11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 191 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

SAYFA 191
6. Etkinlik:
Hasta manzumesi:
Yapı: Serbest müstezat şeklinde ve aruz ölçüsü kullanılmış.
Hüsran şiiri
Bent halinde yazılmış, aruz ölçüsü kullanılmış.
Hasta manzumesinin teması “hayattan umudu kesmek”
Hüsran şiirinin teması “çaresizlik”
Hasta manzumesinin dil ve anlatım özellikleri: Sade fakat özenli bir dil
Hüsran şiirinin dil ve anlatım özellikleri: Sade fakat özenli bir dil
Hasta manzumesi ahenk unsurları: Kafieye, redif, uyak düzeni (mesnevi tarzında)
Hüsran şiirinin ahenk unsurları: Kafiye, redif, uyak düzeni (gazel tarzında)  Son iki dizenin uyak düzeni gazel tarzından farklıdır.
DEĞERLENDİRME
1. Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( D  ) Manzum hikâyelerde genellikle sosyal problemler, insana özgü değerler işlenmiştir.
( D  ) Manzum hikâyeler yazılış amaçları, yapı ve anlatım özellikleri bakımından şiire benzer.
( D ) Manzum hikâyeler bazı özellikleriyle mesnevilere benzer.
2. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz.
• Manzum hikâyelerde de tıpkıolay çevresinde oluşan metin türleri gibi yapı (olay, yer, zaman, kişiler) unsurları vardır.
• Mehmet Âkif Ersoy daha çok şiir ve manzum hikaye türünde eser vermiş,
eserlerinde aruz ölçüsünü oldukça başarılı bir biçimde kullanmıştır.
• Mehmet Âkif Ersoy, şiir ve manzumeleriniadlı kitabında toplamıştır.
3. Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Âkif Ersoy’un Safahat’ına ait bölümlerden biri değildir?
A) Hakkın SesleriB) Fatih Kürsüsünde C) Gölgeler
D) KüfeE) Asım
CEVAP: D (Küfe)
4. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi manzum hikâye yazmamıştır?
A) Mehmet Emin Yurdakul B) Ziya GökalpC) Mehmet Âkif Ersoy
D) Tevfik FikretE) Ahmet Haşim
CEVAP: E (Ahmet Haşim)
5. Mehmet Âkif Ersoy’un manzumelerinin, Türk ve dünya edebiyatında hangi şiir geleneği ile ilişkilendirilebileceğini söyleyiniz.

Türk edebiyatında mesnevi geleneğine yakınlığı var. Dünya edebiyatında fabl türüne didaktik olması bakımından benzer.
Read more

11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 190 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

SAYFA 190
3. Etkinlik:
Hasta manzumesi, ritim, ahenk ögeleri ve yapı unsurlarını önemseyen bir anlayışla yazılmış. Bu bakımlardan saf şiire benzemektedir.  Toplumsal bir konunun işlenmesi yönüyle farklılık göstermektedir.
ANLAMA-YORUMLAMA
1.Mehmet Âkif ERSOY’un olayları manzum hikâye tarzında ortaya koyması ile eserlerini yazma amacı arasında nasıl bir ilişki vardır? Tartışınız ve elde ettiğiniz sonuçları defterinize yazınız.
Mehmet Akif, toplumsal konuları ele alarak  çalışmış toplumu yönlendirme, toplumsal değerleri, dine dayalı anlayışı yaygınlaştırma amacıyla manzum hikaye türünde eserler yazmıştır. Manzum hikayelerinde öğütler, ibret alınacak anlatımlar vardır.
2.a. Mehmet Âkif ERSOY’un, dönemin insana özgü gerçekliğini yansıtması ve sosyal problemlere karşı duyarlılığını değerlendiriniz.
Şair, toplumsal sorunlara duyarsız kalmamış, bunları dile getirmiştir. Sanat toplum içindir anlayışıyla realist bir bakış açısıyla olayları değerlendirmiştir. Şairin hayatı, yaşadığı çevre, döneminin siyasi ortamı,  onun toplumsal duyarlılığının oluşmasında etkili olmuştur diyebiliriz.
b. Bu değerlendirmeden hareketle şairin, şiirlerini topladığı Safahat adlı eserinin, yazıldığı dönemde ve günümüzde taşıdığı önemi tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Şairin şiirleri yazıldığı dönemde ilgi gördüğü gibi günümüzde de büyük ilgi görmektedir. Safahat adlı kitabın bu kadar ilgi görmesinde şiirlerde insanın toplum hayatındaki sorunlarının, maneviyat ve ahlak problemlerinin ele alınması etkili olmuştur.
3.“Halkın Yaşayış Tarzını ve Değerlerini Anlatan Manzumelerde günümüz şiirlerinde de rastlanmakta mıdır? Bu tür şiirlere Millî Edebiyat Döneminde fazlaca yer verilmesini hangi sebeplerle açıklamak mümkündür? Tartışınız ve elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
Halkın yaşayış tarzını ve değerlerini anlatan manzumelere günümüz şiirinde de rastlanabilir. Osmanlının çökme süreci, siyasi ve ekonomik yapının halkı olumsuz etkilemesi dolayısıyla bu şiirler o dönemde fazlaca yazılmıştır.
5. Etkinlik:
Küfe adlı manzumeyi sınıfta canlandırınız.

Manzum hikayelerde toplumsal bir sorun olay örgüsü biçiminde ortaya konur.  Halkın anlayabileceği birdil kullanılır. Mesnevi tarzında kafiyelenir.
Read more

11. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 189 Soruları ve Cevapları ( Yıldırım Yayınları )

SAYFA 189
ÇÖZÜMLEME/İNCELEME
HASTA MANZUMESİ



1. Millî Edebiyat Döneminin siyasi, sosyal ve kültürel hareketleri ile okuduğunuz Hasta manzume­sinin ilişkisini belirleyip metnin oluşmasına imkân sağlayan zihniyeti tespit ediniz ve defterinize yazınız.

Okuduğumuz şiir Milli Edebiyat Dönemi’nin sosyal yaşamında sağlık sorunlarının insanlar üzerindeki etkisini ele almıştır.
2. Edebiyatımızda manzum hikâye tarzı, Edebiyatıcedîde şairlerinden Tevfik Fikret ve Millî Edebiyat şairlerinden Mehmet Emin YURDAKUL ile önem kazanmıştır. Mehmet Akif’in Safahat adlı eseri bu türün en güzel örnekleriyle doludur. Hasta manzumesinde, manzum hikâyeye ait özellikleri belirleyip defterinize yazınız.
Hasta manzumesindeki manzum hikâyeye ait özellikler:
•Uyak düzeni aa, bb, cc, dd… şeklindedir.
•Bentler halinde ve serbest müztezat nazım şeklinde yazılmıştır.
•Toplumsal bir problem ele alınmıştır.
•Olay, kişi, yer ve zaman unsurlarıyla kurgulanmış bir olay örgüsü vardır.
3. Hasta manzumesini oluşturan birimler ile her birimin diğeriyle ilişkisini belirleyip bunların, metindeki bütünlüğü nasıl sağladığını sözlü olarak ifade ediniz.
Hasta manzumesi bentler halinde yazılmıştır. Bentler olay örgüsünü oluşturan birer paragraf özelliği göstermektedir. Bentlerin birbiriyle ilişkisi temayı oluşturur.
4. Hasta manzumesinin temasını belirleyiniz ve tahtaya yazınız.
“Hayattan umudu kesmek”
1. Etkinlik:
Hasta manzumesinde yer alan olay: Hasta bir çocuğun tedavisinin mümkün olmaması
Olayın geçtiği mekan: Hastane
Kişiler: Anlatıcı (müdür bey), doktorlar, hasta çocuk
Zaman: Olayların geçtiği zaman dilimi belirtilmemiş. Olay örgüsünüde yer alan zaman, kişilerin konuşmalaıryla sınırlıdır.
5. Manzumede kullanılan dilin kaynağını belirleyiniz ve defterinize yazınız.
Manzumede kullanılan dil,  halkın söyleyiş ve ifade özelliklerine uygun bir dildir.
2. Etkinlik:
Hasta adlı manzumeyi sınıfta canlandırınız.
Metinde konuşma diline yakın bir dil vardır. Dizeler bölünmüş cümleler biçimindedir. Bu nedenle düz yazıya yakın bir anlatım vardır.

Düz yazıya yakın bir anlatımın olması, olayın yer alması, kişi, yer, zaman unsurlarına yer verilmesi Hasta manzumesinin şiirden ayrılan özellikleridir.
Read more

2014 En İyi Anneler Günü Şiirleri


en güzel anne şiiri, anama, aşık veysel
Anama
Dokuz ay koynunda gezdirdi beni
Ne cefalar çekti ne etti Anam
Acı tatlı zahmetime katlandı
Uçurdu yuvadan yürüttü Anam

Anaların hakkı kolay ödenmez
Analara ne yakışmaz ne denmez
Kan uykudan gece kalkar gücenmez
Emzirdi salladı uyuttu Anam

Doğurdu beni Sivas ilinde
Sivralan Köyünde tarla yolunda
Azığı sırtında orak elinde
Taşlı tarlalarda avuttu Anam

Ben yürürdüm Anam bakar gülerdi
Huysuzluk edersem kalkar döverdi
Hemen kucaklayıp okşar severdi
Çirkin huylarımı soyuttu Anam

Çocuğudum Anam bana ders verdi
Okumamı çalışmamı ön gördü
Milletine bağlı ol da dur derdi
Vatan sevgisini giyitti Anam

Tükenmez borcum var Anama benim
Onun varlığından oldu bedenim
Kimi köylü kızı kimisi hanım
Ta ezel tarihte kayıtlı Anam

Veysel der kopar mı Analar bağı
Analar doğurmuş ağayı beyi
İşte budur sözlerimin gerçeği
Okuttu öğretti büyüttü Anam

 
en iyi anne şiiri
Anne

İlk kundağın
Ben oldum, yavrum;
İlk oyuncağın
Ben oldum.

Acı nedir
Tatlı nedir... bilmezdin
Dilin damağın
Ben oldum.
Elinin ermediği
Dilinin dönmediği
Çağlarda, yavrum
Kolun kanadın
Ben oldum
Dilin dudağın
Ben oldum.

Belki kıskanırlar diye
Gördüklerini
Sakladım gözlerden
Gülücüklerini...
Tülün duvağın
Ben oldum!

Artık isterlerse adımı
Söylemesinler bana
'Onun Annesi' diyorlar...
Bu yeter sevgilim bu yeter bana!

Bir dediğini
İki etmiyeyim diye
Öyle çırpındım ki
Ve seni öyle sevdim sana
O kadar ısındım ki
Usanmadım, yorulmadım, çekinmedim
Gün oldu kırdın...
İncinmedim;
İlk oyuncağın
Ben oldum.. Yavrum
Son oyuncağın
Ben oldum...

Layık değildim
Layık gördüler
Annen oldum yavrum
Annen oldum!
 

Arif Nihat Asya
 
 

anne şiiri, caht sıtkı tarancı

Anne Ne Yaptın?
Şair: Cahit Sıtkı Tarancı
Anne sana kim dedi yavrunu doğurmayı?
Sanki karnında fazla yaramazlık mı ettim?
Senden istemiyordum ne tacı ne sarayı
Karnında yaşıyordum kafiydi saadetim.

Bir kere doğurdunsa sonra niçin büyüttün?
Kundakta beşikte de bir zahmetim mi vardı?
Koynundan niçin attın yavrunu bütün bütün.
Bilmiyor muydun ki o yalnızlıktan korkardı?

Sütünden tatlı mıdır anne sanki bu hayat?
Bana sorsana anne yaşamak bir hüner mi?
El aç yalvar gündüze geceye boyun uzat
Bu uğurda bir ömür çürütmeye değer mi?

Karnında yaşıyordum kafiydi saadetim
Anne istemiyordum ne tacı ne sarayı
Anne karnında fazla yaramazlık mı ettim?
Anne sana kim dedi yavrunu doğurmayı?

 

NECİP FAZIL, ANNECİĞİM ŞİİRİ

ANNECİĞİM
Ak saçlı başını alıp eline, Kara hülyalara dal anneciğim! O titrek kalbini bahtın yeline, Bir ince tüy gibi sal anneciğim! Sanma bir gün geçer bu karanlıklar, Gecenin ardında yine gece var; Çocuklar hıçkırır, anneler ağlar, Yaşlı gözlerinle kal anneciğim! Gözlerinde aksi bir derin hiçin, Kanadın yayılmış, çırpınmak için; Bu kış yolculuk var, diyorsa için, Beni de beraber al anneciğim!... Son şiirimiz Ümit Yaşar OĞUZCAN'a ait ANACIĞIM Şiiri:
ümit yaşar oğucan, anneciğim

Anacığım —Anneme ve bütün annelere— Nasıl hatırlamam anacığım nasıl Kaç geceler bana ninni söylerdi Hasta olunca oydu başucumda bekleyen Biraz yorulmayayım, üzülmeyeyim, hemen Alır kucağına okşardı, saçlarımı öperdi. Nasıl hatırlamam anacığım nasıl Uzun kış geceleri masal masaldı Güzel çoban kızları, iyi kalpli sultanlar Bir suyun akışı gibi geçip gitti zamanlar Şimdi ne o dünkü çocuk, ne de o masal kaldı. Nasıl hatırlamam anacığım nasıl Yıkayan oydu mürekkep lekeli parmaklarımı Akşam biraz geciksem yollara düşerdi Sokağa çıkarken «Yavrucuğum üşütme» derdi. Hemen bir kazak örerdi biraz boş kaldı mı. Nasıl hatırlamam anacığım nasıl Bilirim yine kalbinde yerim anacığım Selam sana Anneler Günü İstanbul’dan Yeni dönmüşçesine bir akşam okuldan Vefalı ellerinden öperim anacığım.
Read more

2014 Sivilce Önleyici Maske Tarifi

Sivilce önleyici maske için gerekli malzemeler:
4 yemek kaşığı maden suyu
2 yemek kaşığı kil
1 yemek kaşığı badem yağı
Su

Hazırlanışı
2 yemek kaşığı kili bir karıştırma kabına dökün. Üzerine 1 yemek kaşığı badem yağı ilave edilin. Kil ve badem yağı karışımına, 4 yemek kaşığı kadar maden suyu ilave edin. Ardından yavaşça karıştırın.
Elde edilecek maske öncelikle sivilcelerin üstüne sürülür. Sonra tüm yüz hattına uygulanabilir. Göz çevresine çok yaklaşmamak gerekir. Dekolte ve sırt bölgelerine de sürülebilir.

25 dakikaya kadar maskenin iyice emilmesini bekledikten sonra, soğuk suyla ciltten arındırılır. Gül suyu ya da maden suyuyla tonik uygulanır. Bu maskeyi kış aylarında haftada 2 kere, yaz aylarında da haftada bir kere uygulamak yeterlidir
Read more

Prof. Dr. Mehmet Mutaf Kimdir? Başarısı

Türk Doktorun İnanılmaz Başarısı

Yangın sonucu 17 yaşında yüzü yanan Muhittin Işık yurt içi ve yurt dışında 56 ameliyat geçirmesine rağmen başarıya ulaşamayan operasyonların ardından ümidini tam yitirdiği anda yeni yüzüne kavuştu.

Prof. Dr. Mehmet Mutaf’ın geliştirdiği, kişinin kendi dokuları kullanılarak 'Nakilsiz yüz yapımı' yöntemiyle yeni yüzüne kavuşan Işık, "Bundan sonra yapabileceğim bir iş istiyorum. Evlilik istiyorum. Geçmişi telafi edebilmek istiyorum." dedi.
Prof. Dr. Mehmet Mutaf, yüz naklinde, hastanın bir ömür hastaneye bağlı kaldığını, kendi yönteminde ise tedavinin bittiği bir anın olduğunu ifade etti. Prof. Mutaf, ilk ameliyatından sonra yurt içi ve yurt dışı birçok yerden tedavi olmak isteyen insanların hastaneye başvurduğunu söyledi.
Muhittin Işık, yıllarca insan içine çıkamadığını, bazı dönemler intiharı bile düşündüğünü dile getirdi. Yıllardır aradığı şifaya kavuştuğuna değinen Işık, "Dışarıda dolaşamıyordum. İnsanların içerisine çıkamıyordum. Sürekli dört duvar içerisindeydim. Eve misafirler geldiğinde kapıyı kilitleyip, tek başıma duruyordum. Çocukların benden kaçmaları, bir öcü görmüş gibi benden kaçmaları vardı." diye konuştu. Ameliyattan sonra aynaya baktığında gördüğü tabloyu hiç beklemediğini söyleyen Işık, "Bu kadarını hiç beklemiyordum gerçekten. Durum çok farklıydı. Aynalara sadece ilaç sürmek için bakardım." ifadelerine yer verdi.
56 AMELİYAT GEÇİRDİ SONUÇ ALAMADI
Hastaların kendi dokularını kullanarak, nakilsiz yüz yapımı yöntemiyle yüz naklinde yeni bir çığır açan Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mehmet Mutaf, ikinci nakilsiz yüz operasyonuna imza attı.
Henüz 17 yaşında iken evlerinde çıkan yangında tüm yüzü yanan Muhittin Işık, Avrupa'da ve Türkiye’de çeşitli merkezlerde geçirdiği 56 ameliyata rağmen istediği sonucu alamadı. Işık, ümitlerini kaybettiği anda Prof. Dr. Mehmet Mutaf'ın nakilsiz yüz yapımı tekniği ile yeni yüzüne kavuştu.

Prof. Dr. Mutaf, yüz nakline gerek duymadan geliştirdiği yöntem ile hastanın yanmış yüzünü, vücudundan aldığı dokularla nakilsiz yeni bir yüz geliştirdi. Yöntem, ilk defa bebekken yüzü tamamen yanan 42 yaşındaki Asiye Engiz’in yüzünde deneyen Dr. Mutaf, Muhittin Işık'ta da başarılı sonuç elde etti. 
Read more

2014 Lady Gaga İstanbul Konseri Kulis İstekleri

2014 Lady Gaga İstanbul Konseri Kulis İstekleri Listesi

Lady Gaga'nın odasında şahsi kullanımına yönelik bir çay makinası hazır bulundurulması. Sözleşmeye göre odada ayrıca taze zencefil, limon kabuğu ve işlenmemiş bal da hazır edilecek
2 şişe beyaz şarap (Kendal Jackson, Robert Mondavi markalar tercihi)
Splenda marka tatlandırıcı, 2 şişe yeşil çay, 12 şişe su (oda sıcaklığında)
12 şişe su (soğuk), 1 paket diet tortilla cips, 1 paket kurutulmuş elma
1 paket kurutulmuş mango, Tahıllı mısır gevreği, Çeşitli meyveli soda alternatifleri
Salsa ve Guacamole sos, Mercimek ve sebze çorbaları, Sosis (iki kişi için, kürdanlarla yenecek şekilde)
Yoğurt (az yağlı olacak ve yanında kesilip hazırlanmış meyveler bulunacak)
1 sebze tepsisi (Brokoli, biber çeşitleri vs...) 1 tabak peynir (kokusuz ve tatlandırıcı kullanılmamış olmalı. Buz üstünde servis edilecek)
Bir tepsi şarküteri ürünleri (Salam, hindi, jambon vs. Buz üstünde servis edilecek) Dilimlenmiş tavuk ve hindi (Hardalla servis edilecek)

Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 212 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Düz yazıyla yazılan öğretici metinleri gruplandırınız. Tespitlerinizi aşağıdaki şemaya yazınız.
Düz Yazıyla Yazılan Öğretici Metinler
 
a.  Fuzulî'nin "Şikâyetnâme" adlı eserinden bir bölümü kuyunuz. Metinde ses tekrarları bulunup bulunmadığını belirtiniz.
b.  Okuduğunuz metinlerin "sade, folklorik, popüler, sanatkârane" nesir örneklerinden hangisine ait olduğunu aşağıdaki tabloda bulunan ilgili sütunu işaretleyerek gruplandırınız.
 


Sade
Folklorik
Sanatkârane
Popüler
Latifi Tezkiresi Tezkiretü'şŞuarâ    


 
Heşt Behişt        
Tazarrunâme        
Kâbusnâme        
Seyahatnâme        
  
NaîmâTârihi        
Şikâyetnâme        
c. Sade ve sanatkârane nesirleri anlatım yönüyle karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları aşağıya sıralayınız.
Benzerlikler:
Farklılıklar:
 
ç. Okuduğunuz öğretici metinlerin sade ve sanatkârane oluşunun arkasında yer alan kültür ve zevk anlayışını açıklayınız.
1.      Latifî'nin tezkiresinde şairlerle ilgili yer alan bilgiler, onların özel hayatları, kişilik özellikleri, eserlerinden örnekler günümüz biyografilerinde de bulunuyor mu? Belirtiniz.

2.      Bir düz yazıda ahenkli söyleyişlerin olmasının sizi nasıl etkilediğini açıklayınız.
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 211 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

b. Aynı dönemde yazılmış olan "Seyahatnâme" ile "Naîmâ Târihi" adlı eserleri konu, yapı, dil ve anlatım, gelenek yönüyle karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları aşağıya sıralayınız.
Benzerlikler:
Farklılıklar:
 
a.  Evliya Çelebi hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Yazarın edebî ve fikrî yönüyle ilgili tespitlerinizi sıralayınız.
b.  Evliya Çelebi'nin edebî ve fikrî yönünün, eserine nasıl yansıdığını açıklayınız.
Anlama, Yorumlama

  
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 210 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

1.   Metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini belirleyiniz.
 
a.  Metinde anlamını bilmediğiniz söz ve söz gruplarının olup olmadığını söyleyiniz.
b.  Metinde secili anlatımların bulunup bulunmadığını belirtiniz.
c.  Metnin konusunu söyleyiniz.
ç. Metnin yazılış amacını açıklayınız.
•  Yaptığınız incelemeden hareketle metnin hangi nesir türüne ait olduğunu aşağıdaki ilgili kutucuğu işaretleyerek belirtiniz.
Sanatlınesir  
Sade nesir  
2.      Metnin dil özelliklerini defterinize sıralayınız.
3.      Metnin ana düşüncesini ve yardımc ıdüşüncelerini belirtiniz.
4.      Metnin, ait olduğu geleneğin özelliklerini nasıl yansıttığını belirtiniz.
5.      Evliya Çelebi'nin bu metne yüklediği anlam ile size hissettirdikleri arasında nasıl bir bağlantı olduğunu yorumlayınız.
 
a. XVII. yüzyılda yaşamış olan Naimâ Mustafa Efendi'nin "Nâimâ Târihi" adlıeserinden alınan aşağıdaki bölümü okuyunuz.

  

Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 209 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

b.  Metnin konusunu söyleyiniz.
c.  "Tazarruznâme" ile Kâbusnâme'yi "konu, yapı, dil ve anlatım, gelenek yönüyle karşılaştırınız.
Benzerlik ve farklılıkları sıralayınız. 

a.  Sinan Paşa hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
b.  Sinan Paşa'nın fikrî ve edebî yönüyle eseri arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

  
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 208 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

  
1. Okuduğunuz metnin konusunu söyleyiniz. Yazarın, metnin her bir bölümünde bu konuyu nasıl ele aldığını belirtiniz.
 
a. Işk efsâne vü efsûn degüdür; ışk san'at-i her dûn degüdür.
Her ışk da'vâsın iden âşık olmaz ve her mahabbetten dem uran sâdık olmaz. Özgün metinden alınan yukarıdaki cümlelerde tekrar edilen sesleri belirtiniz. Bilgi birikiminizden yararlanarak bu ses benzerliklerinin "seci" ile ilişkisini açıklayınız.

b. "Tazarrunâme" metninden hareketle aşağıdaki yargılardan doğru olanları "Evet", yanlış olanları "Hayır" seçeneğini işaretleyerek belirtiniz.
 
 
Evet
Hayır
Metinde yabancı kaynaklı söz ve söz kalıplarına yer verilmiştir.    
Cümleler açık, anlaşılır ve kısadır.  


Metinde secilere rastlanır.    
Seciler metne bir ahenk kazandırmaktadır.    
Metnin yazılmasındaki amaç öğretmektir.    
Metnin yazılmasındaki amaç tasavvuf bilgilerini öğretmenin yanında sanat yapmaktır.  
Metin tasavvufi konuda yazılmıştır.    
c. Yaptığınız incelemeden yararlanarak metnin dil özelliklerini sıralayınız.
ç. Tablodaki tespitlerden hareketle "Tazarrunâme"nin türünü(sade veya sanatkarâne nesir) söyleyiniz.
2.     Metnin yazılış amacını belirtiniz.
3.     Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirleyiniz.
4.     Metnin hangi geleneğin ürünü olduğunu söyleyiniz.

5.     Yazarın bu metni yazma amacıyla sezdirdiği anlamın örtüşüp örtüşmediğini belirtiniz.
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 207 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Sehî Bey'e aif' Heşt Behişt" adlı tezkireden alınan yukarıdaki metin XVII. yüzyıla ait bir tezkiredir. Bu metni ayn yüzyılda yazılmış Latifî'nin eserinden alınan kitabınızdaki metinle ana düşünce, dil ve anlatım, gelenek yönünden karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları tahtada sıralayınız.
a.  Latifî hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Bilgi birikiminiz ve kitabınızdaki metinden yararlanarak yazarın fikrî ve edebî yönüyle ilgili düşüncelerinizi açıklayınız.


b.         Yazarın fikrî ve edebî özelliklerini tezkiresine nasıl yansıttığını belirtiniz.
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 206 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

a. Okuduğunuz metni aşağıdaki özelliklere göre inceleyiniz. Sonuca göre ilgili seçenekleri işretleyiniz.
 
  Evet          Hayır           Sade nesır
nesır
          
Cümleler kısa, açık ve anlaşılırdır.        
Bir bilgiyi aktarmak üzere kaleme alınmıştır.    
Edebî bir eserdir.    
Bir düşünceyi ifade etmek için yazılmıştır.    
b. Tespitlerinizden hareketle metnin hangi tür nesir (sade veya sanatkarâne nesir) örneği olduğunu tablodaki ilgili sütunu işaretleyerek belirtiniz.
2.      Metnin yazılış amacını söyleyiniz.
3.      a. Metinde anlamını bilmediğiniz kelimelerin olup olmadığını belirtiniz.
b.Metnin düz yazıyla verilen kısmında seci ile ahenkli bir anlatımın oluşturulup oluşturulmadığını belirtiniz.
c.  Metinde söz sanatlarının kullanılıp kullanılmadığını söyleyiniz.
•Yaptığınız incelemeden yararlanarak tezkirenin dil ve anlatım özelliklerini sıralayınız.
4.   Metnin ana düşüncesini ve onu destekleyen yardımcı düşünceleri belirtiniz.
a.  Klasik Türk edebiyatı nesir geleneği hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
b.  Bilgi birikiminizden de yararlanarak Latifî'nin tezkiresinin bu geleneği nasıl yansıttığını belirtiniz.
5. Metnin yazılış amacıyla sezdirdiği anlam arasındaki ilişkiyi yorumlayınız.
206
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 203 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

Aynı dönem ürünleri olan kitabınızdaki Karagöz, meddah ve orta oyunu metinlerini "tema, yapı, dil - anlatım, güldürü unsurları, gelenek ve sergilenen yer" yönünden karşılaştırınız. Metinlerin benzer ve farklıolan yönlerini belirleyiniz. Tespitlerinizi tabloya yazınız.
 
1.     Karagöz ve Hacivat'ın kişilik özelliklerini söyleyiniz. Bu tiplerin orta oyunundaki karşılıklarını belirtiniz.
2.     Çevrenizde Karagöz ve Hacivat ya da Kavuklu ile Pişekâr'a benzeyen insanlar var mı? Bu kişilerin nüktedan (şakacı) olmalarının nedenini belirtiniz.

3.      Günümüzdeki şovmenlerle meddah arasında nasıl bir ilişki olduğunu söyleyiniz.
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 202 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

a.  Metinden alınan bölümde güldürünün hangi ögelerle sağlandığını belirleyiniz.
b.  Metinde halkın konuşma dilinin kullanıldığını görüyoruz. Ancak bazı kelimelere cinas, telmih, nükte yoluyla yeni anlamlar yüklenmektedir. Bu tür kelimelere metinden örnekler bulunuz.
c.  Yaptığınız incelemeden hareketle orta oyunu metninin dil özelliklerini aşağıya sıralayınız.
1.      Metnin hangi geleneğin ürünü olduğunu söyleyiniz.
2.      Orta oyununun yazıya geçirilerek metin hâline getirilmesinin amacını açıklayınız.
3.      Metindeki iletiye katılıp katılmadığınızı belirtiniz.
Okuduğunuz orta oyunu metnini, günümüz yazarlarına ait komedi türündeki metinle "tema, yapı, dil ve anlatım, güldürü unsurları, gelenek" yönüyle karşılaştırınız. İki metnin benzer ve farklı yönlerini belirleyiniz. Tespitlerinizi tabloya yazınız.
 
 
Orta Oyunu
Günümüz Komedi Türü
Tema    
Yapı    
Dil ve anlatım    
Güldürü unsurları    
Gelenek    
Benzerlikler    
Farklılıklar    

Okuduğunuz ve incelediğiniz metinlerden yararlanarak göstermeye bağlı metinleri gruplandırınız. Tespitlerinizi aşağıdaki şemaya yazınız.
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 201 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

a.  Grup sözcünüzden, orta oyunu hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşmasını isteyiniz.
b.  Bilgi birikiminiz ve okuduğunuz metinden yararlanarak orta oyunundaki değişmeyen tiplerin adını belirtiniz.
c.  Orta oyununa "Karagöz'ün kişiler aracılığıyla canlandırılmış şekli" diyebilir miyiz? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
ç. Orta oyununun tiyatro sahnesi gibi bir sahnesi olup olmadığını belirtiniz.
d.  Orta oyunu; usta-çırak geleneği olmasaydı yüzyıllar boyu sürdürülebilir miydi? Açıklayınız.

Yaptığınız incelemeden yararlanarak orta oyununun özelliklerini defterinize sıralayınız.


  
Read more

10. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 196 Soruları ve Cevapları ( Biryay Yayınları )

1.      Okuduğunuz metindeki taklitlerin güldürüde nasıl bir önemi olduğunu belirtiniz. Metindeki güldürü ögelerini sıralayınız.
2.      Bilgi birikiminizden ve okuduğunuz metinden yararlanarak "Ali Askar Ağa'nın Bursa Seyahati" adlı metnin, geleneği nasıl yansıttığını açıklayınız.
3.      Meddah, bir konuda doğaçlama olarak oynanmaktadır. Bu oyunların yazıya geçirilmesi, geleneğin devamı açısından nasıl bir yarar sağlamıştır? Açıklayınız.
4.      Okuduğunuz metin; konu, yapı ve gelenek yönünden nasıl bir bütünlük sağlıyor? Bu konudaki yorumunuzu belirtiniz.
 
Günümüz yazarlarına ait komedi türündeki tiyatro metniyle "Ali Askar Ağa'nın Bursa Seyahati" adlımetni "tema, yapı, dil ve anlatım, güldürü unsurları, gelenek" yönünden karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları sıralayınız (Günümüz yazarlarına ait komedi metninin adınıda tabloya yazınız.).

 

 
Meddah
GünümüzTiyatroMetni
(............................................. )
   
Tema  


   
   
   
Yapı    
   
   
   
Dilveanlatım    
   
   
   
Güldürüunsurları    

   
   
Gelenek    
   
   
   
Benzerlikler    
   
   
   
Farklılıklar    
   
   
  
Read more

Amine Gülşe Kimdir? Fotoğrafları

Amine Gülşe
Hayran Sayfası : https://www.facebook.com/Aminegulse
2014 Elidor Miss Turkey Finalisti
Başarılar dileriz!

Yas: 21
Boy:178 CM
Gothenburg / Izmir



Read more

Özgün Karaman Kimdir? Hayatı

Biyografi
Özgün Karaman,15 Ocak 1988 yılında Kocaeli'de doğdu.Kocaeli Üniversitesi "jeoloji"bölümü öğrencisi.Bölümünü pek sevmesede annesine söz verdiği için bölümünü bitirmek istiyor.Bir gün ajansa kaydoluyor ve oyunculuk teklifi alıyor.Ve ilk dizisi olan "ÇAKIL TAŞLARI"dizisinde Cenker rolünde oynuyor.Dizinin ilk yayın tarihi 13 Temmuz 2010 :)

Nasıl ünlü oldu?

Arkadaşı mankenlik için bir ajansa baş vurmuş 1.85ten kısaları almıyorlarmış ama bizim Özgünümüz 1.81 miş...

Yine de denemiş ve almışlar...Aradan 1 ay geçmiş bunu ajansa çağırmışlar böyle böyle demişler sonra kimi oynuyorum demiş adam da gülerek CENKER demişama yine de eline EKREM karakteriyle CENKER karakterini tutuşmuşlar...Okumuş CENKER gibi bir arkadaşı varmış bunun için CENKERi seçmiş

İsmi: Özgün Karaman
Doğum Tarihi: 15 Ocak 1988
Doğum Yeri: Kocaeli / İzmit.
Dizileri: Çakıl Taşları (Cenker) - Fox Tv
Elde Var Hayat (Caner) - Trt 1



Read more