11. Sınıf Edebiyat Sayfa 208 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

  
1.Millî Edebiyat Dönemi'nin siyasi, sosyal ve kültürel hareketleri ile Ateşten ilişkisini belirleyip metnin oluşmasına imkân sağlayan zihniyeti defterinize yazınız.
Ateşten Gömlek romanında 1.Dünya Savaşı sonrasında İstanbul ve Anadolu’da başlayan bütünleşme ve direniş hareketleri mercek altına alınarak kurmaca bir olay anlatılmıştır.
 
2.   Olay örgüsünün, insana özgü gerçeği ifade etmek üzere düzenlenip düzenlenmediğini belirterek bu durumun sanat eserleriyle ilgili ne gibi fikirler verdiğini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları sözlü olarak belirtiniz.
Olay örgüsü, insana özgü bir gerçeklik olan aşk, dostluk, vatan sevgisi gibi duyguları ifade etmek üzere düzenlenmiştir.
 
3.   Ateşten Gömlek romanının bütününü dikkate alarak okuduğunuz metnin yapı ve anlam bakımından kendi içinde bir bütünlük oluşturup oluşturmadığını tartışınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
olayların başlangıcı İzmir’in işgal etmesi, bitişi ise Peyami’nin ölümüdür.
 
4.   Ateşten metne bütünlük kazandıran olayı belirleyiniz ve bu olayın romanın olay örgüsündeki yerini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.

Metne bütünlük kazandıran olay, İstanbul’daki genç subaylarının Anadolu’daki milli mücadeleye katılmasıdır.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 205 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


1.   Millî Edebiyat Döneminin neden "millîlik" vasfıile ifade edildiğini, bu özelliğin hikâye ve romanlara nasıl yansıdığını, dönemin siyasî ve sosyal şartlarınıda göz önünde bulundurarak tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Milli edebiyat romanı toplumun kültürünü, tarihini, yaşam koşullarını, maddi ve manevi değerlerini, Anadolu’nun keşfedilmemiş güzelliklerini ele aldığı için millilik vasfı taşımaktadır.
 
2.   Millî Edebiyat Dönemine ait hangi romanları okuduğunuzu belirterek bu romanlarda ele alınan konularla ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz.
 
3.   Millî Edebiyat Dönemi romanlarının dönemin siyasi ve sosyal olaylarından etkilenerek ortaya konduğu söylenebilir mi? Tartışınız ve elde ettiğiniz sonuçları defterinize yazınız.
Milli edebiyat romanları dönemin siyasi ve sosyal olaylarından etkilenmiştir.

4.   Daha önce okumanız istenen Ateşten Gömlek romanından hareketle Türk romancılığının dünü ve bugünü hakkındaki düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.

 
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 203 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


Değerlendirme
1.Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise "D", yanlış ise "Y" yazınız.
( D  ) Millî Edebiyat Dönemi hikâyelerinde konular genellikle günlük hayattan, tarihten ve memleket meselelerinden seçilmiştir.
(  Y ) Millî Edebiyat Dönemi hikâyelerinde genellikle romantizm akımına bağlı kalınmıştır.
( D  ) Modern hikâye geleneği, olay ve durum öykücülüğüne dayanır.
 
2.Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
•Refik Halit KARAY Memleket hikayeleri adlı kitabında Anadolu halkının yaşamını eleştirel bir yaklaşımla işlemiştir.
•Ömer Seyfettin, Maupassant tarzı olay hikâyeciliğinin Türk edebiyatındaki öncüsüdür.
•Ömer Seyfettin'in hikâyeleri çoğunlukla beklenmedik biçimde son bulur.
 
3.Aşağıdakilerden hangisi MillîEdebiyat Dönemi hikâyelerine ait ortak özellikler arasında söylenemez?
A)    Dilde sadeliğe önem verilmesi
B)    Toplumun eğitimine yönelik bir anlayışın benimsenmesi
C)    Anadolu insanın yaşamına yer verilmesi
D)   Anlatımda gerçeklikten çok, duygusallığa yer verilmesi
E)  Modern hikâye geleneğinin sürdürülmesi
 
4. Bu özelliklere sahip ünlü hikâyecimiz aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin                B) Memduh Şevket Esendal      C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Refik Halit Karay             E) Reşat Nuri Güntekin
(1997-ÖYS)

  
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 201 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


1) dönemin sosyal yaşamında yaşanan ekonomik bunalımları, köyden kente ve kentten köye göçün insanlar üzerindeki olumsuz etkilerini dile getirmektedir.
3) Metindeki çatışma  hayal kırıklığı ve yaşamdaki gerçekler üzerine kurulmuştur.
Toplumda her gün yaşanabilecek olaylardır.
10.Etkinlik
Nebile: Anne ve babasından utanır, onları değersiz bulur.
Anne: Kızının üzgün olmasına bir anlam veremez.
Baba: Sürekli zenginlik hayalleri kuran, ailesiyle ilgilenmeyen bir adam
11.Etkinlik
Hikayenin başında Nebile’nin İstanbul’dan döndükten sonra kasabadaki yaşantısı verilmiştir.
12.Etkinlik
Garez hikayesinin teması hayal kırıklığıdır.
5)Metin 3. Kişinin dilinden anlatılmıştır. İlahi bakış açısı

6)Anlatıcı olayları ve mekanları Nebile’nin ruh hali ve bakış açısıyla görmektedir.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 198 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


6.Etkinlik
Metnin teması askeri başarıdır.
7)3. kişinin ağzından aktarılmıştır. İlahi bakış açısı
8)Yazar, mekana ve kişilere tam olarak hakimdir.
7.Etkinlik
Bir ateşli silah olan top ilk kez Fatih Sultan Mehmet zamanında İstanbul’un fethi sırasında kullanılmıştır.
9)Kütük hikayesinde Türk ordusunun hücum kabiliyeti ve savaşlardaki üstün zekası işlenmiştir.
10)Türk tarihinin en parlak dönemini ele alarak toplumun tarih bilincini canlı tutmayı amaçlar.
8.Etkinlik
Milli Edebiyat dönemi hikaye geleneğine göre yazılmıştır.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 197 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

  
1)Kütük adlı metinde Osmanlı döneminin Balkanlardaki yayılmacı siyasi anlayışı ve ordu sisteminin işleyişi ile ilgili özellikler ön plana çıkmıştır.
1.Etkinlik
Metnin olay örgüsü: a, i, ç, b, c, h, e, g, d, j, f, ğ2)Belirlediğimiz olay örgüsünde Osmanlı ordusunun fetihleri o dönem Anadolu’da yaşanabilecek türden bir olaydır.
Metinde ortaya konan temel çatışma “zeka ve korkaklık” kavramları üzerine kurulmuştur.
Hikayedeki savaş stratejisi ve komutanlarda bulunması gereken ileri görüşlülük, zeka, cesaret gibi özellikler metne evrensel bir değer kazandırır.
3.Etkinlik
Arslan Bey: Zeki ,ileri görüşlü, kurnaz ve cesur bir komutan.
Hadım Ali Paşa: Ordularını Arslan Bey’in ordusuyla birleşiten bir komutan
Tofel, Pallaviçini: Arslan Bey’in yenmek istediği komutanlar
4.etkinlik
Hikayede kişiler İstanbul dışından seçilmiş, böylece Anadolu insanının cesareti, zekası ve vatanseverliği yüceltilmiştir.
Hikayede anlatılan olaylar 16. Yüzyılda geçmiştir.
16. yüzyılın özelliklerini yansıtmaktadır.

  
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 193 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


1.   Millî Edebiyat Dönemi hikâyecilerinden Ömer Seyfettin ve Refik Halit KARAY'a ait hangi hikâyeleri okudunuz? Bu hikâyelerde daha çok neler dikkatinizi çekti? Sözlü olarak ifade ediniz.
2.   Millî Edebiyat Dönemi sanatçıları ile ilgili daha önce edindiğiniz bilgilerden yola çıkarak dönemin düşünce yapısı ile aynı dönemde ortaya konan anlatmaya bağlı türler arasında hangi bakımlardan ilgi kurulabileceğini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
Milli edebiyat dönemi sanatçıları halkın yaşam tarzı ve kültürüne, tarihi konulara önem vermişlerdir.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 192 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


1.Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise "D", yanlış ise "Y" yazınız.
( D  ) Millî Edebiyat Döneminde şairler aruz ölçüsüyle de şiirler yazmışlardır.
(  Y ) Millî Edebiyat Dönemi şiirlerinde sadece halk edebiyatı nazım şekilleri kullanılmıştır.
( D  ) Millî Edebiyat Dönemi, günümüz şiir anlayışının oluşmasında etkili olmuştur.
 
2.Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
•Yahya Kemal Beyatlı ve Ahmet Haşim, Milli Edebiyat Döneminde şiirlerini Saf şiir anlayışı çevresinde ortaya koymuşlardır.
•Millî Edebiyat Dönemi şiirlerinde hece ölçüsü ağırlık kazanmıştır.
 
3.Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyat Döneminde şiir yazmamıştır?
A) Ziya Gökalp                                B) Mehmet Âkif Ersoy               C) Ahmet Haşim
D) Mehmet Emin Yurdakul                E) Cahit SıtkıTarancı
 
4.   Aşağıdakilerden hangisi "Beş Hececiler" olarak bilinen şairlerden biri değildir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel         B) Enis Behiç Koryürek    D) Orhan Seyfi Orhon         E) Refik Halit Karay
 

5.   MillîEdebiyat Dönemi şiirinin özelliklerini söyleyiniz.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 191 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


6.Etkinlik
  Hasta Hüsran
Yapı Serbest müstezat biçiminde ve aruz ölçüsüyle yazılmıştır. Bent halinde ve aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
Tema Hayattan umudu kesmek Çaresizlik
Dil ve Anlatım Sade fakat özenli bir dil kullanılmıştır. Sade fakat özenli bir dil kullanılmıştır.
Ahenk Ahenk unsurları kafiye ve rediftir. Mesnevi tarzında kafiyelenmiştir. Ahenk unsurları kafiye ve rediftir. Gazel tarzında kafiyelenmiştir. Ancak matla beyit yoktur ve son iki dize aynı seslerle kafiyelenmiştir.
 
1.Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise "D", yanlış ise "Y" yazınız.
(  D ) Manzum hikâyelerde genellikle sosyal problemler, insana özgü değerler işlenmiştir.
( D  ) Manzum hikâyeler yazılış amaçları, yapıve anlatım özellikleri bakımından şiire benzer.
( D  ) Manzum hikâyeler bazı özellikleriyle mesnevîlere benzer.
 
2.Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
•Manzum hikâyelerde de tıpkı olay çevresinde oluşan metin türleri gibi yapı unsurları vardır.
•Mehmet Âkif Ersoy daha çok. manzum hikaye ve şiir türünde eser vermiş,
eserlerinde................................. ölçüsünü oldukça başarılı bir biçimde kullanmıştır.
•Mehmet Âkif Ersoy, şiir ve manzumelerini SAFAHAT adlı kitabında toplamıştır.
 
3.Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Âkif Ersoy'un Safahat'ına ait bölümlerden biri değildir?A) Hakkın Sesleri                         B) Fatih Kürsüsünde            C) Gölgeler
D) Küfe                                      E) Asım
 
4.Aşağıdaki sanatçılardan hangisi manzum hikâye yazmamıştır?
A) Mehmet Emin Yurdakul           B) Ziya Gökalp                    C) Mehmet Âkif Ersoy
D) Tevfik Fikret                           E) Ahmet Haşim
 
5.  Mehmet Âkif Ersoy'un manzumelerinin, Türk ve dünya edebiyatında hangi şiir geleneği ile ilişkilendirilebileceğini söyleyiniz.

Türk edebiyatında mesnevi geleneğiyle, dünya edebiyatında ise didaktiklik yönünden fabl geleneğine benzer.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 190 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

5)Manzumede kullanılan dil halkın söyleyiş ve ifade özelliklerine dayanır.
2.Etkinlik
Metinde konuşma diline yakın bir dil kullanılmıştır.
6)benzerlik gösterir.
7)Okuduğumuz manzumede uyak, redif, kelime tekrarı ve söyleyiş biçimi ile ritim sağlanmıştır.
8)Şiirde insana özgü bir gerçeklik olan hastalık konusu halktan kişilerin yaşam biçimi ve mekana ait özellikleri çevresinde kurgulanarak anlatılmıştır.
10)Manzumede sağlık, hastalık, tıbbın yetersizliği ve çocukların eğitimi ile ilgili sosyal problemler ele alınmıştır.
11)Dönemin sosyal problemlerine dikkat çekmektir.
12)Osmanlı Devleti’nin sosyal ve ekonomik düzeyini sezdirmektedir.
13)Milli Edebiyat Dönemi Halkın Yaşama Tarzını Yansıtan Şiir Geleneği
3.Etkinlik
Hasta manzumesi ritim, ahenk ve yapı ögelerini önemseyen bir anlayışla yazılması bakımından saf şiire benzerken; milletin problemlerini ele alması yönüyle farklılık gösterir.
Anlama Yorumlama
1)Mehmet Akif Ersoy toplumu yönlendirme, toplumsal değerlerin ve tarihten gelen dine dayalı zihniyeti yaygınlaştırmak amacıyla eserlerini manzum hikaye tarzında ortaya koymuştur. Şiirlerinde her hikaye öğüt ve ibret vermekte, toplumu birleştirici bir değer kazanmaktır.
2)
a)Mehmet Akif Ersoy’un aynı zamanda milletvekili olduğunu düşünürsek toplumsal sorunlara duyarlı olma nedenini daha iyi anlarız. Bu duyarlılık ayrıca onun yetiştiği çevreyle de ilgilidir.
b)Safahat kitabı, yazıldığı dönemde olduğu kadar günümüzde de insanın toplumsal yaşam içindeki sorunlarını, maneviyat ve ahlak problemlerini ele alması bakımından büyük bir ilgi görmektir.
3)Halkın yaşayış tarzını ve değerlerini anlatan manzumelere günümüz şiirinde de rastlayabiliriz.
5.Etkinlik

Manzum hikayelerde toplumsal bir sorun bir olay örgüsü biçiminde dile getirilir. Mesnevi tarzında kafiye kullanılır.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 189 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

1)Okuduğumuz şiir Milli Edebiyat Döneminin  sosyal yaşamında sağlık sorunlarının insanlar üzerindeki etkisini ele almıştır.
2)aa, bb, cc, dd… biçiminde kafiyelenmiştir.
Bentler halinde ve serbest müstezat nazım şeklinde yazılmıştır.
Toplumsal bir problem ele alınmıştır.
Olay, kişi, yer ve zaman unsurlarıyla kurgulanmış bir olay örgüsü vardır.
3) Hasta manzumesi bentler halinde yazılmıştır.
4)Yaşamdan umudu kesmektir.
 
1.Etkinlik
Olay: Hasta bir çocuğun tedavisinin mümkün olmaması
Mekan: Hastane
Kişiler: Anlatıcı, doktorlar, hasta çocuk

Zaman: Olayların geçtiği zaman dilimi belirtilmemiştir.

Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 182 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


1.    Bir şiirde ses ve söyleyiş özelliklerinin mi anlamın mı öncelikli olmasını istersiniz? Niçin? Tartışınız ve elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
2.    Ses ve müziğin, sanatlı söyleyiş ve şekil güzelliğinin şiire katkısı konusunda neler düşündüğünüzü defterinize yazınız.
3.    Ahengin ve ritmin şiire katkısından yola çıkarak şiirle hangi sanat dalıya da dalları arasında benzerlik olabileceğini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Ahenk ve ritim şiirin yanı sıra resim, müzik ve tiyatro gibi sanat dalllarında da çok önemli unsurlardır.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 187 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )


1.  Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise "D", yanlış ise "Y" yazınız.
(  Y ) Yahya Kemal Beyatlı, Millî Edebiyat Dönemi hece şairleri ile aynı sanat anlayışını benimsemiştir.
( D  ) Yahya Kemal Beyatlı'nın şiirleri, tema ve gerçekliği ele alış bakımından Millî Edebiyat Dönemi hece şiirlerinden farklıdır.
(  Y ) Ahmet Haşim, şiirlerinde parnazismin en güzel örneklerini vermiştir.
( D  ) Ahmet Haşim'in şiirlerinde "akşam" imgesi, hüznü ve umutsuzluğu sembolize eder.
 
2.  Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
•Sembolizmde siyah-gri-lacivert gibi karamsar renkler çok kullanılır.
•Yahya Kemal'in şiirlerinde aşk-ölüm-sonsuzluk ve İstanbul teması ağır basar.
•Bir Günün Sonunda Arzu adlı şiirde sembolizm akımının özellikleri görülür.
 
3.  Yahya Kemal Beyatlf nın vefatından sonra seçkin şiirlerinin bir araya getirilip yayımlandığı temel eseri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Eğil Dağlar                      B) Aziz İstanbul                         C) Kendi Gök Kubbemiz
D) Eski Şiirin Rüzgâriyle            E) Rübailer ve Hayyam Rübailerini Türkçe Söyleyiş
 
4.  Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Haşim'in eserlerinden biri değildir?
A) Bize Göre                                    B) Frankfurt Seyahatnamesi
C) Göl Saatleri                                 D) Gurabahane-i Laklakan
E) Rübâb-ı Şikeste
 
5. Saf (öz) şiirde ortaya konan dil ve yapı özellikleri aynı dönemde ortaya konan diğer şiir tarzlarından hangi yönleri ile farklılıklar taşır?

dilde saflaşma düşüncesi, biçim kusursuzluğunu yakalama fikri, ölçü, kafiye, redif, ritim, ses uyumu gibi özelliklere önem verilmesi, sanat kaygısının ön planda olması
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 184 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

11.sınıf Türk Edebiyatı YILDIRIM Cevapları Sayfa 184
 
1)Milli Edebiyat döneminin siyasi ve sosyal yaşamında Türk tarihinin önemli bir yeri vardır. Bu şiir de Osmanlı’nın bir mimari mirası olan Süleymaniye Camisi’nin çağrıştırdığı tarihi olayları ve kültür değerlerini anlatmaktadır.
2)Şiir bentler halinde yazılmıştır. Mesnevi tarzında kafiyelenmiştir.  Aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
Şiirdeki anlam şiiri oluşturan bentlerin geneline yayılmıştır.
3)Şiirin teması Osmanlının şanlı tarihidir.
6)Verilen dizelerde “mavileşen manzara, duyulan gökte kanat, yerde ayak sesleri” ifadeleri imge değeri taşır.
7)Şiiri oluşturan dil zevki saf şiir anlayışının bir yansımasıdır. Şiirde söz sanatlarına, imge ve mecazlara fazlaca yer verilmesi bunun açık bir ispatıdır.
8)Şiirde kelime ve kelime öbekleri özenle seçilmiştir.
1.Etkinlik
Ses ve söyleyiş ile anlam arasında güçlü bir ilişki vardır.
9)Şiirde ahenk unsurları:
De:redif
Aniye: zengin uyak
İ: redif
T: yarım uyak
Dan: redif
Ara : zengin uyak
Dir: redif
Eri: zengin uyak
U: yarım uyak
Ler/den/dir: redif
Er: tam uyak
Işık: zengin /tunç uyak
(y)a: redif
Apı: zengin uyak
(u)yor: redif
Ol: tam uyak
10) Şiir mesnevi nazım şeklinde olduğu gibi “aa, bb, cc, dd ..” biçiminde kafiyelenmiştir.  Aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
11)Şiir ses, söyleyiş ve çağrışım değerleri bakımından saf şiir özelliğini taşır.
12)Şiirde tarihi, sosyal ve bireysel gerçeklik şairin duygu ve düşüncelerine göre ele alınmış, okuyucuya tarihin manevi atmosferini sezdirmek amaçlanmıştır.
13)Şiirde Türk tarihine ait gerçeklikler Süleymaniye Camisi’nin şahsında soyut ve mistik bir şekilde ele alınmış, değiştirilmiştir.

  
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 181 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

1.  Millî Edebiyat Döneminde öğretici metinlere daha çok yer verilmesini, hangi sebeplerle açıklamak mümkündür? Tartışınız ve elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
Halkı bilinçlendirmek, milli birlik ve beraberlik duygusunu benimsetmek, toplumu ortak kültürel ve tarihi değerler etrafında birleştirmek amacını taşıdıkları için öğretici metinlere ağırlık vermişlerdir.
 
2.  Millî edebiyat şairlerinin dilde, ölçüde, söyleyişte, konuda millîlik anlayışını benimsemeleri sizce hangi nedenlerden kaynaklanmıştır? Tartışınız ve ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Halk şiirinden de yararlanmışlardır.
 
"Millî Edebiyat Dönemi Sade Şiiri" hakkında neler öğrendiğinizi aşağıdaki boşluğa yazınız.
Edebiyatımızda manzum metinler daha çok divan edebiyatı sürecinde yaygındır.
 
1.Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise "D", yanlış ise "Y" yazınız.
(  D ) Millî Edebiyat Döneminde millî tarih ve millî kültüre yönelik konular işlenmiştir.
( D  ) Millî Edebiyat Dönemi şairlerinin şiirleri ile Tanzimat'ın birinci dönem şairlerinin şiirleri arasında amaç ve içerik bakımından benzerlikler görülür.
( D  ) Millî Edebiyat Döneminde aruz ölçüsüyle şiirler yazan sanatçılar divan şiiri nazım biçimlerini de kullanmışlardır.
( Y  ) Millî Edebiyat Döneminde hece ölçüsüve sade dil anlayışlarını benimseyen şairler, Fecriati Dönemi şairlerini taklit etmişlerdir.
2.Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
•  Millî Edebiyat Dönemi şairleri HALK ŞİİRİ geleneğine uygun şiirler yazmışlardır.
•  Millî Edebiyat Döneminde lirik şiirden çok EPİK ve DİDAKTİK türde şiir ve manzumeler yazılmıştır.
 
3.  "Güzel dil Türkçe bize
Başka dil gece bize.
istanbul konuşması
En saf, en ince bize."

dizeleri, aşağıdaki şairlerden hangisine ait olabilir?
A) Yusuf Ziya ORTAÇ                      B) Mehmet Emin YURDAKUL    C) Orhan Şaik GÖKYAY

D) Mehmet Âkif ERSOY                   E) Ziya GÖKALP
4.  Millî Edebiyat Döneminde sade dil ve hece veznine dayalı şiirlerde kullanılan imgelerin kaynaklarını sözlü olarak ifade ediniz.
Milliyetçilik akımı, Türkçülük düşüncesi, İmparatorluğun içinde bulunduğu durum, Türk tarihi
 
Yahya Kemal Beyatlı'nın Kendi Gök Kubbemiz isimli şiir kitabını okumayı unutmayınız.
-181-

  
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 180 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

1)Bireysel duyarlılıkların insana bir fayda getirmeyeceği, asıl meselenin toplumun acılarına, sıkıntılarına, kültürüne ve tarihine tercüman olmak ve sosyal sorumluluk olduğu düşüncesi Milli Edebiyat zihniyetinin temel felsefesidir.
2)Şiirin Yapı Özellikleri:
Şiir iki dörtlük ve iki üçlük bentlerle (sone tarzında) yazılmıştır.  Hece ölçüsü kullanılmıştır.
3)Metnin teması milli duyarlılıktır.
 
3.Etkinlik
Milli edebiyat dönemine ait öğretici metinler ile aynı dönemde yazılmış şiirlerin ortak yönü milli duyguları, Türk tarihi ve memleket güzelliklerini ele almasıdır. Bu temalar dönemin siyasi ve sosyal gerçekliğini yansıtmaktadır.
5)şiirde ses, söyleyiş ve imgelerinde yalınlık vardır.
6)Şiirde uyak ve redifler, ses tekrarları ritmi oluşturan temel ögelerdir.
7)Şiirde ahenk unsurları:
I: yarım uyak
Er: tam uyak
Ar: tam uyak
Un:redif
L: yarım uyak
(y)ın: redif
Şa: tam uyak
(y)im: redif
Le: tam uyak
Le: tam uyak
Şiirde, halk şiirinde olduğu gibi yarım kafiyeye ağırlık verilmiştir.

8)Milli edebiyat dönemi sade dil ve hece ölçüsüyle yazılmış şiir
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 179 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Hazırlık
1)Dilde Sadelik: Anlaşılması kolay olan, imge, sanat, mecaz bakımından çok derin olmayan ve halkın konuşma diline yakın bir dil anlayışıdır.
Ağır Dil: Yabancı kelime ve kavramların kullanıldığı, imge ve mecazların, sanatlı söyleyişin yoğun olduğu dil anlayışıdır.

3)Bir dile yabancı sözcüklerin girmesi, toplumlar arasındaki kültürel etkileşimin bir sonucudur.

Read more

6. Sınıf İngilizce 2. Dönem 3. Yazılı Soruları ve Cevaplar

AHMET YESEVI PRIMARY SCHOOL 2nd TERM 6th GRADE 2ndENGLISH WRITTEN EXAM
Name: …………...……………………….. Class: ……………………… No: ……………….

  1. Match the names of the games with the correct pictures. (10x2=20)


  1. Flying a kite f) Backgammon
  2. Crossword puzzle g) Hide and seek
  3. Scrabble h) Hopscotch
  4. Tower game g) Jigsaw puzzle
  5. Skipping rope i) Blind man’s buff

  1. Answer the questions according to the pictures. (5x4=20)










- What does the 1st sig mean ? …………………………………………………………………..
- What does the 2nd sign mean? …………………………………………………………………
- What does the 3rd sign mean ? ………………………………………………………………...
- What does the 4th sign mean ? ………………………………………………………………...
- What does the 5th sign mean ? ………………………………………………………………...

  1. Write the names of the holiday types under the pictures. (5x4=20)



























  1. Complete the sentences with the correct words in the box. (5x4=20)
-If you go to spa holiday, you should have ………………………………….
- If you go to luxury holiday, you shoul have ……………………………….
- If you go to beach holiday, you should wear ………………………………
- If you go to hiking holiday, you should wear ………………………………
- If you go to skiing holiday, you should have ………………………………
E. Imagine that you are going to go to ANKARA for summer holiday. Please write a paragraph about your plans by using key words. (5x4=20)
GO – WEAR – HAVE – BUY – COME

Read more

6. Sınıf Sosyal Bilgiler 2. Dönem 3. Yazılı Soruları ve Cevapları

A- ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR- Her soru 4 puan.
1- Yer altı ve yerüstü kaynaklarımız, aşağıdakilerden hangisinde ülkemize fayda sağlamaz?
A-Bazıları yurt dışına satılarak döviz elde edilir.
B-İklim şartlarının elverişli olmasına yol açarlar.
C-Sanayi kollarında ham madde olarak kullanılırlar
D-Bazı kaynaklar beslenmemizde önemli yer tutarlar
2-
Buna göre, zeytin yağı fabrikası kurmak isteyen yatırımcının aşağıdaki illerden hangisini tercih etmesi daha uygun olur?
A- Ankara B- Uşak C- Aydın D- Urfa

3- Aşağıdakilerden hangisi Atatürk’ün milli dış politika anlayışının temel ilkelerden biri değildir?
A- Karşılıklılık(ortak çıkarlar) B- Tam bağımsızlık
C- Devletlerin eşitliği D- Yayılmacılık- sömürgecilik

4-
  • Güneydoğu Asya kıyıları
  • Nil Nehri çevresi
  • Batı Avrupa kıyıları
Yukarıdaki verilen bölgelerin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A- Asya kıtalarında yer almaları B-Nüfus yoğunluklarının fazla olması
C-Atlas Okyanusu’na kıyıları olması D-Akdeniz ikliminin özelliklerinin yaşanması

5- Aşağıdaki ülkelerden hangisinin ekonomisinde petrol çıkarımının önemli bir yeri yoktur?
A- Almanya B- Kazakistan C- Azerbaycan D- Irak




6- Selim, yurt dışında hangi ülkeye giderse, gittiği ülkedeki insanlarla daha kolay iletişim kurma olanağına sahip olur?
A- İngiltere B- Suriye C- Azerbaycan D- İtalya

7- Aşağıdakilerden hangisi, bir ticari faaliyettir?

A- Mert’in kitabını Sevilay’a ödünç vermesi
B- Ayşe’nin babasının verdiği harçlıkları biriktirmesi
C- Umut’un annesinin Çocuk Esirgeme Kurumu’na bağışta bulunması
D- Tarkan’ın 1 TL’ye aldığı CD’yi Ahmet’e 2 TL’ye satması

8- Büyük Selçuklular; İran, Gürcistan, Anadolu, Arabistan ve Orta Asya’da topraklar kazanarak sınırlarını genişletmişlerdir.

Bu durum aşağıdakilerden hangisine ortam hazırladığı söylenemez?

A- Hükümdarlığın babadan oğula geçmeye başlamasına
B-Vergi gelirlerin artmasına
C- Yetişmiş yönetici ve memurlara duyulan ihtiyacın artmasına
D-Değişik milletlerin Selçuklu yönetimine girmesine

9- Aşağıdaki çevre sorunlarından hangisi, Dünya ülkelerinin tamamını etkiler?

A- Erozyon B- Sel ve taşkınlar C- Küresel ısınma D-Hava kirliliği

10- Ülkemiz tüm ülkelerle dostane ilişkiler sürdürmektedir. Ancak Orta Asya Türk Cumhuriyetleriyle daha fazla yakından ilgilenmektedir.
Buna göre, Orta Asya Türk Cumhuriyetleriyle daha fazla yakınlık kurulmasında aşağıdakilerden hangisi etkili olmuştur?

A- Karasal iklim görülmesi
B- Tarım ve hayvancılığın gelişmiş olması
C-Zengin doğal kaynaklara sahip olmaları
D- Geçmişten gelen dil , din ve tarih gibi kültürel bağlarımızın olması.

11- Çöl ve kutup bölgelerinin seyrek nüfuslanmasının başlıca nedeni aşağıdakilerden hangisidir

A- Yer şekillerin engebeli olması B- Olumsuz iklim koşulları
C-Yer altı kaynaklarının yetersiz olması D- Doğal bitki örtüsünün seyrek olması




12- I- Antalya II- Erzurum
III- İzmir IV- Ankara

Yukarıdaki illerden hangisinde Akdeniz iklimi görülür?
A- I ve III B- Yalnız IV C- Yalnız I D- II ve IV

13- Dış ticaretin bir ülkeye sağladığı yararlar arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur?

A- Üretim fazlası ürünler değerlendirilir.
B-Taşımacılık sektörünün gelişmesini sağlar
C- Diğer ülkelere olan göçü artırır.
D-Üretimi ve yeni yatırımları teşvik ederek işsizliği azaltır.


14- Yukarıdaki diyagrama göre” ?” yerine aşağıdakilerden hangisi gelmektedir?

A- Tek tanrılı dine inanılmıştır B- Ticaret faaliyetleri başlamıştır.
C-Yazılı kanunlar hazırlanmıştır. D- Yerleşik hayata geçilmiştir.

15- YELİZ

Yeliz’in anlattıklarına bakarak hangi konuda bilinçli bir vatandaş olduğu söylenebilir?
A- Hak arama B- Kanunlara uyma C- Büyüklere saygı D- Ahlak kurallarına uyma

16- Aşağıdakilerden hangisi vatandaşların yönetime katılmasını sağlayan siyasi haklardandır?
A- Din ve vicdan özgürlüğü B- Seçme ve seçilme hakkı
C- Haberleşme hakkı D- Dilekçe hakkı

17- Aşağıdakilerden hangisi demokratik yaşamın gereklerinden birisidir?

A- Zengin olmak B- Akıllı ve zeki olmak

C- Hoşgörülü olmak D- Bilgili olmak



B- Aşağıdaki boşluklara uygun bilgileri doldurunuz.20 puan

Belirli bir sınıf - Vatikan – Cumhurbaşkanı – Papa – Osmanlı – - Kral-
Eşittir - Eşit değildir- Eşit değildir- Türkiye- İyonya- Eşit değildir.
YÖNETİM ŞEKLİ
YÖNETİCİ
İNSAN HAKLARI
UYGULANDIĞI DEVLET
DEMOKRASİ






TEOKRASİ






OLİGARŞİ






MONARŞİ








C- AŞAĞIDAKİ BİLGİLERİ UYGUN KUTUCUKLARA ,BİLGİLERİN ÖNÜNDEKİ HARFLERİ YERLEŞTİRİNİZ.20 puan


1- DEMOKRASİ

2-MONARŞİ















3- TEOKRASİ
4- OLİGARŞİ

















A-Yasalar din kurallarına haykırı olamaz
G-Din adamları yönetimde etkilidir
B-Ülkeyi belli bir sınıf yönetir.
H-Günümüzde yaygın yönetim anlayışıdır.
C-Egemenlik halka aittir.
I-Devlet başkanının her sözü kanun sayılır.
D-Siyasi partilerin önemli bir yeri vardır.
J-Ülkeyi yönetme hakkı babadan oğula geçer
E-Soylular yönetimde etkilidir.
K-Kral kimseye hesap vermez.
F-Yunanistan-Roma- İyonya’da uygulanmıştır.
L-Bu yönetim tarzı günümüzde Vatikan’da uygulanmaktadır.



Read more

6. Sınıf Fen ve Teknoloji 2. Dönem 3. Yazılı Soruları ve Cevapları

Adı Soyadı: Tarih:
Sınıfı: 6/ A Fen ve Tek. Öğr:
No:
EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI ………………………………………İLKÖĞRETİM OKULU
6.SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ 2.DÖNEM 3.YAZILI SORULARI



1. Yankı olayının oluşabilmesi için gereken olay aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sesin yansıması B) Sesin yalıtımı
C) Sesin soğurulması D) Sesin kırılması

2. Ses aşağıdaki ortamlardan hangisinde yayılmaz?
A)Duvar B)Hava C)Su D)Boşluk

3. Aşağıdakilerden hangisi ışığın sesten daha hızlı yayıldığını gösterir?

A) Gök gürültüsünün şimşek çaktıktan sonra duyulması.
B) Güneş ışınlarının dünyaya kısa sürede ulaşması.
C) Sesin boşlukta yayılamaması
D) Sesin havadaki moleküller tarafından soğurulması.

4. Yansıma olayı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A)Işık ışınları pürüzsüz yüzeylerden düzgün yansır.
B)Işık ışınları pürüzlü yüzeylerden dağınık yansır.
C)Işığı dağınık yansıtan cisimler daha parlak görünür.
D)Yansıma eğri yüzeylerde de gerçekleşebilir.
5.


Şekildeki Türk bayrağının aynadaki görüntüsü aşağıdakilerden hangisi gibi olur?
A) B) C) D)




6. Arda kırmızı ışıkta arkalarına duran otobüste yazan yazıyı okuyup bir anlam veremiyor. Ve otobüste ne yazdığını babasına soruyor. Arda’nın babasına sorduğu sorunun cevabı aşağıdakilerden hangisidir?
A) HAVHAV TUR İYİ
B) HAVHAV İYİ TUR
C) VAHVAH TUR İYİ
D) VAHVAH İYİ TUR




7)
Yukarıda bir düzlem aynaya ışık çarpmış ve yansımıştır. Aynaya ışının geliş açısı 60 derece olduğuna göre yansıma açısı aşağıdakilerden hangisidir?

A) 20 B) 30 C) 60 D) 80
8) Aşağıdakilerden hangisi çukur aynalara örnek olarak verilemez?

A) Mikroskop B) Dişçi aynası
C) Teleskop D) Dikiz aynası

9) Aşağıdakilerden hangisi tümsek aynalarda görüntünün özelliğidir?

A) Simetriktir B) Küçük ve terstir
C) Büyük ve düzdür D) Küçük ve düzdür

10) Evlerimizde;
I. Pencerelerin çift camlı olması
II. Çatılarda cam yünü kullanılması
III. Zeminin ahşap olması
Isı yalıtım yöntemlerinden hangileri kullanıldığına enerji tasarrufu sağlanır?

A) Yalnız I B) Yalnız II C) I,III D)I,II,III



11) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazın.(20P)

( ) a. Ses bütün maddelerde aynı hızla yayılır.
( ) b. Bir maddenin üzerine düşen ışık ışınlarını tutmasına soğurma denir.
( ) c. Ses sadece saydam maddelerde yayılır.
( ) d. Pencere camı yarı saydam maddedir.
( ) e. Düz aynada cisimlerin görüntüsü gerçek görüntüyle aynı boyuttadır.


Read more