8. Sınıf Vatandaşlık 2. Dönem 2. Yazılı Soruları ve Cevapları


2012/2013 Eğitim-Öğretim Yılı / Ertuğrulgazi İ.Ö.Okulu
“VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ EĞİTİMİ” 8
II.DÖNEM II.YAZILI SINAVI
Yönerge ( Açıklama )

1. İlk 16 soru Çoktan Seçmeli sorulardan oluşmaktadır. Her sorunun değeri 5 puandır.
2. 17. soru Doğru-Yanlış sorusudur. Soruların toplam değeri 10 puandır.
3. 18. soru Boşluk Doldurma sorusudur. Soruların toplam değeri 10 puandır.

SORULAR


1) İnsan hakları konusunda bilinçlenen bireyler, nerede ve nasıl davranmaları gerektiğini, haklarını nasıl arayacaklarını biliyor ve bu bilgilerini yaşamlarında uyguluyorlarsa; bu bireyler hakkında insan haklarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Bilgilerini, davranışa dönüştürdükleri
B) Haksızlıklara karşı ilgisiz kaldıkları
C) Hiçbir eylemde bulunmadıkları
D) Bilgilerinin, düşünce aşamasında kaldığı

2) Farklılıklarımız bize doğuştan verilen bir hediyedir. Hediyelerimizin farkına varmak önemlidir. Farklılıklarımız bizi özel kılıyor.
Batı Afrika’nın geleneksel şarkılarını tüm dünyaya duyuran, sevdiren ülkesi Mali’nin sesi olan Salif Keita’nın yukarıdaki cümlesine göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Farklılıklarımızı sonradan kazanırız.
B) Farklılıklarımızın “farkında” olmamız önemli değildir.
C) Farklılıklarımızın bize kattığı bir şey yoktur
D) Farklılıklarımız bizi özel kılar.

3) Hukuksal olarak bir ülkeye vatandaşlık bağı ile bağlı olan herkese vatandaş denir. Vatandaş olma bilincine sahip insanlarda kimi özellikler aranır.
Aşağıdakilerden hangisi bu özelliklerden değildir?
A) Vergisini kendisi dilediği kadar verir.
B) Sivil Toplum kuruluşlarına üye olarak ülke yönetimine dolaylı yoldan katılır.
C) İnsanların rahat ve huzuru için düzenlenen kanun ve kurallara uyar.
D) Seçme ve seçilme hakkını kullanarak sorumluluğunu yerine getirir.

4) Şems-i Tebrizi; “Kainat yek vücut, tek varlıktır. Herkes ve her şey birbirine bağlıdır. Unutma ki dünyanın öte ucunda yek bir insanın kaderi tüm insanlığı mutsuz edebilir. Bir kişinin mutluluğu herkesi mutlu edebilir.” demiştir.
Şemsi- Tebrizi’nin bu cümlesinde vurgulamak istediği aşağıdakilerden hangisi olamaz?

A) İnsanlığın sorunları bir zincirin halkaları gibidir.
B)Sorunlara duyarlı olmak hayata ve insanlığa karşı duyarlı olmaktır.
C) Sorunlara bireysel olarak yaklaşılmalıdır.
D) Bir sorun zamanla bizi de etkileyebilir.

5) 17 Ağustos Marmara ve 12 Kasım Düzce depremlerinin acılarını sarmak amacıyla Türkiye’ye; Yunanistan, İsrail, Almanya gibi birçok ülkeden kurtarma ekipleri gelmiştir. Marmara depreminden kısa süre sonra Yunanistan’da olan depreme ise, Türkiye’den kurtarma ekipleri gönderilmiştir.
Bu durum, aşağıdaki kavramlardan hangisi için bir örnek olabilir?
A) Kültürel gelişme
B) Evrensel kültür
C) Uluslararası dayanışma
D) Toplumsal kalkınma
6) İnsanı yaşat ki devlet yaşasın!
Şeyh Edebali’nin yukarıdaki cümlesinde anlatmak istediği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Devlet, ancak vatandaşların çok çalışması ile yoluna devam edebilir.
B) Devlet, vatandaşlarına gerekli sağlık koşullarını sağlamalıdır.
C)Devlet, sosyal görevlerini yerine getirirken vatandaş tarafından da desteklenmelidir.
D) Devlet, vatandaşına en iyi koşulları sağlamalıdır ki devam edebilsin.

7) Toplumda düzeni, refahı, huzuru ve barışı sağlayan yazılı hukuk kuralları olduğu gibi yazılı olmayan gelenek, görenek, din ve görgü gibi toplumda bütünleştirici etkisi olan yazısız kurallar da vardır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi yazılı kurallardandır?
A) Kırmızı ışıkta geçmemek.
B) Yaşlılara saygı göstermek.
C) Başkalarının düşüncelerine saygı göstermek.
D) İnsanların dini düşüncelerine hoşgörülü olmak.

8) Ülkemizde vatandaşlar yargının kararlarına güvenirler, hatta devletle olan uyuşmazlıklarının çözümlenmesinde bile devletin mahkemelerine başvururlar.
Bu duruma, mahkemelerin hangi özelliği neden olmaktadır?
A) Ülke güvenliğini sağlaması
B) İnsanların devletle olan ilişkilerini düzenlemesi
C) Her türlü soruna çözüm bulması
D) Kararlarında bağımsız olması

9) İnsan haklarının korunmasında, vatandaşların
bireysel olarak yapabilecekleri sınırlıdır. Oysa toplumdaki çeşitli örgütlerin üyeleri, insan haklarıyla ilgili sorunları dile getirmede, kamu oyu oluşturarak yönetim üzerinde baskı grubu haline gelmede, yetkilileri harekete geçirmede, örgütlerinin aracılığıyla daha etkili olurlar.
Paragrafta, insan haklarının korunmasıyla ilgili
olarak aşağıdakilerden hangisinin daha etkili
olduğu vurgulanmaktadır?
A) Devletler arası anlaşmaların
B) Resmî kurumların faaliyetlerinin
C) Sivil toplum örgütlerinin etkinliklerinin
D) Bireylerin, kişisel çalışmalarının

10) Bora, sabah 07.00’de kalkmış kahvaltısını yaptıktan sonra her zamanki gibi okuluna gitmiştir. Derslere katılmış, fikirlerini ifade etmiş, öğretmeninden “aferin” almıştır. Akşam ailesi ile hafta sonunu geçirmek üzere bir tatil beldesine gitmiş ve kardeşi ile eğlenceli bir hafta sonu geçirmiştir.
Buna göre Bora, aşağıdaki hak ve özgürlüklerinden hangisini kullanmamıştır?
A)Eğitim Hakkı
B) Yerleşme Özgürlüğü
C)Düşünce Özgürlüğü
D) Seyahat Özgürlüğü

11) Duygu, düşünce ve ortak hedefler bakımından bireylerin birbirlerine çok sıkı bağlarla bağlı olduğu bir toplumda, aşağıdaki toplumsal özelliklerden hangisi daha az görülür?
A) Kültürel değerlerin değişmesi
B) Barışın korunması
C) Dayanışmanın artması
D) Beraberliğin sağlanması

12) Memleket isterim
Gök mavi, dal yeşil, tarla sarı olsun;
Kuşların çiçeklerin diyarı olsun
Ne başta dert, ne gönülde hasret olsun;
Kardeş kavgasında bir nihayet olsun.
Ne zengin fakir, ne sen ben farkı olsun
Kış günü herkesin evi barkı olsun
Yaşamak, sevmek gibi gönülden olsun
Olursa bir şikâyet ölümden olsun.
Cahit Sıtkı Tarancı
Yukarıdaki şiire göre şairin istekleri arasında hangisi yoktur?
A) Dertlerin olmaması
B) Herkesin birbirini sevmesi
C) Sosyal sınıf farkları olması
D) Ayrılıkların olmaması

13) Yaşadığımız topluma ait aidiyet duygusu, sosyal varlık olmamızı sağlayan temel dayanaklardan biridir. Ülkemizde pek çok toplumsal sorun yaşanmaktadır. Trafik, çarpık kentleşme, göç, işsizlik, yoksulluk vb.
Buna göre toplumsal sorunların çözümünde aşağıdakilerden hangisinin yapılmasının sorunun çözümüne bir katkısı yoktur?
A) Sadece bizi ilgilendiren/etkileyen sorunlarda çaba göstermek
B) Soruna yönelik farkındalık oluşturmak.
C) Yanlış davranışlardan kaçınmak.

A
B
C
D
1




2




3




4




5




6




7




8




9




10




11




12




13




14




15




16




D) Sivil toplum kuruluşlarına üye olmak.

14) Aynı yurt üzerinde yaşayan, aralarında dil, din, ırk, tarih, kültür ve ülkü birliği bulunan ve bu bağlarla birbirine bağlanan insan topluluklarına ulus denir.
Bu tanımda, bir topluluğun ulus olabilmesinde rol oynayan özelliklerin hangisi üzerinde daha çok durulmuştur?
A) Güçlü bir gelecek beklentisinin olması
B) Bireyler arasında dayanışmanın olması
C) Üyeleri arasında işbölümünün bulunması
D) Ortak geçmişe ve değerlere sahip olması

15) Fenerbahçe-Trabzonspor maçında, Trabzonsporlu futbolcu Zokora; “Emre Belözoğlu net bir şekilde bana ‘pis zenci’ dedi. Bu olay yenilgiye olan üzüntümün bile önüne geçti ifadelerini kullandı. Emre Belezoğlu ise “Maç atmosferinde böyle bir ifade kullanmış olabilirim. Aptalca bir ifadeydi.” dedi.
Buna göre Emre’nin yaptığı ne tür bir ayrımcılığa örnektir?
A) Din B) Cinsiyet C) Irk D) Engelli


16) Hayatlarının büyük bir kısmını topluma hizmet etmekle geçirmiş insanların yaşlandıkları ve bakıma muhtaç oldukları dönemde insan onuruna yaraşır bir biçimde aktif olmaları ve yaşama bağlı kılınmaları gerekmektedir. Çeşitli nedenlerle ailelerinden ve çocuklarından bu hizmeti yeterince alamayanlara devletimiz yardımcı olmaktadır.
Bu durum devletimizin hangi özelliğinin bir sonucudur?
A) Hukuk devleti olmasının
B) Sosyal devlet olmasının
C) Demokratik bir devlet olmasının
D) Laik bir devlet olmasının


17) Aşağıdaki sorular “DOĞRU-YANLIŞ” sorularıdır. Verilen önerme doğru ise parantez içine ( D ) yanlış ise ( Y ) yazınız.
a) ( ) Kültürümüzü gelecek kuşaklara aktarmak sadece devletin görevidir.
b) ( ) İnsanı toplumdan bağımsız olarak da düşünebiliriz.
c) ( ) Toplum kuralları tüm bireyleri bağlayıcıdır.
d) ( ) Değişen dünya şartları ve ihtiyaçlarına karşı kültürümüze yeni öğelerin girmesine izin vermemeliyiz.
e) ( ) Yaşadığımız yere aidiyet duygusu, birlikte yaşama duygumuzu güçlendirir.

18) Aşağıdaki sorular “BOŞLUK DOLDURMA” sorularıdır. Boş bırakılan yere uygun olan sözcükleri, kavramları yazınız.

Toplumsal sorumluluk / Kamu malı / Sosyal/ Kalite / Eşit /
Kural / Hukuk

a) Özel mülkiyete konu olmayan ve doğrudan doğruya halkın yararlanmasına ayrılan mallara........................................ denir.
b) Halkın huzur ve refahı için çalışmayı ve toplumdaki eşitsizlikleri ortadan kaldırmayı amaç edinen ve vatandaşlarına insanca yaşama düzeyi sağlamakla kendini görevli sayan devlete ...................................... devlet denir.
c) Atatürk, insanımızın yaşam .................................sini artırmak için demokrasiye uygun bir yönetim şekli olan cumhuriyeti ilan etmiştir.
d) Vatandaşlık hakları bireylerin özgür, ..................................... ve güvenlik içinde olmasını sağlar.
e) Toplumda düzen, refah, huzur ve barış yazılı……………………….….kuralları sayesinde sağlanır.
Read more

Kesha İdrarını İçerken Video İzle


Şok!.. Kesha kendi idrarını içiti!.. (Video)
Kesha MTV müzik kanalında erkek kardeşinin sunduğu bir reality şova katıldı.

Programda çılgın deneyimlere kalışan genç şarkıcı, pet şişeye koyduğu kendi idrarını içti!

İzleyenlerin midesini kaldıran bu hareketi Kesha ‘sağlıklı olmak’ için yaptığını söyledi.
Read more

Anlamına Göre Cümleler Nelerdir?

Anlamına Göre Cümleler:
1) OLUMLU CÜMLE
Cümlede yüklem durumundaki eylemin gerçekleştiğini veya yüklem durumundaki varlık ya da kavramın var olduğunu bildiren cümlelerdir.

  • Kar lapa lapa yağıyordu.
  • Çocuklar içeride uyuyordu.
  • Bu şehir oldukça kalabalıktı
  • Okul, evimize çok uzaktı.
Bu cümlelerde yağmak ve uyumak eylemlerinin gerçekleşmesi; kalabalık ve uzak kavramlarının gerçekliği söz konusu olduğundan cümleler olumludur.

2) OLUMSUZ CÜMLE
Cümlede yüklem durumundaki eylemin gerçekleşmediğini veya yüklem durumundaki varlık ya da kavramın var olmadığını bildiren cümlelerdir.

  • Eylem cümlesinde olumsuzluk, -me / -ma (geniş zamanda –maz, -mez) ekiyle sağlanır.
  • Ad cümlesinde olumsuzluk, değil / yok sözcükleriyle ya da –sız, -siz ekiyle sağlanır.

O, buralara sık gelmez.
Beni sakın unutma.
Hava bugün sıcak değil.
Aradığımız kitaplar bu kütüphanede yok.
Bu genç sanatçı çok yeteneksiz.

  • Bazı cümleler, anlamca olumsuz yapıca olumlu; bazı cümleler de anlamca olumlu yapıca olumsuz olabilir:

a) Anlamca Olumsuz Yapıca Olumlu Cümle

  • Bu ağır yükü taşımaya gücüm mü var?
(Bu ağır yükü taşımaya gücüm yok.)
  • Ben bu masallara inanır mıyım?
(Ben bu masallara inanmam.)
  • Ne gel yanıma ne ara beni artık.
(Yanıma gelme ve beni arama.)
  • Çilesizler ne anlar halimden!
(Çilesizler halimden anlamaz!)
  • Sanki tek sorumlu benim!
(Tek sorumlu ben değilim!)

b) Anlamca Olumlu Yapıca Olumsuz Cümle
  • Beni nasıl sevdiğini bilmez miyim?
(Beni nasıl sevdiğini bilirim.)
  • Pikniğe gelmeni istemiyor değilim.
(Pikniğe gelmeni istiyorum.)
  • Bu konuda biz de suçsuz değiliz.
(Bu konuda biz de suçluyuz.)

3) SORU CÜMLESİ
İçinde soru eki ya da soru sözcüklerinden biri bulunan ve cevap gerektiren cümlelerdir.
  • Yarın benimle tiyatroya gelecek misin?
  • Havaalanında ne kadar beklediniz?
UYARI!
Yanıt gerektirmeyen, bir şey sormayı amaçlamayan soru biçimindeki cümlelere sözde soru cümlesi denir.

  • Bu havada evden dışarı çıkılır mı hiç?
  • Ne yapacağımı senden mi öğreneceğim?

4) ŞART CÜMLESİ
Yargının gerçekleşmesinin bir koşula bağlandığı cümlelerdir.

  • Bize uğrarsan sana şehrimizi gezdiririm.
  • Ben gurbete katlanırım yeter ki vefasızlık olmasın.
  • Okuyup getirmek üzere istediğin kitabı alabilirsin.

5) İSTEK CÜMLESİ
İstek anlamı taşıyan cümlelerdir.

  • Yarın sabah erkenden kalkıp yola çıkalım.
  • Keşke sen de bizimle Uludağ’a gelsen.

6) EMİR CÜMLESİ
Emir anlamı taşıyan cümlelerdir.

  • Herkes yerine otursun.
  • Bavulları hemen odalara çıkarın.

7) ÜNLEM CÜMLESİ
İçinde ünlem ya da ünlem değeri taşıyan sözcükler bulunan cümlelere ünlem cümlesi denir.

  • Vapuru da kaçırdık, işte şimdi yandık!
  • Eyvah, orman alev alev yanıyor!
Read more

Kanal D Ben Bilmem İkizim Bilir Başvuru Formu Doldur


Kanal D ekranlarında İlker Ayrık‘ın sunduğu Ben Bilmem Eşim Bilir, programına Akbank sponsoruyla yeni bir format halina geldi. Ben Bilmem İkizim Bilir.
Eğer ikiziniz varsa hemen bu programa başvurun


Başvuru Formunu Doldurmak için Tıklayın
Read more

İlkokulda Sınıfta Kalmak Var mı?

İlkokul ve Ortaokullarda Sınıfta Kalma Uygulaması Yeniden Geldi...

İl milli eğitim müdürlüklerine yazı gönderen MEB Temel Eğitim Genel Müdürü Funda Kocabıyık, "okula devamı sağlanamayan sürekli devamsız öğrenciler ile derslerden yeteri kadar not almamış
kaynaştırma ve özel eğitim öğrencileri de dahil, ilköğretim kurumlarında benzer konumdaki tüm öğrencilerin e-okul tarafından sınıf tekrarına bırakılacağını" açıkladı.
Read more

Kurtuluş Metrosunda Öpüşme Eylemi Video İzle

Öpüşme eyleminde gerginlik

Yaklaşık 40 kişiylik bir gruptan oluşan çiftler, saat 18.30'da öpüşerek, protesto gösterisinde bulundu. Bu sırada yaklaşık 20 kişilik sağ görüşlü bir grup, eylem yapan gruba tepki gösterdi. Eylemcilere tepki gösterenler tekbir getirerek, "Kanımız aksa da zafer İslam'ın" diye slogan attı. İki grup arasında gerginlik çıkınca devreye çevik kuvvet girdi. Polis, gruplar arasında çatışma çıkmaması için eylemciler ile tepki gösterenleri yatıştırmaya çalışıyor.


Öpüşme eyleminde gerginlik
Read more

İbrahim Hacıosmanoğlu Kimdir? Hayatı , Biyografi


İbrahim Hacıosmanoğlu Kimdir?
İstanbul’da yaşıyor. Trabzonspor’un eski yöneticilerinden. Aynı zamanda Trabzonlu Profesyönel Boksör Selçuk Aydın’a da destekleriyle biliniyor.  Daha öncede Trabzonspor’a başkan adayı olmuştu. Trabzonspor’da başkan adaylarından İbrahim Hacıosmanoğlu, “Biz başkan olduğumuz zaman herkesi Trabzonspor’un etrafında toplamanın mücadelesini vereceğiz” dedi.
27 Şubat 2012 Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığı TFF seçimlerinde aday olan İbrahim Hacıosmanoğlu 2005-2006 ve 2006-2007 sezonlarında Trabzonspor Kulübü başkan yardımcılığı yapmıştır.

İŞTE HACIOSMANOĞLU'NUN LİSTESİ
Asil Üyeler: Ali Kemal Başaran, Yaşar Aşcıoğlu, Sebahattin Çakıroğlu, Murat Türköz, Ali Uzunay, Seyfettin Tayfun Kahyaoğlu, Köksal Güney, Abdi Serdar Üstünsalih, Mehmet Uğur Bozoğlu, Muhammet Kara, Engin Hacısalihoğlu, Onur İncehasan, Mehmet İrfan Çoşkun, Osman İlyas,
Yedekler: Yakup Aslan, Erol İbrahimağaoğlu, Ahmet Emre Turan, Köksal Sadıklar, Ömer Demir, Çetin Kansız, Mehmet Terzi

Read more