11.Sınıf Matematik 2.Dönem 3. Yazılı Soruları ve Cevapları





  1. 10 ile 320 arasına geometrik dizi oluşturacak şekilde 4 terim yerleştirilirse, oluşan dizinin 2. terimi kaç olur?
  2. A= matrisi veriliyor. 2a23-(2a12)3+a11 ifadesininin değeri kaçtır?
  3. olduğuna göre, x+y+z kaçtır?
  4. A= ve B= matrisleri veriliyor. A.B matrisini bulunuz.
  5. B= ise B-1+BT matrisini bulunuz.
  6. A= matrisinin determinantını bulunuz.





  1. A= matrisinin a12 elemanının kofaktörünü bulunuz.
  2. denkleminin kökler toplamı kaçtır?
  3. denklem sisteminin çözüm kümesini bulunuz.

Puanlama Baremi: 4 ve 8 inci sorular 15 er, diğerleri 10 ar puandır. Başarılar…








21/05/2013
Osman Akyol
Matematik Öğretmeni





Read more

11.Sınıf Türk Edebiyatı 2.Dönem 3. Yazılı Soruları ve Cevapları

ADI SOYADI:
NO:

  1. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
  2. A) Servet-i Fünun Edebiyatı, “Edebiyat-ı Cedide" olarak da adlandırılır.
  3. B) Cenap Şahabettin’in hem nazım hem de nesir türünde eserleri vardır.
  4. C) Servet-i Fünun dergisi, Hüseyin Cahit Yalçın’ın bir yazısı nedeniyle kapatılmıştır.
  5. D) Cenap Şahabettin, romantizm ve klasisizm akımlarından etkilenmiştir.
  6. E) Aşk, doğa ve kişisel tedirginlikler Servet-i Fünun şiirinde en sık işlenin konulardır.
  7. Mehmet Akif, Servet-i Funun’u da kapsayan dönemde yaşamış olmasına karşın onlara katılmamıştır. Yedi kitaptan oluşan Safahat’ın ilk kitabı, daha çok o döneme aittir.
  8. Aşağıdakilerden hangisi, Akif’in “ölüm düşüncesi” üzerine yoğunlaştığı kitabıdır?
  9. A) Hakkın Sesleri
  10. B) Fatih Kürsüsü’nde
  11. C) Süleymaniye Kürsüsü’nde
  12. D) Hatıralar
  13. E) Gölgeler
  14. Edebiyatımıza en başarılı ilk küçük hikâyeyi getiren, romancılığımızı realizme yönelten yazardır. Sergüzeşt romanıyla da gerçekçiliğimizin öncülerinden sayılır. Küçük Şeyler ve İclâl onun diğer eserleridir.
  15. Bu parçada tanıtılan sanatçımız, aşağıdakilerden hangisidir?
  16. A) Ahmet Vefik Paşa
  17. B) Şemsettin Sami
  18. C) Muallim Naci
  19. D) Samipaşazade Sezai
  20. E) Recaizade Mahmut Ekrem
  21. 22 kişilik Fecr-i Ati Topluluğu’nun kurucularından biridir. Bireysel konular dışında sosyal ve milli konularda da şiir yazmıştır. Şiirlerini aruzla yazan sanatçı, Fecr-i Ati’nin Ahmet Haşim’den sonraki en önemli şairidir. Victor Huğo’nun “Mavi Gözlü Yunan Çocuğu” şiirine karşı yazdığı “Kin” şiiri geniş yankılar uyandırmış; Atatürk, bu şiirinden dolayı sanatçıyı takdir etmiştir.
  22. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
  23. A) Emin Bülent Serdaroğlu
  24. B) Celal Sahir C) Cenap Şahabettin
  25. D) Namık Kemal E) Halit Ziya Uşaklıgil
  26. Abdülhak Hamit Tarhan’la ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
  27. A) Gazetelerde şiir ve edebiyat eleştirmenliği yapar.
  28. B) Daha çok Namık Kemal ve Victor Hugo gibi yazarların etkisinde kalmıştır.
  29. C) Konularını eski uygarlıklardan alan uzun manzum ve mensur oyunları vardır.
  30. D) Sözlük çalışmalarına ağırlık vermiş ve bu alanda önemli eserler yazmıştır.
  31. E) Çeşitli yazarlarla eski-yeni tartışmalarında bulunmuştur.
  32. Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
  33. A) Ahmet Hâşim, hem şair hem de fıkra ve söyleşi yazarıdır.
  34. B) Cenap Şahabettin, şiirde ahenk yerine anlama önem vermiştir.
  35. C) Halit Ziyâ, Türk romancılığının kurucusu kabul edilebilir.
  36. D) Tevfik Fikret, ikinci dönem şiirlerinde sosyal konulara yönelmiştir.
  37. E) Mehmet Rauf, döneminin en ünlü psilokojik romanın yazmıştır.
  38. Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Rauf’un özelliklerinden biri değildir?
  39. A) Romancılıkta Halit Ziya’nın etkisindedir.
  40. B) Döneminde Halit Ziya’dan sonraki ikinci büyük romancıdır.
  41. C) Eserlerinde sosyolojik unsurlar göze çarpmaktadır.
  42. D) Eylül en önemli eseridir.
  43. E) Eylül romanında, dönemin sosyal ve siyasi hayatının eleştirmiştir.
  44. Aşağıdakilerden hangisi Yahya Kemal için söylenemez?
  45. A) Kurtuluş Savaşı Dönemi yazıları Eğil Dağlar adlı kitapta toplanmıştır.
  46. B) Aziz İstanbul, İstanbul’un tarihi ve semtlerini anlattığı şiir kitabıdır.
  47. C) Şiirlerinde Osmanlı tarihinin şanlı dönemlerini anlatmıştır.
  48. D) Şiirlerinin bir bölümü “Kendi Gök Kubbemiz” kitabında toplanmıştır.
  49. E) Şiirlerinde büyük ölçüde parnasyen şairlerin etkileri görülür.
  50. Tanzimatçıların içeriğe çok önem vermelerinin aksine bu topluluk aşırı bir şekil ve üslup endişesi taşır. Realiteden kaçıp hayale sığınmışlar, toplumdan uzaklaşarak bir “salon edebiyatı” oluşturmuşlardır. Aynı zamanda bu aşırı içe dönüklüğün, bireysel eserlerinin bir ilk olduğunun da bilincindedirler.
  51. Yukarıda sözü edilen edebi topluluk aşağıdaki lerden hangisidir?
  52. A) Fecr-i Âti
  53. B) Servet-i Fünûn
  54. C) Milli Edebiyat
  55. D) Cumhuriyet Dönemi
  56. E) Yedi Meşaleciler
  57. Ahmet Vefik Paşa ile ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
  58. A) Bursa’da kendi adıyla bir tiyatro açmıştır.
  59. B) Eserlerinde derin psikolojik tahliler yapar.
  60. C) Kutadgu Bilig’i Türkiye Türkçesine çevirmiştir.
  61. D) Türk edebiyatındaki ilk tiyatro eserlerini yazmıştır.
  62. E) Türk edebiyatında popüler roman tarzının öncüsü kabul edilir.
  63. Romantizmle ilgili aşağıda verilen yargılardan hangisi yanlıştır?
  64. A) Akıl yerine duygu önemsenmiştir.
  65. B) V. Hugo, bu akımın kurucusu ve kuramcısı kabul edilir.
  66. C) İnsan değişmeyen yönleriyle ön plana çıkarılmış, çevre göz ardı edilmiştir.
  67. D) Klasisizmin tüm kural ve biçimleri yıkılmıştır.
  68. E) Karşıtlıklar ve tesadüf olay akışını sağlayan önemli unsurlardır.
  69. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat Dönemi’nin dergisi değildir?
  70. A) Halka Doğru
  71. B) Genç Kalemler
  72. C) Varlık
  73. D) Türk Yurdu
  74. E) Türk Derneği
  75. Beş Hececiler grubunun en genç; fakat en lirik ve en kabiliyetli şairi olan.....aruzu kullanırken heceye geçti. Her iki vezni de beğenen ve ustalıkla kullanan şairin heceye geçişi tümüyle olmamış, zaman zaman aruza dönmüştür. Şarkın Sultanları ve Gönülden Gönüle aruzla yazılmışken bunları takip eden Dinle Neyden ve Çoban Çeşmesi heceyle yazılmıştır.
  76. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangisi getirilmelidir?
  77. A) Enis Behiç Koryürek
  78. B) Yusuf Ziya Ortaç
  79. C) Ali Canip Yöntem
  80. D) Faruk Nafiz Çamlıbel
  81. E) Halide Nusret Zorlutuna
  82. İlk yazıları Galatasaray Sultanisinde öğrenciyken çıkmaya başladı. İlk şiirleri tamamıyla Servet-i Fünun şiiri etkisindedir. “Aruza Veda” şiiriyle aruzu bırakmış ve heceyle yazmaya başlamıştır. Hecenin beş şairi arasında aruzu en zor bırakan odur. Heceyle yazdığı şiirleri aruzla yazdıkları kadar başarılı değildir. Ortaöğretim öğrencileri için yardımcı ders kitapları yazmış, Şehir Tiyatrolarının edebi kurullarında uzun süre görev yapmıştır. “Rüya, Cenk Duyguları, Bulutlara Yakın, Sulara Dalan Gözler” adlı şiir kitaplarının yanında, “Baykuş, Bir Dolaptır Dönüyor” adlı oyunları, “Sular Giden Köprü, Aşıklar Yolunun Yolcuları” adlı romanları da vardır.
  83. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
  1. Halit Fahri Ozansoy
  2. Enis Behiç Koryürek
  3. Faruk Nafiz Çamlıbel
  4. Yusuf Ziya Ortaç
  5. Orhan Seyfi Orhon
  1. İlk yayımladığı şiirler Balkan Savaşı'na rastlayan ........bu şiirlerinde doğal olarak milli duyguları işliyordu. Aruzla yazdığı bu şiirlerden sonra Ziya Gökalp'in teşvikiyle heceyi kullanmaya başladı. Aşk duygularına yer vermekle beraber I. Dünya Savaşı ve İstiklal Savaşı sırasında daha çok milli duyguları ve tarihi kahramanlıkları işleyen epik şiirler yazdı. Bunlar arasında Gemiciler, Çanakkale Şehitliği'nde, Tuna Kıyısı'nda, Süvariler en sevilenleridir.
  2. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangisi getirilmelidir?
  3. A) Halide Edip Adıvar B) Fuat Köprülü
  4. C) Halit Fahri Ozansoy D) Enis Behiç Koryürek
  5. E) Ali Canip Yöntem
  6. Aruzla yazılmış ilk şiirlerini 1912'de yayımlayan ve sonraları heceyi kullanmaya başlayan Beş Hececiler'den biri olan sanatçı, bu dönemin konuşulan Türkçesini en başarılı şekilde kullananlar arasındadır. Bazen Halk şiirinin şekillerini de kullandığı ve yurt konularına da yer verdiği halde genellikle kendi duygularını işledi. Şiirlerini Fırtına ve Kar (bir tek şiir), Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi (manzum bir masal), Gönülden Sesler ve O Beyaz Bir Kuştu kitaplarında topladı.
  7. Bu parçada aşağıdaki sanatçıların hangisinden söz edilmiştir?
  8. A) Orhan Seyfi Orhon B) Yusuf Ziya Ortaç C) Ali Canip D) Ziya Gökalp
  9. E) Ömer Seyfettin
  10. Aşağıdakilerden hangisi "Beş Hececiler" için söylenemez?
  1. Yerli-millî bir sanat ve tarih motiflerini yaşatan hayat dilimleriyle örülü bir memleket edebiyatı meydana getirmeye çalışmışlardır.
  2. Şiirde süslü anlatıma önem verdiler; bunun için aruzu sıkça kullandılar.
  3. Hece ile serbest müstezatlar da denediler.
  4. Mısra kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmayıp yeni biçimler aradılar.
  5. Nesir cümlelerini şiire aktardılar. Düzyazıdaki söz diziminin şiirde de görülmesine onlarda çok rastlanır.
  1. Önceleri aruzla şiir yazarken daha sonra hece ölçüsüyle şiir yazmıştır. “Akbaba” adlı mizah dergisini uzun süre çıkaran sanatçının hece ile yazdığı “Binnaz” adlı oyun ilk manzum tiyatrolarımızdandır.
  2. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
  1. Faruk Nafiz Çamlıbel
  2. Yusuf Ziya Ortaç
  3. Ziya Osman Saba
  4. Ahmet Kutsi Tecer
  5. Necip Fazıl Kısakürek
  1. I……. "Hürriyet Kasidesi"nde eskinin kaside nazım şeklini değişik bir tarzda kullanmıştır. (Namık Kemal)
  2. II. ….."Şiir ve İnşa" makalesinde bir yeni fikir olarak hece ölçüsünü savunmuş ve hece ölçüsüyle bir "türkü" yazmıştır. (Recaizade Mahmut Ekrem)
  3. III "Zemzeme" şairi üslup konusuna çok önem vermiş, ama başarılı bir üslup oluşturamamıştır. (Ziya Paşa)
  4. IV , "Felatun Bey ile Rakım Efendi" romanıyla Batılılaşmanın yanlış anlaşılmasını eleştirir. (Ahmet Mithat)
  5. V Fransız yazar Fenelon'dan ilk roman çevirisini yapar. (Yusuf Kamil Paşa)
  6. Yukarıdaki numaralanmış cümlelerle birlikte verilen sanatçılardan hangi ikisi yer değiştirirse bilgi yanlışlığı giderilmiş olur?
  7. A) I. ve II. B) II. ve III. C) II. ve IV.
  8. D) II. ve V. E) IV. ve V.

    1. Eser
    1. Sanatçı
    1. 1.
    1. Kırık Hayatlar
    1. Mehmet Rauf
    1. II.
    1. Gönül Hanım
    1. Halit Ziya
    1. III.
    1. Eylül
    1. Cenap Şahabettin
    1. IV.
    1. Tamat
    1. Ahmet Hikmet
    1. V.
    1. Nadide

  9. Yukarıda I. gruptaki eserlerden hangisi, II. gruptaki sanatçıların biriyle ilişkilendirilemez?
  10. A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
  1. Ey Marmara'nın mavi kucaklayışı içinde
  1. Sanki ölmüş gibi dalgın uyuyan canlı yığın
  2. Ey köhne Bizans, ey koca büyüleyici bunak
  3. Ey bin kocadan arta kalan dul kız (T. Fikret)
  1. Bir devri lanetiyle boğan şairin Sis'i

  1. Vicdan ve ruh elemlerinin en zehirlisi
  2. Sıyrıl, beyaz karanlık içinden, parıl parıl
  3. Berraklığında bilme nedir hafta, ay ve yıl(Y. Kemal)
  4. Biri "Tevfik Fikret'ten diğeri "Yahya Kemal"den alınan parçaların ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
  5. A) Her iki şair de aynı toplulukta yer almaktadır.
  6. B) Her iki şiirde de İstanbul sevgisi dile getirilmiştir.
  7. C) Her iki şairin de işlediği tema İstanbul'dur.
  8. D) Her iki sanatçı da sembolizmin etkisindedir.
  9. E) Her iki şiir de mesnevi tarzında kafiyelenmiştir.
  10. Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller
  11. Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller
  12. Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer
  13. Bu bir lisan-ı hafidir ki ruha dolmakta
  14. Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta
  15. Parça için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
  16. A) Duygu ve düşünceler yorumlamalara yer verilmeden net bir şekilde anlatılmıştır.
  17. B) Üçüncü dizede tecahül-i arif sanatı yapılmıştır.
  18. C) Anlam ve renk bakımından birbirini çağrıştıran kelimelerin kullanılmasıyla ahenk sağlanmıştır.
  19. D) Şiirde tam kafiye kullanılmıştır.
  20. E) Şiirde sembolizm akımının etkisi görülmektedir.
  21. I....... edebiyatımızda ilk edebi beyannameyi yayımlayan topluluktur. (Fecr-i Ati)
  22. II. Sanat yaşamına şiirle başlayan ........ daha sonra tiyatroya önem vermiş, bu türde "Firar, Hicranlar, Jön Türk" gibi eserler vermiştir. Şiirlerini Rûh- i Bîkayd adı altında toplamıştır. (Hamdullah Suphi)
  23. III...... Ali Sami Yen'le Galatasaray kulübünü kurmuş Fecr-i Aticilerdendir. Sanatçı özellikle "Yunanlılara karşı yazdığı "Kin" şiiriyle Önlenmiştir. (Emin Bülent Serdaroğlu)
  24. IV........ Fecr-i Ati'nin en önemli temsilcisidir. (Ahmet Haşim)
  25. V. Fecr-i Ati şairleri daha çok.....akımının etkisinde kalmışlardır, (sembolizm)
  26. Yukarıdakilerin hangisinde boş bırakılan yere ayraç içindeki sözcük getirilirse bilgi yanlışı oluşur?
  27. A)l. B) II. C) III. D) IV. E) V.
  28. "İlahi Komedya" ile ......., "Yanlışlıklar Komedyası" ile..........." insanlık Komedyası" ile ...........
  29. dünya edebiyatında ölümsüzlüğe ulaşmışlardır.
  30. Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşa-ğıdakilerden hangisi getirilmelidir?
  31. A) Montaigne - Shakeaspeare - Moliere
  32. B) Dante - Shakeaspeare - Balzac
  33. C) Dante - Aristophanes - Balzac
  34. D) Moliere - Victor Hugo - Stendhal
  35. E) Maupassant - Baudelaire Kafka
  36. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Milli Edebiyat Dönemi içerisinde eser vermemiştir?
  37. A) Ali Canip Yöntem
  38. B) Ziya Gökalp
  39. C) Ömer Seyfettin
  40. D) Ziya Osman Saba
  41. E) Mehmet Emin Yurdakul
Read more

11.Sınıf İngilizce 2.Dönem 3. Yazılı Soruları ve Cevapları

… – …  EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ………..……………..… OKULU 11/… SINIFI
İNGİLİZCE DERSİ 2. DÖNEM 2. YAZILISI
 
Tarih: …/…/……
ADI SOYADI:………………………… NU:………….. PUAN:………
 
A-   Chose the correct word from the box to fill in the blanks. (10x2:20p)
 
painful         compulsory      unacceptable      laboratory      joining   scholarship         to learn      tuition   educational               graduate
 
1. I’m sorry but your handing in every project late is completely ……………………………….
 
2. When she learnt that she had won a …….…………. to the university, she couldn’t believe it.
 
3. An hour or two each day is less ………………………. than studying all night before exams.
 
4. They will be glad to help you ……………………………….
 
5. Study individually before ………………………….. a study group with friends.
 
6. My son is having private ………………………… in Spanish.
 
7. Is English literature ………………………..... or optional in your school?
 
8. There are students in our school who have mental disorders. It is difficult to provide their special ……………… needs.
 
9. If you are science ………………………….., you can take part in this research.
 
10. We examined a specimen in the ………………………… for our biology project.
 
 
B-   Fill in the blanks using the words in the box. (7x2:14p)
 
atx2      on      inx2      before      just as
 
11. Some schools have long lunch breaks …………… noon.
 
12. Schools are open ……………. Weekdays.
 
13. Schools end …………. June in Turkey.
 
14. …………………. I was beginning to enjoy the film, the electricity went off.
 
15. All the crew had to be ready ………….. dawn to shoot the door scenes.
 
16. He made his best films ……………….. the early years of his career.
 
17. ……………….. I took end of term examinations, I had stayed up too late many nights.
 
 
C-   Write the principles of Ataturk are being described follow. (6x2:12p)
 
18. It means making changes and replacing traditional institutions with modern institutions. These changes help people rise to the level of modern and civilized society. …………………………………..
 
19. Turkish people are keen on their independence and liberty. They have a strong feeling of love and pride for Turkey. ……………………………….
 
20. It doesn’t merely mean the separation of state and religion but also the separation of religion from educational, cultural and legal affairs. ……………………………………………..
 
21. This is the principle that protects the rights of people without class distinctions. The best diplomacy should be used for the sake of the people. Nobody has got more rights than the others. …………………………………
 
22. Turkey’s complete modernization is very much dependent on economic and technological development. The state must regulate the country’s general economic activity. …………………………………………………
 
23. This is the principle which forms the main construction and shape of the Turkish government. This is a system in which (bilgi yelpazesi.net) equality is the main idea. Everybody has the right to participate in the elections. ………………………………………………….………
 
 
D-   Rewrite the following sentences using “WISH CLAUSE”. (8x3:24p)
 
24. I don’t have a computer.
………………………………………
 
25. My classmates talk too much.
……………………………………………
 
26. The classes are so hard to understand.
………………………………………………..
 
27. My letter of applications was badly typed.
……………………………………………………
 
28. I didn’t take up any activities at university.
……………………………………………………..
 
29. My room is so small.
……………………………………………….
 
30. People stare at me everywhere I go.
…………………………………………………….
 
31. People always ask me to sing at parties.

 
E- Write the correct form of the verbs. (10x3:30)
 
Miss Dağdeviren is a teacher of English. She 32…………………………. (teach) in several schools so far. Now she 33…………..…….. (be) in her new school. She 34………..………….. (start) to work there last week. On her first day at school when she entered the class, the children 35…………..…………… (chatter) loudly. All the students 36…………..…………. (stand up) as soon as they saw her. After Miss Dağdeviren 37…………..………….. (tell) them to sit down, she 38……………………….. (begin) to introduce herself. All of the students 39…………………..…….. (keep) silent while she was introduced herself. Just as she 40…………………….…….. (talk), there 41……………..………. (be) a knock on th



Read more

Selena Gomez ve Orlando Bloom Birlikte Mi?


Selena Gomez ile Orlando Bloom, Cumartesi günü Los Angeles'ta birlikte görüntülendi.

Orlando Bloom, Selena Gomez ile Mart ayındaki bir etkinlikte de beraberdi.  O fotoğrafı Selena Gomez Instagram'dan paylaşmıştı.


Read more

Türkiye Sorunlu iPhone 5 Değiştirme Şartları

Kullanıcılar iPhone 5'lerin güç butonuna tıklayamıyor, telefonlarını kolayca açıp kapatamıyordu. Gelen aramaların sesini kısma dahil bazı alternatif görevleri de yerine getiren güç tuşu bozukluğuyla ilgili gelen şikayetlere kayıtsız kalmayan Apple ise yeni bir değişim programı başlattı. Apple.com'dan yapılan duyuruya göre, 2 Mayıs 2014 tarihinden itibaren bu program çerçevesinde güç tuşuyla sıkıntı yaşayan kullanıcıların iPhone 5'lerini en yakın Apple merkezine getirmesi isteniyor. Türkiye'de İstanbul Zorlu Center'da bulunan Apple Store'a da kullanıcılar bozuk olan iPhone 5'lerini getirip ücretsiz değişim fırsatından faydalanabiliyor. 
Read more

Yahya Kemal Beyatlı Sessiz Gemi Şiirinin Tahlili ve İncelenmesi

SESSİZ GEMİ
Artık demir alma günü gelmişse zamandan,
Meçhûle giden bir gemi kalkar bu limandan.

Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol;
Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir kol.

Rıhtımda kalanlar bu seyâhatten elemli,
Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli,

Bîçare gönüller! Ne giden son gemidir bu!
Hicranlı hayâtın ne de son mâtemidir bu!

Dünyâda sevilmiş ve seven nâfile bekler;
Bilmez ki giden sevgililer dönmiyecekler.

Bir çok gidenin her biri memnun ki yerinden,
Bir çok seneler geçti; dönen yok seferinden.


SESSİZ GEMİ ŞİİRİNİN TAHLİLİ


Artık demir almak günü gelmişse zamandan
Meçhûle giden bir gemi kalkar bu limandan.

Şairin, bu kısa ama anlamlı şiirinin giriş beyti gerek ses ahengi gerekse de zihnimizde canlandırdığı resim itibariyle bizi hemen kendisine çekiveriyor.
Daha ilk beyitte hemen hemen bu şiiri okuyan herkesin gözünün önüne bir liman, bir gemi resmi çıkıverir. Bu da bu şiirin tasvir konusunda da ne kadar güçlü olduğunu devamındaki beyitlerde ispatlayacaktır. Başta da söylediğimiz gibi sembolizmin Türkiye’deki öncü şiirlerinden biri olan Sessiz Gemi şiiri için kelimelerle çizilen resimdir de diyebiliriz.



Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol;
Sallanmaz o kalkışta ne mendil, ne de bir kol.

Bir gemi düşünün ki hiç yolcusu olmayacak ve giderken onu uğurlayan kişiler el sallayamayacak. Hele bu işin içinde ölüm varsa bu hareketler oldukça garip kaçacaktır. Gerçi günümüzde hiçbir dinde tasvip edilmeyen alkışlama, şarkı söyleme gibi çağ dışılıktan da öte yobazlıkla ilişkilendirebileceğim tutumları göz ardı ederek bunları söylüyorum.
Şiirimizin ikinci beytinde resme biraz daha renk katıldığını görürüz. Bu beyitte de yine o ses ahengi devam eder. Okurken sanki bir ritim size eşlik eder. Bu da şiirin müzikal bir yönünün olduğunu gösterir. Ki bu şiirin şarkı olarak diller de dolanması da bunu ispatlamaktadır.

Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli,
Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli,

Bir de yolculuk düşünelim. Ama bu şiirin sembolize ettiği ölüm yolculuğu olmasın. Bir annenin oğlunu askere uğurlamasını göz önüne getirin. Evladını asker ocağına kim bilir ne düşüncelerle gönderiyor. O anın resmini çizmek istese bir ressam acaba o elemi nasıl çizerdi? Bunu çok merak ediyorum. Hele hele ülkemizdeki gibi evlatlar askere kurbanlık niyetine yollanıyorsa…
Türk analarındaki bu yüksek düşünce bizleri belki de binlerce yıldır ayakta tutan nedenlerden bir tanesi. Onun içindir ki her ana, yavrusunu asker ocağına gönderirken büyük bir keder içindedir. Ve o askerlik süresi boyunca gözü hep kapıdadır. Oğulcuğu her an çıkıp geliverecek gibidir. Ama yüreğinin bir köşesinde hep kara bir düşünce de vardır.. “Ya gelmezse!” diye..

Bu örneği size şiirin her beyitine onlarca anlam yüklenebilir olduğunu göstermek için verdim. Aslında ölüm tasvir ediliyor ama bakın burada ben bu düşünceye de hasıl oldum. Zaten bir şiiri veya nesri önemli kılan ve onu büyük eser eden özelliklerden bir tanesi de o eserin her okunduğunda zihnimizde yeni bir çağrışım uyandırmasıdır.

Biçare gönüller! Ne giden son gemidir bu!
Hicranlı hayatın ne de son matemidir bu.

Bu beyitte ise şair artık asıl maksadını işaret etmeye başlıyor ve resme bir fırça darbesi daha atıyor. Bu beyitte şairin karamsarlığını da görmek mümkün. Aslında şiirin tümünde olan bu karamsarlık, burada çaresizliği de yanına alarak karşımıza çıkıyor. Aruz şiirinin yalnızca Osmanlı Türkçesi ile yazıldığını sananlar Mehmet Akif Ersoy ve Yahya Kemal Beyatlı’nın şiirlerini okuduğunda bu düşüncenin yanlışlığını apaçık görmektedirler. Hele hele İstiklal Marşı’nı bile hece şiiri sanıp parmak hesabına düşenleri de gördükten sonra Türkçe aruz şiirinin ülkemizde yeterince anlaşılamadığını düşünmeye başlıyorum.

Dünyada sevilmiş ve seven nafile bekler;
Bilinmez ki giden sevgililer dönmeyecekler.

Aslında bu şiiri sevgililerine aşk şiiri diye gönderenleri önceleri yadırgıyordum ama yukarıdaki beyitlerde söylediğim gibi “her okuyanda farklı düşünceler meydana getirmelidir” sözüm yüzünden bunu söyleyemiyorum Çünkü bu beyit beni bu yadırgamamdan alıkoyuyor. Bu beyiti sevgilisinden ayrılmış birinin sevgilisine gönderdiğini hayal ediyorum.. Ne kadar anlamlı bir beyit… Bu şiiri pek çok şiirsever gibi öyle üstün körü okusaydım ben de elbet ayrıldığım sevgilime bu beyiti hiç sakınmadan gönderirdim..

Bir çok gidenin her biri memnun ki yerinden,
Bir çok seneler geçti; dönen yok seferinden.

Şiirimizin son beyitinde şiire anlamlı bir nokta konduğu gibi zihnimizde oluşan tablo da öyle yarım bırakılmıyor. Bilakis tabloyu şiiri okuyanın tamlaması için eline bir fırça ve boyalar veriliyor. Şiiri okuyan ister siyaha boyar ister maviye…

Şimdi şiir yazma gayretinde olan insanların şapkalarını önlerine koyup bir kere daha düşünmelerini istiyorum. Böylesine şiirler yazmak elbette her kişinin harcı değil ama en azından yazılan şiirleri ya da okunan şiirleri böylesine farklı bir bakış açısıyla irdelemek gerektiğine inanıyorum. Yani her alt alta gelen dizenin şiir olmayacağı düşüncesi herkeste oluşmalıdır. Günümüzde ne yazık ki aruz şiirinden daha zor bir tür olan serbest şiir almış başını gidiyor. Böyle binlerce şiircik okumuş biri olarak şiirleri üzerinde emek vermeyen, onları her açıdan akıl ve hayal süzgecinden geçirmeden başkalarıyla paylaşan insanların biraz daha titiz olmalarını ümit ediyorum.
Biçim Yönünden inceleme
Ölçü : Şiirde aruz ölçüsü kullanılmıştır.Şiirin kalıbı Mef û lü Me fâ î lü Me fâ î lü Fe û lün
Kafiye ve redifleri
Artık demir alma günü gelmişse zaman dan,       -dan >redif   -man> zengin kafiye
Meçhûle giden bir gemi kalkar bu liman dan.

Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır y-ol;      -ol  > tam kafiye
Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir k-ol.

Rıhtımda kalanlar bu seyâhatten el-em-li,        -li > redif     -em> tam kafiye
Günlerce siyah ufka bakar gözleri n-em-li,

Bîçare gönüller! Ne giden son gemi-dir bu!     -dir bu > redif        -emi> zengin kafiye
Hicranlı hayâtın ne de son mâtemi-dir bu!

Dünyâda sevilmiş ve seven nâfile b-ekler;      -ekler> zengin akfiye
Bilmez ki giden sevgililer dönmiyec- ekler.

Bir çok gidenin her biri memnun ki yer-inden,          -inden >redif     -er> tam kafiye
Bir çok seneler geçti; dönen yok sefer-inden.

Şiirde zengin bir kafiye redif örgüsü vardır. Ahenk hem aruz ölçüsü hem de kafiye rediflerle zenginleştirilmiştir.  Ayrıca şiir iç ahenk bakımından da zengindir.
Bazı ses ve sözcükler tekrar edilerek bu zenginlik sağlanmıştır.
Birinci beyitte gemi- giden, günü –gelmişse sözcüklerinde g sesi tekrar edilmiş.
İkinci beyitte yolcusu- yol, yokmuş sözcüklerinde “y “ sesi  tekrar edilmiş.
Diğer beyitlere bakıldığında onlarda da bu iç zenginliğin olduğu görülecektir. Yahya Kemal, şiirde musikiyi en iyi işleyen şairlerimizdendir.
Üslup:
 Şair dile o kadar hâkimdir ki. Şiirden bir sözcük çıkarsanız şiirin büyüsünün bozulduğunu göreceksiniz. Türkçeyi ustalıkla aruza uygulamıştır. Şiir oldukça sade bir Türkçe ile yazılmıştır. Manasını bilmediğimiz bir sözcük yoktur. Ölüm temasını hiç ölüm sözcüğü kullanmadan ustalıkla işleyebilme maharetini gösteren şair insanı adeta mest eder. Kullandığı sözcükler musikinin eşliğinde adeta dans ederek ağızdan dökülür kulaklarda hoş bir seda bırakır. Şair şiirle resim çizme maharetini de göstermiştir. Şiiri okuduğunuz zaman gözünüzde bir tablo canlanıverir hemen.
Tema:
 AYRILIK
Read more