2013 - 2014 11. Sınıf Dil ve Anlatım 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

DİL VE ANLATIM DERSİ 11. SINIF 1. DÖNEM 1. YAZILI SORULARI (CEVAP ANAHTARLI)

… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ………..……………..… OKULU 11/… SINIFI
DİL VE ANLATIM DERSİ 1. DÖNEM 1. YAZILISI

Tarih: …/…/……
ADI SOYADI:………………………… NU:………….. PUAN:………

1. Mektuplar tür olarak kaça ayrılır? Kısaca açıklayınız. (15 P)





2. Aşağıda verilen cümleleri doğru-yanlış durumlarına göre işaretleyiniz? (2x5=10 P)

- Öğretici metinlerde dil daha çok göndergesel işlevinde kullanılır. (   )

- Dilekçelerde isim ve imza sağ alt köşeye yazılır. (   )

- Dilekçelere cevap vermek gerekmez. (   )

- Günlük, edebiyatımızda İslam öncesinden beri var olan bir türdür. (   )

- Günlüklerde gözlemin önemli bir yeri vardır. (   )


3. Verilen cümlelerdeki ses olaylarını tespit ediniz. (4x5=20 P)

- anlıyor:

- kulağı:

- sokakta:

- Mehmet Akif Ersoy:

- hissetmek:


4. Verilen boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (5x4=20 P)

- Osmanlılarda günlük türündeki eserlere …………. denirdi.

- Dilekçeler üst makama yazıldığında …………., alt makama yazıldığında ise …………. şeklinde sona erer.

- Öğretici metinlerde sözcükler genellikle …………. anlamda kullanılır.

- Kelimeler …………. metinlerde yazarın okuyucuya sunmak istediği yaşantıya göre düzenlenir.


5. Sevgi... Açmadan kokan bir çiçek, kozadan çıkmadan uçan bir kelebek... Dünyanın en önemli duygusu değil mi sevgi? Sevgiyi tatmış bir insanı diğerlerinden ayırt etmez misiniz hemen? Hepinizin yanıtını duyar gibiyim: Evet, ben de katılıyorum size!
Parçanın anlatımında hangisi yoktur? (5 P)
A) Anlatıcının duygusal etkilenmesini yansıtma
B) Benzetmeye başvurma
C) Açıklayıcı anlatım biçimini kullanma
D) Eksiltili cümlelerden yararlanma
E) Karşılaştırma yapma

6. Hangisinde ünsüz benzeşmesine uymamaktan kaynaklanan bir yazım yanlışı vardır? (5 P)
A) Bugün saat 1.30'da buluşacağız.
B) Okul anılarından hasretle bahseder.
C) Gerçekden bütün bunları biz mi yaşadık?
D) İnsan olgunlaştıkça çevresindekilere daha çok önem veriyor.
E) Duygular aldatıcı ve geçicidir bazı insanlara göre.

7. Güneş, bir mızrak boyu yükselmişti. Dutluğun sonuna dek ağaçları siper alarak ilerledi. Şimdi sarı ekin tarlaları yayılıyordu önünde. Yaşlı bir ağacın arkasından başını uzatıp ekin yığınları arasından gölgeleri seçmeye çalıştı. Orada olmalıydı. Bir tutam ot kopardı yerden. Eliyle şiş gözlerini ovalayıp bakışlarını tekrar ekin tarlalarına çevirdi. İşte orada, oradaydı. Başını biraz daha uzattı. O an tek bir ses geldi kulağına...
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangileri ağır basmaktadır? (5 P)
A) Betimleme - örneklendirme
B) Öyküleme - betimleme
C) Karşılaştırma - örneklendirme
D) Benzetme – öyküleme
E) Karşılaştırma – öyküleme

8.
Bir bulut gibi sarmalayıp
Ilıkça örterken üstümüzü gece
Biriktirir yer altı suları gibi
Acının ince sızısını içimize
Şiirde ses olaylarından hangisi görülmez? (5P)
A) ünsüz benzeşmesi
B) ünlü düşmesi
C) ulama
D) kaynaştırma
E) ünsüz yumuşaması

9. Aşağıda verilen ses olaylarına birer örnek veriniz. (5x2=10 P)

- ünsüz benzeşmesi:

- ünsüz yumuşaması:

- ünlü daralması:

- ünsüz türemesi:

- ünlü düşmesi:


10. Aşağıdakilerden hangisinde altı çizili sözcük gerçek (temel) anlamda kullanılmamıştır? (5 P)
A) Üç yıldır, özel bir üniversitede Türk Dili dersini okutuyor.
B) Yerdeki cam parçaları topuğunun kanamasına sebep oldu.
C) Etrafımı çevreleyen her şey bana onu hatırlatmaya yetiyor.
D) İdarenin verdiği cezaya üç gün içinde itiraz etme hakkı var.
E) Veteriner, kanatlarını iyileştirdiği güvercini gökyüzüne saldı.

BAŞARILAR DİLERİM…




CEVAP ANAHTARI

1. Mektuplar tür olarak kaça ayrılır? Kısaca açıklayınız. (15 P)

Özel Mektup: Bir kişinin başka bir kişiye yazdığı kişisel mektup türüdür.

Resmi Mektup: Resmi kurumlar arasındaki yazışmalardan oluşur.

İş Mektubu: Bir iş başvurusunda bulunmak için yazılan mektup türüdür.


2. Aşağıda verilen cümleleri doğru-yanlış durumlarına göre işaretleyiniz? (2x5=10 P)

- Öğretici metinlerde dil daha çok göndergesel işlevinde kullanılır. ( D )

- Dilekçelerde isim ve imza sağ alt köşeye yazılır. ( D )

- Dilekçelere cevap vermek gerekmez. ( Y )

- Günlük, edebiyatımızda İslam öncesinden beri var olan bir türdür. ( Y )

- Günlüklerde gözlemin önemli bir yeri vardır. ( D )


3. Verilen cümlelerdeki ses olaylarını tespit ediniz. (4x5=20 P)

- anlıyor: ünlü daralması

- kulağı: ünsüz yumuşaması

- sokakta: ünsüz benzeşmesi

- Mehmet Akif Ersoy: ulama

- hissetmek: ünsüz türemesi


4. Verilen boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (5x4=20 P)

- Osmanlılarda günlük türündeki eserlere tezkire denirdi.

- Dilekçeler üst makama yazıldığında arz ederim, alt makama yazıldığında ise rica ederim şeklinde sona erer.

- Öğretici metinlerde sözcükler genellikle gerçek anlamda kullanılır.

- Kelimeler sanatsal metinlerde yazarın okuyucuya sunmak istediği yaşantıya göre düzenlenir.


5. Sevgi... Açmadan kokan bir çiçek, kozadan çıkmadan uçan bir kelebek... Dünyanın en önemli duygusu değil mi sevgi? Sevgiyi tatmış bir insanı diğerlerinden ayırt etmez misiniz hemen? Hepinizin yanıtını duyar gibiyim: Evet, ben de katılıyorum size!
Parçanın anlatımında hangisi yoktur? (5 P)
A) Anlatıcının duygusal etkilenmesini yansıtma
B) Benzetmeye başvurma
C) Açıklayıcı anlatım biçimini kullanma
D) Eksiltili cümlelerden yararlanma
E) Karşılaştırma yapma

6. Hangisinde ünsüz benzeşmesine uymamaktan kaynaklanan bir yazım yanlışı vardır? (5 P)
A) Bugün saat 1.30'da buluşacağız.
B) Okul anılarından hasretle bahseder.
C) Gerçekden bütün bunları biz mi yaşadık?
D) İnsan olgunlaştıkça çevresindekilere daha çok önem veriyor.
E) Duygular aldatıcı ve geçicidir bazı insanlara göre.

7. Güneş, bir mızrak boyu yükselmişti. Dutluğun sonuna dek ağaçları siper alarak ilerledi. Şimdi sarı ekin tarlaları yayılıyordu önünde. Yaşlı bir ağacın arkasından başını uzatıp ekin yığınları arasından gölgeleri seçmeye çalıştı. Orada olmalıydı. Bir tutam  ot kopardı yerden. Eliyle şiş gözlerini ovalayıp bakışlarını tekrar ekin tarlalarına çevirdi. İşte orada, oradaydı. Başını biraz daha uzattı. O an tek bir ses geldi kulağına...
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangileri ağır basmaktadır? (5 P)
A) Betimleme - örneklendirme
B) Öyküleme - betimleme
C) Karşılaştırma - örneklendirme
D) Benzetme – öyküleme
E) Karşılaştırma – öyküleme

8.
Bir bulut gibi sarmalayıp
Ilıkça örterken üstümüzü gece
Biriktirir yer altı suları gibi
Acının ince sızısını içimize
Şiirde ses olaylarından hangisi görülmez? (5P)
A) ünsüz benzeşmesi
B) ünlü düşmesi
C) ulama
D) kaynaştırma
E) ünsüz yumuşaması


9. Aşağıda verilen ses olaylarına birer örnek veriniz. (5x2=10 P)

- ünsüz benzeşmesi: sokakta

- ünsüz yumuşaması: kapağın

- ünlü daralması: bilmiyor

- ünsüz türemesi: reddetti

- ünlü düşmesi: oğlu


10. Aşağıdakilerden hangisinde altı çizili sözcük gerçek (temel) anlamda kullanılmamıştır? (5 P)
A) Üç yıldır, özel bir üniversitede Türk Dili dersini okutuyor.
B) Yerdeki cam parçaları topuğunun kanamasına sebep oldu.
C) Etrafımı çevreleyen her şey bana onu hatırlatmaya yetiyor.
D) İdarenin verdiği cezaya üç gün içinde itiraz etme hakkı var.
E) Veteriner, kanatlarını iyileştirdiği güvercini gökyüzüne saldı.

BAŞARILAR DİLERİM…

Read more

2013 - 2014 10. Sınıf Dil ve Anlatım 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ………..……………..… OKULU 10/… SINIFI
DİL VE ANLATIM DERSİ 1. DÖNEM 1. YAZILISI

Tarih: …/…/……
ADI SOYADI:………………………… NU:………….. PUAN:………

1. Sözlü anlatım türlerinden beşini yazınız.







2. Sunumun tanımını yaparak,etkili bir sunumun olabilmesi için yapılması gerekenlerden beş madde yazınız.








3. “Herkes benim düşünceme katılırsa yanılmış olmaktan korkarım.” sözünde tartışmanın hangi özelliği vurgulanmaktadır?






4.Panelin tanımını yaparak, panel başkanının görevlerini yazınız.






5. Aşağıdaki boşlukları doldurunuz.

->Sunum yapacak kişinin sunumdan önce ………………………………………yapması gerekir.

->…………………………..tartışma türlerindendir.

->Panel sonunda dinleyicilere söz hakkı verilirse panel……………a dönüşür


6.Aşağıdaki ifadelerin sonuna doğru ise (D), yanlış ise (Y) yazınız.

=> Münazara, daha çok sınıflarda düzenlenen bir tartışma türüdür. (   )

=> Başkan, sonucu bir rapor halinde düzenler. (   )

=> Peşin hükümler tartışmanın çıkış noktasıdır. (   )

=> Sunum yapacak kişi, doğrudan doğruya konuya girmeli, kendini tanıtma işini sonraya bırakmalıdır. (   )

=> Panelde foruma nazaran daha az dinleyici bulunur. (   )


7. Sınıfta okuduğunuz “ Gece” ve “Beş Şehir” metinlerinden hareketle kültür birikiminin, deneyimin ve çevrenin anlatıma nasıl bir etkisi olduğunu açıklayınız.


8.
a)“Nereye baksam mutluluk, umut, sevgi;                             b) “Gözlerimde parıltısı bakır bir tasın
Nereye gitsem bir uçarılık yüreğimde,                                   Kulaklarım komşuların ayak sesinde
Alışmadığım iyimser duygular,                                                                Varsın bir yudum su veren olmasın
Gökyüzü inadına mavi,                                                              Baş ucumda biri bana “su yok!” desin”
Yaşamak inadına güzel!”
Yukarıdaki şiirlere hakim olan temaları yazınız.







9. “Özgürlük” temasını; kişi,zaman ve mekan unsurlarıyla sınırlandırınız.






10. Aşağıdaki cümleleri ‘’doğrudan-dolaylı, öznellik-nesnellik, soyutluk-somutluk’’ açısından inceleyiniz.

=> Şiirin üstüne daha etkileyici bir edebî tür tanımadığını belirtti.(……………………………………….)

=> Geçen günlerin güzelliği, beklenen günlerde aradığımızı bulamayışımızdandır(……………………….)

=> Işığın boşluktaki yayılma hızı sabit ve saniyede üç yüz bin kilometredir.(………………………………)

=> Gereğinden önce dertlenmek, gereğinden fazla dertlenmektir.(………………………………….)

=> Kardeşinin ağaçtan düştüğü için kolunu kırdığını söyledi. (……………………………..)


BAŞARILAR DİLERİM…




CEVAP ANAHTARI

1. Açık Oturum, Konferans, Forum, Sempozyum, Panel, Münazara, Mülakat vs.

2. Bilgileri yenileyen, pekiştiren, hatırlatan, önemli noktaları öne çıkaran; bir çalışma sonucunu açıklayan; laboratuar araştırmalarını sunan, anket sonuçlarını ifade eden; önemli olay ve olguları dile getirmek üzere yapılan konuşmalara sunum denir.
• Sunum yapacak kişi sunum yerini önceden görüp, prova yapmalıdır.
• Sunumda kullanacağı malzemeleri önceden kontrol etmelidir.
• Sunum sırasında ciddi, ağırbaşlı, derli, toplu bir görüntü sergilemelidir.
• Ses tonunu, vücut dilini, jest ve mimiklerini konuya uygun olarak kullanmalıdır.
• Değişik kaynaklardan yararlanmalıdır.
• Sunumunu destekleyecek çeşitli belge, grafik ve slaytlar kullanmalıdır.
• Slaytlarda kullanılan cümleler kısa, açık ve anlaşılır olmalıdır.
• Slaytlar arası geçiş eş zamanlı olmalıdır.
• Sunum sonunda sorulan sorulara açık, net ve doyurucu cevaplar verilmelidir.

3. “Herkes benim düşünceme katılırsa yanılmış olmaktan korkarım.” Sözünde tartışmanın, farklı düşüncelerin varlığına ihtiyaç duyma özelliği vurgulanmaktadır. Herkesin aynı düşünceye sahip olduğu bir yerde, doğruların ortaya çıkması mümkün değildir.doğruların ortaya çıkması için düşüncelerin çatışması gerekir.

4. Bir konunun karara varmaktan çok , çeşitli yönlerden aydınlatılması için, küçük bir topluluk önünde, bir sohbet havası içinde tartışılmasına panel denir. Panel başkanının görevleri:
=> Konuşmacıları yöneterek, onların konuşma sıralarını ve sürelerini ayarlar.
=> Konuyu ana hatlar ortaya koyarak, konuşmacıların konu dışına çıkmalarını engeller.
=> Konuşmacıların rahatça konuşabileceği ortamı yaratır.
=> Dinleyicilerin görüş belirtmeleri konusunda karar veriri.
=> Konuşmalar sonunda görüşleri belli bir sonuca bağlar.

5.
->Sunum yapacak kişinin sunumdan önce prova yapması, sunum yerini görmesi, malzemeleri kontrol etmesi yapması gerekir.
->Açık Oturum, Münazara, Panel, Forum, Sempozyum tartışma türlerindendir.
->Panel sonunda dinleyicilere söz hakkı verilirse panel foruma dönüşür

6.
-> Münazara, daha çok sınıflarda düzenlenen bir tartışma türüdür. ( D )
=> Başkan, sonucu bir rapor halinde düzenler. ( D )
=> Peşin hükümler tartışmanın çıkış noktasıdır. ( Y )
=> Sunum yapacak kişi, doğrudan doğruya konuya girmeli, kendini tanıtma işini sonraya bırakmalıdır. (Y )
=> Panelde foruma nazaran daha az dinleyici bulunur. ( Y )

7. Kültür birikimi, deneyim ve çevre anlatımı etkiler. Kişinin içinde yaşadığı sosyal ve kültürel çevre, buralardan elde ettiği deneyim onun anlatımına da yansır. “Gece” metninin yazarı yabancı olduğu için metinde, İstanbul’un kendi kültürünü yansıtan yerlerini ele almış ve buraları beğenmiştir. “ Beş Şehir” metninin yazarı ise Türk kültürü ile yetişen birisi olduğu için metinde, İstanbul’un sadece belli yerlerini değil tüm yerlerini sevmiş ve kaleme almış.

8. a) Yaşam sevinci b) Yalnızlık

9. Kadınların Özgürlüğü 21. yy.da Türkiye’de Kadınların Özgürlüğü
Türkiye’de Kadınların Özgürlüğü

10.
=> Şiirin üstüne daha etkileyici bir edebî tür tanımadığını belirtti.(Dolaylı- Öznel-Soyut)
=> Geçen günlerin güzelliği, beklenen günlerde aradığımızı bulamayışımızdandır(Doğrudan- Öznel- Soyut)
=> Işığın boşluktaki yayılma hızı sabit ve saniyede üç yüz bin kilometredir.(Doğrudan- Nesnel- SOmut)
=> Gereğinden önce dertlenmek, gereğinden fazla dertlenmektir(Doğrudan- Öznel- Soyut)
=> Kardeşinin ağaçtan düştüğü için kolunu kırdığını söyledi. (Dolaylı- Nesnel- Somut)

BAŞARILAR DİLERİM…
Read more

2013 - 2014 9. Sınıf Dil ve Anlatım 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

DİL VE ANLATIM DERSİ 9. SINIF 1. DÖNEM 1. YAZILI SORULARI (CEVAP ANAHTARLI)

… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ………..……………..… OKULU 9/… SINIFI
DİL VE ANLATIM DERSİ 1. DÖNEM 1. YAZILISI

Tarih: …/…/……
ADI SOYADI:………………………… NU:………….. PUAN:………

Tahta Perdedeki Çivi

Kavgacı bir genç varmış. Babası onu bir gün bir tahta perdenin önüne götürmüş.”Arkadaşlarınla kavga ettiğin zaman, bu tahta perdeye bir çivi çak.”demiş. Genç, birinci günde tahtaya otuz yedi tane çivi çakmış. Sonraki günlerde kendi kendini kontrol etmeye çalışmış ve her geçen gün aha az çivi çakmış. Nihayet bir gün hiç çivi çakmamış. Babasına gidip hiç çivi çakmadığını söylemiş. Babası onu yeniden tahta perdenin önüne götürmüş. Gence: “ Bugünden başlayarak kavga etmediğin her gün için bir çivi sök.” demiş. Günler sonra çocuk babasına bütün çivileri söktüğünü söylemiş. Babası ona “Aferin! Ama tahta perdeye dikkatli bak.” demiş. “Artık birçok delik var ve bu tahta perde hiçbir zaman geçmişteki gibi sağlam olmayacak.”

“Arkadaşlarla kavga edildiği zaman kötü sözler söylenir. Her kötü kelime bir iz bırakır.    Arkadaşların seni affedebilir ama bu iz daima kalır.”

1. Yukarıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit ederek karşılarına yazınız. (16p.)

Gönderici:

İleti:

Alıcı:

Dönüt:


2. İletişimi tanımlayarak çeşitlerini yazınız. (16p.)










3. Dil ile kültür arasındaki ilişkiyi açıklayınız. (10p.)











4.
Dilek
Dilerim ki fani dünyada kimse,
Ömrünü mihnetle telef etmesin.
Fakat kâmil adam olmak isterse,
Elem çektiğine esef etmesin.
Rıza Tevfik BÖLÜKBAŞI
Dil, yukarıdaki dörtlükte hangi işlevinde kullanmıştır? (4p.)



5. Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (6p.)

Tokatlıyla Adanalının konuşurken kelimeleri farklı söylemesine ……………………. denir.

Türkiye’deki insanlarla Kırgızistan’daki insanların dillerindeki farklılıklara ………………………. denir.

Geçmişin kültürel değerleri bugüne, bugünün kültürel değerleri geleceğe …………………aracılığı ile taşınır.


6. Batı Türkçesi, tarihi gelişimi içinde kaça ayrılır, başlıklar halinde yazınız? (9p.)







7. Çağatay Türkçesi metinlerini yazınız. (9p.)






8. Aşağıdaki boşlukları doldurunuz. (20p.)

Türkçe, ………………………… dilleri grubunun ……….………… koluna girer.

İtalyanca, ………………………. dilleri grubuna ……….…………..koluna girer.

Fince, ……………………..……. dilleri grubuna ……….………….. koluna girer.

Rusça, ………………….………. dilleri grubuna ……….………….. koluna girer.

Hintçe, ………………….……… dilleri grubuna ……….………….. koluna girer.



İmla 10 puan üzerinden değerlendirilecektir.

BAŞARILAR DİLERİM…







CEVAP ANAHTARI

Tahta Perdedeki Çivi

Kavgacı bir genç varmış. Babası onu bir gün bir tahta perdenin önüne götürmüş.”Arkadaşlarınla kavga ettiğin zaman, bu tahta perdeye bir çivi çak.”demiş. Genç, birinci günde tahtaya otuz yedi tane çivi çakmış. Sonraki günlerde kendi kendini kontrol etmeye çalışmış ve her geçen gün aha az çivi çakmış. Nihayet bir gün hiç çivi çakmamış. Babasına gidip hiç çivi çakmadığını söylemiş. Babası onu yeniden tahta perdenin önüne götürmüş. Gence: “ Bugünden başlayarak kavga etmediğin her gün için bir çivi sök.” demiş. Günler sonra çocuk babasına bütün çivileri söktüğünü söylemiş. Babası ona “Aferin! Ama tahta perdeye dikkatli bak.” demiş. “Artık birçok delik var ve bu tahta perde hiçbir zaman geçmişteki gibi sağlam olmayacak.”
“Arkadaşlarla kavga edildiği zaman kötü sözler söylenir. Her kötü kelime bir iz bırakır.    Arkadaşların seni affedebilir ama bu iz daima kalır.”

1. Yukarıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit ederek karşılarına yazınız. (16p.)

Gönderici: Baba

İleti: İnsanlarla kavga edip, onların kalbini kırmamak gerektiği. Kalp kırmak kötü bir şeydir.

Alıcı : Oğul

Dönüt : İnsanlarla kavga etmemeliyiz. Kavgadan sonra barışılabilir ama bunların izi kalır.


2. İletişimi tanımlayarak çeşitlerini yazınız. (16p.)


İletişim: Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. (4p.)

İletişim Çeşitleri:
a. Dille gerçekleştirilen iletişim. (3p.)
b. Jest ve mimiklerle gerçekleştirilen iletişim. (3p.)
c. Resim, şekil, çizgi gibi sembollerle gerçekleştirilen iletişim. (3p.)
d. Simgelerle gerçekleştirilen iletişim. (3p.)



3. Dil ile kültür arasındaki ilişkiyi açıklayınız. (10p.)

Kültür: Bir toplumda, tabiatın dışında insan elinden ve dilinden çıkan her şeydir. Kültür, bir milletin hayatındaki gelişmeleri ve değişimleri içine alan geniş bir kurumdur. Kültür, bir milletin dil ile ifade ettiği sözlü ve yazılı her şeydir. Dil ve kültür birbiriyle yakından ilişkilidir. Dil, kültürün temelidir. Milletlerin hayatında meydana gelen her şey dil ile ifade edilir. Dil kültürün taşıyıcısıdır. Yani kültürü diğer kuşaklara aktaran dildir. Dil ve kültür ayrılamaz iki parçadır. Tarihi de unutmamamız gerekir ki o da kültürün bir parçasıdır. Kültür ve dil, bir milletin tarihi ile yakından ilgili olduğu için tarih, dil ve kültür bir arada değerlendirilmelidir.


4.
Dilek
Dilerim ki fani dünyada kimse,
Ömrünü mihnetle telef etmesin.
Fakat kâmil adam olmak isterse,
Elem çektiğine esef etmesin.
Rıza Tevfik BÖLÜKBAŞI
Dil, yukarıdaki dörtlükte hangi işlevinde kullanmıştır?

Burada şiirsel işlevde kullanılmıştır. (4p.)


5. Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (6p.)

Tokatlıyla Adanalının konuşurken kelimeleri farklı söylemesine ağız denir. (2p.)

Türkiye’deki insanlarla Kırgızistan’daki insanların dillerindeki farklılıklara şive denir. (2p.)

Geçmişin kültürel değerleri bugüne, bugünün kültürel değerleri geleceğe dil aracılığı ile taşınır. (2p.)


6. Batı Türkçesi, tarihi gelişimi içinde kaça ayrılır, başlıklar halinde yazınız? (9p.)

Eski Anadolu Türkçesi (3p.) Osmanlı Türkçesi (3p.) Türkiye Türkçesi (3p.)





7. Çağatay Türkçesi metinlerini yazınız. (9p.)

Muhakemetü’l Lügateyn (3p.) Şecere-i Türki (3p.)       Şecere-i Terakime. (3p.)




8. Aşağıdaki boşlukları doldurunuz. (20p.)

Türkçe, Ural-Altay dilleri grubunun Altay koluna girer. (4p.)

İtalyanca, Hint-Avrupa dilleri grubunun Avrupa (Latin) koluna girer. (4p.)

Fince, Ural-Altay dilleri grubunun Ural koluna girer. (4p.)

Rusça, Hint-Avrupa dilleri grubunun Avrupa (Germen) koluna girer. (4p.)

Hintçe, Hint-Avrupa dilleri grubunun Hint koluna girer. (4p.)


İmla 10 puan üzerinden değerlendirilecektir.



BAŞARILAR DİLERİM…

Read more

2013 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı Örnek Tiyatro Metni ( Şehide Selam Oratoryosu)

ŞEHİDE SELAM (ORATORYO) (29 EKİM CUMHURİYET BAYRAMI İLE İLGİLİ TİYATRO OYUNLARI, SKEÇLER, PİYESLER, ORATORYOLAR)
 
1. Öğrenci: Eeeeyy şehit olmadan bir gün öncee (dur) babasını arayıp helallik isteyeen (dur), gözünü kırpmadaan (dur) vatan hainlerinin karşısına dikilen yiğit!
 
2. Öğrenci: Eeeeyy karlı dağlarıı (dur) kanıyla yıkayan Mehmetçik!
 
3. Öğrenci: Eeeeyy evladını kaybedeen (dur), amaaa (dur) kendini kaybetmemek içiin (dur) başını dik tutaan (dur), içindeki derin acısıylaa (dur) gurur dolu gözlerlee (dur) komutanlara selam duran baba!
 
4. Öğrenci: Eeeeyy kalbi durma noktasına gelmesine rağmeen (dur) “Bir oğlum daha olsa daa (dur) o da vatana feda olsaa” (dur) Diyen ana!
 
5. Öğrenci: Eeeyy iki ay sonraa (dur) evleneceği nişanlısınıı (dur) kara toprağa gömerkenn (dur)” Düğünümüzüü (dur) cennette yapalıım” (dur) diyen şerefli bacı!
 
6. Öğrenci: Eeeyy abisinii (dur) tabutu başındaa (dur) asker elbisesiylee (dur) beni de askere götürün diyeen (dur) Nene Hatun’un torunuu (dur) kız kardeş!
 
7. Öğrenci: Eeeyy kocasınıı (dur), kardeşinii (dur), yakınını kaybetse dee (dur) kalbii (dur) vatan için çarpan vatansever!
 
8. Öğrenci: Eeeyy olan bitenden habersiiz (dur), baba diyee (dur) tabuta bakaan (dur), yetimliğin acımsı tadınıı (dur) ağzındaki çikolatayla karıştıraan (dur) minicik yavru!
 
9. Öğrenci: Eeeyy bu Ülke’yii (dur) gerçekten seven dost?!
 
UNUTMAAAA, (BİRLİKTE)
 
ŞEHİTLER ÖLMEEEEZ, (dur) VATAN BÖLÜNMEEEEZ!!! (BİRLİKTE)


Read more

2013 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı Örnek Şiirler

*29 EKİM CUMHURİYET BAYRAMI ŞİİRLERİ*
CUMHURİYET BAYRAMI
Bir zamanlar yurdumuzda
Bir başka devlet varmış,
Başındaki padişah
Ne isterse yaparmış.
Millet onun yanında
Köle imiş, kul imiş,
Türklerin vatanında
Yıllar sürmüş bu gidiş.
Vatan kalmış bakımsız
Millet fakir perişan
Sönüp gitmiş eski hız
Yurda saldırmış düşman.
Atatürk padişaha
Düşmana karşı durmuş,
Yurdumuzu kurtarmış
Cumhuriyeti kurmuş.
İ.Hakkı TALAS


29 EKİM
Cumhuriyet bayramı
Geldi diye ne mutlu !
Bayraklarla donattık,
Güzel okulumuzu.
Sokaklarda, evlerde
Al bayrak dalgalanır.
Onun al rengini
Bütün bir dünya tanır.
Yirmi dokuz Ekimi
Karşılarız neşeyle
Çünkü bugün erdik,
Büyük Cumhuriyet'e
Yürüyün arkadaşlar
Hep ileri koşalım,
Bugün bayramımız var,
Gelin bayramlaşalım.
Ali PÜSKÜLLÜOĞLU


CUMHURİYET
Al yıldızlı al bayraklar,
Her yanda dalgalanıyor.
Süslendi evler, sokaklar
Renk renk ışıklar yanıyor.
Yirmi üç yıl önce bugün.
Cumhuriyet kurdu millet,
Bize büyük Atatürk'ün,
Armağanı Cumhuriyet.
En birinci vazifemiz,
Onun yolunda yürümek.
Canımız gibi koruruz,
Cumhuriyet Türklük demek.
Sevinçle, sağlıkla geçsin.
Sabahımız, akşamımız.
Kutlu olsun hepimize,
Cumhuriyet Bayramımız.
Vasfi Mahir KOCATÜRK


CUMHURİYET
Biziz bu memleketin,
Kanı, iliği, eti,
Yirmi dokuz Ekim'de,
Kurduk Cumhuriyeti.
Yirmi dokuz Ekim'de,
Yeni bir ay parladı.
İşte bu parlak ayın,
Cumhuriyettir adı.
Yirmi dokuz Ekim'de,
Bütün ışıklar yansın,
Caddeler baştan başa,
Bayraklarla donansın.
Elele tutuşalım,
Hiç değişmez bu niyet,
Yaşasın Türk Milleti,
Yaşasın Cumhuriyet.
Halil SOYUER


29 EKİM
En güzel günümüzdür,
Demokrasi ürünüdür,
Atatürk'ün eseridir,
Yirmi Dokuz Ekimler.
Vatandaşın hür sesi,
Vatanımın neşesi,
Kucaklıyor herkesi,
Yirmi Dokuz Ekimler.
Cumhuriyet kuruldu,
Türk'ün sesi duyuldu,
Törenlerle kutlandı,
Yirmi Dokuz Ekimler.
Fethi BOLAYIR


CUMHURİYET
Gönül verdik,
Sana erdik.
Ey hürriyet,
Cumhuriyet.
Herkes sever,
Seni över.
Ey hürriyet,
Cumhuriyet.
Canımızsın,
Şanımızsın.
Ey hürriyet,
Cumhuriyet.
A.O. ATOK


CUMHURİYET MARŞI
Cumhuriyet, cumhuriyet, en güzel şey hürriyet
Nice zahmet, nice emek verdi sana bu millet!
Gazimin sen en büyük yadigârısın bana
Nice zahmet, nice emek verdi sana bu millet!
Dalgalansın her tarafta şanlı Türk'ün bayrağı
Korumaktır ve yüceltmek azmimiz bu toprağı!
Bu vatan hiç sensiz olmaz, ey güzel cumhuriyet
Milletim öyle demiştir; ya ölüm, ya hürriyet!


BAYRAK
Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü...
Kız kardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü.
Işık ışık, dalga dalga bayrağım,
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım.
Sana benim gözümle bakmayanın
Mezarını kazacağım.
Seni selamlamadan uçan kuşun
Yuvasını bozacağım.
Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder...
Gölgende bana da, bana da yer ver !
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar,
Yurda ay – yıldızının ışığı yeter.
Savaş bizi karlı götürdüğü gün
Kızıllığınla ısındık;
Dağlardan çöllere düşürdüğü gün
Gölgene sığındık.
Ey şimdi süzgün, rüzgarlarda dalgalı;
Barışın güvercini, savaşın kartalı...
Yüksek yerlerde açan çiçeğim;
Senin altında doğdum,
Senin dibinde öleceğim.
Arif Nihat Asya


CUMHURİYETİN ELLİNCİ YIL MARŞI
Müjdeler var yurdumun toprağına, taşına;
Erdi Cumhuriyetim elli şeref yaşına!
Bu rüzgârla şahlanmış dalga dalga bayrağım;
Başka bir tuğ yaraşmaz Türk’ün özgür başına.
Cumhuriyet, özgürlük, insanca varlık yolu;
Atatürk’ün çizdiği çağdaş uygarlık yolu...
Yılları bir çığ gibi aşarak hafta hafta,
Koşuyoruz durmadan kadın erkek bir safta...
Elimizde meşale; ilke ilke Atatürk,
Işıklarla donattık ülkeyi her hafta...
Cumhuriyet, özgürlük, insanca varlık yolu;
Atatürk’ün çizdiği çağdaş uygarlık yolu...
Aynı kandan feyz alır bunca toprak, bunca taş.
Kılıç tutan bilekler, verdi sabanla savaş.
Tekniğin dev nabzında her adım, her dakika,
Çarklarda aynı tempo, yüreklerde aynı marş...
Cumhuriyet, özgürlük, insanca varlık yolu;
Atatürk’ün çizdiği çağdaş uygarlık yolu...
Biz yürekten bağlıyız elli yıldır bu yola;
“Yurtta barış” ilk hedef, “Cihanda sulh” parola.
Koparamaz hiçbir güç bizi milli birlikten;
Atamızın izinden koşuyoruz kol kola....
Cumhuriyet, özgürlük, insanca varlık yolu;
Atatürk’ün çizdiği çağdaş uygarlık yolu...
Yaşasın hür ulusum! Soylu gencim, benliğim!
Yaşasın şanlı ordum, sarsılmaz güvenliğim!
Ersin elli yıllarım nice mutlu çağlara;
Örnek olsun cihana devletim, düzenliğim!..
Cumhuriyet, özgürlük, insanca varlık yolu;
Atatürk’ün çizdiği çağdaş uygarlık yolu...
Bekir Sıtkı Erdoğan
Beste: Necil Kâzım AKSES


CUMHURİYET
Genç, ihtiyar, kadın, kız,
İşte sokaklardayız.
Başımızda ay yıldız
Seninle Cumhuriyet.
Kurtuluş Savaşı’nın
Bize armağanısın.
İnsanım aydınlansın,
Seninle Cumhuriyet.
Sen özgürlük yolusun,
Güzellikler dolusun.
Yolum doğruluk olsun,
Seninle Cumhuriyet.
Atatürk önderimiz,
Işıklı izindeyiz.
Mutluyuz, sevinçliyiz,
Seninle Cumhuriyet.
Mehmet Şahin


CUMHURİYET
Türk milleti savaştı
Yüce istiklâl için,
Sonunda temelini
Attı Cumhuriyetin.
Atamızın yolunda
Her zorluğu aşarız,
Biz sağlam Türk gençleri,
Neş’e ile coşarız.
Bin dokuz yüz yirmi üç
Yirmi Dokuz Ekimde,
Şan ve şeref içinde
Erdik Cumhuriyete.
Var olsun Cumhuriyet
Yaşasın Türk Milleti,
Bizler yaşatacağız
Şanlı Cumhuriyeti.
Ali Püsküllüoğlu


Read more