Galatasaray - Real Madrid Maçı Ne Zaman?

Real Madrid-Galatasaray, 03-Nisan-2013.
Galatasaray-Real Madrid, 09-Nisan-2013.
Başlama Saati: 20:45 CET.
SON DAKİKA İŞTE KURA SONUÇLARI:
Read more

Yeni Samsung Galaxy S4 Özellikleri Neler?


Yeni Samsung Galaxy S4 özellikleri Neler?
5 inçlik Full HD Super AMOLED ekran
Dört çekirdekli 1.9 Ghz işlemci
Android 4.2 işletim sistemi
13 megapiksel kamera
2 GB ram
130 gram ağırlık ve 7.9 mm kalınlık
4G LTE
16 GB, 32 GB ve 64 GB hafıza seçenekleri
9 dil destekli S Translator
Smart Scroll ve Smart Pause
Sesli fotoğraf özelliği
Adapt display
Story album
Home Sync
S Voice Drive
Read more

Facebook Hashtag Nedir? Nasıl Yapılır


facebook hashtagHashtag’ler bugüne kadar ağırlıklı olarak Twitter ile özdeşleşmiş olsa da, Twitter bu yapıyı kullanan tek sosyal ağ da değil. Örneğin Facebook’un sahibi olduğu Instagram hashtag’lerin, üstelik de oldukça yaygın bir şekilde, kullanıldığı diğer bir platform. Wall Street Journal’ın haberine göre hashtag kullanan platformlar arasına Facebook da girebilir…
Başına # işareti yerleştirerek konuların ve sohbetlerin daha kolay takip edilmesini sağlayan, var olan bir hashtag’e tıklayarak o hashtag’in yer aldığı diğer iletileri görebilmek aslında son derece pratik bir yöntem.
Kullanıcıların ilgilerini çeken konular ile ilgili paylaşımları daha kolay bir şekilde keşfedebilecek olmaları güzel bir özellik olsa da yapısı diğerlerinden farklı olan Facebook’ta hashtag uygulama da bazı farklılıklar olması gerekecek gibi görünüyor…

Facebook’un yapısı hashtag’e uygun mu?

Çıkış noktası olarak Facebook birbirini gerçek hayatta tanıyan insanların iletişim halinde kalabilmelerini sağlamayı hedefliyor. Twitter veya Instagram gibi sosyal ağların yapısı ise takip ettiğiniz kişileri tanıyor olmanızı gerektirmiyor. Dolayısıyla hashtag kullanılmış paylaşımları takip ederken söz konusu hashtag’i kullanmış olan kişiler ile bağlantılı olmak bir zorunluluk değil.
Her ne kadar Facebook, abonelik sistemi ile kullanıcıların şahsen tanımadıkları kişileri de takip edebilmelerini sağlamış olsa da, bu yapı arzu edildiği kadar yüksek bir kullanıma henüz ulaşmadı.
Ayrıca Facebook’un arama sonuçları şu anda kullanıcıların paylaşımları içermiyor. Facebook’ta arama yaptığınızda karşınıza kişiler, sayfalar, mekanlar, uygulamalar ve ilgi alanları geliyor. Eğer Facebook’a hashtag yapısı katılacak olursa, bu paylaşımların da aramalara dahil olması anlamına gelecek.
WSJ haberinde Facebook’un en kadar süredir bu yapı üzerinde çalıştığının bilinmediğini ve ne zaman devreye gireceğinin de henüz kesin olmadığını söylüyor. Tüm bunlar bir söylenti olarak da kalabilir ama doğru yönde yapılan birkaç düzenleme ile hashtag’ler aslında Facebook’ta oldukça ilginç fırsatlar doğurabilir.

Hashtag’ler Facebook’a ne kazandırabilir?

Öncelikle Facebook kullanıcıların hashtag’leri takip ederek ilgili içerikleri görmesini, yani diğer bir deyişle daha fazla içerik tüketmesini isteyecektir. Çünkü bu daha fazla sayfa ve dolayısıyla reklam gösterimi anlamına geliyor. Ayrıca abone ol sistemini de canlandırması ve sitenin hakim kavramı olan “arkadaşlığın” yanı sıra “aboneliği” de öne çıkartması söz konusu olabilir.
Diğer yandan Facebook tarafında hashtag kullanımının hali hazırda herkes tarafından erişilebilir sayfalarla sınırlı olması da bir seçenek olarak düşünülebilir. Bu durumda markalar ve firmalar popüler hashtag’ler ile ilgili paylaşımlarını daha geniş kitlelere ulaştırabilirler.
Eğer doğru bir şekilde uygulanabilirse hashtag’lerin Facebook için çok faydalı olacağı kesin. Fakat özellikle mahremiyet gibi konularda meydana gelebilecek ufak bir hata bile Facebook için son derece sıkıntılı sonuçlar doğurabilir…
Peki siz Facebook’ta hashtag görmek istiyor musunuz? Ve eğer istiyorsanız sizce nasıl kullanlımalı?

Kaynak; http://www.webrazzi.com/2013/03/15/facebook-hashtag/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+webrazzi+%28Webrazzi%29
Read more

Galatasaray Şampiyonlar Ligi çeyrek finaldeki rakibi Barcelona FC


Galatasaray'a Barcelona çıktı!

Tarih15 Mart 2013 , 00:43
Galatasaray'a Barcelona çıktı!

Galatasaray'ın Şampiyonlar Ligi çeyrek finalindeki rakibi cuma günü İsviçre'deki Nyon kentindeki merkezinde saat 13.00'te belli olacak. Bilindiği gibi UEFA, kura çekimi öncesinde deneme çekimleri ile sistemin doğru işleyip işlemediğini deniyor. Sosyal medyada da bu karenin o anlarda çekildiği iddia edildi. Fotoğrafa göre kura öncesi yapılan denemede Galatasaray'a Barcelona çıktı. Ancak bu karenin Alman ZDF kanalının deneme çekiminden olduğu belirtildi. Sarı kırmızılı camia Malaga'yı beklerken, yine de bu kare "acaba gerçekleşir mi" diye akıllarda yer etti. 

Kaynak ; ajansspor
Read more

Fenerbahçe'nin Uefa Ligindeki Muhtemel Rakipleri Kim?


Fenerbahçe'nin Uefa Ligindeki Muhtemel Rakipleri Kim?
Rubin Kazan Basel
Tottenham Benfica Chelsea
Lazio Newcastle United
Read more

Nascar Pilotu Jeff Gordon Kamera Şakası İzle



14 Mart 2013 | 12:56

Amerika’da bir içecek firmasının hazırladığı inanılmaz şaka izleyenleri oldukça şaşırttı. Kılık değiştirerek bir galeriye giden ve spor araba denemek istediğini belirten şakacı Jeff Gordon aracın şofö


Amerika’da bir içecek firmasının hazırladığı inanılmaz şaka izleyenleri oldukça şaşırttı. Kılık değiştirerek bir galeriye giden ve spor araba denemek istediğini belirten şakacı Nascar Pilotu Jeff Gordon, aracın şoför koltuğuna oturduktan sonra araç sürüş şekliyle satıcının yüreğini ağzına getirdi. Otomobili oldukça hızlı kullanan Gordon, satıcının tüm ikazlarına rağmen aracı durdurmuyor.

Satıcının çığlıkları ve korkusu gizli kamera tarafından saniye saniye görüntülenirken, satıcı otomobilden indikten sonra Gordon'a saldırıyor. Olayın bir şaka olduğunu söyledikten sonra satıcının yüzündeki şaşkın ifade ise izleyenlerde tebessüm oluşmasına neden oluyor.

Kaynak: İHA
Read more

2013 Emniyet Genel Müdürlüğü Bekçi Alımı İş Başvurusu Formu Doldur


En az ortaokul mezunu olaсak bekçiler bin 500 lira maaş alacak.Emniуet Teşkilatı’nda ‘bekçi abi’ dönemi başlıyor. Yıllardır alımı yаpılmаdığı için sayıları 4 bin 58’e düşen çarşı vе mahalle bekçilerine tаze kan aşılanacak.
Bekçilerin іşbaşı yаpmаsının ardından kоruma görevi yürüten 20 bin polis suçlamücadeleуe çekilecek. En az ortaokul mezunu olacak bеkçilеr bin 500-bin 700 TL arasında mааş alacak.
ÖZEL YETENEK SINAVI
Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) tarafından hazırlanan kаnun tаsаrısındа emniуet bekçisinin görevleri ve yetkileri tanımlandı.
Özel yetenek seçme sınavında başarılı olanlar bekçi yapılacak. Emniуet bekçiѕi adayı öğrеncilеr, pоlis eğitim kurumlarında en az 3 ay mеslеk eğitim görecek. Emniyet bekçileri bir уıl intibаk dönemine tabi tutulacak.
Göreve intibak edemeyenlerin ѕözleşmeleri feshedіlecek. En az üç уıl emniyet bekçisi olarak görev yapanlardan başarılı оlanlar poliѕlerde olduğu gibi kıdemli bekçiliğe geçirilecek.
POLİS OLABİLECEKLER
EGM’ce ihtiyaç duyulması halinde en аz üç yıl fiilеn kıdemli emniyet bekçisi olаrаk görev yaрmış vе üniversite еğitimini tamamlamış olanlar yаpılаcаksınаv іlepolіs memurluğuna atanabilecek. Bir yıl içеrisindе kıdemli emniyet bekçilerinden polis memurluğuna geçeceklerin sayısı, başvuru şartlarına haiz bekçilerin tоplam sayısının yüzde 5’ini geçmeyecek.
İşte görevleri
* Bir kimsenin can,mal, ırzına yapılansaldırı ve tehditleri önlemek, ѕaldırganları yakalamak.
* Kamu düzen ve güvеnini bozacak mahіyettekі göstеri, yürüyüş yapılmasına karşı, genel kolluk kuvvetleri gelinceуe kadar önleyiсi tedbirleri almak.
* Adli kolluk işleriyle ilgili vakalarda, delillerin kaybolmamasını sağlayan muhafaza tedbirlerini almak. 


kaynak: bugün 
Read more

2013 Bilekten Bağlı Ayakkabı Modelleri

2013 yeni sezonda Bilekten Bağlı Ayakkabı Modelleri geliyor. Ayakkabılar baharın gelmesiyle birlikte dev markaların koleksiyonlarında yer almaya başladı. Moda tutkunu bayanların beğenisine sunulan, sezonun en dikkat çekici bilekten bağlı topukluları...İşte yaz sezonunun yeni trendi bilekten bağlı ayakkabı modelleri
















t
Read more

2013 9. Sinif Kimya 2. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları


1.)Kovalent bağın tanımını yapınız.
2.)Polar ve apolar kovalent bağları birer örnek vererek açıklayınız.
3.)Aşağıdaki diatomik moleküllerin Lewis simgelerini çizerek çizgi elektron gösterimini yapınız. (1H , 7N , 8O , 9F )
*
*
*
4.)Aşağıda formülleri verilen bileşiklerin isimlerini yazınız.
* CO2=…………………………………………………………………..
* SO3=…………………………………………………………………..
* N2O=………………………………………………………………….
* CaCO3=………………………………………………………………
* NH3=………………………………………………………………….
5.) İsimleri verilen bileşiklerin formüllerini yazınız.
*Hidrojen klorür=……………..
*Magnezyum oksit=…………….
*Karbon monoksit=……………..
*Azot dioksit=………..
*Sodyum florür=……………..
6.)Moleküllerin polarlığını su moleküllerini kullanarak açıklayınız.
7.)Formülü verilen bir bileşiğin organik mi yoksa anorganik mi olduğunu nasıl anlarsınız, açıklayınız.
8.)Hidrokarbonların tanımını yaparak bir örnek veriniz.
9.)Aşağıdaki hidrokarbonları isimlendiriniz.
10.)Hidrofil ve hidrofob nedemektir , açıklayınız.
11.)Aşağıdaki bileşikleri tabloya uygun şekilde yerleştiriniz.
SO2 CO2 NaCl NaF MgOH2 H2 CS2 KF CaCO3 NH3
İyonik bağlı Kovalent bağlı
12.)Boşlukları , tablodaki kelimelerden uygun olanlarıyla eşleştiriniz.
Organik Anorganik Alkenler Polar Apolar Anyon katyon
Ametal Metal Çekim İtme Siklo Alkin Alkan
  • NH3 molekülündeki N-H bağları ……………… kovalent bağlardır.
  • H-H bağı ……………….. kovalent bağdır.
  • Eksi(-) yüklü iyonlara ……………. denir.
  • Artı(+) yüklü iyonlara ……………….. denir.
  • S(kükürt) , O(oksijen) , N(azot) ve C(karbon) …………………….. elementlerdir.
  • Li(lityum) , Na(sodyum) , K(potasyum) ve Ca(kalsiyum) ……………….. elementlerdir.
  • Moleküllerden oluşmuş kovalent yapılı bileşiklerin doğada sıvı veya gaz halde bulunabilmeleri , moleküller arasında bazı ……………. kuvvetleri olduğunu gösterir.
  • CaCl2 (kalsiyum klorür) ……………………. bileşiklerdendir.
  • Metan ……………………. bileşiktir.
  • C(karbon) atomları arasında bir yada daha fazla ikili bağ olan hidrokarbon molekülleri ……………….. olarak adlandırılır.
13.) Fiziksel ve kimyasal değişimlere 5’er tane örnek veriniz.
Fiziksel Kimyasal
*……………………………… *……………………………………
*……………………………… *……………………………………
*……………………………… *……………………………………
*……………………………… *……………………………………
*……………………………… *……………………………………
14.)Aşağıdaki asit-baz tepkime denklemlerini tamamlayınız
Read more

Tansaş 14-27 Mart 2013 İndirimli Ürünler Neler


Tansaş marketlerde indirim günleri devam ediyor. Tansaşlarda bu hafta 14-27 Mart 2013 tarihleri arasında satışta olacak indirimli ürünlere ait indirim kataloğunu aşağıda bulabilirsiniz.
Tansaş indirimli ürünler listesi 14-27 Mart 2013
Dana Rostoluk Et 25,99 TL/kg
Gurme Döner 300 g 10,99 TL 2 Alana 1 Hediye
Pi li ç Tabaklı Baget 8,49 TL/ kg
Polonez Isıl Islem Görmüs Kangal Sucuk 29,00 TL/kg
Blok Kavurma 29,90 TL/kg
Akbel Tam Yaglı Beyaz Peyn ir 6,99 TL/kg
Bahçıvan Bembeyaz Tam Yaglı Beyaz Peyn r 1000 g 9,75 TL
Moova Süt Çes tler i 1lt 1,99 TL
Sezon Osmancık P ir inç 2500 gr 7,95 TL
Komi li Sızma Zeyt nyagı 2 lt 17,95 TL
Tukas Domates Salçası 830 gr 3,25 TL
Çaykur Ri ze Tur ist Çayı 1000 gr 13,50 TL
Dankek Çay Saat Çes tler i 220 gr 2,00 TL
Toto Ca llou 3’lü Paket 60 g 3,65 TL
Ülker Halley 10’lu 300 g 2,95 TL
Coca-Cola Buzdolabı Paket Çesi tleri 8×330 ml 8,99 TL
Pers il Expert Çamasır Deterjanı Çesi tleri 6+1 kg 20,90 TL
Fa ry Plati num Bulasık Mak nesi Tableti 30’lu 15,90 TL
Marc Ahsap Tem zley c i 3 lt 8,90 TL
Selpak Tuvalet Kâgıdı 32′li 21,95 TL
Ipana Komple Agız Bakım 125 ml D s Macunu 1+1 Paketi 9,90 TL
Clear Sampuan Çesi tleri 1000 ml 12,90 TL
Nouval Krem 2’l Sahan 18+20 cm/2’l Tava 20+26 cm 16,90 TL
S nbo Islak Kuru Sarjlı Süpürge SVC3455 54,90 TL
Rowell 4GB Tablet PC S534 169,00 TL
Read more

Media Markt 14-17 Mart 2013 İndirim Fırsatları Neler


Media Markt indirim günlerinde bu hafta 14-17 Mart 2013 tarihleri arasında Bursa, Antalya ve İzmir Mağazalarında geçerli olacak indirimli ürün fırsatlarını aşağıda bulabilirsiniz.
Media Markt indirimli ürünler listesi
Sony KDL 40 BX 440 LCD TV 1499 TL yerine 999 TL
Toshiba 24 HV 10G LCD TV 699 TL yerine 499 TL
Panasonic L42ET5E LED TV 1899 TL yerine 1499 TL
Samsung UE 50 ES 6100 LED TV 3199 TL yerine 2499 TL
Panasonic 47 ET 5E LED TV 2499 TL yerine 1999 TL
Sony KDL 46 HX 750 LED TV 3999 TL yerine 2999 TL
Samsung WF 0700 NCW Çamaşır Makinesi 899 TL yerine 699 TL
Termikel 3300-17052-B0 5200 BL Davlumbaz – Ocak – Fırın 1499 TL yerine 799 TL
Read more

Burak Yılmaz Chelsea'ye Transfer Oluyor Mu?

G.saray'ın Şampiyonlar Ligi'nde çeyrek finale yükseldiği maçı izleyen Chelsea'nin patronu Roman Abramovich, eski futbolcusu Drogba'yı arayıp tebrik etti. Rus işadamının Ocak ayında da takıma geri döndürmek için büyük çaba harcadığı Drogba'ya, Burak hakkında "Yeni partnerin çok iyi golcü" dediği ve "Beckham gibi de yakışıklı. Bize gelse çok forma sattırır. Tarzını beğendim. Nasıl bir karakteri var?" dediği öğrenildi. Drogba ise "Burak hem iyi bir golcü hem de çok samimi ve iyi bir dost. Size S.Bükreş maçında başarılar. Bu sezon rakip değiliz ama seneye olabiliriz" dedi.
Read more

Hadise - Visal Dinle

HADİSE
"VİSAL"
"Biz Burdayız" isimli single ile sevenlerinin beğenisini kazanan Hadise, hayranlarının sabırsızlıkla beklediği yeni single'ı “Visal”i 15 Mart Cuma günü piyasaya çıkarıyor ve hasret bitiyor.
Sözleri İsra Gülümser'e, bestesi ise Tolga Görsev'e ait olan "Visal" isimli şarkısı ile sevenleriyle buluşmaya hazırlanan Hadise, büyük heyecan yaşıyor.
Bugüne kadar hareketli şarkıları ve göz kamaştıran sahne performanslarıyla dikkat çeken Hadise, yeni single ile sevenlerini oldukça şaşırtacak.
“Visal”in kendisi için bambaşka bir yeri olduğunu ifade eden Hadise, duygularını şu sözlerle dile getirdi: “Visal için çok emek harcadık, çok çalıştık. Umarım herkes aradığı, arzuladığı, beklediği sevgiliye kavuşur… Aşk güzel, aşk özel, aşk mutluluk, aşk hüzün, aşk ağlamak, aşk gülmek, aşk bozulmak, aşk kıskanmak, aşk üzmek, aşk bile bile acı çektirmek, aşk affetmek, aşk öpüşmek, aşk sevişmek, aşk konuşmadan birbirinin gözlerine bakmak, aşk aşıkken daha da aşık olmak, aşk terk edip geri dönmek, aşk aslında çok şey demek… Aşk zor demek… İz bırakmak lazım aşklarla…”
“Visal”in klibinin yönetmenliğini, en son “Biz Burdayız”ın da klibini çeken Hülya Açıkgöz üstlendi.

Read more

Ders Çalışırken Müzik Dinlemek Zararlı Mı?


Ders Çalışırken Müzik

Ders Çalışırken Ne Müzik Dinlemeli?

Ders çalışırken müzik vazgeçilmezimiz. Kimimiz ders çalışmaya tempo kazandırmak için, kimimiz derse tam odaklanmak için, kimimiz ise biraz stresimizi azaltsın diye kulaklıklarımızı takıp işe sarılırız. Peki öğrenci için hangi durumda ne tür müzik en uygunu? Bu listeyi ders çalışırken müziksever olanlar için hazırladık.

1-) Uykulusunuz ve okuma yapacaksınız.

Belki de ders çalışırken müzikseverler için en zor durum bu. Hem dinleyecekleri müzik onları hafiften uyandırmalı, hem de okurken müzik onları rahatsız etmemeli. Peki bu duruma en uygun müzik türü hangisi? Bizim seçimimiz Enstrümantal Elektronik. Bu müzik türü hem sizi ritme sokacak, hem de vokalsiz oluşundan dolayı dikkatinizi dağıtmayacaktır.  Birkaç örnek vermek gerekirse, Boris Brejcha - Flying Birds veya Crockett – Ocean View size okurken güzel eşlik edebilir.

2-) Uykulusunuz ve yazı yazacaksınız.

Ayaklanmanız lazım! Beyniniz uykudan uyanması, aynı zamanda hızlı bilgi işlemeye başlaması lazım. Peki bu nasıl olacak? Bizce sorunun cevabı Club Techno’da! Tabii önce hemen bir camınızı açın, 5 derin nefes alın, gerinin, kollarınızı ve bacaklarınızı bir sallayın ve sonra ver elini techno. Bizim önerimiz: Cinnamon Chasers – Modern Love.

3-) Stres bastı, test çözeceksiniz.

Öncelikle kalp çarpıntınızı kontrol altına almak lazım. Ancak test çözerken sözlü müzik dinleyemezsiniz. Siz çalışırken bedeninizi ve beyninizi dinlendirecek müzikler Trip Hop veya Down Tempo Elektronik müzik türünde. Beyniniz müzikle sakinleşirken test soruları sular gibi akıp gidecek. Bizim önerimiz: Bonobo – Noctuary.

4-) Yerinizde duramıyorsunuz, ama oturup ders çalışmanız lazım.

Bu kadar enerji patlaması yaşıyorken de ders çalışmak zor. O zaman ne yapacaksınız? Dinlediğiniz müzikle o enerjinin bir kısmını bünyeden atacaksınız. Aynı zamanda derse de konsantre olmanız lazım. Ama bu Dubstep’le zor değil. Bir yandan şarkı sizi yerinizden oynatırken, diğer yandan ritmiyle sorularınızı çözebilir, ödevinizi yapabilirsiniz. Bizim önerimiz: Benga ft. Marlene – Pour Your Love Over Me.

5-) Gayet iyisiniz, sadece biraz ritme ihtiyacınız var.

Bu durumda en ideali bizce klasik müzik. Beyniniz zaten dinlenmiş ve odaklanmaya hazır ise, klasik müzik ders çalışma akışınıza güzel bir ritim kazandıracaktır. Klasik müziğin beyne yararları Formula1 sürücülerinden (Formula 1 sürücülerine iyi odaklanabilmeleri için idman sırasında klasik müzik dinletiyorlar.), henüz doğmamış bebeğe kadar etkili iken sizin bundan faydalanmamanız olmaz. Bizim önerimiz: Alfred Brendel – Moonlight Sonata
Ders çalışırken siz neler dinliyorsunuz? Yorumlarda bizle paylaşın, herkes faydalansın!
Ayşe Canan Altındaş
Eğitim Uzmanı
Kaynak; http://blog.mavikep.com/ 2013/03/ders-calisirken-ne-muzik-dinlemeli/
Read more

Papa Jorge Bergoglio Kimdir? Hayatı

Arjantinli Kardinal Jorge Bergoglio'nun yeni Papa seçildiği belirtildi. Böylece Amerika kıtasından ilk kez bir kardinal, papa seçilmiş oldu. Arjantinli Papa halka hitap etti Papa seçilerek Francis adını alan Arjantinli Kardinal Jorge Bergoglio, Aziz Peter Kilisesi'nin locasına çıkarak halka hitap etti.

Hafif bir Latin Amerika aksanıyla İtalyanca konuşan Papa Francis, "Kardinal kardeşlerim papayı neredeyse dünyanın öbür ucundan seçti." dedi. Francis, Amerika kıtasından seçilen ilk papa oldu. Papa Francis, Aziz Peter Meydanı'nda toplanan tüm kadın ve erkeklerden, Katolik Kilisesi'ni iyi yönetebilmesi için dua etmelerini istedi. Yeni Papa'nın locaya çıkması öncesinde tahminlerde bulunan Katolikler, kim seçilmiş olursa olsun mutlu olacaklarını söyledi. Papa olan Bergoglio, ''Francis'' adını aldı Arjantinli Kardinal Bergoglio, Katolik dünyasının yeni lideri oldu. Dinlerarası Diyalog Kurulu Başkanı ve ''Protodiacono'' sıfatını taşıyan Fransız Kardinal Jean-Louis Tauran, Aziz Petrus Bazilikası'nın büyük locasından Latince ''Habemus Papam (Bir papamız var)'' diyerek 266. papayı takdim etti. 115 kardinalin üçte ikisinin (77) oyunu alarak papa seçilen Bergoglio, ''Francis'' adı ile anılmak istediğini söyledi. 76 yaşındaki yeni papa, 1998 yılında Buenos Aires başpikoposu seçilmiş, 2001 yılında ise kardinalliğe yükselmişti. İtalyan bir demiryolları işçisinin beş çocuğundan biri olarak Buenos Aires'te dünyaya gelen Bergoglio, 1958'te kiliseye katılmıştı. Felsefe, psikoloji ve edebiyat eğitimi alan Bergoglio, 1969'da papaz olmuştu.


Bergoglio, alçakgönüllülüğü ve sade yaşamı ile tanınıyor. Papalardan 13'ü İtalyandı 1800'den bu yana Katolik dünyasını yöneten papaların gerçek isimleri, seçtikleri isimler ve papalık yaptıkları dönemler şöyle: Papalık ismi Gerçek ismi Papalık yaptığı dönem Uyruğu VII. Pius Luigi Barnab Chiaramonte 1800-1823 İtalya XII. Leo Annibale Sermatteidella Genga 1823-1829 İtalya VIII. Pius Francesco SaverioCastiglione 1829-1830 İtalya XVI. Gregory Bartolomeo AlbertCappellari 1831-1846 İtalya IX. Pius Giovanni MariaMastai-Ferretti 1846-1878 İtalya XIII. Leo GioacchinoVincenzo Pecci 1878-1903 İtalya X. St. Pius GiuseppeMelchiorre Sarto 1903-1914 İtalya XV. Benedict Giacomo DellaChiesa 1914-1922 İtalya XI. Pius Ambrogio DamianoAchille Ratti 1922-1939 İtalya XII. Pius Eugenio MariaGiovanni Pacelli 1939-1958 İtalya XXIII. John Angelo GiuseppeRoncalli 1958-1963 İtalya VI. Paul Giovanni BattistaMontini 1963-1978 İtalya I. John Paul Albino Luciani 1978-1978 İtalya II. John Paul Karol Wojtyla 1978-2005 Polonya XVI. Benedict Joseph Ratzinger 2005-2013 Almanya
Read more

10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Soruları ve Cevapları ( Zambak Yayınları )


Ünite Sonu Ölçme ve Değerlendirme
A. Aşağıdaki metni okuyunuz ve metinle ilgili soruları cevaplayınız.
1. Yukarıdaki metinde hangi anlatım türlerinden yararlanılmıştır?
CEVAP:
Öyküleyici, betimleyici ve mizahi anlatım türlerinden yararlanılmıştır.
2. Metindeki altı çizili kelimelerin türlerini defterinize yazınız. (DİKKAT: Kitaptaki soru bu şekilde düzeltilecek ve aşağıda incelenen kelimelerin altları metin üzerinde çizilecektir.)
CEVAP:
 -den beri: edat
 İlk: niteleme sıfatı
 Kayarak: zarf-fiil
 Beni: şahıs zamiri
 Ağlatmaya: isim-fiil
 Boşa: durum zarfı
 Alaylı: niteleme sıfatı
 Ki: bağlaç
 Koşup: zarf-fiil
 Ne: soru zamiri
 -a rağmen: edat
 Oldukça: miktar zarfı
 Rekorumdu: isim
 Yalnız: edat
 Nasıl: soru zarfı
 Kendimi:dönüşlülük zamiri
 Bulmuşum: fiil
 Elindeki: işaret sıfatı
 Rastgele: durum zarfı
 -dan sonra: edat
 Kuşbakışı: durum zarfı
 Demin: zaman zarfı
 Pek: miktar zarfı
 Hoş: durum zarfı
 Şu: işaret sıfatı
 Yok: isim
 Mahlûk: isim
 Peh: ünlem
 Bile: bağlaç
 En: miktar zarfı
 Hastanın: adlaşmış sıfat
 Yani: bağlaç
 Aynı: niteleme sıfatı
 Kaç: soru sıfatı
 Yemem: fiil
 Hiç: miktar zarfı
 Vejetaryen: isim
 Gibi: edat
 Değil: edat
 Bu: işaret zamiri
 Sayın: unvan sıfatı
 Hâlâ: durum zarfı
 Yalnız: bağlaç
 Artık: zaman zarfı
 Var: isim
B. Aşağıda boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle doldurunuz.
 Fiiller; yapısına göre basitfiiller, türemiş fiiller ve birleşikfiiller diye üçe ayrılır.
 Öznesi belli olan fiile çatı bakımından etken fiil, öznesi belli olmayan fiile edilgenfiil denir.
 Daha çok ansiklopedilerde ve ders kitaplarında kullanılan; Tarihi metinler. Felsefi metinler, Bilim¬sel metinler gibi bölümleri olan anlatım türüne öğretici anlatım denir.
 Bağlaç olan “yalnız”ın yerine “fakat” getirilebilir; edat olan “yalnız”ın yerine ise “sadece”getirilebilir.
 “İle” sözcüğünün yerine “ve” getirebiliyorsak bu sözcük bağlaçtır.
 Hayali (düşsel) anlatımla kaleme aldığımız metinlerde bazen gerçek hayattan çıkıp hayal dünya¬sına doğru bir yolculuk başlatabiliriz.
 Herhangi bir konu üzerinde okuyucuyu ya da dinleyiciyi düşünmeye yöneltmek, önceden yerleş¬miş düşünceleri değiştirmek amacıyla kullanılan anlatım türü kanıtlayıcı anlatımdır.
 “O” ve “onlar” kelimeleri cümlede kişi isminin yerini tutmuşsa şahıs zamiri; insan dışında¬ki varlıkların yerini tutmuşsa işaret zamiridir.
 İsim ya da fiil köklerine ve gövdelerine getirilen isim yapım ekleriyle oluşturulmuş sıfatlara yapı bakımından türemiş sıfat denir.
C. Aşağıdaki cümlelerde geçen ünlemlerin hangi anlamlarda kullanıldıklarını boş bırakılan yerlere yazınız.
1. Aaa, bu soruyu yapmışsın! (şaşırma)
2. Bunları bize yapan sensin ha! (kızgınlık)
3. Sakın bizi unutma ha! (hatırlatma)
4. Hah, tam da biz seni konuşuyorduk! (sevinç, onama)
5. Vay efendim kimler gelmiş! (sevinme)
6. Vah vah! Ufacık çocuk ince hastalığa yakalanmış. (üzülme)
7. Hey benim can yoldaşım, hey benim arkadaşım! (seslenme)
8. Hey, yanlış tarafa gidiyorsunuz! (uyarma)
9. Ooo, sen işi bayağı ilerletmişsin Ruhi Bey! (şaşırma)
10. Of, şu üniversiteyi bir bitirsek! (bezginlik)
D. Aşağıdaki yargıları doğru-yanlış (D/Y) olarak değerlendiriniz.
(Y) Mizahi anlatım, özellikle düşünceyi kanıtlamak ve verilen bilgi ve değerleri kullanarak sentez yapmak amacıyla oluşturulan metinlerde çok yararlanılan bir anlatım türüdür.
(D) Söyleşmeye bağlı anlatımda jest ve mimikler anlatımın gücünü arttırır.
(D) Mizahi anlatımda ses, taklit, hareket ve konuşma amaca ulaşmada çok önemlidir.
(Y) Söyleşmeye bağlı anlatım daha çok deneme, makale, fıkra ve eleştiri gibi öğretici metinlerde kullanılır.
(D) Fiiller, ünlem olmadığı hâlde bazı cümlelerde ünlem görevinde kullanılabilir.
(Y) Düşsel anlatımla oluşturulan metinlerde sosyal yaşam tüm gerçekliğiyle gözler önüne serilir.
(Y) Düşsel anlatımla oluşturulan metinlerde yazarın amacı, bir düşünce veya tezi savunup bu ko¬nudaki haklılığını kanıtlamaktır.
(Y) Tartışmacı ve kanıtlayıcı anlatımda; ihtimal bildiren, kesinleşmemiş, kanıtlanmamış bilgiler kul¬lanılır.
(Y) Tarihte yaşanmış olaylar, savaşlar, göçler, felaketler arşiv belgelerine hep düşsel anlatım unsur¬ları kullanılarak aktarılmıştır.
(D) Yer-yön belirteçleri isim çekim eki aldığında belirteç olmaktan çıkar, ad olur.
(D) Açıklayıcı anlatımda dil ve ifade sade, gösterişsiz ve pürüzsüzdür.
(D) Trafik kuralları, bazı eşyaların kullanma kılavuzları, ilaçların kullanma kılavuzları emredici anla¬tıma örnek verilebilir.
(Y) “Yarın ben de sizinle tiyatroya geliyorum.” cümlesinde geniş zaman kipi, gelecek zaman kipi ye¬rine kullanıldığı için zaman kayması oluşmuştur.
(Y) Edilgen fiillerde gerçek özne, dönüşlü fiillerde ise sözde özne vardır.
(Y) “Bir” kelimesi “tek” kelimesinin karşılığı ise belgisiz sıfat; değilse asıl sayı sıfatıdır.
(D) Betimlemede görme, işitme, tatma, dokunma ve koklama duyularına yönelik bir anlatım var¬dır.
(Y) Öyküleyici anlatımda bir olay veya durumun anlatılması şart değildir.
E. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde soru an¬lamı zamirle sağlanmamıştır?
A) Dün okulda beni kim aramıştı?
B) Sevgili dost, dün akşam yine nerelerdey¬din?
C) Bu pazar elindeki kitapların kaçını inceledin?
D) Sen İstanbul’un en çok neresini seversin?
E) Bu durumda sen hangi dağda kurt öldü¬ğünü düşünüyorsun?
2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir yoktur?
A) Herkes şehirden kaçmayı düşünüyor.
B) Böyle davranırsanız elinize ne geçer?
C) Dünkü toplantıda yine ortalığı karıştırdın.
D) Burada her türlü elektronik eşya bulmak mümkün.
E) Toplantıda başkanı tek destekleyen oydu.
3. Aşağıdakilerden hangisi bir ünlem cümle¬sidir?
A) Gece gündüz hep o olayı düşündü durdu.
B) Nerede bekleyeceksin beni, diye sordu.
C) Ne sen beni düşündün ne de ben seni.
D) Ne de tozlu, çamurlu bir yolunuz varmış.
E) Söylediklerin beni çok üzdü.
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde türemiş bir zarf kullanılmıştır?
A) Hiç kimse bana seni şikâyet etmedi.
B) Bence en güzeli ona cevap vermemen.
C) Akşam oldu ve sokakta kimse kalmadı.
D) Yarışmaya katılacağı için çok heyecanlı görünüyor.
E) Yine topa rastgele vurdu ve top gol oldu.
5. Dün annemin mezarına gittim. Kar yağıyor¬du. Bakımsız üç – beş ağaç, görüntüyle örtü-şen beyaz taşlar, büyük bir ıssızlık sonra… sa¬atlerce orada, ellerimi önüme koyup otur¬dum. Olağanüstü bir gündü, orada öylece dururken büyük bir şiddetle sarsıldım. Kar al¬tındaki kabarmış toprağa, anneme, annemin o naif varlığına ağladım. Sonra… sonra bir mucize gerçekleşir umuduyla baktım yerdeki kabarık toprağa. Kar saçlarıma, kirpiklerime doluşurken kalktım, yürüdüm.
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Sözcüklerin duygusal anlamlarından ya¬rarlanılmıştır.
B) Eksiltili cümleler kullanılmıştır.
C) Öykülemeye başvurulmuştur.
D) Benzetmeler yapılmıştır.
E) Niteleyici öğeler kullanılmıştır.
6. Turna katarları geçiyordu golün üstünden, gölgeleri maviye dönüşerek. Van Gölü, günün her anında bir renk cümbüşünde yunup arını¬yordu. Bir bakmışsın, göl bir anda som turun¬cuya kesmiş. Bir bakmışsın, gölün ucundan bir mor şimşeği girmiş, bütün gölü som mo¬ra boyayarak öteki ucundan çıkmış, ak kö¬püklü dalgalarla bütün gölü süsleyerek.
Bu betimlemede (tasvirde) bulunmayan özellik aşağıdakilerden hangisidir?
A) İşitsel öğelere yer verme
B) Ayrıntılar üzerinde yoğunlaşma
C) Görsel öğelere ağırlık verme
D) Doğayı devinim içinde yansıtma
E) Doğa olaylarını kişileştirme
7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde birleşik yapılı bir zarf kullanılmamıştır?
A) Adam bana bugün geleceğini söylemişti.
B) Hızlı konuşunca kimse dediğini anlamadı.
C) Onunla biraz daha yakından ilgilenmemi istedi.
D) Bu saçma şeyleri bana ayaküstü söyledi.
E) Gelişigüzel konuştuğuna bakma, iyi biridir.
8. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde eylemin yapısı farklıdır?
A) Sümbülleri erken yetiştirdi bahar yağmur¬ları.
B) Sen ne hasretler uçurmuşsundur turnala¬rın kanatlarında!
C) Bir kuytuya atılır bir gün parıldayan çam iğneleri.
D) Bari kıyısından gideyim şu yeryüzü gurbe¬tinin.
E) Salınırdı gönlümüzün serin salkımlı söğüt¬leri.
9. “Düşünceyi kanıtlamanın bir yolu da o konu¬da uzman bir kişinin sözlerine yer vermek: alıntı yapmak ya da tanık göstermektir.”
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde düşünce¬nin kanıtlanması için bu yola başvurul¬muştur?
A) Yarın, “gelecek” demektir. Geleceği kazan¬mak, yorgunluk göstermekle değil rahatı¬na kıyabilmekle olur. Böyle demek kolay fakat gerçek nedir?
B) Nem, duvarı nasıl yıkarsa gam da insanı öyle yıkar. Nem ve gam, içine sızdıkları varlıkları uzun sürede, ağır ağır, içten içe çürütüp yıkmayı bildirir.
C) “Nerede o eski günler, ak yaşmaklı anne¬lerin hiç canımızı acıtmadan hem de bi¬zimle sohbet ederek sütümüzü sağdığı günler?” diyordu yaşlı sayılan inek, yanındaki genç arkadaşına.
D) Çalışmak ve başarmak birbirine sıkı sıkıya bağlı iki eylemi belirtirler. İnsan niçin çalı¬şır? Soru çok kısa ve özgündür.
E) İnsanı güzel yapan, güzel gösteren yalnız fizik güzelliği midir? Başka bir deyişle; yü¬zü güzel olanın huyu da güzel olur mu? El¬bette ki… “Güzel bir giyim, iyi bir öğüt mektubudur.” diyen modacılar da aynı şe¬yi savunmuyorlar mı?
10.Eşin var, aşiyanın var, baharın var ki bekler¬din;
Kıyametler koparmak neydi,ey bülbül, nedir derdin?
Bu dizelerde altı çizili sözcüklerin türleri aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla veril¬miştir?
A) Ad-bağlaç-zarf-ünlem-ad
B) Ad-bağlaç-zamir-ünlem-ad
C) Fiil-edat-sıfat-ünlem-ad
D) Ad-bağlaç-zamir-ünlem-fiil
E) Fiil-edat-sıfat-ünlem-ad
11. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ve” bağ¬lacı sıfatları bağlamıştır?
A) Kışın buzlu ve yağışlı yollarda yürürken çok dikkatli olmak gerekir.
B) Köyümün mis kokan çam ağaçları ve yay¬lalarımız gözlerimin önünde tütüyor âdeta.
C) Tane tane ve kısık bir sesle konuşarak tüm dinleyicileri etkiliyordu.
D) Tatilden dönünce bilgisayarının başına oturdu ve yeni kitabını yazmaya başladı.
E) Hamile kadınlara ve yaşlılara otobüste yer vermek bir insanlık göstergesidir.
12. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yer-yön belirteci kullanılmıştır?
A) Ne kadar az yüksekten uçarsan düştüğün zaman o kadar az incinirsin.
B) İleri düşünceye sahip insanlar, çocuklarına iyi bir eğitim yatırımı yapmaktadır.
C) Sabaha karşı geri dönen yavru kuşlar, ca¬mın önündeki ekmek kırıntılarını gagalamaya başladılar.
D) Üstü başı perişan yaşlı bir kadını saatlerce dışarıda ayazda beklettiler.
E) İdealler yıldızlar gibidir, onları tutmak mümkün olmaz ama karanlık gecelerde
yolumuza onlar rehberlik ederler.
13. Ey oğul! Ananı, atanı say!
İnancını kaybedersen
Yeşilken çöllere dönersin.
Gördüğünü görme! Bildiğini bilme!
Sevildiğin yere sık gidip gelme!
Bu parçayla ilgili olarak aşağıdaki yargılar¬dan hangisi söylenemez?
A) Fiillerin hepsi emir kipiyle çekimlenmiştir.
B) Emredici anlatım özelliklerinden yararla¬nılmıştır.
C) Bir tane bağ-fiil kullanılmıştır.
D) 4.dizedeki sıfat-fiiller nesne görevinde kul¬lanılmıştır.
E) Son dizedeki sıfat-fiil dolaylı tümleç göre¬vinde kullanılmıştır.
14. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlam (zaman) kayması yoktur?
A) Bundan sonra böyle hareketler yapmaya¬caksınız!
B) Yarın bizimle birlikte tiyatroya gelir misin?
C) Senin söylediklerini ben hiçbir zaman an¬layamıyorum.
D) Sinemayla ilgili bildiğim her şeyi ilk defa size anlatıyorum.
E) Bir gün ben de belki meşhur bir şair olu¬rum.
15. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yüklem, yapı bakımından birleşik bir fiil değildir?
A) Henüz Türkçe kelimeleri söyleyemeyen ve doğru dürüst cümle bile kuramayan beş yaşındaki anaokulu öğrencileri bile İngiliz¬ce öğrenebiliyor.
B) Yorgunluğuna katlanamamaktan ötürü geliştirilmeden bırakılmış şiirlerden zevk alamıyorum.
C) Bugün bizim kısa şiirleri uzun şiirlere ya da uzun şiirleri kısa şiirlere yeğlememizin hangi nedenlere dayandığı sorusu kolay kolay çözülemez.
D) Bir yazar, kullandığı her kelimenin dış âlemde veya insan hayatında neye tekabül ettiğini bilmelidir.
E) Konuşmalarımız, “sap derken saman de¬mek” gibi boş şeylerle geçivermiş yıllardır.
16. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ek fiil kullanılmamıştır?
A) İnsanları kandırmak büyük suçtur.
B) Bu, dedemden öğrendiğim ilk ders oldu.
C) Geri durulmaz, diretilmez, karşı geline¬mez bir kesinlik bu.
D) Dedemin yanında, benim de eski bir acım var, diyemedim.
E) Senin adın sana verilmiş bir armağandır oğul!
17. Hayalimde tek izgi bir sen kalmışsın, sen!
Hülyasındaki geniş aydınlığa gülen
Gözlerin, dişlerin ve ak pak gerdanınla
Ne güzel komşumuzdun sen, Fahriye abla!
Bu dizelerle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi söylenemez?
A) Kişisel özlem, coşkun bir anlatımla dile getirilmiştir.
B) Öyküleyici anlatım özellikleri kullanılmıştır.
C) Betimleyici anlatım özelliklerinden yararla¬nılmıştır.
D) Farklı türde zamirler kullanılmıştır,
E) Farklı türde sıfatlar kullanılmıştır.
18. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ne” söz¬cüğü tür bakımından diğerlerinden farklı¬dır?
A) Şiirden ne anlamak gerekiyorsa şair onu dile getirmelidir.
B) O, ne yazdığını bilmeyen, burnu havada bir şairdir.
C) Ona gerçekten ne diyeceğimi bilemiyo¬rum.
D) Ne yaptım ne ettim, gönlünü yine de ala¬madım.
E) Ne yalan söyleyeyim, bu şairin şiirlerini hiç beğenmedim.
19.I. Bursa’da bir eski cami avlusu.
II. Küçük şadırvanda sakırdayan su;
III. Orhan zamanından kalma bir duvar…
IV. Onunla bir yaşta ihtiyar çınar
Yukarıdaki numaralanmış dizelerle ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi söylenemez?
A) I. dizede bir isim hem niteleme hem de belgisiz sıfat almıştır.
B) II.dizede iki ayrı niteleme sıfatı kullanılmış¬tır.
C) III.dizede bir isim-fiil, niteleme sıfatı göre¬vinde kullanılmıştır.
D) I.ve III. dizede “bir” sözcüğü, belirtme sı¬fatı olarak kullanılmıştır.
E) IV. dizede “bir” sözcüğü, belirtme sıfatı olarak kullanılmıştır.
20. (1)Artık tabiatın ince, nazik ve kırılgan ruhunu görüyordu. (II)Yaprakların nasıl sararmış ve birçoğunun düşüp çamurlarda çürümüş ol-duğunu artık görüyordu. (III)Şimdi, bu renk ve güzel kokuların, ne kadar vefasız, ne kadar ele avuca sığmaz, elde iken kıymeti bilinme¬miş, öylece harcanmış bir hazine olduğunu acıacı görüyordu. (IV)İşte artık ne bir çiçek kalmıştı ne de güzel bir koku… (V)Artık küçücük bir tahammül de kalmamıştı, hepsi çürü¬müştü.
Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) I.cümlede bir ad, birden fazla sıfat tarafın¬dan nitelenmiştir.
B) II.cümlede “nasıl” sözcüğü, soru sıfatı olarak kullanılmıştır.
C) III.cümlede bir ad hem niteleme hem be¬lirtme sıfatı almıştır.
D) IV.cümlede “bir” sözcüğü belgisiz sıfat olarak kullanılmıştır.
E) V.cümlede bir niteleme sıfatı, küçültme eki almıştır.
21. Duvarlara yazın, ağaçlara kazıyın…
Yani deneyin bütün olanakları,
Hiç olmazsa; iki yaprak
Samanlı kâğıda yazın,..
Ama sakın geç kalmayın!
Aşkınızı söylemeye…
Bu dizelerde aşağıdaki sözcük türlerinden hangisi yoktur?
A) ünlem B) İlgeç C) Bağlaç D) Ön ad E) Belirteç
22. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde hem edat hem de bağlaç kullanılmıştır?
A) Sen bunlara aldırma çünkü öylesine söy¬lenmiş sözler onlar.
B) Onları öyle özledim ki çocuk gibi yollarını gözlüyorum.
C) Trafik çok sıkışıktı hatta az kalsın geç kala¬caktım.
D) Arkadaşlar neredeyse gelirler, sen sakın merak etme.
E) Bunlar yıllardır her işi böyle rast gele ya¬parlar zaten.
23. I. İsterdim bu eski yerde seninle
II. Baş başa uyumak son uykumuzu
III. Bu hayal içinde… Ve ufkumuzu
IV. Çepçevre kaplasın bu ziya, bu renk
V. Havayı dolduran uhrevi ahenk
Yukarıdaki numaralanmış dizelerle ilgili olarak aşağıdaki cümlelerden hangisi söylenemez?
A) I.dizede “birliktelik” anlamında bir edat kullanılmıştır.
B) II.dizede ikileme zarf görevinde kullanıl¬mıştır.
C) III.dizede bağlaç kullanılmıştır.
D) IV.dizede pekiştirmeli sözcük, sıfat göre¬vinde kullanılmıştır.
E) V.dizede bir isim, birden fazla sıfat tarafın¬dan nitelenmiştir.
24. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ile” (le,-la) bağlaç görevinde kullanılmıştır?
A) Adamın en büyük hayali bisikletiyle dünya turuna çıkmakmış.
B) Yaz oldu mu buralar çiçeklerle ve çeşit çe¬şit bitkilerle donanır.
C) Dün akşam arkadaşlarıyla final maçını iz¬lemek için İstanbul’ gitti.
D) Okulumuzla ilgili tüm haberleri medyadan derleyip arşivliyorum.
E) Tren yoluyla karayolunun birleştiği yerde bir trafik kazası olmuş.
25.I. Bütün sevgileri atıp içimden.
II. Varlığımı yalnız ona verdim ben.
III. Elverir ki bir gün bana derinden,
IV.Ta derinden bir gün bana “Gel” desin.
Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıdaki cümlelerden hangisi söylenemez?
A) I. dizede bağ-fiil, zarf görevinde kullanıl¬mıştır.
B) II.dizede durum zarfı kullanılmıştır.
C) III.dizede “bir gün” sözcük grubu zaman zarfıdır.
D) III.dizede “derinden” sözcüğü durum zar¬fıdır.
E) IV. dizede hem zaman zarfı hem de durum zarfı kullanılmıştır.
Read more

Modernizmi Esas Alan Eserler Nelerdir?


Modernizmi esas alan eserlerde geleneksel anlatım ve yapı reddedilmiştir. Alegorik anlatıma önem verilmiş; duygu, düşünce ve davranışlarıyla insanın karmaşık bir insan olduğu kabul edilmiştir. Bireyin hayatının huzursuzluk üzerine kurulduğu düşünülmüş, kişinin bunalımlarına ve toplumsal çatışmalarına yer verilmiştir. Modernist yazarların temsilciliğini Kafka, Camus, Sartre’ın yaptığı varoluşçuluktan etkilendikleri görülür. Bu akım bireyin kendi özünü bulması gerektiğini, hür olmanın son derece önemli olduğunu, kişinin geleceğini kendisinin verdiği kararların oluşturduğunu ve bu yüzden bireyin kendini sorgulaması gerektiğini savunur. Modernizmi esas alan eserlerde bireysel yalnızlık, kaçış, topluma sırt çevirme, geleneklere başkaldırma tema olarak işlenmiş; yaşamın çok boyutlu ve kavranması zor gerçeklerden oluştuğu savunulmuştur. Anlatılanlar kişilerin iç dünyasının süzgecinden geçirilerek verilmiş; anlatıcı, büyük ölçüde birey bilinciyle kendi “ben”ini öne çıkarmıştır. Toplumsal değerleri yansıtma ve okurların merak duygusunu kamçılama amacı güdülmemiştir.
Oğuz Atay, Yusuf Atılgan, Orhan Pamuk, Sait Faik, Haldun Taner, Bilge Karasu, Nezihe Meriç, Attila İlhan, Adalet Ağaoğlu, Ferit Edgü, Rasim Özdenören, Füruzan, Vüs’at O. Bener, İnci Aral, Oktay Akbal bu anlayışta yapıtlar ortaya koymuşlardır.

ORHAN PAMUK (1952-…)
  • Romanlarında Doğu-Batı sorunsalını kültürel ve felsefi açıdan ele almıştır.
  • Romancılığı postmodern roman kategorisinde değerlendirilmektedir.
  • 2006 yılında “Nobel Edebiyat Ödülü”nü kazanarak Nobel ödülü alan ilk Türk yazarı olmuştur.
Eserleri
  • Cevdet Bey ve Oğulları, Sessiz Ev, Beyaz Kale, Kara Kitap, Benim Adım Kırmızı, Kar, Masumiyet Müzesi: Roman
  • İstanbul: Hatıralar ve Şehir, Babamın Bavulu: Anı

HALDUN TANER (1915-1986)
  • Gücünü gözlem, mizah ve yergiden alan sanatçı; öykülerinde büyük şehrin tipik ve türedi yaşamlarını konu edinmiştir.
  • Eski ve yeni yaşam biçimi arasında kalmış insanların, sonradan görme zenginlerin yaşamlarını ele almıştır.
  • Epik tiyatro örnekleriyle edebiyatımızda bir yeniliğin öncüsü olmuştur.
  • Keşanlı Ali Destanı adlı epik oyunu ile dünya çapında tanınmış, oyun sinemaya aktarılmıştır.
Eserleri
  • Yaşasın Demokrasi, Tuş, Şişhaneye Yağmur Yağıyordu, On İkiye Bir Var, Konçinalar, Kızıl Saçlı Amazon, Sancho’nun Sabah Yürüyüşü: Öykü
  • Keşanlı Ali Destanı, Huzur Çıkmazı, Lütfen Dokunmayınız, Günün Adamı, Fazilet Eczanesi, Sersem Kocanın Kurnaz Karısı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım, Vatan Kurtaran Şaban, Astronot Niyazi, Yâr Bana Bir Eğlence, Zilli Zarife, Eşeğin Gölgesi, Ay Işığında Şamata: Oyun
  • Devekuşuna Mektuplar: Düzyazılarını içerir.

YUSUF ATILGAN (1922-1989)
  • Romanlarında psikolojik yabancılaşa ve yalnızlık temasını başarıyla işlemiş ve modern Türk edebiyatının önde gelen ustaları arasında yer almıştır.
  • İlk romanı Aylak Adamda başkahraman C.’nin kişiliğinde yabancılaşma ve bunun zorunlu sonucu yalnızlık temasını başarıyla işlemiştir.
  • Anayurt Oteli romanında, başkahraman Zebercet’in kişiliğinde iletişimsizlik, yaşamın anlamsızlığı, olayların rasyonel bir biçimde açıklanamayacağı, davranışların nedeninin bilinemeyeceği tezini işlemiştir.
Eserleri
  • Aylak Adam, Anayurt Oteli: Roman
  • Bodur Minareden Öte: Öykü

OĞUZ ATAY (1934-1977)
  • Yapıtlarında toplum kurallarıyla çatışan aydınların iç dünyasını işlemiştir.
  • İlk romanı Tutunamayanlarda küçük burjuva dünyasına ironiyle yaklaşmıştır. Romanda birçok kişi vardır ama her biri aslında Selim’in hayatındaki kişilerdir ve tüm anlatılanlar Selim Işık’ı aydınlatır. Selim, “düşünen ve sorgulayan insan’ın simgesidir ve bu yüzden “tutunamamış” tır.
Eserleri
  • Tutunamayanlar, Tehlikeli Oyunlar, Bir Bilim Adamının Romanı: Roman
  • Korkuyu Beklerken: Öykü
  • Oyunlarda Yaşayanlar: Oyun

OKTAY AKBAL (1923-…)
  • Yapıtlarında, sıradan insanların dramını, gelenek ve görenekler karşısındaki tutumlarını, sosyal ve ekonomik sebeplerden dolayı düştükleri ümitsizlikleri dile getirmiştir.
  • Öyküleri, ince duygulu, aydın bir orta sınıf insanının toplum törelerine uymazlık ve bireysel ümitsizliklerini belirten; bu yönüyle birinci ve üçüncü kişilerin iç monologları görünümündedir.
Eserleri
  • Önce Ekmekler Bozuldu, Aşksız İnsanlar, Bizans Definesi, Bulutun Rengi, Yalnızlık Bana Yasak, Lunapark, Ey Gece Kapını Üstüme Kapat: Öykü
  • Garipler Sokağı, Suçumuz İnsan Olmak, İnsan Bir Ormandır, Düş Ekmeği: Roman
  • Şair Dostlarım, Yazmak Yaşamak, Senin Adın Aşk, Temmuz Serçesi, Vatan Mahzun Ben Mahzun, Atatürkçülük Savaşı, Yaşayıp Görmek, Susmak mı Konuşmak mı, Şairlere Ölüm Yok: Anı-deneme-eleştiri

SAİT FAİK ABASIYANIK (1906-1954)
  • Edebiyatımızda, öykücülüğümüzde yeni bir dönemin başlatıcısıdır.
  • Edebiyatımızda Çehov tarzı durum öykücülüğünün temsilcilerindendir.
  • Edebiyatımızda İstanbul öykücüsü olarak tanınmıştır.
  • İşitilmemiş, okunmamış sözler, yadırganan bir üslup, konu sayılamayacak kadar aykırı karşılanan konular yapıtlarının başlıca özelliklerindendir.
  • Yazmanın kendisi için bir ihtiyaç olduğuna inanmıştır.
  • Gözlemci ve gerçekçi bir yazardır.
  • Kişileri, yaşadıkları çevreye ve karakterlerine uygun olarak ele alır ve anlatır.
  • Öykülerinde genellikle İstanbul’un kenar mahallelerini, Burgazada’yı, balıkçıları, sefil çocukları ve aylak insanları anlatmıştır. Özlem ve acılarıyla toplum içindeki bireyi şiirsel bir söyleyişle dile getirmiştir.
  • Toplumu konu alan öykülerinde, toplumdaki bazı problemleri gerçekçi bir yaklaşımla ele alır.
  • Öykülerini yapmacıklıktan ve sanat kaygısından uzak bir dille yazmıştır.
Eserleri
  • Semaver, Şahmerdan, Sarnıç, Havada Bulut, Son Kuşlar, Alemdağ’da Var Bir Yılan, Lüzumsuz Adam, Mahalle Kahvesi, Tüneldeki Çocuk, Kumpanya: Öykü
  • Medar-ı Maişet Motoru (1952’de Birtakım İnsanlar adıyla yayımlanmıştır), Kayıp Aranıyor: Roman
  • Şimdi Sevişme Vakti: Şiir
  • Açık Hava Oteli: Röportaj, makale

BİLGE KARASU (1930-1995)
  • Postmodern romanın Türkiye’deki önemli isimleri arasında değerlendirilmektedir.
  • Bireyin sorunlarına ağırlık veren, onun günlük hayatındaki açmazlarını işleyen bir yazardır.
  • Sevgi, dostluk, yalnızlık, tutku, inanç-inançsızlık, korku ve ölüm gibi kavramları imgesel bir dille anlatır.
Eserleri
  • Troya’da Ölüm Vardı, Uzun Sürmüş Bir Günah Akşamı, Göçmüş Kediler Bahçesi: Öykü
  • Gece, Kılavuz: Roman
  • Ne Kitapsız Ne Kedisiz, Narla İncire Gazel: Deneme

NEZİHE MERİÇ (1925-2009)
  • 1970’li yıllardaki siyasî savrulmaları öyküleştirmiş, kadın ve çocuk sorunlarına eğilmiştir.
  • Toplu yaşayışlarda bile kendi iç yalnızlığını sürdüren genç kız ve kadınları anlatmadaki başarısı ve yapıtlarının şiirli havasıyla ön plana çıkmıştır.
Eserleri
  • Korsan Çıkmazı, Boşlukta Mavi: Roman
  • Bozbulanık, Topal Koşma, Menekşeli Bilinç, Dumanaltı, Bir Kara Derin kuyu, Yandırma: Öykü

FERİT EDGÜ (1936-…)
  • Romanlarında “niçin” sorusundan çok “nasıl” sorusu üzerinde durmuştur. Çevresiyle uyum sağlayamayan bireyin sorunlarına eğilmiştir.
Eserleri
  • Kaçkınlar, Bozgun, Av, Bir Gemide, Çığlık, Eylülün Gölgesinde Bir Yazdı: Roman
  • Kimse, O: Roman

ADALET AĞAOĞLU (1929-…)
  • Yapıtlarında toplumun çalkantılı dönemlerini ve bu dönemlerin bireyler üzerindeki etkilerini irdelemiştir.
  • İlginç konularının yanı sıra yapıtlarının biçimsel yetkinliğiyle, özellikle ayrıntılı değerlendirilişiyle, geriye dönüşler, iç monologlar gibi değişik tekniklerden yararlanmadaki başarısıyla dikkat çekmiştir.
  • İlk romanı Ölmeye Yatmaktan itibaren tüm eserleri yoğun tartışmalara konu olmuştur. Ölmeye Yatmak, daha sonra yazdığı Bir Düğün Gecesi ve Hayır adlı romanlarla bir üçleme (Dar Zamanlar) oluşturmuştur.
Eserleri
  • Ölmeye Yatmak, Fikrimin İnce Gülü, Bir Düğün Gecesi, Hayır, Ruh Üşümesi, Yazsonu, Romantik Bir Viyana Yazı: Roman
  • Yüksek Gerilim, Sessizliğin İlk Sesi, Hadi Gidelim, Hayatı Savunma Biçimleri: Öykü
  • Evcilik Oyunu, Çatıdaki Çatlak, Sınırlarda, Tombala, Üç Oyun: Bir Kahramanın Ölümü, Çıkış, Kozalar; Çok Uzak-Fazla Yakın: Oyun

VÜS’AT ORHAN BENER (1922-2005)
  • Edebiyatımızda daha çok, öz yaşam öyküsel nitelik taşıyan öyküleriyle bilinir.
  • Yapıtlarında gündelik olaylarla bilinçaltında birikmiş yaşam parçalarını birleştirir. Yapıtlarında ölüm teması önemli bir yer tutar.
Eserleri
  • Buzul Çağının Virüsü, Bay Muannit Sahtegi’nin Notları: Roman
  • Dost, Yaşamasız, Siyah-Beyaz, Mızıkalı Yürüyüş, Kara Tren, Kapan: Öykü
  • Ihlamur Ağacı, İpin Ucu: Oyun

FÜRUZAN (1935-…)
  • İlk romanlarında düşmüş kadınlar, kötü yola sürüklenen küçük kızların, çöküş sürecindeki burjuva ailelerin, yeni yaşama koşullarından bunalan, yurt özlemi çeken göçmenlerin, yoksulluk içinde yaşama savaşı veren, tek silahları sevgi olan yalnız kalmış kadınların, çocukların dramlarına sevecen bir bakışla eğilmiştir.
  • Okumak isteyen bir kızı ve buna izin vermeyen üvey babayı anlattığı ilk öykü kitabı Parasız Yatılı ile Sait Faik Hikâye Ödülü’nü, 12 Mart Dönemi’ni anlattığı ilk romanı 47’liler ile Türk Dili Kurumu Roman Ödülü’nü kazanmıştır.
Eserleri
  • Parasız Yatılı, Su Ustası Miraç, Kuşatma, Benim Sinemalarım, Gecenin Öteki Yüzü, Gül Mevsimidir, Sevda Dolu Bir Yaz: Öykü
  • Lodoslar Kenti: Şiir
  • 47’liler, Berlin’in Nar Çiçeği: Roman

İNCİ ARAL (1944-…)
  • Yapıtlarında bireyin içinde bulunduğu çevre ve toplumsal koşullar tarafından belirlenen ruh hallerini; bunun sonraki yaşamlara nasıl yansıdığını; kadın-erkek arasındaki uyuşmazlık ve algılama farklılıklarını konu edinen bir yazardır.
  • Yeşil (İlkin “Yeni Yalan Zamanlar” adıyla yayımlandı.), Mor ve Safran Sarı adlı romanlarını Yeni Yalan Zamanlar adlı bir üçleme haline getirmiştir.
  • Yapıtlarında çoğunlukla modern ve zaman zaman da postmodern anlatım tekniklerini kullanmıştır.
Eserleri
  • Ölü Erkek Kuşlar, Hiçbir Aşk Hiçbir Ölüm, İçimdeki Kuşlar Göçüyor, Yeşil, Mor, Safran Sarı, Sadakat: Roman
  • Ağda Zamanı, Kıran Resimleri, Uykusuzlar, Sevginin Eşsiz Kışı, Gölgede Kırk Derece: Öykü

RASİM ÖZDENÖREN (1940-…)
  • Anadolu’nun birçok yöresini gezerek güçlü bir tasvir yeteneğiyle, insanın evrensel yanlarını öne çıkararak yazmıştır öykülerini.
  • Öykülerinde, değerlerinden koparılmış ve modern kentlerin varoşlarında kıstırılmış bireyin acılarını, yalnızlıklarını gündeme getirerek yanlışa yönlendirilmiş ülke insanının yaşadığı kültür şokunu kuşatıcı ve derinlemesine bir yaklaşımla yansıtmıştır.
Eserleri
  • Hastalar ve Işıklar, Çözülme, Çok Sesli Bir Ölüm, Çarpılmışlar, Denize Açılan Kapı: Öykü
  • Gül Yetiştiren Adam: Roman 
Read more

Beş Hececiler Nedir?


Milli Mücadele yıllarında şiire başlayan topluluğa bağlı şairler, şiirlerinde Anadolu’yu ve Anadolu insanını işlemişlerdir. Memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik, işledikleri başlıca konulardır. “Hecenin beş şairi” diye anılan bu sanatçılar, Milli Edebiyat akımından etkilenmiş ve aruz ölçüsünü bırakarak şiirlerinde hece ölçüsünü kullanmaya başlamışlardır.
Topluluğun Özellikleri
  • Şiirde sade ve özentisiz olmayı, süsten uzak kalmayı tercih etmişlerdir.
  • İstanbul Türkçesini esas alırlar ve Anadolu’ya açılırlar. Anadolu gerçeğini ve insanını şiire sokarlar.
  • İlk şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmışlar, daha sonra hece ölçüsüne geçmişlerdir.
  • Şiirlerini günlük konuşma diliyle yazarlar.
  • Şiirlerinde memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir.
  • Milli Mücadele yıllarında tarihi ve milli konulara yönelirler.
  • Yerli-milli sanat ve tarih motiflerini ele alarak yaşanan sanat dilimleriyle örülü bir memleket edebiyatı meydana getirmeye yönelmişlerdir.
  • Hece ölçüsü ile serbest müstezat yazmayı da denemişlerdir.
  • Dize kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmamışlar, yeni yeni biçimler aramışlardır.
  • Düzyazıdaki söz dizimine şiire aktarmışlardır.

TEMSİLCİLERİ
  • Faruk Nafiz Çamlıbel
  • Yusuf Ziya Ortaç
  • Enis Behiç Koryürek
  • Halit Fahri Ozansoy
  • Orhan Seyfi Orhon

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898-1973)
  • Şiir dilinde yeni bir söyleyiş çığırı açmıştır.
  • Beş Hececilerin milli kaynaklara yönelişleri içinde ilkelerini başarıya uygulayan topluluğunu önde gelen şairidir.
  • Şiire I.Dünya savaşında aruzla başladı. Daha sonra da hece vezniyle şiirler yazmaya başladı;.
  • Hececi çağdaşlarının en üstünlerinden sayılmış ve şiir üslubu, sonra yetişen hece şairlerini etkilemiştir.
  • Hececilerin en genci; fakat en başarılı ismidir.
  • Şiirlerinde hem Anadolu’yu, memleket sevgisini anlatmış hem de bireysel konulara yönelmiştir.
  • Sanat şiirinde, uygulamaya çalıştığı Memleket Edebiyatının bir felsefesini ortaya koymuştur.
  • Sanatçının, “Han Duvarları” adlı şiiri pek çok sanatçının ilgisini çeker.
  • Sanatçı 1930′dan sonra mistik, tasavvufi içerikli şiirler yazar.
  • Din, Allah, ruh konularına geniş yer verir.
  • Aruzla yazdığı şiirlerini iki kitapta toplamıştır: “Şarkın Sultanları , Gönülden Gönüle”
ESERLERİ
  • Şiir:Han Duvarları, Dinle Neyden, Çoban Çeşmesi, Gönülden Gönüle, Bir Ömür Böyle Geçti,
Elimle Seçtiklerim, Heyecan ve Sükun
  • Tiyatro: Özyurt, Canavar, Akın, Kahraman
  • Mensur Tiyatro:Yayla Kartalı
  • Roman: Yıldız Yağmuru


ORHAN SEYFİ ORHON (1890-1972)
  • Şiirlerinde daha çok, bireysel konuları işleyen sanatçı, milli konuları da işlemiştir.
  • Şiirlerinde konuşma dilini başarıyla kullanmıştır.
  • Bazı şiirlerinde halk şiirinin şekillerini de kullanmıştır.
  • Divan şiiri kalıplarını hece ölçüsüne uyarlayarak gazele benzer şiirler yazmıştır.
ESERLERİ
  • Fırtına ve Kar, Gönülden Sesler, Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi, O Beyaz Bir Kuştu, Kervan: Şiir

HALİT FAHRİ OZANSOY (1892-1971)
  • İlk şiirlerinde ölçü, dil ve duyuş tarzı bakımından Fecr-i Âti şairlerinin etkisinde kalmış, Milli Edebiyat akımından etkilenerek aruzu bırakmış ve şiirlerini hece ölçüsüyle yazmıştır.
  • Aruza Veda adlı şiiriyle aruz ölçüsünü bırakıp heceye yönelmiştir.
  • Şiirlerinde, konuşulan Türkçeyi başarıyla kullanmıştır.
  • Derin bir melankoli ve karamsarlık taşıyan şiirlerinde bireysel konuları işlemiştir.
ESERLERİ
  • Rüya, Efsaneler, Cenk Duyguları, Sulara Dalan Gözler, Sonsuz Gecelerin Ötesinde, Hep Onun İçin: Şiir
  • Baykuş, Nedim, Hayalet: Oyun
  • Edebiyatçılar Çevremde, Eski İstanbul’un Ramazanları: Anı

ENİS BEHİÇ KORYÜREK (1892- 1949)
  • İlk şiirini aruz ölçüsüyle yazmış, Ziya Gökalp’ın önerisiyle hece ölçüsünü benimsemiştir.
  • Kurtuluş Savaşı yıllarında milli duyguları ve tarihi kahramanlıkları işleyen şiirler yazmıştır.
  • Hece ölçüsü üzerinde çalışarak bazı durak değişiklikleri yapmış, bir şiirde çeşitli hece kalıplarını kullanmayı denemiştir.
  • Yaşamının sonuna doğru mistik şiire yönelmiştir.

YUSUF ZİYA ORTAÇ ( 1895 – 1967)
  • İlk şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmış, Ziya Gökalp’la tanıştıktan sonra hece ölçüsüyle yazmaya başlamıştır.
  • Şiirlerinde günlük yaşamın çeşitli görünümlerini yalın bir söyleyişle dile getirmiştir.
  • Çıkardığı Şair ve Akbaba adlı dergilerde yazıları yayımlanmıştır.
  • Sürükleyici bir anlatımla, rahat okunur bir tarzda yazdığı fıkralarında, edebiyatımıza siyasal izahın başarılı örneklerini kazandırmıştır.
  • Kuş Cıvıltıları adlı çocuk şiirlerinin yer aldığı yapıtıyla çocuk edebiyatımıza katkıda bulunmuştur.
  • Binnaz adlı oyunu, edebiyatımızda hece ölçüsüyle yazılmış başarılı bir tiyatro yapıtıdır.
ESERLERİ
  • Akından Akına, Bir Rüzgar Esti, Yanardağ, Âşıklar Yolu, Bir Selvi Gölgesi, Cenk Ufukları, Oyun: Şiir
  • Binnaz, Kördüğüm, Latife, Nikâhta Keramet: Tiyatro
  • Şeker Osman, Kürkçü Dükkânı, Üç Katlı Ev, Sarı Çizmeli Mehmet Ağa, Gün Doğmadan, Göç: Roman
  • Göz Ucuyla Avrupa: Gezi Yazısı
  • Portreler: Anı
  • Ahmet Haşim, Seyrani, Faruk Nafiz: İnceleme
  • Halk Edebiyatı Antolojisi: Antoloji 
Read more

Yedi Meşaleciler Nedir?


İlkelerini, samimilik, içtenlik, canlılık ve devamlı yenilik şeklinde açıklayan topluluk, yeni bir edebiyat, farklı bir şiir oluşturmak amacıyla bir araya gelmiştir.
ÖZELLİKLERİ
  • Beş hececileri eleştirmiş ve onlara karşı çıkmışlardır.
  • Milli Edebiyatçıların gerçekçilikten ve içtenlikten uzak yurt sevgilerine karşı içtenliği savunmuşlardır.
  • Batı edebiyatını, özellikle Fransız edebiyatını kendilerine örnek alıp izleyeceklerini söylemelerine rağmen, Beş Hececilerin yolundan gitmişlerdir.
TEMSİLCİLERİ
  • Ziya Osman Saba
  • Sabri Esat Siyavuşgil
  • Yaşar Nabi Nayır
  • Kenan Hulusi
  • Cevdet Kudret Solok
  • Muammer Lütfi
  • Vasfi Mahir Kocatürk

ZİYA OSMAN SABA (1970-1957)
  • Şiirlerinde; çocukluk özlemi, anılara düşkünlük, ev-aile sevgisi, Allah’a kulluk, kadere boyun eğiş, küçük mutluluklarla yetinme, öte dünya özlemi gibi konuları işlemiştir.
  • Öykülerinde de genellikle bir anı karakteri görülür.
Eserleri
  • Sebil ve Güvercinler, Geçen Zaman, Nefes Almak: Şiir
  • Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi, Değişen İstanbul: Öykü

VASFİ MAHİR KOCATÜRK (1907-1961)
Âşık tarzında yazdığı şiirlerinde kahramanlık, fedakârlık, ulusal bilinç, vatan ve millet sevgisi temalarını işlemiştir.
  • Manzum oyun, tarih ve edebiyat araştırmaları alanında yapıtlar ortaya koymuştur.

  • Dağların Derdi, On İnkılâp, Tunç Sesleri, Geçmiş Geceler, Bizim Türküler, Ergenekon, Hayat Şarkıları: Şiir
  • Saz Şiiri Antolojisi, Türk Nesri Antolojisi, Meşhur Beyitler, Türk Edebiyatı Tarihi, Türk Edebiyatı Antolojisi: İnceleme-derleme
  • Yaman, Sanatkâr: Oyun

YAŞAR NABİ NAYIR (1908-1981)
Edebiyata şiirle girmiş; sonraları öykü, roman, oyun, gezi yazıları, deneme türlerinde yapıtlar kaleme almıştır.
  • Batı edebiyatından kitaplar çevirmiş, antoloji ve derleme alanında çalışmalar ortaya koymuştur.
Eserleri
  • Kahramanlar, Onar Mısra: Şiir
  • Bu da Bir Hikâyedir, Sevi Çıkmazı: Öykü
  • Bir Kadın Söylüyor, Âdem ve Havva: Roman
  • Mete, İnkılâp Çocukları, Köyün Namusu: Oyun
  • Nereye Gidiyoruz, Atatürkçülük Nedir, Atatürk Yolu, Edebiyat Dünyamız, Dost Mektuplar, Değişen Dünyamız: İnceleme-derleme-makale

MUAMMER LÜTFİ BAHŞİ (1903-1947)
Yedi Meşale dergisi kapandıktan sonra Yedi Meşalecilerin renkli hayal dünyalarının uzağında kalmıştır.
  • Çeşitli dergi ve gazetelerde kendi başına şiirler yayımlamış, şiir kitabı yayımlamamıştır.

CEVDET KUDRET SOLOK (1907-1992)
Edebiyata şiirle başlamış; daha sonra oyun, hikâye, roman türünde yapıtlar kaleme almıştır.
  • İncelemeler ve ders kitapları hazırlamıştır.
Eserleri
  • Birinci Perde: Şiir
  • Sokak: Öykü
  • Sınıf Arkadaşları, Havada Bulut Yok, Karıncayı Tanırsınız: Roman
  • Tersine Akan Nehir, Rüya İçinde Rüya, Danyal ve Sara, Kurtlar: Oyun
  • Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman, Örneklerle Edebiyat Bilgileri: İnceleme-derleme

KENAN HULUSİ KORAY (1906 -1943)
İlk öyküleri, konusu Arap dünyasından olan masala benzer denemelerdir.
  • Zamanla gerçekçi hikâyeler yazmaya başlamış, öykülerinin kahramanlarını İstanbul’dan seçmiştir.
Eserleri
  • Bahar hikâyeleri, Bir Otelde Yedi Kişi, Bir Yudum Su: Öykü
  • Osmanoflar: Roman

SABRİ ESAT SİYAVUŞGİL (1907-1968)
Edebiyatta çeşitli dergilerde şiirler yayımlayarak başlamış; sonra psikoloji, eğitim, folklor konularında araştırmalara yönelmiş ve çeviriler yapmıştır.
  • Yedi Meşale dergisi kapandıktan sonra ekspresyonist bir ressam edasıyla eşya ve manzara betimlemeleri üzerine temellenen yeni, canlı şiirler yazmıştır.
Eserleri
  • Odalar ve Sofalar: Şiir
  • İstanbul’da Karagöz ve Karagöz’de İstanbul, Psikoloji ve Terbiye Bahisleri, Folklor ve Milli Hayat: İnceleme-derleme 
Read more