10. Sınıf Edebiyat Sayfa 155 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Sayfa 155
Okuduğunuz ve incelediğiniz halk edebiyatı şiirlerinden yararlanarak anonim şiirleri gruplandırınız. Tespitlerinizi aşağıdaki şemaya yazınız.
Mani, Türkü
Anlama, Yorumlama
1.   Kitabınızdaki örnek metinlerden hareketle anonim halk şiirinin oluşmasını sağlayan zihniyet hakkında kısa bir konuşma yapınız.
Anonim halk şiirini oluşturan zihniyet çoğunlukla toplumsal olaylar ve bireyin bu olaylar karşısındaki duygu ve duyarlılıklarıdır.



2.              Sütfke'nin yoğurdu
Seni kimler doğurdu
Seni doğuran ana
Balınan mı yoğurdu
Beşiği çamdan Yuvarlandı damdan Keşke sevmez olaydım Usandırdı bu candan
Anonim
Perîşân hâlin oldum sormadın hâl-i perîşânım Gamından derde dûştüm kümadın tedbîr-i dermânım Ne dersin rûzgârım böyle mi geçsin güzel hânım Gözüm cânım efendim sevdiğim devletlü sultânım
testonline.bloFuzulî   Günümüz Türkçesiyle
Senin aşkından perişan oldum, sormadın perişan haiimi. Gamından derde düştüm, derdime derman bulmadın. Ne dersin? Günüm, zamanım böyle mi geçsin? Gözüm canım efendim, sevdiğim devletli süitanım.
Okuduğunuz anonim halk şiirini Fuzulî'nin şiiriyle "tema, nazım birimi, ölçü, dil ve anlatım" yönüyle karşılaştırınız. İki eserin benzer ve farklı olan yönlerini belirleyiniz.

Anonim halk şiiri
Fuzuli’nin şiirleri
Tema
Aşk ve güzellik
Aşk
Nazım birimi
Dörtlük
Bent
Ölçü
Hece ölçüsü
Aruz ölçüsü
Dil ve Anlatım
Açık sade bir dili vardır.
Sanat yönü ağır basan bir anlatımı vardır.

3.      Günümüzde mâni düzmek geleneği sürdürülüyor mu? Bunun nedenini açıklayınız.
Günümüzde özellikle Orta Anadolu, Ege ve Akdeniz bölgelerinde düğün, nişan, kına gecesi gibi etkinliklerde mani söyleme geleneği devam etmektedir.
4.      Hangi yörenin türkülerini beğendiğinizi nedenleriyle belirtiniz.
5.     Bildiğiniz mâni ve türkü örneklerinden hareketle bu nazım şekillerinde genellikle hangi temaların işlendiğini belirtiniz.
aşk, doğa, ayrılık, güzellik, kahramanlık
Load disqus comments

0 Yorumlarınız