Sayfa 121
XV. Yüzyıldan XIX. Yüzyıl Ortalarına
Kadar Osmanlı Edebiyatı
a. Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler
(Şiir)
1. Divan Şiirî (Gazel, Kaside, Rubai, Tuyuğ, Murabba, Şarkı,
Terkibi bent)
Hazırlık Çalışmaları
1. Divan şiiri hakkında bildiklerinizi
söyleyiniz.
Divan Edebiyatı:
Özellikleri:
Türk edebiyatının gelişimi içinde divan edebiyatı varlığını 13–19. yüzyıllar arasında sürdürdü. Bu edebiyatın başlıca özellikleri şöyle sıralanabilir:
1. Sanatta kurallara bağlı olmak,
2. Yüksek tabakaya seslenmek,
3. Belirli türlerin ve kalıpların dışına çıkmamak,
4. Arapça ve Farsçanın dil kurallarını benimsemek.
5. Ama konuşma dilinden yararlanmak, (Divan edebiyatının özelliklerinden değildir.) (2010)
6. Divan şiiri, özellikle gazellerde, bir bakıma en az yarar güden şiirdir.
7. Divan şairi, gazellerde salt söz ustalığına önem verir, bu ustalığı ile duygulandırır okuyucusunu.
8. Mesnevilerde Divan şairi halk hikayecisi ile birleşir.
9. Kasidelerde ise şiire yararın karıştığı daha belirgindir. (1976)
10. Mecaz ve mazmunlarla yüklü olması
11. Şekil güzelliği sağlamak için eşanlamlı sözlere yer verilmesi
12. Kişisel sevinçlere ve acılara çok az yer verilmesi
13. Tasavvufla ilgili terimlere geniş ölçüde yer verilmesi Divan şiirinin belirleyici özelliklerindendir.
14. Dış dünyaya yönelik somut konuların İşlenmesi Divan şiirinin belirleyici özelliklerinden biri değildir. (1977)
15. Bütün şiirlerde aruz ölçüsü kullanılmıştır
16. Yapıt, değişmez kurallara göre, güçlü bir düzen içinde ve çoklukla beyit beyit işlenir.
17. Söz ve anlam sanatlarına sık sık başvurulur.
18. Biçim ve söyleyiş kaygısı oldukça ağır basar.
19. İnsandan kopuk, insanı anlatmayan soyut bir dünyası vardır. (1981)
20. Divan Edebiyatında, şairlerin büyük bir çoğunluğu, şiiri, toplumsal amaçlardan, bilimsel içeriklerden uzak, salt şiirsel değerleri ön plana alarak yazmışlar ve ortak biçimler içinde kalıplaşmış ortak kavramlar kullanmışlardır? (1987)
21. Arap ve Fars edebiyatlarından alınan, kaside, kıta, mesnevi gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.
22. Beyit, başlı başına bir bütün sayılmış ve düşünceleri anlatan cümleler bir beyit içinde tamamlanmıştır. (1994)
23. Yabancı sözcüklerle ve kurallarla yüklü bir dil kullanılmıştır.
24. Ölçü olarak aruz kullanılmıştır.
25. Kavramlar, ortaklaşa kullanılan kalıplaşmış sözlerle anlatılmıştır.
26. Şiirler "divan" adı verilen kitaplarda toplanmıştır.
27. Konular genellikle gerçek yaşamdan alın(ma)mıştır, (soyut konular işlenmiştir.) (1997)
28. Divan şiirinde parça güzelliğine değil, bütün güzelliğine önem verilir. (Doğrusu tam tersidir.) (1998)
29. Divan şiirinin İran edebiyatından aktarılmış, şaire özgürlük tanımayan ---- bir estetiği vardır. Sevgilinin boyundan posundan başlayarak saçları, kaşları, gözleri, kirpikleri, ağzı, dişleri, dudakları, yanakları ---- mazmun adı verilen, hazır benzetmelerle anlatılır, övülür. (2009)
Özellikleri:
Türk edebiyatının gelişimi içinde divan edebiyatı varlığını 13–19. yüzyıllar arasında sürdürdü. Bu edebiyatın başlıca özellikleri şöyle sıralanabilir:
1. Sanatta kurallara bağlı olmak,
2. Yüksek tabakaya seslenmek,
3. Belirli türlerin ve kalıpların dışına çıkmamak,
4. Arapça ve Farsçanın dil kurallarını benimsemek.
5. Ama konuşma dilinden yararlanmak, (Divan edebiyatının özelliklerinden değildir.) (2010)
6. Divan şiiri, özellikle gazellerde, bir bakıma en az yarar güden şiirdir.
7. Divan şairi, gazellerde salt söz ustalığına önem verir, bu ustalığı ile duygulandırır okuyucusunu.
8. Mesnevilerde Divan şairi halk hikayecisi ile birleşir.
9. Kasidelerde ise şiire yararın karıştığı daha belirgindir. (1976)
10. Mecaz ve mazmunlarla yüklü olması
11. Şekil güzelliği sağlamak için eşanlamlı sözlere yer verilmesi
12. Kişisel sevinçlere ve acılara çok az yer verilmesi
13. Tasavvufla ilgili terimlere geniş ölçüde yer verilmesi Divan şiirinin belirleyici özelliklerindendir.
14. Dış dünyaya yönelik somut konuların İşlenmesi Divan şiirinin belirleyici özelliklerinden biri değildir. (1977)
15. Bütün şiirlerde aruz ölçüsü kullanılmıştır
16. Yapıt, değişmez kurallara göre, güçlü bir düzen içinde ve çoklukla beyit beyit işlenir.
17. Söz ve anlam sanatlarına sık sık başvurulur.
18. Biçim ve söyleyiş kaygısı oldukça ağır basar.
19. İnsandan kopuk, insanı anlatmayan soyut bir dünyası vardır. (1981)
20. Divan Edebiyatında, şairlerin büyük bir çoğunluğu, şiiri, toplumsal amaçlardan, bilimsel içeriklerden uzak, salt şiirsel değerleri ön plana alarak yazmışlar ve ortak biçimler içinde kalıplaşmış ortak kavramlar kullanmışlardır? (1987)
21. Arap ve Fars edebiyatlarından alınan, kaside, kıta, mesnevi gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.
22. Beyit, başlı başına bir bütün sayılmış ve düşünceleri anlatan cümleler bir beyit içinde tamamlanmıştır. (1994)
23. Yabancı sözcüklerle ve kurallarla yüklü bir dil kullanılmıştır.
24. Ölçü olarak aruz kullanılmıştır.
25. Kavramlar, ortaklaşa kullanılan kalıplaşmış sözlerle anlatılmıştır.
26. Şiirler "divan" adı verilen kitaplarda toplanmıştır.
27. Konular genellikle gerçek yaşamdan alın(ma)mıştır, (soyut konular işlenmiştir.) (1997)
28. Divan şiirinde parça güzelliğine değil, bütün güzelliğine önem verilir. (Doğrusu tam tersidir.) (1998)
29. Divan şiirinin İran edebiyatından aktarılmış, şaire özgürlük tanımayan ---- bir estetiği vardır. Sevgilinin boyundan posundan başlayarak saçları, kaşları, gözleri, kirpikleri, ağzı, dişleri, dudakları, yanakları ---- mazmun adı verilen, hazır benzetmelerle anlatılır, övülür. (2009)
2. Gittin ammâ ki kodun hasret üe cânı
büe
İstemem sensiz olan sohbet-i yârânı büe
İstemem sensiz olan sohbet-i yârânı büe
Neşatî
(Gittin ama canımı özlemle başbaşa bıraktın.
Sen olmadiktan sonra dostlarla sohbet etmeyi büe
istemem.)
Yukarıdaki dizelerde aktarılan duyguyu
açıklayınız.
Ayrılık ve hasret duyguları
aktarılıyor.
3. Bir dönemin sosyal yaşantısının şiire yansıtılmasını
nasıl değerlendirdiğinizi belirtiniz.
Sayfa 122
a. Okuduğunuz şiirin ahenk ögelerini
(aliterasyon, asonans, ritim, uyak, söyleyiş özelliği) belirleyiniz.
Tespitlerinizi aşağıya not ediniz.
Aliterasyon: n, l, m
Asonans: a, ö, ü
Ritim: Şiirde son dizelerin ritmik bir ses akışı vardır.
Söyleyiş özelliği: Şair aşk acısını çeken ve duygularını acılar içinde kıvranan, inleyen bir hasta gibidir. Şiirin genelinde bir yakınma ve acınma duygusu sezilmektedir.
Asonans: a, ö, ü
Ritim: Şiirde son dizelerin ritmik bir ses akışı vardır.
Söyleyiş özelliği: Şair aşk acısını çeken ve duygularını acılar içinde kıvranan, inleyen bir hasta gibidir. Şiirin genelinde bir yakınma ve acınma duygusu sezilmektedir.
b. Konuşma
dilindeki tonlama ve vurguyla beyitlerdeki ses ve söyleyiş arasındaki ilişkiyi
açıklayınız.
Bentlerdeki “ vay” kelimesi
konuşma diline özgü bir vurgu değeri taşımaktadır
Sayfa 123
b. Şiirin her bir biriminin ve şiirin temasını
belirleyiniz. Tespitlerinizi tabloyatyazınız.
|
Birimlerin
Teması
|
Şiirin
Teması
|
I.beyit
|
Felekten
şikayet
|
|
2.
beyit
|
Gönül ehlinden
şikayet
| |
3.
beyit
|
Sözün önemi,
değeri
| |
4.
beyit
|
Şairin etkili söz söylediği
(Kendi şiiri över)
| |
5.
beyit
|
Nef’i’nin*kalbinin temizliği
ile dostların kalbinin
durumu
|
•Tabloya yazdığınız
tespitlerden yola çıkarak "şiiri meydana getiren birimlerin ortak paydasını"
belirtiniz.
Bu şiiri meydana unsurlar
beyittir ve bu beyitlerdeki ortak payda kesinlikle temadır.
•Birimlerin ortak bir tema
etrafında toplanarak bir bütün oluşturup oluşturmadığını
açıklayınız.
Beyitler arasında ortak bir
tema bulunmuyor ki zaten genel olarak gazeller*her beyitte farklı konuları
işler.
Sayfa
124
a. "Yek ahenk ve yek avaz
gazel" hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
b. Bakî'nin şiirinin ilk beytinde aktarılan duyguyu
belirtiniz. Bu duygunun diğer beyitlerde de farklı kelimelerle tekrar edilip
edilmediğini tartışınız. Ulaştığınız sonucu kısaca ifade
ediniz.
c. Fuzulî'ye ait aşağıdaki
gazeli okuyunuz.
Âh eylediğim serv-i hırâmânın
içindir Kan ağladığım gonce-i handânın içindir
Ser-geşteliğim kâkül-i
müşgînin ucundan Âşüfteliğim zülf-i perişânın
içindir
Can ver gönül ol gamzeye kim
bunca zamanlar Cân ile seni beslediğim anın
içindir
Vâ'iz bize dün dûzahı
vasfetti Fuzulî Ol vasfsenin küübe-i ahzânın
içindir
Fuzulî
ç. Okuduğunuz iki gazelin
"yek ahenk mi yek avaz mı" olduğunu aşağıda verilen ilgili kutucukları
eşleştirerek belirleyiniz.
d. Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun
aşağıdaki şiirini okuyunuz.
ÇAKIL
Seni
düşünürken
Bir çakıl taşı ısınır
içimde
Bir kuş gelir yüreğimin ucuna
konar
Bir gelincik açıhr
ansızın
Bir gelincik sinsi sinsi
kanar
Seni
düşünürken
Bir erik ağacı tepeden
tırnağa donanır Delüer gibi dönmeye başlar Döndükçe yumak yumak çözülür
Çözüldükçe ufalır küçülür Çekirdeği henüz süt bağlamış Masmavi bir erik kesilir
ağzımda Dokundukça yanar dudaklarım
Seni
düşünürken
Bir çakıl taşı ısınır
içimde
Bedri Rahmi Eyüboğlu
Sayfa 125
• Modern şiir örneği olan "Çakı T'da şairin, duygu ve
düşüncelerini dile getirirken anlatmak istediklerini nasıl aktardığını
açıklayınız. Bu açıdan Bakî'nin gazeliyle
"ÇakıT'ı karşılaştırınız. İki şiirin farklı olan yönlerini
belirtiniz.
• Bakî'nin gazelinde dile
getirilen duygu ve düşüncenin, günümüz şiir örneklerinden olan "ÇakıT' da nasıl
ele alındığını açıklayınız.
a. Bakî'nin gazelinde kendi
anlamı dışında (mecaz anlamda) kullanılan kelimelerin altını çiziniz.
Bu kelimelerin şiirde hangi anlamda kullanıldığını belirtiniz.
Bu kelimelerin şiirde hangi anlamda kullanıldığını belirtiniz.
b. Gül imgesinin şiirde nasıl kullanıldığını aşağıya
yazınız.Gül:_
c. Şiirdeki "yalvar"
kelimesi "para" demektir. Ancak şiirde başka bir anlamda daha kullanılmıştır.
Bir kelimenin iki anlamının aynıdizede kullanılmasına ne denildiğini belirtiniz.
Aşağıda belirtilen söz sanatlarının şiirde nasıl kullanıldığını belirleyiniz.
Tespitlerinizi aşağıda boş bırakılan yerlere kısaca
yazınız.
Teşbih
(benzetme):____________________________________________________________
Mübalağa
(abartma):___________________________________________________________
Tecahülüarif (bilinmezlikten gelme):_____________________________________________
ç. Şiirdeki
imgelerin ve söz sanatlarının şiire olan katkısını
açıklayınız.
Hiç ovaya inmedin
mi Duman duman
oldu
Aşk oduna yanmadın
mı Çayır çimen
oldu
Gam gussadan donmadın
mı Ben yâri görmedim
Haiim yaman
oldu
Köroğlu
1. Gazelde
anlatılanların yaşanmasının mümkün olup olmadığını belirtiniz. Anlatılanlarda,
şairin gözlemlerinin, izlenimlerinin, sezgilerinin, kişisel duyarlılığının
etkisini açıklayınız.
2. "Kapu" kelimesi şiirin ikinci beytinde yan
anlamıyla kullanılmıştır. Şiirden yan anlamıyla kullanılan
kelimelere başka örnekler veriniz. Tespitlerinizden hareketle şiirin yan anlam
bakımından zengin olup olmadığını belirtiniz.
3. Şiirdeki "ruhsâr,
serv, şîve-i reftâr, müptelâ, dil-i bîmâr, çâk, girîbân vb." Arapça veya Farsça
kelimelerin kullanılma nedenini tartışınız. Ulaştığınız sonucu
belirtiniz.
4. Bakî'nin şiirinin
hangi geleneğin etkisiyle yazıldığını söyleyiniz.
5. a. Şairin şiirde dile
getirdiği duygu ve düşüncelere katılıp katılmadığınızı nedenleriyle
açıklayınız.
b. Şiiri ilk okuduğunuzda
neler hissettiğinizi belirtiniz. Şiiri bir kez daha okuyunuz ve neler
hissettiğinizi açıklayınız.
Sayfa 126
a. Bakî'nin hayatı ve sanat anlayışı hakkındaki
bilgilerinizitarkadaşlarınızla
paylaşınız.
b. Bilgi birikiminiz ve
okuduğunuz gazelden yararlanarak şairin fikrî ve edebîyönü hakkındaki
düşüncelerinizi şemaya yazınız.
Bakî'nin fikrî ve edebî
yönü
c. Okuduğunuz gazel ile Bakî
arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
KYNK:testonline.blogcu.com
0 Yorumlarınız