11. Sınıf Edebiyat Sayfa 209 - 215 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Kaynak; edebiyatfatihi.blogspot.com


BİRYAY 11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları Milli Edebiyat Dönemi Göstermeye Bağlı Edebi Metinler (sayfa 209-215)

1. Hayatınızla ilgili önemli kararlar alırken kimlerin fikrine başvurursunuz?
2. Gençlerin okul, alan, meslek seçiminde ailelerin tavrı nasıl olmalıdır? Düşüncelerinizi belirtiniz.
1.ETKİNLİK
Okuduğunuz metnin dramatik örgüsünü şema hâlinde defterinize yazınız.
Safi Bey’e verilen mendilin sırrının Afet tarafından çözülmesi
Esma’nın Safi’yi pencere kenarında beklemesi, duygularını cariye Dilaram’a açması
Dilaram ile Diaver’in birbirlerini sevdiklerinin anlaşılması
Esma’nın Dilaver’e verilmesi
Afet’in düzenlediği tezgah

    1. a. Olay örgüsünü meydana getiren olayların yaşanmış olması mümkün müdür?
      Yaşanması mümkün olan olaylar da var pek mümkün görülmeyen olaylar da var. Kişiler arası aşk, başkasından yardım isteme gibi durumlar yaşanması mümkün olaylar. Mendille bir şeyler anlatma abartılı bir anlatım olmuş.
      b. Dramatik örgüyle, yaşanan veya yaşanması mümkün olan olay zinciri arasındaki farkları sıralayınız.
      Önce dramatik örgünün ne anlama geldiğini söyleyelim:
      Anlatmaya bağlı edebi metinlerdeki olay örgüsü, tiyatroda dramatik örgü adını alır.Yapı olarak olay örgüsü, kişiler, zaman ve mekandan oluşur.Yazıldığı dönemin zihniyet özelliklerini de yansıtan tiyatroda edebi bir dil kullanılır.
      Dramatik örgü kurguya dayanır, yaşanmış veya yaşanması mümkün olan olayların yanında gerçiklekten uzak olaylar da yer alabilir. Olay zinciri yaşanmış bir olayın değiştirmeden anlatılmasına denir. Olay zinciri anı, gezi yazısı, biyografi gibi türlerde yer alır.
        2. Olay örgüsünün düzenlenme sebebini, eserin yazılış amacını söyleyiniz.
          Olay örgüsünde gerçeğe uygun olaylarla gerçeğe pek uymayan olaylar, durumlar bir arada verilmiş. Eser, 19. yüzyıl Osmanlı toplumundaki hurafeleri, yanlış inanışları eleştirmek amacıyla yazılmış.
            3. Eserin şahıs kadrosunu önem sırasına göre tahtaya yazınız. Kişilerin özelliklerini ve birbirleriyle olan bağlantısını açıklayınız.
              Esma: Güzel ve nazik bir İstanbul hanımefendisi
              Safi Bey: Yakışıklı bir İstanbul beyefendisi
              Afet Hanım: Tecrübeli, uyanık bir kadın
              Dilâram: Esma'nın halayığı
              Dilâver: Dilâra'nın aşığı, köle
              Savleti Efendi: Esma'nın babası, sert mizaçlı, zen­gin. Cinlerle uğraşır.
              İrfan Efendi: Esma'nın ağabeyi. Cinlerle, perilerle ilgilenir.
              4. 1917 yılında yazılan İstanbul Efendisi, tarihî bir oyundur. Eserin başkişisi Savleti Efendi’nin göre­vini, eserin yazıldığı dönemle ilişkilendiriniz.
              Savleti Efendi, cincilik ve üfürükçülükle uğraşan bir kişidir. Bu işten iyi paralar kazanmaktadır. Bu meslek, o dönem toplumun cehaletini ve batıl inanışlarını ortaya koyar.
              5. Resmî bir görevi olmadığı hâlde İrfan’ın Savleti Efendi gibi giyinmesinin nedenini belirtiniz.
              İrfan, babasına özenmektedir. Onun gibi üfürükçü, cinci olmak istiyor.
              SAYFA 214
              6. Eserde verilen ipuçlarından yararlanarak olayın geçtiği zamanı belirleyiniz.
              Olay on dokuzuncu yüzyılda geçiyor.
              “Safi, irfan, feraset, dilara(m), dilaver” kelimelerinin anlamları ile oyunda bu adı almış kişilerin özellikleri arasındaki ilişkiyi arkadaşlarınızla tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sırala­yınız.
              Sâfi: Saf, ahmak
              İrfan: ilim
              Feraset: Anlayış, çabuk sezme
              Dilara(m): Gönül süsleyen
              Dilaver: Gönül götüren
              7. Oyunun temasını bulunuz.
              İstanbul Efendisi oyununun teması “hurafeler”dir.
              Metindeki manzum bölümlerin ve müziğin işlevi nedir? Açıklayınız.
              Manzum bölümler ve müzik, oyunun akıcılığını sağ­lar. Müzik ayrıca oyundaki geçişleri sağlar.
              Metindeki anlatma ve gösterme yoluyla aktarılan olayları verilen örneklerden hareketle aşağıdaki tablonun ilgili bölümüne yazınız.
              Anlatma Yoluyla Verilen Olaylar
              Gösterme Yoluyla Verilen Olaylar
              • Fidan’ın güzel bir ha­layığın satıldığında ağlaması
              • Sokak kapısının ça­lınması
              (İpekleri toplar, kapı yine vurulur)
              • Dilaver ve diğer hizmetkârların Savle­ti Efendi’nin kaybolan teşbihini araması
              • Safi'nin Afet'in elleri­ne sarılması
              • Dilaver'in Savleti Efendi'nin ayaklarına sarılması
              a. Aşağıda verilen iki cümleyi, parantez içindekileri dikkate almadan anlaşılırlık yönün­den karşılaştırınız. Sonucu kısaca belirtiniz.
              Parantez içindekiler okunmasa metnin anlaşılması zordur.
              “AfetVah iki gözüm, vah!
              Savleti(Kendi kendine) Kerimemin tezvici (evlenmesi) hususunda pek çok tedabire (yola) tevessül ettim (başvurdum). ”
                Cümlelerden hangisi yazı dilinden, hangisi konuşma dilinden alınan kelimelerle oluşturulmuştur? Metinden ikişer örnek de siz bulunuz.
                  Afet'in cümlesi konuşma dilinden, Savleti'nin cümlesi yazı dilinden alınmıştır.
                  9. “Selamlık, harem, cariye, halayık, velinimet” gibi kelimeler metinde anlatılan dönemin zihniye­tiyle ilgilidir. Millî Edebiyat Dönemi zihniyeti ile ilgili kelimeler yönünden metni tarayınız. Metnin yazıldığı dönemin zihniyetini yansıtan dil öğelerini söyleyiniz.
                  Kelimeler Milli Edebiyat döneminden önceki döne­min zihniyeti yansıtır.
                  Eserde ele alınan temanın “Osmanlıcılık, Batıcılık, İslamcılık ve Türkçülük” hareketleri ile ilişkisini tartışınız. Ulaştığınız sonuçları maddeler hâlinde tahtaya sıralayınız.
                  Eser, Osmanlı içinde yaygın olan yanlış ina­nışları eleştirir. Dolayısıyla hem Batıcılık hem de Türkçülüğün ilkelerine yakındır.
                  10. Metindeki işlevlerine göre kişileri gruplandırınız. Savleti Efendi, Safi Efendi ve Esma’nın hangi grupta yer aldığını söyleyiniz.
                  Savleti Efendi cehaleti, Safi Efendi saflığı, Esma ise güzelliği temsil eder.
                  11. Savleti Efendi’nin etrafındakilerle ilgili çok önemli kararları, onların fikrini almadan astroloji ve fal sonuçlarına göre vermesini yorumlayınız. Oyundaki olayların şekillenmesini Savleti Efendi’nin bu tutumu nasıl etkilemektedir? Açıklayınız.
                  Savleti Efendi manevi bir güç olarak görülür. Her ka­rarında bir hikmet olduğu düşünülür.
                  12. Okuduğunuz eserin, yazıldığı dönemdeki toplumun zihniyetiyle ilişkisini açıklayınız.
                  Eserde anlatılan yanlış inanışlar Milli Edebiyat dö­neminde eleştirilmiştir.
                  13. Metinle ilgili duygu ve düşüncelerinizi bir paragraf hâlinde ifade ediniz.
                  14. Musahipzade Celal’in eserinde işlediği temayı, kullandığı dili ve eseri yazma amacını dikkate alarak onun fikrî ve edebî yönü hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.
                  SAYFA 215
                  “Amacının ‘tarih gölgesi altında şöyle böyle halk hayatını piyese sokmak’ olduğunu be­lirten Musahipzade, işlediği konulan genellikle Osmanlı împaratorluğu’nun çöküş döneminin başladığı XVII ve XVIII yüzyıllardan alır. Güldürme işlevinden uzaklaşmadan kişilerini cahil- aydın, erdemli- erdemsiz, çıkarcı- fedakâr, ileri- geri çelişkileri içinde vermeye özen göstererek kurumların, dolayısıyla toplumun hicvine yöneldiğini görürüz. ”
                  Şükran Kurdakul
                  15. Yukarıdaki değerlendirme ve “İstanbul Efendisi”nden hareketle eser-yazar ilişkisi hakkında söyleyebileceklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  YORUMLAMA-GÜNCELLEME
                  1. İncelediğiniz metinde yazarın eleştirdiği konularla ilgili fikrinizi belirtiniz.
                  2. Metinde bazı davranışları eleştirilen insanlar var. Bu insanlar ve davranışları hakkındaki düşün­celerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  3. Yazar, eseri kaleme aldığı dönemdeki sosyal hayatı yansıtan folklorik öğelerden ve “kahveha­ne, saz, çengi, konak” gibi çevresel özelliklerden nasıl ve niçin yararlanmıştır? Açıklayınız.

                  DEĞERLENDİRME
                  1. Millî Edebiyat Döneminde yazılan tiyatro eserlerinin özellikleri nelerdir?

                  Tiyatroda bu dönemle birlikte canlanmalar görülür.

                  Özel ve resmi tiyatrolar kurulmuştur.

                  Tiyatro eğitimi verilen Darülbedayi’nin yanında Türk ope­rasının temelini kurmak amacıyla Darülelhan adı ile mü­zik bölümü açılmıştır.

                  Bu dönemde tamamen Batılı bir tiyatro anlayışının te­melleri atılmıştır.

                  Doğal ve sade bir dil ve üslup kullanılmıştır.

                  Bu dönemde İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci ve Musahipzade Celal sadece tiyatro eserleri vermişlerdir.
                  2. Aşağıdaki cümlelerin başına yargı doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
                  (D ) Meşrutiyet tiyatrosu, geleneksel Türk tiyatrosu ile Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosu ara­sında köprü görevi görür.
                  (D ) İlk resmî tiyatromuz Dârülbedâyi-i Osmanî, Millî Edebiyat Döneminde kurulmuştur.
                  ( D) Tiyatro, ait olduğu toplumla, onun değerleri ve siyasi yapısıyla yakından ilgilidir.
                  ( Y) Meşrutiyet tiyatrolarında dil ağır ve anlaşılmazdır.
                  3. Aşağıdaki cümlede bulunan noktalı yere uygun sözcüğü yazınız.
                  Meşrutiyet tiyatrolarında Türk oyuncular azınlıkların yerini alır. Kadınların sahneye çıkma mücadelesi bu yıllardadır. Afife Jale,sahneye çıkan ilk kadın oyuncumuzdur.
                  4. Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyat Dönemi tiyatro yazarlarından değildir?
                  A. Aka Gündüz
                  B. Reşat Nuri Güntekin
                  C. Faruk Nafiz Çamlıbel
                  D. Recaizade Mahmut Ekrem
                  E. Musahipzade Celal
                  CEVAP: D
                  5. Millî Edebiyat Dönemi tiyatrosu ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
                  A. Oyunların birçoğunun trajedi türünde olması
                  B. Oyunlarda mekânın, İstanbul dışına kayması
                  C. Kişilerin olumlu - olumsuz tezadıyla verilmesi
                  D. Dönemin yazarlarının Fransız natüralistlerinden etkilenmesi
                  E. Oyunlarda tarihî ve gerçek kişilerin de kullanılması
                  CEVAP: A (Milli Edebiyat Dönemi tiyatro eserleri genellikle komedi türündedir.)
                  Read more

                  11. Sınıf Edebiyat Sayfa 207 - 208 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

                  Kaynak; Edebiyatfatihi.blogspot.com

                  Milli Edebiyat Döneminde Anlatmaya Bağlı Edebi Eserlerin Özellikleri
                  (Sayfa 207-208)

                  SAYFA 207
                  1. “Muhacir” kelimesinin anlamını bilgi birikiminizden yararlanarak tahmin ediniz.
                  Muhacir, bir yerden bir yere taşınan, göçen, göçmen anlamına gelir. Arapça hcr kökünden gelir. Hicret eden (göçen) anlamında.
                  2. Savaş yıllarının, yaşanan olumsuz olayların insan psikolojisini nasıl etkilediğini açıklayınız.
                  Savaş, insanın hem psikolojisini hem de yaşam düzenini olumsuz etkiler. Ekonomi zayıflar, ticaret azalır. Buna bağlı olarak halk yok­sulaşır. İnsanlarda tedirginlik, korku, panik görülür.
                  SAYFA 208


                    1.Okuduğunuz eserin temasını belirtiniz.
                      Eserin teması: Savaşın insan hayatındaki etkileri
                        2. a. “Muhacir Kerim Ağa” adlı eseri kitabınızdaki “Garaz” ve “Kızıl Elma Neresi?” adlı hikâyelerle “yapı, tema, dil ve anlatım” yönleriyle karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları belirleyiniz.
                          Yapı
                          Muhacir Ağa
                          Garaz
                          Kızıl Elma Neresi
                          Düz yazı-hikaye
                          Maupassant
                          tarzı
                          Düz yazı-hikaye
                          Maupassant
                          tarzı
                          Düz yazı-hikaye
                          Maupassant
                          tarzı
                          Tema
                          Savaşın in­san üzerinde­ki etkileri
                          Geçici mutluluklar
                          Milletin devletine bağlılığı
                          Dil ve anlatım
                          Açık fakat edebi bir dil
                          Açık ve sade bir dil
                          Açık ve sade bir dil
                          b. Millî Edebiyat Dönemine ait incelediğiniz eserlerden hareketle bu dönemde üzerinde durulan ortak temaları belirtiniz.
                          Milli Edebiyat Döneminde işlenen ortak temalar: Kurtuluş Savaşı, vatan ve millet sevgisi, yurt gerçekleri, savaş yıllarında Anadolu'nun durumu
                          YORUMLAMA-GÜNCELLEME
                            1. Muhacir Kerim Ağa’nın ruh hâlinde yaşadığı hangi duygular ve olaylar etkili olmuştur? Açıklayınız.
                              Muhacir Kerim Ağa zengin biriyken savaş günle­rinde her şeyini kaybetmiş, iki oğlu ve damadı şehit düşmüş, kızı ise torununu doğu­rurken ölmüştür. Muhacir Kerim Ağa, Anadolu'nun ücra bir köyüne ta­şınmıştır. Yaşadığı bu zor günlerden dolayı dalgın, suskun ve mutsuzdur.
                                2. “Muhacir Kerim Ağa” adlı hikâye ile Servet-i Fünûn Dönemine ait “Yeğenim” adlı eseri “yapı, tema, dil ve anlatım” yönünden karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları sıralayınız.
                                  Yapı
                                  Muhacir Kerim Ağa
                                  Yeğenim
                                  Düzyazı-öykü
                                  Düzyazı-öykü
                                  Tema
                                  Savaşın kötü etkileri
                                  Kültür yozlaşması
                                  Dil ve anla­tım
                                  Açık fakat edebi bir dil
                                  Ağır ve süslü bir dil
                                  DEĞERLENDİRME
                                  1. Aşağıdaki cümleleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.
                                  Milli Edebiyat Döneminde hikâye ve roman alanında “memleket ede­biyatı” akımının başarılı örnekleri verilmiştir.
                                  • Millî Edebiyat Dönemi anlatmaya bağlı eserlerinde mekân olarakİstanbul dışına çıkılmıştır.
                                  2. Millî Edebiyat Dönemi anlatmaya bağlı eserlerinde neden gözleme önem verildiğini açıklayınız.
                                  3. Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyat Dönemi hikâye ve roman yazarlarından biri değildir?
                                  A. Refik Halit Karay B. Ömer Seyfettin C. Yakup Kadri Karaosmanoğlu
                                  D. Halide Edip Adıvar E. Hamdullah Suphi Tanrıöver

                                  CEVAP: E
                                  Read more

                                  2013 11.Sınıf Dil ve Anlatım 2.Dönem 2.Yazılı Soruları ve Cevapları

                                  1-) Okur, bizimle aynı görüşte olmayabilir, ama yazımızı okurken bir kuşku büyümeli içinde, o mu doğru yazıyor, yoksa ben mi doğruyu bilmiyorum diye… Yazarlık yaşamının en güzel bir övgüsü sayarım bir genç okurumun bana yazdığı şu cümleyi: “Her düşüncenize katılmıyorum, ama yazınızı okurken sizinle tartışıyorum içimde, sizinle tartışmak o kadar güzel ki!”
                                  Bu parçada sözü edilen yazar, aşağıdaki türlerden hangisinde yazmaktadır?
                                  a-) Deneme
                                  b-) Roman
                                  c-) Makale
                                  d-) Öykü
                                  e-) Röportaj
                                  2-) Fatih-Harbiye, Doğu’nun Batıya sanat ve kültür açısından üstünlüğü, müzik çerçevesinde işler ki, bu da romancının ayrı bir “gaflet”idir. Çoksesli, teksesli müzik karşılaştırmasına hemen hiç yanaşmaksızın, Doğu müziğinin üstünlüğünü savunma çabası hep boşlukta kalır. Roman kahramanı Ferit, Batılı büyük müzisyenlerin Doğu müziğine verdikleri önemi belirten bazı laflar geveler. Böylelikle yapıt, yazarın kendi görüşlerini yine kendisinin çürüttüğü bir dönüşüme uğrar.
                                  Bu parça, hangi türde yazılmış bir yazıdan alınmış olabilir?
                                  a-) Roman b-) Fıkra c-) Makale d-) Eleştiri e-) Deneme
                                  3-) Taşkent’ten Özbek havayollarıyla Buhara’ya hareket ettik. Uçaktan, alabildiğine uzanan verimli araziler, ekili pamuk tarlaları görülüyordu. Bir buçuk saatlik yolculuğun sonuna doğru Buhara’ya yaklaşırken yeni birkaç bina dışında asırlık tek katlı evler, tarihi mekânlar dümdüz uzanıyordu. Uçaktan indiğimizde Buhara’nın sıcak, huzur dolu havası ciğerlerimize dolmaya başladı.
                                  Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
                                  a-) Fıkra b-) Makale c-) Deneme d-) Sohbet e-) Anı
                                  4-) Aşağıdakilerden hangisi “Öğretici nitelikli yazılar”dan değildir?
                                  a-) Deneme b-) Öykü c-) Makale d-) Biyografi e-) Günlük
                                  5-) Bu tür Divan edebiyatı döneminde “Sefaretname” şeklinde kendini göstermiştir. Elçilerin saraya sundukları raporlar olarak kabul edilmiştir. 17.yüzyılda Evliya çelebi tarafından başarılı sayılabilecek örneği verilmiştir. Cumhuriyet dönemi edebiyatımızda Reşat Nuri Güntekin, Falih Rıfkı Atay bu türde önemli sayılabilecek ürünler ortaya koymuşlardır.
                                  Parçada tanıtılan tür aşağıdakilerden hangisidir?
                                  a-) Günlük b-) Fıkra c-) Hikâye d-) Eleştiri e-) Gezi
                                  6-) Bugün 14.07.1804 akşam saat sekizde madam Carrara’nın evine gittim. Sıradan üniforması, göğsünde madalyasıyla M.Carrara’yı gördüm orada. Hayatımda ilk kez, bir bilginin gevezeliğiyle budalaca gururunu görmek fırsatı buldum. Eğer bütün bilginler bu adama benziyorsa, çok can sıkıcı, çok gülünç bir topluluk.
                                  Bu parça, aşağıdaki türlerin hangisinden alınmış olabilir?
                                  a-) Anı b-) Öykü c-) Roman
                                  d-) Günlük e-) Deneme
                                  7-) Ünlü bir kişinin hayat hikayesini tüm yönleriyle ele alıp anlatan kapsamlı eserlere ………….. denir.
                                  Yukarıdaki cümlede noktalı bölüme aşağıdakilerden hangisini getirmek daha uygundur?
                                  a-) Biyografi b-) Otobiyografi c-) Roman
                                  d-) Monografi e-) Röportaj
                                  8-) Sanatçı; düşüncemizi saran uyuşturucu alışkanlıkları sıyırarak bize gökleri yeniden gösteren, yaşamanın tadına yeniden vardıran kişidir.
                                  Bu cümlede kaç yan cümlecik vardır?
                                  a-) 2 b-) 3 c-) 4 d-) 5 e-) 6
                                  9-) Onun şiiri yaşamın seyir defteridir. Bu defterde insana yabancı olmayan her şey vardır. Küçüklüğüyle, yüceliğiyle yaşamın bütün sarmalları burada göz alıcı bir hızla döner. Belki şairin seyir defteri, yaşamın gökkuşağının renk zenginliğini yansıtır bize.
                                  Yukarıdaki cümlelerde aşağıdakilerden hangisi yoktur?
                                  a-) Ad (isim cümlesi) b-) Devrik cümle
                                  c-) Eylem cümlesi d) Bileşik cümle
                                  e-) Olumsuz cümle
                                  10-) Aşağıdakilerin hangisinde yan cümlecik, temel cümleciğin zarf tümleci olarak kullanılmıştır.
                                  a-) Başka ülkelere gitmek onun en büyük idealiydi.
                                  b-) Bizimle sohbet etmeyi çok severdi.
                                  c-) İyi şeyler yaptım mı babam benimle övünürdü.
                                  d-) O filmin zamanında yayımlanmayacağını biliyorum.
                                  e-) Böyle vakitsiz gidişi hepimizi acılara boğdu
                                  11-) Kanlıca deyince akla gelen, yoğurt oluyor ( ) Daha eskiler, kahvesini de biliyor. Şöyle değirmende öğütülen ( ) büyük, kulpsuz fincanlarda sunulan kahve ( ) Sonra kıyı boyunca uzanan yalılar, ille de adıyla anılan koyu ve canım korular ( )
                                  Bu parçada ayraçla ( ) belirtilen yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilen noktalama işaretleri sırasıyla getirilmelidir?
                                  a-) (…) (,) (.) (.) b-) (.) (,) (…) (…)
                                  c-) (:) (;) (…) (.) d-) (:) (;) (.) (…)
                                  e-) (.) (,) (:) (.)
                                  12-) Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı vardır.
                                  a-) Son dönem şairleri antolojiye alınmamış.
                                  b-) Voleybolcular otobüslerine bindiler.
                                  c-) Kardeşi bu filmin yönetmenliğini üstlenmiş.
                                  d-) Antırenör bugünkü çalışmayı erken bitirdi.
                                  e-) Bu zürafa hayvanat bahçesine yeni gelmişti
                                  13-) Bu yapıtta dikkatimizi çeken, küçük esnafı alışılmışın dışında anlatışı oldu.
                                  Bu cümledeki fiilimsilerin türü aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir.
                                  a-) sıfatfiil- isimfiil- bağfiil
                                  b-) isimfiil- sıfatfiil- bağfiil
                                  c-) sıfatfiil- sıfatfiil- isimfiil
                                  d-) bağfiil- isimfiil- isimfiil
                                  e-) bağfiil- bağfiil- sıfatfiil
                                  14-) Önce baygın bir iniltiydi yamaçtan duyulan,
                                  Sonra bir gölge belirmişti kuş uçmaz yoldan;
                                  Köyümün titreyerek bağrı yanık toprağını
                                  İnliyor, baktım, uzaktan görünen bir kağnı…
                                  Bu dizelerde aşağıda verilen ses olaylarından hangisi yoktur?
                                  a-) Ünlü düşmesi
                                  b-) Ünlü daralması
                                  c-) Sert ünsüz yumuşaması
                                  d-) Ünsüz düşmesi
                                  e-) Ünsüz benzeşmesi
                                  15-Aşağıdaki cümlelerin hangisi anlamca olumludur?
                                  a-Bunu bir takım kurallarla önlemek olur iş değildir.
                                  b-Adamcağız sandıkları kadar paralı değil.
                                  c-Gölün kıyısı, filmdeki gibi güzel değil.
                                  d-Son romanın dili öyle yalın değil.
                                  e-Köyden kente göç etmeyi o da istemiyor değil.
                                  16- “İçinde iyi bir taraf bulunmayacak kadar kötü bir kitap yoktur”
                                  Yukarıdaki cümle ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
                                  a-Kitapların kötü yönleri ancak incelenerek ortaya çıkarılabilir.
                                  b-İçinde kötü düşüncenin olmadığı bir kitaptan söz edilemez.
                                  c-Kitaplar sadece iyiden bahsetmeli, iyiyi öğretmelidir.
                                  d-Her kitabın mutlaka iyi bir yönü vardır.
                                  e-Her kitapta iyi kötü duygular aynı ölçüde bulunabilir.
                                  17- Aşağıdaki cümlelerin hangisinde neden-sonuç ilişkisi vardır?
                                  a-20.yy ikinci yarısından itibaren, köyden şehre doğru bir nüfus hareketi ile karşı karşıyayız.
                                  b-Yaşam koşullarının ağırlaşması, köylüleri şehre göç etmek zorunda bırakmıştır.
                                  c-Şehre göç eden bu insanlar, şehirlerin kenar mahallerinde yokluk içinde yaşam mücadelesi verirler.
                                  d-Bu insanlar, köy yaşamlarını gecekondularda devam ettirirler, şehir yaşamına alışmakta zorlanırlar.
                                  e-Tarımdaki makineleşme bile bu nüfus hareketini azaltmamış, daha da arttırmıştır.
                                  12-Tablodaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz. (15x1p)

                                  1
                                  Dilinde tüy bitmek Birisini evlendirmek
                                  2
                                  Ağzında bakla ıslanmamak Ciddi olmak, davranışlarda aşırıya kaçmamak
                                  3
                                  Çenesi düşmek Yardım etmek
                                  4
                                  Diş geçirememek Çok önemsiz ya da çok az
                                  5
                                  Elinden tutmak Kurnaz, becerikli, çıkarcı
                                  6
                                  Ayak diremek Hiç sır saklamamak
                                  7
                                  Devede kulak Yaşlı, yaşayacak az zamanı kalmış olmak
                                  8
                                  Ağır başlı olmak Çok gürültü etmek
                                  9
                                  El üstünde tutmak Bir şeyi tekrar tekrar söylemekten usanmak
                                  10
                                  Baş göz etmek Çok konuşmak
                                  11
                                  Aklı yatmak İnat ve ısrar etmek
                                  12
                                  Ortalığı ayağa kaldırmak Bir kimseye çok saygı ve sevgi göstermek
                                  13
                                  Anasının gözü Çok yorulmak
                                  14
                                  Bir ayağı çukurda olmak Gücü yetmemek
                                  15
                                  Ayaklarına kara sular inmek Bir işin olabileceğine inanmak  
                                  Read more

                                  Taylor Swift - Me and Britney [ Türkçe Çeviri ]


                                  Me and Britney used to sit on the front porch
                                  Ben ve Britney veranda önünde oturuyoruz
                                  Drinking lemonade
                                  limonata içiyoruz
                                  Talk about things no one else was ever supposed to hear
                                  kimsenin duyamayacağı şeyler hakkında konusuyoruz
                                  In a summer shade
                                  yaz gölgesinde
                                  She said she was gonna be a moviestar
                                  o bana söylüyor bir film yıldızı olacagını
                                  And I said she was crazy
                                  ve ben ona sen cılgınsın diyorum
                                  Catching dreams and fireflies in a jar
                                  hayallerimiz ateş böceklerine kavanoza koymak
                                  Just Me and Britney
                                  sadece ben ve britney

                                  Oh oh oh oh, oh oh oh oh
                                  oh oh oh oho
                                  We were babies, we were beautiful and free
                                  biz bebeğiz, biz güzelik ve özgürüz
                                  Oh oh oh oh, oh oh oh oh
                                  oh oh oh oh 
                                  There was nothing that was out of reach
                                  Ulaşılmayacak hiç bir şey yoktur
                                  Me and Britney
                                  ben ve britney

                                  She never made it to Hollywood
                                  O asla hollywood yapımı olmayacak
                                  But she made it to Memphis
                                  Fakat o Memphis yapımı
                                  This little old town just hasn’t been the same since
                                  Burası eski bir kasaba, daha önce burda bulunmadım
                                  That boy she went out with, well I thought he was crazy
                                  Bu cocuk kızla dısarı cıkıyoruz, ben onun cılgın oldugunu düşünüyorum
                                  Maybe I was just jealous it would come between me and Britney
                                  Belki ben kıskanıyorum benimle britneyın arasına girenleri

                                  Oh oh oh oh, oh oh oh oh
                                  oh oh oh oh oh oh 
                                  She was in love, she was beautiful and free
                                  Aşka yaşıyor, o güzel ve özgür
                                  Oh oh oh oh, oh oh oh oh
                                  oh oh oh oh 
                                  She was always so much braver than me
                                  o her zaman bende cesur

                                  When the phone rang in the middle of the night
                                  Gecenin yarısı telefon çaldığında
                                  Before she said a word I knew it was her
                                  öncesinde bir kaç kelime söyleyecek biliyorum
                                  She said I’m sorry for waking you up 
                                  o söyleyecek üzgünüm seni uyandırdıgımı

                                  Me and Britney sat down on the front porch
                                  Talking ‘bout love and how it changes things
                                  Changes people and changes names everything but me and Britney



                                  Read more