11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 158 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 158

9.Etkinlik
Makalelerde düşüncelerin kanıtlanması gerekir. Deneme türünde ise düşüncelerin kanıtlanması zorunlu değildir.
10.Etkinilk
Açıklayıcı anlatım
11.Etkinlik

Göndergesel işlev
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 156 - 157 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 156

3.Etkinlik
Metinlerin hedef kitleleri:
2.Metin:Kültür ve sosyoloji ile ilgilenen okuyucu kesimi
3.Metin: Öğretmenler, anne ve babalar
Makaleler toplumun belli bir kesimine hitap etmek zorunda değildir. Ancak ele aldıkları konular ister istemez konuyla ilgilenen kesimler tarafından ilgiyle takip edilir.

Sayfa 157

8.Etkinlik
Metnin Ana Düşüncesi: Atatürk, bilime, kültüre, eğitime önem veren bir liderdir.
Yardımcı düşünceler:
Okuma yazma oranının düşük olması utanılacak bir durumdur.
Eğitim bir milletin yaşam standardını belirleyen en önemli faktördür.
Atatürk’ün en büyük ideali uygar medeniyetler seviyesine ulaşmaktır.
Nitelikli bir eğitim için nitelikli öğretmenlere ihtiyaç vardır.
Bilim ve teknikteki gelişmeler ekonomi ve sanayi alanlarında atılımlara neden olur.
2.Grup
Metnin Ana Düşüncesi: 50 yıl önce Avrupa’ya göç eden insanlarımızın yaşadığı kültür şoku günümüzde de sürmektedir.
Yardımcı Düşünceler:
Kararsızlık ve arada kalmışlık duygusu
Kültürel değişimi başlatan farklılıklar
Kültürel şokun sebepleri ve ortaya çıkışı
Kültürel yapıyı korumak ve yaşatmak
Kültür değişimini kabullenme ve hazmetme
3.Grup
Metnin Ana Düşüncesi: Kitap okuyan çocuklarımıza kitabı anlatmaları için yardımcı olmalıyız.
Yardımcı Düşünceler:
Anne babalar okumayı eğlenceli bir hale getirip çocuklarına sevdirmelidir.
Düzgün ve akıcı bir konuşma, güzel bir hikaye okuma çocuğun okuma merakını geliştirir.

Okuma öğretiminde çocuğun gelişim düzeyi dikkate alınmalıdır, ona baskı yapılmamalıdır.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 151 - 152 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 151

1.Etkinlik
Eokullise.com sitesinden bakabilirsiniz.

Sayfa 152

2.Etkinlik
“Atatürk’te Eğitim, Bilim ve Teknik Anlayışı” adlı metnin yazılış amacı, Atarük’ün bilime, tekniğe ve eğitime verdiği önemi onun bu alanlardaki çalışmalarını kanıt göstererek okuyucuya kabul ettirmektir.


Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 148 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 148

Hazırlanalım
1)Bilimsel yazılar toplumun aydınlanmasını, bilinçlenmesini sağlar. Dünyadaki ve çevremizdeki bilimsel gelişmelerden haberdar olmamıza, bunlarla ilgili ortak bir zihniyetin oluşmasına katkıda bulunur.

Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 146 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 146

Ölçme ve Değerlendirme Sorularının Cevapları

A)DYDDDY
B)
1)E
2)B
C)
1)Kurmaca metinler gezi, anı, eleştiri, mektup ve günlük arasında bir ara bölge özelliğine sahiptir.
Hem kurmaca hem de gerçeklik özelliğini taşır.
Merkezinde insan vardır.

Sayfa 147 Makale

Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 143 - 144 - 145 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 143-144-145

Anlama Yorumlama
1)Deneme türü duygu ve düşüncelerin serbest bir biçimde anlatılmasına müsait olduğundan ve geniş bir konu alanına sahip olduğundan  pek çok yazar tarafından tercih edilmiştir.
4)”Çiçekler, İnsanlar; Çiçekler ve Aşk Dediğimiz O Şey” adlı hikayenin ilkbaharla ilgili sizde uyandırdığı çağrışım, duygu ve düşünceleri deneme türünde yazınız.
Tırnak işareti: Önemli ifadeler, kavramlar, açıklamalar ve eser adları tırnak içinde verilir.
Virgül: Anlam karışıklığını önlemek için ögeler arasında kullanılır.
Noktalı Virgül: Farklı yargıları ve anlam bütünlüğü olan sözcük gruplarını ayırmak için kullanılır.
Üç Nokta: Sözün bitmediğini, devam ettiğini, başka sözlerin de bulunduğunu belirtmek için kullanılır.
Soru işareti: Soru bildiren cümlelerin sonuna konur.
Ünlem işareti: Şaşma, sevinç, korku, üzüntü, seslenme gibi anlamlar taşıyan cümlelerin sonunda kullanılır.

Düzeltme İşareti: Bazı ünlülerin okunuşunu doğru biçimde göstermek amacıyla kullanılır.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 141 - 142 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 141

Hayır, hayır, hayır
Evet, evet, evet
Hayır, hayır, hayır
Evet, evet, evet
Evet, evet, evet
Evet, evet, evet
Evet, evet, evet
Evet, evet, evet
Hayır, hayır, hayır
Evet, evet, evet
Evet, evet, evet
Evet, evet, evet

Sayfa 142

4.Etkinlik
Yazın Okuru Aranıyor— eleştirel deneme
Sevgi— klasik deneme
Topacın İpi Vardır Ama— yazınsal deneme
5.Etkinlik
İncelediğimiz metinlerin yazarları (Akşit Göktürk, Mermi Uygur, Sunay Akın) dili doğru ve güzel kullanmışlardır. Kültür alanına özgü bir bilgi birikimine sahiptir. Kendi doğrularının dışındaki doğruları da kabul ederler ve düşünce ufuklarını geniş tutarlar.
6.Etkinlik
İncelediğimiz  deneme örneklerinde yazarlar içten ve akıcı bir dil kullanmıştır. Düşüncelerini belli bir sonuca bağlama amacını taşımadan, yalnızca kişisel kanaatlerini anlatmışlardır. Deneme yazarlarının  anlatımı içten ve akıcı olsa da, konunun özelliğine göre belli bir edebi nitelik taşır.
“Hakikat Neden Acıdır?” adlı metinde yazar akıcı, içten ve okuyucuyla konuşuyormuş gibi doğal bir anlatım sergiler.
7.Etkinlik
Açıklayıcı, açıklayıcı, öyküleyici
8.Etkinlik

Göndergesel işlev
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 137 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 137

1.Etkinlik
2.Etkinlik

Ölçütlerin tümü “Evet”tir.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 135 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 135

Deneme

Hazırlanalım
2)Her insan aynı konuda aynı şeyi düşünemez. İnsanların eğitim ve kültür düzeyleri, psikolojik özellikleri, ilgi ve ihtiyaçları, olaylara ve durumlara bakış açılarını belirler.
3)Çeşitli denemelerden alınan bu cümlelerin ortak özelliği yazarın konuya kendi penceresinden bakmasıdır. Cümlelerin tümünde “bence, bana göre” ifadeleri vardır. Denemenin en belirgin özelliği, yazarın ifadelerindeki “bence” anlamıdır.
4)Bir konuda yorum yapmak, kişisel görüşlerini belirtmek, insanın olayları ve durumları pratik bir şekilde çözümlemesine, düşünceler arasında kolayca ilişki kurabilmesine, güzel ve etkili konuşma ve yazma becerisini elde etmesine yardımcı olur.
İnceleme

1.Metin
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 133 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 133

Ölçme Ve Değerlendirme Cevapları

A)gazete, güncel, köşe yazısı
B)DYYDY
C)
1)E
2)D
D)1)

2)
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 130 - 131 - 132 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 130 - 131 - 132

Anlama Yorumlama
1)
2)Gazetede bir yazının fıkra mı yoksa haber yazısı mı olduğunu anlamak için o yazıda anlatılanların içinde yazarın yorumları ve çözüm önerileri olup olmadığına bakarız. Eğer yazar, konu hakkında kendi düşüncelerini dile getiriyorsa o yazı bir fıkradır.
4)”Su İçin Birlik” metninde suyun önemine değinilmiş, dünya ülkelerinin su kaynaklarını koruma konusundaki çabalarından övgüyle söz edilmiştir. “Bir İnsan Hakkı Olarak Su” adlı metinde ise İstanbul’a yapılan 5.Dünya Su Forumu hakkında eleştirilere yer verilmiştir. Yazar bu etkinliğin amacına ulaşmasının zor olduğunu, çünkü dünyadaki büyük güçlerin siyasi çıkarlarına hizmet ettiğini savunmaktadır.
İki metinde farklı düşünceler ve farklı bakış açıları vardır.

5)Basın, milleti temsil eden güçlü bir kuruluştur. Yazılı ve görsel malzemesiyle milletin aydınlanmasını, bilgilenmesini ve dünyaya  karşı uyanık olmasını sağlar.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 128 - 129 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 128-129

10.Etkinlik
Tatil Dinlence midir? Adlı metinde tatil ve dinlence anlayışımızın yanlış olduğu anlatılmaktadır.
Yine Avrupa Birliği adlı metnin konusu Avrupa’nın gerçek niteliğidir.
Köşe yazıları güncel olaylara ve gelişmelere göre konularını belirler. Fıkranın en belirgin özelliği güncel olmasıdır. Buna göre bir köşe yazarı her gün farklı bir konuyu ele alabilir.
Köşe yazarları gündemi çok iyi takip etmeli, gündemdeki olayları iyi çözümlemeli, etkili bir dille ele almalı, akıcı bir üslupla dile getirmelidir.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 127 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 127

5.Etkinlik
Metinlerde konunun ayrıntılarına pek girilmemiş, yazarlar konu hakkında kendi fikirlerini ve yorumlarını ortaya koymuşlardır. Düşüncelerini kanıtlama çabaları yoktur.
6.Etkinlik
Köşe yazılarında olduğu gibi bu metinlerde de yazarlar düşüncelerini belli bir sonuca bağlamamışlardır.
7.Etkinlik
Su İçin Birlik: Açıklayıcı anlatım
Bir Bayram Sabahı: Söyleşmeye bağlı ve öyküleyici anlatım
Fıkralarda genellikle açıklayıcı anlatım vardır.
8.Etkinlik

Göndergesel işlev
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 125 - 126 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 125

1.Etkinlik
Araştırınız.

Sayfa 126

2.Etkinlik
“Su İçin Birlik” metninin yazılış amacı, Dünya Su Forumu’nun önemini vurgulamaktadır.
“Bir Bayram Sabahı” adlı metnin yazılış amacı eski bayramların özelliğini dile getirmektir.
Bu metinler, ele aldıkları konular bakımından kendi dönemlerinin güncel olaylarını yansıtan fıkra yazılarıdır.
4.Etkinlik
İncelediğimiz metinlerden ilki dünya genelinde yaşanan su sıkıntısının giderilmesi, su kaynaklarının korunması çalışmalarını anlatan, pek akıcı ve içten bir anlatımı olmayan bir metindir.

Diğer metinde daha içten ve samimi anlatım vardır. Yazarın kişisel görüşü ve yorumları daha belirgindir.
Read more

11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 123 - 124 Soruları ve Cevapları ( Evrensel İletişim Yayınları )

Sayfa 123

Fıkra

Ön Hazırlık
4)Obama Türkiye’de
Türkiye seçime gidiyor
Konya’da eğitim uçağı düştü
Dünya Su Forumu İstanbul’da yapıldı
100 bin memur alınacak

Sayfa 124

1)Güncel olaylarla ilgili her gün düzenli olarak gazetelerin belirli köşelerinde yayımlandığı için.

3)Medya baskısı, köşe yazarlarının herhangi bir toplumsal sorunun giderilmesi konusunda yetkililere önerilerde ve uyarılarda bulunmak amacıyla yazılar yazmasıdır.
Read more

11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 140 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 140

Değerlendirme

1)DYD
2)ilk ve tek, Milli Edebiyat
3)E
4)C
5)D
6)Servetifünun topluluğunun dağılmasından sonra edebi anlamda bir boşluğun oluşması
Fecriaticilerin Servetifünuncuları Batı edebiyatını anlamada ve halka anlatmada yetersiz bulmaları ve bu eksikliği kendilerinin gidereceğini iddia etmeleri

2.Meşrutiyet’in ilanıyla özgürlükçü bir ortamın oluşması
Read more

11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 139 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 139

2.Etkinlik
Fecriati topluluğunun ortaya çıkmasında Batılı edebiyat akımlarının rolü olmuştur. Servetifünuncuların edebiyata yeterince yenilik getiremediğini savunan Fecriaticiler halka edebiyat sevgisini aşılamayı amaçlamışlardır.
3.Etkinlik
Fecriaticiler daha çok şiir, makale ve eleştiri alanında eserler yazmışlardır. Fecriati Beyannamesi’nde Batılı eserlerin tercüme edileceğinden, halka tanıtılacağından söz edilmiştir.
Anlama Yorumlama
1)Fecriati grubu Servetifünun topluluğuna tepki olarak doğmuşsa da onları taklit etmekten öteye geçememişlerdir.
2)Fecriaticilerin benimsediği yeni anlayışlar, yapmak istediği yenilikler Fecriati Beyannamesi’nde dile getirilmiştir.
3)Fecriaticiler arasında bir kültür, zevk ve anlayışı bütünlüğü oluşmamıştır.

4)Fecriati topluluğu Balkan Savaşları’nın yaşandığı, Avrupa ve Osmanlı içinde siyasi çalkantıların başladığı bir dönemde ortaya çıkarak “sanat şahsi ve muhteremdir.” Anlayışıyla eser yazmıştır. Ancak halk, bu çalkantılı yıllarda edebiyata, sanata pek ilgi göstermemiştir.
Read more

11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 135 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 135

Fecriati Topluluğu

Hazırlık
1)Edebiyatta grup ya da topluluk kavramı, aynı sanat anlayışına sahip şair ve yazarların bir araya gelerek bir dergi veya gazete çevresinde birlikte çalışmaları anlamına gelir. Edebiyatımızdaki ilk edebi topluluk Servetifünun, ikincisi ise Fecriati dergisi etrafında ortaya çıkmıştır.

2)Bir edebi topluluk kendinden önceki topluluğa tepki olarak ortaya çıkabilir. Fecriati topluluğu Servetifünun’a tepki olarak doğmuştur.
Read more

11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 133 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 133

Değerlendirme Sorularının Cevapları
1)DYDY
2)parnasizm-sembolizm-realizm-natüralizm, sone- terza rima- serbest müstezat, Tanzimat- edebi
3)Cenap Şahabettin: Tiryaki Sözler
Halit Ziya Uşaklıgil: Ferdi ve Şürekası
Mehmet Rauf: Eylül
Hüseyin Cahit Yalçın: Kavgalarım
4)D
5)E

6)Servetifünuncular toplumdan kopuk, karamsar kişiliklerdir. Tanzimatçılar ise toplum sorunlarına daha duyarlı yaklaşmışlardır. Servetifünun sanatçıları içe dönük, Tanzimatçılar ise dışa dönük kişiliklerdir. Servetifünuncular bireysel, Tanzimatçılar ise toplumsal sorunlara yönelmişlerdir.
Read more

11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 132 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

Sayfa 132

Anlama Yorumlama

Sembolizm, parnasizm, realizm ve natüralizm
Read more