9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 116 - 117 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 116-117

8.Metin- 9.Metin
26. Alişimin Kaşları adlı metnin anlatıcısı, bize olayları Şehrazat’a anlattırır. Şehrazat’a anlattırır. Azarın olayları kahramanlardan birine anlattırdığı bakış açısına “ kahraman anlatıcının bakış açısı” denir.
27. Bin Bir Gece Masalları adlı metnin yazarı olayları Şehrazat’ın ağzından nakleder.
10.Metin
28.
a.Paragraftaki anlatıcı her şeyi biliyor. İlahi bakış açısıyla olayı anlatıyor.
b. Paragraftaki anlatıcının bilgisi, kahramanların birinin bilgisiyle sınırlıdır. Kahraman, anlatıcının bakış açısıyla olayı anlatıyor.
c. Paragraftaki anlatıcı, bir kamera tarafsızlığıyla olup biteni ifade ediyor. Gözlemci, anlatıcının bakış açısıyla anlatıyor.
29.
Betimleme:
Alişimin Kaşları: Yayınevinin bulunduğu sokak ve cadde betimlenmiştir.
Bin Bir Gece Masalları: betimleme yok
Anne Kalbi: Betimleme yok
Açıklama:
 Alişimin Kaşları: Aliş’in tramvaya binişi.
Bin Bir Gece Masalları: Metin açıklama yoluyla oluşturulmuştur.
Anne Kalbi: Açıklamaya dayalı anlatım vardır.
Tahlil:
Alişim’in Kaşları: Bilet parasını vermek üzereyken aklından geçenler
Bin Bir Gece Masalları: Tahlil yok
Anne Kalbi: Annenin duyguları, kendi ifadeleriyle tahlil edilmiştir.
30.hafifledi: azaldı, kesildi
Köprüye yaslanmışlar: köprüye yanaşmışlar
Sabah uykusuna dalmışlardı: Henüz iş başlamamıştı
Dünyalar benim oldu: çok sevindim
Selam göndermişsin: Beni hatırlamışsın, unutmamışsın
Bu kelime ve kelime grupları yan ve mecaz anlamlarda kullanılmıştır. Metinlerde dil sanatsal işlevde kullanılmıştır.
31. Metinlerde kelime ve kavramların yan ve mecaz anlamlarda kullanıldığını bilmekteyiz.
32.
Alişim’in Kaşları: Hımm, vah vah, yaa!, göz atmak, gururuna yedirememek, hafiflemek, dağılmak, altın sarısı, ilk, açık mavi, Mevsimin ilk ışıkları altın sarısına benzetilmiş, Gururuna yediremedi, Matbaanın kapısındaki gürültü biraz hafifledi, Tünelden sıcak sıcak bir makine kokusu yayıldı, Denizden gelen rüzgar, koltuğun altındaki gazeteleri buruşturdu.

Anne Kalbi: Ahmedim yavrum!- akşam sabah, garip garip, alım satım- alameyordum, gomşu gidiyom, amanın- bir, iki, yiğit- Dünyalar benim oldu- Geceleri hep düşüme giriyorsun- Dün senin bulunduğun memleketten bizim gomşu Hasan Efendi geldi- Kim bilir ne kadar işlerin vardır da bana mektup yazamazsın.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 115 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 115

7.Metin Koca Öküzün Ölümü
Tema : Yoksulluk
Temayı besleyen düşünceler: Koca Öküz’ün nehrin karşı tarafına geçmek istemesi ve bataklığa saplanıp kurda kuşa yem olması, Yusuf’un koca öküzle kendisi arasında bir benzerlik kurması ikisinin de bahtsız olması ve hayatta hep ezilmesidir.
23. Metnin yazıldığı dönemde yaşayan köylülerin yoksul oldukları, ekip biçtikleri bir iki tarla ve bir öküzden başka gelirlerin olmadığı anlaşılmaktadır. Köylülerin yoksulluğu metnin temasını besleyen, güçlendiren bir özelliktir.

24. Koca Öküzün Ölümü adlı metnin kendi dönemine ait sosyal yaşamın özelliklerini daha iyi yansıttığını söyleyebiliriz.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 113 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 113

6.Metin Boş Bilgi
20.Olaylar: Pim-Man’ın ejderha öldürme mesleğini yapmak istemesi, Bu mesleği öğrenmek için Ma-Pen adlı birine beş yıl boyunca tüm parasını vermesi, mesleği öğrendikten sonra hiçbir yerde iş bulamaması

21.Masalın amacı, gereksiz bilgilerin peşinde koşmanın insana neler kaybettireceğini öğretmektir. Bu yüzden masala “Boş Bilgi” başlığı konulmuştur.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 110 - 111 - 112 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 110- 111-112

Adaya Vapur: Memur olmanın heyecan ve mutluluğu, muayene öncesinde gerginlik, tedirginlik, kuşkular, korkular, bir tanıdıkla İstanbul’a geliş
8. Olay Örgüsü: Memurluğa hak kazanma, İstanbullu bir kızın ada vapurunu sorması
Olayın nedeni: Olay, İstanbul’a gelmek ve İstanbul’u tanımaktır. Bu olayın nedeni memur olmaktır.
Olayın sonucu: İstanbullu kızın sorusuna yanıt veremeyen yazar, İstanbul’u iyi tanımak,  her yeri bilmek gerektiğini anlar.
9. Aksoylu Timsaha Karşı adlı metinde yazar duyduğu olayı olduğu gibi aktarmıştır. Deli Dumrul hikayesi de yazarın duyduklarını anlatması sonucunda oluşmuş bir metindir. Adaya Vapur adlı metinde anlatılanlar, yazarın yaşadığı, tanık olduğu olaylardır.
11.Metinde insana ait özellikler değiştirilerek verilmiştir.
12.Çevremizde tıpkı tilki timsah gibi kendi geçmişiyle, kendi soyuyla gereğinden fazla övünen insanları görebiliriz. Deli Dumrul’un aşırı güçlü ve cesur olması, gerçeklikle ilişkisini bir ölçüde zayıflatmıştır.
13.Yalan söyleyen övünen: Timsah
Dobra konuşan: Tilki, Deli Dumrul
Sonunu hesaplamadan konuşan, cahil: Timsah, Deli Dumrul
Geleceğe ilişkin hayalleri olan ama bazı insanlar yüzünden hayallerinden vazgeçen: Adaya Vapur metninin yazarı
14.Gencin arkadaşı, bencil ve cimri bir insandır. Teyzesinin evinde sadece kendisinin kalabileceğini söylemiş; genci misafir etmemiştir. Bu insanın bencilliği ve cimriliği kendine özgüdür ve o dönemde belli bir toplum kesimini temsil etmez. Bu nedenle gencin arkadaşı karakterdir.
15. Su kenarı, Çay kenarı-köprü-Deli Dumrul’un evi, İstanbul-Boğaz, deniz kenarı
16.Bu iki hikayede geçen zaman belli değildir. Olayların hangi tarihte, hangi çağda, yaşandığı söylenmemiştir. Masal, efsane ve halk hikayelerinde belli bir tarih gösterilmez.
17.kişiler: Deli Dumrul, yöredeki insanlar, ölen yiğit, Azrail
Zaman: Zaman belirsizdir. Metinde bir iki gün süren bir olay anlatılmıştır. Azrail genellikle gece vakti gelir.
Mekan: Köprü, çay kenarı, Deli Dumrul’un evi
18.Memur ile İstanbul arasında bir bütünlük vardır. Memur olacak gencin İstanbul’da kalacak yerinin olmaması, İstanbul’u iyi bilmemesi olayın kilit noktasıdır.
Tilki memur olma hayali kuramaz. Çünkü böyle bir hayal hem gerçeklikle örtüşmez hem de metnin vermek istediği anlam bir katkı sağlamaz.
19.Olay: istanbul’a memuriyet için muayene olmaya gitmesi
Kişi/Kişiler: Genç arkadaşı, kız, teyze, enişte
Mekan: İstanbul
Zaman: Günümüze yakın bir zaman dilimi

Bu öğeler olmasaydı hikayenin kurgu ve yapı yönü eksik olurdu. Verilmek istenen ana düşünce okuyucuya tam anlamıyla iletilemezdi.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 108 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 108

b. Metinlerin vermek istediği ileti veya anlam aynıdır. İnsan, kendini bilmeli gücünün yetmeyeceği işlere kalkışmamalıdır.
c. Aksoylu timsaha Karşı adlı metinde kısa bir paragraftan sonra tilki ile timsah arasında geçen konuşmalar verilmiştir. Deli Dumrul hikayesinden alınan bölümde anlatım birimi olarak hem paragraf hem de bentler halinde şiirler kullanılmıştır.
ç. Metinlerin anlatım birimleri paragraflarla oluşur. Her paragraf ana düşünceyi destekleyen ve ana düşüncenin ortaya çıkmasına yardım eden bir olaydan, durumdan veya düşünceden söz eder.
d. Metnin anlam birimleri (paragraflar ve cümleler) arasında hem anlamsal hem de yapısal bir bağ vardır.
e.Aksoylu Timsaha Karşı metninde iki olay vardır: ( tilki ile timsahın konuşmaları, timsahın düşünmeden söylediği bir sözünden dolayı tilki tarafından küçük düşürülmesi)

Deli Dumrul hikayesinde ise dört olay vardır.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 105 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 105

2.Metin
3.Telgraf adlı metinde köylünün su problemi işlenmiştir. Cumhuriyetten sonra yazılan birçok öykü ve romanda Anadolu köylüsünün çeşitli sorunları işlenmiştir.
4. “Yine bir gece vakti, köy ayağa kalkmaz mı? Neymiş o? Tepeden çığıl çığıl sel gelirmiş.”
5.a. İntibah romanında  kültür ve sanatla ilgili ortamlara ve faaliyetlere değinilmiştir.

b.İntibah, Tanzimat dönemi gençlerinin nasıl bir kültür değişimine ve yabancılaşmaya girdiğini anlatıyor. Bu yabancılaşma ve değerlerden uzaklaşma gerçeği, Ali Bey’in hayatı etrafında ortaya çıkarılıyor. Telgraf metninde Anadolu köylüsünün yaşam koşulları anlatılıyor.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 103 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 103

İnceleme- Çözümleme
1.Sosyal Olaylar: Özel hoca tutmak, yabancı dil öğrenmek, Çamlıca’daki gezinti yerlerinde gezmek
Siyasi Olaylar: İstanbul’un vatanın kültür merkezi olması

2.Ali Bey iyi yetişmiş, eğitimli, kültürlü bir delikanlıdır. Babasının ölümünden dolayı bunalıma girdiği için, annesi onu Çamlıca’daki gezinti yerlerine göndermektedir. Bu gezintiler onun çok hoşuna gider. Romana hakim olan zihniyet, Tanzimat döneminde aydın kesimin yani kültürlü ve eğitimli gençlerin hayatları çevresinde yansıtılır.
Read more

9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 101 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Anlatmaya Bağlı Edebi Metinleri İnceleme Yöntemi

Sayfa 101

Hazırlık
1.Namık Kemal’e ait paragrafta sosyal ve siyasi bir olay anlatılmaktadır.
3.Resimlerde görülen görsel öğelerde, parçaları birleştirip bütünü oluşturma yönünden bir ilişki vardır.
4.Bir olayı anlatırken anlatacaklarımızı bir sıraya koyarız.
8-9.Fotoğrafta Kız Kulesi’nin gündüz, akşamüzeri ve gece çekilmiş görüntüleri  vardır. Fotoğrafta nesneler aynı olsa da farklı zamanlarda farklı görüntüler oluşmuştur.
10.Anlatıcının belirlenmesi için yazarların bakış açısını bilmek gerekir.
11.Anlatmaya bağlı metinlerden en eskiye dayanan destan türüdür.

12.İlk paragrafta İlhan Tarsus’un yaşamı anlatılır. Bu metinde amaç bilgi vermektir. İkinci metin kurmaca bir metindir. Anlatılanlar gerçeği bire bir yaşatmaz. Farklı yorumlara açıktır.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 142 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 142

Anlama- Yorumlama
“Ateşim var, külüm yok” cümlesi sıralı bir cümledir. Cümlenin ilk kısmı olumlu, ikinci kısmı olumsuzdur.
“var” kelimesi bir durumun, varlığın, olayın var olduğunu anlatmak için kullanılır. “ yok” kelimesi ise bunun tam tersi, olumsuzudur.
Ölçme ve Değerlendirme
1)fiil, değil ve yok
2)DYDD

3)B
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 140 - 141 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 140

Haber ve Dilek Kiplerinde Olumluluk- Olumsuzluk
İnceleme
Ölüm size ne sağken kötülük eder ne ölüyken.
Ölüyken etmez.
Şunu anlamakta geç kalmayın.

Sayfa 141

1.Etkinlik
Olumsuz cümleler bir şeyin olmadığını, olmamakta olduğunu ve olmayacağını bildirir.
2.Etkinlik
Hayatın değeri uzun yaşamakta değil, iyi yaşamaktadır.
3.Etkinlik
Size hak vermiyor değilim. ( Şekilce olumsuz, anlamca olumlu)
Bize yardım edeceğini mi  sanıyorsun? ( şekilce olumlu, anlamca olumsuz)
4.Etkinlik

Çünkü hayatta değilsiniz./ Çünkü yaşamıyorsunuz.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 138 - 139 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 138

4.Etkinlik
a.Sefiller’deki soru cümleleri cevap bekleyen cümlelerdir. Suç ve Ceza’dakiler ise dikkat çekme, uyarma, şaşırma, sitem anlamında kullanılmıştır.
b.Cevap bekleyen (gerçek) soru cümleleri: Okuldan ne zaman ayrıldın?
Dikkat çekme, uyarma, şaşırma amaçlı kurulan sözde soru cümleleri: Bana sormadan nasıl gidersiniz?, Birden karşıma çıkmasın mı?
c.Abartma ifade eden soru cümlesi: Bu kadar kişi bu arabaya bindirilir mi?
Sitem ifade eden soru cümlesi: Böyle şey olur mu?
Ç. Gerçek soru cümleleri ile sözde soru cümlelerinin kuruluş ve yapı özellikleri aynıdır. Farklılık sadece vurgulanmak istenen anlamdadır.
5.Etkinlik
Bu cümle sıralı cümledir. Cümlede üç soru sorulmuş, bir soru işareti kullanılmıştır.
Sıralı soru cümlelerinin sonunda yalnızca bir soru işareti kullanılır. Bu soru işareti tüm sorular için ortaktır.
6.Etkinlik
Bir duyguyu vurgulayan cümlelerde soru kelimesi ve edatı kullanılsa da cevap beklenmediği için soru işareti kullanılmayabilir.

Sayfa 139

a-b-c soru kelimeleri (kaç, kim, ne, hangi, nasıl …) cümlede bir ögeyi bulmaya yöneliktir. Soru ekleri (mi) ise yükleme yöneliktir.
Ölçme ve Değerlendirme
1)soru sözcükleri ve soru edatı, soru
2) YDD

3)B
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 136 - 137 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 136

İnceleme
-Peki, şimdi ne olacak?/ Saat kaç?/ Ya komşu çocuk?
-Soru cümleleri merak edilen bir durumu, olayı veya bilgiyi öğrenmek amacıyla kurulur.
-Haber cümlelerinde bir eylemin yapılıp yapılmadığını, dilek cümlelerinde ise bir arzu veya isteğin uygun olup olmayacağını belirtmek için soru anlamı oluşur.
1.Etkinlik
-Verilen cümlelerde soru anlamı “ ne, kaç” kelimeleri, “mi” edatı ve vurgu aracılığıyla sağlanmıştır.
—Soru cümlesi meydana getirmenin üç yolu;
Bir durumu, olayı, bilgiyi merak etmek
Soru kelimesi, soru edatı veya vurguyu kullanmak
Soru anlamı taşıyan unsuru yüklemle birlikte kullanmak
-Soru cümleleri bağlama göre farklı anlamlar kazanabilir.
—Suyu uzatır mısın? (rica)
—Birden ayağım kaymaz mı?( şaşırma)

Sayfa 137

2.Etkinlik
-Babam mı bu akşam İstanbul’a gidecek?
-Babam bu akşam mı İstanbul’a gidecek?
-Babam bu akşam İstanbul’a mı gidecek?
—Soru eki hangi ögenin sonuna gelirse o öge cümlede vurgulu söylenir.
3.Etkinlik
Dün gelen Ahmet’ti. (özne)
Üç kalemim var.(sıfat)
Bunu çalışarak yaptım.( zarf tümleci)
Yarın okula gidiyoruz.( dolaylı tümleç)

Türkçe dersini çok seviyorum.( nesne)
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 134 - 135 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 134

Ölçme ve Değerlendirme

1)
2)dilek-istek, dilek-istek, dilek-istek
3)YDD
4)A
5)A

Sayfa 135

Haber ve Dilek Kiplerinde Soru

İnceleme
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 132 - 133 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 132

İnceleme
-Dilek- istek cümleleri istek, emir, gereklilik, şart gibi anlamlar taşır.
-Haber cümlelerinde eylem, dilek cümlelerinde istek ve dilek söz konusudur.
1.Etkinlik
-Emir cümlesi, gereklilik cümlesi, dilek- şart cümlesi
-Emir kipinin eki yoktur. Gereklilik cümlesi “-meli”  dilek- şart cümlesi ise “-sa” ekinin yükleme eklenmesiyle oluşur.
2.Etkinlik
Fark etmeliyim.(gereklilik)
 Deniz görünmeli, çıksam balkona. ( dilek- şart)
Yapılan açıklama doğrudur. Bu cümleler emir, istek, şart, gereklilik gibi arzu veya istekler bildirirler.

Sayfa 133

3.Etkinlik
“Bari, keşke, n’olaydı” kelimeleri istek bildirir.
4.Etkinlik
Haber cümleleri: 1,2,3,4,5
Dilek- İstek cümleleri: 6,7,8,9

10 ve 11. Cümleler isim cümlesidir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 130 - 131 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 130

Anlama Yorumlama
Günlük hayatta yapacağımız işler ve davranışlarımızla ilgili haber cümleleri kurarız. Haber cümlelerinin yüklemi fiildir.
Ölçme ve Değerlendirme
1)soru, haber
2)YDDY
3)D
4)D

Sayfa 131

Dilek- İstek Cümleleri
Hazırlık

-Dilek- istek cümlelerinde,  dilin alıcıyı harekete geçirme ve heyecan bildirme işlevlerinden yararlanılır.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 128 - 129 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 128

3.Etkinlik
İkinci sütundaki cümlelerin anlamı kişiden kişiye değişir.
Haber cümleleri sadece bir iletiyi aktarmak yani ilk anlam görevinde kullanıldığında nesnel, ilk anlamla birlikte kişilerin duygularını ve yargılarını yansıtacak şekilde diğer işlevlerle zenginleştirildiğinde öznel olur.
4.Etkinlik
Haber cümlesi, haber cümlesi, haber cümlesi

Sayfa 129

6.Etkinlik
Bundan uzun zaman önceydi. Oysa bana bu kitabı yazdıran şey som sessizlik  oldu.
Haber Cümleleri: Yazmaya cesaret edemedim. Dünyayı dolaştım. Fırınlarda ekmek kalmadı.

Metindeki isim  cümleleri bir durumun, varlığın, duygunun var olduğunu veya özelliklerini belirtmek amacıyla düzenlenmiştir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 126 - 127 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 126

Bildirdikleri Kiplere Göre Cümleler

İnceleme

Sayfa 127

1.Etkinlik
Haber çeşitli zamanlarda gerçekleşmiş olabilir. Alıcı, neyin ne zaman ve kim tarafından yapıldığını öğrenir.
2.Etkinlik
İsim cümlesi, dilek istek, haber, haber, haber
Haber cümlelerinde dil daha çok göndergesel işlevde  kullanılır.

Haber cümleleri bilgi vermeyi, öğretmeyi amaçlıyorsa nesnel anlatıma ağırlık verilir. Anlatım kişi, yer, zaman, eşya, görünüş, durum gibi hususların öznel bir ifadesi biçimindeyse dil sanatsal işlevde kullanılmış olur.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 124 - 125 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 124

“Ne kadar güzel! Burada yaşamak isterim.” Cümlesinde “ne kadar güzel” ifadesi beğenme duygusunu anlatır. İkinci cümledeki “ne kadar güzel” ifadesinde ise soru anlamı vardır.
—İletişimde gönderici ile alıcı dil, kültür, anlayış bakımından ortak niteliklere sahip olursa iletişim daha etkili olur. Cümlelerin anlamı ve gücü, gönderici ile alıcı arasındaki ortak yönlerin ne kadar güçlü olduğu ile ölçülür.
3.Etkinlik
Verilen yüklemlerden “gelmiş, üzülüyor” kelimeleri bir cümlede yüklem olursa özne insan olabilir. İnsanın yeşermesi veya erimesi söz konusu olamayacağı için “yeşerdi” ve “eriyecek” yüklemlerinin özneleri insan olamaz.
–Her yüklem canlı ya da cansız bütün öznelere bağlanamaz. Özne- yüklem arasında anlamsal ve yapısal bir ilişki olmalıdır. Özne, yüklemin belirttiği hareketi, durumu, özelliği yansıtabilen bir varlık olmalıdır.
4.Etkinlik
Cümle                                                                                 Özne- Yüklem İlişkisi
Merdivenleri çıkarken nefesim kesildi.                 Özne yüklemin bildirdiği yargıyla doğrudan ilgilidir.
Bir saat önce elektrik kesildi.                                     Özne, yüklemin belirttiği işi yapan asıl unsur değildir.
Sofra kuruldu, karpuzlar kesildi.                                               Karpuzu kesen asıl özne verilmemiştir.
5.Etkinlik
İyi bir öğretmen, kendini yavaş yavaş gereksiz kılabilen insandır.
Çocuklarını nasıl yetiştiriyorsan oğlumu da öyle yetiştir.

Sayfa 125

—Cümlede anlamın oluşmasını sağlayan en önemli öge yüklemdir. Yüklem cümlenin iskeletidir. Dile getirilecek duygu, düşünce, iş, hareket ve yargı yüklemle sağlanır. Bu nedenle yüklem değeri taşıyan tek bir kelime bile aynı zamanda bir cümledir. ( sarıydı, gülüyor)

Ölçme ve Değerlendirme

1)bağlam, yüklemdir
2) YDYD
3) C
4) E

5) B
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 122 - 123 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

5.Ünite Cümle Bilgisi

Sayfa 122

Hazırlık
-Çiçek ve şeritlerle süslenmiş bir araba, düğün ya da sünnet düğünü olduğu anlamını ifade eder.
- Her cümle, aktarmak istediği duygu ve düşünceleri ifade edecek kelime ve kelime gruplarıyla kurulur. Bu nedenle her kelime veya kelime grubu her cümlede kullanılamaz.
-Yüklemi “ tırmandı” olan bir cümlenin öznesi “ balina” olamaz. Çünkü cümle mantıklı olmalıdır. Balinalar bir yere tırmanamaz.

İnceleme

Sayfa 123

-          İnceleme bölümündeki metinlerde cümleler öyküleme betimleme ve söyleşme gibi  anlam özelliklerine sahiptir.
-          Bir cümlenin yüklem ve öznesini farklı sözcüklerle değiştirmek, cümlenin iletmek istediği anlamı değiştirebilir.
1.Etkinlik
– Bunları bana babam vermişti.
Bir asker, savaşın başladığı haberini vermişti.
Öğretmenimiz ödülü bana vermişti.
Ağaçlar o yıl meyvelerini erken vermişti.
Cümleye ilave ettiğimiz öğeler kişi, yer, zaman, nesne, yönelme gibi anlamlar katmıştır.
a)Okul, sırt, çanta kelimeleri çeşitli görevler üstlenerek bir durumu anlatmak üzere aynı cümlede kullanılmıştır.
b) Özne görevindeki kelime “Ahmet”, yüklem ise “getiriyordu” fiilidir. Özne, yüklemde belirtilen işi doğrudan yapmıştır.
c) Cümlenin öznesi cansız bir varlık da olabilir. (Kalem yere düştü.)
—Anlam bakımından birbirleriyle ilişkili çeşitli kelimelerin, ekler yardımıyla bir anlam etrafında toplanmasına bağdaştırma denir.
2.Etkinlik
Read more

9. Sınıf Arapça 2. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

S.1- Sayıları arapça rakam olarak Bir’den On’a kadar yazınız?(1×1010p)_____________________________
١ – ٢ – ٣ – ٤ – ٥ – ٦ – ٧ – ٨ – ٩ – ١٠
 
S.2- Aşağıdaki cümleleri Arapçaya çeviriniz?(1x6=6p)_____________________________________________
                      Babam                                             Amca                                              Kız Kardeşim
        ……………… أبي/ والدي ……………                                       ……………… العمُّ ………………..                                        ……………… أختي.……………………..
                Erkek Mühendis                                     Berber                                               Bayan Öğretmen
              ………………… المهندس ………………                                       ………………… حلاق ………………….                                      …………… معلِّمة / مدرِّسة ……
S.3- Aşağıdaki cümleleri Türkçeye çeviriniz?( 1×1010p)_____________________________________________
                  - خَيَّاط                                      - جَدِّي                                           - أُسْرَتِي                               - أَنَا طَبِيب                                       -أَخِي                   
             ………Terzi……………                ………….Dedem…………                …..….……Ailem………..              …..…………Ben doktor……….                 ……..Erkek kardeşim……..
     -  هَذا قَلَم.                                - صديق                                      - مُمَرِّضَة                       - كَيْفَ حَالُكْ؟                                      - مَنْ أَنْتَ؟
                ……….Bu kalem………..               ………Arkadaş…….                     …………….Hemşire………….                   ……….Nasılsın?…………                      …………Sen kimsin?………..
S.4- Aşağıdaki Arapça konuşmalardaki cevaplarda boş yerleri soruya uygun şekilde doldurunuz?(2×510p)_______
………نعم……. هَذَا كِتَابٌ كِتَابٌ؟ هَذَا هَلْ
عَائشَة …… إسْمُهَا..- هي….  إسْمُهَا؟ مَا
ما هَذِهِ؟…………. هَذِهِ……….. سَبّورَة
مَنْ أنْتَ؟……….أنا……… مَحمُود
مَا مِهنَتُكَ؟………..أنا…………مهندِسٌ
8
7
5
S.5- Aşağıdaki Arapça sayıların Türkçesini  yazınız. (1×66p)______________________________________
6
3
9
      سَبْعَة     =                                                 ثَمَانِيَة     =                                          خَمْسَة   =
 
           سِتَّةَ    =                                                                   ثَلَاثَة     =                   تِسْعَة     =                                           
 
١
٩
٨
S.6-Aşağıda verilen rakamların karşısına sayıları Arapça  yazın?(1×1010p)___________________________
١٠
٤
٧
٣
                          8-                                9-                                         1-                                   
٢
                               3-                                7-                                         4-                      10 -
٦
٥
                               5-                                6-                                         2-
 
                                
S.7- Aşağıdaki kelimelerin başına elif-lam  (ال ) getirerek yanındaki boşluğa harekeli olarak  yazınız?(1×66p)_
السَّلام
سَلاَمٌ
الأَسَد
اَسَدٌ
التِّلميذة
تِلْمِيذَةٌ
الخَير
خَيْرٌ
الشَّجرة
شَجَرَةٌ
الكُرسي
كُرْسِيٌّ
 
 
 
 
S.8- Aşağıdaki  A  ve  B  gurubundaki kelimeleri birbirine uygun olanı ile eşleştirerek çiziniz?(1×1010p)______
 
أنَا مِنْ أَنْقَرَة
 أَنَا نَرْمِين
صباح النُّورُ
اِسْمِي سَمِيرَة
مَسَاءُ النُّورُ
أنَا عَبْد الله
اِسْمِي خَالِد
بِخَيْر، الحَمْد لله
أَهْلًاً
مَعَ السَّلَامَةِ
 
 
مَن أَنْتِ؟
مِن أَيْنَ أَنْتِ؟
صَبَاحُ الخَيْر
مَا اِسْمُكِ؟
مَنْ أَنْتَ؟
 مَسَاءُ الخَيْرُ
مَا اِسْمُكَ؟
كَيْفَ  حَالُكَ؟
إِلَى اللِّقَاءِ
مَرْحَبًا
 
                                                                                   A)-                                                                                     B)-
S.9- Aşağıdaki boşluklara karşısındaki uygun olanı yazınız?(1×88p)______________________________
                   *- أَيْنَ الأَخ؟ ……….. هو………….في الغُرْفَة.   ( هو – هي )                *-  هل عَمَّتُك……. مُمَرِّضَة  ………….؟ ( مُمَرِّضَ -  مُمَرِّضَة )
            *- أَيْنَ الجَدّ ؟ ……… هو………في المُسْتَشْفَى. ( هو – هي )                 *- أَيْنَ خَالِد؟ أَيْنَ ………. هو……….؟ ( هو – هي )
             *- هَلْ وَالِدُكَ…. مُحَاسِب…….؟   (    مُحَاسِبَة -   مُحَاسِب  )                *- أَيْنَ الأُمّ؟  أَيْنَ ………… هي………؟ ( هو – هي )
             *-  أَيْنَ فَاطِمَة؟ أَيْنَ …….. هي……….؟   ( هو – هي )                       *- أَيْنَ البِنْت؟ ………. هي………في المَدْرَسَة  ( هو – هي )
S.10-Aşağıdaki  cümlelerin anlamı doğru olan şıkkı altındaki kutuya yazanız?(3×618p)__________________
 أَنَا رَبَّة بَيْت           ) *                       هَذِهِ مَرْأَة                                   *)         أَخِي خَيَّاط            *)
            a)- Erkek arkadaşım bakkalcı.           a)- O  kadın.                                a)- Ben ev hanımıyım
            b)- Kız arkadaşım terzici.                   b)- Bu  kadın.                              b)- Ben hemşireyim
            c)- Kız kardeşim dişci.                         c)- Bu  ayna.                                c)- Ben evdeyim.                             
           d)- Erkek kadeşim terzici.                   d)- O  ayna.                                  d)- Ben aşçıyım.                        
 
D
B
A
 
 هُوَ مِنْ قُونْيَا           ) *             هَذَا صَدِيقِي أَحْمَد            *)     سَمْرَاء طَالِبَة فِي الثَّانَوِيَّة            *)
           a)- Semra üniversitede öğrenci.      a)- Bu arkadaşım Ahmet.           a)-  O Kayseri’den.
           b)- Semra ilkokulda öğrenci.           b)- Bu kız arkadaşım Ayşe.        b)- Bu Konya’dan.
           c)- Semra lisede öğrenci.                  c)- Bu  arkadaşı Ahmet.              c)-  O Konyadaydı.                            
          d)- Semra lisede öğretmen.              d)- O arkadaşım Ahmet.              d)- O Konya’dan.
 
A
D
C
 
S.11- Aşağıdaki harflerin  başta , ortada , sonda  yazılış şekillerini yazınız? (1×66p) _____________________
Sonda
Ortada
Başta
Harf
ــس /  س
ــســ
سـ
س
ــك   /ك 
ــكــ
كـ
ك
ــت  ــة  ة
ــتــ
تـ
ت
ــــم /  م
ــمــ
مـ
م
 

       
Read more