2013 - 2014 8. Sınıf İnkilap Tarihi 1. Dönem 2. Yazılı Soruları ve Cevapları

1. Birinci İnönü Savaşı kazanılınca TBMM’nin kendine olan güveni artmış, 1921 Anayasası ve İstiklâl Marşı kabul edilmiştir.

Bu gelişmeler aşağıdakilerden hangisinin bir göstergesidir?
  1. Osmanlı Devleti’nin hukuken sona erdiğinin
  2. Milli birlik ve beraberlik için milli marşın öneminin
  3. Yeni bir rejime geçildiğinin
  4. Yeni bir devletin kuruluşundaki gelişmelerin

2. Birinci İnönü Zaferi’nden sonra kuruluşları yeni olan iki devletin ortak düşmanlara karşı birlikte hareket etme isteği aşağıdaki sonuçlardan hangisini getirmiştir?
  1. Moskova Anlaşması
  2. Gümrü Anlaşması
  3. Kars Anlaşması
  4. Ankara Anlaşması

3. Sakarya Zaferi’nden sonra;
  1. İtalya’nın topraklarımızı boşaltması
  2. Mustafa Kemal’e Gazilik ve Mareşallik unvanı verilmesi
  3. Fransa ile Ankara Anlaşması’nın imzalanması
Bu gelişmelerden hangileri İngiltere’nin politik ve askeri yalnızlığa düşmesine sebep olmuştur?
A) Yalnız I B) I ve III
C) Yalnız III D) I ve II

4. İtilaf Devletleri, Kurtuluş Savaşımız devam ederken, kimi zaman TBMM’ne barış önerilerinde bulunmuşlardır.
Bu sayede ulaşılmak istenen temel amaç aşağıdakilerden hangisidir?
  1. Emperyalist emellerinden vazgeçtiklerini duyurmak
  2. Sevr Anlaşması’nı hafifleterek uygulayabilmek
  3. Osmanlı toprak bütünlüğünü korumak
  4. Halifenin gücünden yararlanmak

5. Aşağıdakilerden hangisinde I. Olay II. Olaya sebep olmamıştır?
  1. I. İnönü Muharebesi –Londra Konferansı’nın toplanması
  2. Ermeniler ile savaş – Gümrü Anlaşması’nın imzalanması
  3. II. İnönü Muharebesi – Tekalif-i Milliye Emirleri’nin yayınlanması
D) Kütahya ve Eskişehir Muharebeleri – Mustafa Kemal’e Başkomutanlık yetkisinin verilmesi

6. Kurtuluş Savaşı sürecinde TBMM, diplomatik alanda daha çok İngiltere ve Fransa ile uğraşmış, cephelerde ise en çok Yunanistan ile savaşmıştır.
Bu durumun en önemli nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
  1. İtilaf Devletleri arasında görüş ayrılığı çıkması
  2. İngiltere ve Fransa’nın siyasi çıkarlarında Yunanistan’ı kullanmaları
  3. TBMM’nin Osmanlı yönetimi ile uzlaşamaması
  4. Sovyet Rusya’nın TBMM yanlısı politika izlemeleri
7. Kurtuluş savaşında aşağıdaki illerimizin hangisinin kurtarılmasında düzenli orduların payı yoktur?
A) Gaziantep B) Aydın  C) Kütahya  D) İzmir
8. “Osmanlı saltanatı resmen sona erdi” ifadesini kullanan bir tarihçi bu sözü aşağıdaki olaylardan hangisinden önce söylemiş olabilir?
  1. Mudanya Mutarekesi’n den
  2. Londra Konferansı’ndan
  3. Lozan Konferansı’ndan
  4. Misak-ı Milli’nin ilanından

9. TBMM;
  • İnönü Zaferi sonrasında Sovyet Rusya ileMoskova Anlaşması’nı

  • Sakarya Meydan Savaşı sonrasında Fransa ileAnkara Anlaşması’nı

    • Büyük Taarruz sonrasında İngiliz, Fransız ve İtalyangenerallerinin katılımıyla Mudanya Ateşkesi’ni imzalamıştır. Bu bilgilere dayanarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
    A) Türklerin İtilaf Devletleriyle barış yapmasını Sovyet Rusya sağlamıştır.
    B) TBMM’nin siyasi kazanımlarında askerî başarıların rolü vardır.
    C) İtilaf Devletlerince işgale uğrayan yerlerin bir kısmı kurtarılmıştır
    D) TBMM Hükümeti’nin askerî başarıları mağlup devletlerce tanınmıştır.

    10. - Kurtuluş Savaşı'nın kazanılmasının gecikmesi
    - İstiklal Mahkemeleri'nin kurulması
    - İşgalcilerin Anadolu'da ilerlemesinin kolaylaşması
    Yukarıdaki olaylar aşağıdakilerden hangisinin sonucudur?
    A) TBMM'ne karşı çıkarılan iç ayaklanmaların
    B) İzmir'in işgalinin
    C) Misak-ı Milli'nin ilanının
    D) İstanbul'un resmen işgalinin

    11. Askeri Başarı Siyasi Başarı
    1. İnönü Savaşı - Londra Konferansı
    2. Kütahya ve Eskişehir Savaşları - Moskova Antlaşması
    3. Sakarya Meydan Savaşı - Ankara Antlaşması
    4. Büyük Taarruz - Mudanya Ateşkes Anlaşması
    Yukarıda kurtuluş Savaşı'nda kazanılan askeri başarılar ve bunların ardından gerçekleşen siyasi başarılar eşleştirilmiştir.
    Bu eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
    A) 1 B) 3 C) 2 D) 4

    12. İtilaf Devletleri, Londra Konferansı'na ve Lozan Barış Görüşmesi'ne hem Osmanlı Hükümeti'ni hem de TBMM Hü­kümetini davet etmişlerdir.
    İtilaf Devletleri'nin bu iki hükümeti birlikte çağırmaları­,
    1. İki hükümeti uzlaştırmak istemişlerdir.
    2. İki hükümet arasındaki görüş ayrılığından yararlanmak istemişlerdir.
    3. Demokratik bir tutum ortaya koymak istemişlerdir.
    yargılarından hangileriyle açıklanabilir?
    A) Yalnız I B) I ve II C) Yalnız II D) II ve III
    13. Mudanya Ateşkes Antlaşması'nın aşağıdaki mad­delerinden hangisi Osmanlı Devleti'nin hukuken sona erdiğini gösterir?
    1. Doğu Trakya'nın devir teslim işi İtilaf Devletleri'nin me­murları aracılığıyla 30 gün içinde yapılacaktır.
    2. İstanbul ve Boğazlar, TBBM Hükümeti yönetimine bırakılacaktır.
    3. Lozan Konferansı'nın bitimine kadar Türkler Doğu Trak­ya'da 8000 asker bulunduracaktır.
    4. Doğu Trakya'da Meriç ırmağının batısına kadar olan bölge 15 gün içinde Yunanlılar tarafından terk edi­lecektir.




    14. Mondros Ateşkes Anlaşması’ndan sonra başlayan işgaller ve azınlık faaliyetleri karşısında ülke genelinde Kuva-i Milliye hareketi oluşmuş, ancak Doğu Anadolu’da böyle bir oluşum ortaya çıkmamıştır.
    Bu bölgede Kuva-i Milliye’nin kurulmamış olması aşağıdakilerden hangisine dayandırılabilir?
    1. Bölgenin Amerikan mandasına bırakılmasına
    2. Ermeni faaliyetlerinin yoğunlaşmasına
    3. Bölgede ulusal bir liderin olmamasına
    4. Bölgede düzenli bir ordunun bulunmasına

      15. Son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılması için seçimler yapılmış ve bu seçimlere İtilâf Devletleri müdahale etmemişlerdir.
      İtilâf Devletlerinin bu seçimlere müdahale etmemesinin sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
      1. İstanbul’da toplanacak meclisin kendilerine zarar vermeyeceği düşüncesi
      2. Seçimlerin Kanun-i Esasi’ye uygun olması
      3. Azınlıkların seçimlere katılma hakkının olmaması
      4. İtilâf Devletleri arasında birliğin bozulması

      16. Kuva-i Milliye birlikleri;
      1- İşgallere karşı kurulmuşlardır.
      2- Belli bir merkezden idare edilmişlerdir.
      3- Düzenli askeri birliklerdir.
      4- Bölgesel amaçlı kurulmuşlardır.
      Kuva-i Milliye birlikleriyle ilgili verilen bilgilerden hangileri yanlıştır?
      A) 1-3 B) 2-3 C) 4 -3 D) 2-3-4
      17. 23 Nisan 1920 de açılan İlk Meclis'in özellikleri arasında aşağıdakilerden hangisi gösterilemez?
      A) Bakanlar kurulu üyeleri Meclis'ten seçilmiştir.
      B) Yasama ve yürütme ayrı organlarda toplanmıştır.
      C) Meclis Başkanı hükümetin de başkanıdır.
      D) Meclisin üstünde hiç bir güç kabul edilmemiştir.

      18. Mustafa Kemal, Kurtuluş Savaşı'nın daha başlangıcında millet egemenliğine dayalı yeni bir yönetimden söz ederek Türk milletinin dikkatini çekmiştir.
      Aşağıdakilerden hangisiyle M. Kemal'in bu düşüncesinin gerçekleştiğini söyleyebiliriz?
      A) TBMM'nin açılmasıyla
      B) Misak-ı Milli'nin ilan edilmesiyle
      C) Bölgesel cemiyetlerinin kurulmasıyla
      D) Kuva-i Milliyenin kurulmasıyla

      19. Büyük Taarruz'un başarıya ulaşması üzerine İtilaf Devletleri ateşkes teklifinde bulundular. Yapılan Mudanya Ateşkes Anlaşması ile Kurtuluş Savaşı’nda gösterilen askeri başarı, diplomatik başarı ile tamamlanmış oldu.
      Yukarıda verilen bilgilere göre hangisi söylenemez?
      A) Türk Yunan savaşı sona ermiştir.
      B) Kurtuluş Savaşı'nın diplomatik safhası başlamıştır.
      C) Kurtuluş Savaşının barış anlaşması imzalanmıştır.
      D) Türk Milleti haklı davasını İtilaf Devletlerine kabul ettirmiştir.

      20.
      1. Sivas Kongresi
      2. Atatürk’ün askerlik mesleğinden istifa etmesi
      3. Amasya Genelgesi
      4. Erzurum Kongresi
      Yukarıda olayların oluş sırasına göre kronolojik sıralaması aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
      A)4-2-1-3 B)3-2-4-1 C)3-4-2-1 D)2-3-4-1

      1. Amasya Genelgesi'nde yer alan “Vatanın bütünlüğü milletin bağımsızlığı tehlikededir.” maddesiyle belirtilmek istenen nedir?
      1. Milli Mücadelenin yöntemi
      2. Milli Mücadelenin amacı
      3. Milli Mücadelenin gerekçesi
      4. Milli Mücadelenin nasıl yapılacağı

        22.
        • İtilaf Devletleri Lozan Barış Konferansına TBMM ile birlikte İstanbul Hükümetini de çağırdılar
        • Amaçları Türk heyetleri arasında ikilik çıkarmaktı
        TBMM hem bu ikiliği ortadan kaldırmak hem de milli egemenliği tam olarak gerçekleştirmek amacı ile aşağıdaki inkılâplardan hangisini gerçekleştirmiştir?
        A) Halifeliğin Kaldırılması B) Cumhuriyetin ilanı
        C) Tekâlif-i Milliye Kanunu D) Saltanatın Kaldırılması

        23. İtilaf devletlerinin aşağıdaki faaliyetlerinden hangisi
        Türk Milletinin Milli iradesini doğrudan yok etmeye yöneliktir?
        1. Osmanlı ordusunun terhis edilmesi
        2. Doğu Anadolu'da bir Ermeni Devleti'nin kurulmaya çalışılması
        3. Kuva-i Milliye birliklerine karşı Yunanistan'ın desteklenmesi
        4. Son Osmanlı Mebuslar Meclisi'nin dağıtılması ve üyelerinin tutuklanması

        24. İtilaf Devletlerinin Anadolu’yu aralarında paylaşabilmek için sadece Osmanlı Hükümeti’ni razı etmenin yeterli olmadığını anladıkları, aşağıdaki davranışlarından hangisiyle ortaya çıkmıştır?
        1. Anadolu’da işgallere girişmeleri
        2. Rum ve Ermeni ayaklanmalarına destek vermeleri
        3. Londra Konferansına TBMM’ni de çağırmaları
        4. Meclise karşı ayaklanmalar çıkarmaları

        25. Damat Ferit Hükümeti TBMM’nin açılışından sonra, halkı meclise karşı ayaklandırabilmek içinM. Kemal ve arkadaşlarının saltanat ve hilafete karşı çıkan, devletin yaptığı barışı bozarak yeniden savaş çıkartmaya çalışan bir grup vatan haini ve dinsiz olduklarıyolunda propagandalara girişmişlerdir.
        Buna göre paşanın halkı ayaklandırabilmek için Anadolu insanının hangi özelliğinden faydalandığı söylenemez?
        A) Dindarlık B) Padişaha bağlılık
        C) Vatanseverlik D) Bağımsızlık

Read more

2013 - 2014 8. Sınıf Fen ve Teknoloji 1. Dönem 2. Yazılı Soruları ve Cevapları

A- Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere verilen uygun kelimeleri yerleştirin (10p)
( manometre, mayoz, 76, kaldırma kuvveti, çekinik, yoğunluk, deniz, miktarına, ağırlık,yüzey alanı, yüzer,batar,basınç)
1- Kromozom sayıları Mayoz bölünme sonucunda yarıya iner.
2- Katı bir cismin basıncı ağırlık ile doğru,
yüzey alanı ile ters orantılıdır.
3- Açık hava basıncınının değeri 0.C’ de
deniz seviyesinde 76 cmHg dir.
4-Kapalı gazın basınçını manometre ölçer
5-Bir cismin havadaki ağırlığı ile sıvıdaki ağırlığı arasındaki fark kaldırma kuvveti..eşittir.
6-Bir maddenin birim hacimdeki kütlesine yoğunluk..denir.
7-Bir cisim yoğunluğu kendinden küçük olan bir sıvı içinde batar
8-Birim yüzeye dik olarak etki eden kuvvete basınç denir
9- Hemofili hastalığı çekinik bir gen ile taşınır.
10- Sıvı basıncı sıvının miktarına bağlı değildir.

B)- Aşağıdaki cümlelerin doğru olanların başına (D), yanlış olanların başına (Y) yazınız.(10 puan)
( Y ) 1- Yumurta ve sperm 2n sayıda kromozom taşır.
( D ) 2-Açık hava basıncı denizden yukarıya doğru çıktıkça azalır.
( Y ) 3-Havanın yoğunluğu kaldırma kuvvetine etkili değildir
( D ) 4-Yüzen bir cismin ağırlığı kaldırma kuvvetine eşittir.
( D ) 5- Açık hava basıncını barometre ölçer.
( Y ) 6- Demir su içerine bırakılırsa yüzer.
( Y ) 7- Sıvı basıncı sıvının konulduğu kabın şekline bağlıdır.
(D ) 8- Vücut hücreleri mitoz sonucu oluşur.
(Y ) 9- Sıvılar sıkıştırılabilir.
( D ) 10- Basıncı birimi pascaldır
C) Aşağıdaki soruları cevaplayınız?
(her soru 5 P)


1.












Yukarıdaki K,L ve M cisimleri özdeş küplerden oluşmuştur. Bu cisimlerin taban yüzeylerine etki ettikleri basınçlar nasıl sıralanır?

A) Pk>PL>PM B) Pk=PL=PM
C) Pk<PL<PM D) Pk=PL<PM



Yandaki kap tamamen su ile doludur. Belirtilen noktalardaki sıvı basınçlarını kıyaslayınız.

A) PA > PB > PC > PD
B) PA < PB < PC < PD
C) PA > PB = PC > PD
D) PA < PB = PC < PD



Yandaki sıvı dolu kapta bulunan A,B,C ve D cisimleri dengededir. Buna göre bu cisimlerin yoğunluklarını sıralayınız.


A) dA < dB < dc < dD B) dA > dB > dc > dD
C) dA < dB = dc < dD D) dA > dB = dc > dD











Yukarıda bulunan kapların taban yüzey alanları eşittir. Bu kapların her birine eşit miktar su konulduğu zaman kapların tabanlarına yapılan sıvı basınçlarını büyükten küçüğe doğru sıralayınız.
A) Pk > PL > PM B) Pk = PL = PM
C) PM > PK > PL D) PM < PK < PL


Şekildeki kap h1 seviyesine kadar su ile doludur. Çocuk balonuna bağlı olan ipteki gerilme kuvveti T1 dir. Kap h2 seviyesine kadar su ile soldurulursa T1 kuvveti nasıl değişir?

A) Artar B) Değişmez
C) Azalır D) Veriler yetersizdir.






Şekildeki eşit bölmelendirilmiş kaba 2 bardak su konulduğu zaman su h kadar yükseliyor ve A noktasındaki sıvı basıncı P oluyor. Üzerine 2 bardak daha su ilave edilirse A noktasındaki basınç kaç P olu?

A) P B) 2P C) 3P D) 4P

Read more

2013 - 2014 8. Sınıf Matematik 1. Dönem 2. Yazılı Soruları ve Cevapları

1) ( e + 1 )7 ifadesinin açılımında sabit terim kaçtır?





6) Pascal üçgeninden yararlanarak, 6 elemanlı bir kümenin 4 elemanlı kaç tane alt kümesi olduğunu bulunuz?





2) 1032 - 972 = 4k ise k=?













7) x + y = 1 ve x.y = -20 ise x2 + y2 =?

3) = ?











8) x = 3 için, ” x2 + 4x – 5 “ harfli ifadesinin değeri kaç olur?


4) = ?








9)







5) 4ab2 + 12ab2 – 7ab2 =?










10) İfadesinin açılımında terim sayısı kaçtır?



Read more

2013 - 2014 8. Sınıf Türkçe 1. Dönem 2. Yazılı Soruları ve Cevapları

RÜZGÂR ESTİĞİNDE UYUYABİLİR MİSİN?
Genç bir adam Amerika’nın batısındaki bir çiftliğe iş başvurusunda bulunmuştu. Çiftliğin sahibi ona özelliklerini sorduğunda genç adam kendine güvenen bir edayla şöyle cevap vermişti: "Rüzgâr estiğinde dahi uyuyabilirim"
Bu söz yaşlı çiftlik sahibinin kafasını çok karıştırmıştı; fakat bu zeki genç adamdan da çok hoşlanmıştı bu yüzden onu işe aldı.
Birkaç gün sonra yaşlı çiftlik sahibi ile karısı gece yarısı çok sert ve şiddetli bir rüzgârla uykularından fırladılar. Bir sorun çıkma ihtimaline karşı her yeri kontrol etmeye başladılar.
Pencere ve kapıdaki kepenklerin sıkıca kapatılıp kancalarının yerlerine takıldığını gördüler. Kalın ağaç kütükleri ise sıra sıra şöminenin yanına dizilmişti. Tarım araçları güvenli bir şekilde hangara yerleştirilmişti. Traktör garajdaydı. Ahırın kapısı düzgün bir şekilde kapatılmış ve kilitlenmişti. Hatta içerideki tüm hayvanlar oldukça sakindiler. Genç adam hemen ilerideki kulübesinde huzurlu bir şekilde uyuyordu.
İşte o anda yaşlı çiftlik sahibi genç adamın o gün ona ne demek istediğini anlamıştı."Rüzgâr estiğinde dahi uyuyabilirim." Çünkü genç adam fırtınasız güzel günlerde herhangi bir gün şiddetli bir fırtına ile çiftlikteki her şeylerini kaybedebileceklerini düşünerek işlerini o kadar bağlılıkla ve düzgün bir şekilde yapmıştı ki en sert, en şiddetli fırtına dahi esse yatağında huzurla uyuyabilirdi.

Yapabildikleriniz değil, bir gün gerçekten yapamadığınız şeyler güneş battığında size baş ağrısı verir.

SORULAR Not. İlk üç soru metne göre cevaplanacak
1. Çiftlik sahibi ile karısını uykularından uyandıran nedir? Uyandıktan sonra ne yapmaya başladılar? (10 puan)




2. Genç adamın rüzgâr estiğinde dahi uyumasının nedeni nedir? (5 puan)





3. Okuduğunuz öykünün ana fikri nedir? (10 puan)





4. Aşağıdaki cümlelerin anlamlarını düşünerek uygun deyimlerle eşleştiriniz. (5 puan)

1-( )Onun artık benim için hiçbir değeri yok. A-Burnunda tütmek
2-( )Bana ağır laflar etti, beni incitti. B-Etekleri zil çalmak
3-( )Onu inandırmak için ona tatlı sözler söyledim. C-Dil dökmek
4-( )Onu görünce çok sevindim. D-Gözden düşmek
5-( ) Yıllarca görmediği arkadaşını çok özlemiş. E-Kalp kırmak

5. Aşağıda yay-ayraç ile boş bırakılan yerlere uygun noktalama işaretlerini getiriniz.(10p)

“Kütüphanemizde kitaplar üç açıdan kataloglanmıştır( ) Kitabın adına göre( )yazarın adına göre( )konu alanına göre( )”
“Açık hava( ) temiz su ( ) göz alabildiğine engin çayırlar( )”
“Gençlikte günler kısa ( ) yıllar uzun ( ) yaşlılıkta yıllar kısa ( ) günler uzundur.”
6. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin öge sıralanışı diğerlerinden farklıdır? (5p)

A)

B)

C)

D)

7. Aşağıdaki cümleleri ögelerine ayırınız (15 puan)


* Kauçuk ağacının gövdesi çizildiğinde lateks denilen beyaz, yapışkan bir madde dışarı sızar.

* Issız çöllerin ve engin denizlerin kahramanı olan Jerom, annesinden laf işitiyordu.


* Güzeldi bana hediye ettiği elbise.

* Akan kirli sularda yarı çıplak çocuklarla çamurlu köpekler oynuyordu.


* Yağmur bulutları geçecek köyümüzün üstünden.


8.Aşağıdaki metinde yer alan fiilimsi olan sözcükleri bularak, uygun kutucuğa yazınız. (10P)
AKILLI MI, DELİ Mİ?
Ertesi gün dersten sonra yine elimdeki çakıyla çubuk yonta yonta Çamlıbel’in yolunu tuttum. Deli Eşref, yine parlayan gözlerle karşıladı beni. Topraktan söz etti uzun uzun. Çamlıbel’in alt başına Köroğlu’yla kazdıkları kuyuyu gösterdi. Hamamözülü asker arkadaşından oldukça ucuza aldığı su motorunu çalıştırdı. Meyve vermeyen elma ağacının yanından geçerken başını bile çevirmeden "Tembel!" dedi."Başkası olsa kesmeyi bırak, kökünden söküp atardı bahçeden dışarı. Çok emek verdim. Kıyamıyorum."


İSİM-FİİL SIFAT-FİİL ZARF-FİİL


9. Aşağıda verilen sözü açıklayınız. (5p)
Bir erkeği eğitirseniz tek bir insanı eğitmiş olursunuz; bir kadını eğitirseniz,   
 bütün bir aileyi eğitmiş olursunuz. 


Read more

2013 - 2014 9. Sınıf Türk Edebiyatı 1. Dönem 2. Yazılı Soruları ve Cevapları

AD :
SOYADI :
SINIF - NO :




……………………….LİSESİ
TÜRK EDEBİYATI 9. SINIFLAR
  1. DÖNEM I.YAZILI YOKLAMASI
ALDIĞI NOT:


SORULAR

Sakarya Türküsü
İnsan bu, su misali, kıvrım kıvrım akar ya;
Bir yanda akan benim, öbür yanda Sakarya.
Su iner yokuşlardan, hep basamak basamak;
Benimse alın yazım, yokuşlarda susamak.
Her şey akar, su, tarih, yıldız, insan ve fikir;
Oluklar çift; birinden nur akar; birinden kir
Necip Fazıl KISAKÜREK
DOKUZUNCU HARİCİYE KOĞUŞU
Bir ağaç altına oturdum ve hasta dizimin zaviyesini her vakit ki itina ile ayarlayarak bacağımı uzattım. Bu zavallı uzvumun talihine ait hiçbir şey düşünmek istemiyordum, şuurumun, hastalığım üstüne boşaltılacağı aydınlıktan kaçmak için ruhumun daha karanlık ve izbe hatlarına kendimi atıyor, daha korkunç ve karışık hayallere dalıyordum.” Peyami Safa

İBİŞ’İN RÜYASI
NECLA: Merhaba ağabey.
NAHİT: Hayrola?
NECLA: Sadi geldi, çıkarmışlar işten, kovulmuş.
NAHİT: Eee? Nerde?
NECLA: Çekiniyor, utanıyor yani.
NAHİT: Laf, Söyle hadi.
SADİ: (Eşikteki Necla’nın işareti ile pat diye odaya dalar.) Sepetlediler, dede.”
Tarık BUĞRA
S- 1 Yukarıdaki edebi metinlerin temel ifade şekillerini ve türlerini aşağıdaki tabloda uygun yerlere yazınız.

Edebi Metin
Temel İfade
Şekli
Edebi Metin Türü

İBİŞ’İN RÜYASI




SAKARYA TÜKÜSÜ






DOKUZUNCU HARİCİYE KOĞUŞU





S-2 “ Hat , tiyatro, edebiyat,resim” sanatları hangi sanat dallarına örnektir? Yazınız


S-3 Aşağıdakilerden hangisi edebi metin olabilir?
a) Türkiye’de yer altı madenlerini anlatan metin
b) Öğrencinin derste tutuğu not
c) Sıla özlemini anlatan metin
d ) Suyun kaynama noktasını anlatan metin
e) Kap kaç olayını anlatan metin

S- 4 “ zarar etmek, yağmur, pamuk, çiftçi” Kelimelerinden hareketle mantıklı, anlamlı bir cümle kurunuz?


S- 5 “İnsan âlemde hayal ettiği müddetçe yaşar.” Yahya Kemal BEYATLI bu sözü ile neyi vurgulamıştır, bu sözün edebiyattaki yeri hakkında bilgi veriniz

6)
HAYAT
- Özgür ufuklar kuşatılmış hayallerin pençesindeyse;
yamalı düşünceler
kırılgan umutlar
derin iç çekişidir
ve şaşkın bakışlar fırtınasında
yalan sığınılacak en büyük liman
sevgi yalnızlığın çaresi
hayatsa dalından kopmuş kuru bir yapraktır

S-1) a)Yukarıdaki üç sanatsal ifadelerle hangi kavram ele alınmıştır.b)Bu üç sanatsal ifadenin anlatılmak istenen konuyu nasıl ele aldığını kısaca anlatınız ? “ 10+10 =20 puan


7) Bir edebi eserde birden fazla anlam çıkarılması neye bağlıdır?

“İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'da bu sabahtan itibaren başlayan sağanak yağışın özellikle Sarıyer, Beykoz, Üsküdar, Beşiktaş ve Küçükçekmece gibi ilçelerde ciddi anlamda hissedileceğini belirterek, ''İlgili ilçelere uyarılarımızı yaptık, vatandaşlarımızı da uyarıyoruz'' dedi.” (Anadolu Ajans)

“Ruhumu eritip de kalıpta dondurmuşlar;
Onu İstanbul diye toprağa kondurmuşlar.
İçimde tüten birşey; hava, renk, eda, iklim;
O benim, zaman, mekan aşıp geçmiş sevgilim.
Çiçeği altın yaldız, suyu telli pulludur;
Ay ve güneş ezelden iki İstanbulludur.
Denizle toprak, yalnız onda ermiş visale,
Ve kavuşmuş rüyalar, onda, onda misale.
İstanbul benim canım;
Vatanım da vatanım...
İstanbul,
İstanbul...”
Necip Fazıl Kısakürek

Öğretici ve edebi metin nedir? Yukarıdaki metinler, bunlardan hangisine girer? Açıklayınız.10p


9 Savaş yıllarındaki bir toplumu ve bireyi anlatan edebi metin hangi bilimlerden yararlanır?



10 Aşağıdakilerden hangisi gerçeği ele alış bakımından diğerlerinden ayrılır
a) Kanun Maddeleri b) Dilekçe c) Gazete Haberi
d) Sözleşme e) Hikâye





TÜRK EDEBİYATI 9 I. DÖNEM I. YAZILI YOKLAMASI CEVAP ANAHTARI





C- 1
Edebi Metin
Temel İfade
Şekli
Edebi Metin Türü

İBİŞ’İN RÜYASI
Göstermeye bağlı anlatım
tiyatro
SAKARYA TÜKÜSÜ


Coşku ve heyacana bağlı anlatım
şiir
DOKUZUNCU HARİCİYE KOĞUŞU
Anlatmaya nağlı
Roman


















C- 2 Hat: görsel sanatlar
Tiyatro:Dramatik sanatlar
Edebiyat:fonetik sanatlar
resim : Görsel sanatlar

C- 3 C) sıla özlemini anlatan metin

C- 4 Yağmurun çok yağınca çiftçi pamuktan zarar etti.

C- 5 Hayalin insanın hayatındaki önemini vurgulamıştır. İnsan hayalleri ile yaşar. Edebiyatta ise eserler insanların hayallerini ölüçüsünde zengin olur. Eserler insanların hayallerinin ürünüdür.
C - 6 A)Özgürlük kavramını ele almıştır. (10 puan)
B)Birinci resimde özgürlük kavramı bir heykeltıraşın ellerinde anlam bulmuş,ikinci metinde bir fotoğraf sanatçısı özgürlük kavramını zıttı olan tutsaklık kavramıyla eşleştirerek anlatmış, Üçüncü metinde ise bu kavram bir şairin mısralarına konu olmuştur. (10 puan)


C 7) Edebi eserlerden farklı anlamlar çıkması okuyucunun kültürel ve sosyal farklılıklarına bağlıdır.

8) İlk metin öğretici (haber yazısı) ikincisi edebi metindir.İlk metinde bilgi vermek amacıyla yazılmıştır, ikinci metinde ise okuyanda estetik zevk ve heyecan uyandırmak istenmiştir…

C- 9 tarih, sosyoloji, psikoloji



c- 10 e) hikâye  
Read more