dönemi: Türkçenin bağımsız bir dil olarak ana Altaycadan ayrıldığı dönem olarak kabul edilmektedir.

         3. İlk Türkçe Dönemi: Hun, Avar, Hazar, Bulgar dillerinin Türkçeden henüz ayrılmadığı dönem olarak gösterilir.

         Türkçenin karanlık çağlarına ait dönemleri ana hatlarıyla bu şekildedir. Bundan sonraki dönemlere ait metinler, yazılı kaynaklar olduğu için dilimizin tarihî gelişimi sağlıklı bir şekilde izlenebilmektedir.

Türkçenin metinlerle takip edilebilen bu dönemleri sırasıyla şöyledir:

1. ESKİ TÜRKÇE DÖNEMİ (6.–13. yüzyıllar arası)
            Türkçenin belgelerle takip edilen ilk dönemi olup 13. yüzyıla kadar olan zamanı içine alır. Türkçenin bütün dönemleri hesaba katıldığında hem ses ve biçim bilgisi hem de söz varlığı bakımından en saf ve duru dönemidir. Dilin gramer özelliklerini, tarihî gelişimini tespit için düzenli ve bol metinlerin olduğu bu dönemde bütün Türkler, Türkçenin bu ilk yazı dilini kullanmışlardır. Eski Türkçe dönemine ait metinler; Köktürk, Uygur ve Karahanlı metinleri olarak üç grupta toplanır:

a) Köktürk metinleri
            Köktürklerin kendi icadı olan Köktürk alfabesiyle taşlar (bengü taşlar*) üzerine yazılan metinlerdir. Bir kısmı çeşitli albüm ve dergilerde tanıtılan, bir kısmı ise henüz yayınlanmamış irili ufaklı bu metinlerin sayısı 250’den fazladır. Bengü taşların en meşhurları Kül Tigin, Bilge Kağan, Tonyukuk adına diktirilen ve Köktürk Yazıtları (Orhun Abideleri) adıyla bilinenlerdir. Metin itibariyle daha uzun ve kapsamlı olan bu yazıtlar dışında Köktürk çağına ait diğer bengü taşlar şunlardır: Çoyrın, Hoytu Tamir, Nalayha, Talas, Hangiday, İhe-Nûr, Köl İç Çor (İhe-Huşotu), İşbara Tamgan Tarkan (Ongin), Altun Tamgan Tarkan (İhe-Aşete), Mahan Kağan (Bugut).

Bunlardan “Çoyrın bengü taşının 687-692 yılları arasında dikildiği tahmin edilmektedir. Eğer bu tahmin doğruysa, altı satırlık bu taş, Türkçe yazılmış olan ve Köktürk harflerinin kullanılmış bulunduğu ilk metin olmaktadır.”[1] Ancak son yıllarda yapılan araştırmalar dikkatlerin yeni bir malzeme üzerinde toplanmasına sebep olmuştur: Kazakistanda Esik kurganından çıkan bakır tas üzerindeki Köktürk işaretli kısa yazının okunuşu doğrulanırsa Türk yazı dilinin belgeleri Çoyrın bengü taşından 1200 yıl kadar daha önceye gidecek demektir.

İleri bir tarihte belki yeni malzemeler ortaya çıkabilir. Ancak bugün itibariyle bu döneme ait en önemli belgeler hiç şüphesiz Köktürk Yazıtlarıdır. Bu yazıtların bulunması ve yazısının 1893’te Danimarkalı V. Thomsen tarafından çözülerek okunması, Türk dili araştırmaları için dönüm noktasıdır.

b) Uygur metinleri
Köktürk devleti yıkıldıktan sonra tarih sahnesinde Uygurları görürüz. Yeni bir din arayışıyla Budizm’i benimseyen Uygurlar, Uygur yazısı ve Mani, Brahmi yazılarıyla taş ve kâğıt üzerine yazılmış çeşitli metinlerle kütük basması eserler bırakmışlardır. Doğu Türkistan’daki kazılarda ortaya çıkarılan yüzlerce sandık eserin çoğu, dinî nitelikli olmakla beraber aralarında tıp, falcılık, astronomi ve şiirle ilgili olanlar da vardır. En önemlileri şunlardır:
·       Sekiz Yükmek (Sekiz Yığın)
·       Altun Yaruk (Altın Işık)
·       Irk Bitig (Fal Kitabı)
·       Kalyanamkara ve Papamkara Hikâyesi (İyi Düşünceli Şehzade ile Kötü Düşünceli Şehzade)

c) Karahanlı metinleri
Eski Türkçenin Karahanlı dönemine ait başlıca eserleri şunlardır:
·       Kutadgu Bilig (Mutluluk Bilgisi):
·       Dîvânü Lûgati’t-Türk:
·       Atabetü’l-Hakayık (Gerçeklerin Eşiği):
·       Divân-ı Hikmet:
2. ORTA TÜRKÇE DÖNEMİ (13.–15. yüzyıllar arası)

Eski Türkçeyle yeni Türkçeyi birbirine bağlayan geçiş dönemidir. Bu dönemde bütün Orta Asya’da kullanılan Türkçeye, Ortak Türkçe, Müşterek Orta Asya Türkçesi adları da verilmiştir. “Orta-Asya Türk dünyası, XII. yüzyılda başlayan bazı kaynaşma, karışma ve ayrışmaların sonucu olarak, yavaş yavaş Türk dilinin genel yapısında birtakım değişme ve gelişmelere sahne olmuştur. Bu değişme ve gelişmeler yeni yazı dillerinin oluşmasına ortam hazırlamıştır. Böyle bir oluşum ve dallanmaya beşiklik eden asıl bölge Harezm böl­gesidir. Bu bölge, dil tarihimizde, bir yandan Karahanlı Türkçesi ile Harezm Türkçesini birbirine bağlayan bir köprü vazifesi görürken, bir yandan da Eski Türkçenin yeni şartlar altında devamını sağlayan ve Doğu Türkçesini başlatan Çağataycanın oluşmasına ortam hazırlamıştır. Edebî gelenek bakımından, Harezm’in kuzeyindeki Altınordu-Kıpçak Türkçesi de Harezm Türkçesine dayandığı için bölgenin Kıpçak Türkçesinin ayrı bir kol hâline gelişinde de büyük katkısı vardır. Horasan ve İran’dan batıya doğru yol alarak XIII. yüzyılda Oğuz Türkçesi temelinde yeni bir kol oluşturan Türk yazı dilinin ilk belirtileri ve filizlenmesi de yine bu bölgede başlamıştır denebilir.

Görülüyor ki, Harezm bölgesinde kurulup gelişmiş olan Harezm Türkçesi, XIII. yüzyıla kadar biribirinin devamı niteliğinde tek kol hâlinde ilerleyen Türk yazı dilinin Çağatay, Oğuz  ve  Kıpçak temelinde yeni dallanmalarına kaynaklık etmiştir. Bu dallanmanın gerekli kıldığı şartlara elverişli bir ortam hazırlamıştır... Esasen bu devir Türkçesine Orta Türkçe denmesinin sebebi de Eski Türkçe ile Yeni Türk dili kolları arasında bir geçiş devresi niteliği taşımasındandır. Bu bakımdan Türk dili tarihindeki yeri önemlidir.”[2]

Türk dili ve Türk kültüründe önemli değişmelerin olduğu bu dönem, Harezm Türkçesi ile temsil edilir. Harezm Türkçesi, 13. ve 14. yüzyıllarda Batı Türkistandaki yazı diline verilen isimdir. Edebî gelenekler bakımından Karahanlı Türkçesine dayanan bu yazı dili, Oğuz ve Kıpçak lehçelerinden de etkilenmiştir.

Karahanlı Türkçesinden Çağatay Türkçesine geçiş olarak değerlendirilen bu dönemde, dil tarihi bakımından önemli eserler yazılmıştır. Bu dönemin dil yadigârlarını Harezm Türkçesi ve Kıpçak Türkçesi olmak üzere iki grupta değerlendirmek de mümkündür. Bunlardan başlıcaları aşağıda kısaca anılmıştır:

Harezm Türkçesinin yadigârları:

·       Mukaddimetü’l - Edeb:.
·       Kısasü’l - Enbiyâ
·       Muînü’l – Mürid
·       Muhabbetnâme·      
 .       Nehcü’l – Ferâdis

Anonim Kur’an Tefsiri bu döneme ait diğer bir eserdir.

Kıpçak Türkçesinin yadigârları:

·       Kodeks Kumanikus (Codex Cumanicus
·       Tercümanü Türkî ve Arabî
·       Kitâbü’l-İdrâk li Lisânü’l-Etrâk
·       Husrev ü Şirin
·       Gülistan Tercümesi
·       Et-Tuhfetü’z-Zekiyye fi’l-Lûgati’t-Türkiyye
·       El-Kavaninü’l-Külliye li Zabti’l-Lûgati’t-Türkiyye

3. YENİ TÜRKÇE DÖNEMİ (15.–20. yüzyıllar arası)
Orta Türkçe dönemindeki Türk lehçelerinin, edebiyatlarının gelişerek devam ettiği dönemdir. Bu dönemi, dil bilgisi yapısı bakımından belli farklılıklar olmakla birlikte Orta Türkçe Dönemi’nden kesin çizgilerle ayırmak pek mümkün değildir. Ancak Türkçenin dış etkiler sebebiyle bazı değişikliklere uğradığı zamanlar bu dönem içinde değerlendirilebilir.

Bu dönemde bir tarafta Orhun, Uygur, Karahanlı Türkçeleri, Harezm Türkçesi ve onun devamı niteliğinde olan ve geçmişteki ses ve yapı bilgisi özelliklerini koruyan Çağatay Türkçesi gelişmesinini sürdürürken diğer tarafta Anadolu Selçuklularıyla birlikte Oğuz ağzı yazı dili olmaya başlamış ve kısa sürede büyük gelişmeler göstererek Türkçeninin ikinci büyük, edebî yazı dili olmuştur.

Milâttan önceki yüzyıllarda Hazar ve Karadeniz’in kuzeyinden Avrupa içlerine kadar uzanan Türk göçleri, milâttan sonraki yüzyıllarda da devam ederek 15. yüzyıla kadar sürmüştür. Bu göçlerle birlikte birtakım siyasî gelişmeler de yaşanmış, yeni kültür merkezleri kurulmaya başlamış, Türk yazı dilinde dallanmalar ortaya çıkmış, Kuzey-Doğu Türkçesi ve Batı Türkçesi denen lehçeler grubu teşekkül etmiştir.

4. MODERN TÜRKÇE DÖNEMİ
20. yüzyıldan itibaren bugünü de içine alan bütün Türk bölgelerinde devam eden Türkçedir. Geçmişte olduğu gibi bugün de çok geniş bir alanda oldukça hareketli bir görünüm arz eden Türkçe, günümüzde yirmiye yakın yazı diliyle varlığını devam ettirmektedir.

Tarih boyunca Türkçeye katkısı bulunan yazarlar kimlerdir?


Yollug Tigin, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Yesevi, Yusuf Has Hacip, Edip ahmet Yükneki, Ali Şir Nevai, Hoca Dehhani, Yunus Emre......

Nusret Diflo Ülkü’nün “Türk çem” adlı şiiirine göre Türkçe kimler tarafından ve nereler -
de konuşulmaktadır?
Nusret Diflo Ülkü’nün “Türk çem” adlı şiiirine göre Türkçe orta Asyadan Tut Ta Balkanlara  kadar olan geniş  bir  alanda konuşulmaktadır.  
Şair, dünyanın farklı yerlerinde Türkçe konuşan insanlarla kendisini niçin fark lı gö rmü yor?
Çünkü Türkçe konuşan herkesi Kendi ulusu olarak görüyor.
Eski Türkçe Döneminden alınan metinlerin her birinde yazıldıkları yüzyılın ay›rıcı özelliklerini görebiliriz. Asıl metinlerde geçen bu gün de kullanmakta olduğunuz kelimeleri aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
Türk, Oğuz, begleri, eşidin, akar, at, başladım, şehadet, yir, altınıta  kelimeleri bugün de kullandığımız kelimelerdir.
Eski Türkçe Döneminden alınan metinlerin yazldıkları dönemdeki Türkçe ile günümüz Türkçesindeki belirleyici ses deşiğikliklerini örnekteki gibi aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
sözüg.....> söze   
begleri.....>  beyleri       g.......> y değişmesi
eşidin........> işitin           d.......> t değişmesi,    e.......>  i değişmesi
yir.............> yer             e..........> i değişmesi
altınıta.....> altında        t..........> d değişmesi
“Türk” sözü yukarıdaki metinlerden hangisinde geçmektedir? Bu metnin hangi coğrafyada, kimler tarafından ve kaçıncı yüzylda oluşturulduğunu aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
Türk sözcüğü yuklarıdaki metinlerde Orhun Yazıtlarında geçmektedir.  Orta Asyada 8 . yüzyılda Göktürkler tarafından kullanılmıştır.
Yukarıdaki şiir Âşık Paşa’nın bir mesnevisinden alınmştır. Beyitleri okuyunuz. Beyitleri anlamadıysanız sebebini aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
 Beyitler tam olarak anlaşılmıyor. Çünkü anlamını bilmediğimiz kelimeler kullanılmış.
                 “Hazırlık” bölümünde araştırmanız istenen Türkçeye katkısı bulunan yazarlardan Eski Anadolu Türkçesi ile eser veren yazarları aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
Hoca Dehhani, Ahmet Yesevi ( Divan-ı Hikmet), Şeyyâd Hamza(Yûsuf u Züleyhâ), kaşgarlı Mahmut ( Divan-ı lügatit-türk),  Yusuf Has Hacip( Kutadgu Bilig) Edip ahmet Yükneki( Atabetü-l Hakayık)
Ahmet Fakîh'in Kitâbu Evsâfı Mesâcidi'ş- Şerîfe adlı eseri Eski Anadolu Türkçesinin en eski eserlerinden birisi olarak kabul edilir.

Türkçenin dönemleri hakkında edindiğiniz bilgileri aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
1. Altay dönemi,
2. En eski Türkçe dönemi
3. İlk Türkçe dönemi,
Eski Türkçe dönemi, Orta Türkçe dönemi, Yeni Türkçe dönemi, Modern Türkçe dönemi

                                          ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. Tarihî bir metin okuduğunuz zaman o metnin Türkçenin hangi devrine ait olduğunu belirleyebilmeniz için ne gibi özelliklerine bakarsınız?
Metinde kullanılan sözcüklere bakarız. bu sözcükler bize metnin hangi zamanda yazıldığı hakkında bilgi verir.

2. Yaşadığı coğrafya ve etkileşimde bulunduğu kültürler bir milletin dilini etkiler. etkileşimde bulunduğu millet ve kültürlerde gördüğü yeni eşya, nesne, alet, kavram ......gibi  durumları anlatmak için kendi dilinde karşılığı yoksa olduğu gibi o dilden alınır.

3. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri  doldurunuz.
• Türk çe, __Eski Türkçe , ___Orta Türkçe , _Yeni Türkçe , _Modern Türkçe_ dönemlerinden oluşur.
• Eski Anadolu Türkçesi, Anadolu ve _Azerbaycan Türkçesinden  oluşmuştur.

4. Aşağıdaki cümlelerin başına verilen bilgiler doğru ise D yanlış ise Y yazınız.

( D) Kutadgu Bilig Türkçe için önemli bir eserdir.
( Y ) Dede Korkut Hikayeleri Oğuz lar hakkında yazılmış bir eser değildir
( D  ) Orta Türkçe Döneminde saf bir Türkçe kullanılmıştır.
(  D) Atatürk “Türk Dil Kurumu”nun çalışmalarına özel ilgi duymuştur.

5. Aşağıdakilerden hangisi Türkçenin dönemlerin den biri değildir?
A) Es ki Türkçe Dönemi       B) Çağdaş  Türkçe Dönemi
C) Asıl Türkçe Dönemi         D) Orta Türkçe Dönemi       E) Yeni Türkçe Dönemi

6. Atatürk’ün Türk dili için yaptığı  çalışmalar hangi ilke ile ilgilidir?
A) Halkçılık        B) Milliyetçilik                C) Devletçilik    D) Laiklik       E) İnkılapçılık

7. Aşağıdakilerden hangisi Atatürk'ün Türkçenin gelişimi ile ilgili yaptığı çalışmalardan
değildir?
A) Türk Dil Kurumunu kurması
B) Ağızlardan Türkçe kelimeler derletmesi
C) Türk lehçeleri sözlüklerini Türkiye Türkçesine kazandırması
D) Türk Tarih Kurumunu kurması
E) Türk dili çalışmaları için kongreler düzenlemesi

8. Aşağıdakilerden hangisi 18. yy. dan sonra oluşan Türk yazı dillerinden değildir?
A) Kazakça    B) Tatarca     C) Kırgızca   D) Türkiye Türkçesi      E) Türkmence
                  


  ÜNİTE SONU  ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI
1 . . Köken Bakımından Dünya Dilleri
1. Hint - Avrupa Dilleri Ailesi
a. Asya Kolu: Hintçe, Farsça, Ermenice
b. Avrupa kolu:
* Germen (Cermen) Dilleri: Almanca, İngilizce, Felemekçe (Hollanda’da ve Belçika’nın bir kısmında kullanılan dil).
* Romen Dilleri: Latince, Fransızca, İspanyolca, Portekizce, İtalyanca
* İslav Dilleri: Rusça, Sırpça, Lehçe (Lehistan bölgesinde kullanılan dil).
2. Hami-Sami Dilleri Ailesi: Akatça, Arapça, İbranice
3. Bantu Dilleri Ailesi: Orta ve Güney Afrika’da yaşayan Bantuların dilleri bu gruba girer.
4. Çin Dilleri Ailesi: Çince ve Tibetçe bu ailedendir.
5. Ural- Altay Dilleri Ailesi:
a. Ural Kolu: Fince, Macarca, Estonca
b. Altay Kolu: Türkçe, Moğolca, Mançuca

2. Yapı bakımından diller hangi özelliklerine göre sınıflandırılmıştır?
Yeryüzündeki diller, ses sistemi, biçim yapısı ve söz dizimi özelliklerine göre sınıflandırılmıştır.

3. Atatürk'ün Türkçecinin sadeleşmesi için yaptığı çalışmaları söyleyiniz?
Dil inkılabı, özü itibariyle, çağdaş değerler içinde bir kültür davası olarak ele alınmalıydı. Bunun gerçekleştirilmesi içinde bilimsel temelde çok yönlü ve kapsamlı bir programa bağlanması gerekiyordu. Bu bakımdan dil inkılabının dayandığı fikir temelini:
1-Yabancı etkiler altında benliğini kaybetmiş olan dilimizin millileştirilmesi, ona kendi yapı ve işleyişine uygun bir gelişme yolunun çizilmesi,
2-Bilimsel yollar ile incelenerek aslındaki güzelliğin ve tarihi zenginliğin ortaya konması,
3-Türkçemize, kelime türetme ve terim yapma imkanları bakımından işleklik kazandırılarak, uzun vadede zengin bir kültür dili durumuna getirilmesi, şeklinde üç ana ilkede özetleyebiliriz.

4.....................
5. Türkçenin köken bakımından dünya dilleri arasındaki yeri nedir?
 Türkçe Ural Altay dil ailesinin Altay koluna bağlı sondan eklemeli bir dildir.

6. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri doldurunuz.
Türk Dil Kurumu .....
• Orta Türkçe Döneminde dilimize  Arap  ve Fars  dillerinden pek çok kural ve kelime girmiştir.
 • “Türk” kelime si ilk kez Eski Türkçe Döneminde kullanılmıştır.
7.  Aşağıdaki cümlelerin başına verilen bilgiler doğru ise D yanlış ise Y yazınız.
 ( Y ) Dünya dilleri, öğelerinin dizilişine göre sınıflandırılmıştır.
( Y ) Türkçe, Hint-Avrupa dil ailesine mensuptur.
( D ) Türkçe, yapı bakımından sondan eklemeli bir dildir.
( D ) Türkçe, Ural-Al tay dil grubunun Altay kolundandır.
(  Y ) Türkçede kelimelerin önü ne geleneklerde vardır.
( D ) Türk adı ilk defa yazılı olarak Göktürk Yazıtlarında geçmiştir.
( Y ) Türkçe, sadece Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde konuşulur.
(   D ) Türkçe, Anadolu’da yeni özellikler kazanmıştır.

8. Es ki Türkçede kelime başlarında bulunan “k”ler günümüzde hangi sese dönüşmüştür?
A) t      B) z      C) b     D) g     E) m

9. “gel-” fiilinin Es ki Türkçeden günümüz Türkçesine gelişinde hangi ses olayı görülür?
A) Ünsüz düşmesi    B) Kaynaşma    C) ikizleşme    D) Ünsüz değişmesi   E) Göçüşme

10. Aşağıdaki dillerden hangisi Türkiye Türkçesiyle ilişkili değildir?
A) Azerice    B) Kırgızca     C) Kazakça     D) Rusça     E) Özbekçe

11. Türkçe, Anadolu’da hangi tarihten sonra yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır?
A) 1453    B)1248     C) 1071     D) 1923     E) 1402



12. Türkçe, yapı bakımından hangi dil grubun dandır?
A) Tek heceli     B) Çekimli C) Önden eklemeli    D) Sondan eklemeli   E) İki heceli

13. Türkiye Türkçesi hangi ağız esas alınarak şekillendirilmiştir?

A) İstanbul B) Konya C) Ankara D) Karaman E) Erzurum



Bu yazının tamamı http://yeniedebiyat.blogspot.com sitesinden alınmıştır.Kaynak siteyi mutlaka ziyaret edin.
Read more

Didem Dinç Kimdir? Femen Turkey'den Neden Ayrıldı

Didem Dinç, Twitter üzerinden yaptığı açıklamada, "Yaşadığım görüş ayrılığı nedeniyle Femen Turkey'e verdiği desteği geri çekerek ayrılıyorum. Din sömürüsüne karşı olmak dine saygısızlık edilebileceği anlamına gelmez. Ayrıca @Femen_Turkey hesabından atılan, dinler ile ilgili hakaret boyutundaki tweet ile hiçbir alakam yoktur" dedi.

Resmi Blog sayfası ; http://didemdinc.blogspot.com

Read more

Marmaray Bozuldu Mu? Marmaray Yolda Kaldı

Açılışı dün yapılan Marmaray, bugün elektrik arızası nedeniyle bozuldu. Seferler bir süre aksarken, trenlerde bulunan vatandaşlar tüp geçitten yürüyerek geçti.


İSTANBUL (CİHAN)- Dün Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından hizmete açılan Marmaray, güne biraz sıkıntılı başladı. Marmaray'ın Sirkeci Durağı'nı pas geçmesi nedeniyle bazı yolcular Üsküdar'da inmek zorunda kaldı. Yapılan anonslarda daha kaliteli hizmet için trenlerin bir süre Sirkeci'de durmayacağı belirtildi.

Yetkililer arızanın giderilmeye çalışıldığını belirtti. Bu arada Üsküdar İstasyonu'ndaki yürüyen merdivenlerden birisi aşırı yoğunluk nedeniyle kısa süreli arıza yaptı. Merdivenlere binen onlarca yolcu arıza nedeniyle yolun yarısında kaldı. Merdiven çalışmayınca vatandaşlar yürüyerek çıkmak zorunda kaldı. Merdivenlerin ortasında kalan bir kadın yolcu ise dakikalarca merdivenleri çıkmak için uğraştı.
Read more

Milli Piyango 29 Ekim 2013 Çekiliş Sonuçları Öğren

Milli Piyango 29 Ekim 2013 çekiliş sonuçları.
Tam Rakam (6) (3.000.000,00)
055801
Tam Rakam (6) (300.000,00)
667708
Tam Rakam (6) (30.000,00)
060019 466166
Tam Rakam (6) (3.000,00)
026812 196581 290161 600237 637004
Tam Rakam (6) (1.000,00)
003650 051141 106351 206511 273986 355884 458230 543539
006051 055604 109887 207333 277372 360463 459553 548524
006528 057876 118434 219080 282565 365401 469308 554088
011137 058521 120611 219811 283530 365441 485868 557318
013173 064558 130284 221650 286809 375321 489540 562065
017735 064807 131598 221665 286830 375881 490445 563207
019827 066019 133306 228964 297136 377093 500821 564086
024833 070915 135725 230453 299063 392664 503214 589692
028758 072195 136007 231048 304929 393472 509013 603786
028811 075805 138124 231722 305434 394115 511317 604578
032027 077060 140328 240970 312114 395935 517744 604650
032112 081244 155207 248038 318191 400615 522072 608612
033926 082011 171830 249250 324768 409405 522884 611762
043154 083122 172067 256530 325304 419992 523227 613271
043200 084203 185171 256872 331771 429993 529694 629537
045474 085981 189909 259414 340368 445899 530740 648703
046798 091637 200801 261190 341478 447738 536008 659209
049216 092705 201847 266451 343852 455302 536461 695904
050059 100690 203532 268518 344471 455730
Tam Rakam (6) (300,00)
000722 048653 124228 244621 324082 423319 492793 579534
001133 053111 124951 248964 325713 426002 494989 590834
010172 053271 127057 252050 347350 428088 501431 591422
012489 054012 138526 255725 350657 430021 506975 596490
012570 063805 141107 257884 352087 430500 507340 599649
013355 072516 143622 258515 362817 435225 511254 603689
013440 075421 148964 259525 363672 436435 513640 611605
014523 077740 155516 263735 370482 438196 520301 625005
015064 080683 161519 267518 372295 444686 522769 627451
019634 084413 179410 279626 376102 446633 524040 628393
019670 087352 185211 288025 385180 448382 524496 631128
020570 091105 189455 288767 385556 450503 529396 636625
021153 092358 190047 292790 388340 451184 530529 644520
026154 093709 194808 293617 390507 452237 532219 647226
028777 095061 199611 294811 391506 453334 538562 654243
033722 099940 201686 295288 397027 467632 539846 656343
036725 100856 203040 297604 398605 470031 540194 662215
037334 101590 208858 305803 402116 470314 542404 664783
039686 104759 208973 307013 403261 472817 547110 667716
041474 105541 217067 308117 407534 475365 554336 683412
041560 106065 224932 310592 412275 481411 558581 688318
043362 107414 228152 310612 415124 481710 558937 688642
045016 110786 228719 313651 416734 483864 559914 696310
048004 118523 236991 315531 418353 484453 562503 696375
048556 123019 240494 316983 421648 492661 564029 698201
Son 5 Rakam (200,00)
00472 14159 30417 42756 54843 66080 79585 93221
07175 17902 30580 47433 56869 67106 79671 93422
08601 21072 31633 48211 57491 68939 81844 94886
09911 21425 36814 51242 58693 69776 82270 95735
11586 22958 40495 52363 61063 75479 91909 98005
12435 23740 41756 53117 65236 75723 92424 98641
13651 28025
Son 4 Rakam (150,00)
0113 2489 5010 5183 6224 7290 8161 9655
0529 3166 5026 5335 6325 7355 8189 9901
2191 3848 5137 5717
Son 3 Rakam (60,00)
049 332 471 532 623 723 754 829
115 452 508 545
Son 2 Rakam (40,00)
13 28 55 56 63 64
Amorti (20,00)
2 5
Teselli (3.000,00)
005801 052801 055401 055804 055811 055871 058801 155801
015801 053801 055501 055805 055821 055881 059801 255801
025801 054801 055601 055806 055831 055891 065801 355801
035801 055001 055701 055807 055841 055901 075801 455801
045801 055101 055800 055808 055851 056801 085801 555801
050801 055201 055802 055809 055861 057801 095801 655801
051801 055301 055803
Kaynak: dha.com.tr
Read more

2013 - 2014 8. Sınıf İngilizce 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

İNGİLİZCE DERSİ 8. SINIF I. YAZILI YOKLAMA SORULARI

Name:__________ Surmane:____________ Number:______ Class:______
A)Ask and answer in Present Perfect Tense with given words. (20 points)
1.……………………………………………………… ……………………………………………………… ………………(eat/mantı)
2.……………………………………………………… ……………………………………………………… ………………(ride/motorbike)
3.……………………………………………………… ……………………………………………………… ………………(be/England)
4.……………………………………………………… ……………………………………………………… ………………(drink/alcohol)
5.……………………………………………………… ……………………………………………………… ………………(see/Tarkan)
B)Fill in the blanks by using Past Continuous Tense. (20 points)
1.Mary ………………………………………( read) a novel last night.
2.Andy and Sally ……………………………………… (play) chess at home.
3.David and John ……………………………………… (talk) on the phone.
4.Sandra …………………………………… () her mother in the kitchen.
5.George …………………………………… (ride) his bicycle in the park.
C)Fill in the blanks with ‘’while’’ or ‘’when’’. (20 points)
1.I was chatting with Brad …………………………… my mother called me.
2.…………………………… he was working at office, the telephone rang.
3.She was washing the dishes …………………………… the doorbell rang.
4.…………………………… the accident happened, he was driving his car.
5.All the lights went off ………………………………… I was studying English.
D)Make sentences with the given words (16 points)
1.have /their/ finished / homework / They.
2.the / sleeping / cat /under /the / table/is
3.has/ at /school/ she/ two / been/ hours
4.we / looking for/ were/ you 
5.the/ was/ teacher/ on/ the/ phone/ talking/
E) Translate the sentences into TURKISH (24 points)
1. I have been to İstanbul ………………………………………… …………
2. The boy was coming to school.…………………………………… ………………………………………… …
3. When the school started I was working in the farm………………………………………… …
4. İt was raining when you phoned ……………………………………………………… ………………
5. While the farmers were working on the farm it started to rain,
Read more

2013 - 2014 8. Sınıf Türkçe 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

2007-2008 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK İ.Ö.O.8.SINIF TÜRKÇE .DÖN.1.YAZILI
ADI SOYADI: ALDIĞI NOT:
SINIF VE NO:
Ben ezelden beridir hür yaşadım,hür yaşarım.
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış?Şaşarım!
Kükremiş sel gibiyim,bendimi çiğner,aşarım.
Yırtarım dağları,enginlere sığmam taşarım.
Mehmet Akif ERSOY









  1. Yukarıdaki dörtlüğü açıklayınız ?( 10 puan )
  2. Dörtlükteki sıfat ve zamirleri bulup çeşitlerini yazınız. ( 10 puan )
Ön ad (Sıfat) çeşidi adıl( zamir) : çeşidi:
..................................................................... ...........................................................
..................................................................... ...........................................................

Dinle, sana bir nasihat edeyim:
Hatırdan,gönülden geçici olma.
Yiğidin başına bir iş gelince,
Anı yad ellere açıcı olma.





Mecliste arif ol,kelamı dinle.
El iki söylerse sen birin söyle.
Elinden geldikçe sen eylik eyle.
Hatıra dokunup yıkıcı olma.
Karacaoğlan
  1. Yukarıdaki dörtlükleri şekil yönünden inceleyiniz?(ölçü,uyak şeması,uyak çeşidi) ( 10 puan )
  2. a) Halk şiirinden sesteş(eş sesli),eş anlamlı(anlamdaş)yakın anlamlı birer sözcük bulup yazınız( 6 puan )
Sesteş:
Eş anlamlı:
Yakın anlamlı:
b) Dörtlüklerden birer ad ve sıfat tamlaması örneği yazınız. ( 4 puan )
Ad tamlaması:
Sıfat tamlaması:
  1. Aşağıdaki tümcelerde geçen altı çizili kelimelerin hangi anlamlarda kullanıldıklarını belirtiniz?(temel,yan..vb.)
Babam kilidin dilini onarmaya çalışıyor.(....................................)
Delinin dilinden ancak deli anlar..(..............................................)
Bu yol geçen yıl açılmıştı.(..........................................................)
Bir aspirin al,başının ağrısı geçer.(.............................................)
Su,yatağını er geç bulur.(............................................................)
6- Aşağıdaki cümlelerde geçen ad aktarmalarını ve dolaylamaları bulunuz?( 6 puan )
a) Mavi bereliler büyük başarı kazandılar..(....................................................................................)
b) Bu kulübecikte on can yaşıyor..(.................................................................................................)
c) Maçı kapalıda izleyeceğiz sanırım. (...........................................................................................)
7- Aşağıdaki tümcede altı çizili sözcükleri anlam ilişkisi (soyut-somut) yönüyle inceleyiniz.( 4 puan )
Tatlı yiyelim tatlı konuşalım .(...............................................................................................................................
............................................................................................................................................................................)
8- “ İnsan kişiliğini oluşturan etmenlerden biri de ,onun kendi kafasıyla düşünmesidir.Oysa genellikle bunun tersi olmaktadır.Kendi kafasıyla düşünmeyi bir yana bırakalım,çoğu başkalarının kafasının hizmetçisi olmayı erdemlilik sayıyor.İnsanı insanlığından uzaklaştıran bir tutumun erdemlilik sayılması ise önemli bir çelişkidir.”
Yukarıdaki paragraftan çıkarılabilecek ana düşünceyi yazınız.( 5 puan )
.........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
9.Aşağıdaki tümcenin yazım yanlışlarını bulunuz.( 5 puan )
”Bu solana birtakım koltuk sığarmı?”diye her hangi birine sorsan bir şey söyleye bilir .
.........................................................................................................................................................................................
10.”Her insan kendi adasında yaşar .” Sözünü açıklayan planlı bir yazma çalışması yapınız. ( 30 puan )
(başlık,plan,yazım noktalama,konuyu anlama ifade etme ve özgünlüğe dikkat ederek...)
Türkçe Öğretmeni
BAŞARILAR Sevda SALAYICI



CEVAP ANAHTARI
  1. Şair bu dörtlükte eskiden beri Türk milletinin özgür yaşadığını,bu özgürlüğünü kaybetse bile en kısa zamanda tekrar özgürlüğüne kavuştuğunu daima da özgür kalacağını.Kendisinin ve Türk milletinin özgürlüğünü elinden almak isteyenlere (çılgın olarak nitelendiriyor)şaşıracağını anlatıyor.Böyle davrananlar karşısında bir sel gibi olunacağını bütün engellerin aşılacağını ifade ediyor. (10 puan)

2- Ön ad (Sıfat) çeşidi adıl( zamir) : çeşidi:
hangi soru ben kişi
kükremiş niteleme bana kişi
bendimi iyelik
( 2+2+2+2+2= 10 Puan )
3-
Dinle, sana bir nasihat edeyim: a
Hatırdan,gönülden geçici olma. b
Yiğidin başına bir iş gelince, c
Anı yad ellere açıcı olma. b

11’li hece ölçüsü ( 2 puan )
uyak şeması ( 2 puan )
uyak çeşidi: -ci olma :redif ( 2 puan )
-ç yarım uyak ( 2 puan )
Mecliste arif ol,kelamı dinle. d
El iki söylerse sen birin söyle. d
Elinden geldikçe sen eylik eyle. d
Hatıra dokunup yıkıcı olma. b
Karacaoğlan
-le tam uyak ( 2 puan )

(10 puan )

4 - a ) Sesteş: el
Eş anlamlı: nasihat-öğüt 2+2+2 =6 puan
Yakın anlamlı: söyle-de ( 10 puan )
b) ad tamlaması: yiğidin başı 2+2 = 4 puan
sıfat tamlaması : bir nasihat
5- Babam kilidin dilini onarmaya çalışıyor.(.....yan anlam...............................)
Delinin dilinden ancak deli anlar..(.......mecaz anlam....................................)
Bu yol geçen yıl açılmıştı.(...............temel anlam..........................................)
Bir aspirin al,başının ağrısı geçer.(.........terim anlam...................................)
Su,yatağını er geç bulur.(.......................yan anlam......................................)
( 2+2+2+2+2 = 10 puan )
6-a)Mavi bereliler büyük başarı kazandılar..(.......mavi bereliler:dolaylama...........)
b) Bu kulübecikte on can yaşıyor..(....................can : ad aktarması..........)
c) Maçı kapalıda izleyeceğiz sanırım. (..............kapalı : kapalı spor salonu..ad aktarması.)
( 2+2+2 = 6 Puan )
7-Tatlı yiyelim derken tatlı somut anlamda kullanılmıştır. Tatlı konuşma da ise soyut anlamlı kullanılmıştır.Tatlı konuşmak kırıcı olmayan ,güzel konuşma anlamındadır. ( 2+2 = 4 puan )

8-Ana düşünce : İnsanı kişilikli ve erdemli kılan ,özgür düşünebilmedir. ( 5 puan )
9- ” Bu solana birtakım koltuk sığarmı?”diye her hangi birine sorsan bir şey söyleye bilir.”
1 + 1 + 1 + 1 + 1 = (5puan)
10. Başlık,plan : 5 puan
Konuyu anlama,ifade etme : 10 puan
Özgün anlatım : 10 puan
Yazım- Noktalama : 5 puan
Toplam= ( 30 puan)
1.2.3.4.5. sorular 10’ar puan
6.soru 6 puan,7.soru 4 puan,8.9..sorular 5’er puan
10.soru 30 puan toplam 100



Read more

2013 - 2014 8. Sınıf Matematik 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

Read more

Jonas Brothers Grubu Dağıldı Mı? Neden

3 kardeş, People dergisine konuyla ilgili şunları söyledi;
Kevin Jonas: “Şimdilik bitti.”
Joe Jonas: “Bu karar, oy birliğiyle alınmış bir karardı.”

Nick Jonas: ” ‘Sonsuza kadar bitti’ demek gerçekten çok zor. Ama şurası kesin ki hayatımızın bir bölümünü kapatıyoruz. Kapana kısılmış gibi hissediyordum. Duygularımı abilerimle paylaşma ihtiyacı duydum.”
Read more

STAR TV Ne Güzel Evim Başvuru Formu Doldur


Ne Güzel Evim
Ekranlara fark getirecek yeni dekorasyon programı Ne Güzel Evim, Melike Emiroğlu’nun sunumu ve mimar Efe Kısakürek’in yorumları ile evleri dekore etmek üzere ekranlara geliyor.

Güzel sunucu Melike Emiroğlu ve mimar Efe Kısakürek evin bir odasını ağırlıklı olarak n11.com’dan seçilen malzemeler ile yeniden yaratacaklar. Evlerinin bir odası yeniden yaratılırken bu sırada ailenin tüm bireyleri evde olup, her aşamada Ne Güzel Evim ekibiyle birlikte karar verecek ve uygulayacaklar.

http://www.startv.com.tr/program/ne-guzel-evim/basvuru sitesinden başvuru formlarınızı doldurabilirsiniz.
Read more

Eminem - The Monster ft. Rihanna [ Türkçe Çeviri ]

Bu Çeviri http://muzikbuldum.com/sarki-sozleri/eminem-the-monster-ft-rihanna-turkce-ceviri Sitesinden alınmıştır. İlk kez muzikbuldum.com sitesinde yayınlanmıştır.

[Chorus - Rihanna]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum

Yeah, you think I'm crazy (crazy)
Evet, ben çılgın olduğumu düşünüyorum (çılgın)

[Eminem - Verse 1]
I wanted the fame, but not the cover of Newsweek
Ben ünlü olmak istedim, ama Newsweek te kapak olmak değil
Oh well, guess beggers can't be choosey
Neyse, sanırım dilenciler seçim yapamaz
Wanted to receive attention for my music
Müziğim için dikkat toplamak istedim
Wanted to be left alone, public excuse me
Yalnız kalmak istedim, gizli bu affedersin
Been wanting my cake, I need it too
Ben pasta istiyordum, buna ihtiyacım var
Wanting it both ways
Her iki şekildede istiyorum
Fame may be a balloon cause my ego inflated
Şöhret bir balon ve benim egomu şişirmiş olabilir
When I blew seep it was confusing
Ne zaman sızsam kafam hep karışık
Cause all I wanted to do is be the Bruce Lee of loose leaf
Çünkü yapmak istediğim Bruce Lee gibi olmak
Abused ink, used it as a tool when I blew steam

Mürekkep beni istismar ediyor onu patladığım zamanlarda araç olarak kullanıyorum
Hit the lottery (oh wee)
Piyango vurdu
With what I gave up to get was bittersweet
Ne acı tatlı oldu ama almak için vazgeçmedi
It was like winning a huge meet
Bu çok büyük bir arayla kazanan gibiydi
Ironic 'cause I think I'm getting so big I need a shrink
Bende bir ironi oldu çünkü büyük düşünüyorum ve alıyorum
I'm beginning to lose sleep: one sheep, two sheep
Uykumu kaybetmeye başlıyorum : bir koyun, iki koyun
Going cucko and cuckier as Kool Keith
Gidiyor cucko ve cuckier aynı kool keith gibi
But I'm actually weirder than you think
Düşündüğünüzden daha fazla ama garip hissediyorum
Cause I'm...
Çünkü ben

[Chorus]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet, ben çılgın olduğumu düşünüyorum

Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil
Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil

[Eminem - Verse 2]
Now I ain't much of a poet
Şimdi bir şair gibi çok değil
But I know somebody once told me to seize the moment
Ama biliyorum bana anı yakalamayı söylemişlerdi
And don't squander it
Ve boşa harcama yok
Cause you never know when it could all be over
Çünkü asla bilemezsin ama herşey bitebilir
Tomorrow so I keep conjuring
Uydurmaya devam yarına çok var
Sometimes I wonder where these thoughts spawn from
Bu düşünceler nereden doğuyor bazen merak ediyorum
(Yeah, ponder it, do you wonder there's no wonder you're losing your mind the way you're brought up?)
Evet düşünmelisin seni buraya zihnin getirdi olduğun yoldan ayrılıyorsun hiç merak etmiyormusun?
I think you've been wandering off down yonder and stumbled upon Jeff VanVonderen
Ben düşünüyorumda sen sendeleyip düşeceksin yere Jeff VanVonderen gibi
Cause I needed an intervention in this to intervene between me and this monster
Çünkü ben ve bu canavar arasına bir müdahele gerekli nedense
And save me from myself and all this conflict
Ve kendimi bu çatışmadan kurtarmalıyım
Cause the very things that I love is killing me and I can't conquer it
Çünkü çok sevdiğim şeyler beni öldürüyor ve ele geçiremiyorum
My OCD is clonking me in the head
Benim OCD kafamı tekmeler durur
Keep knocking, nobody's home, I'm sleepwalking
Tutun onu, evde kimse yok ve ben uyurgezerlik yapıyorum
I'm just relaying what the voice of my head saying
Sadece kafamdaki bu ses oldukça rahatlatıcı
Don't shoot the messenger, I'm just friends with the...
Ateş etmeyin ben sadece onunla arkadaşım

[Chorus]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet, ben çılgın olduğumu düşünüyorum

Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil
Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil

[Eminem - Verse 3]
Call me crazy, but I had this vision
Bana deli diyebilirsiniz ama bir vizyonum var
One day that I'd walk amongst you regular civilians
Bir gün düzenlice siviller arasında yürümek istiyorum
But until then drums get killed I'm coming straight at
Ama o zamana kadar ben ölmeden gelebilirsem
Emcees, blood get spilled and I
Kanı dökülen ben olayım
Take it back to the days that I get on a Dre track
Dre'yi eski günlerine geri götürün
Give every kid who got played gat
Gat oynayan her çocuk verir
Pumped the villian and sh*t that say back
Kötü pompalanır ve lanet olsun tekrar söyle
To the kids who played 'em
Onlara oynadığı çocuklar için
I ain't here to save the f*cking children
Ben kurtarmaya gelmedim lanet çocukları
But if one kid out of a hundred million
Ama biri dışında yüz milyonu değil
Who are going through a struggle feels and relates that's great
Kimi bir mücadele yoluyla gittiğini hisseder bununla ilgilidir
It's payback, Russell Wilson falling way back
Geri ödeme var, Russell Wilson yeniden çöküyor
In the draft, turn nothing into something, still can make that
Taslakta hala yapabilirsiniz
Straw in the gold chump I will spend
Ben altını ot ile buluyor gibi harcayacağım
Rumpelstiltskin in a hay stack
Rumpelstiltskin içindeki ot yığınlığı
Maybe I need a straightjacket, face facts
Belkide gerçeklerle yüzleşmeye ihtiyacım var
I am nuts for real, but I'm okay with that
Gerçek delice, ama ben bu konudada iyiyim
It's nothing, I'm still friends with a...
Hiçbirşey, Ben hala arkadaşım a...

[Bridge]
I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet ben çılgın olduğumu düşünüyorum

I'm friends with the monster
Canavar ile arkadaşım
That's under my bed
Bu benim yatagımın altında
Get along with the voices inside of my head
Kafamın içindeki sesler ile birlikte alın bunu
You're trying to save me
Beni kurtarmak için çalışıyoruz
Stop holding your breath
Nefesini tutarak durdurmak
And you think I'm crazy
Ve ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Yeah, you think I'm crazy
Evet ben çılgın olduğumu düşünüyorum
Well, that's nothing
Eh, bu bir şey değil


Read more

İnsan İhtiyaçlarının Özellikleri Nelerdir?

İHTİYAÇLARIN ÖZELLİKLERİ
1-İhtiyaçlar sonsuzdur: Gidermek zorunda olduğumuz çok çeşitli ihtiyaçlarımız vardır. 
2-İhtiyaçlar Görecelidir: Yaş, gelir seviyesi,  toplumsal konum ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak insanların ihtiyaçları farklılaşır ve sürekli olarak artış gösterir.
3-Fizyolojik ihtiyaçların kapasiteleri sınırlıdır: Örneğin; susuzluk ihtiyacımızı bir bardak suyla karşılayabiliriz ancak ikinci bardak suya olan ihtiyacımızın şiddeti daha az olur.
4- İhtiyaçlar ikame edilebilir: İhtiyaçlar birbirlerinin yerine geçebilen mallarla karşılanabilirler. Şeker yerine bal ya da pekmez, ayçiçeği yağı yerine katı yağ birbirleri yerine kullanılabilen mallardır. Bu tür mallara, ikame veya rakip mal denir.
5-İhtiyaçlar değişkendir: İhtiyaçlar kişiye, zamana ve yaşanılan yere göre değişir.1970’li yıllarda televizyon, buzdolabı, çamaşır makinesi lüks olarak görülürken günümüzde zorunlu bir ihtiyaçtır.
6-İhtiyaçlar tekrarlanır: Bazı ihtiyaçlar karşılandıktan bir süre sonra tekrarlanırlar. Yeme, içme gibi.

7-İhtiyaçlar birbirini tamamlar: Çay-şeker, Bilgisayar-yazıcı, Çamaşır makinesi- deterjan, Pantolon-Kemer, gibi ihtiyaçlar birbirini tamamlar, birine sahip olan diğerini edinmek zorundadır. 
Read more

İnsan İhtiyaçlarının Sınıflandırılması Nasıldır?

İNSAN İHTİYAÇLARININ SINIFLANDIRILMASI
İnsanın eksikliğini his ettiği her şey olan ihtiyaçlar, Moslow’un kuramında “ihtiyaçlar hiyerarşisi” olarak bilinir.
Moslow, güdüleri mertebeli bir yapı içinde görür ve insanların üst basamaktaki ihtiyaçları giderilir giderilmez alt basamaktakileri doyurmaya yöneleceğini düşünür. Bu basamaklar şunlardır:
1-Fizyolojik ihtiyaçlar: Yeme, içme, giyinme barınma gibi insanın hayati ihtiyaçlarıdır. İhtiyaçlar sıralamasında bütün insanlar öncelikle fizyolojik ihtiyaçlarını gidermeye çalışır. Bu ihtiyaçlar karşılandıktan sonra sıralı olarak diğer ihtiyaçların giderilmesi düşünülür.  
2-Güvenlik ihtiyaçları: Kendini güven ve emniyet içinde ve tehlikeden uzak hissetmek.
3-Ait olma ve sevgi ihtiyaçları: Başkaları ile ilişki kurmak, kabul edilmek ve bir yere ait olmak.
4-Değer ihtiyaçları: Prestij, başarı, yeterli olmak ve başkalarınca benimsenip tanınmak.
5-Kendini gerçekleştirme ihtiyaçları: Kişinin amacını gerçekleştirmesi ve potansiyelini ortaya çıkarması, kişisel tatmin, kişisel başarı, bilimsel buluşlar.

Read more