TSE Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı Başvuru Formu Doldur


 DÜZELTME İLANI
A – 04/03/2013 tarihli ve 28577 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “TSE Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı Duyurusu”na ait metindeki Tablonun;
- “Görev Yeri – Alınacak Personel Sayısı” sütununda yer alan “Kocaeli – Gebze” “İstanbul – Tuzla” ibarelerinin “İstanbul – Kocaeli” şeklinde değiştirilmesine,
- “Öğrenim Durumu” sütununun 8 inci sırasında yer alan “Orman Mühendisliği,” ibaresine, Duyuru metninde sehven yer verildiğinden metinden çıkartılmasına,
B – 05/03/2013 tarihli ve 28578 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “30 Adet Kadrolu Personel Alınacaktır.” Başlıklı Enstitümüz duyurusuna ait metindeki Tablonun “Görev Yeri -Alınacak Personel Sayısı” sütununda yer alan “Kocaeli – Gebze” “İstanbul – Tuzla” ibarelerinin “İstanbul – Kocaeli” şeklinde değiştirilmesine,
Karar verilmiştir.
İlgililere duyurulur.
TSE UZMAN YARDIMCILIĞI GİRİŞ SINAVI DUYURUSU
Enstitümüzde istihdam edilmek üzere sınavla aşağıdaki tabloda belirtilen lisans programlarından mezun, toplam 56 adet TSE Uzman Yardımcısı alınacaktır.


Enstitümüzde istihdam edilmek üzere sınavla aşağıdaki tabloda belirtilen lisans programlarından mezun, toplam 56 adet TSE Uzman Yardımcısı alınacaktır.
Sıra No
Öğrenim Durumu Kadro Unvanı Görev Yeri – Alınacak Personel Sayısı
İstanbul – Kocaeli * Ankara Malatya Gaziantep Konya Adana Toplam
1 İnşaat Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
7 2 1 1 1 1 13
2 Kimya Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
5 - - - - - 5
3 Elektronik Mühendisliği, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği, Telekomünikasyon Mühendisliği, Haberleşme Mühendisliği veya Elektrik Mühendisliği lisans programlarının birinden mezun olmak
TSE Uzman Yardımcısı
7 - - - - - 7
4 Gıda Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
7 - - - - - 7
5 Biyoloji lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
3 - - - - - 3
6 Makine Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
2 - - - - - 2
7 Kimya Bölümü lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
5 - - - - - 5
8* Ağaç İşleri Endüstrisi, Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği, Ağaç İşleri Endüstrisi Mühendisliği, Orman Endüstrisi Mühendisliği lisans programlarından birinden mezun olmak.

TSE Uzman Yardımcısı
- 1 - - - - 1
I. SINAVA KATILMA ġARTLARI:
Sınava katılabilmek için;
1) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan genel şartları taşımak.
2) Tabloda belirtilen lisans programlarından mezun olmak (Giriş Sınavına başvuran adaylardan; yukarıda belirtilen lisans programı dışında müracaat eden adayların müracaatları geçerli sayılmayacaktır.).
3) Sınavın yapıldığı yılın Ocak ayının ilk günü itibarıyla 35 yaşını doldurmamış olmak (01/01/1978 ve sonraki tarihlerde doğmuş olmak).
4) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından 09-10 Temmuz 2011 veya 07-08 Temmuz 2012 tarihlerinde yapılan Kamu Personel Seçme Sınavlarında (KPSS),
- Tablonun 1 ila 11. sırasında sayılan lisans programları için KPSSP-6,
- Tablonun 12. sırasında sayılan lisans programı için KPSSP-3,
- Siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri mezunları için KPSSP-65,
puan türünden en az 70 puan almış olmak.
5) Türkiye’nin her yerinde devamlı olarak görev yapmasına sağlık açısından engeli bulunmamak.
6) Yükseköğretim Kurulunca tabloda yer alan bölüm mezunları ile eşdeğer haklara sahip olduğuna karar verilen yurt içindeki yüksek öğretim kurumları ile denklik belgesi verilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlar da diğer koşulları taşımaları ve başvuru esnasında gerekli belgeleri ibraz etmeleri kaydıyla müracaat edebileceklerdir.
7) Adaylar, tercih ettikleri illerde çalışmayı kabul ve taahhüt etmiş sayılır.
8) Başvuruların geçerli olabilmesi için başvuru süresinin son günü itibarıyla sınava girilen öğrenim düzeyinden mezun olunması zorunludur. Başvuru süresinin son günü itibarıyla mezun durumda bulunmayan adaylar sınava alınmayacaktır.
II – BAġVURU ġEKLĠ VE YERĠ
1) Giriş sınavına katılmak isteyen adaylar, 18 Mart 2013 – 5 Nisan 2013 tarihleri arasında Enstitünün resmi internet sitesinden (www.tse.org.tr) temin edecekleri sınav başvuru formu ile mezuniyet belgesini, belirtilen tarihler arasında elektronik ortamda gönderecek veya Necatibey Cad. No:112 06100 Bakanlıklar/ANKARA adresindeki TSE İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına elden teslim ederek başvurularını yapacaklardır.
2) Adayın; aile bilgileri ile meslek ve işleri, ilk, orta ve yüksek öğrenimini yaptığı okullar, yüksek öğrenimden sonra ne gibi işler yaptığı anlatan kompozisyon şeklinde yazılmış özgeçmişi başvuru formuna eklenecektir.
3) Adayların mezun oldukları lisans programları ve tespit edilen KPSS puan türlerine göre, en yüksek puanı alan adaydan başlamak üzere yapılacak sıralamaya göre, atama yapılacak TSE Uzman Yardımcısı kadro sayısının dört katı kadar aday sözlü sınava girme hakkı kazanır. Ancak lisans mezuniyeti ve puan türü için yapılan sıralama sonucunda son sıradaki adayla aynı puanı almış olan adaylar da sınava katılmaya hak kazanır.
4) Sözlü sınava girme hakkı kazanan adaylar 19/04/2013 tarihinde Enstitünün resmi internet sitesinde ilan edilir. İlanda ayrıca sözlü sınav tarihleri de belirtilir. Sözlü sınava girme hakkını kazanan adaylar, mülakat sınav günü öğrenim belgesinin veya çıkış belgesinin aslını, eğitimini yurt dışında tamamlamış olanlar için diploma denkliğinin yetkili makamlarca kabul edildiğini gösterir belgenin aslını ibraz etmek zorundadırlar.
5) Sözlü sınava girme hakkını kazanan adaylara İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca sınav giriş belgesi düzenlenir. Sınav giriş belgeleri adayların elektronik posta adreslerine gönderilir veya kendilerine elden teslim edilir. Adaylar sınav giriş belgelerini aynı zamanda Enstitünün resmi internet sitesinden de (www.tse.org.tr) temin edebilirler. 6) Adaylar, tabloda yer alan öğrenim durumlarına uygun illerden sadece biri için baĢvuruda bulunabilecektir. Aynı aday tarafından birden fazla il için baĢvuru yapılması halinde baĢvuru geçersiz sayılacaktır.
III – SÖZLÜ SINAV ġEKLĠ VE KONULARI
Sözlü giriş sınavı, adayların; mezun olduğu bölüm ile ilgili konulardaki bilgilerinin, kavrayışlarının, kendilerini ifade etme yeteneğinin, liyakatinin, temsil kabiliyetinin, muhakeme gücünün, davranış ve tepkilerinin TSE Uzman Yardımcılığına uygunluğunun, özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının, genel yetenek ve genel kültürünün, bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığının değerlendirildiği bir sınav olacaktır.
IV – SINAV YERĠ
Sözlü sınavın yapılacağı yer 19/04/2013 tarihinde http://www.tse.org.tr adresinde yukarıda yer alan diğer bilgilerle birlikte ilan edilecektir.Adaylar kendileri için oluşturulan sınav giriş belgelerinde ilan edilen yer ve zamanda sözlü sınav giriş kartı, diploma veya çıkış belgesi ile nüfus cüzdanı, pasaport ve sürücü belgesinden biri ile hazır bulunacaklardır.
V – SINAV SONUÇLARININ DEĞERLENDĠRĠLMESĠ VE ĠLANI
Sözlü giriş sınavında başarılı sayılabilmek için komisyon başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır. Sözlü sınav notu aynı zamanda nihai başarı puanıdır. Sözlü giriş sınavı notlarının eşitliği halinde belirlenen KPSS puanı yüksek olan aday tercih edilir.
Sınavda başarılı olanların sayısı ilan edilen kadro sayısından fazla ise, en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralama yapılarak belirtilen kadro sayısı kadar aday, giriş sınavını başarmış kabul edilecektir. Sınav Komisyonu belirtilen kadro sayısının yarısını aşmamak üzere puan sırasına göre yedek aday belirler. Giriş sınavında yetmiş ve üzerinde puan almış olmak, bu sıralamaya giremeyen adaylar için müktesep hak teşkil etmez. Sınavda başarılı olanların sayısı ilan edilen kadro sayısından daha az ise sadece başarılı olanlar sınavı kazanmış kabul edilir.
Nihai başarı listesi http://www.tse.org.tr adresinde sözlü sınavın bitimini takip eden 10 gün içinde ilan edilecek olup, ayrıca sözlü sınavı kazanan (asil ve yedek) adayların adreslerine posta yoluyla tebligat yapılacaktır. Kazanan adayların kendilerine bildirilen tarihe kadar müracaat etmeleri halinde atamaları yapılır. Müracaat etmeyen asıl adayların yerine, yedek aday listesinden en yüksek puan alandan başlamak üzere atama yapılır.
Belgelerde, başvuru ve işlemler sırasında gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz, atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve haklarında, Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere, Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.

Başvuru işlemleri için tıklayınız.
Read more

TSE Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı Başvuru Formu Doldur


 DÜZELTME İLANI
A – 04/03/2013 tarihli ve 28577 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “TSE Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı Duyurusu”na ait metindeki Tablonun;
- “Görev Yeri – Alınacak Personel Sayısı” sütununda yer alan “Kocaeli – Gebze” “İstanbul – Tuzla” ibarelerinin “İstanbul – Kocaeli” şeklinde değiştirilmesine,
- “Öğrenim Durumu” sütununun 8 inci sırasında yer alan “Orman Mühendisliği,” ibaresine, Duyuru metninde sehven yer verildiğinden metinden çıkartılmasına,
B – 05/03/2013 tarihli ve 28578 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “30 Adet Kadrolu Personel Alınacaktır.” Başlıklı Enstitümüz duyurusuna ait metindeki Tablonun “Görev Yeri -Alınacak Personel Sayısı” sütununda yer alan “Kocaeli – Gebze” “İstanbul – Tuzla” ibarelerinin “İstanbul – Kocaeli” şeklinde değiştirilmesine,
Karar verilmiştir.
İlgililere duyurulur.
TSE UZMAN YARDIMCILIĞI GİRİŞ SINAVI DUYURUSU
Enstitümüzde istihdam edilmek üzere sınavla aşağıdaki tabloda belirtilen lisans programlarından mezun, toplam 56 adet TSE Uzman Yardımcısı alınacaktır.


Enstitümüzde istihdam edilmek üzere sınavla aşağıdaki tabloda belirtilen lisans programlarından mezun, toplam 56 adet TSE Uzman Yardımcısı alınacaktır.
Sıra No
Öğrenim Durumu Kadro Unvanı Görev Yeri – Alınacak Personel Sayısı
İstanbul – Kocaeli * Ankara Malatya Gaziantep Konya Adana Toplam
1 İnşaat Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
7 2 1 1 1 1 13
2 Kimya Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
5 - - - - - 5
3 Elektronik Mühendisliği, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği, Telekomünikasyon Mühendisliği, Haberleşme Mühendisliği veya Elektrik Mühendisliği lisans programlarının birinden mezun olmak
TSE Uzman Yardımcısı
7 - - - - - 7
4 Gıda Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
7 - - - - - 7
5 Biyoloji lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
3 - - - - - 3
6 Makine Mühendisliği lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
2 - - - - - 2
7 Kimya Bölümü lisans programından mezun olmak.
TSE Uzman Yardımcısı
5 - - - - - 5
8* Ağaç İşleri Endüstrisi, Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği, Ağaç İşleri Endüstrisi Mühendisliği, Orman Endüstrisi Mühendisliği lisans programlarından birinden mezun olmak.

TSE Uzman Yardımcısı
- 1 - - - - 1
I. SINAVA KATILMA ġARTLARI:
Sınava katılabilmek için;
1) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan genel şartları taşımak.
2) Tabloda belirtilen lisans programlarından mezun olmak (Giriş Sınavına başvuran adaylardan; yukarıda belirtilen lisans programı dışında müracaat eden adayların müracaatları geçerli sayılmayacaktır.).
3) Sınavın yapıldığı yılın Ocak ayının ilk günü itibarıyla 35 yaşını doldurmamış olmak (01/01/1978 ve sonraki tarihlerde doğmuş olmak).
4) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından 09-10 Temmuz 2011 veya 07-08 Temmuz 2012 tarihlerinde yapılan Kamu Personel Seçme Sınavlarında (KPSS),
- Tablonun 1 ila 11. sırasında sayılan lisans programları için KPSSP-6,
- Tablonun 12. sırasında sayılan lisans programı için KPSSP-3,
- Siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri mezunları için KPSSP-65,
puan türünden en az 70 puan almış olmak.
5) Türkiye’nin her yerinde devamlı olarak görev yapmasına sağlık açısından engeli bulunmamak.
6) Yükseköğretim Kurulunca tabloda yer alan bölüm mezunları ile eşdeğer haklara sahip olduğuna karar verilen yurt içindeki yüksek öğretim kurumları ile denklik belgesi verilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlar da diğer koşulları taşımaları ve başvuru esnasında gerekli belgeleri ibraz etmeleri kaydıyla müracaat edebileceklerdir.
7) Adaylar, tercih ettikleri illerde çalışmayı kabul ve taahhüt etmiş sayılır.
8) Başvuruların geçerli olabilmesi için başvuru süresinin son günü itibarıyla sınava girilen öğrenim düzeyinden mezun olunması zorunludur. Başvuru süresinin son günü itibarıyla mezun durumda bulunmayan adaylar sınava alınmayacaktır.
II – BAġVURU ġEKLĠ VE YERĠ
1) Giriş sınavına katılmak isteyen adaylar, 18 Mart 2013 – 5 Nisan 2013 tarihleri arasında Enstitünün resmi internet sitesinden (www.tse.org.tr) temin edecekleri sınav başvuru formu ile mezuniyet belgesini, belirtilen tarihler arasında elektronik ortamda gönderecek veya Necatibey Cad. No:112 06100 Bakanlıklar/ANKARA adresindeki TSE İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına elden teslim ederek başvurularını yapacaklardır.
2) Adayın; aile bilgileri ile meslek ve işleri, ilk, orta ve yüksek öğrenimini yaptığı okullar, yüksek öğrenimden sonra ne gibi işler yaptığı anlatan kompozisyon şeklinde yazılmış özgeçmişi başvuru formuna eklenecektir.
3) Adayların mezun oldukları lisans programları ve tespit edilen KPSS puan türlerine göre, en yüksek puanı alan adaydan başlamak üzere yapılacak sıralamaya göre, atama yapılacak TSE Uzman Yardımcısı kadro sayısının dört katı kadar aday sözlü sınava girme hakkı kazanır. Ancak lisans mezuniyeti ve puan türü için yapılan sıralama sonucunda son sıradaki adayla aynı puanı almış olan adaylar da sınava katılmaya hak kazanır.
4) Sözlü sınava girme hakkı kazanan adaylar 19/04/2013 tarihinde Enstitünün resmi internet sitesinde ilan edilir. İlanda ayrıca sözlü sınav tarihleri de belirtilir. Sözlü sınava girme hakkını kazanan adaylar, mülakat sınav günü öğrenim belgesinin veya çıkış belgesinin aslını, eğitimini yurt dışında tamamlamış olanlar için diploma denkliğinin yetkili makamlarca kabul edildiğini gösterir belgenin aslını ibraz etmek zorundadırlar.
5) Sözlü sınava girme hakkını kazanan adaylara İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca sınav giriş belgesi düzenlenir. Sınav giriş belgeleri adayların elektronik posta adreslerine gönderilir veya kendilerine elden teslim edilir. Adaylar sınav giriş belgelerini aynı zamanda Enstitünün resmi internet sitesinden de (www.tse.org.tr) temin edebilirler. 6) Adaylar, tabloda yer alan öğrenim durumlarına uygun illerden sadece biri için baĢvuruda bulunabilecektir. Aynı aday tarafından birden fazla il için baĢvuru yapılması halinde baĢvuru geçersiz sayılacaktır.
III – SÖZLÜ SINAV ġEKLĠ VE KONULARI
Sözlü giriş sınavı, adayların; mezun olduğu bölüm ile ilgili konulardaki bilgilerinin, kavrayışlarının, kendilerini ifade etme yeteneğinin, liyakatinin, temsil kabiliyetinin, muhakeme gücünün, davranış ve tepkilerinin TSE Uzman Yardımcılığına uygunluğunun, özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının, genel yetenek ve genel kültürünün, bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığının değerlendirildiği bir sınav olacaktır.
IV – SINAV YERĠ
Sözlü sınavın yapılacağı yer 19/04/2013 tarihinde http://www.tse.org.tr adresinde yukarıda yer alan diğer bilgilerle birlikte ilan edilecektir.Adaylar kendileri için oluşturulan sınav giriş belgelerinde ilan edilen yer ve zamanda sözlü sınav giriş kartı, diploma veya çıkış belgesi ile nüfus cüzdanı, pasaport ve sürücü belgesinden biri ile hazır bulunacaklardır.
V – SINAV SONUÇLARININ DEĞERLENDĠRĠLMESĠ VE ĠLANI
Sözlü giriş sınavında başarılı sayılabilmek için komisyon başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır. Sözlü sınav notu aynı zamanda nihai başarı puanıdır. Sözlü giriş sınavı notlarının eşitliği halinde belirlenen KPSS puanı yüksek olan aday tercih edilir.
Sınavda başarılı olanların sayısı ilan edilen kadro sayısından fazla ise, en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralama yapılarak belirtilen kadro sayısı kadar aday, giriş sınavını başarmış kabul edilecektir. Sınav Komisyonu belirtilen kadro sayısının yarısını aşmamak üzere puan sırasına göre yedek aday belirler. Giriş sınavında yetmiş ve üzerinde puan almış olmak, bu sıralamaya giremeyen adaylar için müktesep hak teşkil etmez. Sınavda başarılı olanların sayısı ilan edilen kadro sayısından daha az ise sadece başarılı olanlar sınavı kazanmış kabul edilir.
Nihai başarı listesi http://www.tse.org.tr adresinde sözlü sınavın bitimini takip eden 10 gün içinde ilan edilecek olup, ayrıca sözlü sınavı kazanan (asil ve yedek) adayların adreslerine posta yoluyla tebligat yapılacaktır. Kazanan adayların kendilerine bildirilen tarihe kadar müracaat etmeleri halinde atamaları yapılır. Müracaat etmeyen asıl adayların yerine, yedek aday listesinden en yüksek puan alandan başlamak üzere atama yapılır.
Belgelerde, başvuru ve işlemler sırasında gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz, atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve haklarında, Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere, Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.

Başvuru işlemleri için tıklayınız.
Read more

Adanalı Gökmen Akdoğan Turk Cristiano Ronaldo Video İzle

Adana'da Seyhan Spor'da futbol oynayan Gökmen Akdoğan, Real Madrid'in Portekizli yıldız Cristiano Ronaldo'ya benzediği için büyük ilgi görüyor.

Resmi facebook sayfası; https://www.facebook.com/gokmen.akdogan/info

Meslek olarak yazın kuş adasında mekanlarda çalışıyor, Cristiano Ronaldo benzediğinden dolayı giriş kapısında durup müşteri çekiyor, özellikle İngiliz turistler Gökmene bayılıyor ve hatıra fotoğrafları çektiriyor






Read more

Aziz Ceylan Kimdir?

Aziz Ceylan Kimdir?

Doğum tarihi:10.01.1996
Doğduğu il:Kütahya  
Yaş:17
Boyut:1,81
Uyruk:  Türkiye
Pozisyon:Forvet - Santrafor
Piyasa değeri:-


1996 doğumlu olan başarılı oyuncu, 2008'de Tavşanlı'dan transfer edildi. Fenerbahçe U-15 Takımı Nike Premier Cup'ta şampiyonluk yaşarken 7 golle gol kralı olmuştu. 
 
15 yaş altı takımda forma giydiği dönemde kendinden büyük yaş gruplarında futbolunu geliştiren genç yeteneğin, şans verilirse A Takım'da dahi başarılı olabileceği ifade edildi. Erken yaşta konuşulmaya başlanan geleceğin müthiş forvetinin, Chelsea'nin İspanyol yıldızı Fernando Torres'i örnek aldığı kaydedildi.
Read more

Mehmet Cem Yenişehirlioğlu Kimdir? Ellerinden Su Akan Adam


Mehmet Cem Yenişehirlioğlu Ellerinden Su Akıttı

Ülke TV'de yayınlanan Sıradışı isimli programda ilginç anlar yaşandı. Mühendis olan Mehmet Cem Yenişehirlioğlu ayakkabılarını çıkartıyor ve ellerinden su akmaya başlıyor. Programda olanlar ve ekranları başında izleyenler bu olanlara anlam veremedi. Mehmet Cem Yenişehirlioğlu beyin gücünü kullandığını belirtti.

Tek Bir Saç Teliniz Daha Dökülmesin... Bakın Ne ile 
 
Doktor Suat Arusan'ın da katıldığı "Hapı Yuttuk Mu" başlıklı programda sağlık konuları masaya yatırıldı.
 
Turgay Güler'in moderatörlüğünde yayınlanan programda Uzman Doktor Suat Arusan'ın yanı sıra ellerinden şakır şakır su akıtan biri vardı..
 
ELLERİNDEN SU AKIYOR
Jeoloji Mühendisi Mehmet Cem Yenişehirlioğlu, kendi deyimiyle "beyin gücünü" kullanarak istediği zaman ellerinden su akıtabiliyor.
 
KONUKLARIN AKLINI BAŞINDAN ALDI
Gecenin en ilginç konuğu olarak programa katılan Yenişehirlioğlu, çoraplarını da çıkarmak suretiyle dilediği zaman ellerinden su akıtabiliyor. Yenişehirlioğlu bunu canlı yayında bir kez daha yaparak hem stüdyodaki konukların hem de ekran başındaki izleyicilerin aklını başından aldı.
 
 
Moderatör Turgay Güler, konuğun ellerinden su aktığını görünce neye uğradığını şaşırırken, Yenişehirlioğlu'nun bu yeteneğini "beyin gücüyle" ortaya çıkardığını duyunca da şaşkınlığı bir kat daha arttı.
 


Kaynak; http://www.spothaber.com
Read more

Diyanet İşleri Başkanlığı Mesleki Bilgiler Seviye Tespit ve Yeterlilik Sınavı Soruları ve Cevapları

2013 Vergi Müfettiş Yardımcısı Personel Alımı, Başvuru Formu Doldur

T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI
VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCILIĞI GİRİŞ SINAVI DUYURUSU

I- SINAVA İLİŞKİN BİLGİLER:
- Sınavı Açan Birim : Maliye Bakanlığı Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı
- Atama Yapılacak Kadro Unvanı ve Sayısı : Vergi Müfettiş Yardımcısı, 400 adet.
- KPSS Puan Türleri ve Taban Puan : KPSSP40, KPSSP54 ve KPSSP57 puan türlerinin herhangi birinden 80 ve üzeri puan alanlar.
- KPSS Puanının Geçerlilik Yılı : 9-10 Temmuz 2011 ve 7- 8 Temmuz 2012 tarihli Kamu Personel Seçme Sınavları
– Yazılı ve Sözlü Sınav Esası : Giriş Sınavı önce klasik usulde yazılı, sonra da sözlü olarak yapılır. Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava giremezler.

II- SINAV TARİHİ VE YERİ:
- Giriş Sınavının yazılı bölümü 11 – 12 Mayıs 2013 (Cumartesi ve Pazar günleri) tarihlerinde Ankara ve İstanbul’da sabah ve öğleden sonra olmak üzere dört oturum halinde yapılacaktır.
- Giriş Sınavının yazılı bölümüne katılmaya hak kazanan adaylar ile yazılı sınavın yapılacağı adres ve sınav saatleri; e-Devlet portalı (www.turkiye.gov.tr), Maliye Bakanlığı (www.maliye.gov.tr) ve Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı (www.vdk.gov.tr) internet sayfalarında yazılı sınavdan en az 10 gün önce ilan edilecektir. Adaylar için ayrıca sınava giriş belgesi düzenlenmeyecektir.
- Yazılı sınavda başarılı olan adaylar Ankara’da sözlü sınava tabi tutulacak olup, sözlü sınav tarihi, yeri ve saati (www.maliye.gov.tr) ve (www.vdk.gov.tr) internet sayfalarında ayrıca ilan edilecektir.

III- SINAVA BAŞVURU ŞARTLARI:
- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde yazılı nitelikleri haiz olmak.
- Yazılı sınavın yapıldığı tarihte 35 yaşını doldurmamış olmak.
-En az dört yıllık lisans eğitimi veren Siyasal Bilgiler, Hukuk, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinden veya Endüstri Mühendisliği ile İşletme Mühendisliği Bölümlerinden ya da bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt içi ve yurt dışındaki öğretim kurumlarından birini bitirmiş olmak.

-Daha önce Vergi Müfettiş Yardımcılığı Sınavına katılmamış veya en fazla bir kez katılmış olmak.
- Başvuruyu, Vergi Denetim Kurulu Başkanlığınca yayımlanan Giriş Sınavı Duyurusunda belirtilen şartlara uygun olarak süresi içerisinde yapmış olmak.

9 -10 Temmuz 2011 ve 7 -8 Temmuz 2012 tarihli Kamu Personel Seçme Sınavlarının KPSSP40, KPSSP54 ve KPSSP57 puan türlerinin herhangi birinden 80 ve üzeri puan almak kaydıyla, başvuruda bulunanlardan en yüksek puan sıralamasına göre ilk 2000 aday arasında bulunmak. Eşit puan almış olmaları nedeniyle son sıradaki aday sayısının birden fazla olması halinde, bu adayların tümü sınava çağrılacaktır.
- Sağlık durumunun Türkiye’nin her yerinde görev ve yolculuk yapmaya elverişli olduğuna dair yazılı beyanda bulunmak.
- Yapılacak soruşturma sonucunda Vergi Müfettişliği mesleğinin gerektirdiği nitelikleri haiz bulunduğu anlaşılmış olmak.

IV- SINAV BAŞVURUSU:
- Başvurular 1 Nisan 2013 Pazartesi günü başlayıp 19 Nisan 2013 Cuma günü saat 17:30’da sona erecektir.
- Adaylar Giriş Sınavına Vergi Denetim Kurulu Başkanlığının internet sayfasındaki Başvuru Formunu doldurmak suretiyle başvuracaklardır. Başvuru Formunun doldurulmasına ilişkin açıklamalar internet sayfasında yer almaktadır.
- Adayların doldurmuş oldukları Başvuru Formunun bilgisayar çıktısını imzalayarak kendi el yazılarıyla hazırladıkları özgeçmişleriyle birlikte en geç yazılı sınav saatinden önce sınava girecekleri salonun görevlisine teslim etmeleri gerekmektedir. Aksi takdirde başvuruları geçersiz sayılarak sınava alınmayacaklardır.
- 19 Nisan 2013 Cuma günü mesai saati sonuna kadar (Saat:17:30) Vergi Denetim Kurulu Başkanlığına ulaşmayan başvurular dikkate alınmayacağından; elektronik ortamda meydana gelebilecek aksaklıklardan dolayı adayların başvurularını son güne bırakmamaları gerekmektedir.

V- SINAV ŞEKLİ VE SINAV KONULARI:
- Vergi Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı yazılı ve sözlü olarak yapılır. Sınavda, adayların mali, hukuki, iktisadi olayları değerlendirmelerini, tartışmalarını, yorumlamalarını ve sorunlara çözüm yolları önermelerini sağlayacak sorulara da yer verilebilir. Sınav konuları aşağıdaki gibidir:
- MALİYE: Maliye teorisi ve maliye politikası, Vergi teorisi ve Türk vergi sistemi, Kamu maliyesi
- İKTİSAT: Mikro ve makro iktisat, İktisadi düşünceler tarihi, Para teorisi ve politikası, Türkiye ekonomisi, Uluslararası iktisat ve iktisadi kuruluşlar
- HUKUK: Anayasa hukuku, İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı, Ceza hukuku ve ceza muhakemeleri usulünün genel esasları, Medeni hukuk (Aile hukuku ve miras hukuku hariç), Borçlar hukuku, Ticaret hukuku (Deniz ticareti ve sigorta hukuku hariç)
- MUHASEBE: Genel muhasebe, Şirketler muhasebesi, Maliyet muhasebesi, Mali tablolar analizi

VI- DEĞERLENDİRME:
- Giriş Sınavı notları, yazılı ve sözlü sınav notlarından meydana gelir. Tam not, her bir yazılı sınav grubu ile sözlü sınav için ayrı ayrı olmak üzere 100′dür.
- Giriş Sınavında başarılı olmak için:
a) Yazılı sınav gruplarının her birinden alınan notların 50′den, notlar ortalamasının da 65′den aşağı olmaması gerekir.
b) Yazılı sınav sonucunda başarılı olan adaylardan, en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere, atama yapılacak kadro sayısının iki katına kadar aday sözlü sınava çağrılır. Son sıradaki adayla eşit puan alan adaylar da sözlü sınava çağrılır. Yazılı sınavdan 65 ve üzerinde puan almış olmak, sözlü sınava çağrılmayan adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
c) Sözlü sınavda başarılı olmak için sözlü sınav puanının 65′den az olmaması gerekir.
- Giriş Sınavı puanı, sözlü sınavda başarılı olan adayların sözlü sınav puanı ile yazılı sınav puanının aritmetik ortalaması alınarak hesaplanır.
- Adayların başarı derecesi tespit edilirken, Giriş Sınavı puanının eşit olması halinde, yazılı sınav puanı yüksek olan adaya; yazılı sınav puanının da eşit olması halinde KPSS puanı yüksek olan adaya öncelik tanınır.
- Giriş sınavından 65 ve üzerinde puan almış olmak, atama yapılacak kadro sayısının dışında kalan adaylar için müktesep hak teşkil etmez.

VII- SINAV SONUÇLARININ DUYURULMASI VE İTİRAZ:
- Giriş Sınavında başarılı olan adaylar ile başarı sırasına göre en başarılı %20’nin ad ve soyadları ile aday numaralarının yer aldığı listeler, uygun yerlere asılmak ve Vergi Denetim Kurulu Başkanlığının (www.vdk.gov.tr) internet sitesinde yayımlanmak suretiyle ilan edilecektir. Sınavda başarılı olan adaylara sonuç, yazılı olarak bildirilecektir.
- En başarılı %20’nin tespitinde ondalık kısım üste tamamlanır.
- Sınav sonuçlarına, duyuruların yapıldığı günü takip eden tarihten itibaren 7 gün içerisinde, gerekçeleri belirtilmek kaydıyla ve yazılı olarak, itiraz edilebilir. İtirazlar Vergi Denetim Kurulu Başkanlığına yapılır. Sınav Kurulu tarafından incelenir ve on iş günü içerisinde karara bağlanıp, sonuç ilgiliye yazılı olarak bildirilir.

VIII- DİĞER HUSUSLAR:
- Adaylar, sınavda kimlik tespitinde kullanılmak üzere nüfus cüzdanı veya T.C. kimlik numarası olan fotoğraflı ve onaylı özel bir kimlik belgesini yanlarında bulunduracaktır.
- Sözlü sınav öncesi adaylardan, bir örneği onaylanarak alınmak üzere diploma veya mezuniyet belgesinin aslı ve gerekmesi halinde denklik belgesi ile başvuru formunda yer alan beyanların doğrulanmasına ilişkin belgeler istenir.
- Vergi Müfettişliği Mesleği ve Giriş Sınavı ile başvurularla ilgili ayrıntılı bilgiler (www.vdk.gov.tr) adresinden temin edilebilir.
-Adaylar, sınav notlarını (www.vdk.gov.tr) adresinden öğrenebileceklerdir.
- Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
- Başvuru Formunda gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler, Giriş Sınavında başarılı olsalar bile, sınavları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi bu atamalar iptal edilir ve bunlar hiçbir hak talep edemezler.

İlan olunur.
Adres Çukurambar Mahallesi Dumlupınar Bulvarı No: 33 Çankaya/ANKARA
EĞİTİM VE SINAV HİZMETLERİ Telefon :0312 2535224 Faks 0312 2535226 
Read more

İşsizlik Maaşı Nedir? İşsizlik Maaşı Nasıl Alınır?



Kimler işsizlik maaşı alabilir?


Kimler İşsizlik Maaşı Alabilir?
İşsizlik Maaşının Şartları Nelerdir?



Kimler İşşizlik Maaşı alabilir? Bu sorunun yanıtını burada bulabilirsiniz.


İşsizlik maaşı alabilmek için şartlar;

- Son 4 ay kesintisiz çalışması
- Son 3 yıl içinde en az 600 gün prim ödenmesi
- Kendi istek ve kusuru dışında işsiz kalınması


Hizmet akdinin sona ermesinden önceki son 120 gün prim ödeyerek sürekli çalışmış olanlardan, son üç yıl içinde;

a) 600 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 180 gün,

b) 900 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 240 gün

c) 1080 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 300 gün,

süreyle işsizlik ödeneği verilir.
Read more

2013 AÖF Türkiye Ekonomisi 3. Ünite Ders Notları


Türkiye Ekonomisi 1. Ünite Ders Notları
http://nettebuldum.blogspot.com/2013/03/2013-aof-turkiye-ekonomisi-1-unite.html
Türkiye Ekonomisi 2. Ünite Ders Notları
http://nettebuldum.blogspot.com/2013/03/2013-aof-turkiye-ekonomisi-2-unite-ders.html
Türkiye Ekonomisi 4. Ünite Ders Notları
http://nettebuldum.blogspot.com/2013/03/aof-2013-turkiye-ekonomisi-4-unite-ders.html



ÜNİTE 3
KAMU EKONOMİSİNDE GELIŞMELER
KAMU EKONOMİSİ VE TÜRKİYE'DEKİ GELİŞİMİ:
Kamu ekonomisi: Devletin harcamaları, gelirleri, borçları ile uygulamaların nedenleri, sonuçları ve etkilerini inceler. Kamu ekonomisi, ekonominin bir alt dalıdır ve devletin ekonomi içindeki temsil ettiği pay ile ölçülür.
Tam kamusal mal: Bireylerden herhangi birinin tüketimi nedeniyle, diğerlerinin aynı malı tüketme olanağında herhangi bir azalışın olmadığı, birlikte ve eşit biçimde tüketilen mal ve hizmetlerdir.
Yarı kamusal mal: Tüketimleri sonucun topluma yoğun dışsal faydalar sağlarken, kişilere de ayrıca özel fayda sağlayan mal ve hizmetlerdir.
Kamu kesimi genellikle tam kamusal ve yarı kamusal mal ve hizmet üretenin yanında özel mal ve hizmette üretmektedir. Dar anlamda kamu kesimi: Kamu kesiminin büyüklüğünü dar anlamda kamu bütçesi içerisinde görebiliriz.
Geniş anlamda kamu kesimi: Yerel yönetimleri, kamu iktisadi kuruluşlarını, fonları, sosyal güvenlik kuruluşları ve döner sermayeli kuruluşları da kapsamaktadır.
2009 yılında Türkiye'de kamu gelirlerinin GSYH'ye oranı %21,83'dür. Bu dönemdeki dünya ortalaması %24,43-25,55 ara­sında yer almaktadır. Daha az kamu geliri toplayan ülkelerde devletin sunduğu hizmetlerde daha düşük düzeyde kalmaktadır. AB üyesi İngiltere ve Yunanistan'da bu oranlar %38 civarındadır. ABD ve Hindistan'da ise %20'lerin altında kalmaktadır.
2009 yılında Türkiye'de kamu harcamalarının GSYH oranı %27,27'dir. Kamu harcamalarının oranının çok yüksek olması ekonomik sorunlara yol açarken çok düşük olması durumunda da toplumun ihtiyaç duyduğu mal ve hizmetler yeterince karşılana­mayacaktır. Bu noktada kamu harcamaları açısından optimum oranın sağlanması önemlidir. AB ülkesi Yunanistan ve İngiltere'de kamu harcamalarının GSYH oranları oldukça yüksektir. (%50)
Kamu açığı: Toplam kamu harcamalarının toplam kamu gelirlerini aşan kısmıdır. Kamu harcamaları ile kamu gelirleri ara 
sında oluşan fark kamu harcamalarından daha yüksek olması şeklinde geliştiğinde kamu açığı oluşacaktır ve bu açık borçlanma
yoluyla karşılanmaktadır. Türkiye kamu ekonomisindeki borçlanma açısından istikrarlı bir çizgiye sahiptir.
Kamu kesiminin büyüklüğünü gösteren ölçütler:
- Kamu harcamalan/GSYH
Kamu gelirleri/GSYH
Vergi gelirleri/GSYH
Devlet bütçesi/GSYH
TÜRKİYE'DE KAMU HARCAMALARI:
Türkiye'de kamu harcamalarının kuruluştan günümüze kadar olan süreçte genel eğilimi: ARTIŞ (dönemsel dalgalanmalar
var)
1930: devletçi politikalar, harcamalar artışta.
1939-1945: kamu harcamaları, düşüş
1950: dalgalanma yok.
1970: açık bütçeler var
1990: kamu harcama ve gelirleri arasında fark fazla
2001 kriz: kamu harcama-kamu gelir farkı maksimum
2001 Güçlü Ekonomiye Geçiş: kamu harcama-kamu gelir farkı azalıyor.
Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması ve Türkiye'deki Durum:
Kamu harcamaları sınıflandırma yöntemleri;
idari (kurumsal)
İşlevsel (fonksiyonel)
- Ekonomi
Türkiye'de 1950'lere kadar sadece idari sınıflandırma yapılmıştır. Bu tarihten sonra ekonomik sınıflandırma mevcuttur.
idari sınıflandırmada 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre genel bütçe, özel bütçe ve düzenleyici de­netleyici kurum bütçelerinden oluşan bir sınıflandırma mevcuttur.
İdari sınıflandırma: Harcamayı yapan yönetim birimlerini esas alan kamu harcamaları sınıflandırmasıdır. Idari (kurumsal) sınıflama ekonomik analizlere uygun bir sınıflama değildir.
Fonksiyonel (işlevsel) sınıflandırma: Harcamaların savunma, sağlık, eğitim gibi hizmetler, o hizmetleri hangi kuruluşların yaptığı dikkate alnmaksızın harcamaların hangi amacı gerçekleştirdiğine bakılan kamu harcaması sınıflandırmasıdır. Kaynakların kullanımını belirlemek açısından daha belirleyicidir. Harcamalarla ulaşılmak istenen hedefler birleştirilmektedir.
Ekonomik sınıflandırma: Devlet hizmetlerinin ekonomik faaliyet düzeyleri üzerindeki etkilerini ölçmeye yardımcı olan kamu harcama sınıflandırmasıdır. Ekonomik sınıflandırma ile ilgili olarak Türkiye'de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile bütçede kamu harcamalarının sınıflandırılması yeniden yapılandırılmıştır.
***Fonksiyonel sınıflandırmaya göre bütçeden en yüksek payı genel kamu hizmetleri almaktadır. Ayrıca eğitim ve sağlık hizmetlerinin bütçeden aldığı paylar artış göstermektedir. Savunma hizmetlerinin bütçeden aldığı pay ise azalış göstermektedir.
Cari harcamalar: Kısa dönemde doğrudan üretimi artırıcı etkisi olmayan ve faydası bir dönemle sınırlı olan harcamalardır. ***Yeni ekonomik sınıflandırmaya göre bütçede en yüksek pay sırasıyla; cari transferler,faiz giderleri ve personel harca­malarına aittir.
TÜRKIYE'DE KAMU GELİRLERİ:
***Kamu bütçesinde harcamaların finansmanında kullanılan kamu gelirlerinin en önemlisi vergi gelirleridir. Bunun dışındaki gelirler vergi dışı normal gelirler, özel gelirler ve fon gelirleri, diğer gelirler ve katma bütçe gelirleri olarak sınıflandırılmaktadır. Bu dar anlamda kamu gelirlerini oluşturur. Geniş anlamda kamu gelirleri ise, Devlet, il özel idareleri, belediyeler ve sosyal güvenlik kuruluşlarının gelirlerinde oluşan gelirlerdir.
Kamu gelirleri vergi gelirleri ve vergi dışı gelirler olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
Vergi dışı gelirler:
- Teşebbüs ve mülkiyet gelirleri
- Faiz, pay
- Ceza gelirleri
Sermaye gelirleri



Gelir vergisinin kamu gelirleri payı 1975 yılında %40'ın üzerinde iken, 2010 yılında %22,1 değerini almıştır. Gelir vergileri dolaysız vergilerin en önemli bölümünü oluştur.
Türk vergi sisteminde dolaysız vergilerin payı DÜŞMEKTEDIR. Türk vergi sisteminde dolaylı vergilerin payı ARTMAKTADIR.
Devletin dolaylı vergilere yönelmesinin en önemli sebepleri bu vergilere karşı tepkinin düşük olması, vergi maliyetinin düşük olmasından kaynaklanmaktadır.
Fon: Belirli bir amacın veya birbirine yakın amaçlar grubunun gerçekleştirilmesi için belirli kaynakların toplandığı ve harcan­dığı, bütçe içi veya bütünüyle bütçe dışı karrıusal nitelikli özel hesaptır. Fonlar 1990'lı yıllarda hızlı yükseliş göstermiştir. Fonların bütçenin birliği, şeffaflığı ve genelliği ilkelerine verdiği önemli zararlar nedeniyle 2000'li yıllardan itibaren fonların sayısı hızla azaltılmıştı r.
***Gelir vergisi, kurumlar vergisi, katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi vergi sisteminin dört temel ayağını oluşturmak­tadır.
Gelir vergisi; artan oranlı tarifeye tabidir. Gelir adaleti sağlamada etkin ve gelire karşı esnektir.
Harcama üzerinden alınan vergiler sabit oranlı tarifeye tabidir. Esnekliği düşük vergilerdir. Ekonomik etkinlik açısından avan­tajlıdır. Tasarrufları egatif etkilemezler. Sermaye birikimine olumlu katkıda bulunurlar.
Türkiye'de dolaylı vergilerin dolaysız vergiler aleyhine gelişmesi ekonomik etkinliğin, gelir dağılımından daha önce­likli olduğunu gösterir.
Türkiye'de Vergi Yükü:
Vergilerin ödenmesi mükellefler üzerinde ölçülemeyen (subjektif) veya ölçülebilen (objektif) bir yük yaratır. Vergilemede ada­let ve eşitlik kavramı temel vergi prensiplerindendir.
Bireysel vergi yükü: Bireyin ödediği vergilerin gelirine oranıdır
Net vergi yükü: Ödenen tüm vergiler-Kamu hizmetlerinden sağlanan yarar/Gelir şeklinde tespit edilen vergi yüküdür. Toplam vergi yükü: Ödenen vergilerin toplum gelirine oranıdır.
Ödenen vergi ile gelir arasındaki oranı ifade eden vergi yükü, bir ekonomide gelişme, kalkınma, ekonomik denge ve adil gelir dağılımı gibi ekonomi politikası amaçlarına uygun vergi politikalarınnın belirlenmesi açısından önem taşır.
TÜRKİYE'DE İÇ BORÇLANMA VE BORÇ YÖNETİMİ
Kamunun borçlanmasını vergilerden ayıran en önemli özellik, borçlanmanın kişilerin veya tüzel kişilerin oluruyla yapılmasıdır.
Devlet iç borçlanmada bazen gönüllülüğü ortadan kaldırabilmektedir. Zorunlu borçlanmaya örnek 1962 yılında çıkarılan "tasarruf
bonoları"dır.
Türkiye Cumhuriyeti Osmanlı'dan kalan borçlar nedeniyle ilk yıllarında oldukça temkinli davranmıştır.
İlk defa bütçe açıklarını kapatmak için Il. Dünya Savaşı döneminde iç ve dış borç almıştır
1950-60 bütçe açıkları borçlanmanın sebebi
  1. 1960 sonrası dönemde, kalkınma için vergiler yetmeyince iç finansman açığı büyümüştür
1970'e kadar borç yerine TCMB kaynakları kullanılmıştır.
1980 sonrası yüksek iç borçlanma ve sürdürülemeyen borç.
2001 kriz, iç borç stoğu büyük bir artışta
2001 sonrası nominal artmış ancak artış hızında azalma vardır. Büyüme hızlarının yükselmesi sonucu GSYH içindeki
payları azalmıştır.
Borç yönetimi mali istikrarı etkilediği gibi faiz oranları vb.parametreler üzerindeki etkisi nedeniyle para politikalarını da etkiler.
Kamu finansmanında iç borçlanmaya başvurulması; kamuya borç veren zenginleşti, borç vermeyen fakirleşti. Yüksek faiz; özel sektör yatırım yerine kamuya borç veriyor.
Borç yönetiminde temel amaç faiz oranları, döviz kurları ve likidite dalgalanmalarını mnimum düzeyde etkileyecek borç yükü-ne sahip olmak ve bunu sürdürebilmektir. Borç yönetiminin birinci! amacı borç yükünün azaltılmasıdır.
Türkiye'de kamu borçlanmasından sorumlu kurum "Hazine Müsteşarlığı"dır.
2001-2010 döneminde borç yükündeki azalmada faiz harcamalarındaki düşüş birincil etkendir.
Kamu İç Borçlanmasında Vade ve Maliyet:
Türkiye ekonomisinde yaşanan krizlerle birlikte iç borçlanmada vade KISALMIŞTIR. 1994 yılında yaşana ekonomik kriz ne­ticesinde iç borçlanmanın vadesi yıllık ortalama 119 gündür. Bir önceki yılda iç borçlanmanın vadesi yıllık ortalama 257 gündür. Ekonomide yaşanan sıkıntılarla birlikte kredibilite sorunu borçlanmada vadeyi yarı yarıya kısaltmıştır.
Kamu Kesimi Borçlanma Gereği:
Kamunun toplam nakdi harcamaları ile toplam nakdi gelirleri arasındaki farktır. Kamu kesimi borçlanma gereği en kapsamlı açık yöntemi olup, kamu kesimini oluşturan birimlerin tamamını kapsamaktadır.
KKBG bütçe açığı göstergesi olarak kullanılmasının nedenleri: Ülkelerarası karşılaştırmalarda kolaylık sağlaması Bütçe açığının ölçümü ile ilgili sorunlardan kurtulmak
  1. Maliye politikasının sürdürülebilirliğini analiz etmek
  2. Nakit bazında ölçüm yapmak
TÜRKİYE BÜTÇESİNİN GELİŞİMİ
Mali Yapıdaki Değişiklikler: Türkiye'de kamu mali yönetimine ilişkin ilk düzenleme 1927 yılında çıkarılan 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu'dur. Bu kanun 2006 yılına kadar uygulanmıştır.
2006 yılından itibaren bütçeler 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre hazırlanmaktadır. Bu kanun kamu maliyesinin temel ilkeleri bakımından birçok yeniliği de beraberinde getirmiştir.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun getirdiği yenilikler:
Bütçe türleri uluslararası normlarca benimsenen biçimde yeniden tanımlanmış ve sınıflandırılmıştır.
Bütçenin kapsamı genişletilmiştir.
Kamu idarelerinin tüm gelir ve giderlerinin bütçede yer alması sağlanmıştır.
Bütçe dışında gelir elde edilmesi ve gider yapılması önlenmiştir.
Stratejik planlama ve performans esaslı bütçelemeyi esas alan mali yapı kalkınma planları ve bütçeler arasında sıkı bir
bağ kurmuştur.
Çok yıllı bütçe sistemine geçilmiştir.
Harcamalar konusunda esneklikler sağlanmıştır ve harcama öncsi vize ve tesciller kaldırılmıştır.
Mahalli idareler ve sosyal güvenlik kurumlarının bütçe büyüklüklerinin TBMM'nin bilgisine sunulması sağlanmıştır
Vergi muafiyeti, istisna ve indirimleri ile benzeri uygulamalar nedeniyle vazgeçilen kamu gelirlerinin cetveli bütçe kanunla 
rına eklenmeye başlanmıştır
Yeni mali yapı ile bütçe birliği, mali saydamlık ve hesap verilebilirlik, kamu kaynaklarının kullanımında etkinlik, eko 
nomiklik ve verimlilik öne çıkmaktadır.
Mali saydamlık: Kamuda mali saydamlık kamu sektörünün mali görünümü hakkında kamuya açık olma ya da kamu kesimi ile halkın arasında asimetrik bilginin azaltılması anlamına gelir.
Hesap verme sorumluluğu: Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanların, kaynak­ların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasında raporlanmasından, muhasebeleştirilme­sinden, kötüye kullanımının engellenmesinden sorumlu olmalarıdır.
***Yeni kamu mali yönetimi ile girdi odakli geleneksel bütçeleme anlayışından, çıktı-sonuç odaklı bütçeleme anlayışına ge­çilmiştir. Performans esaslı bütçeleme anlayışı, harcamada meydan gelecek her artış ile performans bağlantısını kurmaya çalışır.
Orta vadeli harcama sistemi, öngörülen bütçe yılı ile onu takip eden iki veya daha fazla yılı kapsadığı için geleceğe yönelik sağlıklı projeksiyon yapma imkanını artırmakta ve harcamaları disiplin altına almaktadır. 5018 sayılı Kanun ile orta vadeli yakla­şım anlayışı adı altında üç yıllık bütçe uygulamaları zorunlu hale getirilmiştir.
***5018 sayılı Kanun ile "konsolide bütçe' kavramı yerine, "merkezi yönetim bütçesi" kavramı kullanılmaya başlanmıştır. Düzenleyici denetleyici kurumlar, bütçe dışı parafiskal gelir elde eden sosyal güvenlik kuruluşları ve mahalli idarelerin bütçeleri de genel yönetim bütçesi şemsiyesi altına alınmıştır.
Genel yönetim bütçesi; merkezi yönetim bütçesi, mahalli idareler bütçesi ve sosyal güvenlik bütçesi olmak üzere üç ana başlık altında toplanmıştır.
I sayılı cetvelde; genel bütçeli kuruluşlar. Il sayılı cetvelde; özel bütçeli kuruluşlar
III sayılı cetvelde; düzenleyici denetleyici kurum bütçeleri
Bütçe Büyüklüklerinde Gelişmeler:
Cumhuriyetin kuruluş döneminde denk bütçe ve istikrarlı para ilkesi esas alınmıştır.
Il. Dünya Savaşı'nın çıkması ile savaş ekonomisi uygulanmış ve savunma harcamalarının oranı yükselmiştir. (%50)
1970'lerde en büyük pay savunma harcamalarındadır
2003 yılında savunma harcamaları eğitim harcamalarının altına düşmüştür.
Eğitim ve sağlık harcamalarının payı son yıllarda artmaktadır.
Sosyal harcamaların da artması "sosyal devlet" anlayışının sonucudur.
TÜRKİYE'DE ÖZELLEŞTİRME
Dar anlamda özelleştirme: Kamu mülkiyetindeki ekonomik kuruluşların yönetim ve mülkiyetinin özel sektöre devredilmesidir. Burada KİT'lerin sermayesinin en az %51'inin özel sektöre devri gerekmektedir.
Geniş anlamda özelleştirme: Devletin ekonomik faaliyetlerinin azaltılması amacıyla kamu sektörünün denetimi altındaki kuruluşlarının özel sektöre devredilmesidir.
Özelleştirme koşulu:
  1. Mülkiyet devrinin gerçekleşmesi
  2. yönetim devri
Kamu iktisadi Teşebbüsü (KİT): İktisadi Devlet Teşekkülü (İDT) ve Kamu İktisadi Kuruluşuna (KİK) verilen ortak addır.
İktisadi Devlet Teşekkülü (İDT): Sermayesinin tamamı devlete ait olup ticari esaslara göre mal ve hizmet üreten kamu ikti­sadi teşebbüsleridir
Kamu iktisadi Kuruluşu'nun (KİK): Sermayesinin tamamı devlete ait olup tekel niteliğindeki mal ve hzmetleri kamu yararı gözeterek üretmek ve pazarlamak üzere kurulan ve bu nedenle imtiyazlı sayılan kamu iktisadi teşebbüsüdür.
iştirak: iktisadi devlet teşekküllerinin veya kamu iktisadi kuruluşlarının veya bağlı ortaklıklarının, sermayelerinin en az %15'ine, en çok %50'sine sahip bulundukları anonim şirketlerdir.
Eğer özelleştirme ve deregülasyon kamu tekeli yerine özel sektör tekeli yaratıyorsa, söz konusu ekonomide etkinlikten ve serbest rekabetten bahsedemeyiz.
Regülasyon: Devletin ekonomiye doğrudan müdahale ettiği çeşitli iktisat politikası araçlarını kapsamaktadır. Deregülasyon: Devletin özel sektörün karar alanını daraltan regülasyonları azaltması veya kaldırması, kamu gücünün özel sektöre ve sermayeye devredilmesi yönünde yapmış olduğu yasal düzenlemelerdir.
19501i yıllarda İngiltere'de ve 1960'11 yıllarda Almanya'da ilk özelleştirme uygulamaları belli sektörlere yönelik olmuştur. Gelişmiş ülkede özelleştirme amacı; rekabet düzeyini artırmak ve kamudaki savurganlığı önlemektir.
Diğer ülkelerde özelleştirme amacı; dış borç ödemelerine ve artan kamu açıklarına karşı önlemdir.
Türkiye'de özelleştirme ile ilgili önemli çalışmalar 1980 sonrası başlatılmıştır.
Özelleştirme uygulamasının amaçları:
  1. Devletin ekonomideki ticari faaliyetlerinin en aza indirilmesi Rekabete dayalı piyasa ekonomisinin oluşturulması
  2. Devlet bütçesi üzerindeki KİT finansman yükünün azaltılması
  3. Sermaye piyasasının geliştirilmesi
  4. Atıl tasarrufların ekonomiye kazandırılması
  5. Temel amaç; devletin ekonomide işletmecilik alanından tümüyle çekilmesini sağlamaktır.
Türkiye'de özelleştirme işlemini yürütmekle görevli kuruluş "Özelleştirme idaresi Başkanlığı"dır. Özelleştirme Yüksek Ku­rulu ise Türkiye'de özelleştirmenin genel stratejisini beklemekte, hangi kuruluşların özelleştirme kapsamına alınacağına ve bu kuruluşların hangi süreçler izlenerek ve hangi yöntemle özelleştirileceğine karar vermektedir.
Türkiye'de uygulanan özelleştirme yöntemleri; satış (varlık ve hisse satışı), kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyet gayri ayni haklar tesisi ile gelir ortaklığı ve sair hukuki tasarruftur.
2005 yılı en fazla özelleştirme gelirinin sağlandığı yıldır.
Özelleştirme sürecinin önemli hususları:
Çerçeve iyi çizilmeli
Farklı düşünene kesimlerle iyi.diyalog
Bu kesimleri beklentileri karşılanmalı
Sermayeyi tabana yayacak yöntemler tercih edilmemeli
Konunun tüm toplum kesimlerine iyi anlatılması
Fayda-maliyet analizinin iyi yapılması
- Sürecin hızla ilerlemesi
Çalışanların mağdur edilmemesi
Elde edilen gelirin üretken yatırımlara yöneltilmesi
Özel tekel yaratılmaması
Piyasa ekonomisini geliştirmesi
Rekabet düzeyinin artması
Ekonomik etkinliğin sağlanması
TÜRKİYE'DE MAHALLİ İDARELERİN BÜTÇELERİ
Mahalli idarelerin bütçeleri:
Belediyeler (%90)
İl Özel İdareleri
iller Bankası
Su ve Kanalizasyon İdareleri
1980 sonrası dönemde emlak vergileri ve bazı vergilerin toplanması belediyelere bırakılmış ve belediyelere genel bütçeden daha çok kaynak transfer edilmeye başlanmıştır.
2002 yılında mahalli idarelerin genel bütçe gelirlerinden aldıkları pay: %6,6 2005 yılında mahalli idarelerin genel bütçe gelirlerinden aldıkları pay: 'Y. 8 2010 yılında mahalli idarelerin genel bütçe gelirlerinden aldıkları pay: %8,9
Mahalli idarelerin hizmetlerine olan talep nüfus artışına ve kentleşmeye paralel olarak artmaktadır.
Read more