Milli Edebiyat Döneminin Genel Özellikleri (Biryay -2013) sayfa 216-218
Millî Edebiyat Döneminde “Dil ve İnsan”
konulu sunumunuzu gerçekleştiriniz.
- Bir edebiyatın veya bir eserin millî olmasından ne anladığınızı açıklayınız.
- Bir millet kendi diliyle kendi hayatını, sevincini, umudunu, aşklarını anlatan metinlere mi yoksa yabancı milletlerinkine mi ilgi duyar? Nedenleriyle açıklayınız.
- Okuduğunuz metin ve ünite boyunca okuduğunuz eserlerden yola çıkarak 1911 ile 1923 yılları arasındaki döneme niçin “Millî Edebiyat” adının verildiğini açıklayınız.
- Ünite boyunca okuduğunuz eserlerde kullanılan edebî dilin özelliklerini defterinize sıralayınız.
- Ünite boyunca okuduğunuz eserlerden
hareketle bu dönemde edebî ürünlere yansıyan sosyal sorunları
sınıflandırınız.
- a. Kitabınızda okuduğunuz Millî Edebiyat Dönemi eserlerindeki ortak duygu, düşünce ve arayışları tahtada sıralayınız.
b. Millî Edebiyat Dönemini etkileyen
sanat, edebiyat ve düşünce akımları aşağıda verilmiştir. Bu ünitede okuduğunuz
eserler, verilen akımlardan hangisiyle yazılmıştır? Eser adlarını etkilendikleri
akımlarla eşleştiriniz.
- Kitabınızda okuduğunuz eserlerden yararlanarak Millî Edebiyatı; Tanzimat Edebiyatı, Servet-i Fünûn Edebiyatı, Fecr-i Âtî Edebiyatıyla dil anlayışı ve tema yönünden karşılaştırınız. Sonuçları tabloya yazınız.
Millî Edebiyat Döneminde yazılan edebî
ürünlerin gelecek nesiller açısından önemini belirtiniz.
Sizce günümüz edebiyatı ne derece millî
özellikler taşımaktadır? Açıklayınız.
DEĞERLENDİRME
REALİZM romantizme
tepki olarak doğmuştur.
Realizmin
şiire uyarlanmış şekli PARNASİZM
MİLLİ
EDEBİYATTA dilde sadeleşme esas alınmıştır.
2.
Dilde sadeleştirme hareketi, “Yeni Lisan” adıyla aşağıdaki edebiyat dönemlerinin
hangisinde yer almıştır?
A.
Tanzimat B. Servet-i Fünûn C. Fecr-i Âtî D.
Millî Edebiyat E. Cumhuriyet
(ÖYS-1996)
3.
Aşağıdakilerden hangisi, Millî Edebiyat akımını belirleyen özelliklerden biri
değildir?
A.
Anlatımda gerçeklikten kaçınma B. Hece veznini
kullanma
C.
Halk edebiyatından yararlanma D. Memleket hayatını
yansıtma
E.
Dilde sadeleşmeye gitme
(ÖYS-1996)
4.
Edebiyatımızda, nazmı nesre yaklaştırmadaki ustalığıyla tanınmış sanatçılarımız
aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?
A.
Tevfik Fikret - Yahya Kemal Beyatlı B. Yahya Kemal Beyatlı -
Ziya Paşa
C.
Ahmet Haşim - Mehmet Akif Ersoy D.
Mehmet Akif Ersoy - Tevfik Fikret
E.
Ziya Paşa - Emin Bülend
(ÖYS-1991)
5.
Okuduğunuz eserlerden hareketle Millî Edebiyat Döneminin özelliklerini
sıralayınız.
11.
SINIF TÜRK EDEBİYATI CEVAPLARI IV.ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI (SAYFA
219) BİRYAY 2013
1.
Aşağıda verilenlerin hangisinde bilgi yanlışlığı
yapılmıştır?
A)
Halk edebiyatında genellikle yanın ve cinaslı uyak
kullanılmıştır.
B)
Divan edebiyatında her şiir, biçimine göre ad alır.
C)
Tanzimat romanının tekniği güçlüdür.
D)
Tevfik Fikret, Edebiyat-ı Cedide şairlerindendir.
E)
Milli Edebiyat ile roman ve öykü İstanbul dışına çıkar.
CEVAP:
C
2.
Aşağıdakilerden hangisi, Mehmet Akif Ersoy için söylenemez?
A)
Şiirlerinde öğreticiliğin ağır bastığı
B)
Tasvirlerinin gerçekçi ve güçlü olduğu
C)
Divan edebiyatı nazım biçimlerini kullandığı
D)
Hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerinin de bulunduğu
E)
Şiiri düz yazıya yaklaştırdığı
CEVAP:
D
3.
Aşağıdakilerin hangisinde verilen eserler aynı
türdendir?
A) Sinekli
Bakkal, Servet-i Fünûn
B) Çalıkuşu,
Hürriyet Kasidesi
C)
Bomba, Aşk-ı Memnû
D)
Piyale, Tasvir-i Efkar
E)
Şair Evlemnesi, Vatan Yahut Silistre
CEVAP:
E
4.
“Şiir öğelerini millîleştirmeye çalıştılar. Dilde, vezinde, konuda, duyguda,
tarih anlayışında, nazım biriminde, nazım şekillerinde, yurt değerlerinde
millîleştirme çabalan, şiirlerinin teknik açıdan zayıf kalmasına neden
oldu.”
Yukarıdaki
paragrafta söz konusu edilen edebî dönem aşağıdakilerden
hangisidir?
A)
Millî Edebiyat
B)
Fecr-i Âtî
C)
Cumhuriyet Edebiyatı
D)
Yedi Meşaleciler
E)
I. Yeniler
CEVAP:
A
5.
“Refik Halit Karay, yalın Türkçe ile ilgili şunları söylemektedir: “Bizim bir
dilimiz var ki bu yarının dili olacaktır. Biz doğru yolu bulduk. Bizden evvel
gelenler bazen orta oyuncu, bazen karnaval şekilleriyle edebiyatımızda
çırpındılar. Fakat bizim bulduğumuz, bu temiz dili
bulamadılar.”
Paragrafta
Refik Halit Karay’ın “bizden evvelkiler” dediği kişiler, hangi akımın veya edebî
dönemin sanatçısıdır?
A)
Millî Edebiyat
B)
Tanzimat Edebiyatı
C)
Garipçiler
D)
Servet-i Fünûn
E)
Divan Edebiyatı
CEVAP:
D
6.
Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)
Tanzimat edebiyatıyla Doğu-Batı mücadelesinin sona erip edebiyatımızın
Batılılaştığı
B)
Servet-i Fünûn edebiyatının Hüseyin Cahit’in “Edebiyat ve Hukuk” adlı
çevirisinin yayımlanmasıyla sona erdiği
C)
Fecr-i Atî edebiyatımn konu, biçim, dil ve anlatım yönünden Servet-i Fünûn
edebiyatımn devamı niteliğinde olduğu
D)
Millî edebiyatın temelim, dilde sadeleşme çabalanmn
oluşturduğu
E)
Cumhuriyet Dönemi Edebiyatında hece ölçüsü ve günlük konuşma dilinin
kullanıldığı ve serbest şiire yönelindiği
CEVAP:
A
7.
Aşağıdakilerden hangisi, tür olarak diğerlerinden farklıdır?
A) Ateşten
Gömlek
B)
İntibah
C)
Ferdâ
D)
Eylül
E)
Sergüzeşt
CEVAP:
C
8.
Aşağıdakilerden hangisi, Tanzimat Dönemi ile Millî Edebiyat Döneminin ortak
özelliğidir?
A)
Edebiyatı “ araç” olarak görmek
B)
Aruz ölçüsünü kullanmak
C)
Yerel kaynaklara yönelmek
D)
Yazı dilini konuşma diline yaklaştırmak
E)
Divan edebiyatı nazım biçimlerim kullanmak
CEVAP:
A
9.
Millî Edebiyat Dönemi eserleriyle günümüz edebî eserlerim, dil ve anlatım
özellikleri yönünden karşılaştırınız. Benzer ve farklı yönleri
açıklayınız.
Milli
Edebiyat Dönemi eserlerde dilde sadeleşme hareketinin etkisiyle açık ve sade
bir dile yönelme vardır. Az da olsa eski dilden gelen kelime ve kavramlar
kullanıldığı görülmektedir. Günümüz edebi eserlerinde ise dil tam anlamıyla açık
ve sadedir.
10.
Aşağıdaki cümlelerin başına yargı doğru ise D, yanlış ise Y
yazınız.
(
Y ) Olay örgüsü, sanat kaygısıyla gerçekleştirilen bir
düzenlemedir.
(D)
“İstanbul Efendisi” Muhasipzade Celal’in tiyatro eserinin
adıdır.
(D)
Maupassant tarzı hikâyelerde plan üç bölümden oluşur: serim, düğüm,
çözüm.
11.
Millî Edebiyat Dönemi edebiyatının kendinden önceki edebiyatlardan farklı olan
yönlerim sıralayınız.
Sade
dilin kullanılması
Şiirde
ağırlıklı olarak hece ölçüsü kullanılmıştır.
Toplum
için sanat anlayışı
Anadolu’ya
yönelme var. Anadolu insanının sorunları ele alınmış. Milli konular
işlenmiş
0 Yorumlarınız