11. Sınıf Edebiyat Sayfa 170 - 172 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )


BİRYAY 11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları
Milli Edebiyat Döneminde Saf (Öz) Şiir (Sayfa 170-175)


DİKKAT:BU ŞİİRİN AYRINTILI İNCELEMESİ İÇİN TIKLAYINIZ11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay-2013) Milli Edebiyat Döneminde Saf (Öz) Şiir (Sayfa 170-172)
SAYFA 171
Okuduğunuz şiirin ahenk öğelerini inceleyerek tespitlerinizi aşağıya yazınız.

Ses tekrarları :-es: zengin uyak, 2. beyitte –am: tam uyak, 3. beyitte –erin: zengin uyak, 4. beyitte –ak: tam uyak….

Redif : 1. beyitte –idir bu, 2. beyitte –lı, 3 beyitte –den 4. beyitte -ta

Ölçü : Aruz ölçüsü

Uyak düzeni : aa bb cc dd… (mesnevi biçiminde)

Şiirdeki ahengin sizi nasıl etkilediğini açıklayınız.
Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in şiir anlayışları hakkında edindiğiniz bilgileri hatır­layınız. Yahya Kemal’in “Edebiyata Dair” eserinden alınan aşağıdaki yazısını okuyunuz.

Şiir kalpten geçen bir hadisenin lisan hâlinde tecelli edişidir; hissin birden bire lisan oluşu ve lisan hâlinde kalışıdır. Düşündüklerimizi vezinle ve lisanla ifade edişimiz şiir değildir. Bir mısraın şiir olup olmadığı gayet aşikârdır. Deruni ahenk ile ifade edilmişse şiirdir. Fakat duyulmaksızın yalnız vezin ve lisan mü- maresesiyle söylenen söz şiir olmaz.

Şiir bir nağmedir. Lâkin Frenklerin kuğu nağmesi dedikleri çok nadir ve halis bir cevherdir. Bu nağmeyi ifade etmek için vezin ve lisan ancak ve ancak bir alettir.

Şiirde nefes ve ses iki unsurdur. Mısranın ayakları yerden kopmazsa yahut en hafif bir kulağı bir ses gibi doldurmazsa halis şiir değildir.

Benim için mısra üzerinde günlerce, haftalarca durmak zarureti hasıl olmuş­tur. Bu tarz uğraşış, bana gittikçe şiirin keşfedilmesi güç bir cevher olduğu duy­gusunu verdi.

Yahya Kemal Beyatlı

Yahya Kemal’in şiirle ilgili görüşünü yansıtan yazısından ve edindiğiniz bilgilerden hareketle “Kar Musikileri” şiirinde ritmin nasıl sağlandığını belirleyip aşağıya yazınız.

Yahya Kemal’in Kar Musikileri şiirinde ritim, ölçü, kafiye ve redifle sağlanmıştır. Ayrıca şiirde dizelerdeki ses akışı, seçilen kelimeler şiirde ritmi sağlayan unsurlardır.

1. a. Okuduğunuz şiirin birim değerlerini söyleyiniz. Bunun hangi şiir geleneğiyle ilgisi olduğunu belirtiniz.

Şiirin nazım birimi beyittir. Bu da Divan şiiri geleneğine ait bir unsurdur.

b. Şiirin birim sayısını söyleyiniz.

Şiir altı beyitten oluşmuştur.
c. Şiirdeki birimlerin arasında yapı yönünden nasıl bir bağlantı olduğunu tartışınız. Ulaştığınız sonucu belirtiniz.

Şiirdeki birimler arasında yapı yönünden bir bağlantı yok. Her beyit kendi arasında uyaklıdır. Anlam bakımından beyitler arasında bağlantı var.

ç. Şiirde anlamın, her birimde ayrı ayrı mı yoksa şiirin geneline yayılarak mı tamamlandığını tartışınız. Sonuçları sıralayınız.

Şiirde anlam bakımından beyitler arasında bağlantı vardır. Beyitler birbirinin devamı özelliği gösteriyor.

Yaptığınız incelemeden yararlanarak şiirin yapı bakımından özelliklerini sıralayınız.

Şiir 6 birimden oluşmakta olup aruz ölçüsü kullanılmış, nazım birimi beyittir. Her beyit kendi arasında kafiyelidir.

Okuduğunuz şiirde geçen söz sanatlarından tabloda belirtilenlerin nasıl yapıldığını aşağıya kısaca yazınız. Bu söz sanatlarının şiire katkısını belirtiniz.

Söz Sanatları

Nasıl Yapıldığı
Teşbih

Karın sesi besteye benzetilmiş, kar sesleri dualara benzetilmiş.
Tenasüp

Karanlık, uyku, gece
Telmih

Tanburi Cemil Bey

Bu söz sanatları şiir dilinin sağlanmasında anlatımın daha yoğun, etkili ve imgeli olmasını sağlamaktadır.

2. Varşova’da, karanlık bir gecede, karın ağır ağır süzülerek yere inişini (sesini) seyreden şair hangi duygular içerisindedir? Bu duyguları hangi imgelerle dile getirmiştir? Açıklayınız.

Yağan karın ahengi şairde derin bir musiki duygusu uyandırıyor. Erganun (org) sesi duyuyor, fakat bu ses şairi etkilemiyor. Kar sesinin ahengini Tanburi Cemil Bey’in bestelerine benzetiyor. Kısaca, Varşova’da yağan kar, şaire İstanbul’u Türk musikisini hatırlatıyor.

SAYFA 172

Aşağıda verilen kavram haritasından yararlanarak “Kar Musikileri” adlı şiirin tema­sını söyleyiniz.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->



Şiirin teması, “maziye özlem”dir.

a. Okuduğunuz şiirde geçen yabancı kelimeleri tespit ediniz. Bundan yola çıkarak şiirin dil özelliklerini sıralayınız.

erganun (org), manastır (Hristiyan din adamlarının dünyayla ilgilerini keserek yaşadıkları ibadethane), İslav (Rus, Ukrayna, Slovenya, Leh, Sırp, Hırvat, Bul­gar halklarının dillerindeki yakınlıktan dolayı aldıkları ortak isim.)

b. Yahya Kemal’in, duygularını dile getirmek için özenle seçtiği kelimelerden yararlana­rak onun şiir dilinin oluşmasında etkili olan dil zevki hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.

Şiirde sade bir dil kullanılmış. Ancak sanatsal bir söyleyiş var. Yoğun bir anlatım görülüyor. Özenle seçtiği sözcüklerle anlam derinliği sağlamış.

“Tanbûrî Cemil Bey”in kim olduğu hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınıza aktarınız. Şairin duygu ve düşüncelerini aktarırken neden “manastır, İslavların yaşadığı yerler ve Tanbûrî Cemil Bey” den söz ettiğini belirtiniz.

Şair, bu şiir Polonya’da bulunduğu sıralarda yazmıştır. İslav kelimesi Slav ırkından olanların genel adıdır. Şair manastırları ve İslav kelimesini kullanarak Avrupa’yı, gurbet elleri, bize yabancı olan yerleri anlatmış, Tanburi Cemil Bey’le İstanbul özlemini, bizim musikimizi yansıtmak istemiştir.

a. Okuduğunuz şiirde, birinci beyitten başlayarak karın yağışının nasıl tasvir edildiğini açıklayınız.

Karın yağışı bin yıl sürecek bir besteye benzetilmiş. Yağan kar, bir kuytu manastırda koro halinde yapılan dualar gibi gamlıdır şaire göre. Sonra şair zihnen İstanbul’a gider, Tanburi Cemil Bey’i duyar ruhunda. Şair, İstanbul’u, Tanburi Cemil Bey’i hatırladığı için mutludur artık, kar sesleri şaire huzur vermektedir.

b. Daha önceden sınıfa getirdiğiniz yabancı müzik parçalarını kasetten dinleyiniz. Bu parçaların hangi duyguları yansıttığını belirtiniz. Yabancı müzik eserlerinde anlatılan duyguları o dili bilmemenize rağmen nasıl algıladığınızı açıklayınız.

c. Yahya Kemal’in “Kar Musikileri” şiirindeki ahengin sizi nasıl etkilediğini açıklayınız.

Kar Musikileri şiirinde özlem duygusunu derin ve ahenkli bir şekilde sanatlı bir ifadeyle dile getirmiştir şair.

4. Şiirde geçen aşağıdaki söz öbeklerini inceleyiniz.
erganun ahengi
kuytu manastırda dualar gibi gamlı
mes’ûdum işitmek hevesiyle
uzun bir gecenin bestesi

Yahya Kemal, şiirlerinde kelimeleri özenle seçmiş, ahenk ve anlam bütünlüğü sağlamak istemiştir. Bu şiirde de seçtiği kelimelerle ahenk ve anlam bütünlüğü oluşturmuştur.

Yahya Kemal, “Sade Türkçesiyle ve eski şiir geleneğinde kullanılan tamlamaların etkisiyle zaman içinde olgunlaşmış bu söz öbeklerinden de yararlanmıştır.” diyebilir miyiz? Düşüncelerinizi açıklayınız.

Şair, bize mal olmuş, çağrışım uyandıran ve anlam zenginliğine ve ahenge sahip kelimeleri seçmeye özen göstermiştir. Seçtiği sözcükler, aynı zamanda Yahya Kemal’in eski şiir geleneğini çok iyi özümsemiş, Türkçeyi iyi kullanan bir şair olduğunu göstermektedir.

5. Şairin şiirde çizdiği somut ve egzotik mekânı tasvir ediniz. Buradan hangi unsurları kullanarak özlediği ortama (İstanbul’a, yurduna) geçtiğini ve bu sırada yansıttığı duyguları açıklayınız.

Yer Varşova, gece vakti, kar yağıyor, uzaktan bir org sesi duyuluyor. Şair, İstanbul’u hatırlıyor. Org sesinin yabancılığına karşı iç dünyasında Tanburi Cemil Bey’in besteleri duyuluyor. Bize uzak kültürün yaşandığı bu yabancı diyarda ne arıyorum. Bu ortamda İstanbul’da olmak vardı şimdi. (şairin duygularını kurgulaştırıyoruz.)

6. Şairin, şiirde dile getirdiği gerçekliği belirtiniz. Şair, bu gerçekliği nasıl bir değişiklik yaparak oku­yucuya sezdiriyor ve yorumlatıyor? Açıklayınız.

Gerçeklik karın yağışıdır. Karın yağışından hareketle gurbette olmanın hüznünü, özlemi yansıtmış

a. “Kar Musikileri”nin, şekil yönünden eski şiirimizin hangi nazım şekline benzediğini belirtiniz.

Divan şiirindeki mesneviye benzer.

b. Aşağıda belirtilen özellikler yönünden şiiri inceleyiniz. Uygun seçenekleri işaretleyiniz.

X Duygu ve hayal dünyası hâkimdir.

X Şiirde, kelimelerin müzikalitesi (sesi) ön plandadır.

X “Sanat, sanat içindir.” anlayışı benimsenmiştir.

Bu incelemelerinizden yola çıkarak şiirin ait olduğu geleneği belirtiniz.

Şiir SAF(ÖZ)ŞİİR GELENEĞİNE UYGUN YAZILMIŞTIR.Biçim olarak Divan şiiri geleneğine yakındır.

7. Okuduğunuz şiirin ait olduğu dönem ve toplum, etkilenilen edebî akımın etkisini de göz önünde bulundurarak okuduğunuz metnin oluşumunu sağlayan zihniyeti belirtiniz.

Şiir Milli Edebiyat Döneminde yazılmasına rağmen eski şiirin izlerini taşır. Aruz ölçüsüyle yazılmıştır. Sanat sanat içindir anlayışıyla yazılması, duygu ve hayale önem verilmesi, ahengin önemi gibi unsurlar.

a. Edindiğiniz bilgiler ve okuduğunuz şiirden hareketle Yahya Kemal Beyatlı’nın fikrî ve edebî yönünü değerlendirip kısaca aşağıya yazınız.

.Şairin fikirleri, yaşam tarzı, eğitimi Kar Musikileri şiirine nasıl yansımıştır? Açıklayınız.

Şair, şiirlerinde İstanbul sevgisini dile getirmiştir. Bu şiirde de bunu görüyoruz. Musiki, düşünce ve hayal kavramları şair için önemli kavramlardır. Yahya Kemal şiirde ritme önem vermiş, söyleyiş ile anlamın bütünlüğünü sağlamayı amaçlamıştır. Müzikalite de şiirde ödün vermediği unsurlardır. Bu şiirde karın yağışından hareketle özlem duygusunu ahenkli bir şekilde ifade etmiştir.

Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 169. Soruları ve Cevapları




11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları Milli Edebiyat Döneminde Sade Dil ve Hece Ölçüsüyle Yazılmış Şiir (Sayfa 169

SAYFA 169
Yorumlama, Güncelleme
· a. Millî Edebiyat Dönemi şiirinde ve diğer edebî ürünlerde millî değerlerin kullanımına dönülme­sini nasıl değerlendirdiğinizi açıklayınız.
Milli edebiyatla birlikte halka dönüş başlamış, toplumsal konular işlenmiş, Anadolu insanı ve sorunları eserlerde işlenmiştir. Gerçek edebiyatın halka yönelmekle, halkın sorunlarına eğilmekle, milli değerleri işlemekle ortaya konacağı düşüncesi bu dönemde ortaya çıkmıştır.

1. Günümüz şiirini millî değerler yönünden nasıl değerlendirdiğinizi belirtiniz.
Günümüz şiirinde milli değerlere önemli bir yere sahiptir.
a. Milli Edebiyat Dönemine ait kitabınızda okuduğunuz şiirlerin temalarını aşağıya sıralayınız.
Cenge Giderken: Vatan sevgisi
Kelebek: Yalnızlık
Uçun Kuşlar: Memleket özlemi

b. Okuduğunuz şiirlerden hareketle Millî Edebiyat Dönemi şiirlerinin teması hakkın- daki düşüncelerinizi açıklayınız.
Milli Edebiyat Döneminde vatan sevgisi gibi toplumsal konuların yanında yalnızlık gibi bireysel temalar da işlenmiştir.

· Millî Edebiyat Döneminde hece ölçüsü ve sade dille yazılan şiirlerin özelliklerini maddeler hâlin­de defterinize yazınız.
Millî Edebiyat Döneminde Sade Dil ve Hece Ölçüsüyle Yazılmış Şiirin Özellikleri
· Millî Edebiyat Döneminde, Mehmet Emin Yurdakul ile Ziya Gökalp şiirlerini "sade dil ve hece ölçüsü" zihniyetine bağlı olarak kaleme almışlardır.
· Konuşma dilinin şiire yansıması gerektiği benimsenmiş ve halkın kullandığı yalın bir Türkçe ile şiir yazılmıştır.
· Şiirdeki ses, söyleyiş ve imgeler yalındır.
· Temalar, Servetifünun ve Fecriati şiirlerinde olduğu gibi halktan uzak bireysel, içe dönük değildir; millî coşkuyu artırıcı niteliktedir.
· "Sanat için sanat" anlayışı yerine "toplum için sanat" anlayışı hâkim olmuştur. Bu anlayışa bağlı olarak şiirlerde didaktizm (öğreticilik) ön plana çıkmıştır.
· Şiirlerde milliyetçilik ve Türkçülük düşünceleri sık sık işlenmiştir.
· Konular istanbul'daki yaşamla sınırlı kalmamış; şiirlerde Anadolu, Anadolu insanının yaşamı, çektiği sıkıntılar işlenmiştir.
· Kafiyeler genelde kulak içindir.
· Şiirde ses ve söyleyiş değişmiş, halk şiirine özgü söyleyiş ile modern şiire özgü söyleyişten birlikte yararlanılmıştır. Klasik halk şiiri nazım şekilllerinden farklı nazım biçimleri de kullanılmıştır.
· Üç, dört, beş, altı, yedi dizeli bentler ve Batı kaynaklı nazım şekilleri de kullanılmıştır.

Değerlendirme
1. Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
a. Millî Edebiyat Dönemi şiirinde köklü değişikliklerin olması
b. Aruz ölçüsü yerine millî ölçümüz olan “hece ölçüsü”nün benimsenmesi
c. Birim olarak halk şiirinde de kullanılan dörtlüklerin seçilmesi
d. Bu dönem şiirinde hece vezninin benimsenmesinde Ziya Gökalp’ın büyük etkisinin olması
e. Millî Edebiyat Döneminde sadece hece ölçüsüyle şiirler yazılması

CEVAP: E

2. “Aruz ölçüsü yerine, şiirimizin geleneksel ve ulusal ölçüsü olan “hece”yi benimsemesi 1897’de yayımladığı “Türkçe Şiirler” adlı kitabıyla ortaya çıkmıştır. Servet-i Fünûn şiirinin yaygın olduğu dönemde yazdığı şiirler ciddiye alınmamışsa da aruzdan heceye geçişin öncülüğünü yapmıştır.”
Yukarıdaki paragrafta sözü edilen şair kimdir?
A. Rıza Tevfik Bölükbaşı B. Ziya Gökalp
C. Mehmet Emin Yurdakul
D. Ahmet Haşim E. Yahya Kemal


CEVAP: C

3. Aşağıdakilerden hangisi Rıza Tevfik, Ziya Gökalp ve Mehmet Emin Yurdakul’un ortak özelliğidir?
A. Millî Edebiyat Döneminin en çok eser veren şairleri olmaları
B. Sade dil ve hece ölçüsüyle şiirler yazmaları
C. Şiirde güzelliğin kapalılıktan doğacağını savunmaları
D. Şiirlerinde divan şiiri imgelerinden yararlanmaları
E. Şiirlerinde dönemin gerçekliğini yansıtmaları

CEVAP: B

4. Aşağıdaki cümlelerin başına yargı doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( Y ) Millî Edebiyat Döneminde sadece ses, söyleyiş ve dilde değişiklikler olmuştur.
( D ) Millî Edebiyat Döneminde yeni temalar işlenmiştir.
(Y ) Millî Edebiyat şairleri, divan şiirini örnek almışlardır.

5. Millî Edebiyat Dönemi edebî ürünlerinin, millî değerleri kullanmasında hangi siyasi ve sosyal olayların etkisi olduğunu açıklayınız.
Milli Edebiyat sanatçıları, Balkan Savaşları ve Birinci Dünya Savaşı halk üzerindeki olumsuz ve yıkıcı etkilerini gidermek, halka moral aşılamak amacıyla eserlerinde milli değerleri işlemişler, Türk tarihinin şanlı dönemlerini, kahramanlıklarını anlatmışlardır. O dönemde öne çıkan Türkçülük düşüncesi doğrultusunda milli bilincin geliştirilmesi için çalışmışlardır.
Read more

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 168. Soruları ve Cevapları


Kaynak; http://edebiyatfatihi.blogspot.com

11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları Milli Edebiyat Döneminde Sade Dil ve Hece Ölçüsüyle Yazılmış Şiir (Sayfa 168)


SAYFA 168

Okuduğunuz şiiri ahenk öğeleri yönünden inceleyiniz. Tespitlerinizi aşağıya yazınız.
Ses tekrarları : -ere: zengin uyak, -ül: tam uyak, vardır: redif

-un tam uyak,
Redif : vardır: redif, mu bilmem: redif
Ölçü : Hece ölçüsü , 11’li hece ölçüsü (6+5 duraklı)
Uyak düzeni : abab cccb dddb….
Deryalarda olur bahri
Doldur da ver içem zehri
Sunam gurbet elin kahrı
Ya çekilir ya çekilmez

Emrah der, düştüm dile
Bülbül figan eder güle
Güzel sevmek bir sarp kale
Ya alınır ya alınmaz

Erzurumlu Emrah

· Erzurumlu Emrah’ın şiirindeki lirik söyleyişi “Uçun Kuşlar” şiirinde de hissedip his­setmediğini belirtiniz.
Erzurumlu Emrah'ın şiiri ile Uçan Kuşlar şiirinde lirizm ve coşkulu bir söyleyiş özelliği vardır.
· Erzurumlu Emrah, şiirinde halkın dilini, söyleyişini, zevkini yansıtmaktadır. Bu özel­likler yönünden “Uçun Kuşlar” şiirini de inceleyiniz. Sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Uçun Kuşlar şiirinde de halkın söyleyiş zevki yansıtılmıştır. Şiirde geçen “yaslı gelin, mor sümbül, yüce dağ başı gibi” sözler halkın söyleyiş zevkini yansıtmaktadır.
· Okuduğunuz şiirleri ses ve ritim yönünden karşılaştırınız. Sonuçları sıralayınız.
Erzurumlu Emrah’ın şiiri: 8’li hece ölçüsü, yarım uyak kullanılmış, uyak düzeni aaab, cccb şeklinde
Uçun Kuşlar şiiri: 11’li hece ölçüsü, tam uyak kullanılmış, uyak düzeni abab, cccb, dddb (uyak düzeni Erzurumlu Emrah’ın şiiriyle aynı)

“Uçun Kuşlar” şiirini söyleyiş özellikleri açısından değerlendiriniz.
Şiirde lirik bir söyleyiş, akıcı bir anlatım var.

1. a. Okuduğunuz şiirin ölçüsünü ve duraklarını belirleyiniz.
Hece ölçüsü, 6+5 duraklı (11’li hece ölçüsü)
b. Şiiri oluşturan birimleri ve bu birimlerin birbirleriyle yapı ve tema yönünden ilişkisini açıklayınız.
1.dörtlük: Memleket özlemi, Memleketin dağına, taşına, toprağına duyulan özlem.
2.dörtlük: Memleketi merak etmektedir.
3.dörtlük: Doğup büyüdüğü yerleri, güzel günleri anma, unutamama
4.dörtlük: Bulunduğu yerden memnun değil, bulunduğu yerin görünüşü, insanları memleketinden tamamen farklı
5.dörtlük: Şair kendisiyle dertleşiyor, memleket hasretiyle yanıp tutuştuğunu ifade ediyor.

Şiirde geçen söz sanatları ile imgeleri ve bunların kaynaklarını belirleyiniz. Örnekte gösterildiği gibi tabloya yazınız.
İstiare
Bülbül
Divan şiiri
Tezat
diken, gül
Divan şiiri
Tenasüp
Hasta, yorgun,solgun
Divan şiiri
Benzetme
Yaslı gelin gibi mahzun
Halk söyleyişi




2. “Uçun Kuşlar” şiirini ses, söyleyiş ve imgeler yönünden Nâbî’nin aşağıda verilen beytiyle (divan edebiyatı şiiriyle) karşılaştırınız. İki şiirden hangisinin belirtilen özellikler yönünden yalın olduğunu kısa­ca defterinize yazınız.

Nâbi'nin beyti
Uçun Kuşlar
Ses
Ses ahengi uyak ve redifle sağlanmıştır.
Aruz ölçüsü
Hece ölçüsü
Söyleyiş
Aşıkane söyleyiş
Lirik, coşkulu ve halk ozanlarının söyleyi­şine yakın bir üslup
İmgeler
gül-i gülşen, mu­habbet meydanı, bülbül
Mehtabın hasta ol­ması, bülbül, yangın yeri, soğuk kül

Gül gülşeni terk eyledi sohbet sana kaldı
Bülbül yine meydân-i muhabbet sana kaldı

(Gül, gül bahçesini terk eyledi sohbet sana kaldı.
Bülbül, yine muhabbet meydanı sana kaldı.)
Nâbî

3. a. Şiirin temasını bulunuz ve bu temanın evrensel olup olmadığını belirtiniz.
Tema: memleket özlemi, bu tema evrenseldir.
a. Şiirin teması ile Millî Edebiyat Dönemi sosyal hayatı arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Milli Edebiyat Döneminde şiirlerde vatan sevgisi, yurt güzellikleri, milli duygular dile getirilmiştir. Eserlerde Anadolu, Anadolu insanının sorunları işlenmiştir. Halka dönüş vardır, şiirde halk edebiyatı unsurları kullanılmıştır.
4. Şiiri okurken hissettiklerinizi açıklayınız.

5. “Uçun Kuşlar” adlı şiir, bildiğiniz hangi geleneğin özelliklerini taşımaktadır? Neden?
Şiir, halk şiiri geleneğini yansıtır. Koşma nazım şekli, hece ölçüsü, dörtlük nazım birimi kullanılmış. Şiir açık, sade, yalın bir dille yazılmıştır.
6. “Uçun Kuşlar” şiirini, kitabınızda okuduğunuz Fecr-i Âtî Dönemine ait bir şiirle ses, ritim, tema, dil ve anlatım yönünden karşılaştırınız. Benzer ve farklı yönleri tahtada sıralayınız.
Uçun Kuşlar şiirinin Fecr-i Ati şiirlerinden en önemli farkları hece ölçüsü, sade,yalın bir dilin olmasıdır. Fecr-i Ati şiirlerinde aruz ölçüsü, ağır ve sanatlı bir dil kullanılmıştır.
a. Edindiğiniz bilgiler ve okuduğunuz şiirden hareketle Rıza Tevfik’in fikrî ve edebî yönü hakkındaki çıkarımlarınızı aşağıya yazınız.

b. Şairin düşüncelerinin, yaşam tarzının şiire nasıl yansıdığını açıklayınız.
Şiirde memleket hasreti dile getirilmiş. Şair, Milli edebiyatın dil anlayışını benimsemiş, halka yönelmiş, halk edebiyatı unsurlarını şiirde kullanmıştır.
Read more