AÖF Muhasebe Yazılımları 1. Ünite Ders Notları


1. Ünite – Muhasebe Bilgi Sistemi

BİLGİ İŞLEME
Bilgi işlemenin gelişimine ve bilgisayarların ortaya çıkışına tarihsel perspektiften bakıldığında bilinen bir araç olan Abacus'le bu süreci başlatabiliriz Bugün bile ilkokullarda öğrencilerin aritmetiksel işlemler yapmada kullandıkları Abacus, bundan binlerce yıl önce Çinliler tarafından kullanılmıştır. Bir takım durumları, sayılarla göstermek ise yine bilgi işlemenin temelini oluşturmaktadır. Örneğin, eski Mısır'da sayılar ilginç sembollerle ifade edilmiş ve papirüsler üzerine işlenmiştir.

Veri ve Bilgi Kavramları
Veri, "Data" karşılığı kullanılan ve "Datum" sözcüğünün çoğulu olan bir kavramdır. Veri kavramı, çeşitli durumların, gözlemlerin veya oluşumların her türlü gösterimidir. Bu gösterimler, nümerik veya alfabetik karakterler ya da semboller olabileceği gibi, çeşitli biçimlerdeki grafik çizimler ve diğer tür grafik gösterimler şeklinde de olabilir.

Bilgi İşleme ve Sistem
Bilgi işleme kısaca, veriyi bilgiye dönüştürme süreci veya veriyi kullanılabilir ve anlamlı kılan her türlü eylem olarak tanımlanabilir. Bilgi işleme sürecinde, işlevsel öğeler sırasal biçimde bir araya gelerek amaca yönelik sonuçları üretirler. Sistem kuramcısı Russel L.Ackoff, bir sistemi geniş olarak ve genel hatlarıyla, biribirine bağlı bölümlerden oluşan kavramsal veya fiziksel bir varlık olarak tanımlamaktadır. Sistemlerle ilgili, fizik ve biyoloji bilimlerinde, modern teknolojide, sosyal bilimlerde birçok tanım yapılmaktadır Her sistem için üç temel bileşen; girdi, işleme ve çıktıdır. Bir bilgi işleme sistemi ise, verileri girdi olarak kabul ederek işleyen ve bilgi çıktısı olarak veren bir sistemdir

Sistem kavramı, önem taşıyan ek iki bileşeni de içermektedir. Bunlar "geribildirim" (feedback) ve "kontrol" bileşenleridir Geribildirime dayalı kontrol ile sistemin ürettiği çıktı, girdi olarak geri verilerek sistemin amacından sapan durumların girdi ve işlem eylemleri üzerindeki düzeltmeleri gerçekleştirilir ve gerekli öz denetim sağlanmış olur. Geribildirim-kontrol kavramı, bilgi işleme sistemine de uygulanabilir bir nitelik taşımaktadır

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ ORTAMINDA BİLGİ İŞLEME
Bilgi Teknolojisi (BT)
Bilgiyi yaratmaya, değiştirmeye, saklamaya, kullanmaya, çoğaltmaya, paylaştırmaya, geliştirmeye, bütünleşik ve etkileşimli hale getirmeye yönelik karmaşık yapının tümü, bilgisayar temelinde işlev gören Bilgi Teknolojilerini oluşturmaktadır
Günümüzde yaşamımızı karmaşık, yoğun ve bütünleşik bir BT ortamında sürdürmekteyiz. Bu durum yaşantımızı birçok alanda ve noktada kolaylaştırırken bir yandan da bu sistemlere bağımlı hale getirmiştir. Bu sistemlerde oluşabilecek bir aksama, kesinti veya bozulma tüm yaşamımızı altüst edecek noktaya gelmiştir. İletişim, ulaşım, sağlık, eğitim, endüstri, ticaret vb. neredeyse her şey ve doğal olarak tüm yaşamımız BT’lere bağlıdır/bağımlıdı Bilgisayarla

Bilgi İşlemenin temel bileşenleri aşağıdaki içeriğe sahiptirler:
Girdi Veri, bilgi için gerekli olan öğeler, örgütsel kaynaklar.
İşleme Girdileri çıktılara dönüştüren ve bilgisayar donanımını, yazılımını, personelini, veri tabanını ve yordamlarını kullanan bilgi teknolojisi.
Çıktı İşlemsel bilgi sistemlerince yerine getirilen işlemler.
v  Yönetim bilgi sistemlerince, yönetim için yapılan yönetim raporları
v  Karar destek sistemlerince sağlanan yönetsel karar desteği.
v  Programlanmış karar sistemlerince sağlanan özdevimli, programlanmış karar alma.
Geribildirim ve Kontrol Optimum yeterliliği ve etkinliği sağlamak için izleme ve düzeltme bilgi sistemini temel alan bilgi kaynak yönetim işlevi.
Saklama Her işlem adımında ve karar desteğinde sistemin gereksindiği veri ve bilgiyi uygun yöntemlerle saklama ve koruma.

MUHASEBE BİLGİ SİSTEMİ (MBS)
Buraya dek; bilgi sistemi, bilgi teknolojileri, bu yapıların etkileşimi ve bütünleşikliği üzerinde durduk; artık işletme bilgi sistemlerinden en eski ve yaygın biri olan ve giriş bölümünde tanımını yaptığımız Muhasebe Bilgi Sistemini, yaptığımız açıklamalar çerçevesinde yeniden tanımlayabilir ve diğer bilgi sistemleri içindeki yerini belirleyebiliriz. MBS, karar alıcıların gereksindiği muhasebe verisini toplayan, saklayan ve işleyerek raporlayan bir bilgi sistemdir.

Yönetim Bilgi Sistemi (YBS) ve Muhasebe Bilgi Sistemi (MBS) İlişkisi
YBS ve MBS ilişkisini ele almadan önce, yönetim muhasebesi ve finansal muhasebe kavramları üzerinde kısaca durmak yararlı olacaktır. Finansal muhasebe; işletmenin, üçüncü şahıslar olarak adlandırılan diğer işletmelerle ve/veya diğer kişilerle olan ticari kaynaklı ilişkilerini izlemeye yoğunlaşmıştır. "Genel muhasebe" olarak da adlandırılan finansal muhasebe, bu ilişkiler içinde ortaya çıkan borçların, alacakların, nakit giriş ve çıkışlarının hesaplar olarak kayıtlanmasını ve sonuçlarının saptanmasını üstlenir. Bunu gerçekleştirirken belirli ilkelere, yasalara ve ölçütlere uymak zorundadır.

Finansal Muhasebenin Amaçları
Finansal muhasebenin amaçları "Muhasebe nedir?" sorusu içinde toplanmaktadır. Bunun yanıtı ise muhasebenin bir bilgi sistemi olduğudur. Bu bağlamda finansal muhasebenin amacı, ekonomik kararlar için gereksinilen yararlı bilgiyi sağlamak olarak özetlenebilir.
Finansal muhasebenin önemli bir kısmını verilerin derlenmesi, sınıflanması, işlenmesi ve özetlenmesi oluşturmaktadır. Bu süreç, finansal tabloların ve finansal nitelikli raporların elde edilmesini sağlayan bir süreçtir.
Finansal muhasebenin önemli bir kısmını verilerin derlenmesi, sınıflanması, işlenmesi ve özetlenmesi oluşturmaktadır. Bu süreç, finansal tabloların ve finansal nitelikli raporların elde edilmesini sağlayan bir süreçtir. Finansal muhasebe bilgisinin yatırım ve borç kararlarında kullanılmasında yatırımcılar ve kredi verenler işletmenin şu yönlerini değerlendirirler:
*      Kârlılık,
*      Likidite,
*      Ödeme gücü,
*      İstikrar,
*      Büyüme kapasitesi
Yönetim Muhasebesinin Amaçları
Yönetim muhasebecileri farklı örgütsel görevlere ve işlevlere sahip olabilirler. Ancak işlevleri çoğunlukla iki temel görevi içerir. Bunlar;
Ø  Bilgi sağlamak,
Ø  Karar verme sürecine katılmaktır.
Farklı düzeylerdeki yönetim muhasebecileri;
*      Planlamadan,
*      Değerlendirmeden,
*      Kontroldan,
*      Muhasebeleştirilebilirliğin oluşturulmasından,
*      Dış raporlamadan sorumludurlar.
Bu sorumluluklar;
  • Raporlama,
  • Açıklama,
  • Kaynak yönetimi,
  • Bilgi sistemleri geliştirme,
  • Yeni teknoloji kullanma,
  • Veri ve bilginin kesinliğini doğrulama,
  • Örgütün yönetimi işlemlerinin, yerine getirilmesiyle karşılanır.

MBS’nin YBS İçindeki Yeri ve BT
MBS, YBS’nin bir alt sistemidir. MBS diğer alt bilgi sistemlerini önemli ölçüde etkileyen ve yönlendiren bir özelliğe sahiptir. MBS, YBS’nin gereksindiği tüm bilgiyi ve YBS için finansal muhasebe verilerinin dış raporlama gereksinmesini yerine getiren bir sistemdir

Pazarlama Bilgi SistemiPazarlama işlevince kullanılacak olan bilgileri sağlayan bir YBS’dir. Bu bilgilerin çoğu işletmenin muhasebe bilgi sistemince üretilen bilgilerdir. Satış özetleri ve maliyet bilgileri örnek olarak gösterilebilir.

İnsan Kaynakları Bilgi Sistemiİnsan kaynakları işlevince kullanılacak olan bilgileri sağlayan bir YBS’dir. Bu bilgilerin çoğu, işletmenin muhasebe bilgi sisteminden elde edilir. Ücretler, ücretlerden kesilen vergiler ve kıdem tazminatları özetleri örnek olarak verilebilir.

Üretim Bilgi SistemiÜretim işlevince kullanılacak olan bilgileri sağlayan bir YBS’dir. Bu sistem için de gereksinilen bilgilerin çoğu, muhasebe bilgi sisteminden sağlanır. Malzeme stoklarına ilişkin bilgiler ve maliyet bilgisi örneklerden birkaçıdır

Finansal Bilgi SistemiFinansman işlevince kullanılacak olan bilgileri sağlayan bir YBS’dir.
Doğallıkla finansal bilgi sisteminin bilgi kaynağı muhasebe bilgi sistemi uygulamalarıdır. Nakit akışları ve ödemelere ilişkin bilgiler örnek olarak verilebilir.

MUHASEBE ORGANİZASYONU
Genel anlamıyla organizasyon (örgütleme) belirli bir amacın gerçekleştirilmesi için yapılacak işleri, bu işlerin çalışacak kişiler arasında bölünmesini ve kişiler arasındaki ilişkilerin belirlenmesini içerir. Muhasebenin yapısal organizasyonu da, muhasebe işlevleri ile ilgili işlerin belirlenmesi, gruplandırılması, gruplara ayrılan işlerin kademeler ve kadrolar halinde düzenlenerek aralarındaki ilişkilerin kurulması ve her kadronun belirli yetkilerle donatılması ile oluşur. Muhasebede bilgisayar kullanımı ile örgütlemede yapısal bir değişikliğe yol açılacaktır. Bu yapısal değişiklik bilgi işlem bölümünün daha önce de değindiğimiz bağlanma yeri ve muhasebe personelinin işlevlerindeki değişikliktir.



Belge ve Fiş Düzeni
İşletmede, işleyen bir muhasebe sisteminin kurulması için, yetki ve sorumluluklarla donatılmış kadroların oluşturulması yeterli olmaz. Yapısal organizasyonların işleyebilmesi için iletişim düzeninin kurulması gerekir, bu nedenle her örgüt önce iletişim kanalları ile ilgili olarak çeşitli yöntem ve yordamlar geliştirir. Muhasebenin temel konusunu oluşturan işlemi (muhasebe olayı) temsil eden verilerin taşınması gerekir; söz konusu veri akışı vazgeçilmez nitelikte olup, tüm iletişimin hızlı ve eksiksiz sağlanması zorunludur. BT ler bu olanağı sağlamada oldukça gelişmiş bir yapıyı sunmaktadırlar. Ancak önemli olan, işlenmesi gerekli belgelerin BT ortamında işlenme yöntemidir. BT ortamındaki bir organizasyonda göze çarpan temel özellikler şu şekilde özetlenebilir:
Ø  Belge düzeni köklü bir biçimde değişmiştir,
Ø  Uygun bir kodlamaya ve hesap planına gereksinme duyulacaktır,
Ø  Hesapların kullanılışı ile kayıt düzeni teknolojik olarak değişmiştir,
Ø  Organizasyonun rapor verme ve hazırlaması değişerek mükemmelleşmiş, böylece karar alma süreci olumlu yönde etkilenmiştir,
Hesap Planı
Hesap planı, belirli bir hesap çerçevesine ya da genel hesap planına dayanarak, kurum ve işletmelerde tutulan ana hesapları "büyük defter hesaplarını", hesapları, ashesapları ve ayrıntı hesaplarını, belirli bir sistem içinde amaca, plana, denetime uygun bir biçimde tanımlayan, kesin olarak sınırlayan ve açıklayan, aynı iş olgularının sürekli ve duraksamadan aynı hesaplara işlenmesini ve aynı hesaplarda izlenmesini sağlayan özel bir yönergedir.

İŞLETME BİLGİ SİSTEMLERİ VE MBS
İşletmeler; Üretim, Pazarlama, Finans, Muhasebe, İnsan Kaynakları, Stok Yönetimi gibi işlevsel birimler oluşturarak, amaçlarını gerçekleştirmeye çalışırlar. Sıraladığımız bu birimlerin işlev görmesi ise her bir birimin; Gelir, nakit, satınalma, stok, ücretler, üretim gibi belirli döngüleri uygun biçimde tasarlayarak kullanmasıyla ve yine bu döngülerin uygun şekilde birbirleriyle ilişkilendirilmesiyle olanaklıdır

BÜYÜK DEFTER İŞLEME SİSTEMİ
Veri Girişi ve İşleme
Doğal olarak büyük defter, çeşitli işletme olaylarına ilişkin bilgi işleme sistemleriyle ilişki içindedir. Büyük defterin işlenmesi; çeşitli sistemlerden büyük deftere gelen işlem verilerinin kaydedilmesi ve finansal rapor ve tabloların yaratılmasını içerir.
Uygun bir büyük defter işlemleri işleme sistemi;
*      Tüm mali karakterli işlemleri hızlı ve tam olarak kaydetmeli,
*      Mali karakterli işlemler uygun hesaplarda sınıflandırmalı,
*      Hesaplar arasında borç ve alacak eşitliklerini sağlamalı (mizan),
Bunların başarılabilmesi için kaydetme ve raporlama döngüsünün şu fonksiyonları yerine getirmesi gereklidir.
  • Verilerin Toplanması
  • İşleme
  • Verilerin Saklanması
  • Muhasebe Kontrollerinin Oluşturulması
  • Finansal Raporların Hazırlanması
  • Veri ve Hesapların Sınıflandırılması ve Kodlanması

RAPOR ÜRETME SÜRECİ
İşlemsel ve Yönetsel Raporlar
Muhasebe kayıt sistemi tarafından üretilen finansal raporlar üç ana grupta sınıflandırılabilir.
Analiz Raporları: Bu raporlar muhasebe defterlerine yapılan kayıtların doğruluğunun analiz edilmesinde kullanılmaktadır. Mizanlar bu grup raporlara verilebilecek en önemli örnektir.
Finansal TablolarGerek işletme içi kullanıcılar, gerekse işletme dışı kullanıcılar için finansal tablolar hazırlanmalıdır. Bilanço, gelir tablosu, satışların maliyeti tablosu, fon akım tablosu, nakit akım tablosu, kâr dağıtım tablosu ve öz kaynaklar değişim tablosu düzenlenecek finansal tablolara örnektir
Yönetsel Raporlar: Özellikle işletme yöneticilerinin karar almalarında gerekli olan bazı raporlar da muhasebe kayıt sistemi tarafından üretilmektedir. Bu raporların birçoğunda işletmenin mevcut finansal tablolarındaki bilgiler kullanılmaktadır.
Read more

AÖF Maliyet Analizleri 1. Ünite Ders Notları


1. Ünite – Maliyet Analizlerine Giriş
Maliyet Analizi Kavramı: Tanımı, Kapsamı ve Amacı
Maliyet kavramı, genel olarak, belirli bir amaca ulaşmak için katlanılan özverilerin (fedakârlıkların) parasal olarak ölçüsü olarak tanımlanmaktadır. Genel olarak, analiz; bir bütünün parçalarının ve bu parçaların bütünü oluştururken kendi aralarında oluşturdukları ilişkilerin incelenmesi, değerlendirilmesidir. Bir başka ifade ile analiz kavramı, kısaca, “inceleme, tahlil” anlamındadır. Maliyet analizi; sistemli olarak bir mamulün veya hizmetin maliyetlerinin toplanmasını, sınıflandırılmasını ve incelenmesini sağlayan ekonomik bir değerlendirme yöntemidir. Maliyet analizi; karar alıcılara önemli bir olay veya karar noktasında gerekli kaynakları değerlendirmesinde yardımcı olmak için kullanılan bir yönetim aracıdır.

Üretim işletmelerinde maliyet analizi, üretilen mamul veya hizmetlerin maliyetlerinin belirlenmesi ve yönetim açısından değerlendirilmesine yönelik eylemlerdir. Maliyet analizlerinin temel amacının, işletme yöneticilerini işletmenin varolan maliyetleri ve maliyetlerin olası değişim yönü hakkında bilgilendirmek olduğu açıklanabilir. Maliyet analizi, tüm ekonomik değerlendirme tekniklerinin önemli bir bileşenidir. Maliyet analizi, bir işletmenin kendisini değerlendirmesi ve işletmenin planlama yapması için yararlı bir araçtır.

*      Maliyet analizi, özellikle aşağıdaki amaçlar için yararlıdır:
APlanlama yapmak ve maliyet tahminleri: Maliyet analizleri; bütçelerin geliştirilmesi ve savunulması, bir mamulde veya hizmette arzu edilen bir değişikliği gerçekleştirebilmek için gerekli maliyetlerin düzeyinin kararlaştırılabilmesi için bir araç olarak kullanılabilir.
B. Verimliliğin değerlendirilmesi: Bir işletmede girdilerin (örneğin; kaynakların) belirli bir miktarından ne kadar çok miktarda çıktı (örneğin; mamul veya hizmet) elde edilebiliyorsa, o işletme o kadar verimli olarak düşünülür. Maliyet analizi; eşit düzeyde etkili işletmelerin maliyet yapılarıyla karşılaştırmalar yaparak ve daha ileri düzeydeki verimlilik çalışmaları için maliyet sınıflarını tanımlayarak, işletmelerin verimliliklerinin değerlendirilmesi sırasında yardımcı olur.
C. Önceliklerin değerlendirilmesi: Maliyet analizleri, kaynak dağılımı için bilgi sağlar. Bu bilgiyi, kaynak kullanımının işletmenin önceliklerini nasıl yansıttığını ve benzer işletmelerin maliyet yapılarının birinden diğerine nasıl değiştiğini incelemek için kullanılabilir. Maliyet analizi sonucunda ortaya çıkan maliyet yapıları, gelişen eğilimleri dikkate alarak önceliklerin yeniden değerlendirilmesi gerektiğini ortaya koyabilir.
D. Hesap verme zorunluluğu: Maliyet analizi, giderlerin izlenmesi sağlar. Bu da işletmenin nerelere harcamalar yaptığının ve harcamaların amaçlanan yönde mi yapıldığının bilinmesinde yardımcı olur.
E. Tarafsızlığın değerlendirilmesi: Maliyet analizi, işletme kaynaklarının farklı mamul veya hizmet grupları arasında nasıl dağıtıldığının değerlendirilmesinde yardımcı olur.

Maliyet Analizi Teknikleri
Maliyet analizinde kullanılan teknikler
1. Maliyet veya fiyat verilerinin doğrulanması ve maliyet unsurlarının değerlendirilmesi,
2. Maliyet unsurunu sağlayanların (örneğin; işçinin veya ilk madde tedarikçilerinin) var olan koşullardaki uygulamalarının gelecekteki maliyetlere etkisinin değerlendirilmesi,
3. Her bir unsurun maliyetinin daha önceki maliyet tahminleri ile karşılaştırılması,
4. Maliyet ilkeleri ve işlemleri ile uyumluluğun doğrulanması,
5. Toplam maliyetin doğru, tam ve geçerli olmasını sağlayacak maliyet verilerinin tanımlanması,
6. Yöneticilerin kararlarında yardımcı olacak şekilde kendilerine maliyet analizleri ile bilgi sağlanması.

MALİYET VE GİDER KAVRAMLARI
Maliyet; belirli bir amaca ulaşmak için katlanılan özverilerin (fedakârlıkların) parasal olarak ölçüsüdür. Örneğin; bir madde veya malzemenin satın alınması sırasında; o madde veya malzemenin bedelini, varsa komisyonunu, nakliyesini ve sigortasını karşılayabilmek için katlanılan özveriler, satın almanın maliyetini açıklar. Bir mamul veya hizmet üretilirken katlanılan; madde ve malzeme, işçilik ve genel üretim gibi, üretim unsurlarının kullanılması ile ortaya çıkan özverilerin parasal tutarı da, üretim faaliyetinin maliyetlerini ortaya koyar
Vergi Usul Kanunu’nun 275. maddesinde ise, üretilen bir mamulün maliyeti şöyle tanımlanır: “İmal edilen emtianın (tam ve yarı mamul mallar ) maliyet bedeli aşağıda yazılı unsurları ihtiva eder:
1. Mamulün vücuda getirilmesinde sarf olunan iptidai ve ham maddelerin bedeli;
2. Mamule isabet eden işçilik;
3. Genel imal giderlerinden mamule düşen hisse;
4. Genel idare giderlerinden mamule düşen hisse; (Bu hissenin mamulün maliyetine katılması ihtiyaridir.)
5. Ambalajlı olarak piyasaya arz edilmesi zaruri olan mamullerde ambalaj malzemesinin bedeli.
Harcama kavramı, elde edilen bir varlık veya hizmet karşılığında; işletmenin yaptığı değişik ödemeleri, elde ettiği varlığı, borçlanmayı ve verdiği hizmetlerin parasal tutarını ifade eder.

Gider Kavramı; belirli bir dönemin hâsılatının elde edilebilmesi amacıyla kullanılmış, tükenmiş maliyetlerdir. Hâsılat ise, bir varlık (örneğin; mamul) veya hizmet satışıkarşılığında elde edilen aktiflerin brüt tutarıdır.

MALİYETLERİN SINIFLANDIRILMASI
Maliyet sınıflandırılması; maliyetlerin, ortak özelliklerine uygun olarak gruplara ve alt gruplara ayrılmasıdır. Maliyet sınıflandırılması, değişik yöntemlerle ve farklı nedenlerle, kullanılacak nedene bağlı olarak, yapılabilir. Devlet kurumlarında, kâr amaçlı, kâr amacı olmayan, üretim, ticaret ve hizmet türlerindeki tüm işletmelerde maliyetler oluşur Maliyet sınıflandırılması daha çok üretim işletmeleri dikkate alınarak yapılır. Bunun da nedeni, üretim işletmelerinin birçok temel faaliyetinin diğer işletmelerin faaliyetlerinin önemli bir kısmını içine almasıdır

İşletme Fonksiyonlarına Göre Maliyet Sınıflandırılması
Bir işletmenin yerine getirdiği fonksiyonlar (işlevler), ortak özellik olarak dikkate alınarak maliyetler sınıflandırılabilir: İşletme fonksiyonlarına göre maliyet sınıflandırılmasında, maliyetler;
*      Üretim maliyetleri
*      Hizmet üretim maliyetleri
*      Araştırma-geliştirme maliyetleri
*      Satış- pazarlama ve dağıtım maliyetleri
*      Genel yönetim maliyetleri
*      Finansman maliyetleri olarak gruplanabilir.
Aslında bu maliyet sınıfını iki temel sınıfta da toplamak mümkün olmaktadır. Bunlar; “üretim maliyetleri” ve “üretim dışı maliyetler”dir. Bu ayrım üretim işletmeleri için önemlidir çünki bu ikili sınıflandırma, gelir tablosu ve satılan mamullerin maliyeti tablosu olmak üzere iki farklı türde finansal tabloda görülmektedir. Satılan mamullerin maliyeti tablosu, tüm cari dönem üretim maliyetlerini gösterirken, gelir tablosu tüm cari dönem üretim dışı maliyetleri göstermektedir. Gelir tablosu ile satılan mamullerin maliyeti tablosu arasındaki ilişkiyi anlayabilmek için, üretim maliyetleri ile üretim dışı maliyetler arasındaki farkın anlaşılması gerekir. Üretim maliyeti sınıfını oluşturan maliyetler;
*      Direkt ilk madde ve malzeme maliyetleri
*      Direkt işçilik maliyetleri,
*      Genel üretim giderleri olarak açıklanmaktadır.

Direkt İlk Madde ve Malzeme Maliyetleri: Bir mamulün temel fiziki yapısını oluşturan ve bir mamulün içerisinde ne kadar kullanıldığı belirlenebilen, çeşitli kaynaklardan elde edilerek üretimde kullanılabilen maddeler ile malzemelere, direkt ilk madde ve malzeme denir

Direkt İşçilik Maliyetleri: İşletmelerde işçiler, emekleri ile ilk madde ve malzemeyi mamule dönüştürmeye yönelik çalışmalar yaparlar. Bu çalışmalar sırasında her birim mamulle ilişkisi fiziksel olarak, doğrudan ve kolayca kurulabilen işçiliklerin maliyetine, direkt işçilik maliyeti denir.
Genel Üretim Maliyetleri (Giderleri): Üretim maliyetlerinin üçüncü unsurunu oluşturan genel üretim maliyetleri (giderleri), direkt ilk madde/malzeme ve direkt işçiliklerin dışında kalan tüm üretim maliyetlerini içerir. Genel üretim maliyetleri; endirekt ilk madde ve malzeme, endirekt işçilik, üretim araç gerecinin ve üretimle ilgili makinelerin bakım-onarımı, ısıtma, aydınlatma, üretim tesisinin emlak vergileri, üretimle ilgili amortismanlar ve üretim tesisi sigorta primleri gibi unsurları kapsar.

Gidere Dönüştükleri Döneme Göre Maliyet Sınıflandırılması
Bu sınıflandırmada maliyetlerin gidere dönüştükleri dönem dikkate alınır. Gidere dönüştükleri döneme göre maliyet sınıfları şunlardır:
*      Mamul maliyetleri Maliyete, daha sonra satılacak bir şeylerin elde edilmesi veya yapılması için katlanılmışsa, bu maliyet satış yapıldığındaki fayda bu sırada oluşur gider olarak kabul edilmelidir Üretim işletmelerinde üretilen mamuller satılıncaya kadar gidere dönüşmemektedir. Bu tür maliyetler “mamul maliyeti” olarak kabul edilir.
*      Dönem giderleri bir anlamda üretim dışı maliyetleri içine almaktadır. Bir başka ifade ile araştırma-geliştirme, satış-pazarlama ve dağıtım, genel yönetim ve finansman giderlerinden bir mamulle ilişkilendirilemeyenler, dönem ile ilişkilendirilerek, o döneme gider kaydedilir

Maliyet Nesnesine Yüklenmesine Göre Maliyet Sınıflandırılması
Maliyetler, maliyet nesnelerine; fiyatlama, kârlılık çalışmaları ve harcamaların kontrolü gibi, farklı birçok amaç için yüklenir. Maliyet nesnesi; ürünler, müşteriler, siparişler, dağıtım kanalları ve organizasyon birimleri gibi örnekleri içine alan ve maliyetinin belirlenmesi istenen herhangi bir şeydir. Maliyet nesnesine yüklenmesine göre maliyetleri;
v  Direkt (dolaysız-doğrudan) maliyetler, belirli bir maliyet nesnesine doğrudan, kolayca ve rahatlıkla aktarılabilen maliyetlerdir. Bu kolaylığı ve rahatlığı sağlayan, bu tür maliyetlere hangi maliyet nesnesi için katlanıldığının biliniyor olmasıdır
v  Endirekt (dolaylı) maliyetler belirli bir maliyet nesnesi ile doğrudan, kolayca ve rahatlıkla eşleştirilemeyen maliyetlerdir. Bu maliyetler maliyet nesenesine dolaylı bir yolla aktarılabilmektedir. Bu dolaylı yol da ortalama bir maliyet değerini ifade eden, dağıtım işlemidir

Üretim Süreciyle İlişkisine Göre Maliyet Sınıflandırılması
Üretim süreciyle ilişkisine göre maliyetleri;
Ø  Temel (asıl) maliyetler, mamulün temel fiziki yapısını oluşturmak için kullanılan direkt ilk madde ve malzeme maliyetleri ile direkt işçilik maliyetlerinin biraraya gelmesiyle oluşmaktadır.
Ø  Şekillendirme (dönüştürme) maliyetleri, direkt ilk madde ve malzemeyi mamule veya maliyet nesnesine çeviren; direkt işçilik maliyetleri ile genel üretim maliyetleri toplamından oluşur
Üretim Miktarına Göre Maliyet Sınıflandırılması
Üretim miktarına göre maliyetler iki ana sınıfta ele alınarak açıklanabilir. Bunlar;
*      Toplam maliyetler, Belirli bir dönemde yerine getirilen faaliyetler ile elde edilen çıktıların tamamı için katlanılan bütün maliyetlerdir.
Birim Maliyet (x) İşin Miktarı = Toplam Maliyet

Birim maliyetler: Belirli bir dönemde yerine getirilen faaliyetler ile elde edilen çıktıların (işlerin) tamamı için katlanılan bütün maliyetlerin, kısacası toplam maliyetlerin, çıktı (iş) miktarına bölünmesi yoluyla belirlenir. Örneğin; bir işletmede katlanılan toplam maliyet 300.000.-lira ise ve bu maliyete 60.000 adet çıktı elde edebilmek için katlanılmışsa, bu durumda birim maliyet (300.000.-. ÷ 60.000 adet=) 5.-/adet olarak belirlenecektir. Birim maliyetler ortalama maliyetlerdir. Bu nedenle, yorumlanırken dikkatli olmak gerekir. Birim maliyet şöyle hesaplanabilir:

Toplam Maliyet / İşin Miktarı = Birim Maliyet
Faaliyet Hacmi Karşısındaki Davranışlarına Göre Maliyet Sınıflandırılması
Tüm işletme türleri için şu bir gerçektir ki bazı maliyetler faaliyet hacmindeki değişikliklere göre artarlar veya azalırlar, kısacası değişirler.
Faaliyet hacmi ile kasdedilen üretim işletmeleri için yerine getirilen işin büyüklüğüdür. Bir başka ifade ile faaliyet hacmi ile dikkate alınan işletme için uygun olan temel herhangi bir faaliyetin büyüklüğü açıklanmak istenmektedir
Maliyet davranışı ise, faaliyet düzeyindeki değişmelere karşılık bir maliyetin nasıl tepki göstereceğini, nasıl bir tutum takınacağını açıklar. Faaliyet hacmi yükselebileceği gibi kimi zaman da düşebilir. Aynı şekilde, belirli bir maliyet de yükselebilir, düşebilir veya kimi zaman değişmeyebilir (sabit kalabilir). İşletmelerde yöneticiler planlama yaparlarken, gelecekte bunlardan hangilerinin olacağını belirlemeye çaba gösterirler. Bu tür ayrımların yapılabilmesi yardımcı olabilmek için, faaliyet hacmi karşısındaki davranışlarına göre maliyetler;
  • Değişken maliyetler, Değişken bir maliyet, toplam tutar açısından, faaliyet düzeyindeki değişiklikler ile doğru orantılı olarak hareket eden maliyettir
  • Sabit maliyetler,
  • Yarı sabit- yarı değişken (karma) maliyetler, olmak üzere üç sınıfta toplanmaktadır.
Örneğin; bir otomobil işletmesi düşünüldüğünde, üretilen her bir otomobil için bir adet akü gerekmektedir. Üretilen otomobil sayısı artarsa veya azalırsa, bu artış veya azalışa doğru orantılı olarak otomobillerde kullanılan akü sayısı da artacaktır veya azalacaktır. Otomobil üretimi %20 oranında artarsa, kullanılan akü sayısı da % 20 oranında artacaktır. Bu akülerin bir tanesinin 175.-/adet olduğu düşünüldüğünde katlanılan malşiyetleri şöyle hesaplamak mümkündür:
Üretilen Otomobil Sayısı
(birim)
Birim maliyet
(akü başına maliyet)
Akülerin
Toplam Değişken Maliyeti
1 birim
175.-/birim
175.-.
500 birim
175.-/birim
37.500.-.
1.000 birim
175.-/birim
17.500.-
Otomobil üretim miktarı artarsa, kullanılacak akü sayısı da bu artışla doğru orantılı olarak artmaktadır. Bu durumda toplam akü maliyeti de otomobil üretimindeki artışla doğru orantılı olarak artmaktadır.
 Örneğin; otomobil üretimi 750 birim olursa, katlanılan toplam maliyet ( 750 birim x175.-/birim=) 131.250.-.olacaktır. Akü maliyeti örneği birim maliyetler açısından ele alınırsa, faaliyet hacmindeki artış azalışa bağlı olarak toplam maliyet değişirken, akülerin birim (bir tanesinin) maliyeti 175.-/birim olarak sabit kalmaktadır.

Sabit maliyetler: Sabit maliyetler, toplam tutar açısından, faaliyet hacmindeki farklılıklardan etkilenmeden değişmeyen, sabit kalan bir davranış sergilerler. Bir başka ifade ile, değişken maliyetlerin tersine, sabit maliyetler faaliyet hacmindeki değişikliklerden katlanılan toplam maliyet olarak etkilenmezler.
Örneğin; bir sağlık kuruluşunun özel bir hücre testini gerçekleştirmek amacıyla bir test cihazını her ay için 80.000.- liraya kiraladığı varsayılsın. Ay içinde yapılan test sayısı artsa da azalsa da cihazın sabibine her ay için 80.000.- liralık bu kira bedeli ödenecektir. Bu maliyet yapılan test sayısına bağlı olmaksızın oluşmuştur. Toplam katlanılacak maliyet her ay için sabittir ve 80.000.- liradır. Eğer bir adet test başına bu kira bedelinden kaç lira maliyet payı düşer diye sorulacak olursa, bu durumda birim sabit maliyetin belirlenmesi gerekir.
Aşağıda bu amaçla bir tablo hazırlanmıştır:
Aylık Kira Bedeli
Yapılan Test Sayısı Maliyet
Yapılan Test Başına (Birim)
80.000.-. . . . . . . . . .
10
800.-/test
80.000.-.. . . . . . . . .
500
16.-/test
80.000.-.. . . . . . . . .
2.000
4.-/test
Eğer sağlık kuruluşu her ay sadece 10 test yaparsa, cihazın kira maliyetinden her hücre testine ortalama olarak 800.- lira birim maliyet payı söz konusu iken, bu ortalama maliyet test sayısı 50 kat artırıldığında, önce 800.-liradan 16.-liraya hızlı düşmekte, ancak daha sonraki faaliyet hacmi olarak seçilen test sayısı artışlarında giderek yavaşlamaktadır. Bu bilgilerden de anlaşılabileceği gibi, test sayısındaki artış olduğunda bir test başına düşen maliyet önce hızla azalmış, belirli bir artış sonrasında azalma eğilimi yavaşlamıştır.

Yarı sabit-yarı değişken (karma) maliyetler: Yarı sabit-yarı değişken maliyetler, yukarıda açıklanan sabit maliyet ve değişken maliyet özellikleri gösteren unsurları aynı anda bünyelerinde bulundurmaktadır. Karma maliyetler olarak da tanımlanabilen bu maliyetlerinin yarı sabit kısmındaki maliyetler, tam sabit maliyet özelliği gösterirken, yarı değişken kısmındaki maliyetler de tam değişken maliyet özelliği gösterirler.
Karma maliyetler için matematiksel formül olarak “bx” eşitliği kullanılabilir. Eşitlikte “y” toplam maliyetleri, “a” dönemin sabit maliyetlerini, “b” faaliyet birimi başına değişkenlik oranını ve “x” faaliyet birim sayısını gösterir.

Örneğin; bir üretim işletmesinin bakım-onarım maliyetleri ele alındığında, her yıl yapılması gereken önleyici planlı bakım için sabit “a” olarak 50.000.-lira, yapılacak her bakımonarım için de 4.000.-lira maliyetin gerçekleşmesi bekleniyorsa ve yılda önleyici planlı bakım dışında 30 adet bakım-onarım faaliyeti yürütüleceği öngörülmüşse, bu durumda yarı sabit-yarı değişken maliyet niteliğindeki bakım-onarım maliyetinin toplam tutarı; [50.000.- + (4.000.- (x) 30adet)=] 170.000.-lira olacaktır. Eğer dönem içindeki bakım-onarım miktarı 20 adet olursa, bu durumda toplam bakım onarım maliyeti 130.000.-lira olacaktır ki bu tutarın 50.000.-lirası yarı sabit maliyettir.

Belirlendikleri Zamana Göre Maliyet Sınıflandırılması
Üretim veya hizmetin verildiği zaman dikkate alınarak ortak özelliklerine göre maliyetler şu sınıflarda toplanabilir:
ü  Üretim öncesi maliyetler,
ü  Üretim sonrası maliyetler.
Üretim Sürecinin Yapısına Göre Maliyet Sınıflandırılması
Maliyetler üretimin veya üretim sürecinin yapısı temelinde de sınıflandırılabilir. Üretim sürecinin yapısına göre maliyetleri şu sınıflarda toplamak mümkündür:
  • Yığın üretim maliyetleri
  • Safha maliyetleri
  • Operasyon (çalışma) maliyetleri
  • Sipariş (iş emeri) maliyetleri
  • Müşterek maliyetler
Maliyetlerin kaydedilmesi ve sınıflandırılmasında kullanılan tekdüzen hesap planında yedinci (7.) grup, maliyet hesaplarına ayrılmıştır. Maliyet hesapları işletmelerde iki seçenekten birisi seçilerek kaydedilebilir. Bunlardan ilki olan 7/A seçeneğinde, giderler; büyük defterlerde (defter-i kebirde) işletmenin yerine getirdiği üretim, hizmet, araştırma-geliştirme, pazarlama-satışdağıtım, yönetim ve finansman gibi fonksiyonlar (işlevler) esasına göre kayıt altına alınır. 7/B seçeneğinde ise, giderler, ana hesaplarda oluşturulan gider türleri hesaplarına kaydedilir
Read more

AÖF İşletmelerde Sorumluluk ve Etik 1. Ünite Ders Notları


AÖF İŞLETMELERDE SORUMLULUK VE ETİK İŞL201U Ders Notları


(ÜNİTE 1 ) SORUMLULUK KAVRAMI

Sorumluluk: Kişinin kendi davranışlarını veya kendi yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesi ‘mesuliyet’ şeklinde tanımlanmaktadır. Sorumluluk İki ana başlık Altında Toplanabilir.
1)Geriye Doğru Sorumluluk: Zamir her zaman tekildir.
2)İleriye Doğru Sorumluluk: Zamir Çoğul olabilir. Çoğul aynı zamanda Yükümlülükler Olarak ta tanımlanabilir.

Biçimsel Olmayan Yazılı Olarak Karşımıza Çıkmayan Ama Gündelik Hayatta Yerine Getirmeye Çalıştığımız Sorumluluklarımız?
§  Sağlığımızı Korumak
§  Aile İçindeki Rolümüzün Gerekliliklerini Yerine Getirmek
§  Arkadaşımıza Yardımcı Olmak
§  Toplumsal Normları Gözetmek
§  Çevreyi Kirletmemek
Not: Birey Ve Toplum Varsa Sorumluluk Kaçınılmazdır.
Bir Bireyin Sorumluluk Üstlenebilmesi ya da Sorumlu Tutulmasının 3 önemli Koşulu ?
ü  Akıllı Olması ve Aklını Kullanma Yetkisine Sahip Olmalı
ü  Özgür İradesini Kullanabilmesi
ü  Yetki Sahibi Yani Ehliyetli Olmasıdır.
Not: Akıl Sorumluluğun Gerekli Şartıdır.
Sorumluluk Ne Zaman Başlar: Akıl Yetkisini Kullanma Ehliyetine Sahip Olmasıyla Sorumluluk Başlar.
İrade: Herhangi bir konuda karar vermek bir eylem yahut etkinliği gerçekleştirmek için gerekli olan bilinçli muhakeme gücü ve kararlılığı alternatifler arasında bilerek ve isteyerek seçim yapabilme yetkisidir.
İrade Özgürlüğü: Kişisel etkinliklerde insan iradesinin serbest, bakışlardan ve denetimden uzak olması, insanın kendi adına her türlü korku ve endişeden uzak biçimde karar verebilmesi tercih yapabilmesidir.
Yetki Sahibi Olma: Bireyin herhangi bir konuda ehil olması yanında, kendisine bulunduğu topluluk ya da kurum içindeki rolü, statüsü ve konumu gereği verilmiş yazılı olan ya da olmayan bir güç olarak tanımlanabilir.

Toffler İnsanın Neden Sorunsuzca Davrandığı Konusunda Şu 4 Temel Huhusu İşaret Eder.
·         Karakter
·         Bilgiye dayalı nedenler
·         Beklentiye dayalı nedenler
·         Yargılamaya dayalı nedenler
Karakter: İnsanın benliğinde yerleşmiş bir durum olup, fiillerin düşünmeksizin kolaylıkla ve kişinin farklı zihinsel durumlarda da olsa gerçekleştirilmesi şeklinde tanımlanabilir.
Not: Kişinin karakteristik özellikleri onun sorumluluk üstlenip üstlenmemesine etkide bulunduğu gibi sorumluluğunu yerine getirme düzeyini de etkiler.
Not: Bireysel amaçlar, sahip olunan bilgi düzeyi ve bilginin tek taraflı olması yanında değer yargıları, kişinin sorumluluk almamasına veya sorumsuzca davranmasına yol açabilir.
Vicdan:İnsanın kendi davranışları veya başkalarının davranışları hakkında doğru veya yanlış şeklinde yargılar yapmasına yarar. Vicdan kişiyi hem ahlaki davranışta tutarsızlıklardan kurtarır hem de dışarıdan bir kontrol olmadan da ahlaklı davranmasını sağlar.
Not: Vicdan insanın sorumluluklarını test etmesinde en önemli kontrol mekanizmasıdır.
Vicdan Muhasebesi: Kişinin kendi içine dönük olarak kendi kendini yargılaması sonucu beliren değer yargısıdır.
Vicdanının sesi: İçeriği bir ahlaki buyruk biçiminde kişinin benliğinde oluşan ve bireyin iyiliğine yahut kötülüğüne ilişkin yargılama bilincidir.
Bireysel Sorumluluk: Kişi her şey den önce birey olarak kendisine karşı sorumludur. İnsanın kendisine karşı bireysel sorumluluğu sahip olduğu maddi ve manevi değerlerini doğru yerinde ve zamanında kullanmasını gerektirir.
İç Sorumluluk: Kişinin vicdanına karşı sorumluluğudur.
Dış Sorumluluk: Sınırları kanun ve hukuk normlarıyla çizilmiş sorumluluklar yanındasosyal normlarla da ilişkili olabilir. Dış Sorumluluklarımız Ahlaki, Toplumsal ve Kültürel değerlerdir.
Not: Bireyin en temel sorumluluğu beden ve ruh sağlığını koruma sorumluluğudur. Bu sorumluluğun yerine getirilmemesi, diğer pek çok sorumluluğun yerine getirilmemesi anlamına gelecektir.
Sosyal Sorumluluk: Bireysel sorumlulukların tamamının sosyal boyutu vardır. Sosyal sorumluluklarla iç içe olan bireysel sorumlulukların toplumsal maliyeti de oldukça yüksek olabilmektedir.
Görev Sorumluluğu: Bireysel ve görev sorumlulukları da sosyal sorumluluklarla iç içedir.

Yönetsel Sorumluluk: Yöneticinin sosyal sorumluluk alanlarını 4 ana başlık altında toplamak mümkündür.
·         Özel Yaşam
·         Ekonomik İlişkiler
·         Liderlik Bilinci
·         Toplum Üyesi

İşletmelerin Sorumlulukları: İşletmelerin asıl sorumlulukları Pazarın ihtiyaçlarını istek ve beklentilere uygun olarak karlı ve verimli bir şekilde Karşılamalarıdır.
Not: İşletmeyi sosyal bir kurum sayan anlayış biçimine göre ise işletme; toplumun sosyal,ekonomik ve politik gelişmelerine cevap verme ve sosyal sorunları çözmesine yardım etmek gibi çok geniş bir işlev ve görev yükümlülüğü altındadır.

İşletmelerin Sorumluluklarının Sınıflandırılması:
İşletme içine ve dışına yönelik sorumluluklar
-Pay sahipleri, Çalışanlar ve Yöneticiler İç Sorumlulukları
-İç sorumluluk dışında kalan kişi, grup yada organizasyon ile toplum Dış Sorumlulukları

Birincil ve İkincil sorumluluklar
-Mal ya da hizmet üretimi, bunların üretiminde ekonomiklik, Çalışanların haklarının gözetilmesi, Müşterilerin ihtiyaç ve isteklerine uygunluk Birincil Sorumlulukları
-Yukarıdaki sorumlulukları yerine getirirken ahlaki ve sosyal sorumlulukların gözetilmesi, tüm süreçlerde dürüstlük ve sözleşmeye uygun davranılması, iş dünyasında ahlaki değerlerinin yerleştirilmesine katkı sağlanması ve devlete vergi ödemesi konusundaki kayıt sorumlulukları ise ikincil sorumluluğudur.
Paydaşlara (Çıkar Gruplarına) Yönelik Sorumluluklar
-Müşteriler, Pay sahipleri, Çalışanlar, Toplum, Tedarikçiler, Aracı Kurumlar, Medya, Sivil Toplum Örgütleri, Yerel Yönetimler ve kamu kurum ve kuruluşlarına yönelik sorumluluğudur.
Ekonomik, Yasal, Ahlaki ve Gönüllü Sorumluluklar
-Toplumsal, Kültürel ve Ahlaki değerlerinin farklılaşması, Politik tercihler ve Uluslararası İlişkiler Vb.
Not:Gönüllü Sorumluluk yaşam standardının yükselmesine katkı sağlamaktadır.
İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları: Bir işletmenin kendini toplum için yükümlü hissetmesi şeklinde tanımlanabilir. Soysal açıdan sorumlu olmak, Toplum üzerindeki olumlu etkileri maksimum, olumsuz etkileri ise minimum yapmaktır.

İşletmelerin Sosyal Sorumluluklarıyla İlgili Yaklaşımlar: İki ye ayrılırlar.
Klasik Yaklaşım (Friedman Yaklaşımı) Modern Yaklaşım (İş Döngüsü Yaklaşımı)
Klasik Yaklaşım: Klasik yaklaşımın savunucularının ilk sırayla yer alan Friedman’a göre; İşletmenin tek bir sosyal sorumluluğu vardır, o da karı maksimize etmektir.
Modern Yaklaşım: İşletmelerin sosyal sorumlulukları konusundaki modern yaklaşımlarından biri olan iş döngüsü yaklaşımı, işletmenin kar yanında kamu faydasını gözetmesini de öngörmektedir.
İşletmelerde Soysal Sorumluluğun Leh ve Aleyhindeki Görüşler: İşletme faaliyetlerinin ekonomik, sosyal, siyasal ve kültürel etkinliklerinin dikkate alınması anlamlı olacaktır.
Lehteki Görüşler:
ü  Kamu beklentilerinin değişmesi
ü  Daha iyi bir işletme çevresi
ü  Kamu imajı
ü  Devlet düzenlemelerinden Kaçınma
ü  Sosyo-kültürel normlar
ü  Sorumluluk yetki ile dengelenmesi
ü  İşletmenin kaynaklara sahip olması
Aleyhindeki Görüşler:
ü  Karın maksimizasyonu asıldır.
ü  Sosyal sorumluluk işletme için maliyet etkenidir.
ü  Sosyal sorumluluk faaliyetlerinin bedelini toplum ödemelidir.
ü  İşletmenin esas amacını aksatır.
ü  İşletmeler sosyal yeteneklere sahip değildir.
ü  Sosyal sorunlardan işletmeler sorumlu değildir. 
Read more