Sayfa 141
a. Şiirin birimlerini belirtiniz.
b. Birimlerin özelliklerini
sıralayınız.
Şiir
bent birimiyle kurulmuştur. Her bent iki beytin birleşmesiyle
oluşmuştur.
c. Okuduğunuz şiirin ve birimlerinin temasını aşağıdaki
şemaya yazınız.
Şarkının teması: Tabiat ve şak
Kayıkla gezmeye davet, çeşmeleri dolaşmaya davet, herkesten
kaçıp birlikte eğlenmek arzusu, havuz kenarında saray çevresinde gezip eğlenmeye
davet
• Şemaya yazdığınız tespitlerden hareketle okuduğunuz
şiirin birimlerinin ortak paydasını söyleyiniz.
Şiirin birimlerinde Boğaz’ın güzellikleri ve aşk duygusunun
ortak payda olduğunu söyleyebiliriz.
• Birimlerin teması ve şiirin temasıarasındaki
bütünlüğü açıklayınız.
Birimlerle şiirin teması arasında anlam bütünlüğü
vardır.
a. Şiirin yapısıyla ilgili özellikleri belirleyiniz.
Tespitlerinizi aşağıya yazınız.
Birimlerin adı: bent
Birim sayısı: 4
Uyak
örgüsü: aaaa/bbba/ccca…
Ölçü: aruz ölçüsü
Tema: Tabiat ve aşk
b. Yaptığınız inceleme ve bilgi birikiminizden
yararlanarak Nedim'in şiirinin, kuralları önceden belirlenmiş olan hangi nazım
şekliyle yazıldığını söyleyiniz.
Nedim’in şiiri şarkı nazım şekliyle yazılmıştır.
Sayfa 142
32. Etkinlik
a. Okuduğunuz şiirde kendi anlamıdışında kullanılan
kelimelere örnekler belirleyiniz. Tespitlerinizi aşağıya yazınız. Bu kelimelerin
şiirdeki anlamlarını da tabloya not ediniz.
Kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler:
Bağışlamak( hissettirmek, yaşatmak)
Salınmak( yürümek)
Gazel çekmek( şarkı söylemek)
okumak( söylemek)
okumak( söylemek)
Temiz edalı ( saygılı, nazik)
b. Şiirdeki imgeleri ve bunların nasıl kullanıldıklarını
aşağıya yazınız.
Servi: Sevgilinin boyu servi ağacı gibi incedir.
Ejderha: Mitolojik bir öge olarak kullanılmıştır. Ejderha
tehlikeli bir yaratıktır fakat ağzından hayat suyu akar. Bu suyu içmek için
tehlikeyi göze almak gerekir.
Ab-ı
hayat: Hayat suyu anlamındadır.
Felek: Zaman, devir anlamında kullanılmıştır.
• Şair ilk dörtlükte gönlü, kederli bir insana
benzeterek teşhis (kişileştirme) sanatı yapmıştır.
• Üçüncüdörtlükte cennetteki ırmaklardan biri olan
"Tesnîm" adı geçmektedir. Şair, bu ismi hangi söz sanatıiçin kullanmıştır?
Söyleyiniz. Diğer dörtlüklerdeki söz sanatlarınıda bulup bunların şiirdeki
işlevlerini belirtiniz.
1.Bent:
Gönül kavramının kederli oluşu—teşhis
Sevgili servi ağacına benzetilmiş—istiare
Son
dize- tekrir
2.Bent:
Çeşme, su, ab- ı hayat— tenasüp
Gülmek, oynamak, muradını almak— tenasüp
3.Bent:
Geh
kelimesi tekrir
Şarkı okumak, gazel çekmek—tenasüp
4.Bent:
Nedim, kendisini başka biriymiş gibi düşünür—Tecahül-i
Arif
Aşktan çılgına dönmüş—Mübalağa ve teşbih
Ey
şuh- nida
1. Okuduğunuz şiirden; şairin, gözlem, izlenim, sezgi
ve kişisel duyarlılığını belirten bölümleri söyleyiniz. Bunların yaşanmasının
mümkün olup olmadığını belirtiniz.
Şiirde İstanbul ve Boğaz’ın güzellikleri Nedim’in gözlem ve
sezgilerine göre yansıtılmıştır.
2. Şiiri, yan anlamlar yönünden
değerlendiriniz.
Şiirde kelimelerin yan anlamlarına yer verilmiştir.
Bağışlanmak, salınmak, oynamak, okumak, çekmek
4. Şiirden Arapça ve Farsça kelimelere örnekler
veriniz. Bunların şiirde kullanılma nedenini söyleyiniz.
şiirde kullanılan bazı Arapça ve Farsça
kelimeler:
Arapça: safa, bahş, kam, dünya, ma havz, seyr,
gazel
Farsça: serv-i revan, nev- peyda, ejderha, abıhayat,
hıraman
Divan şiiri geleneğiyle ilgilidir.
5. Okuduğunuz şiirin hangi geleneğin etkisiyle
yazıldığını açıklayınız.
Divan şiiri geleneği
b. Nedim'in edebîve fikrî yönünü şiirine nasıl
yansıttığını açıklayınız.
Nedim, dünyanın somut güzelliklerini şiirlerinin teması
olarak seçmiştir. Onun sevgilisi mecazi bir sevgili değil, etiyle kemiğiyle
insandır. Bu yüzden şiirindeki doğal güzellikler de hayal ürünü yerler değil,
somut mekanlardır.
Sayfa 144
7.Metin
Terkibibent
1)Şiirin ahenk
özellikleri:
Aliterasyon: z,l, r
Asonans: e, i, a
Kelime tekrarı: “olayın
dir”
Uyak:
1.Bent:üz:redif, est:zengin
uyak
2.Bent: olayın dir:redif,
ad:zengin uyak
Ölçü: Aruz ölçüsü
Söyleyiş özelliği: 1.Bentte
kendine güvenen kalenderce bir söyleyiş vardır. Şair, kendisi ve kendisi gibi
düşünen gönül insanlarını över. 4.Bentte eleştiren, hicveden bir söyleyiş
hakimdir.
35.Etkinlik
a)Şiirde ses ve anlam
kaynaşmasıyla oluşan temel birim beyittir. Beyitlerin aynı uyak ve redifler
kullanılarak oluşturduğu bütünlük ise benttir.
b) 1.Bent: Övünme
Şirin Teması: İlahi aşk
2.Bendin Teması: Gönülden
şikayet
Birimlerin her birinde ilahi
aşkın farklı bir yönüne vurgu yapılmıştır.
2)Osmanlı Devleti 16.yüzyılda
yükselme dönemini yaşamaktadır.
Sayfa 145
Okuduğunuz şiirin yapısıyla ilgili aşağıdaki sorulara
cevap veriniz.
• Şiirdeki birimlerin sayısını
söyleyiniz.
• Şiirin konusunu belirtiniz.
• Uyak şemasınıtahtaya
çiziniz.
• Birimleri (bentleri) birbirine bağlayan "vasıta
beyitlerin" olup olmadığını söyleyiniz.
• Ölçüyü belirtiniz.
Yaptığınız araştırma ve yukarıdaki sorulara verdiğiniz
cevaplardan hareketle kitabınızdaki şiirin, hangi nazım şekliyle yazıldığını
söyleyiniz.
3. Okuduğunuz şiirde kendi anlamıdışında kullanılan
kelimelere örnekler veriniz.
Şiirin Yapı Özellikler:
Şiirin birimleri benttir.
Şiirin konusu tasavvuf ehlinin ilahi aşkıdır.
Şiirin uyak şeması aaba/cada… biçimindedir.
Şiirde sekizinci beyit iki bendi birbirine
bağlamıştır.
Şiir
aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
Şiir
terkibibent nazım şekliyle yazılmıştır.
Şiirde kendi anlamı dışında kullanılan bazı
kelimeler:
Yan
anlamlı kelimeler: sarhoş(aşık kendinden geçmiş)
Bulaşmak( bir işe girişmek)
Kadehin dudağı( kenarı)
Meclis( dünya, insan topluluğu)
Gözetmek( beklemek)
İncitmek( gücendirmek, üzmek)
Ham(
olgun olmayan, kaba)
Mecaz anlamlı kelimeler: Harabat(meyhane)
Eteği yaş( günahkar)
Kadeh(aşk)
Göz
dikmek( bir şeye sahip olmaya çalışmak)
Şarap(aşk)
4. a. Şiirdeki imgelerden bazıları aşağıya
sıralanmıştır. Bunların şiirde nasıl kullanıldığını
açıklayınız.
Şiirdeki İmgeler
şîre-i engûr, câm (kadeh), Harabât, gedâ, hum, mey,
meyhâne, mest, gül, sadef, inci
Şîre-i Engûr(üzüm suyu): Şarap anlamında
kullanılmıştır.
Câm:
Aşk şarabının içildiği kadehtir.
Harabat: Meyhane anlamındadır.
Gedâ: Aşık, her zaman aşkı isteyen bir
dilencidir.
Hûm:
Şarap küpü aşk şarabının kaynağıdır.
Meyhane: Aşıkların toplandığı yer
Mest: Aşk sarhoşuyla kendisinden geçmiş insan
Gül:
gül fidanı
Sadef: İncinin yetiştirdiği kabuktur.
İnci: Divan şiirinde kıymetli varlıkların benzetildiği bir
imgedir.
b. Birinci beyitte "Şîre-i engûr, mest, mest-i Elest"
kelimelerinin bir arada kullanılmasının
nedenini açıklayınız. Bu söz sanatının adını söyleyiniz.
nedenini açıklayınız. Bu söz sanatının adını söyleyiniz.
Tenasüp sanatı
•Birinci beyitte "üzüm şiresiyle" kastedilen nedir? Açık
olarak belirtilmeyen bu kavramla hangi söz sanatının yapıldığını
belirtiniz.
Birinci beyitte “üzüm şiresi” sözüyle şarap kastedilmiştir.
Bu sanata dolaylama denir.
Şiirdeki diğer söz sanatlarını(mecaz, istiare, telmih,
tenasüp vb.) bulunuz. Bunların nasıl yapıldıklarını
açıklayınız.
1.Beyit:
Üzüm
şiresi—dolaylama
Sarhoş, harabat, mest— tenasüp
2.Beyit:
Eteği yaş olanlar— dolaylama
Kadehin dudağı—kadeh insana benzetilmiş—teşhis
3.Beyit:
Şarap küpünün dibi—açık istiare
Şarap, küp—tenasüp
Şarap- ilahi aşk— açık istiare
4.beyit
Azarlanmak, incitmek, hatrını kırmak— tenasüp
Kadeh kıran ham sofu— kinaye
5.Beyit:
Garaz, kötülük— tenasüp
6.Beyit:
Bey-
dilenci— tezat
Ululanmak- aşağıdan almak— tezat
7.Beyit:
Köşe(kadeh) sözüyle kadehin içindeki şarap
kastedilir(mecazımürsel)
Gürültü-patırtı—tenasüp
Meyhane- sarhoş— tenasüp
Vasıta Beyti:
Can
alemi( Bezm-i elest) Dolaylama ve telmih
c. Şiirin dördüncü bendinde "Ferhat ve Necef" adının
kullanılmasının nedenini söyleyiniz. Bu ismin şiirdeki işlevini
açıklayınız.
Telmih sanatı yapılmıştır.
ç. Şiirdeki söz sanatları ve imgelerin işlevini
belirtiniz.
Şiirdeki söz sanatları ve imgeler anlamın etkileyici olmasına
yardımcı olmuştur.
5. Okuduğunuz şiirde şairin gözlem, izlenim, sezgi ve
kişisel duyarlılığını yansıtan ifadeleri belirleyiniz. Bunun şiirdeki önemini
söyleyiniz.
Şair, Allah’a kulluk ve aşk duygusunu çeşitli benzetme ve
imgeler yoluyla ifade edilir.
7. Okuduğunuz terkibibentten Arapça ve Farsça
kelimelere örnekler veriniz. Bu kelimelerin şiirde kullanılma nedenini
tartışınız. Ulaştığınız sonucu belirtiniz.
Arapça Kelimeler: ehl-i harabat, mest-i elest, mail, bus,
leb, cam, kef, sadr, bezm, cihan, hum, mey, azar, hatır, zahid
Farsça Kelimeler: şire, engur, ter-damen, alude, lik, dest,
bade-perest, şiken, peymane-şikest
8. Okuduğunuz şiirin hangi gelenekle yazıldığını
söyleyiniz.
Şiir, divan şiiri geleneğine
göre yazılmıştır.
Sayfa 146
a.Yukarıdaki açıklamalardan ve okuduğunuz şiirden
hareketle divan şiirinde evrensel ve insana özgü temaların soyut olanla nasıl
ifade edildiğini belirtiniz.
Divan şiirinde insana ve evrene dair temalar imge ve
sanatlar yoluyla soyut hale getirilir. Hayal gücünün etkisi çok önemlidir.
Kelimelerin derin anlamları vardır.
b. Okuduğunuz şiirler ve aşağıdaki şemadan yararlanarak
divan şiirinde temaların ve imgelerin nasıl geliştirildîğînî
açıklayınız.
Dini
ve din dışı olmak üzere ikiye ayrılır. Her iki temanın ortak duygusu aşk ve
sevgidir
Sayfa 147
Şeyhülislam Yahya'nın şiirini Destan Dönemi şiiri olan
yukarıdaki koşukla "tema, ahenk ögeleri, ölçü, gelenek vb."yönünden
karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları sıralayınız.
|
Şeyhülislam Yahya’nın Şiiri
|
Destan Dönemine Ait
Şiir
|
Tema
|
Gönül
|
Gece
|
Ahenk ögeleri
|
Olmadın gönül:redif
Ad:zengin uyak
|
Ürsedim(ursadım):redif
Ç:yarım uyak
|
Ölçü
|
Aruz
ölçüsü
|
Hece
ölçüsü
|
Gelenek
|
Divan şiiri geleneği
|
Destan dönemi
geleneği
|
1. Kitabınızdaki divan şiiri örneklerinden hareketle
XIV. yüzyıldan XIX. yüzyılın ortalarına kadar yazılan şiirlerin oluşmasını
sağlayan zihniyet hakkında bilgi veriniz.
14.yüzyılda başlayan divan şiiri 19.yüzyıla kadar varlığını
sürdürmüştür. Divan şiirinde bireysel duyarlılık söz konusudur. Bu edebiyatın
“yüksek zümre edebiyatı” olarak adlandırılmasında divan şairlerinin eğitimli,
tahsilli olmasının da rolü vardır.
1. Aşağıdaki cümlelerde boşbırakılan yerlere uygun
sözcükleri yazınız.
Divan şiirindeki ses ve söyleyişte...........şiir
dilinin................ yapısı, gücü
etkilidir.
Divan şiirinde.......aruz.......... ölçüsü
kullanılmıştır.
Divan şiiri, söz sanatları
ve.......... imgelerle..........
örülmüştür.
Divan şiirinde beyitler
(birimler)..........ortak......... bir tema
etrafında birleşir.
Rubai ve tuyuğ........bentlerle.......... kurulan nazım
biçimleridir.
Kasidelerde bulunan taç beytin gazellerdeki
karşılığı........beytül gazel.............
beyittir.
Bir...........şarkıda......... genellikle 5-10 bent
bulunur.
2. • Nazım birimi beyittir.
•Aruz ölçüsüyle söylenir.
•Aruz ölçüsüyle söylenir.
Konusu aşk, ayrılık, kadın, şarap ve özlemdir. Beyit
sayısı 5-15 arasında değişir. Ilk beytine "matla", son beytine "makta" denir.
Uyak düzeni aa, ba, ca ... dır.
Özellikleri belirtilen nazım şekli aşağıdakilerden
hangisidir?
A. Kaside B. Mesnevi C. Tuyuğ D. Redif E. Gazel
3. İran edebiyatından geçmiştir. Dört dizeden oluşur.
Aruz ölçüsünün kendine özgü kalıplarıyla
yazılır. Az sözle çok şey söylenerek sağlanan anlam yoğunluğu, başta gelen özelliğidir. Genellikle
felsefeyle ilgili düşünsel temalar işlenir.
yazılır. Az sözle çok şey söylenerek sağlanan anlam yoğunluğu, başta gelen özelliğidir. Genellikle
felsefeyle ilgili düşünsel temalar işlenir.
Sözüedilen nazım şekli aşağıdakilerden
hangisidir?
A. Gazel B. Müstezat C. Murabba D. Rubai E. Kaside
(ÖYS - 1992)
4. Aşağıdaki cümlelerin başına yargılardoğru ise "D",
yanlışise "Y" yazınız.
(..D.) Kasidelerde
şairin kendini övdüğü bölüm "fahriye"dir.
(.D..) Beyitleri
arasında konu birliği olan gazellere "yek-ahenk" gazel
denir.
(.D..) "Fuzulî,
Bakî, Nailî, Neşati" ünlügazel şairleridir.
(..Y .) Terkibi
bentlerde sadece aşk konusu işlenir.
Sayfa 148
(.D..) Şarkılar,
bestelenmek üzere yazılan divan şiirleridir.
(.Y..) Divan
edebiyatında şairler sadece şiirsel değerleri ön planda tutarak şiir
yazmışlardır.
(.Y..) Divan
şiirinde kalıplaşmışortak kavramlar
kullanılmamıştır.
(.D..) Terkibibentler, konularına göre "mersiye ve hicviye" diye
adlandırılır.
(.D..) Murabbalar
"aaaa, bbba, ccca..." biçiminde uyaklanır.
5. • Tek dörtlükten oluşur.
• "aaba" biçiminde uyaklanır.
• "Din, tasavvuf, aşk ve güzellik" konularını
işler.
• Aruzun özel kalıplarıyla yazılır.
Özellikleri belirtilen nazım şekli aşağıdakilerden
hangisidir?
A. Rubai B.
Tuyuğ C. Gazel D. Murabba E. Terkibibent
6. Aşağıdaki nazım şekillerinin hangi
nazım birimiyle ilişkili olduğunu eşleştirerek belirtiniz.
Beyit: gazel
Dörtlük: murabba, rubai, şarkı
Bent: terkibibent, terciibent
7. Nedim ile Fuzulî'yi karşılaştıran aşağıdaki
yargılardan hangisi yanlıştır?
A.Nedim, şiirinde
günlük yaşamı yansıtmış, Fuzulî ise bundan
kacınmıştır.
B. İkisi de
kasideden çok gazelde başarılı olmuşlardır.
C. Fuzulî
tasavvuftan etkilenmiş, Nedim ise tasavvufla hic
ilgilenmemiştir.
D. İkisinde de
dil cağdaşlarına göre daha sadedir.
E. İkisinin de "divan'larından başka "mesnevi"leri de
vardır.
(ÖYS - 1984)
8. Divan şiiriyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi
yanlıştır?
A. Yabancı
sözcüklerle ve kurallarla yüklü bir dil
kullanılmıştır.
B.ÖIçü olarak
aruz kullanılmıştır.
C. Kavramlar,
ortaklaşa kullanılan kalıplaşmış sözlerle
anlatılmıştır.
D. Konular genellikle gerçek yaşamdan
alınmıştır.
E. Şiirler
"divan" adıverilen kitaplarda toplanmıştır.
(ÖYS - 1997)
KYNK: testonline.blogcu.com