Katy Perry - Dark Horse Klibi Allah Yazan Adam Kül Oldu

Amerika'nın en çok sevilen şarkıcılarından biri olan Katy Perry'nin başı yeni şarkısı Dark Horse'a çektiği kliple belada. Yeni klibinde eski bir mısır prensesini canlandıran Katy Perry’nin bir müslüman olan ve Allah kolyesi takan bir adamı kolyesiyle birlikte kum haline getirmesi büyük tepki çekti. İngiltere’de yaşayan ve adının Shazad Iqbal olduğu öğrenilen müslüman adam hakaret, küfür ve teşvik içeren videoyu kaldırtmak için Youtube'da bir imza kampanyası başlattı. Video’daki detayı fark eden müslüman genç, müzik dünyasınından,insanları din, dil, ırk gibi bölücü mesajlar verdiği için nefret ettiğini ve haklarını aramak için ne gerekiyorsa yapacağını belirttiği iddia edildi.

Klibin 1:10'dakikasından itibaren izleyin
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 152 - 153 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 152-153

Ölçme Ve Değerlendirme Cevapları

A)DYDD
B)mecaz, zarf-fiil, roman-hikaye-tiyatro-şiir, baktırmazsanız
C)
1)A
2)A
3)C
4)B
5)B
6)E
7)D
8)A
D)

1)Doğal Destanlar: Yazarı belli değildir, sözlü destan ürünüdür. Eski dönemler ya da ilkel dönemler yer alır, Olağanüstü kahramanlara ve olaylara sıkça yer verilir.
Yapma Destanlar: Yazarı bellidir, yazılı destan ürünüdür, yakın zamanda yaşanmış olaylar ele alınır, olağanüstü olaylara ve kahramanlara az yer verilir.

2)Destansı anlatım; bir milleti derinden etkileyen olaylar veya kahramanların anlatımına konu olabilir.
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 150 - 151 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 150

17.Etkinlik
Ek Alarak Yüklem Olan İsimler: değildir, muzafferdi, kandı, vardı, dimdik, ferman, gürdü
Birleşik Zamanlı Fiiller: kucaklardı, sarardı, inlerdi, çağlardı, parlardı
Ek Fiiller ya isimlere gelerek ya da fiil yüklemlerine gelerek birleşik zamanlı fiil yapma amacıyla kullanılırlar.
18. Etkinlik
Yürüdüm  miş’li geçmiş zaman olması gerekirdi
Hep görüyorum    geniş zamanda olması gerekirdi.

Sayfa 151

Anlama Yorumlama
2.
Ek Fiil Alan Sözcükler
Ek Fiil Görevi
Mesafedeydik
İsmi yüklem yapmış
Yoldu
İsmi yüklem yapmış
İbaretti
İsmi yüklem yapmış
Yıllarındaydık
İsmi yüklem yapmış
Yaşamıyorduk
Birleşik zamanlı fiil yapmış
Bırakmıştım
Birleşik zamanlı fiil yapmış
Gibiydim
İsmi yüklem yapmış
İzlemekteydi
İsmi yüklem yapmış
 
3.
Basit Çekimli Fiiller
Birleşik Çekimli Fiiller
 
Hikaye(2.Tekil Şahıs)
Rivayet(2.Çoğul Şahıs)
Şart(1.Çoğul Şahıs)
Söylüyorum
Söylüyordun
Söylüyormuşsunuz
Söylüyorsak
Gideceğiz
Gidecektin
Gidecekmişsiniz
Gideceksek
Sevmişsin
Sevmiştin
Sevmişmişsiniz
Sevmişsek
Anlatırız
Anlatırdın
Anlatırmışsınız
Anlatırsak
Başlamış
Başlamıştın
Başlamışmışsınız
Başlamışsak
Çalışmalısın
Çalışmalıydın
Çalışmalıymışsınız
Çalışmalıysak
Geleyim
Geleydin
Geleymişsiniz
-
Görmezsiniz
Görmezdin
Görmezmişsiniz
Görmezsek
Kalmazmısınız
Kalmazdın
Kalmazmışsınız
Kalmazsak
Bekle
Bekleyeydin
Bekleyeymişsiniz
-
Vereyim
Vereydin
Vereymişsiniz
-
Okuyorlar
Okuyordun
Okuyormuşsunuz
Okuyorsak
Toplamışsın
Toplamıştın
Toplamışmışsınız
toplamışsak
 
4.
Cümleler
Fiilimsinin Türü
Görünce
Zarf- fiil
Kaytarmadan
Zarf- fiil
Dinlenmeden, çalışmak
Zarf-fiil, isim-fiil
Attığı
Sıfat-fiil
Kurumuş
Sıfat-fiil
Düşe kalka
Zarf-fiil
Bulup
Zarf-fiil
Gidiş geliş
İsim-fiil
Giden
Sıfat-fiil
Gelmedik, takılmadık
Sıfat-fiil
Koşarak
Sıfat fiil/zarf fiil

  
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 148 - 149 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 148

8.Etkinlik
“Hayat Ağacı” adlı metinde; Dünya’nın sekiz köşeli olması, ağacın kütüğünün son gümüş olması, suyun renginin altın gibi parlaması gibi olağanüstü özellikleri sıralayabiliriz.
9.Etkinlik
Olağanüstü kişiler ve olaylar anlatılır.
Fiillerle anlatım ön plandadır.
Tarihi konular ve kahramanlık işlenir.
Kelimeler mecaz ve yan anlamda kullanılabilir.
Şiir, roman, hikaye, tiyatro gibi türlerde kullanılır.
10.Etkinlik
Hayat Ağacı adlı metin, destansı anlatımla oluşturulmuş diğer metinlerde olduğu gibi olağanüstü nitelikler taşımaktadır. Ancak  “Hayat Ağacı” metni okuduğumuz diğer metinlere göre masalsı bir özellik taşımaktadır.
11.Etkinlik
Atlandılar, hareket ettiler, geldiler, anlaşılıyordu, indiler, savunulur, geliyordu, tut, emir verdi, savunacaksın, tamamlayamadı
Fiil türü sözcüklerin kullanılması iş, oluş, durum anlamlı yargıların ifadesi için gereklidir.
12.Etkinlik
Haber Kipleri
Dilek Kipleri
Şimdiki Zaman
Geniş Zaman
Gelecek Zaman
Görülen Geçmiş Zaman
Öğrenilen Geçmiş Zaman
Dilek-Şart kipi
İstek Kipi
Gereklilik Kipi
Emir Kipi
Saklıyorum
Gideriz
Bekleyecekler
Baktık
Söylemiş
Üzülse
Gezelim
Bilmeliyiz
tutuşsun
 
13.Etkinlik
Yanıyor, delinmiş, iner
14.Etkinlik
Gördüm-  m,  1.Tekil Şahıs Eki
 yıkansın –sın,  3. Tekil Şahıs Eki
 uyu -  2.Tekil Şahıs Eki
15.Etkinlik
Dizeler
Bildirdikleri Anlamlara Göre Fiiller
Kılış Filleri
Oluş Fiilleri
Durum Fiilleri
Yanıyor
 
 
X
Duruyor
 
 
X
Koşar
 
 
X
Bekler
 
 
X
Tutuşur
 
X
 
Gördüm
X
 
 
Dikmiş
X
 
 
 

Sayfa 149

16.Etkinlik
Fiilimsilerden isim-fiiller ve sıfat- fiiller, tıpkı isim ve sıfatlarda olduğu gibi kendilerinden sonraki isimlerle isim ve sıfat tamlamaları kurar.
 
İsim- Fiil
Sıfat- Fiil
Zarf- Fiil
Malazgirt Meydan Savaşı
Durdur-mak
Düzenle-dik-leri
İstey-en
İlerle-diğ-ini
Al-an
Çık-ıp
Yak-ıp
Yık-arak
Ayrıl-arak
Hayat Ağacı
 
İçebil-en
Yaratıl-ınca
Elde ed-ip
Al-ınca
Kan-ıp
Ulaş-ıp

  
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 146 - 147 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 146

4.Etkinlik
İstanbul’un Fethi ve Şu Çılgın Türkler adlı metinlerde tarihi olay ve kişiler, okuyanın kahramanlık duygularını kabartacak ve bu anlamda okuyanı duygulandıracak şekilde aktarılmıştır.

Sayfa 147

5.Etkinlik
 
Nesnellik-Öznellik
Sözcüklerin Mecaz- Gerçek Olma Durumu
Okuyucu Üzerinde Bıraktığı Etki
Gerçeklik
İstanbul’un Fethi
Öznel
Mecaz
Duyguları harekete geçiren
Olay gerçek, anlatım sanatsal
Şu Çılgın Türkler
Öznel
Gerçek
Duyguları harekete geçiren
Gerçeklikle ilintili
Malazgirt Meydan Savaşı
Nesnel
Gerçek
Bilgi veren bir üslup
Gerçeklikle ilintili
 
6.Etkinlik
Şiir, roman, hikaye, tiyatro türlerinde destansı anlatım kullanılır.
7.Etkinlik

Destansı anlatım, tarihi konular ve kahramanlık konularının anlatımında kullanılır.
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 144 - 145 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 144

Destansı Anlatım, Fiil/Fiilimsi

Ön Hazırlık
-Destansı metinlerde olağanüstü olaylar ve kişiler anlatılır.
Hazırlık
-“Destan yazmak” sözü başarılması güç işlerin üstesinden gelindiği durumları ifade etmek için kullanılır.
-Destan, milletlerin hayatında büyük yankılar uyandırmış(savaş, göç, kıtlık …) toplumsal ve doğa olaylarının çağdan çağa aktarılmış, aktarılırken de hayal unsurlarıyla oluşturulmuş, değiştirilmiş uzun manzum eserlerdir.
-“git, yaz, bak, dur, kok” gibi kelimeler dilde bir hareketliliği, işi, oluşu karşılar.

Sayfa 145

2.Etkinlik
“İstanbul’un Fethi” adlı metinde tarihi olay Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u kuşatması ve savaş sırasında yaşananlardır. Şiirdeki kişiler, kahraman kişiler olarak ifade edilmektedir.
3.Etkinlik

Işıkların oklar gibi fışkırması, bir pembe bulutun bağrının kanaması, gök kubbenin velvelerle dolması, toprağın altındaki volkanın tutuşması
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 142 - 143 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 142-143

Ölçme ve Değerlendirme Sorularının Cevapları

A)
DYDYD
B)yan ve mecaz, sanatsal, işaret, ek fiil, isim
C)
1)D
2)E
3)B
4)C
5)D
6)A
7)B
8)D
9)D
D)
1)Yazının olmadığı dönemlerde insanların duygu veya düşüncelerini iletmek için akılda kalıcılığı nedeniyle şiiri tercih ettikleri söylenebilir.

2)İnsanların duygularını güzel ve etkili bir biçimde ifade edebilmelerinin ilk basamağı yetenektir.
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 140 - 141 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 140

26.Etkinlik
Şunlardan birini, onların arabası, bizim evimiz, benim annem, bunlardan hangisi
Zamirler, verilen cümlelerdeki kelime gruplarında isim tamlaması kurma işlevinde kullanılmıştır.
Anlama Yorumlama
2.
Kişi Zamirleri: bana ,bizim, onun, beni
İşaret Zamirleri: Bu, onu
Belgisiz Zamirler: Birisi, Öteki
Soru Zamirleri: Kime
3.

Sayfa 141

4.İşaret Sıfatı: O akşam bize gitmiştik.
İşaret Zamiri: O; ezilmiş, yıpranmıştı.
Kişi Zamiri: O, yarın annesine gidecek.
5.
Yalın Durum
Belirtme Durumu
Yönelme Durumu
Bulunma Durumu
Ayrılma Durumu
 
Bu
Bunu getir.
Buna bak.
Bunda var.
Bundan al.
Tekil
Şu
Şunu sorma.
Şuna kızdım.
Şunda iş yok.
Şundan getir.
O
Onu bilmem.
Ona getirdim.
Onda görmüş.
Ondan almıştım.
Bunlar
Bunları tanıyor.
Bunlara da dağıtın.
Bunlarda eksik çok.
Bunlardan kim sorumlu?
Çoğul
Şunlar
Şunları anlat.
Şunlara bakma.
Şunlarda çok iş var.
Şunlardan bize de al.
Onlar
Onları bize tanıt.
Onlara sen cevap ver.
Onlarda bunlar bulunmaz.
Onlardan bazıları kırıktı.
 
6.
Cümleler
Zamir Olan Sözcük
Zamirin Türü
Zamirin Yapısı
 
Birkaçı
Belgisiz
Birleşik
 
Onu
İşaret
Basit
 
Herkes
Belgisiz
Basit
 
Hepsini
Belgisiz
Basit
 
Birçoğunu
Belgisiz
Birleşik
 
O
Kişi
Basit
 
Kimse
Belgisiz
Basit
 
Buraya
İşaret
Basit
 
Ötekini
İşaret
Türemiş
 
Birkaçını
Belgisiz
Birleşik
 
Beni/nereye
Şahıs/soru
Basit/basit
 
Ben
Şahıs
Basit
 
Onlar
İşaret
Basit
 
Hiçbiri
Belgisiz
Birleşik

  
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 138 - 139 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 138

20.Etkinlik
Yakın Aşklar: Sizi, ben, bana, senin, siz
Ağacım: Sen ,bizimle, seni, biz
21.Etkinlik
İşaret zamiri, işaret sıfatı, işaret zamiri, işaret zamiri, işaret sıfatı, işaret zamiri, işaret sıfatı, işaret sıfatı
NOT: Sözcük, bir isimden önce gelip onu niteliyor ve belirtiyorsa  sıfat olur.
Sözcük, başka bir ismin yerine geçiyorsa zamir olur.

Sayfa 139

22.Etkinlik
Anahtar: birisi(basit), öteki(türemiş), hepsi (basit), şey(basit)
Yeter Gayri Yumma Gözün Kör Gibi: kimine(basit), birinin(basit), bir kısmı(birleşik)
23.Etkinlik
 
Zamir Olan Kelime
Yapısı
 
Birçoğu
Birleşik
 
Herkes
Basit
 
Kimileri
Basit
 
Hiçbiri
Birleşik
 
Bazıları
basit
 
24.Etkinlik
 
Sıfat
Zamir
 
 
x
 
x
 
 
 
x
 
x
 
 
x
 
 
 
x
 
 
x
 
 
x
 
25.Etkinlik

“ne” ve “kim” soru zamirleri kullanılmıştır. Bu soru zamirleri, okuyucunun da metne kendi yorumunu katması gibi bir esneklik kazandırmıştır.
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 136 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 136

14.Etkinlik
Zamirler, cümlede ismin yerini tutar. Bazen de tamlamaların, cümlelerin yerini tutar.
15.Etkinlik         
Yine Seninle Geldi Hayat adlı metin, yazarın “aşk” karşısındaki duygulanımı yansıtmak amacıyla yazılmıştır.
16.Etkinlik
Yine Seninle Geldi Hayat adlı metinde yazar beklentilerine ulaşamayan bezgin, kırgın bir insanın ruh halini yansıtmaktadır. Coşku ve heyecanı dile getiren metinler, öznel içerikli cümlelerle kurulur.
17.Etkinlik
Sanatsal işlev
18.Etkinlik
Öyküleyici Anlatım
Coşku ve Heyecana Bağlı Anlatım
Betimleyici Anlatım
Benzer Yönler                                                 Farklı Yönler                     Benzer Yönler                  Farklı Yönler
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Şiir ,roman, hikaye gibi türlerde kullanılır.
Öyküleyici anlatımda olay ve durum anlatılırken duygusal düşünceler katılmaz. Coşku ve heyecana bağlı anlatımda ruh hali yansıtılır.
Şiir, roman, hikaye, tiyatro gibi türlerde kullanılır.
Betimleyici anlatım varlıkların kendilerine özgü ayırıcı özelliklerini verir. Coşku ve heyecana bağlı anlatımda ise iç dünyada yaşananların yansıması verilir.
                 
 
19.Etkinlik

Şiir, roman, hikaye, tiyatro gibi türlerde kullanılır.
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 135 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 135

7.Etkinlik
Mecaz anlamda kullanılmıştır.  Mıh, uğultu, deliksiz, ufalanıyor, sızıyor, kırılmışsın
8.Etkinlik
“Mohaç Türküsü” adlı metinde kahramanlık duygusu, “Ben Sana Mecburum”da kavuşamama, özlem duygusu hissettirilmiştir.
9.Etkinlik
Mohaç Türküsü: kanatlı, ülkeyi parlattığı gün, zaferin koynu, bahçe
Ben Sana Mecburum: ısıtıyorum, kullanılmamış kök, haftalar elimde ufalanıyor
İmge örnekleri mecazlaşarak yapılmıştır.
10.Etkinlik
Mohaç Türküsü ve Ben Sana Mecburum adlı şiirlerde dil sanatsal işlevde kullanılmıştır.
11.Etkinlik
Ben, sana, seninle, sen, ne, nereye, seni
12.Etkinlik
Bazıları, bana, bunlar da, onlara, benim, ben
13.Etkinlik
Kişi Zamirleri
İşaret Zamirleri
Belgisiz Zamirler
Soru Zamirleri
Tekil
Çoğul
Tekil
Çoğul
Tekil
Çoğul
Tekil
Çoğul
Biz
Ben
Sana
Seninle
Sen
Seni
Bizler
Onlarla
Onlara
Bu
 
 
Bazıları
Nereye
Ne
 

  
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 134 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 134

İnceleme
3.Etkinlik
Mohaç Türküsü adlı şiirde savaşan askerlerin duygularından söz edilmektedir. Şair, “biz” derken savaşta ilk hücuma geçen “yüz atlı” yı kastetmektedir.
4.Etkinlik
Bahçe; sebze, meyve, çiçek veya ağaç yetiştirilen yer.
Bahçe sözcüğü, dizelerdeki bağlamıyla şehit askerlerin cennete gittiğini kastetmek için kullanılmış, “cennet” kavramı “bahçe” sözcüğüyle karşılanmıştır.
5.Etkinlik
Şiirde en çok kullanılan şahıs zamiri “biz”dir.
6.Etkinlik

Şiirdeki ahenk öğeleri: Aruz ölçüsü kullanılmıştır. Kafiye ve redif kullanılmıştır. Kelime tekrarları yapılmıştır. 
Read more

Dombıra ( Dombra ) Nedir?

DOMBRA EFSANESİ
 
Dombranın oluşumuyla ilgili bir efsane ise şu şekilde:
 
"Cengizhan’ın büyük oğlu Joşıhan ava çıkar. Yaralı ceylanın peşini kovalarken vefat eder. Oğlundan habersiz kalan Cengizhan, onun öldüğünü sezerek “Kim bana bu acı haberi söylerse onun boğazına kurşun dökeceğim” der. Cengizhan’ın sertliğinden korkan vezirleri haberi vermeye cesaret edemezler. Buna daha çok sinirlenen Cengizhan tüm kahrını, acısını halktan çıkarmaya başlar ve halka zulmeder. Bu kadar ağır eziyetin altında kalan halkını bu ıstıraplardan kurtarmak ümidiyle Kerbuğa-küyşi Hanın huzuruna gelir, bildiklerini gizlemeden anlatmasını ister. Kerbuğa da bildiklerimi ben değil iki telim anlatsın der; “Aksak Ceylan” küyünü yazar ve dombırasıyla Cengizhan’a anlatır. Küyde Hanın katılığı, acımasızlığı, halkın çektiği ağır işkenceler, avcılık hayatı ve Joşıhan’ın ölümü anlatılır. Bunun hepsini çok iyi anlayan Cengizhan Kerbuğa’nın boğazına kurşun dökülmesini emreder. Fakat Kerbuğa acı gerçeklerin kendisi değil, dombrasının ağzından çıktığını söyler. Böylece kurşun dombranın gövdesine dökülür. Sıcak kurşuna dayanamayan dombranın birkaç teli kopar ve eskiden altı telli olan dombra bugünkü iki telli hâlini alır."
Read more

10. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 133 Soruları ve Cevapları ( Ekoyay Yayınları )

Sayfa 133

Coşku Ve Heyecana Bağlı Anlatım- Zamirler(Adıllar)

Ön Hazırlık
-26 Ağustos 1526’da Macaristan’ın Mohaç Ovası’nda Osmanlıların Macarları yenmesi üzerine söylenmiş bir kahramanlık türküsüdür.
Hazırlık
1.Bazı insanlar, yaratılışları gereği daha duygusaldır.
2.Okuduğumuz metnin anlatımı bizi sararsa metnin içine gireriz ve metinde anlatılan üzüntü, mutluluk, heyecan, korku gibi duyguları kendimiz yaşıyormuşçasına hissederiz. Metnin kahramanıyla seviniriz, üzülürüz, korkarız.
3.İnsanlar, geçmişten günümüze kadar coşku ve heyecanlarını sanatsal ürünlerle anlatmışlardır.

4.Zamirlerin kullanılması, anlatımda kolaylık sağlar. Bazı zamirler, bir cümlenin bile yerini tutar.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 161 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 161

Ölçme ve Değerlendirme Cevapları

A)DYYYY
B)
1)B
2)C

3)B
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 159 - 160 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 159 - 160

Anlama Yorumlama
1)Makalelerde Atatürk’ün ilerici, aydın bir lider olduğu, bilime ve eğitime önem verdiği ileri sürülmektedir. Bu görüşü kanıtlamak için yazar, Atatürk’ün  bu konularda yaptığı çalışmaları ve söylediği sözleri aktarmıştır.
2)Parçada alıntı yapmak suretiyle düşüncenin kanıtlanmak istendiği görülmektedir. Bu yöntem, tanık gösterme olarak bilinir.
3)üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Atatürk’ün eğitim alanındaki düşünce ve anlayışı, ikinci bölümde bilim ve tekniğin önemi hakkındaki düşünceleri anlatılmaktadır.  Üçüncü bölümde ise Atatürk’ün gerçekliğe verdiği önem ile eğitim ve bilim alanında yaptığı çalışmalar anlatılmıştır.
4)Eğitime önem vermek, kitap okumak
Bilim ve tekniğe önem vermek
İnsan hak ve özgürlüklerine saygı göstermek
Üretici ve yaratıcı çalışmak
Ulusal değerleri koruyup tanıtmak, evrensel değerlere ayak uydurmak
5)Atatürk’ün yalnızca bilim, teknik ve eğitimle ilgili düşünce ve anlayışı dile getirilmiştir. Bu şekilde konu sınırlandırılmıştır.
6)Açıklayıcı, tanımlayıcı anlatım türlerine ve örnekleme, karşılaştırma , tanık gösterme gibi düşünceyi geliştirme yollarına başvurulmuştur.

8)Makale yazmadan önce konuyla ilgili çeşitli kaynaklar incelenmeli, görsel ve yazılı eserler gözden geçirilmelidir.
Read more