2014 - 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 21 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

A. Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
• Edebiyat hangi bilim dallarından ne şekilde yararlanır?Açıklayınız.
Edebiyat tarih,coğrafya,sosyoloji,psikoloji,felsefe ve bilim-teknikten yararlanır.
• Farklı bilim dalları ve alanlarından yararlanması edebiyatın hangi özelliğini ortaya koymaktadır?
Konusunun insan olması ve diğerleri gibi dili araç olarak kullanma özelliğini ortaya koymaktadır.
B.  D,D,Y

C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşa ğı da ki ler den han gi si ede bi ya tın doğ ru dan iliş ki li ol du ğu bi lim dal la rın dan bi ri de -
ğil dir?
A) Sosyoloji B) Psikloji C) Felsefe D) Jeoloji E) Tarih
2. Aşağıdakilerden hangisi edebiyat-sosyoloji ilişkisiyle ilgili değildir?
A) Edebî eserler yazıldıkları dönemin toplumsal hayatını yansıtır.
B) Edebiyat ve sosyoloji ortak bir amaca hizmet eder.
C) Edebi eserlerin yazıldığı süreçte yazar sosyolojik araştırmalardan yararlanabilir.
D) Edebiyatın toplumu etkileme ve yönlendirme özelliği vardır.
E) Edebî metinler sosyal hayatın bir parçasıdır ve sosyal bir çevrede ortaya çıkar.
Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 20 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

20.SAYFA CEVAPLARI
3. “Edebiyat ve Eğitim” adlı metinde edebiyatn insanı konu alan psikoloji ve sos yo lo ji gibi bilim dallarıyla ilişkisi nasıl ele alınmıştır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Edebiyat eserleri, başta psikoloji ve sosyoloji olmak üzere birçok alanda yapılan araştırma -

lar için temel birer kaynak olma özelliğine sahiptir.

2. Etkinlik: 
a) Aşağıdaki tabloda bu bölümde incelediğiniz metinlerde yer alan bazı terim ve
kavramlar verilmiştir. Bu terim ve kavramların hangi bilim dalıyla ilişkili olduğunu belirleyerek
tablodaki yerlere yazınız.
Terimler ve Kavramlar İlgili Bilim Dalı 
Tanzimat > tarih, edebiyat 
gelenek-görenek> sosyoloji 
bilinçaltı > psikoloji
retorik> edebiyat
eğitim> felsefe,sosyoloji 
estetik>felsefe
b) Sınıfa getirdiğiniz roman, hikâye, tiyatro gibi edebî metinlerde bilim dallarıyla ilişkili ne
gibi bilgilerin bulunduğunu belirlemiştiniz. Elde ettiğiniz bilgilerden ve yukarıdaki tablo üzerinde
yaptığınız çalışmadan hareketle edebiyatın diğer bilim dallarıyla ilişkisini açıklayınız.
Read more

Edebi Bir Metin Tarihi Belge Niteliği Taşır Mı?

Edebi metinler tarihi bir belge niteliği taşımaz. Edebi eserlerdeki amaç: dilin bütün imkanlarından faydalanarak ''estetik''bir metin oluşturmaktır.Tarihi metinlerde ise doğrudan bilgi vermek amaçlanır. 

Bir edebî eserin değişik bilim dallarının verilerinden faydalanması ona bilimsel bir özellik kazandırmaz. Çünkü edebî eser faydalandığı bilimin verilerini kendi süzgecinden geçirerek tekrar oluşturur. Bu oluşumda hayallere, duygulara da yer verilir. Hayalin, duygunun, öznelliliğin olduğu metinde bilimsel nitelik taşımaz. Bu yüzden edebi metinler belge olarak kullanılmaz.    

Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 19 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

1. Etkinlik: Roman, hikâye, tiyatro gibi edebî niteliğe sahip metinler bul rak sınıfa getiriniz. Bu me tinlerde sosyoloji, psikoloji, felsefe ve tarih gibi bilim dallarıyla ilgili ne gibi bulunduğunu belirleyiniz. elde ettiğiniz bilgileri defterinize yazınız
-Edebi bir metin tarihi belge niteliği taşır mı?

Edebi metinler tarihi bir belge niteliği taşımaz. Edebi eserlerdeki amaç: dilin bütün imkanlarından faydalanarak ''estetik''bir metin oluşturmaktır.Tarihi metinlerde ise doğrudan bilgi vermek amaçlanır.

Bir edebî eserin değişik bilim dallarının verilerinden faydalanması ona bilimsel bir özellik kazandırmaz. Çünkü edebî eser faydalandığı bilimin verilerini kendi süzgecinden geçirerek tekrar oluşturur. Bu oluşumda hayallere, duygulara da yer verilir. Hayalin, duygunun, öznelliliğin olduğu metinde bilimsel nitelik taşımaz. Bu yüzden edebi metinler belge olarak kullanılmaz.
   
Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 18 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

A.Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan noktalı yerleri uygun ifadelerle doldurunuz.

• Aklın kılavuzluğunda insanlığa faydalı olmayı amaçlayan bilim ile insan duygularına estetik bir bakış açısıyla yaklaşan SANAT  amaçları bakımından farklılık göstermektedir.

• Mimari, heykel, resim PLASTİK SANATLAR olarak nitelendirilir.

B. Aşağıdaki cümlelerde yer alan bilgilerin doğru olup olmadığını belirleyerek uygun seçeneği işaretleyiniz.
•Plastik sanatlar zanaatı ortaya çıkarır, zanaat da sanata fayda boyutu kazandırır.

Doğru ( X) - Yanlış( )

• Güzel sanatların sınıflandırılmasında temel alınan ölçütlerden biri de eserin yapılış amacıdır.

Doğru ( X) - Yanlış(  )

• Sanat eserleri öznel bir nitelik taşır. Doğru (X )-Yanlış(  )

C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.

1. Edebiyatla ilgili aşağıda yer alan yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Edebiyat insanı ve hayatı konu alır.
B) Edebî eserler estetik bir değere sahiptir.
C) Edebiyatın malzemesi dildir.
D) Edebiyat güzel sanatların bir şubesidir.
E) Edebî eserlerde toplumsal fayda bir esastır.(ESTETİK KAYGI ESASTIR)

2. Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A)Edebiyatın etki gücü, öteki sanat dallarına göre daha fazladır.
B) Her sanat dalının kendine özgü malzemesi ve yöntemi vardır.
C) Ortaya konan her yapıtın, herkes tarafından beğenilmesi beklenmez.
D) Edebiyat ürünlerinde aranan en önemli öge güzelliktir.
E) Bir edebiyat ürününün güzelliğini belirlemede konu ölçüt olamaz.
1997 - ÖYS
Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 17 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 17 cevapları:

4. "Şiirsiz Dünya Hayali" adlı metinde "Güzellik duygusu, faydadan önce gelmektedir. İnsanı hayvandan ayıran fark da budur." cümlesinden anladıklarınızı sözlü olarak ifade ediniz.
Bir faydaya dönük üretilen ve insan hayatını kolaştıran materyallerde bile estetik (güzellik) kaygısı mutlaka bulunur. bu faydanın şartı insanın güzellikten zevk almasıdır. Yazara göre güzellik duygusu faydadan önce gelmektedir. İnsanı hayvandan ayıran fark da budur.İnsan her zaman güzele e güzelliğe meyillidir.Bu özelliği onu hayvanlardan ayıran önemli bir farktır.

5. "Bilgisayar icat edilmemiş olsaydı daha sonra mutlaka icat edilecekti. Ama Mimar Sinan, Selimiye Camisi'ni yapmamış olsaydı Selimiye Camisi hiç yapılmamış olacaktı." cümlelerini sanat eserlerinin özgünlüğü bağlamında sanat ve sanatçı ilişkisini de dikkate alarak yorumlayınız. Ulaştığınız sonucu tahtaya yazınız.
Sanat eseri biricik,tek ve özgündür.Sanatçı yeteneklerine kendi duygu ve düşüncelerini de ekleyerek ortaya özgün bir yapıt koyar.Aynı özellikteki bir bilgisayardan istenildiği kadar üretilse de Mimar Sinan'ın yaptığı bir Selimiye Cami yapılamaz.Çünkü her sanatçının duyuş, düşünüş ve sanat zevki birbirinden farklıdır.

6. Aynı yere ait olan aşağıdaki resim ile fotoğrafı inceleyerek hangisinde sanatçının yorumunun ön plana çıktığını tartışınız. Tartışma sonuçlarını sözlü olarak ifade ediniz.

İlkinde sanatçının yorumu ön plandadır.Fotoğrafta sanatçı fotoğrafa duygu ve düşüncelerini katamaz.Var olanı olduğu gibi çeker.

7. Çevrenizde yer alan bir müzeyi ziyaret etmeniz ya da sanat eserleri ile ilgili bir belgesel seyretmeniz istenmişti. Müzede ya da belgesel filmde yer alan eserlerin toplumsal (faydalı) ve sanatsal (estetik) özelliklerinin neler olduğunu sözlü olarak ifade ediniz.

8. Sanat eserlerinin korunmasının insanlık tarihi açısından önemi nedir? Tartışınız. Ulaştığınız sonuçları tahtaya yazınız.
Sanat eserleri, uygarlık alanındaki gelişmeleri günümüze taşıyan en somut belgelerdir. Medeniyetin akışını günümüze getiren bu belgeler daha çok mimarlık, heykeıtraşlık, resim ve el sanatları alanındaki çalışmalardır. Çağdaş bir ülke olmanın koşullarından biri de bu tarihi korumak, saklamak ve insanların yararlanabileceği şekilde sergilemektir. Milli ve manevı değerlerini beraberinde taşıyan atalarımızın bıraktığı tarihı eserlere sahip çıkmamız, onları onur ve gurur verici şekilde evrene sunmamız bir vatandaşlık görevidir. Ayrıca bu tarihı yapıtların etkinliğinden esinlenerek yapacağımız eserler, milli kimliği içinde çağdaş görüş ve tekniği de yansıtacaktır.


9. "Her sanat eseri, yaratıcısının kendisidir." ifadesinden ne anladığınızı sözlü olarak ifade ediniz.

Her sanat eseri yaratıcısında izler taşır.Sanat eseri onu oluşturan sanatçının duygu, düşünce ve birikimini yansıtan bir ayna gibidir.

5. Etkinlik: Atatürk'ün edebiyat ve sanatla ilgili sözlerinden bazılarını renkli kâğıtlara yazarak sınıfınızın panosuna asınız.

— “Bir millet sanattan ve sanatkardan mahrumsa tam bir hayata malik olamaz. Böyle bir millet bir ayağı topal, bir kolu çolak, sakat ve alil bir kimse gibidir. Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş olur.” 

—“Sanat güzelliğin ifadesidir… Bu ifade söz ile olursa şiir, nağme ile olursa musiki, nakş ile olursa ressamlık, oyma ile olursa heykeltıraşlık, bina ile olursa mimarlık… olur.” 


—“Sanatkar, toplumda uzun mücadele ve gayretlerden sonra alnında ışığı ilk hisseden insandır.”

—“Hayatta müzik lazım değildir. Çünkü hayat müziktir. Müzik ile ilgisi olmayan varlıklar insan değildirler. Eğer söz konusu olan hayat, insan hayatı ise müzik mutlaka vardır. Müziksiz hayat zaten mevcut olamaz. Müzik hayatın neşesi, ruhu, sevinci ve her şeyidir.”

—“İnsanlarda bir takım ince, yüksek ve asil duygular vardır ki insan onlarla yaşar. İşte o ince, yüksek, derin ve asil duyguları en çok duyabilen ve diğer insanlara duyurabilen şairdir.”

—“Yüksek bir insan toplumu olan Türk Milletinin tarihi bir özelliği de güzel sanatları sevmek ve onunla yükselmektir. Bunun içindir ki, milletimizin yüksek karakterini, yorulmaz çalışkanlığını, doğuştan gelen zekasını, ilme bağlılığını, güzel sanatlar sevgisini ve milli birlik duygusunu devamlı olarak ve her türlü vasıta ve önlemlerle bağlayarak geliştirmek milli idelimizdir.”
11.Aşağıdaki tabloyu inceleyerek edebiyatın diğer güzel sanatlarla olan ilişkisini konu alan kısa bir yazı yazınız.
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 24 - 25 Soruları ve Cevapları ( Nova Yayıncılık )

1. “Türk edebiyatı bugüne gelene kadar bilebildiğiniz üç medeniyet devresi geçirmiştir. Her bir
uygarlığın kendine özgü şartları ve düşünce dünyası vardır. Toplumdaki değişimin kalıcı ve sürekli oluşu,
zihinlerin dönüşümüne bağlıdır. Zihniyetteki köklü değişiklik gündelik hayata yansıyınca edebiyatta
da paralel bir değişim gerçekleşir.”
Edebî dönemlerin zihniyetle ilişkisini göz önüne alarak yukarıda anlatılmak istenen düşünceyi
bir cümle ile açıklayınız.


2. Aşağıdaki cümlelerin karşısına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
İslam Uygarlığı Çevresinde Gelişen Türk Edebiyatı büyük oranda atlı-göçebe
kültürüne dayanır. ( Y)
İslam Uygarlığı Çevresinde Gelişen Türk Edebiyatı Fars ve Arap edebiyatından
etkilenmiştir. ( D)
Farklı uygarlıkların ve tarihî dönemlerin Türk edebiyatı üzerinde etkileri olmuştur. ( D)
Toplumsal ve kültürel olaylarla edebî eserler arasında doğrudan ve dolaylı bir ilişki
vardır. (D )
Türk edebiyatının dönemlere ayrılmasında din tek faktördür. (Y )


3. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kelime ya da kelime gruplarını
yazınız.
• Her toplumda bir yüksek zümre edebiyatı bir de ............HALK.................. edebiyatı vardır.
• Türklerin yazıyı kullanmadan önce ortaya koydukları eserlere..........SÖZLÜ EDEBİYAT..., yazıya geçtikten
sonra ortaya koydukları eserlere de .......YAZILI EDEBİYAT..... denir.
• İslam Uygarlığı Çevresinde Gelişen Türk Edebiyatını kesin çizgilerle ayırmamakla birlikte
halk, ......DİVAN.... ve .....TEKKE......... edebiyatı olarak iki grupta değerlendirebiliriz.

• Tanzimat’la birlikte başlayan edebiyata ......BATI ETKİSİNDE GELİŞEN............ Türk edebiyatı denilmektedir.

SAYFA 25:
I. ÜNiTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI

1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri ve kelime gruplarını yazınız.
a. Her bilim dalının bugüne kadar gelen süreci o bilim dalının TARİHİNİ oluşturur.
b. EDEBİYAT TARİHİ edebiyatın sanat ve kültür devirlerini, sanat ve kültür geleneklerini
oluşturan tarihî, sosyal, düşünsel, estetik ve coğrafi olaylarla, bu olayların doğurduğu sanat ve edebiyat
hareketlerini inceler.
c. EDEBİ ürünler, tarihî belge niteliği de taşır.
ç. EDEBİYAT TARİHİNİN medeniyet tarihi, düşünce tarihi, kültür tarihi ile de yakından ilgisi vardır.


2. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi doğrudan edebiyat tarihinin konusu içerisine
girmez?
A) Yazarın hayatı
B) Yazarın psikolojisi
C) Psikoloji
D) Edebî eser
E) Mitoloji


3. Edebiyat tarihinin dönemlere ayrılmasında en önemli etken aşağıdakilerden hangisidir?
A) Önemli savaşlar
B) Zihniyet değişimi
C) Duyguların değişimi
D) Şairin psikolojisi
E) Edebiyatta kullanılan malzeme değişimi


4. Aşağıdaki terimlerden hangisi Destan Dönemine aittir?
A) Gazel
B) Koşma
C) Mesnevi
D) Sagu
E) Halk hikâyesi
Read more

2014 - 2015 11. Sınıf Edebiyat Sayfa 14 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

SAYFA 14:
Hazırlık Çalışması
1. Etkinlik: Tanzimat’la birlikte kültür ve edebiyat hayatımıza giren ve gazete çevresinde gelişen öğretici metin türlerini aşağıdaki tabloya yazınız.
  Makale,roman,öykü,tiyatro,eleştiri,fıkra...
2. Etkinlik: Rönesans ile Tanzimat’ın benzerliklerini belirleyerek aşağıdaki tabloya yazınız.

 BATI’DAKİ RÖNESANS İLE BİZDEKİ TANZİMAT HAREKETİ ARASINDA HANGİ YÖNLERDEN BENZERLİKLER VARDIR?
·         İki hareket de Ortaçağ zihniyetine karşı girişilen bir yenileşme hareketidir.


·         İki harekette de yeni kavram ve düşüncelere yöneliş başlamıştır.


·         İki harekette de insana değer verilen bir gelişme başlamıştır.


·         İki harekette de eleştirel bir yaklaşımla içinde yaşanılan dini-sosyal ekonomik kültürel ve felsefi değerler ve bunları temsil eden kurum-kuruluşlar sorgulanmaya başlanmıştır.


·         Rönesans’ta kralların iktidarında zayıflama Tanzimat’ta padişahların yetkilerinde sınırlama görülmüştür.


·         ARADAKİ FARK İSE RÖNESANS DOĞAL ŞEKİLDE GELİŞMİŞ ,TANZİMAT İSE DEVLET ELİYLE YAPILAN BİR YENİLEŞME HAREKETİDİR.
Read more

2014 - 2015 11. Sınıf Edebiyat Sayfa 13 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

Ölçme ve Değerlendirme
1. Aşağıdaki cümlelerin bildirdiği yargılar doğru ise karşısına “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
• Tanzimat Fermanı, Osmanlı yönetiminin Batı uygarlığına geçme isteğinin ifadesidir. ( Y)
• Sultan Abdülmecit, yenilik hareketlerine halkın yoğun talebi sonucu başlamıştır. (Y )
• Tanzimat Döneminde gazete, yeni edebî türlerin tanınmasını sağlamıştır. (D )
2. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri yazınız.
• 1839 yılında Padişah Abdülmecit tarafından ilan edilen TANZİMAT FERMANI  ile yeni bir
devir başlar.
• Yenilik hareketinin fikrî yönünü MUSTAFA REŞİT PAŞA  Paşa idare etmiştir.
• Tanzimat hareketini başlatan Abdülmecit’ten önceki padişahlar II.MAHMUT ve
................................... .
• Tanzimat ile başlayan yenilikler moda ve taklit yoluyla, toplumun SOSYAL hayatına da girmiştir.

3. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi yenileşme hareketleriyle ilgili değildir?
A) Beyoğlu’nda Avrupai kurumların açılması
B) Esirliğin kaldırılması
C) Bayramlaşma törenlerinde hükümdarın konuşma yapması
D) Ölçü ve tartı birimlerinin değişmesi, miladi takvimin kabul edilmesi
E) Haremde piyano derslerinin verilmesi
Read more

2014 - 2015 11. Sınıf Edebiyat Sayfa 12 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

1. Tanzimat Fermanı niçin ilan edilmiştir?
Avrupalı Devletlerin Osmanlı Devleti’nin iç işlerine karışmasının önüne geçmek ve yine Avrupalı devletlerin Mısır sorununun çözümünde ve de Boğazlar meselesinde Osmanlı Devleti’ne destek olmalarını sağlamak gibi sebeplerden dolayı böyle bir reform hareketine gidilmiştir. Ancak asıl önemli neden son zamanlarda iyice zayıflayan ve çalkantıların yaşandığı devleti ve toplumu demokratik bir şekle sokmak ve böylelikle Osmanlı Devleti’ni içinde bulunduğu kötü durumdan kurtarmak isteği bu fermanın ilan edilmesinde etkili olmuştur. Bu nedenlerden dolayı 3 Kasım 1839 da Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu) ilan edildi. (Tanzimat Fermanının ilanıyla Osmanlı tarihinde yeni bir dönem açılmış (Tanzimat Devri) Bu devir 1876'ya kadar devam etmiştir.
2. Tanzimat Fermanı ile devlet - kişi ilişkisinde gerçekleştirilmek istenen değişiklikler hangi alanlarda olmuştur?
Bireysel haklar, eğitim,hukuk,askeri , sosyal alanlarda...
3. Tanzimat Döneminin tanınmış edebiyatçıları nasıl yetişmişlerdir?

  • Tanzimat dönemi sanatçıları, genel olarak toplumun zengin kesiminden çıkmış, iyi yetişmiş kişilerdir. Halk kökenli değillerdir; ama halkı bilinçlendirip uyandırmaya çalışmışlardır."Toplum için sanat" düşüncesini benimsemişlerdir.Bu sanatçıların yetişmeleri tümüyle eski kültürle olmuştur.
4. Tanzimat Döneminin önde gelen kültür ve sanat muhitleri nerelerdir?
Tanzimat döneminde Beyoğlu eskiden beri gayr-ı Müslimlerin (Hristiyan ve Yahudiler)zorunlu ikamet yeri olarak Batılı yaşamı sürdüren ve Batı’dan gelen yeniliklerin görüldüğü ilk yer olma özelliğine sahiptir.19.yüzyılda Beyoğlu’nda Batı mimarisiyle yapılan binalar bulunmakta eğlence ve Avrupai bir yaşamın ön planda olduğu dini kaygılardan uzak bir hayat sürülmüştür.
Metni İnceleme
1. Metne göre Tanzimat’la başlayan yenileşme hareketlerinin yansımaları edebiyatımızda ne zaman ortaya çıkmaya başlamıştır?
Tanzimat fermanı ile Tanzimat edebiyatı aynı zamanda olmamamıştır. 1839 yılında Tanzimat fermanının edebiyat fatihinde alıntıdır,tıklayın farkı görün halka ilan edilmesiyle Osmanlı devleti aydınlarının yönü doğudan Batı uygarlığına çevrilmiştir. Böylece Türk aydını batıyı tanıma fırsatı bulmuştur. Tanzimat edebiyatının oluşması için gereken hazırlık dönemi başlamıştır.
2. Edebiyattaki yenileşme hareketinin ortaya çıkış sebepleri nelerdir?
Batı’daki gelişme ve değişimleri edebiyat fatihi.net alıntıdır yakın takip etmek
Edebiyatı toplumu eğitmek için bir araç olarak kullanılması isteği
3. Edebiyatta yenilik hareketleri hangi alanlarda kendisini göstermiştir?
Edebi türlerde (makale,roman,hikaye vb.)
Şiir alanında...
Çevirilerde...
edebi akımlarda
4. Etkinlik: Üç gruba ayrılınız. Grup sözcülerinizi belirleyiniz. Birinci grup sözcüsünden Tanzimat yıllarında gazeteciliğe niçin önem verildiğini, ikinci grup sözcüsünden Tanzimat Döneminde çıkan gazeteleri ve özelliklerini, üçüncü grup sözcüsünden ise Tanzimat’la birlikte edebiyatımızda hangi edebî türlerin görülmeye başlandığını açıklamasını isteyiniz. Edindiğiniz bilgileri tartışınız. Ulaştığınız sonuçları grup sözcülerinden sözlü olarak ifade etmelerini isteyiniz.


Anlama ve Yorumlama
5. Etkinlik: Tanzimat Döneminde getirilen yenilikler kökten bir değişime mi yöneliktir, yoksa sınırlı bazı düzenlemeleri mi içermektedir? Örnekler vererek açıklayınız.
Kökten yenilik değildir, ihtiyaca cevap vermeyen alanlarda düzenlemelere gidilmesidir.
6. Etkinlik: Getirdiğiniz hikâyeyi arkadaşlarınızla paylaşınız. Okuduğunuz hikâyeleri dikkate alarak Tanzimat sonrasında yazılan edebî eserlerde sosyal faydaya önem verildiğini metinlerden örnekler vererek açıklayınız.


Kaynak; edebiyatfatihi.blogspot.com

Read more

2014 - 2015 11. Sınıf Edebiyat Sayfa 10 Soruları ve Cevapları ( Lider Yayınları )

1. Etkinlik: III. Selim’den itibaren yapılmak istenen yenilikler ve bu yeniliklerin özellikleri ile ilgilihazırlanan posterleri sırayla sınıfa sununuz. Posterleri daha sonra sınıfın panosuna asınız.


XIX. YÜZYILDA OSMANLI DEVLETİNDE MEYDANA GELEN GELİŞMELER VE YENİLİKLER

ASKERİ ALANDA 
Askerlik sürelerinin belirlenmesi ve aske ralımının bir usule bağlanması

DÜŞÜNCE HAYATINDA 
Pozitivist düşünce ön plana çıktı.

SOSYAL VE SİYASİ HAYATTA 
yönetim merkezi olan babıali güçlendirildi
-Meclis-i ahkam-ı adliye (mahkeme) kuruldu
-Yeni meclisler komisyonlar kuruldu
-Ceza ve ticaretle ilgili yasalar çıkarıldı, yabancılarında katıldığı karma ticaret mahkemeleri kuruldu.
-Padişahın yetkileri kısıtlandı edebiyat fatihinden alıntıdır yönetim yetkisi meclise verildi.
- Ülke vilayetlere sancaklara kazalara köylere ayrıldı valiler kaymakamlar görevlendirildi.
Posta telgra teşkilatı kuruldu, haberleşmede gelişme sağlandı.

19. yüzyılda sosyal hayatta yapılan yenilikler
-Posta telgra teşkilatı kuruldu, haberleşmede gelişme sağlandı.
-Yeni yollar yapıldı, edebiyat fatihinden alıntıdır ilk demiryollarının yapımına başlandı.
-Belediyeler kuruldu
-İlk nüfus sayımı yapıldı (askere gidecekleri belirlemek için)
-Kıyafet değişikliği yapıldı, devlet memurlarına ceket gömlek fes giyme zorunluluğu getirildi.
-Halk avrupai yaşama özenmeye başladı, evlerde yurtdışından mobilyalar ve ev eşyaları kullanılmaya başlandı, eğlence şekilleri değişti.

EĞİTİM ALANINDA 
1846'da Mekatib-i Umumiye Nezareti kuruldu.1848 de Darülmuallim (öğretmen okulu) açıldı. Harbiye, Bahriye ve Tıbbiye dışındaki okulların kontrolü bu nezarete verildi.
Rüştiyelerin açılmasına hız verildi.
1868'de Fransızca 
bu cevaplar edebiyat fatihi net'ten alıntıdır tıklayınızeğitim ve batılı anlamda ilk eğitim verecek olan lise ile üniversite arasında bir kurum olan Galatasaray Sultanisi açıldı.
1869'da Fransız eğitim sistemini örnek alan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi yayınlandı.
1870'te Dârülmuallimât adında kız öğretmen okulu açıldı.
İlk kez yurt dışına öğrenci gönderildi.
Devlet memuru yetiştirmek amacıyla,Mekteb-i Maarif-i Adliye kuruldu.(II. Mahmut)
EKONOMİ ALANINDA 
1841-1842 yılında bu cevaplar edebiyat fatihi net'ten alıntıdır.ilk bütçe hazırlandı, 1846-1847 yılında ise ilk modern bütçeye geçildi.
Vergilerin mükellefler arasında düzgün ve gelirlere göre dağıtılması amaçlandı.
Devlet görevlilerinin halktan resmi vergiler dışında aldıkları vergiler yasaklandı.
1840'ta Kaime-i Nakdiye ismiyle ilk kâğıt para dolaşıma sokuldu.
1855'te Kırım Savaşı'nın maddi yükünü karşılamak için tarihte ilk kez dış borç alındı.Borç ingiltereden alınmıştı


3.ETKİNLİK
TANZİMAT EDEBİYATI NİÇİN VE NE ZAMAN BAŞLAMIŞTIR?
Tanzimat Fermanı niçin ilan edildi?
Avrupalı Devletlerin Osmanlı Devleti’nin iç işlerine karışmasının önüne geçmek ve yine Avrupalı devletlerin Mısır sorununun çözümünde ve de Boğazlar meselesinde Osmanlı Devleti’ne destek olmalarını sağlamak gibi sebeplerden dolayı böyle bir reform hareketine gidilmiştir. Ancak asıl önemli neden son zamanlarda iyice zayıflayan ve çalkantıların yaşandığı devleti ve toplumu demokratik bir şekle sokmak ve böylelikle Osmanlı Devleti’ni içinde bulunduğu kötü durumdan kurtarmak isteği bu fermanın ilan edilmesinde etkili olmuştur. Bu nedenlerden dolayı 3 Kasım 1839 da Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu) ilan edildi. (Tanzimat Fermanının ilanıyla Osmanlı tarihinde yeni bir dönem açılmış (Tanzimat Devri) Bu devir 1876'ya kadar devam etmiştir.


Kaynak; edebiyatfatihi.blogspot.com

Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 20 Soruları ve Cevapları ( Paşa Yayınları )

DEĞERLENDİRME
1.
. Fabllarda maç okuyucuya ders vermektir.
.
. Fabllarda kahramanlar hayvanlar arsından seçilirken..
. Fabllarda mekan genellikle ormandır.
2. Aşağıdaki bilgilerden doğru olanları işaretleyiniz.
Birinci ve ikinci cümledeki bilgiler doğru diğer iki cümle yanlıştır.
3. fabllar ders verme yönünden etkili metinlerdir. Bu yüzden özellikte çocukların eğitilmesinde soyut kavramlar somutlaştırılarak verilir. Bunun için de fabllardan yararlanılır.

4. D,D,D
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 18 - 19 Soruları ve Cevapları ( Paşa Yayınları )


4.Etkinlik: 
sayfa 18.
.
1.a.
 Serim bölümü: birinci paragraf, tilki ile leyleğin arkadaş olması ve tilkinin leyleği yemeğe davet etmesi
          Düğüm bölümü: Leyleğin tilkiden öcünü almak için onu yemeğe davet etmesi ve tilkinin bu davete katılması. İkinci ve üçüncü paragraflar.
Çözüm bölümü: tilkinin önüne kona kaptan yemek yiyemeyişi. Leyleğin öcünü alması.
           b. Metinde bu parçalar anlam bakımından tema etrafında şekillenerek bir bütün oluşturmuşlar. Bu bütünlüğü sağlayan unsurlar ise leylek ile tilkidir.
5.etkinlik.
Metinde yaralanılan anlatım biçimleri, öyküleyici anlatım ve betimleyici anlatım türleridir.
2. öyküleyici anlatım, betimleyici anlatım.
. Böylece sözcüğü paragraflar arası bağlantıyı sağlayan bir ifadedir.

3.a. metnin teması evrenseldir.
    b. insanları aldatmamanın ne kadar önemli olduğu vurulanmış. Hilekar olmanın da kötü bir davranış olduğu vurgulanmış.
.
c. Ahlaki değerler insan özgü değerlerdir. Toplum içinde yaşayan herkes başkalarının haklarına saygılı olmak, onlara iyi davranmak zorundadır. Başkalarını aldatan bir gün kendisi de aldanabilir.
6. Etkinlik
.  Hayır, metnin ses akışını bozan kelime yoktur.
. Hayır, gereksiz söz tekrarı yok.
. Kelime ve cümle düzeyinde gereksiz ifadeler yok.
. Karmaşık ve anlaşılması güç ifadeler yok.
. Metin sade, gösterişsiz süssüz bir anlatımla yazılmış.
. Hayır, kullanılmayan kelime ve söz öbeklerine yer verilmemiş.
 Bu özellikleri göz önünde bulundurduğumuzda metin akıcı, açık , anlaşılır bir dille yazılmıştır.
4. Dil göndergesel işlevde kullanılmış.
7. Etkinlik. Şapur şupur ikilemesi ses bakımından anlam ile bir bütünlük arz etmektedir. Anlatılmak istenen davranış  taklide dayanan bir ses ile ifade edilmiştir.
YORUMLAMA
1.Tilkinin leyleğe yaptığı davranış doğru bir davranış değildir. Bu yüzden doğru bulunamaz.
2.Tilkinin kurnazlık yönünü dikkate almıştır. Leylek ise doğruluk yönüyle ele alınmış.

8. etkinlik. …….


kaynak:edebiyatfatihi.net
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 16 - 17 Soruları ve Cevapları ( Paşa Yayınları )

1.Soru. Fabl türündeki metinlerde kahramanlar niçin hayvanlardan seçilmiş olabilir?
c. Daha dikkat çekici olması ve akılda kalıcılığı sağladığı için kahramanlar hayvanlardan seçilir.
 
2 .Edebi eserlerin eğitici yönü: Her edebi eserin okuyucuya iletmek istediği bir mesaj vardır. Edebi eserler sadece hoşa gitme, insanda estetik duygu ve heyecan uyandırma amaçlı değildir. Aynı zamanda onda fayda da amaçlar arasındadır. İnsanı güzele yönlendirirken faydayı da amaç edinir.



1.ETKİNLİK
.
a. ….
b. Bu metinlerin tümünün ortak özelliği yapı unsurlarının ortak olmasıdır. Tüm metinlerde yapıyı oluşturan unsurlar(olay örgüsü, zaman, mekan,kişiler, dil ve anlatım) aynıdır.
2.Etkinlik
a.
Metnin yazılış amacı: Ders vermek,
.  Kahramanlar, tilki ile leylektir.
.  Aldatma duygusu insan özgü kötü bir davranıştır. Burada bu davranışın ne kadar kötü olduğu vurgulanmak istenmiş. İnsanlarla alay etmek,onarlı küçük görmek, herkese tepeden bakmak gibi davranışlar yanlış olan davranışlardır.
.  Metinde  hilekar ve kurnaz  bir insanı tilki temsil etmektedir.  Leylek ise akıllı, saygılı bir tipi temsil etmektedir. Leylek ile tilki insan gibi konuşturularak intak sanatı yapılmıştır. İnsan özgü davranışları insan dışı varlıklara yüklemeye  teşhis (kişileştirme), insan gibi konuşturmaya da intak denir.
b. fabllar …teşhis.. ve .. intak… sanatları üzerine kurulmuştur.
   Soyut düşünceleri çocukların kavramaları biraz zor olduğu için genelde soyut kavramlar somutlaştırılarak verilir. İnsanları aldatmanın güzel bir davranış olmadığı fikri, tilki ile leylek üzerinde somutlaştırılmış.
3. Etkinlik
a. Düşsel olay:   Tilki ile leyleğin arkadaş olması ve birbirini yemeğe davet etmeleri.
Kişiler: Tilki ile leylek
İnsan özgü davranış,düşünce,değer ve tutumlar: aldatma, kurnazlık, masa, sandalye, tabak unsurlarını kullanarak temek yeme, leyleğin ders olması için tilkiyi yemeğe davet etmesi, üzüntülü bakışlar insana özgü davranışlardır.
b.  Olay zinciri:
1. Tiklinin leyleği yemeğe davet etmesi.
2. masaya iki tabak koyması
3. Leyleğin tabaktan yemek yiyemeyişi
4. Leyleğin tilkiye ders vermek amacıyla onu yemeğe davet etmesi.
5. leyleğin masaya dar boğazlı bir kap içinde yemek koyması.
6. Tilkinin dar olan kaptan yemek yiyemeyişi.
c. Metinde yaşananlar gerçek hayatta yaşanacak bir olay değildir. Çünkü leylek ile tilkinin arkadaş olmaları birbirini yemeğe davet etmeleri düşünülemez. Fakat burada yaşananlar inansa özgü davranışlar olduğu için günlük hayatta birebir olmasa da benzeri durumlar yaşanabilir.
Ç.Tilki. Kurnaz, hilekar arkadaşlığın değerini bilmeyen bir kişiyi temsil etmektedir.
   Leylek, akıllı, bilgili, dostluğa değer veren dürüst bir kişiliği temsil etmektedir.
Read more

10. Sınıf Matematik Sayfa 28 Soruları ve Cevapları ( Netbil Yayınları )

1. Aynı düzlemde çizilen 4 farklı çember en fazla kaç noktada kesişir?
cevap: 12

2. Bir çiçekçide 5 farklı tür çiçek ve 2 çeşit vazo vardır. Bu çiçekçiden 1 vazo içerisinde 3 farklı tür çiçek kaç değişik biçimde seçilebilir?
cevap: 20

3. ABC üçgeninin kenarları üzerinde N1, N2, N3, ... ,N8 noktaları verilmiştir. Köşeleri bu 8 noktadan üçü olan kaç farklı üçgen çizilebilir?
cevap: 54

4. Merkezi İzmir’de bulunan bir şirket İstanbul ve Ankara illerine 4 pazarlama elemanını gönderecektir. Her iki ile de en az bir pazarlamacı gideceğine göre bu 4 pazarlamacı kaç değişik şekilde görevlendirilebilir?
cevap: 72
5. sayısı kaçtır?
cevap: 5

6. 8 elemanlı bir kümenin en az 3 elemanlı kaç tane alt kümesi vardır?
cevap: 219
 
7. (2x6 + x5 + 3x4 – 2x3 – x2 + x + 1).(4x4 – x3 + 2x + 1) çarpımı yapıldığında x6 teriminin katsayısı kaç olur?
cevap: 2

8. (2x2 – y2)n açılımında terimlerden biri ax6y6 ise a sayısını bulunuz.
cevap: -160
 
9. Yandaki Pascal üçgeninin satırlarının belirtildiği sayılar ile 11 in kuvvetleri arasındaki ilişki görülmektedir.
İlk beş satırda görülen bu ilişki 5, 6, ... , n. satırlarda da var mıdır? Araştırınız.

cevap: yoktur

10. Pascal üçgenini oluşturan sayılar arasında şekilde görüldüğü gibi bağıntıları vardır. Bu bağıntıların genel olarak doğru olup olmadığını araştırınız.

cevap: vardır
Read more

10. Sınıf Matematik Sayfa 19 Soruları ve Cevapları ( Netbil Yayınları )

1. Bir inşaatta çalışan 6 demirci, 3 elektrikçi, 5 su tesisatçısı, 4 sıvacı ve 4 boyacı olduğuna göre bu inşaatta kaç kişi çalışmaktadır?
.
cevap: 22

2. Ali alışveriş için gittiği bir mağazada 4 farklı gömlek, 3 farklı pantolan ve 2 farklı çift ayakkabı beğendiğine göre bunlar arasından 1 gömlek, 1 pantolon ve 1 çift ayakkabıyı kaç farklı şekilde seçebilir?
cevap: 24

3. {0, 1, 2, 3, 4, 5} kümesindeki rakamlarla:
a. 4 basamaklı kaç sayı yazılabilir?

cevap: 1080
b. 4 basamaklı kaç tek sayı yazılabilir?

cevap: 540
c. 4 basamaklı rakamları farklı kaç sayı yazılabilir?

cevap: 300
ç. 4 basamaklı rakamları farklı kaç çift sayı yazılabilir?

cevap: 156
d. 3 basamaklı, rakamları farklı ve 400 den küçük kaç çift sayı yazılabilir?

cevap: 32

4. Alışveriş sonrasında 6 tane 25 kuruş, 3 tane 50 kuruş ve 2 tane 1 liralık bozuk para veren kimse kaç lira ödeme yapmıştır?
cevap: 5

5. 12 koşucunun katıldığı bir koşuda ilk üç kaç farklı şekilde olabilir?
cevap: 1320

6. Alfabemizdeki harfleri kullanarak anlamlı ya da anlamsız 3 harfli kaç farklı kelime yazılabilir?
cevap: 29 üssü 3

7. A = {a, b, c, d} kümesinden B = {1, 2, 3} kümesine,
a. Kaç farklı fonksiyon tanımlanabilir?

cevap: 64
b. Kaç farklı 1 - 1 fonksiyon tanımlanabilir?

cevap: 24

8. MEHTAP kelimesindeki haflerle anlamlı ya da anlamsız;
a. Kaç farklı sözcük yazılabilir?

cevap: 720
b. T ile başlayıp M ile biten kaç farklı sözcük yazılabilir?

cevap: 24

9. 10 öğrenci yan yana ön sırada ve 4 öğretmen yan yana arka sırada olmak üzere fotoğraf çektirmek istiyorlar. Kaç değişik biçimde fotoğraf çektirilebilir?
cevap: 10!.4!.10

10. Aşağıda verilen ifadeleri en sade biçimde yazınız.
a- cevap: 7/12

b- cevap: 126/31

11. Aşağıdaki eşitlikleri sağlayan n sayılarını bulunuz.
a- cevap: 9
b- cevap: 4
c- cevap: 5

12. Aşağıdaki ifadelerde verilen n sayılarını bulunuz.
a- cevap: 4
b- cevap: 10

 
Read more

Lady Gaga İstanbul Fotoğrafları

Konser için ülkemize gelen dünyac ünlü star Lady Gaga boğaz turu yapmayı ihmal etmedi, ekibiyle birlikte arnavutköy açıklarında teknede keyif yapan Gaga, her anını twitterdan hayranlarıyla paylaştı

Read more

Mango 2014 Sonbahar / Kış Koleksiyonu

Mango 2014 sonbahar/kış koleksiyonun tanımı; Sade, doğal maskülen. Geçen sene yavaş yavaş hayatımıza sızan örgüler  Mago’nun yeni koleksiyonun mihenk taşları olmuş.









Read more

Gülşen - Iltimas [ English Lyrics ]


İçimi deliyor hasret
Sorrow is piercing me
Çok acıtıyor söyle yapmasın
It hurts a lot, tell it not to do it
Bide gülüyor içinden
And it also laughts from within
Kendini bana vurdurtmasın…
I don't want it to make me kill it
 
 
Bi bilsem sende kızıyor musun?
If only I knew if you're angry at me
Yoksa gezindin mi kalpten kalbe
Or did you walk from heart to heart
Sorgularım seni yanıltmasın
Don't be mistaken by my questions
Sana iltimas bitmez bende
My patronage over you will never end
 
 
Yak söndür, sormam maksadın ne
Burn me, extinguish me, I won't ask what your goal is
Sağ olsun canın, durmam üzerinde
I wish you to be well, I'm not too obsessed over you
Yak söndür, sormam maksadın ne
Burn me, extinguish me, I won't ask what your goal is
Son bulsun hayat bela gözlerinde
Let the life find its end, trouble in your eyes

Read more