9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 189 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 189


İnceleme
-Metnin ana fikri: Atatürk sanata ve sanat eğitimine büyük bir önem vermiştir.
-Açıklama paragrafı, olay paragrafı, düşünce paragrafı, betimleme paragrafı
1.Etkinlik


Metnin görevi bir düşünceyi, durumu ya da olayı anlatmaktır.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 187 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 187

 Metin ve Paragraf

Hazırlık

-Bilgisayar kasasında bilgisayarın işlevlerini yerine getiren elektronik parçalar vardır. Bilgisayar parçalarının içinde görevlerini yerine getiren başka paralar da vardır. (devreler)
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 186 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 186

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları
1)örnekleme, ana fikri
2)DYY
3)A
4)B
5)D

6)C
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 184 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 184

12.Etkinlik
Örneklemenin yapıldığı cümleleri paragraftan çıkarırsak ifade edilen duygu ve düşüncenin inandırıcılığı ve etkileyiciliği kaybolur.
13.Etkinlik
Yazar, ileri sürdüğü görüşü desteklemek için örneklemeye başvurmuştur.

Sayfa 185

14.Etkinlik

Alanında tanınmayan, bilinmeyen ya da kabul görmeyen örneklerin verilmesi anlatımı güçlendirmez, verilmek istenen düşünceyi desteklemez.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 183 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 183

10.Etkinlik
-Yazar, konuyla ilgili görüşünü desteklemek amacıyla tanık gösterme yoluna gitmiştir.
-Yazar, ileri sürdüğü görüşü desteklemek için tanık göstermeye başvurmuştur.
11.Etkinlik

-Konunun uzmanı olmayan birini görüşlerimize tanık gösterirsek düşüncemizin inandırıcılığı ve etki gücü azalabilir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 182 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 182

8.Etkinlik
Tadı Damağımda adlı metin bir karşılaştırma paragrafıdır.
-Karşılaştırma paragraflarında açıklayıcı anlatım, karşıt kelime ve cümlelerin kullanılması gibi ortak özellikler vardır.
-Karşılaştırmalar, farklı türden kavramlar arasında yapılır.
9.Etkinlik

Karşılaştırma paragraflarında birbirinden farklı durum veya özellikler ana düşünceyi daha kolay anlaşılır ve daha etkili hale getirir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 181 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 181

7.Etkinlik
Açıklayıcı anlatım tekniği kullanılmıştır.

-Paragrafta verilmek istenen görüşler “örnekleme, tanık göstermek”  gibi anlatım teknikleriyle aktarılabilir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 180 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 180

4.Etkinlik
İyi bir tanımda şu özellikler bulunmalıdır.
Açık ve anlaşılır bir dil, mantıklı ve tutarlı bir açıklama, kanıtlayıcı ve inandırıcı bir anlatım, örnekleme karşılaştırma tanık gösterme gibi düşünceyi geliştirme yolları
5.Etkinlik
Bir problem doğru bir şekilde tanımlanmışsa çözümü için nelerin yapılması gerektiğine daha sağlıklı bir şekilde karar verilebilir.
6.Etkinlik

“Bana getir” emrini alan kişinin, bu emri verene ne getirebileceği belli değildir. Çünkü cümlede ne istendiği belirtilmemiştir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 179 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 179

3.Etkinlik
Bu paragrafta iki tanım cümlesi vardır. Paragraf üç sorunun cevabı niteliğindedir.

-Paragraftaki tanımlamalar konunun daha kolay ve açık biçimde anlaşılmasını sağlar.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 177 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 177

İnceleme
1.Etkinlik
Paragraflarda ana fikri destekleyen yardımcı fikirlerden bazıları:
1.Paragraf: Romancı tasviri, tasvir edeceği şeyin karakteristik yönlerini dikkate alarak gerçekleştirir ve çizdiği, anlattığı şeyi “ gerçekmiş gibi” hissettirir.
2.Paragraf: Gerçekçilerin bu konuda getirdikleri bir ve belki de asıl yenilik de çevreye bakış tarzıdır.
-Bir paragrafta cümlelerde dile getirilen her düşünce ana düşünceyi destekleyen bir yardımcı düşüncedir.
-Paragraflarda ana fikir cümle birimleriyle genişletilir.
-Açıklayıcı ve kanıtlayıcı anlatım teknikleri ana fikri desteklemek amacıyla kullanılır.

-Somut bir kavramı açıklamak daha kolaydır. Soyut kavramlar ise daha fazla yorum ve inandırıcılık becerisi gerektirir.

Sayfa 178

2.Etkinlik
Tanım paragrafı “ Roman Sanatı” adlı paragraftır.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 176 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 176

Paragrafta Düşünceyi Geliştirme Yolları


Hazırlık
-Coğrafi şekiller, sokak ve caddeler, mimari yapılar bir adresi tarif ederken ölçüt olarak kullanılır.
-Birbirinden farklı durum olay veya nesneleri ifade etmek için karşılaştırma; bir durumu, nesneyi veya olayı açıklamak için tanımlama; bir durumun veya bilginin daha iyi anlaşılması için örnekleme yöntemine başvururuz.
-Kitap okumak ve seyahat etmek düşünce ufkumuzu genişletir, çevremizi ve dünyamızı daha iyi anlayıp yorumlayabilmemize yardımcı olur.

Anlatılan bir düşüncenin örnekle desteklenmesinin nedeni verilmek istenen bilginin şüpheye ve belirsizliğe yer bırakmadan, sağlam ve tutarlı bir şekilde aktarılması gerektiği  düşüncesidir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 176 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 176

Paragrafta Düşünceyi Geliştirme Yolları


Hazırlık
-Coğrafi şekiller, sokak ve caddeler, mimari yapılar bir adresi tarif ederken ölçüt olarak kullanılır.
-Birbirinden farklı durum olay veya nesneleri ifade etmek için karşılaştırma; bir durumu, nesneyi veya olayı açıklamak için tanımlama; bir durumun veya bilginin daha iyi anlaşılması için örnekleme yöntemine başvururuz.
-Kitap okumak ve seyahat etmek düşünce ufkumuzu genişletir, çevremizi ve dünyamızı daha iyi anlayıp yorumlayabilmemize yardımcı olur.

Anlatılan bir düşüncenin örnekle desteklenmesinin nedeni verilmek istenen bilginin şüpheye ve belirsizliğe yer bırakmadan, sağlam ve tutarlı bir şekilde aktarılması gerektiği  düşüncesidir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 176 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 176

Paragrafta Düşünceyi Geliştirme Yolları


Hazırlık
-Coğrafi şekiller, sokak ve caddeler, mimari yapılar bir adresi tarif ederken ölçüt olarak kullanılır.
-Birbirinden farklı durum olay veya nesneleri ifade etmek için karşılaştırma; bir durumu, nesneyi veya olayı açıklamak için tanımlama; bir durumun veya bilginin daha iyi anlaşılması için örnekleme yöntemine başvururuz.
-Kitap okumak ve seyahat etmek düşünce ufkumuzu genişletir, çevremizi ve dünyamızı daha iyi anlayıp yorumlayabilmemize yardımcı olur.

Anlatılan bir düşüncenin örnekle desteklenmesinin nedeni verilmek istenen bilginin şüpheye ve belirsizliğe yer bırakmadan, sağlam ve tutarlı bir şekilde aktarılması gerektiği  düşüncesidir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 176 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 176

Paragrafta Düşünceyi Geliştirme Yolları


Hazırlık
-Coğrafi şekiller, sokak ve caddeler, mimari yapılar bir adresi tarif ederken ölçüt olarak kullanılır.
-Birbirinden farklı durum olay veya nesneleri ifade etmek için karşılaştırma; bir durumu, nesneyi veya olayı açıklamak için tanımlama; bir durumun veya bilginin daha iyi anlaşılması için örnekleme yöntemine başvururuz.
-Kitap okumak ve seyahat etmek düşünce ufkumuzu genişletir, çevremizi ve dünyamızı daha iyi anlayıp yorumlayabilmemize yardımcı olur.

Anlatılan bir düşüncenin örnekle desteklenmesinin nedeni verilmek istenen bilginin şüpheye ve belirsizliğe yer bırakmadan, sağlam ve tutarlı bir şekilde aktarılması gerektiği  düşüncesidir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 175 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 175

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları
1)yardımcı fikir, ana fikri
2)YDD
3)B

4)C
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 174 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 174

Anlama Yorumlama
—Paragrafın oluşmasını sağlayan, iletilmek istenen fikrin en kısa ve en açık biçimde ifadesi paragrafın ana fikrini oluşturur.
5.Etkinlik
Paragrafın ana fikri, bir insanın giyim tarzı ve yüz ifadesi onun kişiliği hakkında ipucu verir.
-Yazar, çarşıdan geçerken gördüğü adamın acayipliği hakkında şu ifadeleri bir yardımcı fikir olarak dile getirmiştir:
-Fes kenarları kulak uçlarına değen, esmer, kuru bir adam.

—Yardımcı fikirler ana fikri destekleyen, doğrulayan, pekiştiren bir mahiyettedir.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 173 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 173

3.Etkinlik
Paragrafta maddelerle belirlenmiş bölümler birbiriyle anlam bakımından ilişkilidir.
4.Etkinlik
Cümlelerin yüklemlerine sorulan sorular ve cevapları:
-Aslında karşılaşabileceği ve konuşabileceği yere gidiyordu.
Kim? O(gizli özne)

“ne, kim, ne zaman, nasıl, nereye, ne  kadar” gibi sorular cümlenin yüklemine sorulur ve cümle ögelerini bulmamıza yardımcı olur.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 172 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 172

2.Etkinlik
1.Paragrafta Ana Düşünce: Kanada’da da Anadolu’dakilere benzer kavaklar var.
2.Paragrafta Ana Düşünce: Semboller ve ölçüler değişmezlik prensibine göre oluşturulmuştur.
3.Paragrafta Ana Düşünce: İnsan, kendisini seven birinin sevgisini hissedebilir.

4.Paragrafta Ana Düşünce: Edebiyat aleminde ne zaman ne olacağı belli olmaz.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 171 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 171

İnceleme
Hazırlık bölümünde verilen resimler suyun boşa harcanmaması gerektiğini, su israfının çok kötü  sonuçlar doğuracağını anlatmaktadır.
Kavaklar, Kavaklar, Bizim Kavaklar: Açıklayıcı anlatım vardır. Sohbet türüne özgü bir samimi bir üslup vardır. Yazar duygularını okuyucuyla konuşuyor gibi anlatmaktadır.
Kim Korkar Hain Matematikten: Açıklayıcı anlatım vardır.
Anna Karenina:  Öyküleyici anlatım vardır. Bir olay anlatılmaktadır.
Edebiyat Pazarı:  Açıklayıcı anlatım vardır. Düşünceler karşıtlıklarla örneklenerek anlatılmaktadır.
—Cümlelerin ifade ettiği anlamlar paragrafın ana düşüncesinin oluşmasına  katkı sağlar.
1.Etkinlik


-Ana fikir, paragrafı oluşturan ses, kelime, kelime grubu ve cümlelerin anlattığı şeylerin herhangi biri değildir; ana fikir, paragrafı oluşturan ögelere indirgenemeyen bir bütündür.
Read more

9. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 170 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 170

Paragrafta Anlam ve Ana Düşünce
Hazırlık

Ağzındaki baklayı çıkarmak, gizlenen bir şeyin anlatılmasıdır.
Read more