12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 73 - 94 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )


Sanat Metinleri

 Roman

Sayfa 73

Hazırlık
2)Roman, kaynağını günlük yaşamdan, hayattan alır. Roman okurken karşımızda her haliyle insanı görürüz. Roman kahramanlarından birinde kendi yaşantılarımızı, kendi duygu ve duyarlılıklarımızı görürüz. Bazen de bir empati yoluyla kendimizi bir kahramanın yerine koyup günlük yaşamın akışında böyle bir durumda ne yapabileceğimizi düşünürüz.

Sayfa 78

2.Etkinlik
Genellikle insanların serüvenlerini, iç dünyalarını, toplumsal bir olay ya da olguyu, insan ilişkilerini yansıtmayı amaçlayan düz yazı türüdür. Olayları, yer, zaman, şahıs kadrosu bütünlüğü ve uyumu içinde anlatır. Her bir gerçekliğin hem de düş gücünün ürünüdür. Yaşamın yeniden yaratımı ve üretimidir. Roman dört temel öğeden oluşur. Yer ,zaman, olaylar zinciri, şahıs kadrosu. Her sanatçı eserini kendine özgü anlayış ve anlatış özelliğine göre oluşturur. İnsanlar gibi roman kişileri de belli bir çevrede yaşar. Romanlar, temel bir olay etrafında gelişen ve iç içe geçmiş çok sayıda olaydan oluşur.


4.Etkinlik
İnce Memed romanının olay örgüsünü oluşturan parçalar kendi içinde bir bütünlüğe sahiptir. Memed’in tarlayı bırakıp başka bir köye sığınması, Hatçe’yi kaçırması, eşkıyalara karışıp dağlarda yaşaması, Hatçe’yi hapisten kaçırması gibi birçok olay parçasının kendi içinde bir mesaj ve bütünlüğü vardır.

Sayfa 79

5.Etkinlik
4, 2,5,1,5,6
6.Etkinlik
Romanın teması isyan kavramı etrafında oluşmuştur. Romanda köylülerin ağalık sistemi tarafından sömürülüşü ve sonunda bu sisteme karşı ayaklanışı anlatılmaktadır.
7.Etkinlik
Roman, cumhuriyetin ilanını takip eden yıllarda Anadolu köylüsünün sosyal, ekonomik ve kültürel yaşamını ortaya koymaktadır. Ağalık sistemi, dönemin en önemli zihniyet özelliğidir.
8.Etkinlik
Zaman: Roman, 1925- 1933 yıllarında geçer.
Zamanın Özellikleri: Roman, 4 ana bölümden oluşmaktadır. İnce Memed’in çocukluğu ve köylüsünün durumu, eşkıya olma süreci, eşkıyalık günleri ve ağayı öldürüp öcünü aldıktan sonra ortadan kayboluşu
Zamanın Metindeki İşlevi: Dinamik bir karakter olarak çizilen İnce Memed, roman boyunca çeşitli aşamalardan geçer, bilinçleşir, olgunlaşır, değişir. Onun bu değişiminde zaman unsurunun  önemli payı vardır.
Zamanda Geriye Dönüşler: Romanda İnce Memed’in  ruh tahlilleri yapılırken sık sık zamanda geriye dönüşler olmuştur.
9.Etkinlik
1.Jandarmadan kaçan Memed’in dağlarda saklanması
2.Memed’in gece yarısı Ümmet’in  evinin damına gelmesi
3.Memed’in kendisini arayan jandarmaların Ümmet’in evinde olduğunu öğrenmesiyle kaçması
4.Memed’in geceyi bir mağarada geçirmesi
5.Köy özlemine dayanamayan Memed’in bütün tehlikesine ve arkadaşının uyarısına rağmen köyüne gitmeye karar vermesi
6.Memed’in tepeden köyünü seyrederken çocukluğunu hatırlaması

Sayfa 83

10.Etkinlik
Meşrutiyet döneminde İstanbul’un seçkin beyefendilerinden biri olan Naim Efendi’nin ailesiyle bir konakta yaşaması
Naim Efendi’nin eşi Nefise Hanım’ın ölmesiyle konaktaki düzenin bozulması
Naim Efendi’nin torunu Seniha’nın alafranga düşkünlüğüne kapılarak her gün eğlenceler tertip etmesi
Naim Efendi’nin kızı Sakine’nin konaktaki  düzeni korumakta zorlanması
Seniha ile konağa sık sık gelen Faik Bey arasında bir gönül ilişkisinin başlaması
Yaşanan çirkinliklerden dolayı Naim Efendi’nin sağlığının bozulması
Naim Efendi’nin mallarını tek tek elden çıkarması
Son olarak konağın kiraya verilmesi
Seniha’nın  Faik Bey ile Avrupa’ya kaçması
Orduya katılan Hakkı Celis’in Çanakkale Savaşında şehit olması
11.Etkinlik
Naim Efendi: 2.Abdülhamit döneminin önde gelen kişilerindendir. Emekli nazırdır. Geleneksel değerlere bağlı, titiz, dürüst,  aynı zamanda nazik ve centilmen.
Servet Bey: Sakine’nin kocasıdır. Tam bir alafranga tiptir. Batı medeniyetinin maddi getirilerini önemser. Ahlaksız, değer yargıları olmayan, eğlence düşkünü, hercai.
Seniha: Naim Efendi’nin torunudur. Asi ve zevk düşkünü, ahlaki değerleri olmayan vefasız, sorumsuz. Tanzimat’la gelen Batı medeniyetini maddi cephesiyle algılamaktadır.
12.Etkinlik
Romandaki her kişi temsil ettiği sosyal yapının gerektirdiği kişilik özelliklerini en iyi biçimde yansıtmaktadır. Naim Efendi, son derece duygusal, değerlerine bağlı bir insandır. Hakkı Celis, aydın kişiliğiyle yazarın düşüncelerini de temsil eder. Romanın temasını oluşturan çatışma yeni ve eski kuşakların yaşam anlayışıdır.

Sayfa 85

13.Etkinlik
Zeyniler Köyü: Anadolu’nun bakımsız, kırsal köylerinden biridir. Köyün medeniyet yaşamından uzak, yıkık, dökük bir hali vardır. Zeyniler Köyü yazarın okuyucuda uyandırmak istediği Anadolu’nun geri kalmışlığına yönelik manzaraları yansıtmaktadır.
Mektep Binası: Köydeki diğer evlerden farksızdır. Derme çatma bir binadır. Okulun o halde olması Anadolu köylerinde eğitimin hangi şartlarda yapılmakta olduğunu göstermesi bakımından önemlidir.
Muallim Dairesi: Eski, loş, tek odalı bir yerdir. Bakımsız haldedir.  Bu görüntüler, devletin eğitimi henüz köylere kadar ulaştıramadığını, köylülerin de eğitime ve öğretmene yeterince önem vermediğini göstermektedir.

Sayfa 87

14.Etkinlik
Roman, kahramanlarından biri olan Peyami’nin dilinden kaleme alınmıştır. Anlatıcı aynı zamanda olay örgüsü içinde aktif rol oynayan  bir karakterdir.
15.Etkinlik
1919 yılında İstanbul halkını ülkenin işgallerine karşı harekete geçirmek için yaptığı konuşmaları ile zihinlerde yer edinmiş usta bir hatiptir. Kurtuluş Savaşı’nda cephede Mustafa Kemal’in yanında görev yapmış, sivil olmasına rağmen rütbe alarak bir savaş kahramanı sayılmıştır.

Sayfa 88

16.Etkinlik
1.Metin parçası: Kahraman anlatıcının bakış açısı
2.Metin parçası: Hakim (ilahi) bakış açısı
3.Metin parçası: Kahraman anlatıcının bakış açısı
17.Etkinlik
Cumhuriyet dönemi roman geleneğine göre yazılmıştır. Cumhuriyet romancılığı  çeşitli düşünce ve sanat anlayışlarına göre farklı kollarda ilerlemiştir. Milli edebiyat zevk ve anlayışını  sürdüren romanlardan biridir.
18.Etkinlik
Romanın Sultan Ahmet Mitinginden alınan bu cümleler Anadolu halkının zengini, fakiri, yaşlı, genci, kadını ve erkeğiyle bir bütün olarak milli mücadele anlayışı etrafında birleştiğini anlatmaktadır.

Sayfa 89

21.Etkinlik
Ateşten Gömlek: Tarihsel roman,
Kiralık Konak, Çalıkuşu: Sosyal roman
22.Etkinlik
1.Metin parçası: Öyküleyici ve betimleyici anlatım, sanatsal işlev
2.Metin parçası: İzlenimsel betimleme, öyküleyici anlatım, sanatsal işlev
3.Metin parçası: öyküleyici ve betimleyici anlatım, sanatsal işlev

Sayfa 91

Anlama Yorumlama
1)Anadolu köylüsünün ağalık baskısı altında ezilip sömürüldüğü gerçeğini kurmaca bir olay çevresinde ortaya koymaktadır.
Kullanılan dilin sanatsal işlevde olması,
Olay örgüsü ve kişilerin kurmaca olması,
Metinde hayal gücüne yer verilmesi,
Her okunuşta farklı bir anlam ifade etmesi,
Duyguya yer vermesi
2)Ateşten Gömlek  romanındaki Ayşe’nin milli mücadele yıllarında İzmir ve İstanbul’da sergilediği aktif çalışmalar, Halide Edip’in aynı amaçla yaptığı faaliyetlerin kurmaca bir yansımasıdır. Romandaki kişi, zaman, mekan unsurları olayın geçtiği dönemin gerçekliğine uygun bir şekilde kurgulamıştır.
3)Ateşten Gömlek romanının teması vatan sevgisi  ve milli mücadeledir. Bu tema, Yaban, Vurun Kahpeye, Devlet Ana, Küçük Ağa gibi dönemin diğer romanlarında da ele alınmıştır.
4) Çalıkuşu romanı, cumhuriyetin ilanından bir yıl önce 1922’de yazılmıştır. Bu dönem Osmanlı devletinin tarihe karıştığı, yeni bir devletin kurulduğu yılların sosyal yaşamını yansıtmaktadır. Anadolu hayatını anlatan bir eserdir.
5) Romanlarda anlatılan olaylar gerçeğin kendisi değil kurgulanmış ve değiştirilmiş halini yansıtır.

Sayfa 93

Ölçme ve Değerlendirme

A)DYD
B) roman, psikolojik-tarihi-macera-sosyal-fantastik-egzotik, Namık Kemal- İntibah
C)
1)B
2)E
3)B
4)E
5)D
Ç)
1) Benzerlikler: Her ikisinin de yazarı bellidir. Her ikisinde de giriş, gelime ve sonuç bölümleri vardır. Gerçek veya gerçeğe uygun olaylar anlatılır. Olağanüstü özelliklere sahip olmayan, normal yapıda kişiler vardır. Olayların geçtiği zaman ve mekan bellidir.

Farklılıklar: Hikaye romana göre daha kısadır. Hikayede temel öğe olaydır, romanda ise bir karakter yani kişidir. Hikaye olay üzerine kurulur, romanlar kişi üzerine kurulur. Öyküde olayın geçtiği yer sınırlıdır, romanda ise olay çok olduğu için geniştir. Hikayede tek bir olay olmasına karşın romanda birbirine bağlı olaylar zinciri vardır. Hikayedeki kahramanların tanıtımında ayrıntıya girilmez, her yönüyle tanıtılmaz, bu yüzden karakter özelliği göstermez. Hikayeler kısa olduğu için anlatım yalın, anlaşılır ve özlüdür. Romanlarda ise anlatım daha ağır ve sanatlıdır.
Read more

10. Sınıf Edebiyat Sayfa 69 - 86 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )


2.İSLAMİ DÖNEMDE İLK DİL VE EDEBİYAT ÜRÜNLERİ
SAYFA 69:
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI:
SAYFA 71:
1.ETKİNLİK:
a)
b) İslam inancı hakimdir.
  Devlet yönetiminde hükümdarlık vardır.
cİslam dininin kabulü başlı başına bir kültürel değişmedir. Bu dinin kabulüyle dil ve söyleyişte değişmiş. Sanatçılar bu dinin kelime ve kavramlarını eserlerinde kullanmaya başlamışlardır. Metinde de bu yeni kavaram ve kelimelere sıkça görmekteyiz.
d) İslamiyetin kabulü metinlerde kendini hissettirmiş, yeni değerler İslam inancına göre işlenmiştir.

2.ETKİNLİK:
   Metinde kullanılan lehçe Hakaniye lehçesidir.    Hakaniye Lehçesi dendiği zaman akla Kaşgarlı Mahmut'un en çok beğendiği, öyle ki "Kaşgar dili","Kaşgar Türkçesi" olarak da adlandırılan, bir diğer şekilde "Karahanlı Türkçesi" (Karahanlıca)dilinin devirlerinden biri gelir.
            Kaşgarlı'nın şivelerle karşılaştırılırken "Türkçe" diye adlandırdığı Hakaniye lehçesi, ilk Türk yazı dilidir. Bu yazı dili devresinden gelen eserlerin büyük kısmı Uygur yazısı ile yazılmış olduğundan bu döneme Uygur dönemi, bu yazı diline de Uygurca denilebilir.  Fakat Türkoloji ve Türk dili öğretiminde Türkçenin bu ilk devresi için biz "Eski Türkçe" adlandırmasını yapıyoruz."Eski Türkçe" dönemini incelerken bu dönemin kapsadığı Hakaniye lehçesini ve özelliklerini de inceleyebiliyoruz... Türkçe'nin ilk devirlerinden olan Eski Türkçe devresi,dilimizin diğer evrelerindeki gelişmelerin kaynağıdır.Kısacası, Türkçemizin bütün şekillerinin kökenine inecek olursak Eski Türkçe dönemini incelemeliyiz.Türkçe'nin ana devresi ve temel yapıları bu dönemde temellenmiştir.
            Eski Türkçe döneminde Köktürk yazısı (6.-8. yy.),Uygur Türklerinin kullandığı Uygur Yazısı (8.-13. yy.) ve Müslüman olan Karahanlı Türklerinin Uygur yazısı ile birlikte Arap yazısını da kullanmaya başladıkları Karahanlıca (10.-13. yy.) dediğimiz birbirine çok yakın ağızlarda olan üç yazı dili meydana gelmiştir.Üç ayrı alfabe kullanılmış olmasına rağmen yazı geleneğimizin izleri üçünde de aynı özellikler gösterir. (Korkmaz,Zeynep)

B.Hakaniye Lehçesi
c)Kutadgu Bilig mesnevi nazım biçimi ve aruz ölçüsüyle yazılmıştır.İslami dönemin ilk eseridir.Eserde Arapça ve Farsça kelimeler kullanılmıştır.Dil Hakaniye Türkçesinin özelliklerini yansıtır. Olay örgüsü çevresinde düşünceler şahısların karşılıklı konuşması şeklinde ifade edilmiştir.
3.ETKİNLİK:
Metinde anlatılan olay: Hükümdar ve Aytoldu arasında geçen konuşmalar
Metnin birimi:beyit
Dizelerin uyak düzeni: aa/bb/cc/dd/ee
Mesnevi nazım biçimiyle anlatılmıştır.

4.ETKİNLİK:
Kitabı yazılma  amacı: Okuyana yol göstermek ve her iki dünyayada da insanı mutlu etmektir.. 
Kün Togdı: Adalet
Ay Toldı : Mutluluk
b)
Ay Toldı Kün-Togdı’nın huzuruna çıkar.
Hükümdar’ın Ay Toldıya suali
Ay Toldı’nın Hükümdara cevabı
Ay Toldı’nın hükümdara cevabı

SAYFA 73:
·        Olay örgüsü çevresinde düşünceler şahısların karşılıklı konuşması şeklinde ifade edilmiştir.
·        Olay farklı kavramları temsil eden dört kişinin karşılıklı konuşmaları etrafında örgülenmiştir.
SAYFA 75:
ATABETÜ’L HAKAYIK:
1)
2) Yaradan Tanrı, Rab, hak Resul gibi kelimeler kültürel değişimi yansıtmaktadır.
3a) Dörtlüklerde “bilgi” ile  kastedilen İslami değer, düşünce ve bilgilerdir.
Çünkü alimler bilgi ile  Rabbi’ni tanır ve sever.
Hz.Muhammet’in hadisinden örnek verilmesi  bilginin önemini ve faydasını halka daha iyi anlatmak içindir.
b) “Yaradan bilgi ile bilinir.”
“İnsanın ziyneti akıldır.”
İnsan bilgisi ile tanınır.
Bilgili adam ölür fakat adı kalır.
Bilgiyi Çin’de olsa bile arayınız.

5.etkinlik:
a) Hakaniye Lehçesi
c) Cahil temizlenmeyen bir kire benzetilmiştir.
·        Hz. Muhammet’in hadisi iktibas sanatına örnektir.
·        Metin dili yazıldığı çağa uygun olarak sade ve anlaşılırdır. Yabancı kelimelerde hiç değişim olmadan bu güne kadar gelmiştir. Örneğin kitap, dünya, mal, şah, neva…  Türkçe kelimelerde ise k-g değişimi, t-d değişimi, m-b değişimleri olmuştur. Bu değişimler hakaniye Türkçesinin en önemli özelliğidir.

Metnin Söyleyiş Özellikleri

Metin dörtlükler ve beyitler halinde aruz ölçüsüyle söylenmiştir. Metinde ahenk dörtlüklerle, beyitlerle ve kafiyeyle sağlanmıştır.

SAYFA 76:
Beyitler mesnevi geleneğine, dörtlükler de sözlü edebiyat geleneğine bağlı kalarak kaleme alınmıştır.
b) Kitap bir ahlak ve öğüt kitabıdır.Eserde bilginin önemi, faydaları, bilgisizliğin zararlarının yanında ahlak, erdem, cömertlik gibi konulara da yer verilmiştir.

Atebetü’l Hakayık, insanlara bilgi vermek için yazılmış, didaktik eserdir. Bu eserde Edip Ahmet, insanlara öğütler vererek hayatta hakikate ulaşmaları için neleri yapmaları gerektiğini anlatmaktadır.

Sayfa 78
1.a. Piri Kamil doğru yolu gösterip yola koysa ( Tasavvufun tekke şeyhi)
Tövbe ederek eğri yoldan doğruya dönüp ( tövbe ederek günahlardan arınma)
Ne yüz ile hazretine varayım ben işte ( Ahiret inancı)
b. Rab ve Hz. Muhammed’den bahsedilmesi, Türk kültürünün İslam değerleri ile yeni  bir biçime ve renge kavuştuğunu gösteriyor. Tasavvufun çıkış noktası, Allah ve peygamber sevgisidir.
c. Bu gibi ifadeler islam dininin  kaynağı durumunda olan Arapça’nın Türkçe’ye etkisidir. Bu kelimeler, Allah  ve peygamberin birden fazla isimle  anıldığını da ortaya koyar.
2. Karahanlı Türkçesi (Hakaniye Lehçesi)
7.Etkinlik
- biligdin- bilgiden ( son hecede seslerin yeri değişmiştir)
Hazret’ige- Hazret’ine (g-n değişimi)
Tevbe- tövbe ( ilk hecede yuvarlaklaşma olmuştur.)
Barğum- varayım ( b-v değişimi, ğ-y değişimi)
Berse- verse ( b-v değişimi )
Senge- sana ( ng- n değişimi)
Menge- bana ( m-b değişimi)
Üçün- için ( ünlü daralması olmuş)
Bolsa- olsa ( b düşmüş)
-          12. Yüzyılda yazılmıştır. Didaktik, lirik, manzum bir eserdir.  Allah ve peygamber sevgisini işlemiştir. Hikmet, hoş hayırlı anlamlarına gelmektedir. Sade ve yalın bir dil kullanılmıştır. Aruz ve hece ölçüsü bir arada kullanılmıştır. 144 hikmet ve bir münacaattan oluşmuştur. Karahanlı Türkçesi ( Hakaniye Lehçesi) ile yazılmıştır. İstifham, Tecahül-i Arif gibi sanatlar vardır. Hikmet, dini-tasavvufi şiirlerdir. Şiirlerde ulusal öğeler ( ölçü, nazım birimi,  yarım uyak) ve İslamlıktan gelme yabancı öğeler  ( din ve tasavvuf konuları, yabancı sözcükler) bir arada kullanılmıştır.
3. İslam etkisindeki Türk şiiri ( Tasavvufi şiir) etkisiyle yazılmıştır.
4. Hem dini bilgileri hem de bu bilgiler karşısında  insanın yaklaşımını, duygularını, duyarlılıklarını dile getirmektedir. Eser, Türkler’ e İslam’ı benimsetmek ve sevdirmek amacıyla yazılmıştır.
Sayfa 82
1.Türkler, boylar halinde yaşamaktadır. Her boyun farklı bir lehçesi vardır. İslam dininin etkisi yaygınlaşmıştır. Türkçe, dünyada önemli bir kitlenin dilidir. Türkler, dil ve kültürlerine önem verirler.
2.a. İhsanda, merhametli, Allah’a hamd olsun, Nişabur halkının imamı, Resulullah
b. Bu ifadelerdeki yansımalar, İslamın değer ve düşüncelerinin Türk edebiyatına etkisini ortaya koymaktadır.
3. Hakaniye Lehçesi
4. ağrıdı- ağrıdı ( g-ğ değişimi)
Bası- başı ( s-ş değişimi)
Töşedi- döşedi ( t-d değişimi)
Manga- bana ( m-b değişimi, ng sesi düşmüş)
11. yüzyılda yazılmıştır. Türkçe’nin ilk sözlüğü, ansiklopedisi, dil bilgisi kitabıdır.  Araplara Türkçe öğretmek, Türkçe’nin yaygınlığını göstermek  amacıyla  yazılmıştır. Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmıştır. Sözcükleri örnekleyen atasözleri ve şiirler kullanılmıştır.
5. İslam etkisindeki Türk edebiyatı nesri geleneğine uygun olarak yazılmıştır.
Sayfa 83
1.Dil, milli kültürü oluşturan en önemli varlıktır. Bir milletin bütün kültür değerleri dil aracılığı ile yaşar ve yaşatılır. Dil, milli kültürü her yönüyle edebi eserlere taşır.
2. Türklerin milli duyguları, duyarlılıkları Türk dilinin süzgecinden geçerek estetik bir biçime kavuşmuş ve esere yansımıştır.
3. TDK, Türkçenin  tarihten gelen yapısını koruyarak günümüzde  ortak bir iletişim, bilim ve sanat dili olması için kurulmuştur.
Sayfa 84
Anlama Yorumlama
9.Etkinlik
a. Kutadgu Bilig ( Mesnevi tarzında yazılmış ilk Türkçe şiir, Kişilerin her biri bir kavramı temsil eder. İyi bir devlet adamının nitelikleri ortaya koyulur. Yusuf Has Hacip tarafından yazılmıştır. Hakaniye Lehçesi ile yazılmıştır.)
Atabetül Hakayık: ( Edip Ahmet Yükneki tarafından yazılmıştır. Dörtlük nazım birimi ve beyit nazım birimi bir arada kullanılmıştır. Türkler’e islamın ideal insan düşüncesini benimsetmek amacıyla yazılmıştır.)
Divan- ı Hikmet: ( Ahmet Yesevi tarafından yazılmıştır. Dörtlük nazım birimiyle yazılmıştır. Dini tasavvufi bir eserdir. Tasavvuf edebiyatının temelidir. Şiirlere hikmet adı verilir. İlahi türünün ilk örnekleri kabul edilir. )
Divan- ı Lügatit Türk: ( Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmıştır. Araplara Türkçeyi öğretmek için yazılmıştır. Türkçenin ilk sözlüğü, ansiklopedisi, dil bilgisi kitabıdır. )
b. Kutadgu Bilig, Divan- ı Hikmert, Atabetül Hakayık manzum biçimde yazılmış sanatsal metin örnekleridir. Divan- ı Lügatit Türk, düzyazı biçiminde yazılmış öğretici bir metindir.
Sayfa 85
11.Etkinlik
1.Diyebiliriz. Bu eserde devlet adamlarının sahip olması gereken özellikler bir nasihat şeklinde dile getirilmiştir.
2.a Bir fikrin, davranışın, eylemin, duygunun simgelerle sembollerle ifade edilmesine denir. Alegorinin temelini istiare, teşhis, mecaz sanatları oluşturur.
b. Dönemin siyasi yapısında gördüğü bazı aksaklıkları doğrudan dile getiremeyeceği için  alegorik tarzda eser yazmıştır.
3. Tekkedeki müritlere dini öğretileri estetik bir üslupla  öğretmektir.
4. Evet, inceleme  derleme yöntemini uygulamamız gerekir. Türkçe kelimeler farklı bölgelerdeki farklı ifade biçimleriyle yani ağız ve şive farklılıklarıyla ele alınmıştır.
Sayfa 86
Değerlendirme
1)D D Y D D
2)Kutadgu Bilig, Atabetü'l Hakayık
3)B
4)B


bu yazının tamamı http://edebiyatfatihi.blogspot.com sitesinden alınmıştır. Kaynak siteyi ziyaret etmeyi lütfen ihmal etmeyin
Read more

8. Sınıf İngilizce Sayfa 100 - 101 Soruları ve Cevapları ( A Yayınevi )

SAYFADAKİ 21. ETKİNLİĞİN CEVAPLARI
A
 
SAYFADAKİ 22. ETKİNLİĞİN CEVAPLARI

1. T 2. F 3. T 4. F 5. F 6. T  7. T 8. T 9. T 10. F 11. T 12. T


SAYFADAKİ 23. ETKİNLİĞİN CEVAPLARI
In the first picture, the person hasn't made
the bed, but in the second picture he/she has
made the bed.
In the first picture, the person hasn't done the
washing, but in the second picture he/she has
done the washing.
In the first picture, the person hasn't done the
tidying-up, but in the second picture he/she
has done the tidying-up.
In the first picture the person hasn't cleaned
the dining table, but in the second picture, he/
she has cleaned the dining table.
In the first picture, the person hasn't done the
washing-up, but in the second picture, he/she
done the washing-up.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım 1. Dönem 3. Yazılı Soruları ve Cevapları

AD SOYAD :…………………………………… NUMARA :………………………….. SINIF :………………………….
1.Aşağıdakilerden hangisi dilekçe yazarken dikkat edilmesi gere­ken hususlardan biri değildir?
A)Konular kısa ve öz olarak be­lirtilir, gereksiz ayrıntılara yer verilmez.
B)Sol alt köşeye adres yazılır.
C)Anlatımın yalın ve duru olması­na özen gösterilir.
D)Hitaplarda içten ifadeler kulla­nılır.
2.Aşağıdakilerin hangisinde ‘‘ki’’nin yazımı yanlıştır?
A)Demekki anlamadılar ne düşün­ düğümü.
B)Sokaktaki adamı, bir arkadaşına benzetti.
C)Benim kalemim burada, seninki nerede?
D)İçindeki coşkuyu dışına yansıtı­yordu.
E)Yarınki toplantı iptal olmuş
3.
Korkmuyorum yüreğimin sana çevrilmesinden.Çiçekçilerden buketler yollayacağım.
Yukarıdaki cümlede aşağıdaki ses olaylarından hangisi yoktur?
A) Ünlü daralması B)Ünsüz benzeşmesi(uyumu) C)Ünlü düşmesi
D)Ünlü Türemesi E)Ünsüz yumuşaması
4. Şikâyet mektupları aşağıdaki mektup türlerinden hangisine girmektedir?
A)Özel Mektuplar B) Edebî Mektuplar C) Resmî ve İş Mektupları D) Açık Mektuplar
5.Aşağıdaki ifadelerden hangisi sanat metinleri değerlendirilirken kullanılamaz?
A)Yazar bu eserinde kişiliğini gizlememiştir.
B)Sanatçının sanatkarane üslubu eseri güzel kılmış.
C)Çağrışım gücü yüksek bir eser.
D)Eserde doğanın resmi yapılmıştır.
E)Kanıtlanabilir cümleler eseri değerli kılmaktadır.
6.”Beni cennete taşıyan gözlerini, başkaları gördü mü?cümlesindeki taşıyan sözcüğünde sıfat fiil eki vardır.“cümlesi dilin hangi işleviyle ilişkilendirilemez?
A)Şiirsel B)Kanalı control C)Alıcıyı harekete geçirme
D)Göndergesel E)Dil ötesi
7.Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)Türk edebiyatında ilk tezkire Mecalisü’n Nefais’tir
B)İlk anı Babür Şah’ın Babürnamesidir
C) İlk gezi yazısı Evliya Çelebi’nin Seyahatnamesidir.
D)9. Hariciye Koğuşu otobiyorafik bir romandır.
8.Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)Günlüklerde öznellik, anılara göre daha ağır basar.
B)Gezilerde görülen her şey bütün ayrıntılarıyla verilir.
C)Yaşam öyküsü yazılacak kişinin günlüklerinden de yararlanılır
D)Edebi mektuplar bir belge niteliği taşır.
9.Aşağıdaki sözcüklerden hangisi küçük ünlü uyumu kuralına uymaz?
A)Alevin B)bereketli sofrası C)yağmur gibi D)orduya E)açıktır.
10.Aşağıdaki cümlelerden hangisinde yazım yanlışı yoktur?
A)Dün Doğu Karadeniz’deydim.
B)10 nisan pazartesi geliyorum.
C)Neden,batı, İsrail’e seyirci kaldı?
D)1973’de doğanlar biraz şansızdır.
E)Kpps’de başarılı olmak,mucize değil

11..Aşağıdakilerin hangisinde bir anlatım bozukluğu yoktur(Bağlaşıklık ve bağdaşıklık açısından sorunsuzdur)
A)Bu işi filiz Hanım ve sen yapacaksın
B)Bunu kendim ve arkadaşlarım adına istiyorum.
C)Çocuklara tekerlemeler söylüyor,güldürüyordu
D)Gelir mi sandın zamanın götürdüklerini
E)Bana yardım edilmemesini sağladı
12.Aşağıdakilerin hangisinde anlatım bozukluğu yoktur
A) Sınavı kazandığı için etekleri zil çalıyordu.
B)Karşılıklı görüşmelerimiz devam edecek.
C)Elde edilen mağlubiyetler moralimizi bozdu.
D)Dün Kayseri’ye geri döndü.
E)Sözlerimi çarptırmanıza çok üzüldüm
13.Doğruluk benim (2)doğru kişiliklerden öğrendiğim bir değer.(3)Doğruları konuşanlar (4) doğru konuşanlardır.
Yukarıdaki doğru sözcüklerinden hangisi adlaşmış sıfattır?
A)1 B)2 C)3 D)4
14.Aşağıdaki kavram-anlam eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A)Heşt Behişt=sekiz cennet B)Miratü’l Memalik=memleketlerin aynası C)Günlük=Tercüme- I Hal D)Mektup=Münşeat
15.Aşağıdakilerden hangisi türü yönüyle ötekilerden farklıdır?
A)Defter-i Amel B)Kırk Yıl C)Zeytindağı D)Avrupada Bir Cevelan
16. İnsanı cemiyet yaratır. Hangi cemiyet? İnsan, cemiyetle tam bir uyum hâlinde olduğu zaman tarihi yoktur; doğar, yaşar, ölür. Tarihi yaratan, fertle kalabalık arasındaki anlaşmazlık... Fert, cemiyetle kaynaştığı zaman tarihi yoktur...
Bu paragrafta yazar, insanın tarihinin oluşma­sını aşağıdakilerden hangisine bağlamıştır?
A) Fikir ayrılıklarına B) Hoşgörülü olmaya C)Toplumsal dayanışmaya D)Bireysellikten uzaklaşmaya
17.
(1) İki kardeş arasındaki ilişkinin normal ola­bilmesi neredeyse imkânsızdır. (2) Bu yüzden de kardeşler, birbirlerine karşı tepkisel kimlik­ler geliştirir. (3) Çünkü anne-babalar çocukları­nı bir şekilde sürekli karşılaştırırlar. (4) “Ablan olsaydı şöyle yapardı, kardeşin senden daha akıllı.” gibi repliklerle onları gözlem altında tu­tarlar ve birbirleriyle yarıştırırlar.
Bu paragrafın anlamlı bir bütün oluşturması için aşağıdakilerden hangisi yapılmalıdır?
A) 1. cümle paragrafın sonuna getirilmelidir.
B) 1 ve 3. cümleler birbiriyle yer değiştirmelidir.
C) 2. cümle, 4. cümleden sonraya getirilmelidir.
D) 3 ve 4. cümleler birbiriyle yer değiştirmelidir.

18.“Daha ilerde bulunan Londra gemi onarma havuzlarI limanın en önemli yanı olup dört milyon lira masrafla meydana getirilmiştir.Kırk sekiz hektar araziyi kaplıyor. Dört kanal ile Times’a bağlıdır, havuzunda üç beş yüz parça büyük gemi
var, çevresindeki mağazalar iki yüz bin tonilato eşya alabilir. Mağazaların altındaki sarnıçlar ise üç yüz seksen bin hektolitre sıvı (mal) alır. Yalnız bu havuzda günde üç yüz işçi çalışır.işçiler arasında her ulustan adam görülür.”
Yukarıdaki metin için aşağıdaki seçeneklerden hangisi doğrudur?
A)Öğretici metin-kişisel hayatı konu alan metin-gezi yazısı
B)Sanat metni-anlatmaya bağlı edebî metin-hikâye
C)Sanat metni-olay çevresinde gelişen edebî metin-gezi yazısı
D)Öğretici metin-anlatmaya bağlı edebî metin-hikâye
E)Öğretici metin-kişisel hayatı konu alan metin-anı

19.Aşağıdaki parçalardan hangisi tanrısal (hâkim) anlatıcının bakış açısıyla verilmiştir?
A) Masadan kalktık, Enuice pencereye doğru ağır ağır yürüdü ve tespih ağacına bakarken şöyle dedi: “Kuşlar tüneklerine yerleşiyor, bizim için yatma vakti.”
B) Başhekim işitmiş, geldi baktı. Başhekim babamın pek yakın dostlarından olduğu için tanışırız. Beni odasına götürdü, konuştuk, biraz avundum, ama içimdeki coşkuyu yenemiyordum.
C) El sallamak, güle güle diye bağırmak isterdi.Bahtınız açık olsun demek isterdi. Fakat el sallayamazdı,bir eli bütün koluyla birlikte Kutülamare’de, bir kum tepesinde kalmıştı, öbür eli de, pis, sefil fakat kocaman torbasını tutuyordu.
D) Konsolun üzerinde bir cam fanusun altına konmuş eski usul bir saat, sarı yaldız çerçeveli büyükçe bir ayna ve aynanın üst tarafında, duvarda kılıflarıyla asılmış babama ait bir çift çakmaklı tabanca duruyordu.
E) Karanlık göz bebeklerime kadar ilerliyor. Kitabı yavaşça bir kenara bırakıyorum. Başımı kaldırıp az ötede oturan kız kardeşime bakıyorum. Çenesini dizlerine dayamış, karanlığı dinliyor. “Yasemin hep aynı.” diye geçiriyorum içimden.

Başarılar dilerim.
İsmail şimşek
Dil ve Anlatım Öğretmeni

1d
2a
3d
4c
5e
6c
7c
8b
9c
10a
11d
12a
13c
14c
15c
16a
17c
18a
19c
20


Read more

Galip Ensarioğlu Kimdir? Hayatı

Mehmet Galip Ensarioğlu, 1 Ekim 1966'da Diyarbakır'da doğdu. Babasının adı Sait, annesinin adı Zeliha'dır.

İş Adamı; Dicle Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu İktisadi ve İdari Programlar İşletme Bölümünü bitirdi.
Gıda toptancılığı, özel ve resmi benzin istasyonu işletmeciliği, özel hastane işletmeciliği ve inşaat müteahhitliği yaptı. Güneydoğu Sanayici ve İş Adamları Derneği (GÜNSİAD), Diyarbakır Sanayici ve İşadamları Derneği (DİSİAD), Doğu ve Güneydoğu İş Adamları Federasyonu (DOĞUGÜNSİFED), Diyarbakır Kültür ve Sanat Vakfı (DKVS) ile Diyarbakır Sosyal ve Siyasal Araştırma Akademisinin (DİSSA) kuruculuğunu yaptı ve Yönetim Kurulları Üyeliklerinde bulundu. 2 yıl süreyle Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanlığını ve TOBB Ticaret ve Sanayi Odaları Konsey Başkanlığını yürüttü.
Çok iyi düzeyde Kürtçe ve Zazaca, az düzeyde İngilizce bilen Ensarioğlu, evli ve 4 çocuk babasıdır.
Read more