11. Sınıf Edebiyat Sayfa 161 Soruları ve Cevapları [ Yıldırım Yayınları ]

SAYFA 161:
2.METİN
FIKRA (YAYLA)
1) Yayla adlı metin bilgilendirmek için yazılmıştır.
2.Metnin iletisi "Yayla Türk'ün kendisidir,Türk insanının karakterinden izler taşır"dır.Metnin birimleri olan paragraflar metnin iletisini anlatmak, okuyucuya aktarmak aktarmak amacıyla bir araya getirilmiştir.
3.Metnin ana fikri "Yayla Türk'ün kendisidir,Türk'ün beşiğidir." Milli, milliyetçi fikirler incelediğimiz metinlerde ve günümüz metinlerinde de kullanılmaktadır.
4) Metnin ana fikri yazıldığı dönemin gerçekliğiyle ilişkilidir.
5)Metindeki düşünceler tutarlıdır.
Read more

Yahya Kemal Beyatlı Kimdir? Hayatı ve Edebi Kişiliği

YAHYA KEMAL BEYATLI'NIN EDEBİ KİŞİLİĞİ
Doğumu: 2 Aralık 1884
Ölümü: 1 Kasım 1958
*Milli edebiyat döneminin bağımsız isimlerindendir.
*Birçok resmi görevde bulunan sanatçı şiire S. Fünun etkisiyle başladı.
*Fransa’ya gitti Fransız şiirinden etkilendi.
*Neoklasizm anlayışıyla eser verdi. Çağdaş Batı şiiriyle Divan şiirini kaynaştırmaya çalıştı.
*Sembolizmin etkisiyle şiirde ahenk ve musıkiye büyük önem verdi.
*Parnasizmin etkisiyle şiirde biçim mükemmelliğini yakalamaya çalıştı, sözcük seçiminde çok titiz davrandı.
*Eserlerinde Divan şiirini temel kaynak olarak seçti. Divan şiiri nazım şekillerini ve “Ok” hariç bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullandı.
*Nazım-nesir yakınlaşmasına karşı çıktı.
O tam bir İstanbul aşığıdır. Tevfik Fikret’in “Sis” adlı, İstanbul'u tahkir ettiği şiirine karşı “Siste Söyleniş” adlı şiiriyle cevap vermiştir.
*Osmanlı tarihi, aşk, ölüm, sonsuzluk, musıki ve İstanbul sevgisi en fazla işlediği temalardır.
*Nedim’den sonra İstanbul’u en fazla işleyen şairdir.
*Eski nazım biçimleriyle konuşulan Tükçenin en güzel örneklerini vermiştir.
Eserleri
  • Kendi Gök Kubbemiz (1961)
  • Eski Şiirin Rüzgariyle (1962)
  • Rübailer ve Hayyam Rübailerini Türkçe Söyleyiş (1963)
  • Aziz İstanbul (1964), Eğil Dağlar (1966)
  • Siyasi Hikayeler (1968)
  • Siyasi ve Edebi Portreler (1968)
  • Edebiyata Dair (1971)
  • Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım (1973)
  • Tarih Müsahabeleri (1975)
  • Bitmemiş Şiirler (1976)
  • Mektuplar-Makaleler (1977) Hakkında yayımlanan kitapların sayısı yirmiyi geçer.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 163 Soruları ve Cevapları [ Yıldırım Yayınları ]

SAYFA 163:
3.METİN SOHBET (JAPONYA'YI İSTİLA EDEN TÜRKLER)

1) Okuduğumuz metin bilgilendirmek için yazılmıştır.Metin dönemin sosyal,siyasi ve kültürel hareketleriyle ilişkilidir.


2) Metnin iletisi "fetihler"dir.Metindeki sözcük>sözcük grupları >cümleler> ve paragraflar metnin iletisini anlamlandırmak ve anlatmak için bir araya getirilmiştir.
3) Metnin ana fikri  Türk mazisi hayranlık uyandıracak fetihlerle doludur.ASRİLİK VE MİLLİYETPERVERLİK adlı metnin ana fikri Çağdaşlaşmak milli nitelikleri kaybetmeden Avrupa'nın ilerlemiş milletler seviyesine çıkmaktır.Her iki metnin ana fikri de milliyetçi niteliklere sahiptir.
5)Metindeki düşünceler tutarlıdır.


6.ETKİNLİK:
Metindeki ifadeler kesin ve açıktır.Metinde gündelik hayatla ilgili kelimelerden, kavramlardan, terimlerden faydalanılmıştır.

6.Milli edebiyat döneminde önceki dönemlerden (Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati'de bireysel temalar işlendiğinden dil kapalı ve ağır)farklı olarak halkı bilinlendirmek, aydınlatmak amaçlandığından Milli Edebiyatçılar sade dile çok önem vermişlerdir.

7.Metnin anlatıcısı şanlı Türk tarihine hayranlık duymaktadır.

8.ETKİNLİK:

Servet-i Fünun döneminde öğretici metinlerin genel özellikleri şunlardır:
  • Bu dönemde Tanzimat dönemindeki öğretici metinler gibi sosyal, siyasi konular değil; bireysel ve edebi konular işlenmiştir.
  • Servet-i Fünun dönemi öğretici metinleri gezi yazısı, eleştiri ve anı türünde yoğunlaşmıştır.
  • Servet-i Fünun döneminde eleştiri türündeki yazılar çoğun­lukla Servet-i Fünun’a dönük eleştirileri (anlaşılmazlık, Batı taklitçiliği vb.) yanıtlama ve topluluğun edebiyat anlayışını ortaya koyma amacı taşır.
  • FECR-İ ATİ DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Fecr-i Aticiler öğretici metinlerden makale, deneme, eleş­tiri gibi türlerde eser vermişlerdir. Ancak bu türlerde de Servet-i Fünunculardan farklı bir yol izlememişlerdir. Özellikle dil bakımından Servet-i Fünunculara yakındırlar.
Fecr-i Aticiler, ortaya çıkışlarının ilk günlerinden itibaren kendilerini kabul ettirmek için Servet-i Fünuncularla tartışmaya girmişlerdir. Servet-i Fünun edebiyatının bir et­kisinin kalmadığını söylemişlerdir. Özellikle Yakup Kad­ri, Ahmet Haşim, Ali Canip, Hamdullah Suphi, Fuat Köp­rülü, Sahabettin Süleyman ve Müfit Ratib gibi sanatçılar Servet-i Fünunculara sert eleştiriler yöneltmişlerdir.
1911'den itibaren Selanik'teki Genç Kalemler dergisi­nin millî bir edebiyat oluşturmaya başlamasıyla Fecr-i Aticiler onları da eleştirilerinin hedefi hâline getirmiş­lerdir. Ancak Ali Canip, Hamdullah Suphi, Celal Sahir gibi genç üyelerini iyice güçlenen Genç Kalemler ha­reketine kaptırmışlardır. Bu durum, tartışmaları şiddet­lendirmiştir. Dolayısıyla bu dönemde öğretici türlerden özellikle"eleştiri" öne çıkmıştır.
Fecr-i Aticilerle Genç Kalemler arasındaki tartışmalar daha çok, edebiyat dilinin Türkçeleştirilmesi üzerine­dir. Genç Kalemler, Arapça ve Farsça sözcüklerden arınmış sade bir Türkçeyi savunuyorlardı. İlginçtir ki Genç Kalemleri en çok eleştirenlerin başında gelen Yakup Kadri ve Mehmet Fuat, Fecr-i Aticiler dağılınca Millî Edebiyat akımına katılmışlardır.
Milli Edebiyat dönemindeki öğretici metinlerin genel özellikleri şunlardır:
  • Milli Edebiyat döneminin öğretici metinlerinde sosyal ve   siyasi şartlar dolayısıyla dil, siyaset konuları, milliyetçi, tarihi ve bilimsel konular işlenmiştir.
  • Öğretici metinlerde; Servet-i Fünun dönemi gibi ağır ve süslü bir dil değil, yalın ve doğal bir dil kullanılmıştır.
  • Ziya Gökalp, Ali Canip Yöntem, Mehmet Fuat Köprülü, Halide Edip Adıvar, Yusuf Akçura, Yahya Kemal gibi isimler öğretici metinler (fıkra, makale, sohbet, anı vb. kaleme almışlardır.
  • Öğretici metinlerde Ziya Gökalp, İslamiyet öncesi; Yahya Kemal, İslamiyet sonrası Türk tarihini ve kültürünü ön plana çıkarmıştır.
9) Japonya'yı İstila  Eden Türkler metni öğretici metin geleneğine  (sohbet) göre yazılmıştır.
9.ETKİNLİK:
YAHYA KEMAL BEYATLI EDEBİ KİŞİLİĞİ MADDELER HALİNDE

YAHYA KEMAL BEYATLI'NIN EDEBİ KİŞİLİĞİ
Doğumu: 2 Aralık 1884
Ölümü: 1 Kasım 1958
*Milli edebiyat döneminin bağımsız isimlerindendir.
*Birçok resmi görevde bulunan sanatçı şiire S. Fünun etkisiyle başladı.
*Fransa’ya gitti Fransız şiirinden etkilendi.
*Neoklasizm anlayışıyla eser verdi. Çağdaş Batı şiiriyle Divan şiirini kaynaştırmaya çalıştı.
*Sembolizmin etkisiyle şiirde ahenk ve musıkiye büyük önem verdi.
*Parnasizmin etkisiyle şiirde biçim mükemmelliğini yakalamaya çalıştı, sözcük seçiminde çok titiz davrandı.
*Eserlerinde Divan şiirini temel kaynak olarak seçti. Divan şiiri nazım şekillerini ve “Ok” hariç bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullandı.
*Nazım-nesir yakınlaşmasına karşı çıktı.
O tam bir İstanbul aşığıdır. Tevfik Fikret’in “Sis” adlı, İstanbul'u tahkir ettiği şiirine karşı “Siste Söyleniş” adlı şiiriyle cevap vermiştir.
*Osmanlı tarihi, aşk, ölüm, sonsuzluk, musıki ve İstanbul sevgisi en fazla işlediği temalardır.
*Nedim’den sonra İstanbul’u en fazla işleyen şairdir.
*Eski nazım biçimleriyle konuşulan Tükçenin en güzel örneklerini vermiştir.
Eserleri
  • Kendi Gök Kubbemiz (1961)
  • Eski Şiirin Rüzgariyle (1962)
  • Rübailer ve Hayyam Rübailerini Türkçe Söyleyiş (1963)
  • Aziz İstanbul (1964), Eğil Dağlar (1966)
  • Siyasi Hikayeler (1968)
  • Siyasi ve Edebi Portreler (1968)
  • Edebiyata Dair (1971)
  • Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım (1973)
  • Tarih Müsahabeleri (1975)
  • Bitmemiş Şiirler (1976)
  • Mektuplar-Makaleler (1977) Hakkında yayımlanan kitapların sayısı yirmiyi geçer.
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 168 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

SAYFA 168
ANLAMA VE YORUMLAMA

2. Aşağıdaki cümlelerde yer alan zarfları bularak bunların cümleye kazandırdığı anlamları tartışınız. Ulaştığınız sonuçları açıklayınız.

Bütün perdeleri tertemiz yıkadı. ( Durum zarfı - Eylemi durum yönünden etkilemiş. Yıkama eyleminin nasıl yapıldığını anlatıyor. Nasıl yıkadı?  - tertemiz yıkadı.)

Borçlarını ödemek için gece gündüz çalışıyor. (Bu cümlede "borçlarını ödemek için" edat grubu zarf görevinde kullanılmış. Amaç- sonuç ilgisi kurmuş.  Cümledeki diğer zarf ise "gece gündüz" ikilemesidir. Zaman zarfı görevindedir.)

Erken kalktım işime, şeker kattım aşıma. (Bu cümlede "erken" sözcüğü zaman zarfıdır. Yüklemi zaman yönünden etkilemiş, sınırlandırmıştır.)

Olanları uzun uzun anlattı. (zaman zarfı)

Böyle yaparsan borçlarını bitiremezsin. (durum zarfı)

Sabaha kadar güzelce uyudu. (sabaha kadar: zaman zarfı)

Öğretmenin söylediklerini tahtaya eciş bücüş yazdı. (durum zarfı)

Başına gelenler onu çok üzdü. (azlık-çokluk zarfı)

4. Bugün çok sevinçliyim. ...... yarın...  iki yıl............. Çok..... ...... zor..... .....koşarak..... hemen..... .....kaç gün....
Read more

Lana Del Rey - Meet Me In the Pale Moonlight [ Türkçe Çeviri ]


Meet Me In The Pale Moonlight

Understand this
Anladım bunu
I’m not looking for true love tonight
Bu akşam gerçek aşka bakmıyorum
If you wanna be my little baby you can
Benim kücük bebegim olmak istiyormusun
Meet me in the pale moonlight
Benimle mehtapta tanış
I’ve been workin’ everyday 8 to 9 and
Her gün  sekiz dokuz çalışıyorum ve 
Servin’ coke and fries at the movie blue drive-in
kek ve kızartma servis ediyorum sinemada ( arabaların içinde izlenilen film)
If you want me you know where to find me
Beni istiyorsanız nerden oldugumu bilmelisin

I can be your one time baby
Bir kere senin bebegin olucaksan
I can be your little dairy queen
Senin kücük dairy queen'nin oliyim ( bir çeşit dondurma )
I don’t wanna care tonight
Bu geceyi umursamıyorum
I don’t wanna fight
Kavga etmek istemiyorum
You don’t have to give me anything
Bana hiç birşey veremezsin
Just put your sweet kiss kiss on my lips now baby
Sadece tatlı tatlı dudagımdan öp beni bebegim

Understand this
I’ve been liking you since I was small
I don’t get you runnin’ scared when
There’s no pressure there at all
I’ve been workin’ 8 to 9 everyday and
Think about you almost all the time, all the time and
If I want to see you I drive by

I can be your one time baby
I can be your little dairy queen
I don’t wanna care tonight
I don’t wanna fight
You don’t have to give me anything
Just put your sweet kiss kiss on my lips now baby

I’m the sweetest girl in town
So why are you so mean?
When you gonna ditch that stupid (bitch) you got
It’s me you should be seein’

Hello [oh oh] you are looking so fine, so fine
Fantasy about you’s like a gold mine, gold mine
Asking everybody, is he mine, is he mine
Not quite yet, but I’m gonna get, get ‘im
Not quite yet, but I’m gonna get, get ‘im

I can be your one time baby
I can be your little dairy queen
I don’t wanna care tonight
I don’t wanna fight
You don’t have to give me anything
Just put your sweet kiss kiss on my lips now baby
Read more

Inna ft. J Balvin - Cola Song [ Türkçe Çeviri ]

JBalvin, Inna, the business
J Balvin ve Inna İş birliği

We got that Coca Cola bottle shape, shape, shape
Bizde kutu kala var
We got that sugar, do you wanna taste, taste, taste?
Bizde şeker var, tatmak istermisin
We take it all around the globe
Tüm dünyadakileri topladık
Baby everywhere we go
Bebegim nereye gidiyoruz
Make it hot when mama arrives
Azdır beni anne gelmeden
Shake, shake, shake
Salla salla salla
Like oh, you know they want it
sevdim oh,  sen biliyorsun onlar istiyor
Ay, andale
Oh, you know we got it
oh sen biliyorsun biz varız
Ah, smile we say
ah gülümse biz söyleriz
Soy Latina baby
Ben latin bebegim
Soy Latina baby
Ben latin bebegim
Ok, let's party, say ole
tamam hadi partiye
Soy Latina y la noche we own it, baby
ben latin ve gece biz sahibiz bebegim
OK, let's party, say ole, ole
tamam hadi party ole ole söyle
Read more

A101 10 Nisan 2014 İndirimli Ürünler Listesi


Gold Baby bebek arabası : 149,95 TL
Üçlü mama önlüğü : 3,50 TL
LAV kapaklı cam mama kabı : 1,25 TL
Biberon fırçası : 2,45 TL
NUK Emzik : 4,95 TL
NUK Cam biberon : 14,95 TL
4 parça mama seti : 14,95 TL
Nexon 32" süper slim led tv : 549,00 TL
Hometech mini uydu alıcı : 37,50 TL
Kablosuz optik mouse : 19,95 TL
Toshiba 16 GB mikro SD kart : 29,95 TL
Toshiba 16 GB flash bellek : 19,95 TL
Toshiba 8 GB mikro sd kart : 13,95 TL
King buharlı ütü : 39,90 TL
Tek kişilik patchwork yatak örtüsü : 39,95 TL

Read more

24 Nisan 2014 Okullar Tatil Mi?

24 Nisan İlkokullar ve Ortaokullar Tatil!

23 Nisan 2014 Çarşamba günü ilkokul ve ortaokullarda yapılacak olan kutlamalardan dolayı 24 Nisan 2014  Perşembe günü İlkokul ve Ortaokullarda eğitim öğretime 1 gün ara verilecek

Cuma günü okul var.

Peki Liselere de Tatil mi?

24 Nisan 2014 Perşembe günü liselerde eğitim öğretim devam edecek.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa Sayfa 215 - 216 - 217 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 215 - 216 - 217

Değerlendirme Sorularının Çözümleri

1)Her metin belli bir bilgiyi aktarmak veya bir düşünceyi paylaşmak amacıyla yazılır.
2)D
3)Öğretici metinlerde dil anlatma, açıklama, bildirme ve okuyucuyu harekete geçirme amaçlarıyla kullanılır.
4)D

4.Ünite Ölçme ve Değerlendirme Sorularının Çözümleri

1)Metnin yazılış amacı akıl ile sağduyu arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır.
2)Ana düşünce metnin genelinden çıkarılan sonuçtur.
3)Nesnel bir anlatım ortaya çıkar.
4)Alıcıyı harekete geçirme, uyarma, bilgilendirme
5)Gezi, günlük, mektup, anı
6)B
7)C
8)A
9)B
10)E
11)açıklama, gezi, öğretici, öznel, değişir, nesneldir
12)DYYY

13)1.l, 2.h, 3.k, 4.g, 5.a, 6.f, 7.c, 8.d, 9.b, 10.e
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 206 - 207 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 204- 205-206- 207

Değerlendirme Sorularının Çözümleri

1)Zihniyet: Sosyal hayat eğitim düzeyi, askeri ve siyasi hayat, ekonomik koşullar, kültürel ortam ve sanat anlayışı
2)E
3)Öğretici metinler yazıldıkları dönemin hayat anlayışını yansıttığından zihniyeti ortaya koyar.
4)B
5)Okuyucuyu bilgilendirmek, farklı düşüncelere yöneltmek
6)Okuyucunun düşüncelerinde değişiklik yapmak amacıyla yazıldığından öğretici metinler oluşturulurken okuyucu kitlesi düşünülür.
7)anlamlı, birimler, teması
8)DDYD
9)Metindeki paragrafların ortaya koyduğu ortak ve genel düşünce metnin ana düşüncesidir.
10)D
11)düşüncesinden-türde, anlam birimlerine
12)Özgürlük: demokrasi, saygı, hukukta yenileşme, eğitim
13)Dilin göndergesel işlevine daha çok yer verilir.
14)Okuyucular eğitim ve kültür düzeylerine göre farklı anlamlara ulaşabilirler.
15)A
16)düşünceden-anlatım, iletisinin
17)Öğretici metinlerde kullanılan dil ve üslup özellikleri bir gelenek şeklinde devam eder.
18)B
19)yazarlardan-kaynaklardan, kanıtlamak
20)eğitim, kargaşa-bölünme
21)Gazete, Türk medeni hayatının oluşmasına, insanların haber ve bilgi alma hakkına kavuşmasına katkı sağlamıştır.
22)C
23)Ele alınan konunun şartlara göre önemli ve önceliği değişir.
24)C
25) dil özelliği, dil özelliği, anlam özelliği, anlam özelliği
26)metinlerde-gerçek, ana düşünce metnin
27)D
28)Metinde bulunan kelime ve kelime grupları, metnin yazıldığı dönemdeki anlamlarıyla değerlendirilir. Bu kelimelerin anlamında değişmeler olması metnin anlamını etkilemez.
29) parça-her bütün, okurun
30)anlam, anlam, yorum, yorum, yorum,anlam
31)C
32)Yazar, bütün eserleriyle birlikte değerlendirmelidir. Her eserde ona ait farklı bir yöne rastlayabiliriz.
33)farklı, kendi dönemlerinden
34)D
35)çağdaş bilimsel, düşünceleri

36)Atatürk bilimsel çalışmaları özendirmiş, bilim adamlarına yetkiler vermiş ve çeşitli tesisler, kurumlar açarak bilimsel gelişmeyi yönlendirmiştir.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 204 - 205 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 204- 205-206- 207

Değerlendirme Sorularının Çözümleri

1)Zihniyet: Sosyal hayat eğitim düzeyi, askeri ve siyasi hayat, ekonomik koşullar, kültürel ortam ve sanat anlayışı
2)E
3)Öğretici metinler yazıldıkları dönemin hayat anlayışını yansıttığından zihniyeti ortaya koyar.
4)B
5)Okuyucuyu bilgilendirmek, farklı düşüncelere yöneltmek
6)Okuyucunun düşüncelerinde değişiklik yapmak amacıyla yazıldığından öğretici metinler oluşturulurken okuyucu kitlesi düşünülür.
7)anlamlı, birimler, teması
8)DDYD
9)Metindeki paragrafların ortaya koyduğu ortak ve genel düşünce metnin ana düşüncesidir.
10)D
11)düşüncesinden-türde, anlam birimlerine
12)Özgürlük: demokrasi, saygı, hukukta yenileşme, eğitim
13)Dilin göndergesel işlevine daha çok yer verilir.
14)Okuyucular eğitim ve kültür düzeylerine göre farklı anlamlara ulaşabilirler.
15)A
16)düşünceden-anlatım, iletisinin
17)Öğretici metinlerde kullanılan dil ve üslup özellikleri bir gelenek şeklinde devam eder.
18)B
19)yazarlardan-kaynaklardan, kanıtlamak
20)eğitim, kargaşa-bölünme
21)Gazete, Türk medeni hayatının oluşmasına, insanların haber ve bilgi alma hakkına kavuşmasına katkı sağlamıştır.
22)C
23)Ele alınan konunun şartlara göre önemli ve önceliği değişir.
24)C
25) dil özelliği, dil özelliği, anlam özelliği, anlam özelliği
26)metinlerde-gerçek, ana düşünce metnin
27)D
28)Metinde bulunan kelime ve kelime grupları, metnin yazıldığı dönemdeki anlamlarıyla değerlendirilir. Bu kelimelerin anlamında değişmeler olması metnin anlamını etkilemez.
29) parça-her bütün, okurun
30)anlam, anlam, yorum, yorum, yorum,anlam
31)C
32)Yazar, bütün eserleriyle birlikte değerlendirmelidir. Her eserde ona ait farklı bir yöne rastlayabiliriz.
33)farklı, kendi dönemlerinden
34)D
35)çağdaş bilimsel, düşünceleri

36)Atatürk bilimsel çalışmaları özendirmiş, bilim adamlarına yetkiler vermiş ve çeşitli tesisler, kurumlar açarak bilimsel gelişmeyi yönlendirmiştir.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 183 - 184 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 183-184

Hazırlık
1.giyim kuşam, kadın erkek ilişkisi, zevk ve eğlence
2.tedarik, tarik, hane, kadın suretinde bu kelimeler dönemin kültürünü yansıtır.
4.Bakır madeninin tanıtılması ve öneminin bilinmesi amacıyla yazılmış bir metindir.
6.Olgun insan, hoşgörülü ve saygılı olan insandır.
9.ilk özel gazete 1860 yılında İbrahim Şinasi tarafından çıkarılmıştır.
10.Gazetedeki öğretici metinler okurun düşünce dünyasını genişletir, olaylara farklı açılardan bakmasına yardımcı olur.
12.Basın, halkın bilgi ve haber alma özgürlüğüne hizmet eden bir kuruluştur.
14.İnsanı mutlu eden para, pul, mal, mülk değil; çıkarsız ve içten seven dostlarıdır.
16.Göktürk Kitabeleri devletin çeşitli faaliyetleri ve Türk töresi hakkında bilgiler vermektedir.
17.Bedri Rahmi 1928’de daha lise öğrencisiyken şiir yazmaya başlamıştır.
19.Atatürk sanat ve bilime önem veren bilimin yol göstericiliğine inanan bir önderdi.

20.Fikirlerin etkili olması ve faydalı bilgilere, sosyal hayatın sağlamlığı ise bilime, akıcılığa ve mantığa bağlıdır.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 179 - 180 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 179-180

3.Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları Cevapları

1)D
2)A
3)A
4)Edebi metindeki sosyal ve siyasi hayat özelliklerine, düşünce ve yaklaşımlara bakarız.
5)Zaman unsuru ön plana çıkarılırsa okuyucu tema ile metnin yazıldığı dönemin zihniyetini daha iyi mukayese eder.
6)Tip: Benzerlerinin özelliklerini kendi üzerinde taşıyan sembolik kişilerdir.
Karakter: Değişik en bir kişilik yapısına sahip olan kişiliklerdir. Ayırt edici özellikler vardır. Sadece kendini temsil eden kahramanlardır.
—Edebi metinlerde tiplerden bazıları doğal olarak çizilirken bazıları da idealleştirilir. Yazarın çizdiği tip, gerçek hayatı da hatırlatabilir, çok abartılı da olabilir. Başarılı bir tip, temsilcisi olduğu tabakayı iyi temsil etmelidir.
Tip ile Karakterin Farkı:
Tipin toplumsal boyutu vardır. Karakter birey olarak ele alınır. Toplumsal sorumlar tip üzerinde işlenir. Karakter, kendisine ait olaylarla anlatılır.
7.Hakim bakış açısı, kahraman anlatıcının bakış açısı, gözlemci bakış açısı
8.Anlatmaya bağlı metinlerde verilmek istenen ileti ile bu iletinin karşısında olan düşünce temel çatışmayı oluşturur. Örneğin Tanzimat romanlarında “eski-yeni” çatışması sıkça görülür.
9.Üçüncü tekil kişidir.
10.Kullanılan dilin işlevi, kullanılan birimler(paragraf, dize, dörtlük), yazılış amaçları, temanın işlenişi, iletinin veriliş biçimi
11.İkisi de klasik tiyatronun özelliklerini taşır.
Tek perdeliktir.
Üç birlik kuralına uyulur.
Asil kişilere, devlet adamlarına ve tanrılara sıkça yer verilir.
12.Anlatmaya bağlı metin: mesnevi, hikaye, masal, roman, manzum hikaye
13.B
14.Göstermeye bağlı edebi metinler edebiyat, sosyoloji ve tarih bilimlerinin bilgileriyle incelenebilir.
15.Hepsi sahne sanatına aittir. Kişiler, olay, perde, sahne kavramları edebi metinle ilgilidir.

4.Ünite Öğretici Metinler

Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 177 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 177

Değerlendirme Sorularının Cevapları

1)yazılı, Midas’ın kırmızı teknesinin sırrı, konuları, trajedi-dram, gösteri sanatı-sahne sanatı
2)Teması, konunun işleniş biçimi, kişilerin özellikleri, perde sayısı tiyatro türlerini belirlemede etkilidir.
3)Tiyatro metninde ele alınan konu, kişilerin unvanları, statüleri, dil özellikleri, metinde anlatılan sosyal olaylar metnin yazıldığı zaman hakkında ipucu verir.
4)Tiyatro eseri sahne veya gösteri sanatlarının bir koludur.
5)Tiyatro ile sinema sanatı arasında benzerlikler vardır. Sinema, tiyatronun etkisiyle ortaya çıkmış bir sanat dalıdır.
6)Pandomim, yalnızca hareketler ve işaretlerle oynanan bir sahne oyunudur. Sessiz tiyatro olarak da bilinir.
7)YDDY
8)D
9)D

10)B
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 176 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 176

Anlama Yorumlama
1.
2.Oyun kişilerinin söz ve davranışlarını anlayıp yorumlayabilmemiz için tiyatro kişileri hakkında ayrıntılı bilgiler verilir.
3.Olay, sahnede canlandırılarak izleyiciye aktarılır. Karşılıklı konuşma(diyalog) biçiminde aktarılır.
4.Halil hapisten kaçmıştır.
5.Parantez içinde verilen açıklamalar ve metnin başında verilen paragraf olaylar hakkında bilgi edinmemizi sağlamaktadır.
6.
7.Metinde kısa cümleler kullanılması, kişilerin özellikleriyle ilgilidir. Kişiler köylüdür bu kişilerin  uzun edebi cümleler kurması beklenemez.
8.
9.Tiyatro, insana kendi hayatının zorluklarını ve neşeli yanlarını gösteren bir ayna gibidir.
10.Hacivat’ın gazel okumasıyla muhavere bölümü başlar. Hacivat’ın gazel okuması ve ardından seyirciyi selamlaması Karagöz oyununun değişmeyen özelliklerinden biridir.
11-12.Karagöz’ün her sözü yanlış anlaması onun bir cahil olduğu fikrini verebilir. Oysa Karagöz de en az Hacivat kadar bilgili ve kültürlüdür.
13.Metnin 19.yüzyılda yazıldığını düşünürsek kullanılan dilin Tanzimat döneminin ağır ve sanatlı dilinden etkilendiği sonucuna ulaşabiliriz. Hacivat’ın dili Tanzimat dönemini yansıtır. Karagöz ise halkın konuşma dilini kullanır.
16.Kral Midas’ın tanrılarla konuştuğu, hatta onları yatıştırdığı anlatılmaktadır. Midas, frigyalılar tarafından yarı tanrı yarı insan olarak bilinir.
17.Sakal, bilgiyi bilgeliği temsil eder.
18.Midas’ın tanrıları yarıştırması, Tanrı Apollo’nun Midas’ın kulaklarını eşek kulağına çevirmesi, kuyudaki suyun berberi duyup sırrı sazlara söylemesi, sazların rüzgara, rüzgarın da halka fısıldaması
19.Metinde cümle yerine dizeler kullanılmıştır.

20.Günümüzde yazılan trajediler klasik trajedilerden tema ve dil yönünden farklı olabilir.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 175 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 175

4.Metin Midas’ın Kulakları
35. Metindeki olay, kişilerin konuşmaları biçiminde düzenlenmiştir.
37.Metindeki kişiler: Midas, Apollon, Pan, berber, 1.Sakallı, 2.Sakallı
38.Berber dükkanı mekan olarak seçilmiştir. Olaylar Frigya devleti zamanında milattan önceki devirlerde geçer.
39.Trajedide toplumun asil ve üst düzey insanları ilk tanrılar, periler, tanrıçalar yer alır.
40.Metnin vermek istediği iki ileti vardır:
İnsan her koşulda sır tutmasını bilmelidir.
İnsanların övgüleri, bizim mükemmel olduğumuzu göstermez.
41.Metnin manzume gibi düzenlenmesi ile ahenk sağlanmıştır.
42. Trajedilerdeki üç birlik kuralı (olay-mekan-zaman) bu oyunda da görülmektedir. Olaylar Firgya döneminde geçer ve günlük bir olay ele alınır. Mekan, berber dükkanıdır. Olay ise Midas’ın kulakları hakkındaki sırdır.
43.Yazar bu trajedide klasik tiyatro geleneğini sürdürmektedir.
44.Tekerlemelerin bulunması, sırrın bir türlü çözülemediğini, bir bulmacaya döndüğünü göstermektedir.
45.Güngör Dilmen, 1959 yılında yazmış olduğu bu oyunla Sinema- Tiyatro Dergisi’nin birincilik ödülünü almıştır. Yazar tarihi bir kişilik hakkında tiyatro yazmakla kendi dönemindeki siyasetçilere ve devlet başkanlarına bir gönderme yapmıştır.
47.
 
Karagöz Oyunu
Trajedi
Farklılıklar
Halkın konuşma dili kullanılır.
Kişiler halktan seçilir.
Günlük yaşam konuları işlenir.
Ağır ve sanatlı bir dil kullanılır.
Kral, tanrı, prens gibi asil kişiler vardır.
Tarihi konular, savaşlar işlenir.
Benzerlikler
İkisi de insanın ve toplumun kusurlarının düzelmesi için çeşitli iletiler ve göndermeler verir.
İkisi de izleyici karşısında oynanır.
48. Eser dil, yazım tekniği yönünden klasik tiyatro döneminin izlerini taşımaktadır.

49.Midas’ın Kulakları adlı tiyatro metni klasik tiyatronun trajedi türüne aittir.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 171 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 171

3.Metin Karagöz’ün Bekçiliği
19.Hacıvat’ın perdeye gelmesi, gazel okuması, Karagöz’ün perdeye gelmesi, Hacıvat’ı dövmesi, Hacivat’ın Karagöz’den gazel okumasını istemesi, Karagöz’ün Hacivat’ı yanlış anlaması
20.Metindeki kişiler Karagöz ve Hacivat’tır.
21.Muhavere bölümünde herhangi bir olay yoktur. Bu bölüm karşılıklı konuşma şeklindedir. Karagöz oyununun sahnelendiği hayal perdesi mekan sayılır.
22.Hacivat kültürlü, şakacı bir insandır. Karagöz ise kaba ve cahil görünse de olayların sonunda aslında bilgili ve mantıklı bir insan olduğu ortaya çıkar.
23.Muhavere bölümü karşılıklı konuşmaya dayanır. Bu bölümde Karagöz her sözü yanlış anlar. Muhavere asıl sözlerin bulunduğu fasıldan bağımsızdır.
24.Fasıl bölümünde izleyiciye verilmek istenen mesaj şudur: Yaşadığımız sokağa ve mahalleye yabancıları sokmamalıyız.
25.Metinde geçen musîkî  makamları: Muhayyer kürdî, neva, evinç, ferahnak, segâh, acemaşiran, ferahza, hicaz, araban, saba,,,
26.Metinde anlatılan musiki makamları 13.yüzyılda kullanılamazdı. Anlatılanlar 19. Asrın özelliklerini taşımaktadır.
27.Metnin anlatıcısı, hayali adı verilen kişilerdir. Hayali, perdenin arkasındadır.
28.Karagöz’in konuşma dili halkın dilidir. Hacivat daha üst düzey bir dil kullanır. Tiyatro, toplumun her kesimine hitap eder.
29.Karagöz oyunu 13.yüzyıldan 19.yüzyıla kadar hayaliler tarafından ezberlenerek oynanmış, kuşaktan kuşağa aktarılmıştır. 19.yüzyılda yazıya geçirilmiştir.
30.Olay örgüsü yoktur. Yalnızca konuşmalar vardır. Özetleme yapılamaz.

31.Muhavere bölümünde söz oyunları, mecazlar ve yan anlamlar sıkça görülür. Bu bölümün amacı dilin ve sözlerin gücü kullanarak izleyiciyi güldürmektir. Yanlış anlama yoluyla güldürü oluşmaktadır.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 164 - 165 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 164-165

2.Metin
8. Vur Emri’nde günlük konuşma dili açık ve sade bir şekilde kullanılır. Alaylı Ömer Efendi metninde yöresel ağız özellikleri aşırı biçiminde kullanılmıştır. Vur Emri karşılıklı konuşmalarla sürdürülürken Alaylı Ömer Efendi metni yalnızca meddahın konuşmalarıyla sürdürülür.
9.Şair evlenmesi adlı metinden önce Geleneksel Türk Tiyatrosu ( karagöz, meddah, orta oyunu, köy seyirlik oyunları) vardı.
Karagöz: Hayali denilen ustaların çubuklarla perde arkasında oynattığı bir oyundur. Oyunun karakterleri deriden yapılır. Boyanır ve çubukların ucuna takılır.
Orta Oyunu: Köy, kasaba, şehirlerde bulunan boş meydanlarda oynanır. Başlıca karakterleri Kavuklu ve Pişekar’dır.
Meddah: İyi taklit yapan, çok güzel konuşan, hoş sohbet olan meddahların köy ve şehir kasabalarında yaptıkları konuşmalardır. Çok sayıda hikayeyi ezbere bilirler.
Köy Seyirlik Oyunları: Köylerde belli günlerde oynanan oyunlardır. Yörelere göre farklılık gösterebilir.
10.Modern tiyatro: Komedi, dram, trajedi, melodram
11.Geleneksel tiyatro türleri belli bir metne bağlı değildir. Bu oyunları oynayan kişiler rollerini sözlü gelenek yoluyla ezberler. Meddah çok iyi taklit yaparlar.
12.komedi-b, trajedi-c, dram-a, melodram-ç
13.a.Suçlular hapse atılır, askerler izin almaksızın evi arayabilmektedir. Sokak bekçisi var.
b. Mekan, kişilerin yoksulluğunun ve çaresizliğini somutlaştırır.
c. Tema firardır.
ç.Oyundaki kişilerin ağzından verilmektedir.
d.Oyunun başında dekorun tanıtılmasında tasvirlere yer verilmiştir.
e.Alıcıyı harekete geçirme işlevi
f.Modern tiyatronun dram geleneğini uygulamıştır.
g.Yapılan hatalardan ders çıkarma amacıyla yazılmıştır.
ğ.Bir insan hiçbir zaman tek başına suçlu değildir. Onun suç işlemesinde yakınlarının da ihmali vardır.
14.Metinsiz tiyatro türlerinde konu doğaçlama ve sözlü anlatım yoluyla okuyucuya aktarılır.
15.Bu kavramlar yalnızca tiyatro sanatına aittir.
16.Olay aktarılırken anlatma ve gösterme çeşitli hareketler, konuşmalar, jest ve mimiklerle gösterilir. Bunların tümüne genel bir ifadeyle “rol” diyebiliriz.
17.Metinlerde olaylar sahne ve perde örgüsüyle verilir. Her perde ve sahnede farklı bir olay ele alınır. Bu olay örgüsünün genel adı dramatik örgüdür.

18.Olay örgüsü: bir ses bir gölge, evin tasviri, Halil hakkında konuşmalar, Halil’in hapisten kaçtığını söylemesi, askerlerin kapıya dayanması
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 163 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 163

Çözümleme İnceleme
1.Metin
1.Metnin başında dekorla ilgili betimlemeler resim olarak da çizilebilir. Ancak gerçeği gibi canlı ve somut bir görüntüyü izleyiciye yansıtmaz.
2.Tiyatro, duygu ve düşünceleri, olayları canlandırarak somut bir halde yansıtır. Onu izleyen seyirci, kendisini olayın içindeymiş gibi düşünür.
3.Tiyatro, insanın zihninde, gönlünde bulunan güzel duyguların sahneye yansıtılmasıdır.
4.Metnin başında, olayın geçeceği yerin nasıl bir yer olduğunu belirtmek amacıyla dekor hakkında bilgi verilebilir. Bu dekor kişilerin sosyal statüsünü ortaya koyar.
5.Tiyatro, hem bir edebi tür hem de sahne sanatıdır.
6. Hem üzücü hem de sevinçli olayları işlediğine göre bu metnin türü dramdır.

7.Tiyatro metinleri de tıpkı öykü ve roman gibi belli bir olayı kişi, yer, zaman kurgusuyla ele alır ve bir olay örgüsü biçiminde dile getirir. Tiyatro metinlerinin tek farkı paragraf halinde değil karşılıklı konuşmalar biçiminde yazılmasıdır.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 160 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayınları )

Sayfa 160

Göstermeye Bağlı Metinler

Hazırlık
1.       “dekor, kostüm, rol, dram, jest, mimik..”
3.Tiyatro, seyircinin kolaylıkla görebileceği, yüksek bir sahnede oynanabilir.
4.Araştırınız.

5.Modern tiyatronun ortaya çıkmasıyla geleneksel Türk tiyatrosu önemini kaybetmiştir. Ancak  geleneksel tiyatroyu unutturan asıl faktör televizyon ve internet olmuştur.
Read more