Tevfik Fikret Yağmur Şiirinin İncelenmesi

Kimseden ümmîd-i feyz etmem dilenmem perr ü bâl;
Kendi cevvim, kendi eflâkimde kendini tâirim.
İnhina tavk-ı esaretten, girandır boynuma;
Fikri hür, irfanı hür, vicdanı hür bir şâirim.

YAĞMUR
Küçük, muttarid, muhteriz darbeler
Kafeslerde, ramlarda pür ihtizaz
Olur dembeden nevhager, nagmesâz
Kafeslerde, ramlarda pür ihtizaz
Küçük, muttarid, muhteriz darbeler..

Sokaklarda seylâbeler ağlaşır,
Ufuk yaklaşır, yaklaşır, yaklaşır;

Bulutlar karardıkça zerrata bir
Ağır, muhtazır dalgalanmak gelir;

Bürür bir soğuk gölge etrafı hep,
Nümâyan olur gündüzün nısf-ı şeb.
Söner şimdi, manzûr olurken demin
Heyulası karşımda bir âlemin

Açılmaz ne bir yüz, ne bir pencere;
Bakıldıkça vahşet çöker yerlere.

Geçer hoş sokaktan, hayalet gibi,
Şitâbân ü puşideser bir sabî;

O dem leyl-i yâdımda, solgun, tebâh.
Sürür bir kadın bir ridâ-yı siyâh.

Saçaklarda kuşlar - Hazindir bu pek!
Susarlar, uzaktan ulur bir köpek.

Öter gûş-i ruhumda boş bir enîn,
Boğuk bir tezâd-ı sükûn u tanîn:

Küçük, pür heves gevherin katreler...
Sokaklarda, damlarda pür ihtizaz
Olur muttasıl nevhager, nağmesâz
Sokaklarda, damlarda pür ihtizaz
Küçük, pür heves, gevherin katreler...

Feûlün feûlün feûlün feûl

Metin İncelemesi:
Biçim Yönünden:
Biçimi: Nazım.
Nazım biçimi: Yeni edebiyatın yeni nazım bi­çimi.
Nazım birimi: Beyit.
ölçüsü: Aruz
Fe û lün/fe û lün/fe û lün/fe ûl
Kü çük mut/ta rit muh/te riz dar/be ler
Türü: Lirik-pastoral şiir.
Konusu: Bir doğa olayı olan yağmurun yağışı ir ediliyor; onun kişi ruhunda yarattığı duygular izlenimler anlatılıyor.
Kafiye şeması: abba/cc/dd/ee/ff/gg/hh/ii/jj/kk/ /ab/bb/a.
Kafiyeli olan, "İhtizaz/nağmesaz" sözcüklerinde ortak kafiye sesi "AZ" olup tam kafiyedir. "Gibi/sâbi" sözcüklerinde de ortak kafiye sesi "Bİ" olduğun­dan tam kafiyedir.
Dil özellikleri:
· Şiirin dizeleri nesir cümleleri gibi kurularak, nazım nesire yaklaştırılmıştır. Dizeler birbiri ardın­ca ve uyak gözetmeksizin okunduğunda ortaya bir nesir havası veren anlatım çıkmaktadır.

· Divan ve Tanzimat şiirinde cümleler tek be­yitte tamamlandığı halde, bu şiirde beyitler tümce­lerden oluşmakta ve anlamca birbirine bağlı bulun­maktadır.

· Yabancı kökenli söz ve tamlamalara gere­ğinden çok yer verilmiştir: Gûş, gevher, tezâd-ı sü­kûn, ridâ-yı siyah vb.

· Anlatım lirik, konunun işlenişi melânkoliktir. Şiirin bütününde bir karamsarlık sezilmekte, bu da şi­irin ruh ve karakter yapısından ileri gelmektedir.

· Fiiller ise Türkçe kökenli sözcüklerden seçil­iştir: Ağlaşır. yaklaşır, bürür. susarlar vb.
· Şiirde duygular, bir resim tablosu biçiminde anlatılmıştır. Yeni hayalleri en güzel biçimde anlatan isim ve sıfat tamlamalarına yer verilmiştir.

· Şiirde dış öğelere önem verilmiş; ahenk, se­çilen kelimelerle sağlanmıştır. Yağmurun yağışında görülen musiki, yerli yerinde kullanılan sözcüklerin örgüsüyle yansıtılmıştır.
Söz Sanatları:
İlk beş dizede yağmur tanecikleri, yasla feryat eden ve şarkı söyleyen bir insan gibi düşünülerek "teşhis" (kişileştirme) sanatı yapılmıştır. Aynı sanat, seylâbelerin ağlaşmasında ve zerrelerin can çekişme­sinde de görülmektedir. Üçüncü beyitte geçen "gün­düz" ile "şeb" (gece) arasında tezat; dokuzuncu be­yitte geçen "sükûn" ile "tanîn" (tınlama, çınlama) arasında yine tezat sanatı yapılmaktadır. Önbirinci beyitte yağmur tanecikleri, yasla feryat eden ve şar­kı söyleyen bir canlı gibi düşünülerek teşhis (kişileştirme) sanatı yapılmaktadır. Son dizede ise, yağmur tanecikleri değerli bir "mücevher" e benzetilmektedir.
İçerik Yönünden:
Küçük, monoton, ürkek vuruşlar
Kafeslerde, camlarda titreşerek
Zaman zaman şarkı söyler, ağıt yakar
Kafeslerde, camlarda titreşerek
Küçük, monoton, ürkek vuruşlar.
Sokaklarda sel suları ağlaşır,
Ufuk yaklaşır, yaklaşır, yaklaşır;
Bulutlar karardıkça zerrelere bir
Ağır, can çekişen dalgalanma gelir;
Bürür bir soğuk gölge hep çevreyi,
Gündüzün görünür gece yarısı.
Söner şimdi, görünürken demin,
Karşımda o korkunç gölgesi evrenin.
Açılmaz ne bir yüz, ne bir pencere;
Bakıldıkça vahşet çöker yerlere.
Geçer beş sokaktan hayalet gibi,
Koşan bir çocuk; başı örtülü.
O an, anılarımın gecesinde, solgun
Yıkılmış bir kadın, sürür bir siyah örtüyü.
Saçaklarda kuşlar-Acıdır bu pek!
Susarlar, uzaktan ulur bir köpek.
Ruhumun kulağında öter boş bir inilti,
Boğuk bir sessizlik ve çınlama gibi.
Küçük, istek dolu, inci gibi damlalar...
Sokaklarda, damlarda hep titreşir.
Aralıksız ölüm ağıdı yakarak durur
Sokaklarda, damlarda hep titreşir.
Küçük, istek dolu, inci gibi damlalar.
Şiir, dört bölümden oluşuyor.
Bölüm: 1- İlk beş dize bu bölümü oluşturur. Burada şair, henüz yağmaya başlayan yağmurdan söz ediyor. Yağmur, küçük damlacıklar halindedir. Tekdü­ze biçimde yağmakta, ürkek davranmaktadır.
Bölüm:2- Altıncı dizeden yirmi üçüncü dizeye kadar olan kısımdır. Burada yağmur, ritmik bir biçimde yağışını sürdürmektedir. Yağan yağmurun şairin ruhunda yarattığı duygular ve izlenimler anlatılmaktadır,
Bölüm : 3- Yirmi dördüncü dizeden son dizeye kadar olan kısımdır. Burada yağmur, ilk bölümdekinin tersine ürkekliğini yitirmiş; yağmak için istek dolu bir hale gelmiştir. İlk bölümde zaman zaman şarkı söyleyen, ağıt yakan yağmur, bu bölümde aralıksız bir biçimde ölüm ağıdı yakmakta ve şarkı ezgileri söy­lemeye devam etmektedir.
Bölüm4- Sondaki tek dizedir. Dize, inci gibi düşünülen yağmur damlasının simgesi olmaktadır.
Araştırmalar:
· Yağmurun yağışı, ilk beşlikte, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci ve dokuzuncu beyitlerde son iki be­yitte tasvir edilmektedir. İlk beşlikte yağmur, henüz yağmaya başlamıştır. Yağmur damlaları tekdüze ve ürkektir. İkinci beyitte, yağmur damlaları sokaklarda seller oluşturmakta, çıkardığı sesler ise insan ağla­masını andırmaktadır. Diğer beyitlere göre; yağmur, ritmik bir biçimde yağışını sürdürmekte, insanlar sı­kıntıyla evlerine çekilmektedir. Son iki dizede şair, başta söylediklerini yinelemekte, yağmurun istekli yağdığını belirtmektedir.
· Yağmurun etkisiyle doğada görülen değişiklikler şunlardır : Yolları seller kaplıyor, bulutlar kararıyor, ufuk görünmez oluyor ve insana yaklaşmış duygusunu veriyor. Gündüzün yerini sanki gece karanlığı almış gibi oluyor. Çevre, ıssızlaşıyor ve ürkütücü bir görü­nüm kazanıyor. Bu değişmelerin sonucu şairin kafa­sında "bir âlemin korkunç hayali" beliriyor. O kor­kunç hayal; boş bir sokak, sokakta koşan başı örtülü bir çocuk, saçaklarda kuşlar ve uluyan bir köpek ola­rak betimleniyor. Bu durum, kendisine hasta bir kadı­nı anımsatıyor, ruhunun derinliklerinde yankılar yapı­yor.
· Yağmurun yağışı ve doğa üzerindeki etkisi tasvir edilirken, şair gerçeğe uyuyor, çevrenin aldığı görü­nümü olduğu gibi yansıtıyor. Hatta tasvirlerle yetin­miyor, görünümlerin kendi ruhunda uyandırdığı izlenim­leri anlatarak içinde bulunduğu ruhsal durumunu ortaya koymaya çalışıyor.
· Şiirde konunun işlenişiyle biçim arasında düzen­li bir uygunluk görülmektedir. Kimi biçimsel nitelik­ler, tasvirlerin daha canlı, anlatımın etkili, konunun duygulu hale gelmesinde bir araç olarak kullanılmıştır. Yağmurun ritmik bir biçimde yağışı, sözcüklerin ses­leriyle taklit edilmiştir. Şiirlerde bu tür ahenge, "ahen-g i taklidi" (taklitli ahenk) denir. Şair, bunu şiirinde başarıyla kullanmıştır. Yağmur damlacıkları­nın pencere kafeslerinde ve camlarında çıkardığı tek­düze sesi daha iyi yansıtabilmek için, "T" seslerinden oluşan alliterasyonlara yer vermiştir. "Sokaklarda seylabeler ağlaşır" dizesinde ise alliterasyon "S ve Ş" sesleriyle yapmıştır. Kullanılan kısa aruz kalıbı ve nazmı nesre yaklaştırmaya dayanan anlatım biçimi de yağmurun yağışındaki ritmi sağlamıştır.
· Şiirin dil ve söyleyiş özellikleri, "dil özellikleri" bölümünde verilmiştir.
· Bu şiirde parnasizmin etkileri görülmektedir. Parnasizmde" "seslerle müzik yaratmak" ve "toplum sorunlarıyla ilgilenmek" iki temel niteliktir. Tevfik Fikret de bu şiiri parnasizmin etkisinde kaldığı yıl­larda yazmıştır. Bu şiir, özellikle "seslerle müzik ya­ratmak" yönüyle parnasizmin etkisini taşımaktadır.
Read more

2013 Yıl Başı Gecesi En Çok Hangi Kanal İzlendi ?

TOTAL 31 Aralık 2013 Salı
  Title Channel Start time End time Rtg%(Net) Share%(Net)
1 ARKADASIM HOSGELDIN YILBASI OZEL KANAL D 22:54:00 00:58:44 8,42 21,93
2 O SES TURKIYE YILBASI OZEL STAR TV 21:11:49 00:17:20 8,29 19,7
3 O SES TURKIYE OZET STAR TV 19:47:26 21:11:49 6,64 16,1
4 CM101MMXI FUNDAMENTALS KANAL D 19:59:56 22:53:37 5,84 13,73
5 KANAL D HABER KANAL D 18:59:56 19:59:38 5,24 13,77
6 KIM MILYONER OLMAK ISTER YILBASI OZEL ATV 20:00:01 21:56:29 5,17 12,26
7 STAR ANA HABER STAR TV 18:24:56 19:19:11 4,48 12,61
8 SEKSENLER YILBASI OZEL TRT 1 21:41:53 23:02:22 4,45 10,27
9 BULENT ERSOY SHOW YILBASI OZEL SHOW TV 21:31:25 00:57:33 4,45 11,08
10 BEN BILMEM ESIM BILIR YILBASI OZEL KANAL D 15:28:32 18:48:13 4,36 16,04
11 IKI DUNYA ARASINDA SAMANYOLU TV 20:05:00 20:57:35 4,26 10,27
12 ATV ANA HABER ATV 18:59:32 19:57:20 4,24 11,15
13 BENI AFFET STAR TV 17:22:17 18:23:28 4,02 12,92
14 MUGE ANLI ILE TATLI SERT ATV 09:59:31 12:59:09 3,94 21,51
15 EKIP 1-NIZAMA ADANMIS RUHLAR SAMANYOLU TV 20:58:25 22:45:56 3,6 8,34
16 ESRA EROL'LA FOX TV 16:29:52 19:26:29 3,57 11,47
17 KOCA KAFALAR BABA HABER BULTENI KANAL D 18:53:48 18:59:51 3,26 9,13
18 DOKSANLAR YILBASI OZEL ATV 21:57:20 00:19:22 3,17 7,61
19 COCUKLAR DUYMASIN YILBASI OZEL FOX TV 22:47:34 00:02:11 3,13 7,61
20 ERHAN CELIK ILE SHOW ANA HABER SHOW TV 18:54:49 19:57:16 3,06 8,11
21 SAHTE KABADAYI (T.S) KANAL 7 19:25:25 20:57:58 3,02 7,49
22 SEKSENLER TRT 1 20:35:20 21:41:53 3,01 7,08
23 DENIZ YILDIZI FOX TV 19:26:45 20:27:16 2,99 7,49
24 KOLPACINO BOMBA (T.S) ATV 00:50:05 02:00:00 2,72 11,35
25 HAVA DURUMU ATV 19:58:11 19:58:44 2,68 6,74
26 BENI AFFET (OZET) STAR TV 16:51:25 17:22:17 2,68 10,31
27 EN GUZEL BOLUM STAR TV 19:19:33 19:46:04 2,56 6,66
28 ARKADASIM MAX (T.S) FOX TV 20:27:32 21:59:56 2,43 5,72
29 UNUTULMAZ DUETLER STAR TV 00:17:38 02:00:00 2,36 8,65
30 COCUKLAR DUYMASIN YILBASI OZEL (TKR-GECE) FOX TV 00:03:06 01:09:38 2,36 6,92
31 IKI DUNYA ARASINDA (OZET) SAMANYOLU TV 19:03:05 20:04:51 2,21 5,74
32 FATIH PORTAKAL ILE FOX ANA HABER FOX TV 22:00:01 22:47:23 2,2 5,05
33 CANIM KARDESIM TRT COCUK 13:01:05 13:51:32 2,15 11,74
34 KANAL 7 ANA HABER BULTENI KANAL 7 17:45:59 18:41:00 2,15 6,48
35 KOSTEBEKGILLER TRT COCUK 18:30:20 19:20:09 2,05 5,71
36 ARI MAYA TRT COCUK 12:24:44 12:59:13 1,96 10,49
37 YALAN DUNYA (TKR-GECE) KANAL D 00:59:07 02:00:00 1,95 8,48
38 COK GUZEL HAREKETLER BUNLAR OZEL KANAL D 14:45:18 15:18:57 1,95 10,72
39 SEKSENLER (OZET) TRT 1 20:01:55 20:35:20 1,93 4,7
40 BENI BOYLE SEV OZEL YILBASI OZEL TRT 1 23:02:33 01:16:04 1,92 5,31
41 UNUTMA BENI (TKR) FOX TV 14:32:06 16:29:41 1,9 9,76
42 GULDUR GULDUR YILBASI OZEL SHOW TV 20:27:00 21:31:21 1,85 4,39
43 KOSTEBEKGILLER TRT COCUK 10:46:43 11:37:23 1,84 9,67
44 KAYNANA GELIN SEDA'YA GELIN KANAL D 12:14:56 14:45:00 1,8 9,84
45 B1R M1LYON K1M1N ? SHOW TV 19:57:20 20:26:56 1,77 4,33
46 KELOGLAN MASALLARI TRT COCUK 11:40:39 12:21:31 1,74 9,05
47 SAMANYOLU ANA HABER SAMANYOLU TV 17:58:22 18:58:16 1,72 5,06
48 KOSTEBEKGILLER TRT COCUK 13:53:11 14:53:37 1,72 9,59
49 KIZLAR VE ANNELERI ATV 12:59:35 14:48:41 1,66 9,15
50 ARI MAYA TRT COCUK 19:20:58 19:43:55 1,65 4,3
51 HAYAT DEDIGIN KANAL 7 18:41:10 19:25:10 1,63 4,51
52 CANIM KARDESIM TRT COCUK 17:36:30 18:29:29 1,61 4,99
53 TROTRO TRT COCUK 10:27:14 10:42:52 1,6 9,16
54 BARISCI (Y.S) SAMANYOLU TV 22:46:12 00:47:17 1,57 4
55 BEN OLMEDEN NASIL EVLENIRSIN (TV FILMI) SAMANYOLU TV 11:56:29 13:13:43 1,56 8,29
56 ASKIN BEDELI STAR TV 12:57:19 14:14:05 1,53 8,36
57 ZENGIN KIZ FAKIR OGLAN (TKR) TRT 1 16:38:59 18:29:57 1,53 5,25
58 ALEMIN KIRALI (TKR) ATV 14:49:02 16:00:19 1,52 7,82
59 OCUK ILE BOCUK TRT COCUK 16:13:13 16:47:22 1,5 6,57
60 BENI AFFET (TKR) STAR TV 09:00:11 09:56:44 1,47 12,34
61 ANA HABER TRT 1 18:30:05 19:31:12 1,45 4,02
62 KANAL 7 HABER SAATI KANAL 7 20:58:03 21:44:06 1,41 3,31
63 NANE ILE LIMON TRT COCUK 15:13:33 15:41:51 1,39 7,18
64 EN GUZEL BOLUM (TKR) STAR TV 16:25:06 16:42:56 1,38 6
65 ZAHIDE ILE YETIS HAYATA ATV 16:07:38 18:59:27 1,37 4,7
66 CEHENNEM MELEKLERI (Y.S) KANALTÜRK 19:43:56 21:32:00 1,37 3,31
67 MILLY MOLLY TRT COCUK 09:35:31 10:21:44 1,36 9,46
68 TILKI TRT COCUK 14:53:37 14:55:29 1,34 7,52
69 PEPEE TRT COCUK 17:14:10 17:35:46 1,34 4,73
70 UNUTULMAZ REPLIKLER SHOW TV 18:44:11 18:54:49 1,33 3,76
71 YARATIK (Y.S) KANALTÜRK 00:01:57 01:34:50 1,3 4,16
72 YESIL ELMA SAMANYOLU TV 14:20:13 16:36:27 1,27 6,43
73 BITMEYEN KIN (TV FILMI) SAMANYOLU TV 11:02:53 11:56:18 1,26 6,54
74 BESINCI BOYUT (TKR) SAMANYOLU TV 16:36:47 17:58:22 1,25 4,54
75 BESINCI BOYUT (TKR) SAMANYOLU TV 13:14:03 14:19:54 1,25 6,88
76 DEDE KORKUT HIKAYELERI TRT COCUK 15:44:26 16:09:30 1,25 5,97
77 CIZGI FILM MAKINESI TRT COCUK 14:55:29 14:58:09 1,24 6,91
78 DODOHANDO TRT COCUK 10:23:21 10:26:50 1,23 7,36
79 SIZINKILER CATLAK YUMURTALAR TRT COCUK 16:52:08 17:10:40 1,22 4,84
80 FADIK INTIKAM PESINDE (TV FILMI) KANAL 7 16:02:19 17:45:59 1,2 4,79
81 KARA MURAT SEYH GAFFAR'A KARSI (T.S) KANAL 7 21:56:29 23:22:44 1,19 2,78
82 GULDUR GULDUR (TKR) FOX TV 02:00:00 02:10:27 1,18 15,16
83 NANE ILE LIMON TRT COCUK 19:44:39 20:22:00 1,17 2,91
84 SPORDA BUGUN SAMANYOLU TV 18:59:45 19:01:11 1,14 3,16
85 EKONOMI SAMANYOLU TV 19:01:21 19:01:39 1,13 3,11
86 TEL ALI TRT COCUK 15:00:04 15:09:28 1,12 6,11
87 HER SEY DAHIL SHOW TV 10:01:18 11:51:34 1,11 6,04
88 YILBASI NOSTALJISI TRT 1 01:16:10 02:00:00 1,08 5,12
89 HAVA DURUMU SAMANYOLU TV 19:01:49 19:02:17 1,08 2,96
90 GULBEN SHOW TV 12:29:43 14:25:36 1,07 5,8
91 BEN DOGARKEN OLMUSUM (T.S) SHOW TV 14:25:45 16:25:59 1,06 5,48
92 MILLETE HIZMET YOLUNDA TRT 1 19:31:12 20:01:44 1,05 2,69
93 INAN BANA (TKR) STAR TV 15:12:11 16:24:44 1,05 5,11
94 GULDUR GULDUR (TKR) SHOW TV 16:26:08 17:25:11 1,04 4,23
95 YOL DURUMU SAMANYOLU TV 19:02:27 19:02:45 1,04 2,87
96 ASKIN BEDELI (OZET) STAR TV 12:22:00 12:57:19 1,04 5,53
97 B1R M1LYON K1M1N ? SHOW TV 17:25:15 18:43:16 0,98 3,09
98 ZAHIDE ILE YETIS HAYATA OZET ATV 16:00:45 16:07:38 0,96 4,47
99 MILLETE HIZMET YOLUNDA FOX TV 01:09:43 01:39:56 0,96 4,01
100 AILEMI BITIREN PIYANGO (TV FILMI) SAMANYOLU TV 10:02:07 11:02:42 0,96 5,58
             
             
AB 31 Aralık 2013 Salı  
  Title Channel Start time End time Rtg%(Net) Share%(Net)
1 ARKADASIM HOSGELDIN YILBASI OZEL KANAL D 22:54:00 00:58:44 10,09 27,78
2 O SES TURKIYE YILBASI OZEL STAR TV 21:11:49 00:17:20 8,78 22,63
3 CM101MMXI FUNDAMENTALS KANAL D 19:59:56 22:53:37 8,22 21,83
4 O SES TURKIYE OZET STAR TV 19:47:26 21:11:49 6,81 19,41
5 SEKSENLER YILBASI OZEL TRT 1 21:41:53 23:02:22 5,95 15,18
6 KIM MILYONER OLMAK ISTER YILBASI OZEL ATV 20:00:01 21:56:29 5,19 13,84
7 BULENT ERSOY SHOW YILBASI OZEL SHOW TV 21:31:25 00:57:33 3,98 10,71
8 KANAL D HABER KANAL D 18:59:56 19:59:38 3,9 13,41
9 ATV ANA HABER ATV 18:59:32 19:57:20 3,46 11,91
10 STAR ANA HABER STAR TV 18:24:56 19:19:11 3,36 13,11
11 ERHAN CELIK ILE SHOW ANA HABER SHOW TV 18:54:49 19:57:16 3,31 11,55
12 UNUTULMAZ DUETLER STAR TV 00:17:38 02:00:00 3,28 12,72
13 SEKSENLER TRT 1 20:35:20 21:41:53 3,22 8,3
14 BEN BILMEM ESIM BILIR YILBASI OZEL KANAL D 15:28:32 18:48:13 2,72 14,86
15 DENIZ YILDIZI FOX TV 19:26:45 20:27:16 2,7 8,44
16 MUGE ANLI ILE TATLI SERT ATV 09:59:31 12:59:09 2,69 21,63
17 BENI AFFET STAR TV 17:22:17 18:23:28 2,65 11,97
18 EN GUZEL BOLUM STAR TV 19:19:33 19:46:04 2,61 8,8
19 BENI BOYLE SEV OZEL YILBASI OZEL TRT 1 23:02:33 01:16:04 2,59 7,59
20 DOKSANLAR YILBASI OZEL ATV 21:57:20 00:19:22 2,55 6,6
21 COCUKLAR DUYMASIN YILBASI OZEL FOX TV 22:47:34 00:02:11 2,48 6,43
22 YALAN DUNYA (TKR-GECE) KANAL D 00:59:07 02:00:00 2,23 10,29
23 ESRA EROL'LA FOX TV 16:29:52 19:26:29 2,19 9,97
24 KOCA KAFALAR BABA HABER BULTENI KANAL D 18:53:48 18:59:51 1,98 7,5
25 HAVA DURUMU ATV 19:58:11 19:58:44 1,81 5,89
26 BENI AFFET (OZET) STAR TV 16:51:25 17:22:17 1,81 10,65
27 IKI DUNYA ARASINDA SAMANYOLU TV 20:05:00 20:57:35 1,78 5,07
28 KOLPACINO BOMBA (T.S) ATV 00:50:05 02:00:00 1,74 7,7
29 B1R M1LYON K1M1N ? SHOW TV 19:57:20 20:26:56 1,72 5,18
30 FATIH PORTAKAL ILE FOX ANA HABER FOX TV 22:00:01 22:47:23 1,71 4,37
31 UNUTULMAZ REPLIKLER SHOW TV 18:44:11 18:54:49 1,62 6,29
32 TATAR RAMAZAN (TKR-GECE) ATV 02:00:00 02:05:18 1,61 20,59
33 COK GUZEL HAREKETLER BUNLAR OZEL KANAL D 14:45:18 15:18:57 1,56 13,26
34 KOSTEBEKGILLER TRT COCUK 18:30:20 19:20:09 1,54 5,89
35 COCUKLAR DUYMASIN YILBASI OZEL (TKR-GECE) FOX TV 00:03:06 01:09:38 1,53 4,72
36 CANIM KARDESIM TRT COCUK 17:36:30 18:29:29 1,43 6,15
37 GULDUR GULDUR YILBASI OZEL SHOW TV 20:27:00 21:31:21 1,36 3,58
38 GULDUR GULDUR (TKR) SHOW TV 16:26:08 17:25:11 1,3 8,18
39 YILBASI NOSTALJISI TRT 1 01:16:10 02:00:00 1,29 6,44
40 SEKSENLER (OZET) TRT 1 20:01:55 20:35:20 1,25 3,68
41 KAYNANA GELIN SEDA'YA GELIN KANAL D 12:14:56 14:45:00 1,25 9,85
42 HER SEY DAHIL SHOW TV 10:01:18 11:51:34 1,23 10,28
43 DEDE KORKUT HIKAYELERI TRT COCUK 15:44:26 16:09:30 1,22 9,47
44 YESIL ELMA SAMANYOLU TV 14:20:13 16:36:27 1,18 9,42
45 ARI MAYA TRT COCUK 12:24:44 12:59:13 1,18 8,52
46 ARKADASIM MAX (T.S) FOX TV 20:27:32 21:59:56 1,15 3,01
47 ZENGIN KIZ FAKIR OGLAN (TKR) TRT 1 16:38:59 18:29:57 1,13 5,64
48 UNUTMA BENI (TKR) FOX TV 14:32:06 16:29:41 1,11 9,02
49 EKIP 1-NIZAMA ADANMIS RUHLAR SAMANYOLU TV 20:58:25 22:45:56 1,11 2,84
50 B1R M1LYON K1M1N ? SHOW TV 17:25:15 18:43:16 1,1 4,82
51 NANE ILE LIMON TRT COCUK 15:13:33 15:41:51 1,09 9,08
52 KANAL 7 ANA HABER BULTENI KANAL 7 17:45:59 18:41:00 1,07 4,49
53 PEPEE TRT COCUK 17:14:10 17:35:46 1,07 5,65
54 OCUK ILE BOCUK TRT COCUK 16:13:13 16:47:22 1,06 7,28
55 ANA HABER TRT 1 18:30:05 19:31:12 0,98 3,73
56 ZAHIDE ILE YETIS HAYATA ATV 16:07:38 18:59:27 0,98 4,88
57 KIZLAR VE ANNELERI ATV 12:59:35 14:48:41 0,92 7,57
58 NANE ILE LIMON TRT COCUK 19:44:39 20:22:00 0,92 2,86
59 KELOGLAN MASALLARI TRT COCUK 11:40:39 12:21:31 0,91 6,82
60 GULBEN SHOW TV 12:29:43 14:25:36 0,89 6,96
61 ARI MAYA TRT COCUK 19:20:58 19:43:55 0,88 2,99
62 BARISCI (Y.S) SAMANYOLU TV 22:46:12 00:47:17 0,88 2,37
63 IKI DUNYA ARASINDA (OZET) SAMANYOLU TV 19:03:05 20:04:51 0,87 2,94
64 ASKIN BEDELI STAR TV 12:57:19 14:14:05
Read more

12. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 77 - 78 Soruları ve Cevapları ( Paşa Yayınları )

2. ETKİNLİK:
“Tiyatro, tiyatro metni, dram, drama, dramatik tür, oyun” kelime ve kelime gruplarının anlamlarını
ve bunların kullanımları hakkında bilgi edininiz.
Tiyatro: Tiyatro, bir sahnede, seyirciler önünde oyuncuların sergilenmesi amacıyla hazırlanmış gösteridir. Farklı bir şekilde duyguların ve olayların hareket(jest)ve konuşmalarla anlatılmasıdır
Tiyatro metni: Göstermeye bağlı anlatımla oluşturulmuş eserlere tiyatro metni denir.
Dram : Trajediyle komediyi bir araya getiren tiyatro çeşididir. Modern tiyatronun sürekli olarak aristokrat zümrenin yaşayışını veya sadece hayatın gülünç taraflarının sahneye konmasını yeterli bulmayarak hayatı birçok tarafıyla temsil etme arzusundan doğmuştur.
Drama : İçinde gerilim, çatışma, zengin olaylar, karşıtlıklar bulunan herhangi bir yapıt ya da olay
Dramatik tür Dramla, yani oyun türü ile ilgili olan. 2. Oyun türü ile kesin ilintisi olmadan, içinde gerilim, çatışma, zengin olaylar, karşıtlıklar bulunan herhangi bir yapıt ya da olay. 3. Zaman ve konu bakımından gerilimli ve bölümlü yoğunluğu olan bir yapıt türü
Oyun:  Sahnede canlandırılmak için yazılmış metin



3. ETKİNLİK:
Tiyatroya gitmek, temaşa etmek, temaşa sanatı, görsel sanatlar, tiyatro metni” kelime gruplarının
anlamlarını ve bu kelime gruplarının ait oldukları dönemleri araştırınız.

Tiyatroya gitmek: Tiyatro oyunu seyretmek
Temaşa etmek:  Seyretmek, bakmak
Temaşa sanatı : Oyun, temsil, piyes, tiyatro, sahne sanatları.
Görsel sanatlar :Görsel sanatlar göze hitap eden ürünler çıkaran sanatlardır
Tiyatro metni: sahnede canlandırılmak için yazılmış metin.

4. Etkinlik
Tiyatro metinlerinde olay örgüsünü karşılamak üzere farklı bir terim kullanılıp kullanılmadığını
Araştırınız
Tiyatro metinlerinde olay örgüsünü karşılamak üzere  Dramatik örgü terimi kullanılır.
5. Etkinlik
Kemal Bilbaşar’ın edebiyatımızın hangi döneminde eserler verdiğini ve “Çıldır Gölü Efsanesi”ni
hangi tarihte yazdığını araştırınız.
Kemal Bilbaşar, (d. 1910, Çanakkale - ö. 21 Ocak 1983, İstanbul),
Girdiği Edirne Öğretmen Okulu'ndan 1929 yılında mezun olan Bilbaşar, altı yıl sonra Gazi Eğitim Enstitüsü, Tarih Bölümü'nü bitirdi. 1937 yılında İzmir Karataş Orta Okulu'nda başladığı tarih öğretmenliğini, 1961 yılında emekli olana kadar sürdüren yazarın ilk öyküsü, 1939 yılında İlhan İleri ve Cahit Tanyol ile birlikte çıkardıkları edebiyat dergisi "Aramak"ta yayımlandı. Aynı yıl ilk kitabı olan " Anadolu'dan Hikâyeler" basıldı. Yazar ve eleştirmen Doğan Hızlan, Bilbaşar'ın eserlerini " "Kasaba olgusu değerlendirilmesinde edebiyat ve toplumbilim açısından paha biçilmez belgeler taşır." şeklinde yorumlamıştır.
1943 yılında Türk yazınında yabancılaşma olgusunun ilk örneği sayılan "Denizin Çağrısı" adlı ilk romanını yazdı. Asıl tanınmasına yol açan kitabı "Cemo", (1967) Türk Dil Kurumu Roman Ödülü kazandı ve MEB 100 temel eser listesi (ortaöğretim) ile MEB 100 temel eser listesi (ilköğretim) listelerine girdi. Yerleştiği İstanbul'da biyografik özellikli romanlar yazmayı sürdüren Kemal Bilbaşar'ın öykü ve düzyazıları, gazete ve dergilerde yayımlandı.
II. Dünya Savaşı sonrası Doğu Anadolu köylüsünün geri kalmışlığını da dile getiren yazar, bir dönem politikayla da ilgilenmişti.
“Çıldır Gölü Efsanesi”ni  hangi tarihte yazmıştır?
“Çıldır Gölü Efsanesi”ni 1945 yılında Ankara radyopsunda canlandırılmak üzere yazmıştır.
6. Etkinlik
“Aktör ve aktris” kelimelerinin anlamını araştırınız.
Genel olarak tiyatroda herhangi bir oyunu oynayan erkek oyuncuya aktör denir.
Genel olarak tiyatroda herhangi bir oyunu oynayan kadın oyuncuya aktris denir.
7. Etkinlik
“Trajedi, komedi, müzikli tiyatro” terimleri hakkında bilgi edininiz
TRAJEDİ
İlk tiyatro türünün adıdır.
Klasik dönem trajedisinin özellikleri
-Manzum olarak yazılır.
-Konularını mitoloji ve tarihten alır.
-Oyun kahramanları soylu kişilerden seçilir.
-Trajediler erdem ve ahlâk temeli üzerine kurulur.
-Vurma, yaralama, öldürme olayları sahnede gösterilmez;konuşmalarla duyurulur.
-Sade, açık, anlaşılır bir dil kullanılır. Halk diline yer verilmez.
-Üç birlik kuralı (Konunun bir günle, bir mekânla ve tek bir olayla sınırlandırılması ) uygulanır.
En ünlü trajedi yazarları:
Eski Yunan'da Aiskhylos, Euripides. Sophokles; Klasik Fransız edebiyatında Corneille ve Racine'dir.
KOMEDİ
İnsanların ve olayların gülünç yanlarını göstermek için yazılan tiyatro türüdür.
Klasik komedyanın özellikleri
-Kişilerde ya da toplumda görülen aksaklıklar, gülünç taraflar sergilenerek seyirciyi hem güldürmeyi hem de düşündürmeyi amaçlar.
-Kişiler toplumun her kesiminden olabilir.
-Her türlü olay sahnede canlandırılır.
-Konuşma dili kullanılır.
-Nazım ve nesir olabilir.
-Üç birlik kuralına uyulur.
Komedi Çeşitleri
Vodvil(entrika komedisi):  Yalnız güldürme amacı güden komedilere denir.
Fars (kaba güldürü):  Abartılı hareketlerle sivri esprilerle güldürmeyi amaçlayan komedilere denir.
Parodi:  Gerçekte güldürücü olmayan bir olayı gülünçleştirerek işleyen komedilere denir.
Satir:  Yergiye dayanan komedilere denir.
Karakter Komedisi:  Bir kişinin karakterini ortaya koymak için yazılan komedilere denir.
En ünlü komedi yazarları:
Eski Yunan'da Aristophanes, Klasik Fransız edebiyatında Moliere'dir.
DRAM
Dramlarda, trajedilerde işlenen acıklı olaylarla komedi oyunlarında işlenen güldürü unsurları bir arada işlenir.
Dram türünün özellikleri
-Hem acıklı hem de güldürücü olaylar, hayatta olduğu gibi bir arada bulunur.
-Olaylar tarihten ve günlük olaylardan alınır.
-Kişiler toplumun her kesiminden olabilir.
-Üç birlik kuralına uyulmaz.
-Nazım ya da nesir şeklinde olabilir.
-Kahramanlar ait oldukları çevrenin diliyle konuşurlar.
-Perde sayısı sınırlı değildir.
Başlıca dram çeşitleri
Melodram: Heyecan verici, acıklı ve duygusal olaylara dayanan müzikli drama melodram denir.
Feeri: Masalımsı oyunlara feeri denir.
En ünlü dram yazarları:
İngiliz yazar Shakespeare dramın ilk ürünlerini vermiştir. Ancak bu türün özelliklerini Victor Hugo belirlemiştir. Şehitler, Geothe diğer ünlü dram yazarlarıdır.
Müzikli Tiyatro:
a) Opera: Sözlerinin tümü ya da çoğu "koro, solo, düet" biçiminde şarkılı olarak söylenen müzikli tiyatro eseridir. Oyunculara, orkestra eşlik eder.
b) Operet: Eğlenceli, hafif konulu, içinde bestesiz konuşmalar da bulunan müzikli tiyatrodur. Daha çok halk için yazılmış eserlerdir.
c) Opera Komik: Operetin, yüksek sınıf için yazılmış, besteli biçimidir.
ç) Vodvil: Hareketli, eğlenceli bir konuya dayanan, içinde şarkılara da yer verilen hafif komedidir. Bu nedenle vodvil, bir "komedi türü" olarak da gösterilir.
d) Bale: Konusu; türlü dans ve davranışlarla anlatılan müzikli, sözsüz tiyatro türüdür.

HAZIRLIK  sayfa 78.
1. Tarihin ilk dönemlerinden bu yana insanların seyretme ihtiyacını karşılamak üzere hangi sanat
dallarının oluşturulduğunu belirtiniz.
İlk tiyatro şenliği M.Ö. 534 yılında Atina’da yapılmıştır. Antik çağda tiyatro, üst sınıfa özgü bir etkinlikti. Her yıl Dionysos’u kentin hangi ileri geleninin onurlandıracağına karar verilir ve bu kişi etkinlikleri düzenlerdi. Bu nedenle sosyal itibarla doğrudan ilgiliydi. Tanrı adına bir yarışma yapılır ve en iyi oyun, hazırlayan kişinin itibarını arttırırdı. Festival niteliğinden dolayı popüler olarak nitelendirilebilecek olan antik tiyatro, günümüze de örnekleri kalmış olan, genellikle amfitiyatro olarak adlandırılan sahnelerde sergilenirdi.
Türk Tiyatro Tarihi
Türk boyları Anadolu’ya gelirken sözlü ve yazılı edebiyatlarının yanı sıra eğlence ve temaşa geleneklerini de getirmişlerdi. Bunlar, bugün de Türkistan’da rastlanan “binam”, Orta Asya’dan Azerbaycan’a değin geniş bir alanda varlığını sürdüren “çadırhayal” gibi kukla oyunlarıyla çeşitli gölge ve seyirlik oyunlardır. Şamanlık ve islamlıktan başka zaman içinde, başta Bizans olmak üzere Anadolu’daki yerel kültürlerden de etkilenen bu oyunlar kuşaktan kuşağa aktarılarak ve yeni öpelerle zenginleştirilerek günümüze değin gelmiştir

2. Daha önce seyrettiğiniz bir tiyatronun konusunu kısaca özetleyerek oyunun sizi en çok etkileyen
özelliğini açıklayınız
Namık Kemal’in zavallı çocuk adlı tiyatrosunu özeti:
Namık Kemal'in son oyunudur. Abdulhamit'in ilk senelerinin hissi hayatına tesir etmektedir Recaizade'nin Vuslat'ı ile Abdulhak Hamit'in İcli Kızı’ndan, Uşakzade'nin Bir Olünün Defteri'ne kadar bütün bir edebiyatta bu küçük piyesin havasını buluyoruz Piyesin asil konusunu,19asrin en moda mevzularından biri olan ana-babanın çocuklarını kendi menfaatlerini düşünerek evlendirmelerinin felaketle neticelendiği davası olustur(10) Bu anlatımlı basit oyunun etkisi oldukça büyüktür Zavallı Çocuk çıktığı zaman o donemin bütün kalem sahiplerine bir örnek olmuştur
Zavallı Çocuk'ta görücü yoluyla evlenmeye karsı çıkar On beş perdelik Celaleddin Harzemsah, Namık Kemal'in en beğendiği yapıtı olarak bilinir Oyun, Mogollar'a karsı İslam dünyasını koruyan Celaleddin Harzemsah'ın kişiliği çevresinde gelişir Bu eserde Namık Kemal, İslam birliği düşüncesini kapsamlı bir biçimde sergilemiştir.

Şefika , babası Halil Bey’ in öksüz bir akrabası olduğu için yanına aldığı Ata ile birlikte büyümüştür Bir süre sonra zengin bir paşa ile evlendirilen Şefika , gönlü Ata’ da olduğu için bu acıya dayanamaz ve hastalanır Kısa süre içerisinde verem , Şefika’yı ölümün eşiğine getirir Okuldan izinli gelen tıbbiye öğrencisi Ata , Şefika’nın ölmek üzere olduğunu görünce , eczaneden aldığı zehri içer , ikisi birlikte ölürler

1. Etkinlik
a.Grup olarak seçip okuduğunuz “orta oyunu, Karagöz, trajedi, komedi, müzikli tiyatro” türündeki
oyunların konularını grup sözcüleriniz aracılığıyla arkadaşlarınıza aktarınız.
b. Okuduğunuz bu metinlerin, kitabınızdaki “Çıldır Gölü Efsanesi”nin ve seyrettiğiniz tiyatroların
ortak özelliklerini belirleyerek aşağıya sıralayınız.
Tiyatro metinlerinin özellikleri
a. Canlandırmaya dayalı metinlerdir.
b. Karşılıklı diyaloğa dayanırlar.
c. Kişilerin davranışları parantez iççinde verilir.
d. Seyircinin önünde canlı oynanır.
1. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a. Sizce, yazılı bir edebî eser (örneğin; Çalıkuşu, Yaprak Dökümü, Köprü vb.) film senaryosuna
nasıl çevrilebilir? Açıklayınız.
Bu tür eserler diyalog üzerine oluşturularak sahneye uyarlanırlar.  Sahne ve kişililerin davranışları ile ilgili bölümler parantez içinde anlatılır.
b. Bir romanı okumakla aynı romanı dizi film şeklinde izlemek arasında nasıl farklar olabileceğini
belirtiniz.
Filmde her ayrıntı yoktur. Romanda ise daha fazla ayrıntıya ulaşabiliriz.
c. Bu sorulardan hareketle seyretmenin, niçin edebiyattan farklı bir sanat etkinliği olduğunu
açıklayınız.
Seyretme görme ve duyma üzerine kurulur. Bu yüzden edebiyattan farklı bir türdür.
2. Etkinlik
a. “Tiyatro, tiyatro metni, dram, drama, dramatik tür, oyun” kelimelerinin anlamlarını defterinize
yazınız. Bu kelimelerin başka hangi anlamlarda kullandığını belirtiniz.
Tiyatro: Tiyatro, bir sahnede, seyirciler önünde oyuncuların sergilenmesi amacıyla hazırlanmış gösteridir. Farklı bir şekilde duyguların ve olayların hareket(jest)ve konuşmalarla anlatılmasıdır
Tiyatro metni: Göstermeye bağlı anlatımla oluşturulmuş eserlere tiyatro metni denir.
Dram : Trajediyle komediyi bir araya getiren tiyatro çeşididir. Modern tiyatronun sürekli olarak aristokrat zümrenin yaşayışını veya sadece hayatın gülünç taraflarının sahneye konmasını yeterli bulmayarak hayatı birçok tarafıyla temsil etme arzusundan doğmuştur.
Drama : İçinde gerilim, çatışma, zengin olaylar, karşıtlıklar bulunan herhangi bir yapıt ya da olay
Dramatik tür: Dramla, yani oyun türü ile ilgili olan. 2. Oyun türü ile kesin ilintisi olmadan, içinde gerilim, çatışma, zengin olaylar, karşıtlıklar bulunan herhangi bir yapıt ya da olay. 3. Zaman ve konu bakımından gerilimli ve bölümlü yoğunluğu olan bir yapıt türü
Oyun:  Sahnede canlandırılmak için yazılmış metin
b. Okuduğunuz “Çıldır Gölü Efsanesi” adlı metnin, drama ile ilişkisini açıklayınız.
Çıldır Gölü Efsanesi de sahnede canlandırılmak üzere  oluşturulan bir metindir.

3. Etkinlik
Aşağıdaki kelime gruplarının anlamlarını, ait oldukları dönemleri, yaptığınız araştırma ve 10. sınıf
Türk edebiyatı dersinde edindiğiniz bilgilerden de yararlanarak tabloya yazınız.
Kelimeler
Anlamları
Ait oldukları dönem
Tiyatroya gitmek
Tiyatro oyunu seyretmek
Modern dönem
Temaşa etmek
Seyretmek, bakmak
Osmanlı dönemi- İslami devri
Temaşa sanatı
Oyun, temsil, piyes, tiyatro, sahne sanatları.
Osmanlı dönemi- İslami devri
Görsel sanatlar
Görsel sanatlar göze hitap eden ürünler çıkaran sanatlardır
Modern dönem
Tiyatro metni
sahnede canlandırılmak için yazılmış metin
Modern dönem

• Modern dönemlerde, göstermeye bağlı edebî metinleri ifade etmek için yukarıdaki kelimelerden
hangisinin kullanıldığını belirtiniz. Tiyatro terimi kullanılmaktadır.


• Modern dönemlerde, göstermeye bağlı edebî metinleri ifade etmek tiyatro terimi kullanılmaktadır.

                                                          DEĞERLENDİRME

1. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine "D", yanlış ise "Y" yazınız.
(  D ) Anlatmaya bağlı metinlerdeki “olay örgüsü” teriminin karşılığı tiyatro metinlerinde “dramatik   örgü”dür.
( Y ) Orta oyunu ve Karagöz modern Türk tiyatrosu çeşitlerindendir.
(…D ) Drama metinlerinde hâkim anlatım türü “söyleşmeye bağlı (diyalog) anlatım”dır.
(  D ) “Anayasa ve Topkapı” iki adın birleşip kaynaşmasıyla oluşmuş birleşik addır.

2. Aşağıda anlamı verilen kelimeleri uygun şekilde eşleştiriniz.
Sahnelenmek için yazılmış oyunların tümü.                                                TİYATRO
Acıklı, üzüntülü olayları, bu olayların bazen güldürücü yönlerini                   DRAM
de katarak konu alan sahne oyunu veya televizyon filmi
Seslendirilmek veya sahnede oynanmak üzere hazırlanmış                          OYUN
eser, piyes.                                   

3. Aşağıdakilerden hangisi, Karagöz, meddah ve orta oyunu gibi seyirlik halk oyunlarının özelliklerinden biri değildir?
A. Göze ve kulağa seslenmeleri
B. Güldürü ögesine yer vermeleri
C. Şive taklitlerinden yararlanmaları
D. Tek kişilik gösteri olmaları
E. Sözlü tiyatro örneği olmaları
(1992-ÖYS)

4. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri yazınız.
• Tiyatroda dramatik örgüde görev alan kişilerden erkeklere … AKTÖR………… , bayanlara …….AKTİRİS……denir.
• Dramatik metinler …DRAM………… , TARJEDİ…………… , …KOMEDİ………… şeklinde gruplandırılır.
• “Okuldan koşarak geldi.” cümlesinde “koşarak” kelimesi türemiş bir …KELİMEDİR( ZAR FİİL)………………… .

• “Birazı, birkaç” kelimeleri …BELGİSİZ… zamirlerdir.


bu yazının tamamı http://yeniedebiyat.blogspot.com sitesinden alınmıştır.
Read more

Bingöllü Kenan Yayla Kimdir?

Laf dalaşıyla başlayan ikili arasındaki kavga, dün gece sosyal medyaya da gecenin en çok konuşulan konularından biri oldu. Niaht Doğan'ın "Twitter çıktı ağzı süt kokan bebeler 2 resim koyup kolpacılık yapmaya basladı. Sever misin sabaha mı bırakırsın arkadaş" şeklindeki açıklamasına Bingöllü Kenan "Şerefin kadar konuş desem ömür boyu susacak insanlar tanıyorum" sözleriyle yanıt verdi.

SENİ OTEL ODASINA KİTLERİM

Bu sözler sonrası öfkelenen Nihat Doğan "Benim lafimi bana satme seni otel odasina kitlerim kenooo" şeklinde bir tweet daha attı. Bingöllü Kenan Nihat Doğan'ın bu sözlerine de "Otel odalarında grup seks yaparken yakalanan biri bana nasıl atarlanıyo anlamıyorum" tweetiyle yanıt verdi.

İkili arasındaki kavga küfürleşmeye kadar varırken; Nihat Doğan, Bingöllü Kenan'a "Seni mermi manyağı yaparım" tehdidinde bulundu.


Kaynak; Milliyet.com.tr
Read more