10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 132 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Sayfa 132

13.Etkinlik
A)Şiirin ilk beytinde şair, kitapta anlatıldığı gibi mübalağa ve tezat sanatına yer vermiştir.
B)Şiirin 2,3,4,5,6 ve 7. Beyitlerdeki söz sanatları:
İkinci beyit: Tecahüliarif:Şair  dünyanın rengini bilmiyormuş gibi davranır.
Mübalağa: Şairin gözyaşları dünyayı kaplamıştır.
Hüsnitalil: Dünyanın rengini gözyaşlarından aldığını düşünmektedir.
Tenasüp: Gözyaşı, göz, su ile kubbe, dünya  kelimelerinde anlam ilişkiis vardır.
Üçüncü Beyit:
Açık istiare: Akarsu sevgilinin keskin bakışlarına, duvar ise aşığa benzetilir.
TenasüP: Kılıç, keskin, parça parça yarık kelimeleri arasında anlam ilişkisi vardır.
Teşbih: Sevgilinin bakışları keskin bir kılıca benzetilmiştir.
Dördüncü Beyit:
Ad aktarması: Kirpiklerin sözünü korkarak söyleyen  gönül değil dildir. Gönül sözüyle dil kastedilmiştir.
Tenasüp: Korkmak, çekinmek kelimeleri arasında anlam ilişkisi vardır.
Açık istiare: Su aşka benzetilmiştir.
Beşinci Beyit:
Teşbih: Sevgilinin yüzü güle benzetilmiştir.
Tevriye: Sele vermek sözü hem boş vermek hem de bolca su vermek anlamında kullanılmıştır.
Tenasüp: “Bahçıvan, gül, gül bahçesi” kelimeleri arasında anlam ilişkisi vardır.
Altıncı Beyit:
Teşbih: Su, siyahlığı yönüyle kalemin yazısına benzetilmiştir.
Kinaye: Kalem gibi sözüyle yüzdeki tüylerin özenle çizilmiş olduğu anlatılmaktadır.
Tenasüp: kalem, yazı kelimeleri arasında anlam ilişkisi vardır.
Yedinci Beyit:
Tezat: gül- diken kelimeleri arasında
Ad Aktarması: “Yanak” kelimesiyle sevgili kastedilmektedir. (parça- bütün)
Tenasüp: Yanak, kirpik kelimeleri arasında anlam ilişkisi vardır.
c)Şiirdeki imge ve söz sanatları anlatımın etkileyici ve derin bir özellik kazanmasına yardımcı olur.
ç)”Ahmed- Muhtar, Seyyit, Ensar, Şeb-i Miraç”  isimleri Peygamber efendimizle ilgili duygu ve düşüncelerin daha somut bir biçimde ifade edilmesini sağlamak amacıyla  kullanılmıştır.
3)Fuzuli Hz. Muhammed’e duyduğu sevgi ve hürmeti kendine özgü şiirsel ve felsefi bir üslupla dile getirmiştir. Bu sevgiyi doğrudan anlatmak yerine tabiatın en kutsal varlığı ve yaşam kaynağı olan “su” kavramı ile özdeşleştirerek dile getirmiştir.  Birçok beyitte suyu kişileştirmiştir.
4)Şiirdeki kelimelerin büyük bir çoğunluğu yan anlamda kullanılmıştır.
14.Etkinlik
b.Fuzuli’nin şiirinde peygamber sevgisi yoğun bir imge ve mecazla övülmüş, benzetmeler ve soyut ifadelerle derinlik kazanmıştır. Ağır ve süslü bir dille sunulan bu kasidenin  anlam boyutu da derinlerdedir.
5.a)
Arapça Kelimeler:Devvar, muhit, aceb, mürur, rahne, vehm, mecruh
Farsça Kelimeler: Eşk, ab-gun, divar, peykan, bağ-ban, gül-zar, dil, gubar
Arapça ve Farsça kelimeleri kullanmak, divan şiirinin dil ve anlatım geleneğinin bir sonucudur.
b)divan şiiri kaside geleneğine göre yazılmıştır.


Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 131 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Sayfa 131

1)Fuzûlî de Bâkî gibi 16. Yüzyılda yaşamış büyük bir divan şairidir. Dönemin sosyal ve siyasi ihtişamı onun şiirlerine de yansımıştır. Şiirlerinde güçlü bir ifade ve ince bir dil zevki vardır. İmge ve mecazların tasavvuf felsefesine özgü bir derinlikle ele alınır.
11.Etkinlik
A)Şiirin Özellikleri:
Birimlerin Sayısı: 32
Konu: Hz. Muhammed’in övülmesi
Uyak Düzeni: aa,ba,ca,da…
İlk Beyit: Matla
Son Beyit: Makta
Nesib Bölümünü Oluşturan Beyitler: 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15
Girizgah Bölümünü Oluşturan Beyitler: 16,17,18
Methiye Bölümünü Oluşturan Beyitler: 19,20
Fahriye Bölümünü Oluşturan Beyitler: 30
Dua Bölümünü Oluşturan Beyitler: 31, 32
Ölçü: Aruz
b. Şiir kaside nazım şekliyle yazılmıştır.
2)Şiirde(ilk altı beyitte) kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler:
Kelime
Gerçek Anlamı
Şiirdeki Anlamı
Ateş
Ateş
Aşk acısı
Kubbe
Üstü yarım küre biçimindeki yapı
Dünya
Keskin
Kesiyici, yaralayıcı
Etkileyici bakış
Yaralı
Bir hastalık veya darbe sonucu
Aşk acısı çıkan kişi
Gül
Bir çiçek türü
Sevgili
Tüy
Yeni çıkmış, küçük kıl
Tazelik, güzellik
 
12.Etkinlik
Eşk: Gözyaşı anlamındadır. “Sevgilinin aşkıyla aşığın gözünden akan su” anlamında kullanılmıştır.
Od: Ateş anlamındadır. Aşkın gönülde yaktığı ateştir. Su bile ateşi söndüremez.
Günbed-i Devvar: Dünya anlamında kullanılmıştır.
Peykan: Kirpik anlamındadır. Sevgilinin kirpikleri bir ok gibi aşığı yaralar.
Dürr: İnci demektir. Sevgili, bir inci gibi kıymetlidir.
Gül: Sevgili anlamındadır. Sevgili gül gibi güzel ve narindir.

Müjgan: Kirpik anlamındadır.
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 130 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Sayfa 130

10.Etkinlik
Şiirde beyitler arasında ses ve anlam uyumu vardır. Şiirin nazım birimi beyittir.
b.
1.Beyit:Gönülde sönmeyen ateş
2.Beyit:Gözyaşının dünyayı kaplaması
3.Beyit:Bakışın özelliği
4.Beyit: Gönlün güzellikten korkması
5.Beyit: Güzelliğin benzersizliği
6.Beyit: Gözlerin benzersiz olması
7.Beyit: Ağlayışın boşuna olmaması
8.Beyit: Güzelliğe muhtaç olma
9.Beyit: Güzelliği ve aşkı isteme
10.Beyit: Özlem
11.Beyit: Güzelliğin peşinden yürümek
12.Beyit: Kıskançlık
13.Beyit: Teselli
14.Beyit: Aşkın bedelini ödeme
15.Beyit: Güzelliğin tehlikesi
On Altıncı Beyit: Hz. Muhammed’in temiz yaradılışı
On Yedinci Beyit: Hz. Muhammed’in mucizeleri
On Sekizinci Beyit: Hz. Muhammed’in mucizeleri
On Dokuzuncu Beyit: Hz. Muhammed’in mucizeleri
Yirminci Beyit: Hz. Muhammed’in mucizeleri
Yirmi Birinci Beyit: Hz. Muhammed’in dostlarına ve düşmanlarına etkileri
Yirmi İkinci Beyit: Hz. Muhammed’in rahmeti
Yirmi Üçüncü Beyit: Suyun onu hep araması
Yirmi Dördüncü Beyit: Suyun ona olan bağlılığı
Yirmi Beşinci Beyit: Onu övmenin güzelliği
Yirmi Altıncı Beyit: Ona duyulan özlem
Yirmi Yedinci Beyit: Onun keramet ve bereketi
Yirmi Sekizinci Beyit: Onun her dileğinin kabul olması
Yirmi Dokuzuncu Beyit: Onun varlığının insanı rahatlatması
Otuzuncu Beyit: Onun layıkıyla övmenin zorluğu
Otuz Birinci ve Otuz İkinci Beyitler: Peygamberin şefaatini dileme
Şiirin Teması: Hz. Muhammed’e Duyulan Sevgi
—Okuduğumuz şiiri meydana getiren beyitlerin ortak paydası Hz. Muhammed’e duyulan sevgi ve özlemdir.

c.Şiirin beyitlerinden her biri peygamber sevgisini farklı bir yönüyle ele almıştır. Şiirdeki “su” imgesi berraklığı, saflığı, temizliği ifade eder.
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 129 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Sayfa 129

9.Etkinlik
Şiirin ilk beş beytinin ahenk ögeleri:
Aliterasyon: s, r, l
Asonans: e, i, a
Kelime tekrarı: Su
Uyak: -a(-e) su: redif
Ar:Zengin uyak
Ölçü: aruz ölçüsü

Söyleyiş Özelliği: Kaside türünün söyleyiş özelliklerine uygun bir üslup vardır. Şair anlattığı kişiyi(Hz.Muhammed’i) çeşitli imge ve mecazlarla, benzetmelerle övmektir.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 158 - 159 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 158

b.
Metnin Adı
Ait Olduğu Gelenek
Gülen Nar’la Ağlayan Ayva
Halk edebiyatı
Altay Türklerinin Yaradılış Destanı
İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı
Ferhat ile Şirin
Halk edebiyatı
Harname
Divan edebiyatı
Damda
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı
Karıncalı Kaya
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı
Ateşten Gömlek
Milli Edebiyat Dönemi
 
c. Edebi metinlerin dil ve yapı özellikleri farklıdır. Bu farklılığın nedenleri şunlardır:
Metnin yazıldığı dönemin sanat anlayışı, yazarın kendi tercihleri, ele alınan konu ve temaların farklılığı,
Anlama Yorumlama Cevapları
1.Yörük yiğidi demirçarık demir asa olarak yola çıkar.
2.”Yörük yiğidi, bey” gibi unvanları vardır. Bu unvanlar günümüzde kullanılmaz.
3.Masal kahramanının yaşadığı olaylar, karşılaştığı kişiler gerçek yaşamda görülmez.
4.Bir insanın gönlünü kırdıysan mutlaka telafi etmelisin.
5.Destanda çok sayıda tanrı ve bu tanrıların her birinin farklı özellikleri, farklı uzmanlık alanları görülür. Tanrı ile birlikte şeytan da vardır.
6.Destandaki dini motifler, destanın çok tanrılı dinlere inanılan dönemlerde oluştuğunu gösteriyor.
7. Dönemin mimari ve teknik imkanları gereği köşk ve saray gibi yapılar görülür.
8.Saz aşıkları tarafından anlatılan halk hikayelerinde anlatıcı sık sık anlatımı keser, açıklamalar yapar.
9.Ferhat ile Şirin evlenselerdi bu hikaye günümüze ulaşamazdı. Hikayede aşkın gücü ve insanın aşk karşısındaki durumu anlatılır.
10. Harname, insanların sözünde durmamasını, yalan söylemesini eleştirir.
11. eşek: haksızlığa uğrayan, hakkını aramayı bilmeyen insanlar
Yaşlı eşek: Tecrübeli, akıllı insanlar
Öküz: Doğuştan şanslı, bahtı açık, zengin insanlar
12.
13. Bir olay örgüsü, şiir biçiminde ve dizeler halinde yazılmıştır. Kelimeler genellikle gerçek ve yan anlamda kullanılmıştır.
14.
15.Yanlış inançlar ve hurafeler, insanların doğayı tahrip etmesi
16.Yazar kahramanı konuştururken herkesin anlayabileceği ve etkilenebileceği bir dille olayları yansıtmaya dikkat etmiştir.
17.
18.Ateşten Gömlek romanındaki kahramanlar yazarın Kurtuluş Savaşı’nda vatanı kurtarma mücadelesi veren aydın insanlardan izler taşırlar.

Sayfa 159

Değerlendirme Sorularının Cevapları

1)Destanlar artık yazılmamaktadır. Bir milletin ulus mücadelesini, acılarını, doğal felaketleri dile getirir.
2)Masal,destan, halk hikayesi, hikaye, roman- olağanüstü, olaylar- Tanzimat- yaşanması mümkün

4)B
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 156 - 157 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 156

Çözümleme inceleme
2.
Metnin Adı
 Yazarı
Teması
Dilin Hangi İşlevde Kullanıldığı
Türü
Türün Özelliğini Hangi Yönüyle taşıdığı
Yazılış Amacı
Gülen Nar’la Ağlayan Ayva
Eflatun Cem Güney(anonim)
Cesaret
Sanatsal işlev
Masal
Dev, Kaf Dağı
Kimseyi kırmamak gerektiğini sezdirmek
Altay Türklerinin Destanı
Anonim
Yaratılış
Sanatsal işlev
Destan
Mitolojik unsurlar
İnsanın nasıl yaratıldığını sezdirmek
Ferhat ile Şirin
Ali Püsküllüoğlu
Aşk
 
Halk hikayesi
Hem manzum hem de mensur olması, aşk konusunu işlemesi
Aşkın gücünü sezdirmek
Harname
Şeyhî
Haksızlık, adaletsizlik
Şiirsel işlev
Mesnevi
Olay örgüsü olması, beyitlerle yazılması
Haksızlıkları düşündürmek
Damda
Orhan Veli K.
Düşüncesizlik, patavatsızlık
Şiirsel işlev
Şiir
Dizeler halinde yazılması, anlamın etkileyici olması
Doğanın tahrip edilmesine engel olmak
Karıncalı Kaya
Osman Şahin
Doğanın tahrip edilmesi
Sanatsal işlev
Öykü
Serim- düğüm- çözüm esasına göre olay örgüsü olması
Doğanın tahrip edilmesine engel olmak
Ateşten Gömlek
Halide Edip ADIVAR
Vatan aşkı
Sanatsal işlev
Roman
Olay örgüsüne sahip olması, ayrıntılı olması
Vatan sevgisini sezdirmek
 

Sayfa 157

4. Öğretici metinler düz bir ses tonuyla okunur. Sanatsal metinler ise duyguyu ön plana çıkaracak şekilde vurgu ve tonlamaya dikkat edilerek okunur.
5.a
Metnin Adı
Dil ve Yapı Özellikleri
Gülen Nar’la Ağlayan Ayva
Masal türüne özgü klişe sözlere yer verilmiştir.
Altay Türklerinin Yaradılış Destanı
Eski Türk yaşamını ve kültürünü yansıtan kelime ve cümlelere yer verilmiştir.
Ferhat ile Şirin
Halk kültüründen gelen söyleyiş özellikleri görülür. Anlatım açık ve akıcıdır.
Harname
Divan edebiyatının ağır ve sanatlı dili kullanılmıştır.
Damda
Dil oldukça sadedir.
Karıncalı Kaya
Açık ve sade bir dili vardır.
Ateşten Gömlek
Açık, sade bir anlatımı vardır. Betimlemelere, ruh tahlillerine geniş yer verilmiştir.

  
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 138 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 138

Anlatma Esasına Bağlı Metinleri Okuma

Hazırlık
1.Destanların yazılış amacı; milletin ortak değerlerinin unutulmamasını sağlamak, ortak bir kültür eseri oluşturmak, insana nerden geldiğini ve hangi aşamalardan geçtiği konusunda bilgi vermek
2.Edebi metinlerin okunuş amacı, dinleyiciye bir duyguyu sezdirmektir.
3.Mesnevilerin yapı özelliği şiire, anlatım ve konu özelliği düz yazıya benzer. Olay örgüsü, mekan ve kişi vardır. Bu yüzden mensur olarak kabul edilir.
4.
Halk Hikayesi
Manzum Hikaye
Manzum- mensur karışımı eserdir.
Sözlü gelenekten gelmiştir.
Aşk, kahramanlık, ayrılık gibi konuları işler.
Manzum kısımlar türkü biçiminde, saz eşliğinde okunur.
Destan ve masaldan etkilenmeler vardır.
Zaman ve mekan belirsizdir.
Halk dili ve kültürüne yer verilir.
Şiir biçiminde yazılan olaya dayalı metinlerdir. Öğretici özelliğe sahiptir.
Toplumsal sorunları öğüt verici üslupta yansıtır.
Dörtlük, beyit, bent biçimleriyle yazılır.
Edebi bir dille yazılır.

  
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 134 - 135 - 136 - 137 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 134 - 135 - 136 - 137

Değerlendirme Sorularının Cevapları

1)DDYYD
2)Metnin Zihniyeti: sosyal yapı, ekonomik etkiler, siyasi etkiler, kültürel etkiler, toplum sorunları, eğitim düzeyi, düşünce yapısı, sanat anlayışları, yazarın duygusu, anlayışı
3)C
4)olay-kişi-zaman, olay-olaylar, sonuç, estetik, gerçekliği
5)D
6)Anlatmaya bağlı metinlerde kişi ve mekan birbiriyle uyumlu olmalıdır.
7)Masallar ve destanlar gerçekliği ikinci plana atan, olağanüstü olaylara yer veren metinlerdir. Bu metinlerde zaman ve mekanın belli olması gerçekliğe aykırı olur.
8) Masal, destan, hikaye, roman türleri insanı merkez kabul eder, insana doğruyu ve iyiyi sezdirir.
9. düşünceler- bütünlükten, olaylar, düşünceler
10. Anlatmaya bağlı metinlerdeki tema diğer sanat dallarında da işlenebilir.
11.Temayı destekleyen düşünceler yazarın ağzından değil, kişilerden birinin aracılığıyla verilir. Metindeki farklı düşünce ve anlayışların çatışmaları kişiler tarafından ortaya konur.
12.B
13.Kerkenez  ve Bando Takımı adlı metinlerin anlatıcısı aynı zamanda olayı yaşayan kişilerdir.
14.yazarı- metnin, bakış açısı, hakim-kahraman-gözlemci, anlatıcı
15. Sanatsal işlev
16. Metinlerin dili edebi ve sanatsal bir özellik taşır. Dil, temayı ortaya koyacak şekilde düzenlenir.
17. Anlatıcı, sahip olduğu eğitimi ve kültür düzeyine, sosyal statüye göre dilin özelliklerini belirleyebilir.
18D
19.E
20.etkilenir-yazılan, anlayışa
21)Edebi eserler, kendilerinden önceki dönemlerin dil, üslup, biçim ve sanat anlayışından etkilenerek ve bu etkileri metne yansıtarak edebi geleneği devam ettirir.
22)Yazarın kullandığı cümleler, yaptığı benzetmeler, düşünce ve duygularını aktarış biçimleri, kullandığı yapı ögeleri onun sanat anlayışını ve bağlı olduğu geleneği ortaya koyar.
23.C
24.B
25.Bir metnin en temel ögesi temadır.
26.alüminyum- yazılış amacı ve anlatım, paragraflara
27.  İlk metin herkesin kabul edeceği, kişiden kişiye değişmeyen, öğretici bir metindir. İkinci metin ise yabancı olma duygusunu dile getirmiştir.
28.B
29.Metin ile yazar arasında ilişki kurabilmek için metinde şunlara dikkat edilir:
Yazarın kullandığı dilin niteliğine, ele alınan konuya ve temaya, yazarın hayat hikayesine, eserdeki kişilerin yazarla benzer yönlerine
30. metin-hayat, eserinde

31.DYDDY
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 132 - 133 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 132 - 133

Anlama Yorumlama
1.Babası öldükten sonra annesi Ali Bey’i okutmuş, özel hocalar tutarak yabancı dil öğrenmesini sağlamıştır. Annesinin amacı, oğlunun kimseye muhtaç olmaması, kendi ayakları üzerinde durmasını istemesidir.
2. Tanzimat döneminde yaşayan yazarlar genellikle Anadolu hayatını bilmeyen İstanbul dışına çıkmamış kişilerdir.
3. İntibah romanının yazıldığı dönemde Alaturka saat kullanılıyordu. Günümüz saatiyle 7-8 saatlik bir fark vardır. Atatürk, 1926’da uluslar arası saat ve takvim uygulamasını başlatmıştır.
4. Toprakların susuzluğu, tarım alanlarının verimsizliği günümüzde de görülen sosyal sorunlar arasındadır.
5. Suyun gelmesi tarım alanlarının (Uluova’nın)  yeşermesini, bereketli olmasını sağlayacaktır.
6. Bir fabl olan bu eserde verilmek istenen ders en son cümlede yer almıştır. Bu, fabl türünün özelliğinden kaynaklanmaktadır.
7. Çok övünen insanlar, başarısız olduklarından mahcup ve komik duruma düşerler.
8. Deli Dumrul günümüzde yaşasaydı İstanbul’a köprü yaptıramazdı.
9. Manzum ve mensur karışımı biçimindeki bir anlatım Dede Korkut hikayelerinin  tümünde vardır. Olaylar mensur olarak verilir. Kişiler arasındaki konuşmalar ise manzum olarak ve kopuz eşliğinde, ezgili biçimde söylenir.
10. Deli Dumrul cesur ve güçlü bir Türk yiğididir. Kılıç ve at kullanır. Deli Dumrul, İslam kültürünün Türkler arasında yayılmaya başladığı 10, 11 ve 12. Yüzyılların insan tipini temsil eder.
11. Adaya Vapur metnindeki genç, İstanbul’a Anadolu’dan gelmiş olabilir.
12. Genç ve güzel bir kızın ada vapurunu sorması üzerine delikanlı cevap veremez veya cevap veremediği için utanıp kızarır. Delikanlı bu ezikliğinin etkisiyle memurluktan soğur.
13. Adaya Vapur metninde duygulara daha çok yer verilmiştir.
14. Pin-Man, kimsenin yapamayacağı bir işi öğrenmek, böylece herkesten farklı olmak istemiştir.  İnsanın tutkulu olması, başarılı olmak için mücadele etmesi, bir hedef belirleyerek o hedefe doğru azimle gitmesi güzel bir özelliktir.
15.Yusuf sabırlı, akıllı ve mantığıyla hareket eden bir insandır. Yusuf ve oğlu, Koca Öküz’ün ölümüne üzülmüşlerdir.
16. Yusuf, Koca Öküz’ün işsiz kalmaya alışık olmadığını, işsiz kalınca canının sıkıldığını söyler.
17. Koca Öküz, hayatı boyunca boynunda bir boyundurukla tarlada çalışmıştır. Öldüğünde bu tutsaklık ve kölelik hayatından kurtulmuş olur.
18. Boş Bilgi metninin teması, günümüzde sonu ve faydası olmayan işlere zaman ayırmak şeklinde görülebilir. Koca Öküz metnindeki tema ise insanın yoksulluk, sefalet gibi sıkıntılardan kurtulma isteğini ortaya koyar.
19.
20. Metinlerin ikisinde de evrensel bir tema ele alınmıştır.
21. Alişim’in Kaşları metninde Aliş’in nasıl bir kişiliğe sahip olduğu, nasıl bir yerde çalıştığı ve hangi koşullar altında yaşadığını okuyucuya sezdirmek için mekan tasvirlerine sıkça yer verilmiştir.
22. Mekan tasvirlerini metnin kişisi yapsaydı gördüklerimizin gerçekçi ve tarafsız olduğunu söyleyemezdik. Yazar ise her şey olduğu gibi yansıtır.
23. Yaşanan olaylar sabahın erken saatlerinde yaşanıyor.
24. Anlatıcı(Şehrazat), Alaaddin, anne, cin
25. Metni yazan kişi aslında yazarın kendisidir. Mektubun dili, onu yazan insanın konuşma biçimini ve kültürünü yansıtmalıdır. Bu nedenle yazar, bir Anadolu kadınının ağzıyla böyle bir mektup yazmıştır.
26.
27. Sampo, mutluluk ve bereket getiren bir değirmendir.
28. Yere kök salan bir değirmen, onu söküp çıkaran bir sihirli öküz, denizin kızıp köpürmesi gibi olaylar gerçekle ilgisi olmayan fantastik kurgulardır.
29. Aralarında asırlar olmasına rağmen iki metin arasında benzerlikler bulunması, iki metinde de evrensel ögelere ve temalara yer verildiğini, ikisinin merkezinde de insan olduğunu gösterir.
30.
31. Masal, destan ve efsane gibi edebi türler her çağda ilgiyle takip edilir. Bu metinler insanı günlük yaşamın sıkıntılarından uzaklaştırır.
32. Şehirde yabancı bir insan olduğunu düşünür. Kendi benliğini arar.
33.
34.
35. “Ben” ve “Alüminyum” adlı  metinlerin paragrafları ile “Be- Dîden-i Süheyl Be- Nakş-ı Kubbe” adlı şiirin beyitleri anlam bütünlüğü taşır. Başlıklar da metnin anlamını tamamlar.
36. Kullanılan dil, metinlerin yapısına ve anlamlarına uygun olur. Ben adlı metinde ruh tahlillerine yer verilir. Alüminyum adlı metinde açık, sade, yalın bir dil kullanılmıştır. Süheyl’in anlatıldığı şiir ise mecazlar ve sanatlarla yüklüdür.
37.
38. Günümüzde mesnevinin yerini öykü ve roman türleri almıştır. Öykü ve roman daha geniş bir anlatıma sahiptir. Sınırlayıcı ögeler yoktur.
39. Olayları düz yazı biçiminde anlatmak daha kolaydır.
40.
41. Olayları yaşamak mümkündür.
42. Çatışma adlı metnin kahramanı ölü bir kadını hayal eder. Bu kadın büyük bir olasılıkla onun annesidir.
43. Hikaye iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde anlatıcı gördüğü bir rüyayı anlatır. İkinci bölümde ise geçmişten gelen yaşantıların etkisiyle bazı hayallerini ve çağrışımları dile getirir.

44.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 131 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 131

58.
Aranacak Özellikler
İntibah
Telgraf
Bin Bir Gece Masalları
Kalevala
Mesnevi
Metnin Teması
Kültürel bozulma
Yoksulluk
Baht, talih
İnanmak ve başarmak
İlahi aşk
Metindeki olay örgüsünün nasıl oluştuğu
Ali Bey’in başından geçen olaylar paragraflar halinde verilir.
Köylünün su sorunu paragraflar halinde verilir.
Anne ve Alaaddin’in konuşmaları paragraflar halinde verilir.
Mitolojik olaylar paragraflar ve şiir halinde verilir.
Beyitler halinde verilir.
Olayın insana özgü hangi gerçekliği verdiği
Özünden uzaklaşma
İnsanların geçim sıkıntısı
Aladdin ve annesinin geçim sıkıntısı
Doğal koşullarla mücadele
İnsanın Allah inancı
Kişi- zaman- mekan bütünlüğünün nasıl oluştuğu
Ali, Tanzimat döneminin insan tipini yansıtır
Köylüler tarımla uğraşır. Dönemin en önemli sorunu susuzluktur.
Alaaddin’in evinin boş ve bakımsız olması
Kişilerin güçlü ve sihirli olmaları
Süheyl’in kuledeki yansımaya aşık olması
Dil özellikleri
Ağır ve süslü bir dil
Açık ve sade bir dil
Açık ve sade masalımsı bir dil
Açık, sade ve epik bir anlatım
Ağır ve süslü dil
Metinde tasvir tahlil olup olmadığı
Çamlıca’nın tasviri, Ali’nin ruh hali
Köyün tasviri
Tasvir yok
Pojhela köyünün kısa tasviri
Tasvir yok, Süheyl2in ruh hali
Metinde dilin hangi işlevde kullanıldığı
Sanatsal işlev
Sanatsal işlev
Sanatsal işlev
Sanatsal işlev
Sanatsal işlev
Metnin hangi edebiyat geleneğiyle oluşturulduğu
Roman
Hikaye
Masal
Destan
Şiir

  
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 129 - 130 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 129 - 130

17.Metin Çatışma
52. Sait Faik Abasıyanık’ın hayatı ve eserleri için eokullise.com sitesini ziyaret ediniz.
53. Sait Faik’in hayatında İstanbul’un ve Adalar’ın önemli bir yeri vardır.
54. Hikayenin teması yalnızlıktır.
55. Yazar avare, oldukça rahat, hatta işsiz bir hayat sürmüştür. Öğretmenliği bıraktıktan sonra yalnızca öykülerinden kazandığı parayla geçinmiştir.
56.Metinden hareketle o dönemde gençlerin ve talebelerin fes taktıklarını, lacivert takım elbise giydiklerini, memurların tramvayla işe gittiklerini anlamaktayız.

57. Sait Faik, öykülerinde günlük hayatla ilgili her konuyu seçmiş, geniş bir konu çerçevesine sahip bir yazardır.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 127 - 128 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 127 - 128

15.Metin
45. Yan ve mecaz anlamlı kelimelere yer verilmemiştir. Bilimsel metinlerde kelimeler gerçek anlamda kullanılır. Kavramlar ve terimlere sıkça rastlanır.
16.Metin
47.
Aranacak Özellikler
Ben
Mesnevi
Metnin Yapısı Nasıl Oluşmuştur?
Düz yazı biçiminde paragraf birimleriyle oluşmuştur.
Beyitler halinde yazılmış bir şiirdir.
Metnin anlatımı nasıl oluşmuştur?
Açık, sade bir dille hayal ve düşünceler dile getirilmiştir.
Şiirsel ve felsefi bir anlatım vardır.
Metnin Teması
İnsanın kendine yabancı olması
Aşk
Metinden Ne Öğrendiniz?
İnsan yaşamak istediklerini yaşayamazsa her şeye yabancı olur.
Aşk ateşi insanı hayatından bile ayırır.
 
48. Mesnevide Süheyl’in gördüğü yansıma somut bir insan resmi değil, ilahi bir yansımadır. İlahi aşkın bütün ağırlığını ve sarhoşluğunu yaşayan Süheyl, bu aşkla ölmüştür.
49. Ben adlı metindeki ilk paragrafta “ yabancı, ışık, uzak, yakıyorum” gibi kelimeler çok anlamlılığa uygundur.
50. Metnin kahramanı aslında kaybolmamıştır ve şehre yabancı değildir. O yalnızca kendisiyle hesaplaşan, iç dünyasındaki sorulara yanıt arayan, ikilemlerle (gerçek ve hayalle) boğuşan bir insandır.
51.
Aranacak Özellikler
Ben
Alüminyum
Mesnevi
Metnin Yazılış Amacı
İnsan ruhunun derinliklerini, gerçekle hayal arasındaki ince çizgiyi sezdirmek
Alüminyum elementinin özelliklerini öğretmek
Aşkın ve ilahi güzelliğin gücünü sezdirmek
Metnin yazılış amacı, metindeki anlamda nasıl etkili olmuştur?
Duygu ve hayallerin karmaşıklığı ile etkili olmuştur.
Alüminyumun farklı özellikleri açıklanmıştır.
Süheyl’in Kubbedeki resmi görmesiyle olmuştur.
Metnin yazılış amacı, sezdirmek istediği anlam değerini verebilmiş midir?
Yabancılık durumunun anlamı sezdirilmiştir.
Açıklama yoluyla amaca ulaşılmıştır.
İlahi aşkın gücü sezdirilmiştir.

  
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 125 - 126 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 125-126

14.Metin Ben
42. Şehirde bir yabancı olduğunu düşünen bir insanın kendi hayal dünyasındaki arayışları, çözümlemeleri,ruhundaki gidiş gelişler anlatılmaktadır. Metin olaya değil, düşünceye ve hayale dayalı olduğu için özetlenirken olay örgüleri ortaya belirgin olarak çıkmaz.

44. Hayale ve soyut anlatıma ağırlık veren metinler her okunuşta farklı anlamlar verir.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 124 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 124

13.Metin
37. Karıncalar metnindeki mitolojik öğeler; Pan, Hermes, Sirkinis, peri kızları,
Metin, bu mitolojik öğeler bakımından Kalevala adlı metinle benzerlik göstermektedir.
38. Karıncalar metninin giriş bölümü, masallardaki gibi olağanüstü olayların anlatılmasıyla başlar. Daha sonra günümüz gerçekliğini yansıtan asıl olaya geçilir.
39.                                         Metinde Kullanılan Kelimeler    Cümle Yapısı                  Anlatıcının Bakış Açısı
Kalevala
Mitolojiyle ilgili kelimeler, Anadolu yöresine ait sözler
Genellikle kurallı cümlelere yer verilmiştir.
Hakim bakış açısı
Padişah ile Çocukları
Masal türüne özgü kelimeler
Genellikle kurallı cümlelere yer verilmiştir.
Hakim bakış açısı
Karıncalar
İlk bölümde mitolojiyle ilgili kelimeler, sonraki bölümde gündelik hayata ait kelimeler
Genellikle kurallı cümlelere yer verilmiştir.
Hakim bakış açısı
 
40.
a.
Metin adları
Kendinden Önce Oluşan Metnin Türü
Hangi Türden Etkilendiği
Kendinden Sonra Yazılan Hangi Türe Kaynaklık Edebileceği
Kalevala
Fantastik metin, destan
Destanlardan
Fantastik romana ve öyüklere
Padişah ile Çocukları
Destan
Efsane
Hikaye, roman
Karıncalar
Masal
Destan, fantastik metinler, halk hikayesi
Roman
 
b. Kaynaklık edebilir.

41.Samim Kocagöz, Cumhuriyet dönemi hikayeciliği geleneğine bağlı kalarak eserini yazmıştır
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 121 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 121

12.Metin
b.  Kalevala’da “ az giderler, uz giderler, dalga aşar, düz giderler” ; Padişah ile Çocukları’nda “ Bir varmış bir yokmuş, gel zaman, git zaman” şeklinde klişeleşmiş ifadeler vardır.

36. Kalevala metninin bir bölümü Padişah ile Çocukları metnine eklenirse metnin anlam bütünlüğü bozulur.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 118 -119 - 120 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 118-119 120

11.Metin
33.Kalevala, Finlandiya’ya ait bir destandır. Destanlar epik, şiirsel bir anlatımla söylenir. Bu nedenle Kalevala adlı metinde düzyazıyla birlikte şiirler de yer alır.
34.Vainamoinen’in annesi İlmator gibi olağanüstü özelliklere sahip olduğu görülmektedir.
35.

a.Destanların çoğu yazılı dönemden önce oluşmuştur. Bu destan da yazılı dönemde önce oluşturulmuştur. Destanda çok tanrılı inanç vardır.
Read more