2014 - 2015 9. Sınıf Edebiyat Sayfa 10 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 10 cevapları:

Hazırlık

* Rönesans hareketi hakkında bilgi toplayınız.

Rönesans nedir?

Rönesans’ın kelime anlamı “yeniden doğuş”tur. İlk olarak İtalya’da ortaya çıkan Rönesans, 15 ve 16 yüzyıllarda Batı Avrupa’da edebiyat, sanat, bilim alanındaki gelişmeleri ifade ederrönesans

Rönesans'ın İtalya'da başlamasının nedenleri nelerdir?

1- Coğrafi Konumu
2- Ekonomik Durumu
3- Tarihsel Durumu
4- Siyasal Durumu
5- Dinsel Nedenler
• Sınıfınıza tarih, fizik, felsefe, şiir, roman ve hikâye metinleri getiriniz.
....
** Atatürk'ün güzel sanatlara verdiği önem hakkında bir araştırma yapınız.
Sanatın bir toplumun ilerlemesindeki öneminin ve vazgeçilmezliğinin bilincinde olması. Atatürk sanat ve sanatçıya çok fazla önem vermiştir.Bunu da “ Sanatsız kalan bir toplumun hayat damarlarından biri kopmuştur” sözü ile pekiştirmiştir. Atatürk, Türk milletinin manevî ihtiyaçlarının da karşılanması gerektiğini biliyor ve bu nedenle kültürel kalkınmaya büyük önem veriyordu.Atatürk, Türk kültür ve sanatını dünyaya tanıtmak için çok çalıştı. Bu konuda araştırmalar yapılmasını, sergiler açılmasını ve kültürle ilgili kongreler düzenlenmesini teşvik etti. Sanat ve sanatçılar edebiyatfatihi hakkında takdir ve teşvik edici sözler söyledi. Bunlardan bazıları:"Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.""Hepiniz mebus olabilirsiniz, vekil olabilirsiniz, hatta cumhurbaşkanı olabilirsiniz, fakat bir sanatkâr olamazsınız." '''"Bir millet, sanat ve sanatkârdan mahrum ise tam bir hayata malik olamaz." Atatürk, sanatçı yetiştiren kurumlar açtı. Çağdaş Türk sanatını geliştirmek amacıyla Avrupa'ya resim, heykel ve müzik öğrenimi için gençler gönderdi. Bu durum, onun sanata ve sanatçıya ne kadar önem verdiğini gösterir.
** Atatürk'ün edebiyatla ilgili sözlerinden bazılarını bulup sınıfa getiriniz. Bunları sınıf panosuna asınız.



** Atatürk'ün edebiyatla ilgili sözlerinden bazılarını bulup sınıfa getiriniz. Bunları sınıf panosuna asınız.


Edebiyatın tanımını yapan Atatürk der ki:

Edebiyat denildiği zaman şu anlaşılır: Söz ve manayı, yani insan dimağında yer eden her türlü bilgileri ve insan karakterinin en büyük duygularını, bunları dinleyenleri veya okuyanları çok alakalı kılacak surette söylemek ve yazmak sanatı.Bugün içindir ki edebiyat, ister nesir halinde olsun, ister nazım şeklinde olsun, tıpkı resim gibi, heykeltıraşlık gibi, bilhassa musiki gibi, güzel sanatlardan sayıla gelmektedir.



— “Bir millet sanattan ve sanatkardan mahrumsa tam bir hayata malik olamaz. Böyle bir millet bir ayağı topal, bir kolu çolak, sakat ve alil bir kimse gibidir. Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş olur.”

—“Sanat güzelliğin ifadesidir… Bu ifade söz ile olursa şiir, nağme ile olursa musiki, nakş ile olursa ressamlık, oyma ile olursa heykeltıraşlık, bina ile olursa mimarlık… olur.”


—“Sanatkar, toplumda uzun mücadele ve gayretlerden sonra alnında ışığı ilk hisseden insandır.”

—“Hayatta müzik lazım değildir. Çünkü hayat müziktir. Müzik ile ilgisi olmayan varlıklar insan değildirler. Eğer söz konusu olan hayat, insan hayatı ise müzik mutlaka vardır. Müziksiz hayat zaten mevcut olamaz. Müzik hayatın neşesi, ruhu, sevinci ve her şeyidir.”

—“İnsanlarda bir takım ince, yüksek ve asil duygular vardır ki insan onlarla yaşar. İşte o ince, yüksek, derin ve asil duyguları en çok duyabilen ve diğer insanlara duyurabilen şairdir.”

—“Yüksek bir insan toplumu olan Türk Milletinin tarihi bir özelliği de güzel sanatları sevmek ve onunla yükselmektir. Bunun içindir ki, milletimizin yüksek karakterini, yorulmaz çalışkanlığını, doğuştan gelen zekasını, ilme bağlılığını, güzel sanatlar sevgisini ve milli birlik duygusunu devamlı olarak ve her türlü vasıta ve önlemlerle bağlayarak geliştirmek milli idelimizdir.”

—“Güzel sanatların her dalı için, T.B.M.M.’nin göstereceği ilgi ve emek, milletin insani ve medeni hayatı ve çalışkanlık veriminin artması için çok etkilidir.”

—“Hepiniz millet vekili olabilirsiniz, Bakan olabilirsiniz; hatta Cumhurbaşkanı olabilirsiniz, fakat sanatkar olamazsınız.”

—“Güzel sanatlarda başarı; bütün inkılapların başarılı olduğunun en kesin delilidir. Bunda başarılı olmayan milletlere ne yazıktır. Onlar bütün başarılarına rağmen medeniyet alanında, yüksek insanlık sıfatıyla tanımaktan daima yoksun kalacaklardır.”

—“İnsanlar olgunlaşmak için bazı şeylere muhtaçtır. Bir millet ki resim yapmaz, millet ki, heykel yapmaz, millet ki, tekniğin gerektirdiği şeyleri yapmaz; itiraf etmeli ki o milletin ilerleme yolunda yeri yoktur.”

—“Güzel sanatların hepsinde, ulus gençliğinin ne türlü ilerletilmesini istediğinizi bilirim. Ancak bunda en çabuk, en önde ***ürülmesi gerekli olan Türk müziğidir. Bu ulusun yani değişikliğine ölçü, müzikte değişikliği alabilmesi, kavraya bilmesidir…”

—“İnsanlarda bir takım ince, yüksek ve asil duygular vardır ki insan onlarla yaşar. İşte o ince, yüksek, derin ve asil duyguları en çok duyabilen ve diğer insanlara duyurabilen şairdir.”

—“Dünyada medeni olmak, ilerlemek ve olgunlaşmak isteyen herhangi bir millet mutlaka heykel yapacak ve heykeltıraş yetiştirecektir.”

—“Aydın ve dindar olan milletimiz, ilerlemenin sebeplerinden biri olan heykeltıraşlığı en üst derecede ilerletecek ve memleketimizin her köşesinde atalarımızın ve bunlardan sonra yetişecek evlatlarımızın hatıralarını güzel heykellerle dünyaya ilan edecektir.”

—“Sanatkar, cemiyette uzun ceht (aşırı çalışma) ve gayretlerden sonra anlında ışığı ilk hisseden insandır.”

—“Bunun içindir ki milletimizin… güzel sanatlara sevgisini… her türlü vasıta ve tedbirlerle besleyerek inkişaf ettirmek milli ülkümüzdür.”

—“Sanatçı, esaslı kültür sahibi olmalı ve tarihi iyi bilmelidir.”

—“Sanatkar el öpmez; sanatkarın eli öpülür!”

—“Hayatlarını büyük bir sanata vakfeden bu çocukları sevelim.”

—“Türk milletinin tarihi bir vasfı da güzel sanatları sevmek ve onda yükselmektir. Bunun içindir ki, milletimizin güzel sanatlara sevgisini mütemadiyen ve her türlü vasıta ve tedbirle besleyerek inkişaf ettirmek milli ülkümüzdür.

,

1. Etkinlik: Çevrenizde yer alan bir müzeyi ziyaret ediniz. Çevrenizde, ziyaret edebileceğiniz bir müze yoksa müzeler ya da sanat eserleri ile ilgili bir belgesel film seyrediniz. İzlenimlerinizi defterinize yazınız.


2. Etkinlik: Müzik, resim, heykel gibi güzel sanatlarla ilgili resim, fotoğraf vb. malzemeler toplayınız. Bunları okulunuzun veya sınıfınızın panosunda sergileyiniz. Topladığınız fotoğraf ve resimler ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


• Neden müzik dinleme ihtiyacı hissediyorsunuz? Sevdiğiniz bir şarkıyı dinlerken içinizde hangi duygular uyanıyor? Defterinize yazınız.


• Müzik, resim, şiir olmasa hayatımızda neler eksilirdi? Tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz...
Read more

Atatürk'ün güzel sanatlara verdiği önem hakkında bir araştırma yapınız.

Sanatın bir toplumun ilerlemesindeki öneminin ve vazgeçilmezliğinin bilincinde olması. Atatürk sanat ve sanatçıya çok fazla önem vermiştir.Bunu da “ Sanatsız kalan bir toplumun hayat damarlarından biri kopmuştur” sözü ile pekiştirmiştir. Atatürk, Türk milletinin manevî ihtiyaçlarının da karşılanması gerektiğini biliyor ve bu nedenle kültürel kalkınmaya büyük önem veriyordu.Atatürk, Türk kültür ve sanatını dünyaya tanıtmak için çok çalıştı. Bu konuda araştırmalar yapılmasını, sergiler açılmasını ve kültürle ilgili kongreler düzenlenmesini teşvik etti. Sanat ve sanatçılar edebiyatfatihi hakkında takdir ve teşvik edici sözler söyledi. Bunlardan bazıları:"Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.""Hepiniz mebus olabilirsiniz, vekil olabilirsiniz, hatta cumhurbaşkanı olabilirsiniz, fakat bir sanatkâr olamazsınız." '''"Bir millet, sanat ve sanatkârdan mahrum ise tam bir hayata malik olamaz." Atatürk, sanatçı yetiştiren kurumlar açtı. Çağdaş Türk sanatını geliştirmek amacıyla Avrupa'ya resim, heykel ve müzik öğrenimi için gençler gönderdi. Bu durum, onun sanata ve sanatçıya ne kadar önem verdiğini gösterir.
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 15 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

SAYFA 14:

1- E

2- D

3- D

4- mesnevi: beyit

Roman: batı uygarlığı

Destan mitolojik öğeler

5-D, D, Y
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 14 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

2-
a)
gazel:
Beyitlerle yazılmıştır. Aruz ölçüsü kullanılmıştır. Dili ağırdır. Yabancı kelimeler çoktur. Divan edebiyatı ürünüdür.

Koşma:
Dörtlüklerle yazılmıştır. Hece ölçüsü kullanılmıştır. Dili sadedir. Aşık tarzı halk edebiyatı ürünüdür.

b)
Çünkü toplumda kültürel sevileri farklı olan insanlar vardır. Halk edebiyatı halka divan edebiyatı ise okumuşlara hitap eder.
1. Etkinlik
1.Toplumlar farklı zihniyetlere sahiptir. Her toplumun kültürünü oluşturan şeyler farklıdır. Dolayısıyla toplumların ortaya koydukları sanat ürünleri de farklı olacaktır. Yaşayış biçimi, inançlar, coğrafya gibi etkinler toplumların kültürünü oluşturur.
Sanat eserini oluşturan temel şey sanatçının zihniyetidir. Sanatçı da toplumun zihniyetini yansıtır.
Sanat eseri toplum ve sanatçı zihniyetini yansıtır.
Farklı zihniyetler farklı kültürel ürünlerin ortaya çıkmasına en büyük nedendir.

2.


kaynak; bolcevap.blogspot.com

Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 13 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

1-a)
göç destanı
Kişiler: Uygur sultanı
Zaman: Uygurlar dönemi
Mekan: turfan, selenge, tola ırmakları ve çin
Mitolojik unsurlar kullanılmıştır ve olağanüstüdür.
Zihniyet: gelenek görenekleri, savaşları, akrabalıkları, yaşayışları görülüyor.
Gerçeklik: Anlatılan olağanüstü olaylar gerçeklik dışıdır ancak metinde gerçeklik payı da vardır

Kıssa-i Yusuf:
Yapı: beyitlerle yazılmıştır. Mesnevidir. Aruz ölçüsü kullanılmıştır. Hz.Yusufun hayatı anlatılmıştır
Dil ve anlatım: islamiyetin etkisiyle ortaya çıkan Osmanlı Türkçesi
Zihniyet: İslam kültürünün edebiyata yansıması
Gerçeklik: şiirdeki gerçeklikle nesnel gerçeklikler farklıdır.

Araba sevdası:

Yapı:
Olay:Bihruz beyin hayatı.
Konu: Batılılaşmanın etkisi.
Kişiler: Bihruz Bey Dadı Kalfa Bihruz’un annesi ve babası vs.
Zaman: tanzimat yılları
Mekan: Bihruz Bey’in evi
Dil ve anlatım: batı kültüründen etkilenerek yazılmış. Düz yazı
Zihniyet: Tanzimat dönemiyle batılılaşmanın etkisi
Gerçeklik: Metinde anlatılanlar o dönemde karşılaşılacak  bir olaydır
b)

destan: İslamiyet öncesi dönem
mesnevi: İslami dönem
roman: batı etkisinde gelişen türk edebiyatı dönemi


kaynak; bolcevap.blogspot.com

Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 11 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

1- B
2- D
3- edebi eserler tarihi olayları yansıtır ve bilgi verir
4- D, D, Y
5- uygarlık tarihini, atom bombasının atılmasını
6-
edebi eselerden hareketle bir milletin duygu ve düşüncede geçirdiği evreleri inceler: edebiyat tarihi
Toplumların yaşadıkları olayları sebep-sonuç ilişkisi içinde inceler: tarih
Toplumların yaşamlarını her bakımdan inceler: uygarlık tarihi
Fikir duygu ve hayallerin söz veya yazı ile edebi şekilde ifade edilme sanatıdır: edebiyat






kaynak; bolcevap.blogspot.com

Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 10 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

2. Türk edebiyat tarihinin, Türk uygarlık tarihine ne gibi katkısı olduğunu sözlü olarak ifade ediniz.
                Dünyanın en eski milletlerinden biri olan Türkler, edebiyat alanında dünyanın en eskilerinden biridir. Gerek yazılı metinleri, gerekse maddi ve manevi birikimleriyle dünya uygarlığına önemli katkıları olan Türkler, dünyanda, destan metni bakımından en zengin edebiyatına sahiptir. Türk edebiyat tarihi içiriğinin zenginliği, çeşitliliği ve estetiğiyle dünya uygarlığına katkı sağlamıştır.

Araştırma sonuçlarına göre destan, halk hikâyesi, mesnevi, roman türlerinin hangi dönemlerde ortaya çıktığını belirtiniz. Sonuçları tahtaya yazınız.
Destan: İslamiyet öncesi edebiyatımızın ilk üründür. Hece ölçüsüyle söylenir.

Halk hikâyesi: Halk hikâyesi de İslami dönem Türk edebiyatının ürünlerindendir. Nazım nesir karışık olarak söylenir.

Mesnevî: Mesnevî İslami Türk edebiyatının ilk edebî türüdür. Aruz vezniyle beyitlerle yazılır.


Roman: Roman Batı tarzı Türk edebiyatının ilk ürünlerindendir. Nesir halinde yazılır.

kaynak; bolcevap.blogspot.com

Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 9 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )





kaynak; bolcevap.blogspot.com

Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 4 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

1. Verilen metin parçalarında anlatılanları birer cümle ile sözlü olarak ifade ediniz.
                1.Metin: Osman Gazi’nin bir beylik kurma isteyişini işlemektedir.
                2. Metin: Osmanlı soyunun Oğuzların Kayı boyuna dayandığı, bir uç beyliği oldukları, Osman Gazi’nin Ahilerle olan ilişkisini ve devletin kuruluşuna katkısı olan bazı kişileri anlatmaktadır.
                3.Metin: I. Göktü Devleti anlatılmaktadır. Devletin kuruluşunda ve yıkılışındaki etkenlerde bahsedilmektedir.
                4. Metin: Göktü Devleti’nin kuruluş aşaması ve devletin bağımsızlık kazanmasını anlatmaktadır.
2. İncelediğiniz metin parçaları tarihimizin hangi dönemlerine ışık tutar? Sözlü olarak belirtiniz.
            İlk iki metin Osmanlı Devletini’nin kuruluş dönemine ışık tutar. (13 yy) 3. Ve 4. Metin ise Göktürk Devleti zamanına ışık tutmaktadır (  6. Yy. -552-744 yıllarında hüküm sürmüş bir devlet)
3. Yukarıdaki metinlerden hangileri tarihi, hangileri edebi metindir? Neden?
            1. ve 3. Metin estetik kaygı amaçlı yazıldığı için edebi metindir.  2. Ve 4. Metin ise bilgi vermeyi amaçladığı için öğretici metindir.


4. Bu metinlerdeki bilgilerin veriliş biçimini karşılaştırınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.

            Metinlerdeki bilgi verilişleri farklıdır. Öğretici metinlerde amaç bilgi vermektir. 2. Ve 4. Metinde bilgiler nesnel olarak direkt bir biçimde okuyucuya sunulmuştur. 1. ve 3. Metin  edebi metindir bilgi ikinci plandadır ancak içerik itibari ile tarihe ışık tutan bilgiler vermektedir.
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Edebiyat Sayfa 3 Soruları ve Cevapları ( Meb Yayınları )

3. SAYFADAKI SORULAR VE CEVAPLARI

1-Yukarıdaki kıta hangi tarihî olay üzerine yazılmıştır? Bu tarihî olay hakkında neler biliyorsunuz? Sözlü olarak ifade ediniz
Verilen kıta Kurtuluş Savaşı dönemi üzerine yazılmıştır. Kurtuluş Savaşı, 19 Mayıs 1919’da Atatürk’ün Samsun’a çıkışı ile başlamış ve Başkomutanlık Meydan Muharebesinin kazanılmasıyla sona ermiş dönemi kapsar.


2-Siz, yazar olsaydınız yaşadığınız dönemdeki hangi olayı, nasıl anlatırdınız? Anlattıklarınızın yüz yıl sonra tarih açısından önemi ne olurdu? Aşağıdaki bölümlere yazınız. Yazdıklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
………size kalmış ;) …..
3-IV. Murat’ın Bağdat Seferi’ni, Şehzade Mustafa’nın öldürülmesini ve II. Dünya Savaşı’nda atom bombası atılması olayını kısaca araştırınız.
3-Bağdat Seferi, 1623-1639 Osmanlı-İran Savaşı'nın başında 1624 yılında İranlıların eline geçen Bağdat'ın geri alınması amacıyla padişah IV. Murat'ın 1638-39 yıllarında Bağdat üzerine düzenlediği seferdir.
Şehzade Mustafa, Kanuni’nin oğludur. Şehzade Mustafa babasının elini öpmek üzere otağ-ı hümayuna girdiğinde karşısında yedi dilsiz cellat onu karşıladı ve hemen üstüne atılarak boğmak istedilerse de Mustafa bunların elinden kurtulup kaçarken, dönemin güçlü güreşçilerinden biri olan ve saray hademeliği de yapan Zal Mahmud ağa yetişerek şehzadeyi yere düşürüp boğmuştur.
II. Dünya Savaşı’nda atom bombası atılması olayı:  Amerika Birleşik Devletleri'nin II. Dünya Savaşı'nın son günlerinde Japonya'nın Hiroşima ve Nagasaki adlı iki şehrine atom bombası atması olayıdır.
-  İlk atom bombası, 6 Ağustos 1945 sabahı Enola Gay isimli bir bombardıman uçağı ile ABD tarafından, Japonya, Hiroşima’ya atıldı.
-  İkinci atom bombası ise, 3 gün sonra 9 Ağustos'ta Nagasaki'ye atıldı.

4- Aşağıdaki edebî türlerin ortaya çıktıkları dönemleri araştırınız. Sonuçları defterinize yazınız.
destan: İslamiyet öncesi dönem
halk hikayesi: İlk olarak 16. Yy’de ortaya çıkmıştır. (Dede Korkut Hikayeleri ile birlikte
mesnevi: 
İslami dönem
roman: 
batı etkisinde gelişen türk edebiyatı dönemi


SONUÇ: Uygarlıklar farklı tarihi dönemlerde farklı kültürler sergileyebilirler. Farklı kültürlerden etkilenebilirler. Böylelikle ortaya koydukları kültürel ürünlerde de farklılık olabilir. Bu kültürel ürünler dönemin zihniyetini ve toplumun uygarlık düzeyini yansıtır. 


kaynak; bolcevap.blogspot.com
Read more

Atatürkçe Düşüncede Güzel Sanatların Önemi Nedir?

Sanatın bir toplumun ilerlemesindeki öneminin ve vazgeçilmezliğinin bilincinde olması. Atatürk sanat ve sanatçıya çok fazla önem vermiştir.Bunu da “ Sanatsız kalan bir toplumun hayat damarlarından biri kopmuştur” sözü ile pekiştirmiştir. Atatürk, Türk milletinin manevî ihtiyaçlarının da karşılanması gerektiğini biliyor ve bu nedenle kültürel kalkınmaya büyük önem veriyordu.Atatürk, Türk kültür ve sanatını dünyaya tanıtmak için çok çalıştı. Bu konuda araştırmalar yapılmasını, sergiler açılmasını ve kültürle ilgili kongreler düzenlenmesini teşvik etti. Sanat ve sanatçılar  hakkında takdir ve teşvik edici sözler söyledi. Bunlardan bazıları:"Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.""Hepiniz mebus olabilirsiniz, vekil olabilirsiniz, hatta cumhurbaşkanı olabilirsiniz, fakat bir sanatkâr olamazsınız." '''"Bir millet, sanat ve sanatkârdan mahrum ise tam bir hayata malik olamaz." Atatürk, sanatçı yetiştiren kurumlar açtı. Çağdaş Türk sanatını geliştirmek amacıyla Avrupa'ya resim, heykel ve müzik öğrenimi için gençler gönderdi. Bu durum, onun sanata ve sanatçıya ne kadar önem verdiğini gösterir.
Read more

2014 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 16 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

8.   "Atatürk, Kültür ve Sanat" adlı metinde Atatürk'ün edebiyata olan ilgisini belirleyiniz. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Atatürk genç yaşta edebiyata ilgi duymuştur.Öğrencilik zamanında Namık Kemal'in, Tevfik Fikret'in,Ziya Gökalp'in, M.Emin Yurdakul'un vatan,milliyetçilik ve özgürlük ile ilgili eserlerini okumuştur.
9.   Yapmış olduğunuz araştırma ile "Atatürk, Kültür ve Sanat" adlı metinden hareketle Atatürkçü düşüncede güzel sanatların önemini sözlü olarak ifade ediniz.
Sanatın bir toplumun ilerlemesindeki öneminin ve vazgeçilmezliğinin bilincinde olması. Atatürk sanat ve sanatçıya çok fazla önem vermiştir.Bunu da “ Sanatsız kalan bir toplumun hayat damarlarından biri kopmuştur” sözü ile pekiştirmiştir. Atatürk, Türk milletinin manevî ihtiyaçlarının da karşılanması gerektiğini biliyor ve bu nedenle kültürel kalkınmaya büyük önem veriyordu.Atatürk, Türk kültür ve sanatını dünyaya tanıtmak için çok çalıştı. Bu konuda araştırmalar yapılmasını, sergiler açılmasını ve kültürle ilgili kongreler düzenlenmesini teşvik etti. Sanat ve sanatçılar  hakkında takdir ve teşvik edici sözler söyledi. Bunlardan bazıları:"Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.""Hepiniz mebus olabilirsiniz, vekil olabilirsiniz, hatta cumhurbaşkanı olabilirsiniz, fakat bir sanatkâr olamazsınız." '''"Bir millet, sanat ve sanatkârdan mahrum ise tam bir hayata malik olamaz." Atatürk, sanatçı yetiştiren kurumlar açtı. Çağdaş Türk sanatını geliştirmek amacıyla Avrupa'ya resim, heykel ve müzik öğrenimi için gençler gönderdi. Bu durum, onun sanata ve sanatçıya ne kadar önem verdiğini gösterir.

10. Atatürk'ün güzel sanatlara verdiği önemi dikkate alarak "milletlerin tanıtılmasında güzel sanatların rolünün neler olabileceğini konu alan bir yazı yazınız.
Evrensel olan sanatçılara bakıldığında aslında hepsi yerel olmuş ve kendi milli değerlerine sahip çıkmış kişilerdir. Bu nedenle kendini dünyaya tanıtmış milletler ister istemez ülkelerini diğer milletlere anlatacaktır. Dostoyevski , evrensel bir yazardır ama ister istemez Rus toplumunu diğer milletlere anlatmıştır.
Anlama - Yorumlama
1.   "Edebiyatın Gücü" adlı metinde yazar, edebiyatı, "mükemmel bir yorumcu" olarak nitelendirmektedir. Bu ifadeden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Edebiyatçının malzemesi dil(söz) olduğu için edebiyat güzel sanatları sezgilerine de bağlı olarak derinlemesine yorumlayabilir...
2.   Metinde geçen "Mikelanj, meşhur Musa Heykeli'ni tamamladığı zaman, çekicini onun suratına fırlatıp "Konuşsana!" diye haykırır. Hiçbir söz, böyle büyük bir sanat eseri karşısında sanatkârın söze ihtiyacını bu kadar güçlü hissettiremezdi." cümlesinden anladıklarınızı sözlü olarak ifade ediniz.
Heykelde eksik olan ruhtur.O ruhu da edebiyatın yorumuyla yakalayabiliriz...

3.   "Edebiyatın Gücü" adlı metinde yer alan "Sanat eserlerinin herhangi bir sanat tarihçisi, müzikolog tarafından yorumu, ilmî verilere dayanır yani az çok objektif bir karakter taşır. Hâlbuki bir sezgi vakıası olan sanat eserini yorumlamak için yine sezgiden hareket etmek lazımdır."ifadesiyle yazarın, sanatın hangi özelliğini vurguladığını sözlü olarak ifade ediniz...
Sanatın öznel olduğu, duygu ve sezgilere dayandığı özelliği vurgulanmaktadır.
Read more

Sanat Eseri ile Sanatçı Arasındaki İlişki Nedir?

- Her sanat eseri, sanatçısının kişiliğini, dünyasını yansıtır. Sanatçıyı tanımak için en doğru ve kestirme yolun onun eserlerini okumak, dinlemek ya da seyretmek olduğunu ifade eden sözleri çokça duyarız. Tabii burada söz konusu olan sanatçının edebî ya da sanatçı kişiliğidir Gerçekten de sanat eserleri, yaratıcılarının aynası gibidir. Bakmayı bilen için bu aynada sanatçının kişiliğine dair pek çok ipucu saklıdır. Eskilerin tabiriyle “Üslubu beyan ayniyle insandır.” Yani, eserde sanatçıya ait üslup özellikleri, onun kişiliğinin bir ifadesi, yansımasıdır.
Read more

2014 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 15 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

5. "Sanat ve Zanaat" adlı metinden hareketle sanat ile zanaat, sanatçı ile zanatkâr kavramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirleyiniz. Belirlediğiniz özellikleri maddeler hâlinde tahtaya yazınız.


SANAT VE ZANAATIN ORTAK VE FARKLI YÖNLERİ
.Farkları:
·         Sanat eseri biriciktir; zanaat eseri ise çoğaltılabilir.

·          Sanat eseri alışılmışın dışında özgündür; zanaat eseri alışılmış bilinen tekrar edilendir.

·         Sanatta yaratıcılık ön planda olmasına karşılık zanaatta ustalık ön plandadır.

·         Sanat eseri güzellik amacı güder; zanaat ise yarar amacı.

·         Sanatçı eserini oluştururken para kazanma amacı gütmez; zanaatçı para kazanmak ister.

Benzerlikleri:

·         Her ikisi de el emeği ister.

·         Her ikisi de biçim oluşturur.

·         Her ikisi de bir beceri izlenimi verir.

·          Her ikisinin de temelinde bir tasarım vardır.

6. Sanatın gelişmesinde zanaatın etkisini tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Zanaatta da sanatta olduğu gibi  el emeği,biçim oluşturma bir beceri ve bir tasarım vardır.Fayda amacı güden zanaat estetik kaygıları da barındırmasıyla sanatın gelişmesini sağlar...
7. Sanat eserinin özgün olduğu ve bu özelliği ile sanatçısını temsil ettiği gerçeğinden hareketle sanat ve sanatçı arasındaki ilişkiyi açıklayınız...

♦ Her sanat eseri, sanatçısının kişiliğini, dünyasını yansıtır. Sanatçıyı tanımak için en doğru ve kestirme yolun onun eserlerini okumak, dinlemek ya da seyretmek olduğunu ifade eden sözleri çokça duyarız. Tabii burada söz konusu olan sanatçının edebî ya da sanatçı kişiliğidir Gerçekten de sanat eserleri, yaratıcılarının aynası gibidir. Bakmayı bilen için bu aynada sanatçının kişiliğine dair pek çok ipucu saklıdır. Eskilerin tabiriyle “Üslubu beyan ayniyle insandır.” Yani, eserde sanatçıya ait üslup özellikleri, onun kişiliğinin bir ifadesi, yansımasıdır.
Read more

Sanat ve Zanaatın Ortak ve Farklı Yönleri Nelerdir?

.Farkları:

·         Sanat eseri biriciktir; zanaat eseri ise çoğaltılabilir.

·          Sanat eseri alışılmışın dışında özgündür; zanaat eseri alışılmış bilinen tekrar edilendir.

·         Sanatta yaratıcılık ön planda olmasına karşılık zanaatta ustalık ön plandadır.

·         Sanat eseri güzellik amacı güder; zanaat ise yarar amacı.

·         Sanatçı eserini oluştururken para kazanma amacı gütmez; zanaatçı para kazanmak ister.

Benzerlikleri:

·         Her ikisi de el emeği ister.

·         Her ikisi de biçim oluşturur.

·         Her ikisi de bir beceri izlenimi verir.

·          Her ikisinin de temelinde bir tasarım vardır
Read more

2014 2015 9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 14 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 14 cevapları:

b) Kullanılan malzeme göz önüne alındığında hangi sanat dalının sanatçının duygu, düşünce ve hayallerini yorumlamasında daha kullanışlı olduğunu belirtiniz.
Malzemesi dil olduğu için edebiyat daha kullanışlıdır.

4. Etkinlik: Sınıfa tarih, fizik, felsefe, şiir, roman ve hikâye metinleri getirmiştiniz. Sınıfa getirdiğiniz ve bu bölümde incelediğiniz metinleri dil, ifade ve yazılış amaçları bakımından karşılaştırınız. Karşılaştırma sonuçlarına göre metinleri fayda sağlayan öğretici metinler ve sanat metinleri olarak gruplandırıp tahtaya yazınız.
1.METİN ÇANAKKALE CEPHESİ (Tarih metni)
19 Şubat 1915'te başlayan Çanakkale harekatı ile itilaf dev­letlerinin,
+ Osmanlı Devleti'ni saf dışı bırakmak
+ Rus ordusuna gerekli askeri yardımı ve malzemeyi ulaştırmak.
+ Balkan Devletleri'ni savaşa çekmek
+ Savaşı kısa zamanda sonuçlandırmak gibi önemli amaçları vardı.
+ 18 Mart 1915 günü başlayan asıl hücumları sonuçsuz kaldı. İtilaf donanmasını bozguna uğradı.
+ Boğazı geçemeyeceğini anlayan itilaf devletleri, Gelibolu'ya asker çıkardılar.
+ Gelibolu'daki mücadeleler sekiz ay kadar devam etti.
+ Mustafa Kemal'in 19. Tümen Komutanı olarak bulunduğu Türk ordusu; Conkbayırı ve Anafartalar'da zaferler kazana­rak düşman ilerleyişini durdurdu.
+ İngiliz ve Fransız güçleri 8-9 Ocak 1916'da Çanakkale'yi ta­mamen boşalttılar.



2.METİN (ÇANAKKALE ŞEHİTLERİNE) 
Şu Boğaz harbi nedir? Var mı ki dünyâda eşi?
En kesif orduların yükleniyor dördü beşi.
-Tepeden yol bularak geçmek için Marmara’ya-
Kaç donanmayla sarılmış ufacık bir karaya.
Ne hayâsızca tehaşşüd ki ufuklar kapalı!
Nerde-gösterdiği vahşetle 'bu: bir Avrupalı' 
METİNLERİN KARŞILAŞTIRILMASI
1. İfade şekilleri: 1. metin düşünceleri temellendirerek ifade etmiş,düzyazı şeklinde...
 2. metin ise duygularını ve düşüncelerini okurun algısına ve sezgisine bırakarak ifade etmiştir.
    Dilin işlevi: 1. metinde dil göndericilik işlevinde, 2. metinde ise şiirsel (sanatsal) işlev etrafında oluşturulmuştur.
    Yazılış amacı. 1. metin bilgi vermek, öğretmek amacıyla, 2. metin güzellik duygusunu, hayallerini, kurgusunu okurun sezgisine ve algısına bırakarak anlatmak amacıyla yazmışlardır.

4. Resim, türkü, heykel vb. sanat eserleri ile karşılaştığınızda neler hissettiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. İnsan etkinliklerinin güzel sanatlar içindeki yerini açıklayınız.

Kaynak; Edebiyatfatihi.blogpsot.com
Read more

2014 - 2015 10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 10 Soruları ve Cevapları ( Öğün Yayınları )

Araştırma
1. Sunumun özellikleri hakkında araştırma yapınız.


2. "Anlama ve Yorumlama" bölümünde hazırlayacağınız sunum için güncel bir konu seçerek bu konu hakkında araştırma yapınız.
ÖRNEK SUNUM KONULARI

Sigaranın sağlığa zararları, 
küresel ısınmanın dünyaya verdiği zararlar…


Eğitimde model insanın rolü nedir? 
İslami dönem Türk edebiyatında ilk eserler…
Yağmur sularını depolamak suretiyle bahçe sulaması yapmak, 
Ay’a daha hızlı nasıl gidilebilir, …


 İstanbul’un fethinin Türk ve dünya tarihi açısından önemi, 
Dünya basketbol şampiyonasında milli takımımızın başarısı, …

3. Atatürkçülüğün Türk toplumu için önemi konusunda araştırma yapınız.

Herhangi bir şahsın, yaşadıkça memnun ve mutlu olması için lazım gelen şey, kendisi için değil kendisinden sonra gelecekler için çalışmaktır. Olumlu düşünen bir adam, ancak bu şekilde hareket edebilir. Hayatta tam zevk ve mutluluk, ancak gelecek nesillerin şerefi, varlığı, mutluluğu için çalışmakta bulunabilir. Bir insan böyle hareket ederken “Benden sonra gelecekler acaba böyle bir ruhla çalıştığımı fark edecekler mi?” diye bile düşünmemelidir. Hatta en mutlu olanlar, hizmetlerinin bütün nesillerce bilinmemesini tercih edecek karakterde bulunanlardır... “Memleketin ve milleti mutluluğunu düşünmekten çok kendini düşünür; o adamın değeri ikinci derecedir. Esas kıymeti kendine veren ve mensup olduğu millet ve memleketi ancak kendi kişiliği ile ayakta tuttuğunu zanneden adamlar, milletlerin mutluluğuna hizmet etmiş sayılmazlar. Ancak kendilerinden sonrakileri düşünebilenler, milletlerini, yaşamak ve ilerlemek imkânlarına kavuştururlar. Türk toplumu için çok önemli bir yere sahip olan Atatürkçülük:
Devlet hayatını ve toplumun fikir hayatını kapsar.
Milletin bugün ve gelecekte bağımsızlığını, huzur ve refah içinde olmasını amaçlar.
Millet egemenliği esasına dayanır.
Milli birlik ve bütünlüğe önem verir.
Yurtta ve dünyada barışın korunmasını amaçlar.
Millete ve insanlığa hizmet etmeyi en büyük mutluluk sayar.
Hazırlık

1. izlediğiniz ya da gördüğünüz reklamlar, bir ürünü satın almanızda etkili oluyor mu? Alışverişlerinizi etkiliyorsa bunun reklamların hangi özelliklerinden kaynaklandığını açıklayınız.
Evet oluyor, çünkü Reklamlar hayatımızın her alanlında yaygın olarak görülmektedir. Reklam yoluyla insanların arzularına ve isteklerine gönderme yapılarak ürünleri almaları ve kullanmaları sağlanmaktadır. İnsanlar ihtiyaç duydukları ürünleri reklamlar aracılığıyla aldıkları gibi ihtiyaçları olmayan ürünleri de alma arzusu duymaktadırlar. Bu nedenle pek çok uzman reklamların belli bir denetim çerçevesi içinde yapılmasını önerirler. Reklamlar insanlar üzerinde bir uyarıcı niteliğindedir. Reklam, insanların estetik, güzellik arzularını harekete geçirerek reklamı yapılan ürünlere sahip olunduğunda insanların daha mutlu olacağını vurgular. Reklamlar insan psikolojisi üzerinde etkilere sahiptir. İyi yönlendirme yapılabileceği gibi kötü yönlendirme de yapılabilmektedir. İnsanların gereksinim duymadıkları ürünlere ihtiyaçları varmış gibi gösterilerek kişilerin bu ürünleri satın alması sağlanır.
2. Gruplara ayrılınız. Piyasaya yeni çıktığını varsaydığınız "Pabuç" markalı spor ayakkabısı için bir tanıtım etkinliği (canlandırma, afiş vb.) tasarlayınız. Tasarladığınız etkinlik için uygun ve etkili bir reklam metni hazırlayınız. Ayakkabının tanıtımını gerçekleştiriniz. Sınıfça en etkili tanıtımı belirleyiniz. Kararınızın sebeplerini açıklayınız.
.....

3. Herhangi bir konuda yazılmış bir metni okumak mı yoksa o metni, metinle ilgili hazırlanmış görüntüler eşliğinde dinlemek mi sizi daha çok etkiler? Açıklayınız.

Bir metni okumakla %10 verim sağlanırken, aynı metni slayt ortamında izlemek sonucunda bilginin hafızada kalma oranı %90’a kadar çıkmaktadır. Yani sunum yapan insan, aktardığı bilgileri kolay kolay unutmamaktadır.
4. Derslerde teknolojiden yararlanmanın önemi hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.
Teknoloji kullanımı eğitimi nitelikli hale getirir. Nitelikli eğitim için teknoloji olmazsa olmazdır.
Teknoloji kullanımı ile eğitimde sınırsız bir kütüphaneye adım atılır ve öğrenmeler bu oranda zenginleşir.
· Teknoloji kullanımının artırılması eğitim sisteminin amaçlarını gerçekleştirecek davranışlar üretecektir.



5. Öğretimde hangi teknolojik araçlardan yararlanılmaktadır? Bu araçlar ne tür öğretim etkinliklerinde kullanılmaktadır? Açıklayınız.
Aşağıda görülen resimdeki araçlar kullanılmaktadır.Ama günümüzde akıllı tahta(etkileşimli tahta) bu araçların hepsinin işlevini görmektedir.
Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 17 Soruları ve Cevapları ( Ada Yayınları )

•    "Karadut" şiiriyle gerçekleştirilen iletişimin, iletiyi gelecek zamanlara aktarmadaki rolünü açıklayınız.

•    Her göstergede bir gösteren bir de gösterilen öge vardır. Aşağıdaki iletişim şemasında boş bırakılan yerleri "Karadut" adlı şiire göre doldurunuz.
Dil Göstergesi
Gösteren        ►    Gösterilen

•    Şiirdeki anlamın yer ve zamana göre yeni değerler kazanıp kazanamayacağını söyleyiniz.
 

Yaptığınız incelemeden hareketle göstergelerin ayırıcı özelliklerini aşağıya yazınız.

Tespitlerinizden hareketle "İnsanın anlatma kabiliyetinin en gelişmiş aracı dildir." denilebilir mi? Açıklayınız.


c. "Karadut" şiirinin iletişim unsurlarını belirtiniz. Bu unsurların birlikte oluşturdukları ortama ne denildiğini söyleyiniz.
Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 16 Soruları ve Cevapları ( Ada Yayınları )

  
a.    Gösterge çeşitleri (doğal göstergeler, sosyal göstergeler ve dil göstergeleri) hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu gösterge çeşitlerinin ayırıcı özelliklerini belirtiniz.

b.    Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun yukarıdaki şiirinde dile getirdiği duyguyu belirtiniz. Bu duygunun en belirgin hissedildiği dizeleri söyleyiniz.


c.    Yukarıdaki görsel ögelerin iletisini belirleyiniz. Bu görsel ögelerle "Karadut" şiirini iletişim yönünden karşılaştırınız. Hangisinin iletişim için daha kullanışlı olduğunu söyleyiniz.


ç. Bedri Rahmi Eyüboğlu, duygularını hangi araçla aktarmaktadır?


d.    Aşağıdaki soruları "Karadut" şiirine göre cevaplayınız.


•    Şair, şiirde duygularını ve ruhsal durumunu nasıl aktarmıştır?
•    Şiirde dil göstergelerini yani kendi anlamları dışında başka anlamları (mecaz vb.) da ifade eden kelimeleri belirtiniz.


•    Dil göstergelerini bu konuda elverişli bulup bulmadığınızı söyleyiniz.
•    "Karadut" şiirinden hareketle aşağıdaki iletişim şemasını tamamlayınız.
Ileti

Gönderici

Alıcı

Yukarıdaki şemada yazan ögelerden birinin olmaması iletişimi nasıl etkiler? Açıklayınız 
Read more

2014 - 2015 9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 14 - 15 Soruları ve Cevapları ( Ada Yayınları )

a.    Yaptığınız araştırmadan hareketle "bağlam" kavramı ve iletişimin ögeleri hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

b.    Yaptığınız araştırmadan hareketle iletişimde bulunması gereken ögeleri aşağıya sıralayınız.
1 Bağlam
2  Gönderici
3 Alıcı

4 İleti

5 Kanal

a.    Yukarıdaki şehir planıyla bunu inceleyen kişi arasında iletişimin nasıl sağlandığını söyleyiniz.

b.    Aşağıdaki iletişim şemasında bulunan boşlukları incelediğiniz şehir planına göre doldurunuz.

Gösteren

Gösterilen

Yaptığınız araştırmanın sonucunda "gösterge ve gösterge bilimi" hakkında edindiğiniz bilgiler ve yukarıdaki haritadan yararlanarak aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız.


•  Gönderici ve alıcı ilişkisinde göstergenin yeri nedir? Bu ilişkide göstergenin önemini belirtiniz. 
Read more