Bu yazı http://yeniedebiyat.blogspot.com/ sitesinden alınmıştır, Kaynak siteyi ziyaret etmeyi unutmayın
1. Tanzimat edebiyatında ortaya çıkan yeni edebi türler nelerdir, bu türlerin gazete ile ilişkisini açıklayınız. (10)
2. Tanzimat Dönemi öğretici metinlerinden beş tanesini yazarıyla birlikte yazınız. (10)
3. Şinasi’nin edebiyatımızdaki ilklerinden dört tanesini yazınız.(10)
4. Ziya Paşa’nın eski-yeni ikilemini bu yönde yazdığı eserlerini belirterek açıklayınız.(15)
5. Aşağıdaki eserlerin türlerini ve yazar/şairlerini yazınız. (20)
Yazarı Türü
Ø Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat ____________________ _____________________
Ø Zafername __________________ _____________________
Ø Defter-i Amal ____________________ _____________________
Ø Celaleddin Harzemşah ____________________ _____________________
Ø İntibah ____________________ _____________________
Ø Seyahat Jurnali ____________________ _____________________
Ø Tercüme-i Manzume ____________________ _____________________
Ø Kara Bela ____________________ _____________________
Ø Müntehebat-ı Eşar ____________________ _____________________
Ø Felatun Bey ile Rakım Efendi ____________________ _____________________
6. Aşağıdaki boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (20)
Ø ……………………………, Ahmet Mithat Efendi tarafından yazılan gezi yazısıdır.
Ø ………………………….., ilk resmi gazetedir. …………………… Yusuf Kamil Paşa’nın yaptığı ilk çeviri romandır.
Ø İlk mizah gazetesi …………………………………………….isimli yazarın çıkartmış olduğu ……………………………dır/dir.
Ø Tanzimat edebiyatı ………….. yılında ………………………………………………. gazetesinin yayımlanmasıyla başlar.
Ø Namık Kemal, gür sesi ve işlediği konulardan dolayı……………………………… ismiyle anılmıştır.
Ø Ziya Paşa, ………………………… İsimli antolojisinin önsözünde Divan şiirini yücelterek Halk edebiyatını kötülemiştir.
Ø Namık Kemal, Ziya Paşa ile birlikte Lonrda’da ………………………………….. gazetesini çıkarmıştır.
7.
Muini zalimin dünyada erbab-ı denaettir Dünyada zalimin yardımcısı, aşağılık kimselerdir;
Kilâb-ı zulme kaldı gezdiğin nâzende sahrâlar Ey yaralı kükreyen aslan, senin gezdiğin güzel sahralar
Köpektir zevk alan sayyad-ı bi-insafa hizmetten İnsafsız avcıya hizmetten zevk alan ancak köpektir.
Uyan ey yâreli şîr-i jiyân bu hâb-ı gafletten zulmün köpeklerine kaldı, artık gaflet uykusundan uyan!
Namık Kemal’in üstte iki beyti verilen Hürriyet Kasidesini biçim, dil ve anlatım yönünden değerlendiriniz. Tanzimat edebiyatında şiirde ne gibi yenilikler görülmektedir belirtiniz. (15)
2013-2014 11. Sınıflar Türk Edebiyatı Yazılı Soruları ve Cevap Anahtarı
1. Tanzimat Edebiyatındaki roman, hikaye, tiyatro gibi ürünlerin teknik yönden zayıf olmasının sebeplerini yazınız. (10)
BU TÜRLER EDEBİYATIMIZA İLK DEFA TANZİMAT DÖNEMİNDE, BATI’DAKİ BENZERLERİNİ TAKLİT ETME YOLUYLA GİRMİŞTİR. BU YÜZDEN SANATÇILARIN İLK DENEMELERİDİR VE GELENEKTEN GELEN ALIŞKANLIKLARI TERK EDEMEME GİBİ SEBEPLERLE TEKNİK AÇIDAN KUSURLAR BARINDIRMAKTADIR.
2. Namık Kemal’in edebiyatımızdaki ilklerinden dört tanesini yazınız.(10)
İLK EDEBİ ROMAN: İNTİBAH, İLK TARİHİ ROMAN: CEZMİ, SAHNELENEN İLK TİYATRO: VATAN YAHUT SİLİSTRE, İLK ELEŞTİRİ: TAHRİB-İ HARABAT, TAKİP
3. Tanzimat Edebiyatının birinci dönemindeki eski-yeni tartışmalarınıörnek vererek açıklayınız, eski ve yeni taraftarı sanatçıları belirtiniz. (15)
ZİYA PAŞA İLE NAMIK KEMAL ARASINDA TÜRK MİLLETİNİN EDEBİYATININ DİVAN EDEBİYATI MI HALK EDEBİYATI MI OLDUĞU HAKINDA BİR TARTIŞMA OLUŞTUR. ZİYA PAŞA ŞİİR VE İNŞA MAKALESİNDE HALK EDEBİYATINI SAVUNMUŞTUR, YENİLİKÇİ BİR TAVIR SERGİLEMİŞTİR. HARABAT’IN ÖNSÖZÜNDE İSE TAM TERSİNİ SAVUNMUŞTUR. NAMIK KEMAL DE ZİYA PAŞA’YI BU SEBEPLE TAHRİB-İ HARABAT VE TAKİP’TE ELEŞTİRMİŞTİR. YENİLİK TARAFTARIDIR VE HALK EDEBİYATI SAVUNUCUSUDUR.
4. Aşağıda özellikleri verilen Tanzimat Dönemi gazetelerini yazınız. (10)
- İlk resmi gazete: TAKVİM-İ VEKAYİ
- İlk özel gazete: TERCÜMAN-I AHVAL
- İlk yarı resmi gazete: CERİDE-İ HAVADİS
- İkinci özel gazete: TASVİR-İ EFKAR
5. Aşağıdaki eserlerin türlerini ve yazar/şairlerini yazınız. (20)
Yazarı türü
Ø Harabat ZİYA PAŞA ŞİİR ANTOLOJİSİ
Ø Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi ŞİNASİ MAKALE
Ø Cezmi NAMIK KEMAL ROMAN
Ø Zavallı Çocuk NAMIK KEMAL TİYATRO
Ø Terkib-i Bent ZİYA PAŞA ŞİİR
Ø Avrupa’da Bir Cevelan A. MİTHAT EFENDİ GEZİ YAZISI
Ø Durub-ı Emsal-i Osmaniye ŞİNASİ FOLKLOR İNCELEMESİ (ATASÖZÜ-DEYİMLER)
Ø Gülnihal NAMIK KEMAL TİYATRO
Ø Demdeme MUALLİM NACİ ELEŞTİRİ
Ø Tabsıra AKİF PAŞA ANI
6. Aşağıdaki boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (20)
Ø Hürriyet Kasidesi, ölçü, uyak düzeni ve ölçü birimi bakımından DİVAN EDEBİYATI geleneğine bağlıdır.
Ø Tanzimat Fermanı’nı 1839 yılında Gülhane Parkı’nda MUSTAFA REŞİT Paşa, bütün dünyaya ilan etmiştir.
Ø VATAN YAHUT SİLİSTRE sahnelenen ilk tiyatro eseridir. ŞİNASİ noktalama işaretlerini kullanan ilk sanatçımızdır.
Ø Tanzimat edebiyatı Şinasi ve AGAH EFENDİ’nın çıkardığı TERCÜMAN-I AHVAL gazetesi ile başlamıştır.
Ø Tanzimat sanatçıları FRANSIZ (AVRUPA- BATI) edebiyatı ve kültüründen etkilenmiştir.
Ø Namıl Kemal TİYATRO türünü halk eğitiminde bir araç olarak görmüş ve “eğlencelilerin en faydalısı” olarak nitelendirmiştir.
Ø Şinasi’nin TERCÜME-İ MANZUME isimli eseri ilk şiir çevirilerine örnek teşkil eder.
7.
Vücûdun kim hamîr-i mâyesi hâk-i vatandandır Vücudun mayası, vatan toprağıdır; bu vücut, acı ve sıkıntı Felek her türlü esbâb-ı cefâsın toplasın gelsin Felek her türlü eziyet yollarını toplasın gelsin,
Ne gam râh-ı vatanda hâk olursa cevr ü mihnetten İçinde vatan yolunda toprak olursa, en küçük bir üzüntü
Dönersem kahpeyim millet yolunda bir azîmetten duyulmaz. millet yolunda hizmetten dönersem kahpeyim.
Namık Kemal’in üstte iki beyiti verilen Hürriyet Kasidesinde, içerik yönünden görülen yenilikler nelerdir? Tanzimat dönemi şiirlerinde işlenen başlıca temaları belirtiniz. (15)
KASİDE DİN VE DEVLET BÜYÜKLERİNİ ÖVMEK İÇİN YAZILAN DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİNDENDİR. ANCAK HÜRRİYET KASİDESİNDE NAMIK KEMAL, HÜRRRİYET VE MUSTAFA REŞİT PAŞA’NIN ÖVGÜSÜNÜ YAPMIŞTIR. AYRICA KONU BÜTÜNLÜĞÜ OLMASI İTİBARİYLE DE YENİLİK ARZ EDER. TANZİMAT DÖNEMİNDE EŞİTLİK, ADALET, HÜRRİYET, KANUN, HUKUK GİBİ KAVRAMLAR ŞİİRLERDE İŞLENEN BAŞLICA TEMALARDIR.