Sayfa 176
Anlama
Yorumlama
1.
2.Oyun kişilerinin söz ve
davranışlarını anlayıp yorumlayabilmemiz için tiyatro kişileri hakkında
ayrıntılı bilgiler verilir.
3.Olay, sahnede canlandırılarak
izleyiciye aktarılır. Karşılıklı konuşma(diyalog) biçiminde
aktarılır.
4.Halil hapisten
kaçmıştır.
5.Parantez içinde verilen
açıklamalar ve metnin başında verilen paragraf olaylar hakkında bilgi edinmemizi
sağlamaktadır.
6.
7.Metinde kısa cümleler
kullanılması, kişilerin özellikleriyle ilgilidir. Kişiler köylüdür bu kişilerin
uzun edebi cümleler kurması beklenemez.
8.
9.Tiyatro, insana kendi hayatının
zorluklarını ve neşeli yanlarını gösteren bir ayna gibidir.
10.Hacivat’ın gazel okumasıyla
muhavere bölümü başlar. Hacivat’ın gazel okuması ve ardından seyirciyi
selamlaması Karagöz oyununun değişmeyen özelliklerinden
biridir.
11-12.Karagöz’ün her sözü yanlış
anlaması onun bir cahil olduğu fikrini verebilir. Oysa Karagöz de en az Hacivat
kadar bilgili ve kültürlüdür.
13.Metnin 19.yüzyılda yazıldığını
düşünürsek kullanılan dilin Tanzimat döneminin ağır ve sanatlı dilinden
etkilendiği sonucuna ulaşabiliriz. Hacivat’ın dili Tanzimat dönemini yansıtır.
Karagöz ise halkın konuşma dilini kullanır.
16.Kral Midas’ın tanrılarla
konuştuğu, hatta onları yatıştırdığı anlatılmaktadır. Midas, frigyalılar
tarafından yarı tanrı yarı insan olarak bilinir.
17.Sakal, bilgiyi bilgeliği
temsil eder.
18.Midas’ın tanrıları
yarıştırması, Tanrı Apollo’nun Midas’ın kulaklarını eşek kulağına çevirmesi,
kuyudaki suyun berberi duyup sırrı sazlara söylemesi, sazların rüzgara, rüzgarın
da halka fısıldaması
19.Metinde cümle yerine dizeler
kullanılmıştır.
20.Günümüzde yazılan trajediler
klasik trajedilerden tema ve dil yönünden farklı olabilir.
0 Yorumlarınız